Festina lente |
|
(22.3.2016 16:45:45) Zdravím všechny nadšené a nevyhořelé učitelky a ředitelky. Kde hledáte pro vaši školu dobré učitele? Naše škola je malá a mladá, takže každý rok to samé - hledání nového učitele pro 1. třídu. Letos hledáme dokonce pro 1. a 2. třídu, rukama nám prošlo přes 60 životopisů, ale výsledek je smutný, máme zatím jen jednoho. Viděli jsme vystudované učitele, prvostupňaře, druhostupňaře, ale i neučitele (netrváme na pg.vzdělání).
Potřebujeme inspirativní lidi, kteří budou schopni přistupovat k dětem s respektem, budou mít chuť se sami hodně vzdělávat a budou mít odvahu učit jinak, než co velí hlavní proud. Vážně chceme tak moc? Jak to máte u vás?
|
Alena | •
|
(22.3.2016 16:54:04) Nabidni to Delete.:) Asi take zalezi, kde to je, na mensim meste?
|
Festina | •
|
(22.3.2016 17:23:36) Praha 4. Delete jsem to už nabízela, ale asi nemá zájem.
|
Delete |
|
(22.3.2016 17:44:20) Festino,
Delete by asi zájem měla, ale bojí se toho dojíždění .
|
Festina | •
|
(22.3.2016 17:48:05) Delete, chápu a lituji, že nejsi pražská 😭 V tebe jsem fakt doufala a moc jsem si prala, aby ses do výběrka přihlásila.
|
Delete |
|
(22.3.2016 17:53:20) Festino,
nejhorší na tom je, že na Praze 4 jsem bydlela .
Upřímně....já teď počkám, jak dopadne kontrola ŽK a inspekce, a jak se vyjádří pan nejvyšší k možnosti mého setrvání tam, kde jsem.
Potom ještě záleží, jak dopadne dítě u přijímaček, protože když neprojde, budu ji učit doma, a tím pádem žádná práce nehrozí.
No a teprve potom, i když vím, že je to na hledání práce dost pozdě (konec dubna), budu řešit. Teď bych z toho asi zešílela .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(23.3.2016 11:34:38) budeš ji učit 2. stupeň?
|
Delete |
|
(23.3.2016 22:45:12) Ráchel,
pokud se nedostane na gympl, tak ano....
|
|
|
|
|
|
|
|
Inka a Viki | •
|
(22.3.2016 16:55:24) Opravdu každý rok hledáte učitele nebo je to nadsázka? protože pokud ano, tak je to neuvěřitelná fluktuace ped. pracovníků. A zamyslela bych s v tom případě, proč vám tolik lidí nevydrží Občasné těhotenství či nemoc snad nemohou být příčinou tak častého měnění učitelů. Podle popisu bych řekla, že jste si tak vymezili představu učitele, že jste si vlastně uzavřeli cestu. A nejsem si jista, že vaše požadavky povedou k tomu, abyste toho "pro vás pravého" našli.
|
Festina | •
|
(22.3.2016 17:31:49) Máme teprve dvě tridy, pristí rok bude třetí... Prostě každý rok přibude další třída. Jak píšu - jsme mladá škola, ale s jasnou koncepcí, kterou musí učitel akceptovat a být s ní v souladu.
|
HelenaPa |
|
(22.3.2016 17:38:05) Jak to píšeš, na mě působí, že máte těch požadavků fakt moc. Nebo jsou až příliš alternativní nebo příliš úzce vymezené. Zkus tu napsat víc detailů. Pak ti teprve bude moct někdo odpovědět na tvou otázku.
|
Festina | •
|
(22.3.2016 17:43:07) Respektující přístup k dětem Inspirativní osobnost Ochotný se vzdělávat Týmový hráč Nebojí se učit jinak - nástroje, jak na to, od nás dostane
Tohle vám prijde na učitele příliš vysoký požadavek? To bych chtěla po jakémkoli zaměstnanci kdekoli jinde.
|
sarmi |
|
(22.3.2016 17:55:13) a jak jste poznali, ze ty pozadavky nesplnuji? pozadavky mi prijdou v pohode, nemela bych s nimi problem.
|
|
Festina | •
|
(22.3.2016 18:15:15) Všechna CV a motivační dopisy čtou nejprve 4 lidi, hodnotí je podle daných kritérii a o uchazečich poté hovoří, koho pozvat a proč. Potom s těmi pozvanymi stráví šestičlenný tým 3 hodiny na hromadném výběrku. Tam vidíme spolupráci, přístup k řešení problémů, respekt k druhým apod. Kdo úspěšně projde, jde k dětem na přímou práci, a pak s nim tu hodinu probereme v reflexi. A nakonec je jeste osobní pohovor. S těmi co došli až na konec, jsme strávili s každým kolem šesti hodin. Myslím, ze z toho uz poznáme docela dost.
|
Epepe |
|
(22.3.2016 18:20:17) Šmarjá, já teda jsem dobrá a inspirativní, ale to výběrové řízení by mě asi dost odradilo.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(23.3.2016 11:35:57) proč? je na tom vidět, že si chtějí opravdu dobře vybrat.
