1. Jak vy jako rodiče podporujete u svých dětí čtenářskou gramotnost a četbu jako takovou?
Půjčuji jim hodně knížky z knihovny, opravdu hodně, aby měli na výběr. Některou jim mohu doporučit, že se mi líbila v jejich věku, nebráním si, když chtějí číst méně kvalitní literaturu např. teď propadli (10 let kluci) Deník malého poseroutky.
V první, druhé třídě jsem je pro čtení získávala pomocí komiksů, ty děti bavili nejvíc, ale proč ne ? Např. Cour a courek s ilustracemi Borna jsou moc hezcí a laskvě vtipní.
Četli jsme ze začátku co to šlo s dětmi, jednu stránku rodič jednu dítě, nebo i dvě rodič a jednu dítě...
Získali si nás také knížky Kouzelná třída (je několik pokračování), mohu doporučit pro prvnáčky, druháky.. je to napínavé, laskavé, kvalitní a člověk, dítě má vždy chuť se pustit do další kapitoly (krátké, je to označeno jako první čtení).
Pro ty, kdo nevědí, tak u nás v knihovnách (Praha) jsou knížky pro prvnáky, druháky označeny jako první čtení, velká písmena, kratší kapitoly, děj pro tuto věkovou skupiny (obvykle). S tou Kouzelnou třídou jsme měli úspěch. Myslím, že pro holčičky je to ještě zajímavější četba, ale i kluky velmi chytla.
Ne vždy ale doporučení samozřejmě platí např. knížky mohou být vhodnější jak pro starší tak i pro mladší děti (např. Ducháčci jsou myslím uvedeni pro starší děti, ale naše děti chytli v mladším věku a některé knihy naopak jsou pro starší než je uvedeno). No jistě záleží též na vkusu kterého dítěte.
Některé knížky z mého dětství se nám neosvědčily (nebo jsme je předložili klukům příliš brzy, no ještě je čas, zkusíme později). Ale nic nevnucujeme, jen nabízíme.
Obecně mohu říct, že se úroveň literatury pro děti velmi zlepšila oproti mým dětským rokům.
Jo ještě doporučení, poslech CD kolikrát děti zláká k četbě knih. My takto objevili Ducháčky (několik CD i knih). CD opět jdou v Praze půjčit v knihovně, pustíme v autě a pak si třeba společně přečteme i knihu.
Knihovnu vřele doporučuji, zadarmo velká nabídka knih a děti vyzkouší, odloží, nic to prakticky nestojí... a nebo se začtou a pak se půjčují další díly a knížky od téhož autora
2. Co konkrétně jako rodiče očekáváte od učitele ČJ, aby se zlepšila čtenářská gramotnost vašich dětí?
Aby je nenutil do četby titulů, které se dětem nelíbí a aby i respektoval tempo čtení dětí. Např. naše dítě si vybralo tlustou knížku od Steklače (líbil se mu poslech CD). Nemohlo ji dočíst během čtvrtletí jako povin. četbu (výběr knihy a autora máme hodně ve vlastních možnostech), ale byl by nesmysl dítěti doporučovat kratší knížku s tím, aby ji stihlo dočíst, když si vybralo tlustší a holt ji nepřečetlo celou.. takto je to myslím správné. Naše učitelka je fajn a měla pochpení.
Čtení nahlas před třídou se snad již nedělá. Je to prý (nevím, já jako dítě četla skvěle, takže mne to nevadilo), protože je to náročné a zahanbující pro děti, které čtou špatně a pomalu.
3. Co konkrétně dělají učitelé vašich dětí, aby se zlepšila čtenářská gramotnost vašich dětí ...daří se jim plnit vaše očekávání?
Paní učitelka je fajn. Jezdí před školu Bibliobus a děti tam asi motivuje zajít. Naše dítě si tedy z Bibliobusu přineslo Deník malého poseroutky a teď to u nás jede... Paní učitelka (Praha) vzala děti do knihovny (na celoroční program pro školy), což některé knihovny pro děti v Praze dělají (každý měsíc se jde do knihovny aje tam pro ně program, mohou si půjčit knížky).
Víc nevím, nenutí je zcela do titulů na povin. četbu, máme a měli jsme tuším volnou ruku.. (no ne zcela např. nejdou komiksy a kniha musí mít nějaký počet stran.. přesněji asi délku). jo vlastně z počátku ne a to bych myslím vybrala pro své děti lépe než co měli za povin. četbu z počátku (nebylo to moc zábavné, chytlavé), ale nevidím to jako chybu paní učitelky, byla to literatura pro prvnáčky, jen nebyla moc zábavná ,co se pamatuji. Jiné pak již námi vybrané tituly je už chytli více (ale člověk také své dítě více zná).
Ještě se dopíši, že dětská literatura je dle mě na poměrně vysoké úrovni a jdou vybrat pro začínající čtenáře opravdu pěkné knížky, tak je škoda dětem předkládat některé méně záživné klasiky, nabídka je opravdu v dnešní době bohata na kvalitní dětskou literaturu (a i ty klasiky jsou kolikrát stále skvělé až nepřekonatelné, u nás např. Děti z Bullerbynu z těch klasik), jinak ta Kouzelná třída (opravdu vřele doporučuji pro první čtení, ještě je to z prostředí školy, tj. pro pvnáčky ozvláště kouzelné). Ted nevím zda už prvnáčci čtou na úrovni pro tuto knihu nebo jen slabikář, vykouřilo se mi to rychle... kdyžtak pro druháky. No prostě skvělé první čtení (za nás).