Mendosa |
|
(5.7.2021 11:40:25) Romano, sice pozdě, ale ptám se na ty pražské gymply. Co mají jinak?
|
Monty |
|
(5.7.2021 11:45:58) Romano, ani "chytřejší děti" (OMG) nemají všechny stejný vztah k cizím jazykům a stejné "jazykové nadání". A navíc ani všechny nemají ambiciózní rodiče, co trvají na samých jedničkách (které navíc vcelku o ničem nevypovídají).
|
Vítr z hor |
|
(5.7.2021 13:50:24) Kdybych nechala jednu dceru jen tak samu sobe, mozna by to na ty ctyrky z matiky casem dotahla. Logicke mysleni ma vsak mnohem lepsi, nez sestricka se samymi jednickami na G8. Na znamkach se pozna maximalne to, jak dokaze dite naplnit ocekavani ucitele a soustredit se na pisemku.
|
Monty |
|
(5.7.2021 14:18:46) "Na znamkach se pozna maximalne to, jak dokaze dite naplnit ocekavani ucitele a soustredit se na pisemku."
Větře, zhruba tak.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 14:19:35) Platí pouze pro špatné učitele.
|
|
|
Monty |
|
(5.7.2021 14:33:08) Romano, mně spíš přijde, že si lakuješ narůžovo ty jedničky.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 14:43:55) Monty, jestli ono to nebude spíš kus od kusu. Co vidím, tak na VŠ excelující čtyřkaři z gymplu jsou podobnou raritou jako na VŠ propadlí jedničkáři z gymplu. Ono získat na gymplu ty jedničky na výzo také není úplně snadné.
|
Monty |
|
(5.7.2021 14:52:42) Okolíku, mně to jako žádná velká rarita nepřijde. Nepohybuju se v prostředí, kde by někdo řešil jedničky, ani jako dítě/dospívající jsem se v něm nepohybovala, většina mých příbuzných/přátel/známých prostě nějak proplula vzděláváním a realizovala se až potom, kromě pár šťastlivců, co šli studovat nějaký VŠ obor z hlubokého zájmu (byť se jím většinou neživí). Jedničky jim k tomu nijak nepomohly a čtyřky nijak neuškodily. Znám pár jedničkářů, co dopadli špatně, zhruba stejně, jako ve všech ostatních skupinách. Nikdy jsem nezaznamenala žádnou souvislost mezi jedničkami a úspěchem/spokojeností v životě a naopak. A jestli je těžké nebo lehké mít jedničky na gymplu - zřejmě jak pro koho. Třeba u svého dítěte nemám pocit, že by ho to stálo jakoukoli námahu, v podstatě jsem si nevšimla, že by se někdy něco "šprtal" nebo se zmiňoval o jakékoli "práci", což se normálně zmiňuje, neboť je od přírody líný na všechno, co ho nebaví. Asi je to dědičný.
|
Půlka psa |
|
(5.7.2021 15:07:30) Monty, tak ona je to pravda, že inteligence nebo píle nebo případně obojí vede k úspěchu ve věcech, kde je nějaké úsilí třeba. Jak jinak by to taky mohlo být...... Kdyby nebylo třeba být chytrej nebo snaživej, tak by to měl každej. Taky nemyslím, že na jedničkách záleží, ale ony jsou v zásadě často odrazem té schopnosti a ochoty se formálně vzdělávat.
|
Monty |
|
(5.7.2021 15:14:31) Půlko, jenže pokud je člověk chytrej a má navíc o něco zájem, není to pro něj "dřina". Může to být - resp. nejspíš je - nějaká píle, ale daná tím, že dotyčný chce, tudíž to nebere jako námahu. Já kromě Rodiny.cz neznám moc lidí (vlastně neznám žádné), které by všechno bavilo a zajímalo tak, že mají "jedničky" jen tak, bez "práce". I když jsou na to "chytří", prostě jim to nestojí za to. Investují čas a energii do toho, do čeho sami chtějí. Z výsledků bych řekla, že je to poměrně efektivní postup. Neznám jedinýho absolventa humanitních věd, kterýho by handicapovala "čtyřka z matiky/fyziky/chemie" na střední a ani žádnýho absolventa techniky, který by doplatil na nezájem o jedničky z češtiny a dějepisu. Ani mi tedy není úplně jasný mechanismus, jakým by k tomu mohlo dojít.
|
Půlka psa |
|
(5.7.2021 15:31:43) Však já vím, že čtyřky v principu nevadi. Důležité je absolvovat. No ale když někdo kde po dobrých známkách i za cenu driny, tak to neznamená, že to celé nepochopil. Ta konformita se vzdělávacím systémem není nic špatného. Je to jen jina strategie a nejspíš obě mají ve společnosti místo a s oběma lze dosáhnout úspěchu. Ať už to známena pro daného jednotlivce cokoliv.
|
Monty |
|
(5.7.2021 15:40:42) Půlko, jenže podstata sporu není v tom, jestli různé strategie mohou vést ke stejnému cíli. Což samozřejmě mohou. Spor se vede o to, zda jsou jedničky obecně nějak důležité a "vypovídající". Ne o to, jestli je někdo chce nebo nechce, to je jaksi každého věc.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 15:45:29) Monty, takový spor tu myslím právě vedeš jako již tradičně sama se sebou. "Obecně" neplatí nic, je to jaksi "kus od kusu"...
|
Monty |
|
(5.7.2021 15:46:54) Okolíku, nikoli. Reagovala jsem totiž na to, co psala Romana. Protože nejsem Romana, nemohu vést spor "sama se sebou".
|
Okolík |
|
(5.7.2021 15:48:35) V příspěvku, na který jsi reagovala, Romana nic takového nepíše.
|
Monty |
|
(5.7.2021 15:51:55) "Mezi jednickarem a ctyrkarem z matiky byva dost velky rozdil v logickem mysleni."
Okolíku, a jak jinak než "jednička/čtyřka z matematiky o něčem vypovídá" lze pochopit tohle? Předešlé o výsledcích PZ a chytřejších dětech v Praze snad kopírovat nemusím...
|
Okolík |
|
(5.7.2021 15:54:28) Ta diskuse se dále vyvíjela. Nic o obecné nutnosti jedniček tam není. Naopak tam Romana píše, že zná různé varianty jedničkářů/čtyřkařů ... Jako obvykle jsi vytrhla jednu větu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(5.7.2021 15:22:40) Monty ale tvé dítě podle toho co tu píšeš, jaksi není jedničkář, ne? Aspoň ne v tom smyslu, jak je ten pojem chápán - tedy pravidelně vyznamenání, tj. převaha jedniček na výzo. Mít jedničky z předmětů, které člověka baví a zajímají snad není u chytrého člověka náročné ani neobvyklé.
|
Monty |
|
(5.7.2021 15:24:13) Okolíku, pardon, já pořád zapomínám, že na Rodině je jedničkář jen ten, kdo má ty jedničky odshora až dolů.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 15:26:14) Odshora dolů? A to jsi četla kde? Ode mne ne. Zároveň tam ale nespadá ten, kdo má 3 a nebo má těch jedniček pár.
|
|
|
|
K_at |
|
(5.7.2021 15:59:30) Monty, ty (s fotograf.pameti) i syn jste oba v pásmu nadprůměrné IQ. Máte to jinak než velká část ostatních. Já jsem průměr. Úplný. Učila jsem se vždy. I na té ZŠ, protože prostě milion věcí si nepamatuji jen tak. A umím se díky tomu učit. Čímž kompenzují blbou paměť, ne nijak úžasné IQ a osobnost bez výrazných talentů.
|
Monty |
|
(5.7.2021 19:42:34) Romano, a co si představuješ pod pojmem "učit se"? Možná by bylo dobré si to upřesnit.
|
|
Federika |
|
(5.7.2021 19:43:37) Romano, a ty ses na druhém stupni učila? Já fakt nikdy, učebnice jsem měla ve skříňce v šatně. Až na gymplu jsem začala.
|
Monty |
|
(5.7.2021 19:48:05) Federiko, já nedávno zjistila, že syn na některé předměty učebnice ani nemá. Sešity taky ne. Příští rok maturuje. Očividně to jde i bez nich.
|
Federika |
|
(5.7.2021 19:49:05) To vím bohužel moc dobře. Syn teď platil za dvě učebnice, o kterých tvrdil,že je dostal někdy na začátku roku a pak si myslel, že je má ve skříňce.
|
Monty |
|
(5.7.2021 19:53:16) Federiko, u nich ve škole se učebnice kupujou. A on si prostě ty, který ho nezajímají vůbec nekoupil. A ani sešit si žádnej nezaložil. Vzhledem k tomu, že z těch předmětů rozhodně nepropadá to pravděpodobně jde i bez učení. Nejspíš vystačí s tím, co jim říkají při hodině.
|
K_at |
|
(5.7.2021 20:08:45) Monty, " A ani sešit si žádnej nezaložil. Vzhledem k tomu, že z těch předmětů rozhodně nepropadá to pravděpodobně jde i bez učení. Nejspíš vystačí s tím, co jim říkají při hodině. " ....takže si pamatuje to, co v hodině slyší. A to dlouhodobě? To by znamenalo, že jako ty máš fotografickou, on má velice dobrou sluchovou paměť. Já třeba potřebuju většinu věcí číst a ukládat do paměti, jinak to prostě okamžitě ztratím. Proto bylo potřeba se učit i na ZŠ. Navíc často stylem bez kontextu, díky kterému by si člověk věci automaticky pamatoval.
