Majákova |
|
(21.2.2019 16:43:28) "Při srovnání se zjištěními z minulého šetření České školní inspekce v oblasti čtenářské gramotnosti (školní rok 2015/2016) je patrné, že v mnoha ohledech zůstal stav setrvalý: dominují především základní dovednosti bez dostatečného podílu kritického uvažování nad informacemi v textu i nízká míra jejich zobecňování. Přetrvává také spíše negativní postoj žáků ke čtení."
Prosím o zodpovězení mých otázek, komu by se chtělo. Mám tři dotazy na rodiče, které se týkají podpory čtenářské gramotnosti. Hodně se o toto téma zajímám a cíleně vyhledávám nápady a inspirace do výuky ČJ (čtenářská gramotnost se rozvíjí samozřejmě i v jiných předmětech, v každodením životě, ale mě zajímají konkrétně hodiny ČJ).
1. Jak vy jako rodiče podporujete u svých dětí čtenářskou gramotnost a četbu jako takovou?
2. Co konkrétně jako rodiče očekáváte od učitele ČJ, aby se zlepšila čtenářská gramotnost vašich dětí?
3. Co konkrétně dělají učitelé vašich dětí, aby se zlepšila čtenářská gramotnost vašich dětí ...daří se jim plnit vaše očekávání?
Děkuji za váš čas a ochotu předem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.2.2019 17:00:19) čtenářská negramotnost ohrožuje šanci na vzdělání, bez schopnosti číst není šance se cokoliv naučit, čemukoliv rozumět. Myslím, že není nic důležitějšího na prvním stupni, než právě rozvoj čtení.
Svoje starší kluky jsem k čtení vedla od narození, možná i dřív, zvlášť ten druhý ještě dávno před narozením slyšel, jak čtu staršímu. Obě hodně brzo četli a čtou pořád, hodně, moc, pořád. Dokonce i v době přeplněné počítači a jinou technikou se u nás pořád čtou knížky, dokonce se teď mladší rozhodl znovu přečíst Tolkiena, protože je zvědavý, co si z toho vzal tenkrát a co teď, jak moc se to bude lišit. U nejmladšího se mi nepodařilo ho k čtení dostat. Snažila jsem se, snažím se pořád, ale nejde to. Kvůli začátku v kojeňáku nemá základ k tomu, aby vůbec vnímal mluvení a čtení, nejde to. Kupodivu před lety přečetl knížku, dost velkou, pak přestal a odmítá se k tomu vůbec vrátit.
S tím souvisí to, co očekávám od školy - že učitelka čj má větší přehled o literatuře vhodné pro děti tohoto věku, pro děti s neochotou číst, že mu nabídne knížku, která by ho mohla bavit, že mu dá podmínky, kdy bude vidět, že i jeho vrstevníci čtou, že nesedí pořád jen u počítače a mobilu, že se o knížkách budou bavit, že mu prostě ukáže, že knížka není jen v naší trochu podivné rodině, ale že patří k životu všech. On je hodně ovlivnitelný kolektivem, tak doufám v pozitivní sílu kolektivního čtení, i když každý čte něco jiného,
Teď je ve škole, kde toto snad i funguje, nebo aspoň mám ten dojem z jeho povídání. Myslím si, že nám ve snaze o přitažení ke knížkám hodně uškodil učitel na prvním stupni. Protože syn odmítal číst, domluvili jsme se spolu se synem, že si teda přečte něco, co bude fakt jednoduché, mohlo by ho to bavit, že to zkusíme spolu. I když už mu bylo asi 10, dala jsem mu Letadélko Káně, protože má rád letadla, děj je jednoduchý, já ho znám, takže jsem to nemusela číst, abychom o tom mohli spolu mluvit. Knížku přečetl, děj zvládl převyprávět, po kouskách a pak i celý. Knížku zapsal do Čtenářského deníku a učitel, který věděl o jeho nechuti ke čtení, mu řekl, že tuto knížku mu neuznává, protože je pro mnohem mladší děti... přitom v papírech z ppp (má po2, mimo jiné má nějaké ty dys poruchy) je doporučení k čtení jednoduchých textů, právě s ohledem na tu nechuť ke čtení a k problémům, které má. Letadélko Káně byla poslední knížka, kterou přečetl. Od té doby nic. Je to už možná rok a půl. Čtenařák už pak asi nepsal, nevím, se mnou o tom nikdo nemluvil.
