Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(30.10.2019 9:56:35) je to hlavně o dětech... se staršíma to šlo (kromě psaní, hlavně dcera to nesla těžce - dysgrafička, co touží to mít krásné, to je prostě peklo , jinak dysgrafici jsme celá rodina) ale mrňavka, ta mě přivádí k šílenství... říkám, že je to rybička Dory - krátkodobá paměť veškerá žádná... včerejší rozhovor o měsících - učila se je vyjmenovat jak jdou po sobě (opět, už se to učila loni i předloni) "jaký je teď měsíc?" "eee... prosinec?" "ne, v prosinci jsou přece vánoce, teď je přece říjen" "a jo, říjen" "a jaký měsíc je poslední?" "eee... září?" "v září jsi šla poprvé do školy, v posledním měsíci jsou vánoce, tak co je to za měsíc?" "a jo, říjen"
|
Senedra |
|
(30.10.2019 9:59:12) Rose, to jste na tom ještě dobře.
Já zažila i perly: " Dneska je úterý, jaký den bude pozítří?" "Březen?"
|
K_at |
|
(30.10.2019 10:02:14) Vubec se nedivim. Ve skolce taky matlaji - dny v tydnu, mesice a rocni obdobi = to same. Takze po podzimu prijde kveten, a tak ale chapu, je to abstraktni. Horsi je, kdyz predskolak neodlisi jablko od svestky
|
Senedra |
|
(30.10.2019 10:09:08) Kat, já nad tím hodně přemýšlela a je fakt, že poslední dobou se pojem měsíce dost rozvolnil...
Týden dávají i někteří předškoláci, minimálně pracovní dny a víkend. Ale měsíc mi na ně přijde a) moc dlouhý b) abstraktní - já si pamatuji, že naši opravdu fyzicky domů nosili výplatu, bavili se o ní, občas se s nákupem nějaké věci pár dnů počkalo, až " bylo po výplatě", sama jsem si od čtvrté třídy platila stravenky a fyzicky jsem do ruky dostávala lístečky, stejně tak měsíční kupon na MHD.
Teď chodí výplata na účty, platby odchází automaticky, třeba u nás v rodině máme poměrně slušné příjmy, takže až tak neřešíme ty nákupy, kupon má dcera roční a jídlo v jídelně si objednává průběžně, mladší objednávám já - kde si mají ten pojem nějak zažít?
My takhle učili starší pořád dokola hodiny - naučila se, uměla, za měsíc nula, nula, nic... A6 když začala sama chodit z družiny a na některé kroužky a potřebovala si hlídat čas, tak hodiny uměla během dvou dnů.
|
K_at |
|
(30.10.2019 10:18:25) Sendero, jo. Je to abstraktni. Ja spis chci, aby to meli naposlouchane a meli predstavu. Dny v tydnu nekteri mrskaji vc zitra, pozitri atd.
|
kachna_ |
|
(30.10.2019 12:46:06) a pomáhá na to taková ta písnička, nebo to je marná snaha? U nás měsíce proběhly natvrdo až ve druhe třídě a je to super, správný čas, řekla bych.
|
|
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(30.10.2019 10:15:32) senedro, to proběhlo krátce před tím, kdy jsme si ty měsíce všechny vyjmenovávaly... ona je hrozně šikovná, ale prostě ta paměť šílím i u "čtení" - "m e - me, l e - le" "a dohromady?" "malá?" slabiku bez hláskování nepřečte, maximálně uhodne... a když musí hláskovat, zapomene, co to bylo za slabiku (se staršíma jsme ani neslabikovali, když se naučili písmena, viděli rovnou celá slova)
|
Půlka psa |
|
(30.10.2019 10:39:54) Z měsíců jsem u našeho klučíka málem vyrostla. V šesti letech furt zapomínal duben a srpen. Uměl číst, psát a násobit 434 x 282, ale měsíce nevyjmenoval. Jo a pak taky pořád taky nevěděl, jak se jmenuje "bílá brokolice". Měli jsme každodenní kolečko měsíců a květáku. Duben, květák, srpen, květák, .... Jako o tři roky později to umí, ale nejspíš to přišlo věkem a ne mnou snahou.
|
K_at |
|
(30.10.2019 10:42:51) Pulko
|
Půlka psa |
|
(30.10.2019 10:49:27) Ono to bylo na zabití. Navíc, jak jsme vždycky nejdřív projeli měsíce a pak za chvíli květák, tak se mu to spojilo a začal říkat březen, duben, květák, červen a bílá brokolice byla květen. Přitom původně aspoň ten květen (měsíc v původním významu, ne brokolici) uměl a mou intenzivní výukou se to jen zhoršilo. Svět by mi měl být vděčný, že jsem se nestala učitelkou.