|
Monty |
|
(5.7.2021 20:11:20) Kat, jo, to bude mít, ale jak dlouho to "udrží", to netuším. Minimálně asi tak dlouho, dokud to k něčemu potřebuje.
|
K_at |
|
(5.7.2021 20:20:06) Monty, ale to jsou docela výjimečné typy paměti.... Většina dětí tohle nemá. Takže tvé komentáře typu "na ZŠ není třeba se učit" vychází ze zkušeností nadaných osob s velice dobrou pamětí.....
|
Monty |
|
(5.7.2021 20:21:34) Kat, tak já ani netvrdím, že má. Ale zas úplně jediní na světě s tím taky nejsme. Proto bych brala v potaz i tuhle variantu.
|
K_at |
|
(5.7.2021 20:24:48) Monty, jediní rozhodně nejste. Ale běžně budou spíš jednotlivé "kusy" dětí na třídu s takovým darem. Ostatní si třeba skvěle zapamatují něco, co je hodně baví a zajímá. A zbytek musí +- nějak nadrtit.
|
|
Monty |
|
(5.7.2021 20:59:51) Romano, on ho taky neměl, dokud nemohl vypnout online hodinu. Sice ho to nebavilo, ale nějak to vždycky naposlouchal. Na jedničku teda ne, ale na jedničky u nás tak nějak obecně sere pes, na ty z ruštiny obzvlášť.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.7.2021 20:48:15) Romano, tak on bude asi pro desetileté dítě těžší než pro čtrnáctileté. V deseti bych ho nepočítala ani náhodou, proč taky, když se přijímačky dělaly v osmičce?
|
Monty |
|
(5.7.2021 20:58:11) "Ale tak či onak, Bělouna jsem spočítala celýho a nijak jednoduchý mi nepřišel. Občas vysvětloval i táta. Zajímavé, že mám kolem sebe dost matematiků a Bělouna za jednoduchého nikdo nepovažuje.
Samozřejmě při vzpomínce na dvojné a trojné integrály mi učení matiky na 2. stupni přijde směšného rozsahu, z pozice 10 letého dítěte mi to tak nepřišlo."
Romano, mně z toho vyplývá, že ti v deseti letech přišla těžká druhostupňová matika. V deseti letech dítě ani na druhém stupni není, tak jak jinak si to mám vyložit? V souvislosti s počítáním "celého Bělouna"? Budeš-li se vyjadřovat méně epicky, bude i méně nedorozumění.
|
|
|
monam |
|
(5.7.2021 21:36:24) Bělouna jsme začala počítat asi v půlce sedmičky, tzn že mi bylo asi 12 a půl. Těžký mi nikdy nepřipadal. Ale to o ničem nevypovídá, nejsem na matematiku nadaná,
|
|
|
Delete |
|
(5.7.2021 21:20:59) "ale třeba získat praxi a rychlost v matice bez nějaké té domácí přípravy nejde"
Proč by nešlo? Nikdy jsem doma nad školní matematikou netrávila ani chvíli, i domácí úkoly jsem dělala ve škole, většinou ještě tu hodinu, kdy byly zadané. Bělouna jsme měli jako běžnou učebnici, zpětně mi úplně jednoduchý nepřijde, ale tehdy mi to nepřišlo.
A ani na gymplu jsem se matice nevěnovala a to ani přípravou na maturitu. Z matematiky jsem měla většinou jedničku.
Jediná matika, kterou jsem řešila doma, bylo domácí kolo matematické olympiády a knížka 777 matematických her a hříček.
Ale já tomu učení nikdy moc nedala, proto se učit neumím. Stejně jako Monty si sice pamatuju básničky a texty písniček, ale naučit se text, který nemá rytmus a rýmy je pro mě nemožné. Nemám ani fotografickou, ani eidetickou paměť, mám paměť pouze emoční a logickou, což k pamětnému učení nestačí.
Na VŠ jsem se učila tak, že jsem šla na zkoušku "dutá", přišla jsem hned ráno a nechala si vyprávět, co kdo měl za otázku. Případně když ti, co čekali, občas nadhodili otázku, co je napadla, tak jsem vždy věděla, kde to v poznámkách mám, takže jsem dohledala, vysvětlila (z těch poznámek, psala jsem si je vždy sama a tak, že mi to fungovalo jako vyvolávač toho, co proběhlo na přednášce). Těmito hovory jsem se připravila na většinu zkoušek, nefungovalo mi to jen na ty vysloveně paměťové. U botaniky a dendrologie mi nepomohlo ani to, že to jsou vědy, které mě baví a umět jsem je fakt chtěla.
|
K_at |
|
(5.7.2021 21:28:31) Delete, a z opačného konce spektra.... Běloun byl pro mě esencí marnosti a mé méněcennosti. strašný strašný strašný.
|
Federika |
|
(5.7.2021 21:33:39) Já si toho Bělouna vybavuju fakt úplně matně Myslím,že to byla bílá knížka s modrýma černýma nápisama, ale moc si nepamatuju, co jsem se z ní učila. Al ais něco jo, když jsem dělala přijímačky. Jinak jsem s doma nepočítala nikdy matematika mě nikdy nebavila, jen logika, v tom jsem byla expert. Z geometrie. atak mě nechali projít asi z milosti.
|
|
|
Okolík |
|
(5.7.2021 21:29:43) A to já si doma počítala, hrozně mě to bavilo - byl to na gymplu můj nejoblíbenější předmět. A pokud jde o botaniku a podobné vědy, měla jsem s tím stejné problémy jako Delete. Co je založeno na pamětném učení - to je pro mě děsný odjakživa ...
|
Monty |
|
(5.7.2021 21:37:42) "A pokud jde o botaniku a podobné vědy, měla jsem s tím stejné problémy jako Delete..."
Okolíku, no a tohle je právě s fotografickou pamětí snadný. Já měla ve škole kromě tělocviku jedinej vyloženě neoblíbenej předmět, a to fyziku. Teoretická mě bavila, ale jak se mělo něco počítat... strašně moc veličin, strašně moc vzorců, strašně práce vyhrabat v hlavě obojí, aby to "sedělo". Nemám na to tu správnou představivost. Počítání mi šlo nejlíp v chemii, protože tam to propojení funguje, tam si to představit umím. U fyziky ne. Tam mě nebavilo ani si to "fotit", natož s tím nějak dál pracovat.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 21:59:50) Monty, matika a fyzika - moji "miláčci", tam se nebylo co učit, vše krásně vyplývalo jedno z druhého
|
Monty |
|
(5.7.2021 22:06:20) Okolíku, jsme holt lidé různí. Synovi to taky krásně vyplývá. Mně ne, já prostě tuhle formu představivosti nemám. Jeho strašně otravovaly třeba slovní úlohy, vadilo mu, že jsou to kraviny, mě naopak ta absurdita bavila a sama jsem si vymýšlela co nejabsurdnější. Jeho baví přesně to, kde veškerá moje matematická představivost končí. Já nikdy nepochopila, k čemu je výsledek x = -2a, uměla jsem to spočítat, ale neviděla v tom vůbec nic. Fakt jediné rovnice, které mi dávaly smysl byly ty chemické. A pak takové to "počítání" v genetice, to mě bavilo hodně.
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(5.7.2021 21:21:28) Matikářka dítěte doporučila třídě Bělouna jako přípravu na cermatí maturitu (na gymplu). Když mi to dítko říkalo, myslela jsem, že jde o nějaké nedorozumění...
|
Monty |
|
(5.7.2021 21:25:15) Okolíku, tak státní maturita z matematiky je pravděpodobně na dost nižší úrovni než "školní" maturity na gymplu. Já ji sice nesleduju, ale podle češtiny a angličtiny bych soudila, že to tak na ty znalosti z 9. třídy (když odečtu kraviny typu "epizeuxis") bude...
|
Okolík |
|
(5.7.2021 21:27:44) jojo, moje děti si všechny zkoušely cvičně maturitní testy z matematiky ve věku ZŠ a odmaturovaly by. Ne na jedničku, ale odmaturovaly. Ono je v těch testech více než učivo ZŠ, ale nejmíň polovinu šikovnější žáčci zvládnou i bez přípravy.
|
Monty |
|
(5.7.2021 21:31:09) "Ono je v těch testech více než učivo ZŠ, ale nejmíň polovinu šikovnější žáčci zvládnou i bez přípravy."