|
|
|
Festina | •
|
(22.3.2016 18:26:19) Omlouvám se, musím ted zmizet z diskuze, vrátím se v noci.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.3.2016 18:23:40) mám dojem, že jestli nemají učitelé výběr pracák nebo vaše škola, tak se jim k vám nechce, to výběrový řízení je strašně zdlouhavý a moc dlouho pod dohledem, to jednoho unaví a odradí, protož si třeba myslí ,že pod podobným drobnohledem budou i pak v práci
mě osobně by odradil ten hromadný výběr, prootže jak mám spolupracovat, když tím druhýmu nahraju, to je dsot blbý, když člověk chce hlavně pro sebe práci, je to jiná situace než pak v samotné práci, když i je spolupráce na místě, ale při výběrovým řízení spolupráci považuju za nesmysl
|
Delete |
|
(22.3.2016 19:06:50) Myslím, že tady je odpověď na otázku, proč najít někoho do týmu je tak těžké.
Jen já tedy nevidím problém ani v požadavcích školy, ani ve formě výběrového řízení .
Měla bych jedinou obavu...že na to nemám, že nejsem dost dobrá.
Ale fakt mě vůbec nenapadlo řešit, že - výběrové řízení je strašně zdlouhavé (na mnohé pozice je to standard, a kéž by to byl standard i u učitelů, mnohým dětem by to ušetřilo hodně trápení) - moc dlouho pod dohledem, a že to pak bude i v práci (to zní, jako by se měl člověk bát, že mu někdo jiný kouká pod prsty...pak se není co divit, že pro mnohé učitele je problém i asistent) - jak mám spolupracovat, když tím druhým nahraju (může se přeci ukázat, že coby "nahrávač" zvyšuju výkony svého okolí....jsem tak pro tým a cíle školy mnohem přínosnější, než sebedokonalejší sólista....je to přeci jen jedno z kritérií a být prospěšný ostatním je pro tým vždy jen plus, takže mně jako nesmysl přijde bránit se ověření této schopnosti)
|
Delete |
|
(22.3.2016 19:28:37) Báro,
jenže já z toho výběrka žádné takové pocity nemám...a v tom to asi je...
Jednoho takového už jsem se účastnila, tedy jen úvodního kola, protože pak se ukázalo, že nesplňuju tu kvalifikaci (neměla jsem tehdy ještě zahájené učitelství 1. stupně a CŽV specka nestačila), ale šla jsem do toho s tím, že tím projdu. A neměla jsem s tím problém (že by mi na tom něco vadilo) ani tehdy, nemám s tím problém ani teď.
A fakt mě netankuje, jestli by za tu práci mělo být víc peněz...naopak, myslím si, že vzhledem k luxusním podmínkám, v jakých bych mohla pracovat (málo dětí, materiální zabezpečení, kaučivání místo dozorcování atd.) bych ani víc peněz nepotřebovala, to spíš teď bych brala něco, co vykompenzuje tu hrůzu klasiky....
|
|
daba+holčička |
|
(22.3.2016 20:31:11) já to teda chápu, vybrat učitele je náročnější než jiné profese, protože není snadné ho za provozu vyměnit, když se neosvědčí, kor když jde k nové třídě, tudíž asi k prvňákům
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.3.2016 21:04:15) Delete, nevadí mi asistent ve třídě, nevadí mi tam hospitace, nevadí mi tam rodinč při dni otevřených dveří, vadí mi pocit kontroly toho, jak dělám něco, kde nemůžu být sama sebou, kde to nemůžu mít pod svou kontrolou
a že nahraju někomu, kdo na tom získá a já ztratím špatnou přihrávkou - to je něco podobnýho rozhovorům v jazykách - když se syn naučil a spolužák se na to vykašlal, dostali oba čtverku, prorože syn to neměl šanci zachránit, dkyž ten druhý blekotal, a bylo jedno, že on uměl, tady je to stejný, pokud mám rovnocennýho partnera, tak můžu tvořit, pokud táhnu a druhý se veze, nelíbilo by se mi, kdyby nás podle toho porovnávali
|
Delete |
|
(22.3.2016 21:19:29) Yuki,
nerozumím když se syn naučil a spolužák se na to vykašlal, dostali oba čtverku, prorože syn to neměl šanci zachránit, dkyž ten druhý blekotal, a bylo jedno, že on uměl....