teď má učitelku s přístupem takovým, že doufám, že se to zase zlomí zpátky
|
Majákova |
|
(21.2.2019 17:08:00) Yuki, tak "neuznat" knížku, to je dost silné kafe. Ještě se zeptám, vedly všechny tvé děti nějaký čtenářský deník, nebo portfolio?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.2.2019 17:27:58) Majáková, nejstarší míval čtenářský deník na prvním stupni, na 8g asi ne, o ničem nevím, nenadával, tak asi ne :) prostřední musel mít na 1. stupni, ale protože má všechna dys, tak brečel, že nemůže číst, dokud nemá napsané... tak jsme po dohodě s učitelkou měli lepší systém, on četl a pak mi diktoval, já jsem mu to zapisovala, v jeho větách. Kolem 3-4. třídy začal psát sám, na 8g psal už sám, ale ne nějak moc, dodržoval povinný počet knížek, po domluvě s učitelku četl knížky pro starší, protože to, co bylo v seznamu pro nižší gympl, četl kdysi na 1. stupni
nejmladší musel na 1. stupni, to jsem popisovala, teď je v 6. třídě, zatím o ničem nevím, ale chci se na rodičáku právě na to čtení zeptat
osobně čtenařák považuju za zbytečný, na základce, protože vede jen k tomu, že to od sebe děcka opisujou, jako kdysi my. K maturitě se hodí mít nějaký seznam, možná i s pár větama ke knížce, ale jinak v tom smysl nevidím. Přínosnější je o knížce mluvit, říct, v čem je dobrá, třeba ji doporučit spolužákům.
|
Alca |
|
(21.2.2019 20:39:58) Yuki
"K maturitě se hodí mít nějaký seznam, možná i s pár větama ke knížce, ale jinak v tom smysl nevidím. Přínosnější je o knížce mluvit, říct, v čem je dobrá, třeba ji doporučit spolužákům."
Jo, přesně tak. Navíc dneska existuje spousta knih typu "Čtenářský deník", kde jsou obsahy těch děl shrnuté, když to člověk četl, tak mu to bohatě stačí na rozpomenutí se. Já měla u maturity otázku na jazyk literárních děl a i bez zápisů v čtenářském deníku jsem dokázala pohovořit o vybraných knihách z mého seznamu četby (ten seznam četby se mi fakt hodil, protože mě pak nedusili na teorii, ale ptali se na specifický styl třeba v Rozmarném létě, dílech Hrabala, Máchovu Máji apod.).
Ale přijde mi fajn třeba jen rátce napsat svůj názor na knihu, to se asi hodí :)
|
|
|
Simeona+3 |
|
(21.2.2019 17:41:20) Ad čtenářský deník: líbí se mi, co zavedla učitelka mého syna (2.stupen ZS). Musí u každé knížky napsat několik úryvků, které ho zaujaly a proč. Nadává, samozřejmě, přemýšlení bolí
|
Majákova |
|
(21.2.2019 17:47:31) Setkávám se s tím, že děti na 1. stupni psávaly úryvek z knihy, ale nikdy s žádným hodnocením, úvahou, což mi přišlo docela zbytečné, ale zase na druhou stranu...na 1. stupni si aspoň procvičily psaní. Já tedy vyžaduji od žáků vlastní zhodnocení knihy, své názory musí i něčím podložit. Snaží se i o jakýsi rozbor - posoudit knihu z několika hledisek (vypravěče, jazyka, žánru, formy atd.) Obsahy chci velmi stručné, ty mě nezajímají. Spíš jen aby si oni sami vzpomněli po čase, o čem asi kniha byla.
|
Majákova |
|
(21.2.2019 17:52:10) A používáte při výběru knih třeba nějakou internetovou stránku (např. www.ctenipomaha.cz)? Informují vás učitelé třeba o tom, co je možné najít na internetu? Jak využívat různé programy, stránky třeba k procvičování mluvnice? Uvítali byste to, nebo brali spíš jako opruz, že vám učitelka krofá do vašeho volného času, nebo zbytečně poučuje?