Okolíku, no a to na odmaturování bohatě stačí. Takže mi to doporučení Bělouna dává smysl. Mmch, já vloni vytiskla synovi maturitu z matiky, myslel si, že jsou to "těžší přijímačky na střední".
|
Okolík |
|
(5.7.2021 21:34:37) Monty, mně to doporučení Bělouna k maturitě také dává smysl. Syna upozorni, že jsou dvě úrovně cermatí matematiky. Když maturovalo dítě, byla ještě matematika+. Zatímco z té základní cermatí měl 100%, tak z té M+ měl jeden příklad špatně, nevím, kolik % za to ztratil. Na M+ tedy Běloun nestačil a dítko to mělo jako nějaký bonus v přijímacím řízení (šlo bez zkoušek). No a o školní maturitě nemluvím vůbec, to byl úplně jiný level.
|
Monty |
|
(5.7.2021 21:45:08) Okolíku, vůbec nevím, co plánuje s matematikou, nezmiňoval se. Pokud jde o maturitu, tak jediné, co často opakuje je, že si nabral ty nejtěží semináře nakonec proletí z češtiny, protože nemá vůbec v plánu se jí jakkoli věnovat, neboť je to "ztráta času". Ale myslím, že proletět z CERMAT češtiny je prakticky nemožný, on to nějak dá. Jedničku z češtiny ostatně k ničemu nepotřebuje.
|
Kaipa |
|
(5.7.2021 21:48:26) Monty, v tomhle máš pravdu, proletět u didaktických testů je téměř vyloučené.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.7.2021 21:52:30) Neodmaturovat na gymnáziu, to snad ani neexistuje, pokud tam člověk docházel a veškerou výuku neprospal.
|
K_at |
|
(5.7.2021 21:55:24) Ropucho, jsou i takoví....
|
|
Okolík |
|
(5.7.2021 22:00:58) No, Ropucho, existuje. Naštěstí je spousta náhradních termínů, letos obzvlášť.
|
|
Stará husa |
|
(5.7.2021 22:11:08) Ropucho, nevím, jak dnes, ale před těmi 40+ lety bych u maturity vyletěla jedna báseň, kdybych se pořádně neučila. Já jsem maturovala povinně z matiky, na tu jsem byla blbá, ale zaťala jsem se, procvičovala, uháněla spolužáky a kamarádku, která pak matiku vystudovala na VŠ, aby mi vysvětlili všecko, na co jsem nepřišla sama. Nakonec jsem měla za jedna. Teď z toho nevím vůbec nic, umím tak maximálně trojčlenku a procenta. Ani ty blbé zlomky už neumím. A když si vzpomenu, co všechno jsem musela nacpat do hlavy třeba v dějepisu, to bych neudělala ani za 4, kdybych se to nedrtila. Já se na maturitu učila celý čtvrťák, už od září.
|
Federika |
|
(5.7.2021 22:14:10) Stará Huso, já jsem maturovala z češtiny, němčiny, ruštiny a matiky. neučila jsem se vůbec, protože jazyky jsem uměla skvěle, češtinu taky. Matiku neeee. Ale ta mě tak strašně nebavila, že jsem si prošla všechny starý sešity stylem: Tohle se stejně nikdy nenaučím, tohle je fuj, tohle je moc lehký, to tam nebude... Dostala jsem otázky, který bych nedala, ani kdybych se učila od rána do večera. Tak jsem nakonec byla ráda, že jsem tomu dala celkově tak čtvrt hodiny Z jazyků jsem měla s přehledem za jedna, z matiky za tři a bylo to úplně fuk.
|
Stará husa |
|
(5.7.2021 22:26:09) Frederiko, já maturovala z češtiny, ruštiny, matiky a dějepisu. Jazyky mi celkem šly, ale literaturu, což bylo vlastně gro tehdejší maturity z češtiny i ruštiny, jsem se musela naučit. Nepamatovala jsem si všecko, i když jsem měla dost načteno. Z dějepisu jsem toho taky dost věděla, ale ne tak do hloubky a některé věci, které mě moc nebavily, jako třicetiletá válka, první světová, SSSR to jsem se musela nasprtat. A ta matika - dodnes to nechápu, jak jsem to dokázala. Je ale pravda, že to byla příprava na tu VŠ, která mě taky nebavila a taky jsem ji vystudovala, dokonce jsem si udělala i riga.
|
Federika |
|
(5.7.2021 22:29:45) Stará Huo, já věděla, že jdu na VŠ bez matiky Takže mě všechny ty "n" úhelníky, co rotujou kolem komolých kuželů fakt nechávaly chladnou Dějepis bych se asi musela učit...Literaturu ne,ta mě bavila, ve všech jazycích a pamatovalo se to samo.
|
|
|
Federika |
|
(5.7.2021 23:25:50) Mně ten systém na VŠ vyhovoval, plně Jen nechodit na semináře se u nás nevyplácelo, nedalo se to jinak nikde sehnat a navíc tam bylo vždycky jen pár lidí, stálá skupina bylo okamžitě vidět, že tam nejsi My měli naproti "konírnu", takovou zašívárnu, hospodu. Strávila jsem tam určitě nejmíň stejně času jako ve škole
|
Zufi. |
|
(6.7.2021 7:40:38) Zavidim v dobrém vysokoškolský život,já měla mimipak práci a pak těhotná a práci a ve finále předškolácků a Mimi a státnice.promoce byl jeden z nejšťastnější dnů mého život a
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(5.7.2021 22:22:06) Huso, matematiku bych se k maturitě také musela dost učit. Ale my jsme už povinnou matematiku neměli, takže jsem měla jen předměty, s nimiž jsem nijak zápasit nemusela.
Ty jsi dříč, to já absolutně nejsem. Mám buď štěstí nebo smůlu, jak se to vezme, že se dostanu k ucházejícím výsledkům v životě i bez dřiny, takže nemám motivaci.
|
Monty |
|
(5.7.2021 22:31:58) Mám buď štěstí nebo smůlu, jak se to vezme, že se dostanu k ucházejícím výsledkům v životě i bez dřiny, takže nemám motivaci.
Ropucho, já mám štěstí nebo smůlu v tom, že se nesnažím překračovat svoje limity. Ve chvíli, kdy na ně narazím, jdu od toho. Dokud na ně nenarazím, tak jsem ochotná i něco dělat, abych se v té věci zdokonalovala. Jakmile přijde ten strop, kašlu na to. Nevidím smysl v tom přemáhání se dělat něco, v čem stejně nikdy nebudu tak dobrá, jak bych chtěla, abych byla "konkurenceschopná". Pořád mi zbývá dost věcí, který neomrzí a kde žádné limity nejsou.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.7.2021 22:46:29) Monty, já asi ani nevím, kde mám limity, mě vždycky zastaví lenost Když sleduji lidi kolem sebe, celkem mě fascinuje, jakou dokáží vyvíjet snahu a píli. Já kromě té lenosti nemám na co narazit, bohužel.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 22:52:00) Mým limitem je taktéž lenost
|
|
Monty |
|
(5.7.2021 22:52:03) Ropucho, tak já nejsem líná na věci, co mě baví. Třeba mě od dětství bavilo kreslit. Věnovala jsem tomu fakt dost času, právě proto, že mě to bavilo. Jenže moje limity jsou bohužel v tom, že umím "hezky kreslit" jenom podle předlohy. Když jsem pochopila, že to dál nepůjde, přestala jsem to dělat. Protože kreslit furt podle předlohy časem bavit přestane a na víc zkrátka nemám.
|
Ropucha + 2 |
|
(5.7.2021 23:23:13) Monty, hm, já jsem rozhodně měla na víc, než malovat podle předlohy, i na VŠ mě s tím přijali, a já šla nakonec na jinou, kterou jsem nedokončila. Takhle já funguji. Jiní dřou, trénují, shromažďují portfolia ... Já tam šla tehdy bez přípravy, roky jsem pořádně nekreslila, vytáhla jsem něco starého z šuplíku ... Marnost
|
|
|
Stará husa |
|
(5.7.2021 23:05:08) Ropucho, já mám zas tak blbou povahu, že se všeho už dopředu bojím a říkám si, že to nedokážu. Takže se do ničeho ani nehrnu. Ale zase když musím, třeba ve škole nebo v práci, tak jsem schopná udělat toho celkem dost. Až se kolikrát divím. Ale musím mít nad sebou bič.
|
Okolík |
|
(5.7.2021 23:51:36) Já Husu tipuju na ekonomiku.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(5.7.2021 23:31:48) Huso, ty se překonáváš a dostáváš ze sebe maximum, to lze jedině obdivovat. Jsi šikovná. Já jsem beznadějná a jen se třesu, aby děti byly cílevědomější, což se naštěstí zdá, že jsou.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.7.2021 10:15:40) Romano, já nějak nevím, k čemu by to mělo být dobré. Kromě toho nešťastnýho kreslení jsou všechny moje limity v tom, co mě nebaví. Smysl překonávání se v něčem, co mě nebaví, mi zůstává utajen. Na to mi přijde život moc krátký a obsahující příliš mnoho věcí, co mě baví. Ono stačí, že se člověk musí přemáhat, aby pracoval, jenže za to jsou aspoň peníze.
|
Monty |
|
(6.7.2021 15:43:41) Romano, a tobě se fakt nikdy nestalo, že ses rozhodla pro něco, co se pak ukázalo být jako špatná volba? Neměníš svoje rozhodnutí, vždycky všechno dotáhneš do konce, protože "na to máš"? Samozřejmě nechci zpochybňovat, že takoví lidé existují, jen mi není jasný, jaký to má smysl. Navíc, nějak jsem si nevšimla, že by tu někdo psal o nějakém propadání z čehokoli, ani když máš "čtyřku z matiky", tak z ní nepropadáš. Čtyřka je pořád "dostatečně".