|
K_at |
|
(30.10.2019 10:52:37) Pulko, je to boj.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(30.10.2019 10:54:30)
já se mrňavku snažila naučit jak se jmenujou moje sestry (na jména je obzvlášť tuhá), takže to probíhalo "ta teta, co má fínu (pes), je maruška, ta teta, co má verču (neteř), je janička" - no a tak mám sestru "comáfínu" a setru "comáverču"
|
|
|
|
Gertruda |
|
(30.10.2019 10:59:53) Ježiš to je u nás to samý. Syn sice ve čtyřech letech počítal trojčlenku a operace se zápornými čísly, ale jak se jmenujou mláďátka od krav, to neví asi ani dneska. Jako by mu unikly i některé úplně základní věci (nedávno jsem tu myslím psala, že v osmé třídě prohlásil, že učitel seděl za katedrálou).
|
Gertruda |
|
(30.10.2019 11:01:52) V páté třídě jsem musela na pohovor s učitelkou, protože se provalilo, že syn nezná Červenou karkulku. Pohádky nesnášel, připadaly mu blbé a místo toho jsme si povídali buď zcela konkrétní příběhy o chlapečcích, kterým se přihodilo to, co nám, nebo takové věci jako jak funguje přečerpávací elektrárna.
|
|
Půlka psa |
|
(30.10.2019 11:07:29) Nám se pasou telata na louce vedle baráku, ale jinak by to nejspíš taky nevěděl. První roky je ani neviděl, hleděl jen na traktor a těch mláďat si všiml, až mu ucucávaly tkaničky od bot.
|
kachna_ |
|
(30.10.2019 11:33:25) já jsem takhle cvičila s dítětem (cizím) mláďata a říkám mu: - a jak se jmenují mláďata od kachen? - žádná odpověď - no jak jim říkáte doma (věděla jsem, že mají kachny) - holky (otázku mláďat jsem pro ten den opustila)
|
|
K_at |
|
(30.10.2019 12:22:15) Pulko, chlapci a STROJE. Byli jsme na vylete a po prvnich 200m jsem mela chut s nekolika mladiky fakt zatrast a hystericky zajecet "prestante civet na ten bagr!" Proste kazde 3.vozidlo znamenalo zasek. Pritom mestsky deti obklopeny vozidly a technikou. Pomoc. No autobus nam ujel samozrejme.
|
Půlka psa |
|
(30.10.2019 12:32:01) U nás miluje bagry i holčička, přijde mi, že bagr je magická věc bez ohledu na pohlaví. A co teprve obří kombajn, když jsou žně. Dobrovolně přiznávám, že na ten ráda hledím i já.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(30.10.2019 12:53:09) Já chodila ráda koukat na stavby na ty obří stroje. Když jsem s sebou měla chlapečka nevypadalo to divně. Na kombajn jsem letos v létě koukala tak usilovně až mi řidič zamával.
|
Půlka psa |
|
(30.10.2019 12:57:15) Mám ráda ty otvory na koukání, co se v poslední době dělají v ohradách okolo stavenišť.
Kombajny vidíme doma z okna. Při žních se hrozně práší, ale pohled na kombajny to vyváží.
|
K_at |
|
(30.10.2019 12:59:45) Devcata, ja se taky rada podivam. Ale kurnik, holky, kazdy 3.auto! A navrch k tomu jeste bagr, valec a asfaltovac! A do toho JEL VLAK! Sorry, ale to unfair!
|
kachna_ |
|
(30.10.2019 13:10:50) člověk by si docela přál slyšet, jak to doma líčily ty děti
|
K_at |
|
(30.10.2019 13:19:19) Lenko
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(30.10.2019 13:15:21) Tak aspoň nemusíš vymýšlet žádnej program Možná ještě popeláře.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(30.10.2019 12:35:19) Greto, vidim to zive.
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 13:47:04) Dny v týdnu a měsíce v roce konečně pobral nedávno v prvouce, pořád to motal...čtení je špatný, v 7 letech nemá dozrálou zrakovou i sluchovou percepci, zvládnutí rozkladu slova na hlásky je žhavou novinkou posledních týdnů, rozlišování b a d v nedohlednu ...grafomotorika bídná....