Ano, ten rozhovor jako celek stál asi za nic, ale bylo zcela zřejmé, kdo jakou práci odvedl a nebyl problém to zhodnotit. To přeci není o tom, že je špatně dělat rozhovory ve dvojicích, to je čistě o tom, že s nimi ta učitelka neumí pracovat . Pokud ti tohle přijde normální a promítáš si to do situací jako je ukázka schopnosti pracovat v týmu, neumíš si představit, že někdo jiný to dokáže rozklíčovat a posoudit, kdo jakou práci odvedl, tak ale fakt není problém v tomto způsobu pohovoru, ale v tvé hlavě .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.3.2016 21:52:05) Delete, vidím to podobně s hodnocením toho, jak pracují dspělí v týmu jeden maká, druhý se veze, vždycky dělá jeden víc než druý, to je prostě fakt, a pak jee to o štěstí, koho je víc vidět, koho je náhodou vidět v jaké situaci, jako u toho rozhodvoru, prostě takto to bývá a z mýho pohledu a po zkušensotech nevěřím tomu, že by tak výrazně někdo poznala a měl vůbec snahu poznat, co je za čím
a druhá věc, i kdyby jak nestranný a jak zkušený byl hodnotitel, což by musel být hodně dobrý psycholog, kdyby jakkoliv dokázal dohalit, kdo maká a kdo se veze, pořád je tu ještě jedna "maličkost" - dva lidi ani 6 lidí si nemusí vzájemně sednout, v jiné partě by každý z nich byl absolutně jiný
samozřejmě, kdo má nápady, srší jima i v blbým kolektivu, ktrý mu nesedne, ale pak je aspoň na pohled slabším, než jaký by byl v dobrým kolektivu, jestli mi rozumíš
jeh odně činitelů, kteří můžou mít vliv na to, jak se kdo chová a jak pracuje a opravdu spolupráci při konkurzu, kde jsou lidi konkurenty, nevidím jako nic, co by je mělo ukázat takový, jací jsou v reálu při práci s týmem a už vůbec ne při práci s dětma
|
Delete |
|
(22.3.2016 22:40:38) Yuki,
jenže ty ses upnula jen na tuhle jednu část celého řízení....přitom součástí jsou i ty další, včetně práce s dětmi.....nejde přeci o to, že na základě téhle jedné části by se rozhodovalo o tom, jestli jsi vhodný kandidát...
A podle mě ve škole postavené na kaučování a projektovém vyučování je tato dovednost dost významná...rozhodně víc, než v klasické škole, v klasické třídě, kde jsi většinu doby sama na plnění představ někoho úplně jiného...
Taková škola fakt není pro každého, z mých kolegyň si tam dokážu představit možná jednu, a to ještě v páru se mnou, protože je trochu jinak zaměřená a v některých věcech by dost tápala, jak je uchopit jinak, než je zvyklá....ale ona je otevřená novým věcem, a přitom zkušená, takže schopná se vyhnout začátečnických chybám....jo, tu bych si dokázala na takovém místě představit....jedinou....ostatní jsou většinou dost dobré v té klasice, ale jejich odpor ke všemu novému a jinému je tak hluboký, že to překryje všechny jejich jinak vhodné dovednosti a schopnosti...a jsou mezi nimi mladé holky po škole, i ženské před důchodem, to v tom hraje jen pramalou roli...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.3.2016 23:07:37) Delete, já jsem se na nic neupnula, já jem píšu, že tato konkrétní část by mě buď hodně otrávila, nebo aspoň znejistěla a rozhodně by mě odradila, pokud bych měla možnost hledat práci jinde, ani bych tam nešla
přitom kdybych měla možnost, ráda bcyh učila jinde než v klasické škole, šla bych do toho ráda, a teda neumím říct, kolik mých současných kolegyň by bylo ochotných a schopných učit jinak, na tolik si nevěřím, abych odhadla všechny ostatní, ono totiž jsme na klasické škole a musíme se tomu přizpůsobit, když někdo chce učit výrazně jinak, dřív nebo později narazí a musí se vrátit ke klasice, přesto, že mu to nevyhovuje, jenže když není kam jinam, člověk dělá to, co musí nejlíp jak umí
taky je jasný, že pokud na prvním stupni naučíme děti na klasiku, na druhým stupni se přizpůsobit musíme
pokud druhý stupeň vyžaduje klasiku, může být první stupeň jiný jak chce, musí děti připravit i na to, co je čeká potom
jinak tvůj názor, že kolegyně by dělala jen s tebou něco jinak... trochu přehnaný sebevědomí, ne? kolegyně může chtít dělat věci jinak, jen nemá zkušensot, možná má za sebou spoustu let klasických metod a chce dělat věci ke spokojenosti dětí, tak se ráda učí, ale to přece neznamená, že toho nebude schopná i sama, ne tys uměla všechno hned od začátku? zrovna u tebe mám pocit, že si přehnaně připouštíš jakoukoliv těžší situaci, jiný názor, cokoliv, to zase třeba ta tvá kolegyně umí zvládat líp - každý umí líp něco jinýho, já nehodnotím nikoho, jen říkám svůj názor na toto popsaný výběrový řízení a jeho část, která mě odrazuje
|
Delete |
|
(22.3.2016 23:28:50) Yuki,
na tolik si nevěřím, abych odhadla všechny ostatní.
Pokud se bavíme o prvním stupni, tak tolik sebevědomí tedy mám...my spolu dost mluvíme a stačí narazit třeba jen na téma slovní hodnocení....někomu stačí i jen změna učebnic...na to fakt člověk nepotřebuje moc sebevědomí, aby věděl, že ty kolegyně to prostě jinak nechtějí .
jinak tvůj názor, že kolegyně by dělala jen s tebou něco jinak... trochu přehnaný sebevědomí, ne? kolegyně může chtít dělat věci jinak, jen nemá zkušensot, možná má za sebou spoustu let klasických metod a chce dělat věci ke spokojenosti dětí, tak se ráda učí, ale to přece neznamená, že toho nebude schopná i sama, ne tys uměla všechno hned od začátku? zrovna u tebe mám pocit, že si přehnaně připouštíš jakoukoliv těžší situaci, jiný názor, cokoliv, to zase třeba ta tvá kolegyně umí zvládat líp - každý umí líp něco jinýho, já nehodnotím nikoho, jen říkám svůj názor na toto popsaný výběrový řízení a jeho část, která mě odrazuje
Proč přehnané? Děláme spolu dva roky a známe se...své slabiny i silné stránky....a ano, ona by tohle konbkrétně dělala podle mě, nebo spíš pod mým vedením....čistě proto, že ví, že v tom jsem lepší....jí se to líbí, ale protože to nikdy nedělala, tak se to ode mě učí....co je na tom přehnaně sebevědomého? Já se zase učím hodně od ní...ale v tomhle se ráda nechá vést, protože i když se jí to líbí, není to pro ni tak přirozené, jako pro mě...