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 16:55:43) Romano, jenže každý holt nemá robotickou náturu vojáka. Někdo holt je spíš bohém, potřebuje v životě trochu lehkosti, volnosti, nevidí důvod přemáhat se jen z principu. Ano, může našprtat neoblíbený předmět na dvojku, ale jemu to vůbec nic nepřinese, jeho známka nikoho nezajímá, tak PROČ? Věnuje ten čas třeba raději úplně jinému učení a rozvíjení své osobnosti, v němž vidí užitek a radost.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 17:03:58) A ještě dodám, že když se to s volností přežene, tak je to špatně, to je můj případ. Ale na druhou stranu, nestihla jsem si vypěstovat žádné vyhoření a blok, takže teď na stará kolena ještě studuji docela s chutí a velmi si tu zkušenost pochvaluji. Ony se věci v životě nakonec mohou poskládat docela pěkně, když člověk urputně netlačí na pilu, si myslím.
|
|
Monty |
|
(6.7.2021 17:08:04) "Ano, může našprtat neoblíbený předmět na dvojku, ale jemu to vůbec nic nepřinese, jeho známka nikoho nezajímá, tak PROČ? Věnuje ten čas třeba raději úplně jinému učení a rozvíjení své osobnosti, v němž vidí užitek a radost."
Ropucho, přesně tak. Proč by se měl student, který směřuje třeba na ČVUT šprtat na dvojku dějepis, když mu to nic nepřinese a nikoho nebude nikdy zajímat, co měl na gymplu z dějepisu? Vždyť ten čas může věnovat něčemu, čemu se chce do budoucna věnovat a co pro něj ten smysl mít bude. A potažmo i pro společnost, protože lidé, co nás někam posouvají obvykle nejsou ti zodpovědní, co chtějí mít ze všeho jedničky skrze šprtání, ale ti, co se soustředí na oblast svého zájmu a neztrácejí čas tím, aby sobě nebo komukoli "dokazovali", že mohou mít jedničku/dvojku ze všeho. Můžou, ale proč by měli, když jim to k ničemu není? Těch výjimek, co se nemusí nic "šprtat" a stačí jim to na jedničky/dvojky ze všeho zas až tolik v populaci nebude.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 17:37:59) Monty, já nejsem úplně nakloněná jednostrannosti, nicméně jak píšeš, mít ze všeho dobré známky stojí na gymnáziu už nějaké úsilí a nevidím smysl se za nimi honit za každou cenu. Čtyřky jsem u svých dětí nechtěla vidět, říkala jsem jim zhruba to, co píše Romana, že prolézat se čtyřkami už je trochu ostuda a ignorantství. No a jak to tak bývá, tváří v tvář realitě jsem byla nucena názor změnit. Moje děti nejsou žádní povaleči, mají řadu zájmů, ale vyskytly se předměty, kde z různých důvodů padla i ta čtyřka. A nejsem si jistá, zda to stojí za řeč u studenta, který následně odmaturoval na jedničky, "s prstem v nose" se dostal na VŠ a tam prospívá na jedničky a dvojky. Mám nakonec asi větší radost, že vedle studia uspořádal tábor pro bandu dětí (například), než kdyby se našprtal neoblíbený předmět na dvojku.
|
|
|
Okolík |
|
(6.7.2021 18:39:44) Já si při podobných diskusích vždycky vzpomenu na jednu spolužačku, která "vždycky věděla že bude studovat jazyky" a "přírodní vědy mě nebaví, nejsou mi a nezajímají mě". Jazyky vystudovala a stala se překladatelkou a tlumočnicí. V 90. letech přeložila jakousi dětskou přírodovědnou encyklopedii z AJ a když vyšla, tak její pubertální synovec v ní našel cca 10 faktických chyb. Spolužačka se stydí ještě i dnes (říkala). Není chybou něco nevědět, ale neumět si to zjistit, najít, vědět, že to není dobře.
|
Monty |
|
(6.7.2021 18:47:18) "Není chybou něco nevědět, ale neumět si to zjistit, najít, vědět, že to není dobře."
Okolíku, jenže to podle mě není "podstata sporu". Ona kdyby ta tvoje spolužačka dřela na jedničky z přírodních věd a pak to všechno zapomněla, byla by ve stejné situaci, jako když se to neučila vůbec. Navíc je to tedy spíš chyba redaktora než překladatele.
|
Okolík |
|
(6.7.2021 19:09:25) Monty, ona by dřít nemusela. Byla fakt chytrá, šlo jí všechno. Redaktor měl možná podobné vzdělání.
|
Monty |
|
(6.7.2021 19:17:55) Okolíku, u redaktora není vzdělání až tak podstatný. Podstatné je, aby měl tolik odpovědnosti, že nebude pouštět "ven" kraviny, tudíž když něco neví, tak si to ověří. Tedy kromě toho, že by měl umět česky.
|
Okolík |
|
(6.7.2021 20:05:33) Monty a chápeš, že musí nejdřív poznat, že něco neví? Což bez patřičného vzdělání (ideálně všeobecného) nepozná? Ke kolegyni mojí mamky (učitelka Bi-Ch) se chodil radit překladatel přírodovědných filmů pro IMAX, někdy po e. 2000, její bývalý žák. Ta mu poradila, jak se to odborně řekne česky. Pak se mu nestalo, že by třeba přeložil "potravinové řetězce" apod perly, což v různých přírodovědných dokumentech v TV slyším každou chvíli.
|
Monty |
|
(6.7.2021 20:10:21) "...chápeš, že musi poznat, že něco neví? Což bez patřičného vzdělání (ideálně všeobecného) nepozná?"
Okolíku, obávám se, že nerozumím. Pokud se něčemu nevěnuješ, ve škole tě to nebavilo, nikdy ses se o tuto oblast nezajímala, jak by sis mohla myslet, že to VÍŠ?
|
Okolík |
|
(6.7.2021 20:30:15) Protože si to přeložíš z té cizí řeči? A nedojde ti, že překládáš kraviny? Tedy ne Ty, ta moje spolužačka. Dneska tomu říká "mladická" nerozvážnost. Mně se stalo, že do diplomka jsem potřebovala přeložit něco z němčiny. No a humanitně zaměřený kamarád to přeložil tak, ne např.slovo kostka přeložil jako krychle, takže u úloh na házení kostkou se házelo krychlí. A nedošlo mu to ani po 3 stránkách.
|
|
|
Liaa |
|
(6.7.2021 20:15:58) Ale jistěže poznáš, že něco nevíš, prostě (ti) to nedává smysl, nezapadá to do textu, zní to "divně".
|
Monty |
|
(6.7.2021 20:21:55) Lio, to ani nemusí "nezapadat". Já kdysi udělala tu chybu, že jsem si vzala na překlad knihu, která ani nebyla odborná, ale odehrávala se ve specifickém prostředí, což není těžké poznat, že "o něm nic nevíš". Takže víc času než samotný překlad zabralo dohledávání reálií. Neumím si moc představit, jak by to někdo "střihl od boku". Teda... umím si to představit, ale je to prasárna a neumětelství. A to nejsem žádnej extra překladatel, pouštím se fakt jen do věcí, o kterých bezpečně vím, že je dám. Jednou jsem pochybila a stačilo.
|
Vítr z hor |
|
(6.7.2021 21:23:20) Jednou jsem prekladala prirucku o zdravem zivotnim stylu pro jistou cirkev. Dodnes mi vrta hlavou jedna zalezitost z jedne kapitoly, ani nevim, zda jsem ji nezprasila. Jisty verici v ni totiz projevil neobycejnou osobni statecnost tim, ze uprchl z vytahu, v nemz s nim jela prostitutka - byt toho dosahl vystoupenim v nespravnem patre. Ale dokazal to, cimz zvitezil. Projednavala jsem to s vice lidmi a vsichni byli zmateni. Takze bud to byla nejaka regionalni zvlastnustka Americanu, ktera nam muze byt fuk, nebo jsem mozna nekomu znicila zivot, bo mu husa prekladatelka znemoznila dojit praveho poznani.
|
Okolík |
|
(6.7.2021 21:29:49) Větře, tuhle historku teda taky nechápu - výtah s prostitutkou.
|
Půlka psa |
|
(6.7.2021 22:33:11) Spíš je otázka, co se mu v tom výtahu zajímavého dělo, když to sotva dokázal.....
|
|
Vítr z hor |
|
(7.7.2021 14:21:32) Skoro jsem z toho nespala, myslela jsem, ze necemu nerozumim spravne, ze prekladam blbe, ze nechapu pointu… no snad byl chlapek fakt jen geroj, co se dokazal nevrhnout ve vytahu na prostitutku a k tomu mu dopomohl buh…
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.7.2021 20:26:17) Lioo, v encyklopedii?
|
Monty |
|
(6.7.2021 20:33:27) Okolíku, ale to je jedno KDE. Pokud někdo překládá přírodovědnou encyklopedii, tak i kdyby VĚDĚL ledacos o přírodovědě, nechá si ten text redigovat někým, kdo toho ví víc. Natož když NEVÍ. Jinak je to prostě fušeřina a hloupý furiantství. Plus neprofesionalita nakladatelství, které šetří na redakci a najímá si na to jiné fušery. Já si v autorských textech nechávám redigovat odborný části i tam, kde jsem si prakticky jistá, že VÍM (a pak mě pochopitelně těší, že renomovaný odborník chyby nenajde). Tam, kde bych nevěděla, bych si netroufla ani uvažovat o tom, že to pustím bez konzultace.
|
|
Liaa |
|
(6.7.2021 22:38:14) Tak pardon, myslela jsem, že se bavíme obecně, ne pouze o jednom konkrétním případu tvé kamarádky.
|
|
|
|
|
|
|
|
Slonisko |
|
(6.7.2021 20:52:38) Okolíku, tímhle byly v přírodovědných kruzích "vyhlášené" knížky z nakladatelství Svojtka, nebylo tam nic jiného než obrázky a názvy zvířat a ty názvy byly špatně, protože to byly doslovné překlady. Nemyslím si,že každý musí umět odbornou terminologii, ale že názvy zvířat nejde překládat doslova, by snad mohli studentům prozradit.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.7.2021 17:03:04) Romano, a proč k tomu automaticky přikládáš nějaké vyhrocené emoce? Lidé se nemusí jen chválit, litovat, omlouvat nebo trýznit pocitem selhání. Můžou jen docela obyčejně konstatovat. Mě by například vůbec nenapadlo, že sdělení "na to a to jsem se vykašlal, protože jsem líný/nebavilo mě to/nemám na to dostatek vůle" je jakkoli emotivní nad rámec sděleného.