...ovšem z průběhu leteckých bitev 2. světové a rozdílů v motorech jednotlivých bojových letounů by asi mohl momentálně maturovat...
jo, nemusíme doma probírat učivo jako takové, ale přípravě do školy musíme tu značnou pozornost a nemalou energii věnovat - ve škole nechápou, jak s tím může mít doma takové problémy, tam pracuje bez problémů, akorát kvůli výše zmíněnému má navíc hodinu intervence - jenže ten pokles koncentrace a schopnosti se ovládat je odpoledne dost dramatický, únava radikálně vzrůstá, ve škole si ječet (většinou) nedovolí, natolik se ještě kontroluje, doma už se tak nedrží, rozbít si hlavu se ve škole se až na ojedinělé incidenty taky nesnaží, doma skoro denně poslední dobou....učit cizí dítě je obecně fakt asi snazší, právě kvůli tomu odstupu obou stran, ve vztahu rodič-dítě do toho vstupuje mnohem víc faktorů. Není to až tak o umění danou věc vysvětlit, ale o té vzájemné interakci. A ta je holt někdy bouřlivá sama o sobě
|
K_at |
|
(30.10.2019 13:51:10) Bourko, a ma to cenu? V takove konstelaci, kdy on se vyda ze vseho uz ve skole, se potom doma tyrat? Kdyz to popisujes, asi bych na to kaslala. At je vam doma dobre a odpocine si. Chytrej je. Zvladne to.
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:01:55) Kat, ono je to komplikovaný, mně je reálně vcelku jedno, že čte pořád mizerně, ono to jednou naskočí. Ale co se potřebuje naučit je schopnost se trochu zapřít a nějaká vnitřní disciplína. Obojího nemá ani špetku. Pokud se odhodlá spolupracovat za včasu, tak to jde hladce a rychle. Jenže většinou jsou kolem toho hodinové boje, vyčerpání na obou stranách vzrůstá a pak to podle toho vypadá...
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:19:27) Greto, ale jo, zapírá se, ale nepřijde mi jako dobrý, aby si myslel, že škola stačí a doma si může dělat akorát, co chce. Nic moc jinýho se po něm nechce, jen ta příprava do školy.
|
K_at |
|
(30.10.2019 14:21:31) Bourko, no to bych asi spis volila formu pomoci doma na spolecnem a pripravu typu "taska, sesit, ucebnice". Protoze evidentne jeho nervova soustava potrebuje klid.
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:43:44) Kat, moje nervová soustava taky potřebuje klid Takže právě proto potřebuju mít zajetý systém: nezbytný odpočinek -příprava-volno.
|
|
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:37:57) Greto, jo stojí. Potřebuju, aby si osvojil rutinu, protože je to to jediný, na čem můžeme stavět.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 14:47:25) Greto, jen doplním volnost, důvěra a pomoc nebo podpora
|
|
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 15:08:39) Greto, jak jinak chceš něco udělat rutinou? Na důvěru tady nehraju, ještě nemá na to, aby to zvládnul sám. Nedokáže odhadovat ani čas, ani vlastní síly. Když nezasahuju, tak se akorát scéna přesune do večerních hodin, kdy sám spustí hysterák, že už to nestíhá, případně, už na to nemá sílu nebo v tom seká moc chyb a nejde mu to....V podstatě si akorát můžu vybrat kdy a kvůli čemu ta scéna bude, nějaká bude vždycky. Tak je lepší když je, dokud mám já ještě sílu to lépe zvládat.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(30.10.2019 15:13:27) bouřko a nepomůže (aspoň občas) dát najevo, že potřebuješ, aby byl silnej a zvládl to, že ty jsi vyčerpaná a nevíš, jak to dneska dokážeš ustát? dát mu najevo, že věříš, že on to zvládne a potřebuješ jeho podporu? (mně se takhle občas zadaří předejít hysterickým scénám u syna - na druhou stranu je to použitelné jen občas a já jen doufám, že to časem pochopí i on sám a uvědomí si, že hysterák je zbytečné plýtvání sil)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 15:23:52) Rose, přesně, já uznám, že je učitelka mimo, mně se taky nechce, ale musíme, oba, tak si slíbíme po zvládnutí nějakou hru nebo čokoládu a spolu to zvládneme
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(30.10.2019 15:35:06) yuki, já jedu občas i takové až podpásové argumenty - proč se to máš učit? je to zbytečné, ale minimálně si tím procvičíš mozek, takže další učení ti půjde lépe případně na nějakém učivu poukážu na jeho posloupnost a upozorním, že si na té posloupnosti může ověřit, jak je důležité umět základy, případně že má sám hledat tu posloupnost a vzájemné logické vazby
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 15:39:43) Rose, ano, i toto používám, a kupodivu se to dá použít už u dost malých dětí:)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 15:41:08) a právě se mi zdá, že nejhorší, co se dá udělat, je nechat dítě, aby mělo pocit, že je samo na něco, na co nestačí
ten fakt, že mě to taky nebaví, ale pomůžu mu to nějak zvládnout je sám o sobě dost důležitý, pro učení, ale taky pro vztah rodiče a dítěte
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 15:41:50) Rose, nepomůže, on je těžce neempatickej, tak podobný věci nefungujou.
|
sovice |
|
(30.10.2019 15:48:13) Na mou dceru ve vztahu ke klavíru (kterého nikdy nechtěla nechat, ale nacvičit novou věc bylo vždycky o slzičky, než začala skladba získávat jakous takous fazónu) trochu pomáhalo v klidu (večer předem, ne jako účelové tlačení) probírat, jestli jí víc vyhovuje začít hned po škole a pak mít klid, nebo si dát pauzu... jestli si myslí, že cvičit je třeba (bylo ), připomenout jí, jak panikaří před hodinou, když ví, že nehrála...