Taky jsem nikde nepsala, že by toho nebyla schopná sama...jen proč se pomalu sama prokousávat něčím, čím tě může někdo provést, pomoct ti s tím?
To je přesně o tom všem...ty jsi zvyklá a chceš všechno dělat sama....já umím vést, když je mé vedení přínosem, a umím být vedena, když to je potřeba. Neberu to jako potupu, že mi někdo ukáže, jak co dělá, a neberu jako potupení někoho jiného, když mu to můžu ukázat já. Znám své silné stránky a nevím, proč bych se měla stydět napsat, že mám co předat někomu jinému. Tím přeci neříkám, že bych toho někoho považovala za méně schopného. To mi přijde, že si do toho promítáš ty.
Takhle já myslet a jednat neumím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.3.2016 23:39:59) není potupa nechat se vést, není nic špatnýho na vedení někoho jinýho, jen bych nerada "spolupracovala" s konkurentem, to s tím nemá nic společnýho já se taky učím od jiných, pár let jsme asistovala, uvědomila jsme si u toho spoustu chyb, který jsme i já dělala a naopak jsem viděla psoutu dobrých postupů
z jiné strany zaee mám zkušensoti s přístupem k rodičům, z jiné strany zase mám zkušensot s různýma dětma
prostě beru i tu mou práci jako něco, co se vyvíjí a kde je ptořeba reagovat dost pružně, protože ani každý kolektiv nesnese všechno stejně, jsou kolektivy, kde se můžeš rozkrájet a nejde to, jinde se skoro neunavíš a je to pohoda
je rozdíl mezi prvním stupněm, kde jsi většinu doby v jedné třídě malých dětí, který jsou dost ovlivnitelný a nebo jestli střídáš každou hodinu jiný puberťáky, už nereaguješ jen na svou předchozí práci ale na ostatní a to je úplně jiný - mám praxi na tom prvním stupni taky, nesrovnatelný
nemyslím si ale, že vím o všech kolegyních všechno a ze zkušensoti vím, že i ti, kdo nechtějí něco změnit tu změnu dokážou přijat, jen jim to třeba chvíli trvá, ale ve výsledku to není špatný, dají do toho svou zkušensot, dají do toho svý požadavky a je to nakonec opravdu dobře, jakákoliv zkušenost je totiž dobrá a čím víc zkušensotí člověk má, tím líp podle měě by měl učitel občas změnit školu, zkusit si učit, zkusit si asitovat, zkusit si učit na různých školách a pracovat v různým kolektivu, s různýma dětma, jiank se pracuje na vesnici a jinak ve městě na sídlišti, jiná je ve stejné škole práce s třídou běžnou a výběrovou, jiný je to pokud je výběr na zákaldě třeba inteligence dětí a nebo když je to výběr podle sociáního psoavení rodiny (i to jsem poznala, bylo to zajímavý)
jak říékám, čím víc zkušensotí, tím líp, dá se snadněšji reagovat na různý kolektivy a člověka přestanou vytáčet věci ,který ho dřív vytáčely, ať už se to týká dětí nebo kolegů
|
Delete |
|
(23.3.2016 0:05:54) Yuki,
já mám dost zkušeností z druhého stupně .
Učila jsem už všechny ročníky kromě třetí a páté třídy, ve třetí jsem jen asistovala.
Taky jsem pro co nejvíc zkušeností....ale na druhou stranu, ta škála je tak široká, že snad nikdo není nastavený na celou šíři. Ať už věkovou, nebo i druh školy, způsob výuky....i třeba to nadání dětí...
Každý prostě tíhne k něčemu trochu jinému, něco je mu bližší. A jsou věci, ke kterým člověk musí mít vztah, aby je přijal za své a byl je schopný používat. U nás klasika to slovní hodnocení. Jednu dobu jsme ho měli nařízené, do třetí třídy se muselo psát alespoň jednou za čtvrt roku....po změně vedení to byla první věc, ze které všichni vycouvali a "zakázali" o tom vůbec mluvit, aby to náhodou nové vedení taky nezačalo vyžadovat. To není o tom, že jim déle trvá přijetí novot (já jsem konzerva velká, o tomhle fakt něco vím), to je naprostý odpor k určitému způsobu práce....jo, ta povinnost tomu určitě nepomohla, ale nebýt té povinnosti, tak ty kolegyně to prostě ani nevyzkoušejí a budou to odsuzovat a hanět, jako to dělají s mnohými dalšími věcmi....