Na čtyřkách na gymplu nevidím ani nic dobrého, ale ani nic špatného. Jsou to prostě známky z něčeho, co daného studenta buď nebaví nebo mu to nejde, případně narazil na špatného vyučujícího. Opět nic, co by vzbuzovalo jakékoli emoce nebo o čemkoli "vypovídalo". Ostatně sama jsem dítěti řekla, že se nemá nijak zatěžovat tím, co ho na gymplu nebaví a o čem ví, že to v dalším studiu (a obecně ani v životě) nebude nijak zvlášť potřebovat, a kdyby měl ze svých neoblíbených předmětů čtyřky, bylo by mi to naprosto fuk, protože to tak měla většina lidí v mém okolí a nezdá se, že by je to jakkoli poškodilo, natož že by to v dospělosti vnímali jako nějaké své selhání.
|
|
Delete |
|
(6.7.2021 17:12:51) Jedno moje dítě má čtyřku z matiky na gymplu. Musí dost dřít, aby tu čtyřku mělo.
Vzhledem k tomu, že není moc jiných škol, které by ji připravily na VŠ, na kterou chce, tak prostě ten gympl prolézt potřebuje. Není neschopná, ani líná. Od 15 let má FCE, maturovat se chystá z NJ, má základy ŠJ, FJ, portugalštiny, mandarínštiny a japonštiny. Chce a bude studovat jazyky.
Čtyřka z matiky ji v tom nijak nelimituje, hlavní je, aby měla aspoň tu.
|
Monty |
|
(6.7.2021 17:23:27) Delete, moje dítě, pokud si to teda dobře pamatuju, mělo od čtvrtý do sedmý třídy na základce trojku z matiky. Na gymplu má z matiky jedničku, a dokonce je rozmrzelej z toho, že to není "čistá" jednička, ale má průměr 1,13 nebo nějak tak. Na druhé straně si během tří let studia nechal dát tu trojku ze ZSV, tu z ruštiny, protože to má prostě na salámu a nevidí důvod, proč mít jedničky z něčeho, co k ničemu nepotřebuje a ani ho to nebaví. Že i z toho má většinou dvojky je fakt jen díky hodně dobré paměti a asi i trochu proto, že není problematický student, kdyby se měl na dvojky "šprtat", spokojil by se i s tou čtyřkou. Právě u těch "zaměřených" studentů jako je tvoje dcera nebo můj syn tuplem nechápu, proč by měli ztrácet čas usilováním o jedničky/dvojky ZE VŠEHO. U nevyhraněných typů mi to ještě smysl dává, ti ještě "neví".
|
Monty |
|
(6.7.2021 17:49:21) A pak čtu: "od čtvrtý do sedmý třídy na základce trojku z matiky". Bylo to nutný? Evidentně mu ten náslech nestačil, když měl tak mizerné výsledky.
Romano, nerozumím řeči tvého kmene. Prostě ho to nebavilo, tak na to kašlal. Já nevím, co ti na matematice čtvrtý až sedmý třídy přijde tak těžkýho, že by na to "nestačil náslech", osobně mám dojem, že si v hodinách matematiky prostě dělal něco jinýho. Bez ohledu na to, jestli to bylo "nutný" nebo "nenutný", podstata věci je v tom, že to nemělo žádný vliv na nic, možná kromě toho, že se mu nepovedlo v sedmičce zdrhnout před ruštinou na 6G - což se ale ve výsledku stejně ukázalo jako lepší varianta, s poměrně velkou pravděpodobností by odtud stejně odešel tam, kde je teď. Nebo máš pocit, že trojka z matiky dejme tomu v pátý třídě je doživotní ostuda a cejch na celý život?
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(6.7.2021 17:45:36) "děti, co na to apriori kašlou, a jejich rodiče jim to schvalují"
Vůbec mně nenapadá, jak se dá středoškolákovi nebo člověku na konci základky něco schvalovat nebo neschvalovat. V té škole je sám za sebe, na to rodič nemá vliv. Můžeš ho asi nutit se učit a hlídat mu to a třeba bude mít ve výsledku místo čtyřky dvojku, ale to mi jako výstup přijde daleko škodlivější, než když si za to s nějakým výsledkem dostatečným pro postoupení a absolvování odpovídá sám.
|
Monty |
|
(6.7.2021 17:51:47) "Vůbec mně nenapadá, jak se dá středoškolákovi nebo člověku na konci základky něco schvalovat nebo neschvalovat."
Půlko, tak dá se s tím souhlasit nebo nesouhlasit. Romana pravděpodobně míří na rodiče jako jsem já, kterým je zcela u zadele, jestli bude nebo nebude mít dítě na gymnáziu čtyřku z něčeho, co ho nebaví, nezajímá a čemu se v budoucnu nechce nijak věnovat.
|
Půlka psa |
|
(6.7.2021 17:57:28) No jo, ale i kdybys nesouhlasila, tak je to jaksi úplně planá disciplína bez reálného dopadu na věc. To je snad lepší si ty nervy spojené s nesouhlasením ušetřit.
|
Federika |
|
(6.7.2021 18:03:44) Jojo,souhlas, planá disciplína
|
|
|
Kaliope X |
|
(6.7.2021 18:05:42) Já bych byla mnohem radši, kdyby dítě nebylo takový perfekcionista a mělo něco z mé salamistické povahy, mělo by poněkud pohodovější život. Já se dítě snažím přesvědčit, že samé fakt nejsou třeba, vytáhla jsem i svou čtyřku z němčiny a marně. A to dítko mělo první stupeň bez známek a já na výkon netlačím, je to dítka věc a já se do školních věcí bez požádání nepletu.
|
Půlka psa |
|
(6.7.2021 18:17:16) Naše děti to taky berou se známkami hrozně vážně a vůbec netuším, kde to mohli vzít. Leda by to přeskočilo generaci po prarodičích nebo nevím. Přitom doma od nás v životě neslyšeli, že by někdo z rodičů známky jakkoliv komentoval.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(6.7.2021 18:03:18) Tak u nás starší syn kašlal na všechno, co ho nebavilo. Dali jsme si hranici-do trojek, bohužel to pak vedlo k tomu,že měl trojku i z předmětu.,ve kterým normálně vynikal. A to tak, že třeba neodevzdával všechno, pokud byla známka mezi, tak řekl, že mu stačí ta trojka,v pohodě. Ale přiznám se, že po počátečním-neštvi mě-, jsem se na to vykašlala. A dobře jsem udělala, je to jeho postoj, jinej nebude, na všechny VŠ, na který se hlásil, se dostal s přehledem a zas si dělá, jen co chce. Mladší má svou vlastní hranici, tam neříkám, nereguluju vůbec nic. A nejmladší má zatím pořád ty svý samý jedničky, ale v šestce to většinu dětí zatím žádný úsilí nestojí. Uvidíme později.
|
Monty |
|
(6.7.2021 18:16:36) Federiko, já bych si hlavně připadala dost jako blbec, kdybych studentovi, co má výborné výsledky v předmětech, obecně pokládaných za "těžší", jestli by nechtěl mít taky jedničku z dějepisu, kterej se dá naučit zpaměti a není potřeba mu nijak "rozumět", protože "na to má".
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 18:03:24) Romano, ne, to není "kašlou". To bych se skoro až urazila. Jsou různé situace, kdy učitelé jsou nároční i na poměry studentů s talentem a zájmem o předmět, vyžadují hodiny domácí přípravy a získat u nich dobrou známku stojí mnoho času. Když člověk neplánuje z předmětu maturovat a neplánuje ho studovat na VŠ, může ty hodiny učení vyhodnotit jako neefektivní. Jestli to někdo vezme jako výzvu a trenažér vůle, proč ne, je to jeho věc, ale nepřijde mi to jako nějaké "kvalitnější" řešení než věnovat se v tom čase něčemu jinému.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 0:08:13) "Mne jde ale o tu situaci, kdy na to kaslou. Nic by jim to neudelalo, tu knizku otevrit a ten ukol za 10 minut napsat. Stejne ten vad nevyuzuji nijak efektivneji."
Co ty víš, co by jim to udělalo. A co ty víš, jaký čas je pro koho efektivní. Je to jejich čas, jejich život, ne tvůj ani můj. Trochu mi to připomíná rodiče, kteří zakazují dětem číst si a honí je "dělat něco pořádného". Nechci obhajovat lenost a flákání, ale ani bych příkře nesoudila, co má pro koho být hodnotné nakládání s časem.
|
|
|
|
Delete |
|
(6.7.2021 18:37:37) Nevím, jestli je to zrovna cool. Ale pokud to někomu nejde samo, tak nevidím smysl věnovat něčemu energii nad rámec nutnosti. Vždy u toho mám na mysli, a říkám to dětem svým i těm ve škole, že nikdy člověk neví, kdy se mu co bude hodit, ale umět se rozhodnout, co je pro mě důležité, když nejde zvládnout vše, to je podstatnější.