Nebyla to úplná záchrana, ale nějaká pomoc jo. Že si třeba ujasnila, že cvičit hned po příchodu ze školy chtěla ona sama, že jí včera, když nebyla vzteklá, že jí to nejde, připadalo dvacet minut hraní bez problémů...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 15:50:12) Bouřko, pokud nefunguje empatie, pak výhoda pro něho, v podobě cílových prémií, nátlak jenom hodně mírný, ti unavení vzteklouni mají co vydržet ve škole, doma už se ani nesnaží něco vydržet, nemůžou ani, takže když nevidí výhodu, nebudou dělat nic, aspoň tak to bylo dlouho u nás
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 16:06:11) Jo, vidět výhodu, v tom je jádro pudla. On si na nějaké úrovni uvědomuje, že je výhoda, když to udělá při síle, v klidu a pak to může zcela vypustit, a když se to vydaří, tak si to pochválí. Jenže ve chvíli, kdy je v něčem ponořený, to pro něj hraje prim a jen tak to něco nepřebije. Žije okamžikem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 16:09:09) Bouřkk, z toho vyroste
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 16:16:47) Yuki, v to doufám
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(30.10.2019 14:17:55) Bourko,,jenze on asi veskere sily vyplaca ve skole. Uz jen to, ze nejeci, nemlati sebou, a nejak spolupracuje, ho musi stat mnoho sil. Takze bych ho asi nechala. I pro ten vztah doma, pro pohodu. A pokud zrovna bude mit svetlou chvilku, tak drobnost udelat. Jinak to nema cenu. Musi byt uplne vystavenej.
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:33:16) Kat, má celé odpoledne na regenaraci. To není o tom, že by neměl vůbec energii, ale že se mu do toho nechce, lákají ho jiné věci. On vůbec nerad, když něco musí...Ostatně se vzteká i odpočatý o víkendu, akorát to nejde do afektů. Ale právě kvůli té únavě by se měl naučit to neodkládat a mít to rychle z krku.
|
K_at |
|
(30.10.2019 14:38:24) Bourko, jenze mit to rychle z krku neumime ani my dospeli, casto. A jestli predem vi,,ze zase budu muset.... jde na zadni.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 14:40:15) Bouřko, takový vztekloun byl ten náš poslední, ne že by teď už nebyl vůbec, ale je to mnohem lepší, vyrůstá z toho. A co pomohlo u nás- přesně vědět, co musíme udělat, třeba zvládnout správně spočítat 7 příkladů po sobě, nebo přečíst tento konkrétní kousek, nebo napsat úlohu. pokud toho bylo víc, tak po částech. A za každou zvládnutou věc byla odměna. třeba čtvereček čokolády, jeden díl nějakýho večerníčku, pět obrázků namalovaných na záda, cokoliv. teď se taky někdy vzteká, ale je mu 12,takže mu zopakuju, že já se učit nemusím a pomoc nevnucuju, ale nabízím, když to nepomůže, tak odcházím, nebo ho pošlu odpočinout, ať přijde, až bude chtít. Zatím přijde vždycky
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 14:43:34) a ještě jedna věc se mi osvědčila, klidně s ním sdílím ten pocit, že je učitelka praštěná, ale nedá se nic dělat, propadnout nemůže, já mu pomůžu, aby to zvládl, taky mě to nebaví, ale jiná volba není
|
|
Bouřka |
|
(30.10.2019 14:56:21) Yuki, u nás tohle zabere jak kdy. Pomáhá to, když jsou to extra snadný věci. Když má dojem, že ho čeká něco náročnějšího nebo něco, co ho fakt nebaví, tak spustí hned, jak to před ním předestřu. Jinak on blbě zvládá přechody mezi činnostmi, takže v jeho případě je lepší, když už ho k tomu dokopu, sfouknout všechno na jednou, protože když dovolím přerušení, tak jedeme na novo celou situaci. Ono toho zase není tolik. Na úseky jedeme jen při dohánění učiva. Momentálně trochu zabírá sledování, kolik času mu to reálně zabere (nastavuju zábavný časoměřič).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.10.2019 15:11:45) Bouřko, tím nejhorším je potřeba začít, pokud by to nešlo, tak to dát jako druhou věc, první by bylo ale jenom něco fakt rychlýho a jednoduchýho, aby se dalo říct, že jedna věc je za náma, šlo to rychle, jdeme na další věc, chce to trochu rodičovské demagogie :)
|
|
|
|
|
|
|