Ta moje "spřízněná" kolegyně jede setrtvačností ve známkách, ale loni k nim i normálně psala slovní hodnocení, troufám si říct, že dost dobře (žádné šikulkování)...a párkrát už teď narazila na to "Jak to mám známkovat?"....a tady je to setkání našich světů....protože moje primární je neznámkovat, hodnotit slovně, takže mám ihned jasno...a ona se chytne za hlavu a "A jo." A ve výsledku to vlastně udělá jako já, přijde jí to v tu chvíli už jasné a přirozené....ale někdy jí to prostě nenapadne jako to možné východisko...To je o tom vnitřním nastavení, kdy ona je přeci jen víc klasická učitelka než já....
Zatímco ty ostatní kolegyně by si při podobném nápadu zaťukaly na čelo, v tom lepším případě....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 0:18:56) proč vaše vedení nechtělo dál slovní hodnocení? asi nebylo úplně pochopený, k čemu je to dobrý
já sjem díky svým zkušensotem změnila spoustu svých názorů na škosltví, vlastně asi všechny :))
byl jsme na škole, kde ředitelka i přes odpor učitelů dala příkaz, jak se bdue praacovat, jak budou mluvit s rodiči, jaký bude přístuo k děckám a pod hrozbou psotihů učitelé museli, zvykli si, naučili se, škola byla pro děcka super, učitelé remcali, an druhou stranu měli tam děcka, který byly z domu nucený něco dělat, nakonec si zvyli
pokud vedení něco nechce, pak to učitelé neprosadí, ani kdyby jich bylo víc než jeden nebo dva, to musí přijít orpavdu shora, jiank se neprosadí změna v celé škole, a pokud ta změna není v clé škole, je to spíšš ´ke škodě, děcka si musí zvyknout na jiný přístup od jinýho učitele, deje tomu ještě první stupeň, ale na druhým je to horší
mně třeba slovnií hodnocení chybí, u mých dětí i u dětí ve škole, známka je k ničemu, ale škoal to má takto, nic nenadělám
sloní hodnocení většina učitelů nechce, že to dá moc práce navíc a co mají pořád psát, jene to je o zájmu učitele o děcka, pokud zájem omezí na odučit a odejít, mezi tím možná vyzkoušet, pak slovní hodnocení psát nebudou a nebo ho zkopírují všem stejně, to je k ničemu
|
Delete |
|
(23.3.2016 0:30:58) Yuki,
tam nejde o to, že by vedení slovní hodnocení nechtělo. Ono je ani nenapadlo ho chtít. Ono to vedení o prvním stupni totiž vůbec nic neví, takže dochází k tomu, že buď si někdo prosadí něco silou na základě své obliby (a některé se fakt umí dělat oblíbenými velmi dobře ), nebo nám vedení svými zásahy dokonce podělá i to, co celkem funguje ke spokojenosti všech.
Proto teď čekám na kontrolu ŽK, protože já to slovní hodnocení píšu, zato známky skoro vůbec, a oni mají požadavky na minimální počty známek, ale vlastně vždycky uvažují maximálně v horizontu 4. a 5. tříd, pokud už myslí na první stupeň...tak jsem zvědavá, jak se budou tvářit oni, a jak se bude tvářit inspekce, která už se ohlásila...
Ale ve výsledku je mi to jedno, protože i kdyby všichni dohromady protestovali a nařizovali, tak na konci dubna už je to celkem jedno, protože to hlavní už mají děti za sebou...no a jediné, co se může stát, a nejspíš se stane bez ohledu na to, jestli nějaké slovní hodnocení píšu nebo ne, že nedostanu novou smlouvu...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 0:44:48) co mám zkušensot, tak opravdu u prvních a druhých tříd ty počty známek tak podstatný nejsou, za slovní hondocení ti vynadat nikdo nemůže, za málo známek možná, ale zase ty rodiče informuješ a nějakou známku děti mají, rodiče asi už za ty roky ví, co od tebe čekat a nějaká komunikace funguje
mít jedn uznámku za půl roku v chemii by bylo blbý, vidím je 2x týdně a často to odpadá, musím mít známky, přesto bych byla schopná slovní hodnocení napsat, ale jak a kam? nějak nám na o chybí kolonky
mít třídnictví na prvním stupni, psla bych to taky, to je ta úžasná výsad a prvního stupně, že třídní je tam svým pánem
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 0:23:29) k té zkušensoti v různých třídách - nejhorší je přecházet z první třídy do osmé, pak do třetí, do devítky, to je fakt neskutečný a nemělo by to být, prootže tak rychle se přeorientovat je šílený a prakticky nemožný, bohužl se to děje, já ted letos nemám první stupeň vůbec, poprvé, takže si užívám jen puberťáky, zato všechny když jsme si s nima zkoušela hrát, trochu hodinu změnit, jim se nechce, jsou tak zvyklí na ten svj klid a pasivitu, že odmítají cokoliv změnit, to můžu jen v 6. třídě, kde jsou ještě hraví pamatují si první stupeň v devítce je ticho až nepříjemný, tam se spí zimním spánkem a nehne s nima nic, ani laboratorka, některý kolegyně so to pochvalují...
|
Delete |
|
(23.3.2016 0:35:43) Yuki,
víš, jak vypadal můj první rok ve školství?
M, ČJ a Př ve 4. třídě F v 7. třídě Ch a Inf v 8. a 9. třídě
Mně to ale celkem vyhovovalo, i když právě 8. a 9. třída už za hranicí toho, k čemu tíhnu...
V dalších letech jsem pak měla celou škálu 6. - 9. třída na různé předměty.