Známky obecně nemám ráda a bylo to tak už v době, kdy formativní hodnocení byl neznámý pojem, a většina lidí si to bez číselné značky neuměla představit. Vždycky jsem vnímala jako nespravedlivé, že někdo měl jedničky s prstem v nose a byl oslavován, zatímco ten, kdo dřel, aby měl aspoň trojky, byl označován za slabého nebo lempla, co kdyby chtěl...
Takže ne, nevidím smysl ve získávání jedniček a dvojek jen proto, aby to nebyly trojky nebo čtyřky. Má to význam jen kvůli přijetí na vybranou školu a to taky považuju za špatné. Místo, aby se děti profilovaly a hledaly si to své, co jim sedne, a v tom všeobecném základu získávaly opravdu jen ten základ, tak často musí napínat síly do věcí, které nepotřebují, ale kdyby z nich měly trojku, nemohou dělat to, v čem vynikají. Zejména když známky odráží jen schopnost vyhovět požadavkům učitele, a o tom, co dítě v tom nebo onom umí, až tak moc neříkají. Neřeknou nic ani o schopnosti se učit, o píli, vůli, snaze, o vztahu k učení a studiu.
A v neposlední řadě, nikdy jsem nepochopila a neuznávala nějaké "nejdřív povinnost, potom zábava", protože to zní, že povinnost je vždy nepříjemná, a to, co nás baví, není důležité.
Odmítám povinnou školní docházku (jsem zastánce povinného vzdělávání), takže jsem nakloněna uvolnit jakékoliv dítě za jakýmkoliv účelem, protože považuju za stejně důležité i to, co se odehrává mimo školu. Za nejdůležitější pak považuju udržení pozitivního vztahu k učení a vzdělávání se.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 18:44:03) Delete, to je moc hezký příspěvek
|
|
Monty |
|
(6.7.2021 18:48:33) A v neposlední řadě, nikdy jsem nepochopila a neuznávala nějaké "nejdřív povinnost, potom zábava", protože to zní, že povinnost je vždy nepříjemná, a to, co nás baví, není důležité.
Delete, tak tohle tesat do kamene.
|
|
TaJ |
|
(6.7.2021 19:00:23) Delete, moc hezky napsané, souhlasím naprosto se vším👍
|
|
Monty |
|
(6.7.2021 22:01:53) Romano, ale ono to JE na úkor něčeho. Na úkor času, který může věnovat něčemu jinému. Protože i den "nadaného dítěte" má jen 24 hodin. Když tvůj syn, dobrý na biologii, věnuje půl hodiny denně dějepisu, nemůže už tu půlhodinu věnovat biologii. Mně pořád není jasný důvod, proč by ji měl věnovat (nebo jakékoli jiné dítě) "dějepisu", když k tomu neexistuje žádný rozumný důvod - "dokazování si", že na to mám mi nijak zvlášť rozumné nepřijde, od určité výše IQ je to tak nějak jasné, ale dobře, když sám chce... A co když nechce?
|
Monty |
|
(6.7.2021 23:14:29) Romano, ale já se ptám, proč by to mělo dělat, když nechce. Co mu to přesně přinese, když bude mít jedničku místo dvojky (trojky, čtyřky...). Nikdo nemá plný diář od rána do večera, jde o to, čím ten čas vyplní. Ať nad tím přemýšlím jak chci, nenapadá mě důvod, proč ho vyplňovat něčím, co mě vůbec nezajímá (a z čeho ani "ve škole nepropadám"). Kdybych se někdy měla potřebu učit z nudy, tak bych se učila něco, co mě zajímá, ne něco, k čemu nemám naprosto žádný vztah.
|
|
Půlka psa |
|
(6.7.2021 23:18:26) "Já se často učila vysloveně z nudy."
Tak tím se to všechno vysvětluje. To se mi fakt ještě nikdy nestalo.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.7.2021 23:59:00) ""Já se často učila vysloveně z nudy."
Tak tím se to všechno vysvětluje. To se mi fakt ještě nikdy nestalo."
Mně také ne. A myslím, že jsem za téměř padesát let svého života ani nikoho takového nepotkala. Nemyslím tím tedy, že se člověk z nudy začne učit drnkat na kytaru, vařit, malovat čínské znaky, dávat si nohu za krk nebo cokoliv jiného. Ale učit se z nudy školní učivo za účelem jedniček, to je opravdu zajímavý úkaz.
|
Delete |
|
(7.7.2021 0:17:19) Mně se to jednou stalo.
Byla jsem ve třetí třídě, dlouho nemocná (záněty středního ucha byly vždy na 3 týdny doma kvůli antibiotikům), sama doma. Už mě nebavilo vůbec nic, tak jsem si vzala učebnici přírodovědy a přečetla si povídání o vodě. Bylo to krátké a vím, že po druhém nebo třetím přečtení jsem to uměla nazpaměť.
Když jsem pak šla do školy, hrozně moc jsem se snažila, aby mě na to učitelka vyzkoušela, protože nikdy před tím a ani potom jsem takhle "připravená na zkoušení" nebyla. Měla jsem smůlu, vyvolání se nekonalo, což mě hrozně mrzelo. Přitom to bylo úplně jedno.
Ale jinak mě pak už nikdy ani nuda nedonutila sednout k učebnicím a zkusit se něco cíleně naučit.
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 0:22:25) Nemocná jsem v dětství byla jen jednou a trochu divný to bylo. Rádio mluvilo jen německy, televize měla furt přestávku a většině knih jsem nerozuměla. Začala jsem šít na barbínu a strávila jsem s tím spoustu času. Sáhnout z nudy po učení mě nenapadlo. Třeba by i k tomu časem došlo, ale to se dnešním dětem stát nemůže ani při nemoci. Internet přestávky nemá
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 0:24:06) Delete, já jsem takhle vždycky ihned přečetla celou čítanku na další rok, když jsme ji v červnu vyfasovali. Ale to nepočítám jako učení, mě prostě velmi bavilo číst a četla jsem všechno všude, různé cedule, návody, přepravní řád v autobuse apod..
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 0:28:37) Čítanku jsem předem četla taky. Pak jsme ještě dopředu četli kapitolu o rozmnožování v biologii a víc mě nenapadá.
|
|
Delete |
|
(7.7.2021 0:35:08) To já právě nedělala. Četla jsem všechno možné (ale spíš až později, ve třetí třídě ještě ne), ale učebnice nikdy. K tomuhle nevím, co dalo popud, že mě vůbec napadlo tu učebnici otevřít a číst si něco, co se v tu dobu probíralo ve škole.
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(7.7.2021 0:27:49) Romana "Já se často učila vysloveně z nudy."
Tak to slyším poprvé, že by se někdo učil z nudy. Ze zájmu, z povinnosti to jo.
Tos neměla žádné koníčky, kamarády?
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 0:31:25) U nás se nikdo tak moc nenudil ani v tom největším lockdownu, kdy se nedalo nic. Vždycky se dala najít nějaká aktivita. Ani jednou se nestalo, že by se někdo šel z nudy učit nebo pracovat. Taky to slyším poprvé a nevěřila bych doteď, že je to možné.
|
|
Marika Letní |
|
(7.7.2021 2:05:43) Romano to je tedy děsný, vyčítat i knihovnu.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 8:47:26) Půlko, mně také přijde, že se vždycky dá něco vymyslet a pamatuji si to tak i z dětství. Každý neměl rodiče, kteří by se mu věnovali a zajišťovali podněty a aktivity. Já jsem sice měla rodiče fajn, nějaké aktivity jsme společně podnikali, nicméně také jsem si často musela sama vymýšlet, co dělat. Knížky jsem četla stále dokola, s přibývajícím věkem jsem kromě dětských vytahovala z knihovny i knihy pro dospělé a četla zcela náhodně věci, kterým jsem moc nerozuměla. Kreslila jsem, malovala, vyráběla si všechno možné ze všeho možného, zabavila jsem se třeba s krabičkou knoflíků, zbytky bavlnek, fantazírovala jsem a sepisovala vlastní příběhy a říkanky už od pěti let, kolem domu kreslila křídami po chodníku ... To jen úplně namátkou, co se mi vybavuje, určitě toho bylo více a přijde mi to celkem běžné a přirozené.
|
Monty |
|
(7.7.2021 9:44:41) Ropucho, já si hlavně z dětství nepamatuju, že by se nám dětem někdo "věnoval" a vymýšlel zábavu. Tu jsme si prostě vymýšleli sami. Rodiče měli čas tak o víkendech a to většina mých kamarádů/spolužáků jezdila buď na chatu/chalupu, kde se muselo makat, nebo na rodinný návštěvy k babičkám. Byla jsem do pěti let doma s babičkou, ven mě prakticky nepouštěla "skrze churavý nožičky", leda pod dohledem (což byl opruz), pravděpodobně "z nudy" jsem se naučila číst ve třech letech, protože babiččino "věnování" bylo pouze zapojování do domácích prací, a když jsem nechtěla, měla jsem za úkol "nepřekážet". No tak jsem si četla. Podobně jako ty jsem hodně kreslila, vymýšlela si příběhy, k těm jsem si i vyráběla vlastní papírový panáčky, hrála si s loutkovým divadlem, prohlížela starý rodinný fotky... vždycky bylo jak se zabavit.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 9:57:38) Monty, jo, souhlasím. Nám se tedy dost věnoval tatínek, asi nadstandardně na tehdejší dobu, bral nás ven a hrál si s námi i doma, ale i tak zbývala hromada času, kdy rodiče byli v práci, obstarávali domácnost nebo si prostě dělali své věci. Televize se nepouštěla, virtuální svět neexistoval, díky tomu vznikalo hodně prostoru, který asi dnešní děti neznají. U prarodičů jsme ani neměli hračky jako doma, tam si s námi děda zahrál karty a jinak jak píšeš, motala jsem se babičce v kuchyni, tahala kočku, šmejdila ve skříních, nasazovala si babiččiny natáčky, kreslila si propiskou na okraje novin (papíry a pastelky tam nebyly) a podobně. A byla jsem kupodivu šťastná a spokojená. Prarodiče nikam nespěchali a povídali si se mnou, to bylo nejvíc.
|
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 10:08:25) Nám se tedy "věnovali". Kreslili nám, četli, hráli s námi karty, šachy, neustále chodili někde po výletech, do kina, na vodní lyže, bruslit, lyžovat, rozváželi nás na kroužky, posílali nás na tábory, hodně jsme spolu cestovali,......
