Přidat odpověď
čtenářská negramotnost ohrožuje šanci na vzdělání, bez schopnosti číst není šance se cokoliv naučit, čemukoliv rozumět. Myslím, že není nic důležitějšího na prvním stupni, než právě rozvoj čtení.
Svoje starší kluky jsem k čtení vedla od narození, možná i dřív, zvlášť ten druhý ještě dávno před narozením slyšel, jak čtu staršímu. Obě hodně brzo četli a čtou pořád, hodně, moc, pořád. Dokonce i v době přeplněné počítači a jinou technikou se u nás pořád čtou knížky, dokonce se teď mladší rozhodl znovu přečíst Tolkiena, protože je zvědavý, co si z toho vzal tenkrát a co teď, jak moc se to bude lišit.
U nejmladšího se mi nepodařilo ho k čtení dostat. Snažila jsem se, snažím se pořád, ale nejde to. Kvůli začátku v kojeňáku nemá základ k tomu, aby vůbec vnímal mluvení a čtení, nejde to. Kupodivu před lety přečetl knížku, dost velkou, pak přestal a odmítá se k tomu vůbec vrátit.
S tím souvisí to, co očekávám od školy - že učitelka čj má větší přehled o literatuře vhodné pro děti tohoto věku, pro děti s neochotou číst, že mu nabídne knížku, která by ho mohla bavit, že mu dá podmínky, kdy bude vidět, že i jeho vrstevníci čtou, že nesedí pořád jen u počítače a mobilu, že se o knížkách budou bavit, že mu prostě ukáže, že knížka není jen v naší trochu podivné rodině, ale že patří k životu všech. On je hodně ovlivnitelný kolektivem, tak doufám v pozitivní sílu kolektivního čtení, i když každý čte něco jiného,
Teď je ve škole, kde toto snad i funguje, nebo aspoň mám ten dojem z jeho povídání.
Myslím si, že nám ve snaze o přitažení ke knížkám hodně uškodil učitel na prvním stupni. Protože syn odmítal číst, domluvili jsme se spolu se synem, že si teda přečte něco, co bude fakt jednoduché, mohlo by ho to bavit, že to zkusíme spolu. I když už mu bylo asi 10, dala jsem mu Letadélko Káně, protože má rád letadla, děj je jednoduchý, já ho znám, takže jsem to nemusela číst, abychom o tom mohli spolu mluvit. Knížku přečetl, děj zvládl převyprávět, po kouskách a pak i celý. Knížku zapsal do Čtenářského deníku a učitel, který věděl o jeho nechuti ke čtení, mu řekl, že tuto knížku mu neuznává, protože je pro mnohem mladší děti... přitom v papírech z ppp (má po2, mimo jiné má nějaké ty dys poruchy) je doporučení k čtení jednoduchých textů, právě s ohledem na tu nechuť ke čtení a k problémům, které má.
Letadélko Káně byla poslední knížka, kterou přečetl. Od té doby nic. Je to už možná rok a půl.
Čtenařák už pak asi nepsal, nevím, se mnou o tom nikdo nemluvil.
teď má učitelku s přístupem takovým, že doufám, že se to zase zlomí zpátky
Předchozí