I teď pravidelně pendluju mezi druháky a čtvrťáky....bohužel mezi dvěma hodně náročnými třídami, za svou praxi tento rok považuju asi za nejnáročnější....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 0:48:41) víš, a já si zrovna vůbec nemyslím, že je přínosný pro učitele prvního stupně učit chemii a fyziku, nerozumí tomu většinou, nebo aspoň nerozumí všemu a tak učí jinak, když učím něco, co neumí ma čemu nerozumím, třeba jeden rok češtinu, nemám tolik dovahy dělat jakýkoliv úkrok stranou a na hodině se to pozná, na přístupu taky, na práci dětí taky
když učím svou chemii a děcka se zeptají na cokoliv, nechám hodinu volně plynout podle jejich přání a dotazů, je to zajímavější, při´íjemnější, má to smysl mě nebaví první druhá třída, ideálně je to od 5., u těch malých můžu učit prvouku, už vím jak, ale taky mi to trvalo
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 1:05:40) jinak když e vrátím k původnímu tématu hledání zaměstnance, obecně, jakýhokoliv, je to strašně složitý a není to jen o znalostech, ale ani o tom, co člověk ve strsu ukáže, pro představu - mám známou, Aničku, ta je v zaměstnání absolutně spojená, může si dovolit šéfovi říct, že se plete a pravdu má ona, mpůže mu to s úsměvem dokázat, ona sama má pocit, že na rozdíl od ostatních ona si věří a ostatní, nechápe proč, mají se šéfem problém a vůbec neví, proč oni se chovají tak divně, kolegyně ji obdivují, že má tolik odvahy a pořád s úsměvem šév´fovi dokáže říkat svůj názor. Její stejně stará kolegyně, taky má dvě děti školkovýho věku, Barborka, je vystrašená, šéf se po ní vozí, ona má sice vždycky pravdu, ale nemá odvahu mu to říct, pokaždé se nechá sjet a působí strašně bojácně, neprůbojně
samozřejmě by každý šéf vybral Aničku, přestože schopnosti obou jsou stejný, navíc pokud by neznal jejich schopnosti, podle chování by Barborka neměla šanci, navíc Barborka si občas potřebuje vzít volno s dětma, třeba očr, Anička nikdy
Jenže kde je rozdíl? Anička má rodinu ,která se postarala o její možnosti - babičky kdykoliv hlídají můžou se přetrhnout, stačí kdykoliv jen naznačit, babičky jsou k dispozici kdykoliv, manžel vydělává tolik, že jak říká i sama Anička, do práce chodí pro zábacu, když ji vyhodí, tak bude doma a nic se neděje, chodí tam proto, že je to zábava
Barborka je samožitvitelka bez babiček, přijít o práci znamená pohromu
když tyto dvě dáš do skupiny na výběrový řízení, i kdyby Barborka měla zkušensotí milionkrát víc, bude mít obyčejný strach, bude ve stresu anička bude v pohodě, ude sršet dobrou náladou, bude ideální kandidát na jakoukoliv pozici, bude pozitivně naladěná...
čím pozitivněji bude působit jedna, tím hůř bdue působit druhá
dostalo se mi taky srovnání Aničky se mnou, proč já nejsem taky tak v pohodě... tak třeba proto, že mi nidky nidko nehlídal děti, že jednoho platu nevyžijeme a že do práce nechodím jen pro zábavu - vysvtlila jsem tomu, kdo se ptal, jak se cítí Barborka a "aháá, to mě nenapadlo"
proto jsem proti skupinové a vlastně jakékoliv výběrové akci pod dohledem, ta mírastresu je strašně velá a má ohromný vliv na chování člověka
jenže jak vybrat člověka k dětem? těžko, je to riziko, ale ten způsob, jaký tu zakladatelka popisuje taky nepomůže najít ideálního člověka, což je nakonec vidět i z té fluktuace, kterou tam mají
|
Delete |
|
(23.3.2016 1:33:14) Já pořád nevím, o jaké fluktuaci píšete.
Oni hledají každý rok učitele prostě proto, že každý rok potřebují dalšího člověka. Nemá smysl jich jeden rok nabrat deset, když by 4 byli bez práce. Takže třetí rok po sobě hledají kolegu.
Fluktuací bych nazvala to, co se děje na škole, kde učím já.
Já nastupovala před necelými dvěma roky. Se mnou nastoupili ještě další dva na první stupeň, nevím koliki na druhý.
Během roku odešla jedna sama, druhý byl odejit, dalších asi 6 nebo 8 jich skončilo na druhém stupni. Někdo proto, že neměl kvalifikaci, někdo proto, že mu skončila smlouva a nechtěl ji prodloužit, někomu ji odmítlo prodloužit vedení....každopádně se obnovila polovina učitelského sboru.
Z nově nabraných učitelů na první i druhý stupeň jedna už je pryč, místo ní jiná, další minimálně dvě končíme, protože se vrací učitelky z MD. Dalších se evidentbně pokusí zbavit vedení, protože už zkouší na jejich místa nabírat nové síly....