Nudila jsem se jenom při dlouhých cestách odněkud někam a zabavila jsem se většinou tím, že jsem modelovala dopravní obslužnost fiktivního regionu anebo vynalézala kombinatoriku nebo algoritmizaci (abych o deset let později zklamaně zjistila, že je obojí vynalezeno). Ovšem ono je to teda v důsledku stejně praštěný jako bavit se učením školní látky.
|
Marika Letní |
|
(7.7.2021 10:27:27) Nám se taky věnovali. Jezdili jsme na výlety, na návštěvy, na dovolené, koupili nám spoustu hraček, her, knížek, kola, lyže, brusle, pingpongový stůl... Ale samozřejmě jsme se, my děti, zabavily i samy - se spolužáky a sousedy po škole, na dovolené s dalšími dětmi, u příbuzných se sestřenicemi a bratranci... Prostě tak akorát. Čím víc čtu na rodině různé příběhy, tím víc vidím, že mé dětství bylo skvělé, ač jsem ho považovala za úplně běžné a nezajímavé.
|
|
|
Stará husa |
|
(7.7.2021 10:43:38) Taky si nepamatuju, že by se za mého dětství dospělí dětem nějak věnovali. Jo, babička mi četla, ale jinak jsem se zabavila sama. Nepamatuju si, že bych se někdy nudila. Hrála jsem si s panenkama, stavěla si ze stavebnice, navlékala korálky, kreslila si do bloku, házela si s balónem, skákala přes švihadlo, jezdila na koloběžce. Asistovala jsem babičce při domácích pracích, chodily jsme spolu nakupovat, samoobsluhy ještě moc nebyly, takže do mlékárny, do masny, do zeleniny, do pekárny, než jsme to obešly, bylo dopoledne fuč. Když jsem se naučila číst, tak jsem skoro pořád četla, od první třídy jsem chodila do knihovny, občas mi někdo z rodičů půjčil něco i v závodní knihovně nebo od kolegyň, třeba Káju Maříka nebo Gabru a Málinku. Bývala jsem hodně nemocná, první třídu jsem kvůli absencím malém opakovala, ale babička mě všecko naučila, takže jsem nemusela. Ani tak jsem se nenudila, měla jsem velkou fantazii a vymýšlela si spoustu her. Pouštěla jsem si třeba kuličky po skrčených nohách pod peřinou, každá kulička měla svoje vlastnosti, různě vyhrávaly a prohrávaly, zabavila jsem se vymýšlením celý den. Učebnice jsem si vždy prohlížela, když jsme je na konci roku dostali, občas mě tam něco zaujalo, tak jsem si to přečetla, prohlédla si obrázky, ale nic jsem se neučila. A čítanku jsem si taky přečetla a když mě nějaký úryvek zaujal, půjčila jsem si tu knížku v knihovně.
|
Monty |
|
(7.7.2021 10:53:34) Stará huso, učebnice jsem si četla - ty, co mě zajímaly. Literatura, dějepis, biologie... Dokonce jsem si je i schovávala, když se vyřazovaly ze skladu. Nejspíš doma pořád nějaké mám. Syn učebnice vyloženě sbírá. Má odhadem tak dvě police učebnic od různých nakladatelství, z různých dob vč. Rakousko-Uherska a pro různé stupně škol. Ale zase jen ty, co ho zajímají: biologie, chemie, fyzika, matematika. Učebnice předmětů, který jdou mimo něj si na gymplu ani nekupuje, nemá na ty předměty ani sešit. Zato sešity z předmětů, který ho zajímají si archivuje od základky, má je pečlivě očíslovaný, chronologicky seřazený...
|
Stará husa |
|
(7.7.2021 11:00:14) Monty, já jsem na konci gymplu ukradla učebnici dějepisu. Byla pro všechny ročníky jedna. Mám ji schovanou doteď, i když už po revoluci vyšlo milión všelijakých encyklopedií a sborníků dějin. Ale v 70. letech nic takového nebylo a já ji prostě strašně chtěla.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 11:00:15) Huso, ano, velmi podobně jsem se zabavovala i já. A vedle toho nás tatínek vzal bruslit, plavat, pouštět draka, sbírat houby apod., hrál s námi hry, pouštěl autodráhu ... ale to nebylo každý den a celý den, byly prostě chvíle, které dospělí trávili s námi, a pak byly chvíle, kdy jsme se museli zabavit samostatně. A jak už jsem psala, vzhledem k neexistenci virtuálního světa, což je obrovský žrout času, jsme toho času na vlastní kreativitu měli opravdu hodně.
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(7.7.2021 11:40:25) Dospělí se mi věnovali, asi nadstandardně, na tu dobu. Byla jsem první dítě i vnouce v rodině, zažila jsem i prababicky, jedna mě hlídala od roku, kdy šla mamka do práce. Byla v důchodu a všechno jsme dělaly spolu.
Později jsem chodila sama s detma ven a na kroužky. Hodně jsem taky četla, hrála na kytaru, poslouchala hudbu (s tátou jsme nahrávali BoneyM, ABBU, Drupiho, a co se tak v mých asi deseti poslouchalo, zajímal mě dějepis a zeměpis, západ . Rodiče mě brali do kina a do divadla jezdilo se na výlety
Průšvih byla chata v lese, tam jsem neměla co dělat, nic tam nebylo, ani televize, když jsem si pořádně osolila rádio, starousedlici protestovali, stěhovala jsem s sebou vždycky půl knihovny.
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(6.7.2021 22:59:34) No a má na něco vliv, že má dvojku a ne jedničku?
Jestli ne, nechalo by mě to úplně v klidu. Opět proto, že je to nejklasičtější ukázka toho, jak málo říkají známky o tom, co dítě opravdu umí.
|
Delete |
|
(6.7.2021 23:27:30) Romano,
a mně přijde naprosto přirozený.
Mít jedničku místo dvojky pro něj nic neznamená. Kdyby byla jednička hodnocením toho, že je v daném předmětu opravdu dobrý, tak by ji měl dostat bez ohledu na výpadek v jednom testu. Pokud ten výpadek navíc způsobily technické problémy a ne jeho neznalost, pochopila bych i pocit křivdy, že má kvůli tomu mít horší známku nebo opakovat test a tedy podstupovat stres ve chvíli, kdy se mu to nehodí. Prostě mu to za to nestálo a tedy neměl motivaci si něco domlouvat. Kdyby to mělo na něco vliv, nejspíš by postupoval jinak, ale takhle...
|
|
Půlka psa |
|
(7.7.2021 0:11:31) Udělala bych zcela jistě totéž. Než opravovat známku, tak bych šla na kroužek a ani okem bych nemrkla. Mám celkově žaves přístup k životu a nezdá se mi, že by se mi v něčem vedlo nějak hůř než jiným lidem.
Moje dcera je organizovaný pilňous, ale i ta si teď nechala dát z něčeho dvojku a žádný kroužek neměla. Jen už zkrátka chtěla jít domů, nechtěla zmeškat autobus a čekat hodinu na další. Ušetřila hodinu života na jinou věc. Nehasí, co nehoří, no.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 0:20:10) Půlko, moje dítě teď přineslo na vysvědčení úplně absurdní dvojky z předmětů, které spolehlivě výborně ovládá. Bylo mi zcela jasné, proč to tak je, a dítě to potvrdilo, prostě neodevzdává práce, které se mu nechce dělat. Jinak za všechno, co odvede a předvede, má vždycky jedničky. Naše generace v těch známkách hodně vězí, musela jsem si na jiný přístup zvykat, ale musím uznat, že dítě má pravdu - ono fakt o nic nejde.
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(7.7.2021 10:31:57) "Co byste si o tom mysleli? Urcite si mohl domluvit jiny termin, skola je ochotna."
Asi mu za to ta jednička nestála. Dcera má spolužáka nadaného na fyziku, vyhrává kdeco i v té celostátní úrovni. A letos měl z fyziky dvojku. Přitom se ta učitelka s ním pak chlubí, ale holt nemá ten správný přístup v hodině, její odůvodnění. Občas něco neodevzdá. A ani ho nenapadlo se nějak o tu jedničku snažit.