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:02:14) Kruci, a o kterou třídu se jedná?
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:15:06) Kruci, já Lovce mamutů taky milovala, ale syna tohle téma prostě jednak vůbec nezajímá a za druhé je to pro něj prostě moc obsáhlé a moc složité na čtení...to samé Rychlé šípy - taky ho to nijak nezaujalo, nic mu to neříká, jako komiks se mu to četlo taky blbě, pro něj je to pak zas moc rozkouskované a nevnímá ten příběh...
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:19:11) Pro ty kluky toho moc není, myslím, co by je zajímalo. Většinou brzy po těch poseroutcích, pokud čtou, přejdou na fantasy. Osmáci a deváťáci už přechází často na současnou dospěláckou tvorbu. Čteme na pokračování ve třídě.
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:26:15) Majákova, tak toho našeho naštěstí spíš zajímají takové ty dětštější knížky, takže u něj zatím spíš bodují takové knížky jako Pohádky pana přednosty, nebo třeba Skřítek Medovníček, knížky od Krolupperové, nebo Pospíšilové apod...takže jako Harry Potter, nebo nějaké fantasy, případně i ten Poseroutka, to je úplně mimo jeho záběr...navíc Poseroutka má z jeho pohledu strašné obrázky, nebarevné a je to psané divným písmem...jemu se prostě ta knížka musí líbit už od pohledu, včetně obrázků, jinak to často ani neotevře, nebo to hned odloží...
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:28:56) Moc pěkné obrázky a grafiku má Strašidýlko Stráša z r. 2018 od autorky Hany....Aleny Mornštajnové. Syn má ještě rád knihy Rošťák Bertík, vyšlo jich mnoho dílů.
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:31:16) Majákova, díky, kouknu na to, u něj měl úspěch třeba Bubáček od Krolupperové, to mělo tři díly...
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:39:11) Ten Rošťá Bertík je takový modernější Steklač. Krátké kapitoly, vtipné, obrázky, ale ne v množství Poseroutky. Dobře se čte.
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:54:18) Majákova, tak zrovna na toho Bertíka koukám a to asi taky nebude jeho šálek kávy...přesně tenhle typ obrázků právě moc nemusí, ale zkusíme na to kouknout v reálu, třeba budu překvapená...
|
|
|
|
|
|
Simeona+3 |
|
(21.2.2019 19:01:57) My jsme po přečtení klasiky mého dětství (Lindgren, klasické pohádky, Křemílek a spol.) začali číst Dahla (sedmi a desetiletá), syn dál i Verna, Dumase, Durrella, Tolkiena. Pak máme dilema, protože je bilingvni a nedává smysl, aby četl české překlady anglických knih. K Vánocům dostal Tree of Lies a několik dalších, čte je teprve teď. Musím si je taky přečíst.
|
Oliverka |
|
(22.2.2019 10:07:39) Taky doporucuju knizky Od Roald Dahl. Na tech se rozecetl syn.
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(21.2.2019 18:48:29) Kdyz jsem vytahla Lovce mamutu, uplne jsem zapomnela, jak tam na zacatku sezrali kobylku. Mladeznice to skrz kobylku vzdaly 😳
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:51:26) Větře, u nás takhle kdysi neprošli Neználkové, protože v tom prvním dílu je tam hned ze začátku, jak ti malíčci byli rošťáci a darebové a ty malenky byly naopak hodné a jak jim malíčkové dělali co nejhoršího mohli...dál už mě číst nenechal, nelíbilo se mu, že se takhle chovali...
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:54:33) TaJ, já proto nesnášela ty dva medvědí bráchy Pane, pojďte si hrát!
|
|
Alena, syn 2005 |
|
(21.2.2019 19:02:37) Neználek se u nás taky ujal : -) Jako jedna z mála z hromady knih z mého dětství - vánoce bez knížky jsem si neuměla představit...
|
Lída+2 |
|
(22.2.2019 8:25:40) Syn objevil v knihovně Kluci holky Stodůlky.....nadšeně si to přečetl. Stejně tak Ostrov přátelství(a to si nesla v maturitním ročníku jako knihu jeho života, nebo jak se ten den s knihou jmenoval) od Zaplatala a Báječný trest od Nohejla.
|
|
|
|
Majákova |
|
(21.2.2019 18:51:57) Větře, dnes by kniha nepřošla přes hnutí Duha.
|
|
|
Senedra |
|
(21.2.2019 19:27:19) Kruci, když dcera v sekundě přinesla seznam četby a mimo jiné jsme v něm našli první díl pentalogie od Sapkovského, tak manžel šel na třídní schůzky, aby viděl češtinářku, která dala Zaklínače do povinné četby. Jeho češtinářka třeba sci-fi jako část literatury vůbec neuznávala.