Tomu já říkám fluktuace, ne tomu, že se každý rok hledá jeden nový kolega na jedno nově vzniklé pracovní místo...
|
|
Delete |
|
(23.3.2016 1:47:13) No a příběh Aničky a Barborky mě nijak nedojímá. O tom to prostě v pracovním světě je, že nezáleží jen na tom, co umíš. Není to fér, ale protože rovné podmínky nelze zajistit, nemá smysl se tím ani trápit. Každý dospělý člověk hlásící se na pozici, o jakou tu jde, má možnost zvážit své možnosti a chuť kvůli možnosti získat tu pozici podstoupit nějaké výběrové řízení. Tohle není místo pro každého a tak logicky každého chtít nebudou. A s tím do toho normálně člověk i jde, že ho možná chtít nebudou. To přeci není důvod k tomu fňukat nad tím, že mi nikdy nikdo nepohlídá moje děti, a já tak nemám ty možnosti jako někdo, kdo to hlídání má...no nemám a nikdy jsem neměla, musela jsem kvůli tomu i z práce odejít. A upřímně, kolik učitelek muselo opustit své těžko získané místo prostě proto, že nestíhalo péči o vlastní děti? Já tu zkušenost mám....včetně dalších ne měsíců, ale let, kdy jsem práci nenašla....mnoho učitelek učí právě proto, že mají možnost skloubit práci a péči o rodinu, byť ne za ideálních podmínek...
No a já holt nemohla, zato teď jsem v situaci, kdy mám nad nimi navrch...Barborky mi může být líto, ale to je tak asi všechno. Ona se musí dostat do pozice, kdy bude moct dát najevo svou sílu....většinou k tomu stačí jen čas...než děti odrostou...protože tím se člověku hodně uvolní ruce a dovolí si pak mnohem víc...a o to míň si pak dovolí ti druzí k němu...
A mimochodem, s tím, že by si každý vybral Aničku, bych si nebyla tak jistá....někteří lidé hrozně těžko snášejí, když ten druhý má pravdu a nenechá si kálet na hlavu....já jsem v této pozici a fakt nejsem ta, koho si v tuhle chvíli vyberou . Naopak, objekty vhodné k posilování vlastního ega jsou u některých lidí velmi vítané....přijde mi, že obzvlášť ve školství.....některé si pak svůj mindráček léčí na dětech a kruh se uzavírá....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 18:02:25) Delete, Barborky mi nemusí být líto, to není potřeba, ani mě to nemusí dojímat, jen na tom příkaldu ukazuju, jak je výběrový řízení oblivnitelný momentálníma možnostma každýho, jak jedna může být bez stresu a druhá naopak ve stresu a tím je daný obrovský rozdíl mezi nima
pokud tě někdo zná a ví, v jaké jsi situaci, pak ho to může ovlivnit, oběma směry, někdo zase chce být za dořbrs někým, kdo má vliv, kdo třeba zajistí - nebo si to aspoň myslí, že zajistí - podporu nebo peníze
já spíš mluvím o tom, kdy jsou dva anonymní lidi na jednom místě
|
|
|
|
Delete |
|
(23.3.2016 1:15:46) Yuki,
ale ty zapomínáš, že já jsem primárně inženýr, fyzika je můj obor . K tomu i příroďák a chemie...ale chemie mě baví jen částečně, sice z ní hodně umím, ale třeba laborky fakt ráda nemám .
A já si taky myslela, že moje optimum je 4. - 7. třída, ale houby, našla jsem se právě u malošků, první až třetí třída, i když třeba po fyzice se mi stýská a klidně bych si ji v té6. a 7. vzala místo té čtyřky, kde mám sice předmět, který mě baví, ale když člověk učí jen ten, tak se pracuje hodně těžko, zejména když jde o problémovou třídu...
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.3.2016 18:10:27) na osmiletým gymplu je zcela normální, že učíš jednu hodinu v primě a tu další v oktávě.
Buchli, od primy do oktávy jsou to pořád lidi schopní sedět, učit se, projevit názor, mají zažitý nějaký pravidla a postupy, jedin jsou pomalejší a druzí už rychlejší, ale pořád jsou to už dost velcí lidi, rozdíl od první třídy po devítku je obrovský, prvňáci neumí sedět v lavici, nevydrží to, potřebují mluvit, projevovat se, pohnout se, ta hodina musí být mnohem aktivnější jejich strany, oni musí mít prostor a čas se prjevit a přitom se naučit postupně na ten školní režim, už u druháků se dá nějak rozumně domluvit, ale s prvňákama je to těžký, navíc věčně někam chodí a odbíhají čůrat a když dopíšou řádek, ptají se, jestli můžou psát na další, jestli můžou otočit srránku, jestli mpžou malovat zeleně, nebo červeněě, jak mají podrthnout - spousta pitomostí, který se na druhým stupni už neřeší, ale oni se učí orientovat a fakt je to horší k tomu přidej, že ještě neumí psát ani číst, nemůžeš jim zadat práci na víc než pár minut a i u toho je ptořeba je pořád usměrňovat, radit, pmáhat, není to ani minuta oddechu a klidu a když už se naučíé psát, tak se ptají, jestli můžou chybu škrtnout, nebo vyzmizíkovat nebo dát do závorky :)))) no prostě než se z prvňáka stane školák, trvá to minimálně rok a druháci jsou pořád ještě podobný prťata, zato od sedičky dál to mají na háku už všichni stejně a ti šesťáci nebo primáni, to je jen otázka času, než jim to dojde taky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Festina lente |
|
(23.3.2016 8:42:12) Děkuji všem za postřehy ohledně "děsivého" výběrka. Vybrat učitele není jako vybrat si sekretářku - to se dá možná opravdu stihnout za 15 minut pohovoru, ale u sekretářky se nic nestane, když udělám přehmat a vyberu jí špatně. Měnit učitele během školního roku z důvodu prvotního špatného výběru je průšvih.