Nejstarší dcera je taky salámistka. Kolikrát si zkazila známku neodevzdáním práce nebo prostě leností se učit. Ale když letos bylo třeba zabrat, aby se dostala na VŠ, kam chtěla, fakt se naučila na příjmačky a na školu se slušným převisem se dostala. Je to prostě o motivaci, kterou ten člověk v danou chvíli má.
|
Monty |
|
(7.7.2021 10:37:17) "A ani ho nenapadlo se nějak o tu jedničku snažit."
Renko, protože ví, že nějaká školní jednička je úplně o ničem. Co umí (nebo neumí) snad ví i bez jedničky.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 10:52:43) Renko, přesně tak, je to věc motivace. Jak už jsem psala, naše generace byla na známky hodně zaměřená, byli jsme tak vychovaní, že dobré známky jsou priorita. Nikdo už se ovšem nezabýval tím, za co ty známky vlastně dostáváme, co se učíme a co opravdu umíme. Tudíž jsme často honili známky pro známky, s taháky, s opisováním, s pamětným šprtáním bez pochopení atd.. Zdá se mi, že dnešní děti už více přemýšlejí nad tím, co jim učení dává nebo nedává a na známky se tolik neorientují, což je myslím zdravější přístup.
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(7.7.2021 10:15:59) Romano, čtyřky z předmětů, co je nezajímaly, měly na gymplu všechny moje děti - no a co? Takhle to vedl i ten, co měl maturitu "za čtyři", tedy samý jedničky, na VŠ ho přijali bez přijímaček (hned na tři školy, takže si mohl vybírat) a všechny zkoušky na VŠ dal na první pokus. Prostě mu nestálo za to vkládat energii do předmětů, co ho nezajímaly (biologie, dějepis, ZSV...). Nějak v tom nevidím problém.
|
Monty |
|
(7.7.2021 10:22:50) "Prostě mu nestálo za to vkládat energii do předmětů, co ho nezajímaly (biologie, dějepis, ZSV...). Nějak v tom nevidím problém."
Lído, on v tom asi kromě Romany nevidí problém nikdo. Moje dítě taky nevkládá energii do předmětů typu ZSV nebo dějepis. Pravda je, že tohle zrovna JSOU věci, který až tolik času nezaberou, ale i to málo je zbytečná investice; když to člověka nebaví a nebude to k ničemu potřebovat, tak nechápu, proč by se mělo přemáhat na úkor něčeho, co ho baví a co potřebovat bude. Navíc si vybralo poměrně brutální maturitní kombinaci matika + fyzika + chemie, plus přemýšlí o dobrovolný maturitě z biologie, fakt si neumím představit, jak do něj hučím, že se má naučit na jedničku ZSV, protože to je "důležitý". Jednak by mě poslalo kamsi a za druhý ví stejně jako já, že to důležitý není. Navíc už to nedoženu, i kdyby nakrásně "prozřela", ve čtvrťáku už dějepis ani ZSV nemají.
|
Okolík |
|
(7.7.2021 11:13:55) Moje děti na gymplu také neusilují o 1 úplně ze všeho. "Plevelné vědy" se neučej, pokud je něco nezaujme. Ale 4 tedy nemají, ty nechtějí.
|
Monty |
|
(7.7.2021 11:22:52) Okolíku, syn taky nemá čtyřky, asi ani ne proto, že by je nechtěl, myslím, že takhle vůbec neuvažuje, ale hlavně proto, že si vybral školu, kde je toho "plevelného" málo a jsou to věci, které na tu "dvojku, občas trojku" vyjdou, když přiměřeně sleduje výklad v hodině (dějepis, ZSV, ruština). Navíc - což je tedy velká výhoda "internetové doby" - spousta těch věcí, co se učí ve škole je běžná součást pop kultury, děti se k tomu dostanou jinak. Ze seriálů, z různých videí na YT... Zrovna nedávno říkala jedna známá, že byla překvapená nějakými znalostmi svého syna, žáka pátý třídy, a na dotaz, kde k tomu přišel jí odpověděl, že to zná ze Simpsonových. A zrovna ten dějepis a společenské vědy jsou prošpikované kdečím.
|
Okolík |
|
(7.7.2021 14:08:05) Monty, jojo. Syn mě udivil svými znalostmi z 2.sv.valky, dějepis nesnáší. Věděl to díky hře "tanky", kterou s kamarády hráli.
|
|
|
Vaitea |
|
(7.7.2021 12:03:36) Co jsou to " plevelné vědy" ?
|
Monty |
|
(7.7.2021 12:12:38) Vaiteo, počítám, že to, co studenta nebaví?
|
Vaitea |
|
(7.7.2021 12:18:31) Z pohledu studenta to chápu. Pro jednoho to byla chemie a pro druhýho dějepis.
Ale měla jsem za to, že to Okolík psala obecně, tak se ptám .
|
Monty |
|
(7.7.2021 12:23:55) Vaiteo, u nás doma jednoznačně vede právo v rámci ZSV. "Psychologie, filozofie... to je celkem i zajímavý. Ekonomie taky jde. Ale PRÁVO! Neznám nic nudnějšího, než je právo! Já sice nejsem na 100 % rozhodnutej, kam chci jít studovat, ale jestli jsem si něčím naprosto jistej, tak tím, že to nikdy nebude PRÁVO!"
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 13:55:11) Tuším, že za "plevelné vědy" se počítají humanitní a společenské. Narozdíl od "věd pravých", což mají být vědy přírodní.
Což je poměrně interasantní pojetí vzhledem k tomu, jak základy veškerého současného vědění vznikaly.
|
Okolík |
|
(7.7.2021 14:05:46) Nene, Ropucho. Pro jedno dítě tedy ano. Ale pro jiné dítě to je třeba biologie a chemie. A myslím, že jsou lidé, kteří za plevelnou vědu považuji třeba matematiku, v diskusi byli takoví potomci zmíněni😉 Také myslím, že by mělo být obecně známo, že starověcí myslitelé byli podle dnešního pojetí filosofy i matematiky.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.7.2021 15:03:07) Okolíku, tak to jo. Občas narážím na ten přístup, co jsem popsala, tak jsem si to vztáhla.
|
Monty |
|
(7.7.2021 15:08:52) "Občas narážím na ten přístup, co jsem popsala, tak jsem si to vztáhla."
Ropucho, to je přístup, který razí leda tak Zeman a jemu podobní. Což je úsměvný, když je sám absolvent VŠE, obor národohospodářské plánování.
|
Okolík |
|
(7.7.2021 15:25:36) A Zemanova dcerka studuje taky nějakou tu "kulturologii", je celkem k smíchu, jak se Z.vymezuje.
|
|
|
|
|
|
Kaliope X |
|
(7.7.2021 14:16:52) Pro mé dítě je plevelnou hudebka, a to na rozdíl od matky má i nějaký hudební sluch, ale jako jediný nehudebník mezi hudebníky trpělo Byl to jediný předmět, kde dítě bylo ochotno opisovat.
|
|
|
|
Okolík |
|
(7.7.2021 14:40:02) Monty, přesně tak. "Plevelnými vědami" jsou označovány ty předměty, které studenta nebaví, nezajímají a nenachází v nich žádný smysl. Obvykle jsou to u různých studentů různé předměty.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Len |
|
(6.7.2021 17:57:24) Tak ja mela na stredni ctyrku treba z predmetu, ktery je ted muj hlavni na MSc studiu a naprosto exceluju, moje posledni prace dostala 99%. Na stredni byla souhra okolnosti - blba ucitelka bez vykladu a navic pomerne zasedla, moje deprese, velka nechut k otevreni ucebnice. Pocit selhani nemam ani nejmensi, stejne jako z jinych spatnych znamek na nizsich stupnich vzdelani. A ani ted nemam zadny nutkani delat to, co me nebavi. Proto mam praci jakou mam a delam skolu, jakou jsem si vybrala. V podstate v tehle oblasti sveho zivota uz nemam zadna hlucha mista, bavi me na tom vse. Jsem celkem rada, ze ma dcera se uz ted muze specializovat a nemusi se kvuli maturite ucit 20 dalsich predmetu jen pro znamky.
|
Monty |
|
(6.7.2021 18:03:58) Len, já měla na střední tři roky ze čtyř čtyřku z předmětu, který mě prakticky celý život živí. Prostě jsem hned na začátku prváku nasrala učitelku a ještě mi bylo "drze" jedno, jakou mi dává známku. Jedničku jsem měla jen ve třeťáku, kdy celý rok suploval jiný učitel. Nemám z toho ani pocit selhání, ani se tím nechlubím nebo se na to nevymlouvám, je to prostě historka ze studentských časů, emocionálně zcela neutrální. I když v době, kdy se to odehrávalo, jsem si vzájemné ironické přestřelky s učitelkou celkem užívala.
|
Len |
|
(6.7.2021 18:45:36) Monty, jj, ted uz je to uplne jedno, zadny pocit z toho nemam a v podstate jsem nemela ani tenkrat. Ucitelka me proste nemela rada, to vim jiste, nebyl to jen muj dojem. Odmitla mi dat lepsi znamku u maturity nez jsem mela na vysvedceni, prestoze jsem umela na jednicku, dokonce se pohadala se zbytkem poroty. Blby je, kdyz tyhle znamky skodi v dalsim studiu, tady to bylo kazdemu uplne jedno. Jsem rada, ze nic podobneho se memu diteti stat nemuze.
|
|
|
|
|
|
|
|