S dětmi jsme četli hodně, samy čtou také, každé vánoce, vysvědčení a i někdy mezi oficiálními příležitostmi, se neobejde bez nové knížky. Trochu mhouříme oči i nad částečně brakovou literaturou, ale starší už předkládáme i nějaké kvalitnější knížky. Pravda, Revizorem se v zimě trochu prokousávala.
V práci teď třeba třídě čtu jednu knížku a děti mají slíbené, že až jí dočteme, tak se společně podíváme na film. Také nosí knížky na ukázku, dostanou pochvalu i za encyklopedii brouků Máme ve škole několik sad různých titulů pro celé třídy, takže děti čtou ve škole. A postupně se zavádí čtenářský deník, čtenářské dílny... Dceřina třídní moc tuhle stránku nepodporuje, tak se nějak snažíme doma. Také s kolegyněmi jdeme tak, že nejdřív děti dostávají čtenářské listy, pak si knížky vybírají samy, potom mají část výběr z doporučených knih a nakonec na druhém stupni dojdou i přímo k povinné četbě.
Jeden rok se nám povedlo, že jsme navštívili loutkové divadlo - Nekonečný příběh, to děti i samy říkaly, co se jim líbilo v divadle, co ve filmu... Nebo jsme četli první díl Harryho Pottera a pak se dívali na film...
|
Majákova |
|
(21.2.2019 19:32:03) Senedro, ty sady knih pro celou třídu, jak píšeš, používáte na 1. stupni asi. Máte sady knih pro celou třídu i na 2. stupni?
|
Senedra |
|
(21.2.2019 19:34:42) Něco máme i pro druhý stupeň, ale až tak se to nevyužívá, není čas. Přeci jen, dotace hodin češtiny je při přechodu z 1. stupně na druhý najednou poloviční.
Když jsme třeba měli v čítankách ukázky ze Čtvrtkových pohádek, tak jsme pak další měsíc postupně pouštěli ukázky z Večerníčků.
|
Senedra |
|
(21.2.2019 19:37:21) A zrovna jsem překlikla na TV program a na ČT 2 běží něco o K.J. Erbenovi. Na jaře půjdu na Kytici do Národního, jsem dost zvědavá na zpracování.
Ještě k Babičce- v našem okresním městečku teď hrají Babičku v divadle, slyšela jsem, že zpracování se dost povedlo, tak svoje vlastní robátka vezmu za kulturou.
|
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(22.2.2019 8:22:34) kruci , zlatá naše Zš......všichni se zaregistrovali na čtení pomáhá.....a četl si každý co chtěl.....,aby mohl vyplnit knihu.
Jednou za týden byl v pátek....když měl někdo přečteno. Přinesl knihu do školy....pohovořil o ní a na kolečko napsal název a autora a svoje jméno a datum....a přidělalo se to jako další dílek housenky kolem třídy.
V čtení pomáhá se jelo i na 8G....knihy tam jsou od všeho pro každou kategorii....
Navíc je to bavilo.
|
|
|
Majákova |
|
(21.2.2019 17:59:13) Někdo zmínil, že by uvítal práci s texty - to děláme pravidelně v hodinách, časově se to dá krásně stihnout. Horší je to s vlastní kreativní tvorbou, myslím slohové práce, eseje apod. K tomu je třeba klid, soustředění delší čas. Lze řešit i tak, že část zvládně dítě v hodině (ale soustředění je mnohem horší), zbytek doma, nebo celé doma. Ale narážím opět na současný trend nepřenášet žádnou práci ze školy domů, i když na to mají minimálně týden, nebo dva. Vadí vám osobně, nebo vadilo by vám, kdyby děti vlastní práce (slohy, úvahy...) psaly doma?