Děláme to nejlíp, jak umíme - ten velký počet hodin nakonec absolvují jen ti nejlepší, ostatních se týká jen to hromadné sezení. Podle zpětné vazby od lidí, kteří po tomto kole výběrka nepostoupili dál, si to po překonání počáteční trémy užívali a bylo to pro ně moc zajímavé. Nejsme komise v kostýmkách, všechna kola výběrka probíhají v přátelském duchu, s hrnkem čaje v ruce. Obecně to máme nastavené tak, že chceme nejdřív vidět uchazeče v interakci s dospělými, než je postavíme na zkušební hodinu před děti.
Souzním s tím, jak to vidí Delete:("Ale fakt mě vůbec nenapadlo řešit, že - výběrové řízení je strašně zdlouhavé (na mnohé pozice je to standard, a kéž by to byl standard i u učitelů, mnohým dětem by to ušetřilo hodně trápení) - moc dlouho pod dohledem, a že to pak bude i v práci (to zní, jako by se měl člověk bát, že mu někdo jiný kouká pod prsty...pak se není co divit, že pro mnohé učitele je problém i asistent) - jak mám spolupracovat, když tím druhým nahraju (může se přeci ukázat, že coby "nahrávač" zvyšuju výkony svého okolí....jsem tak pro tým a cíle školy mnohem přínosnější, než sebedokonalejší sólista....je to přeci jen jedno z kritérií a být prospěšný ostatním je pro tým vždy jen plus, takže mně jako nesmysl přijde bránit se ověření této schopnosti)" Delete, vážně je škoda, že to nechceš zkusit, podceňování se je u tebe podle mě zbytečné, jak tě tady znám.
|
Delete |
|
(23.3.2016 22:39:52) Festino,
od včerejška, kdy jsem zjistila, že změnou jednoho odstavce v zákoně je ze mě opět nekvalifikovaná síla a moje kariéra prvostupňové učitelky právě skončila, tak je možné vše...
Jen se v tom teď budu pár týdnů zmítat, se vším, co duben chystá, včetně přijímaček nejmladší dcery....
Na konci dobna budu "chytřejší".
|
Delete |
|
(24.3.2016 16:26:54) Šuplíku,
jinak já myslím, že pro letošek už je to jedno, ale očekávám, že na to inspekce přijde (už je k nám nahlášená)...
A i kdyby náhodou ne, tak s tímto vědomím já novou smlouvu, pokud by mě chtěli, jakože asi ne, prostě podepsat nedokážu. Zůstává mi jediné přijatelné řešení, a to, že zůstanu jako druhostupňová a první stupeň mě nechají učit skrz to doplnění úvazku...ale asi už ne na této škole, kde teď jsem, od září budou mít prvostupňových významný přebytek .
|
Delete |
|
(24.3.2016 18:43:01) Šuplíku,
tohle bohužel jo, jdou po lejstrech a kvalifikaci, v tom se vyznají. A ten rozpor se zákonem je vidět hned.
My se s Festinou neznáme, ale psala mi už před nějakou dobou e-mail...
Do hry právě vstoupila další alterškola...o 30 km blíž....
Mně ani nejde o to, že bych práci nenašla, jakože právně se mi zavřela cesta tam, kam se už tolik let snažím dostat....a ne proto, že bych já něco neudělala, ale proto, že někdo změnil jeden odstavec v jednom zákoně...
Další legrace....našla jsem doktorský obor Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání....splňuju požadavky, nejspíš by mě přijali....ale ani absolvování tohoto doktorského programu by mě neopravňovalo učit na prvním stupni....
Už jsem začala hledat i v těch magisterských programech, vlastně by mi stačilo udělat si jakýkoliv pedagogický obor, problém ale je, je to musí být ten klasický pětiletý bakalář + magistr....na to už prostě nemám - ani peníze, ani čas, ani schopnosti .
|
|
|
|
|
tante | •
|
(24.3.2016 19:24:18) šuplíku, nedělej si iluze, oni mají doopravdy zástupy takových učitelů, jaké mít chtějí. Můžou jim říkat kvalitní/inspirativní/mrkev/průvodce... je to jedno. Jací jsou, to vidíš. Jaká je poptávka, to určitě vidíš v práci také a to nejsi na základce. Voda stoupá, přituhuje.
|
tante | •
|
(24.3.2016 19:42:20) Teď marodím v posteli, protože už to jinak nešlo. Jinak toho mám moc. Profesně i jinak. Vtáhl mě nevirtuální život .
|
tante | •
|
(24.3.2016 19:54:09) Ano, ale už hledám tesařovu díru. Akorát jsem dost pyšná, takže jsem si navymýšlela, co všechno si při svém věku a dalších ukrutných kvalitách zasloužím, takže se asi nakonec budu muset protahovat uchem jehly nebo takovým něčím podobným :-D.
|
|
|
|
|
|
|
|
|