|
|
Sio |
|
(21.2.2019 18:05:45) Slohy děti píšou nejspíš jenom doma - ze školy si nosí zadání + zhruba osnovu, na vypracování mají týden, každé pondělí odevzdavaji. mají to tak od pololetí druhé třídy. Nijak mi to nevadí, jim taky ne.
|
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:12:43) Majákova, já bych tyhle věci uvítala, kdyby dostávali za domácí úkol...třeba si přečíst nějaký text, napsat vlastními slovy obsah a odpovědět na pár otázek, co s tím souvisejí...bohužel oni z ČJ dostávají úkolů minimálně, většinou mají z matematiky, pokud vůbec...jako chápu, že ve škole toho stihnou dělat dost, když jich je ve třídě pár, ale zas je tam několik dětí (včetně toho našeho), které prostě dobrovolně doma tyhle věci dělat nebudou, zatímco když to mají zadané ze školy, tak to bez problémů udělají - to je přesně situace u nás...úkoly dělá samozřejmě a bez dohadů a vlastně prakticky úplně sám...ale běda, jak se snažím navrhnout něco navíc, co bychom mohli procvičit...to tady pak lítají vzduchem tužky, vzteká se a vymlouvá, že tohle za úkol ale nemají, tak to dělat nebude... Asi se zkusím ve škole domluvit, jestli by sem tam nemohli dostávat tyhle úkoly navíc...
|
|
Vítr z hor |
|
(21.2.2019 18:51:23) Naopak. Klidne 1-2xtydne. Ale je to dost prace i pro ucitele, aby to za neco stalo. Musi to pak vsechno precist, zhodnotit, na hodine rozdat, rozebrat a zadat dalsi.
|
|
Monika |
|
(21.2.2019 21:06:55) Od druhého stupně mi to přijde úplně normální, psát doma slohy, ne?
|
|
|
TaJ |
|
(21.2.2019 18:06:17) Majáková, já si tyhle věci na PC apod. hledám sama, ale ve škole nám taky ledacos jsou schopní poradit...vždycky to vítám, informací a tipů není nikdy dost...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.2.2019 18:16:12) Majáková, vzhledem k tomu, že ještě trochu z češtiny umím, tak mi stačí jakákoliv učebnice, kde jsou příklady, na tom zjistím, když neumí, vysvětlím, na co ještě stačím, ale úplně nemám čas ani já, ale ani syn, aby ještě dělal z něčeho navíc, ale já jsem lenoch, práci doma považuju za smysluplnou, pokud se má něco naučit a je v jeho silách si to zapamatovat, a pak slovíčka, ale jinak co neumí, to se stejně nenaučí, a když to nějak sesmolí, tak to může být spíš ke škodě než k užitku
a potom... já taky po 6 hodinách ve škole nemám chuť už nic dělat, on jde ještě do hudebky nebo na sport, a pak se má učit, to je šílený, chodit do školy je horší, než chodit do práce
|
|
|
Hanka 75 |
|
(22.2.2019 6:13:26) V první, druhé třídě.. měli naše děti psát řekla bych klasický čtenářský dení: jméno autora, něco o něm, hlavní postavy, něco o nich, děj knížky, kde a kdy se knížka odehárvá (často pro dítě oříšek, zvláště, když to v knížce není uvedeno), co je zaujalo, hlavní myšlenka knížky... naprosto nezvládnutelné pro tak malé děti bez dopomoci rodičů. Nevím, jak to dělají děti, jejichž rodiče se s nimi neučí a na školu nepřipravují, fakt nevím...
Teď mají sešity předtištěné na deník (a to by bylo myslím lepší zvláště pro ty menší děti), naopak s vyšším věkem si i tu výše uvedenou "klasicku" umím představit. Tady je předtištěno: jméno autora, název knížky, kdo jsou hlavní postavy... a pak jednou: co se mi nejvíc líbilo, jindy:, komu a proč bych knížku doporučil, nakreslit některou postavu apod. poměrně záživnější "úkoly" ke přečtené knížce. Přijde mi to pěkné a lákavější a snažší pro děti. Nad knížkou se přitom také zamyslí.. (jen úvaha, jak to máme, měli jsme u nás).
|
|
|