Lída+2 |
|
(8.2.2018 7:40:53) Z tohoto důvodu jsem ho zapsala do vesnické školy s 13 žáky, kde měli čas mu celých 5let připravovat práci navíc a jinou z Matiky a přírodopisu a vlastivědy, předtím prvouky..... Od pololetí první třídy tam zvládal v pohodě dojet sám.
Městská škola nemá čas u nás připravovat nic z toho čeho se mu dostalo na vesnici.
Pak přešel na 8G.
ZA mě spádová škola není vždy dobré řešení, u nás by to byla katastrofa.....
|
Monty |
|
(8.2.2018 9:32:23) Sklouzne k průměru - a to znamená přesně co? Mně někdy přijde, že spousta rodičů žije v domnění, že každý dítě nadaný na matematiku bude druhý Perelman, jenže realita je taková, že se dnes dětem víc věnují, rozvíjejí je, mají čas s nimi počítat, učit je číst atd., a samozřejmě že se v takovém případě bystré dítě naučí víc než to, se kterým nikdo nic takového nedělá. Navíc v dnešní době má to dítě i víc podnětů a možností. Když jsem nastupovala do školy já, tak umělo číst jedno, dvě děti ze čtyř prvních tříd, dneska jich to umí půlka v každý třídě, a fakt to není tím, že je jich půlka mimořádně nadaných. Pokud někdo sklouzne k průměru, je dost pravděpodobný, že jeho reálné schopnosti až takové nejsou, nebo třeba jsou, ale samo to dítě nemá chuť je využívat. Protože těch podnětů a možností je právě mnohem víc a nikdo mu nebrání je využívat. Jasně, jsou učitelé, kteří budou nadaného počtáře učit sčítat deset jablíček a tím mu otráví školu, ale nepokládám za úplně reálný, že by se tím dalo ubít mimořádné nadání a skutečný zájem.
|
Karkulkaaa |
|
(8.2.2018 10:39:14) I za socialismu, kdy bylo ve třídě pomalu 40 dětí ( u nás 36) a na nadání se nehrálo, byli nadprůměrní žáci a ani v té velké škole nesklouzli k průměru. Mám spolužáky, co prošli klasickou sídlišťní megazákladkou a úspěšně studovali náročné školy, přesto, že se jim v první třídě nikdo nevěnoval navíc. Tím nechci říct, že by to tak mělo být, líbí se mi škola, kterou popisuje Dari, ale na druhou stranu, když dítě nebude kdovíjak rozvíjené na prvním stupni, nic se nestane, chytré dítě nezhloupne, kliďně ať si užije to lítání s kamarády, zásadní je druhý stupeň a dále střední, případně vysoká škola. Příprava na 8G je stejně na rodičích, ať je dítě kdekoliv, ale zase ty testy pro opravdu nadané dítě nejsou nic těžkého.
|
Alena |
|
(8.2.2018 10:43:45) Chytre dite nezhloupne, maximalne se otravi a s rodici, co si hledi vzdelavani se dostane nekam, kde mu bude dobre. Ale jsou deti, ktere takove rodice nemaji a konci akorat tak s kazenskymi postihy.
|
Karkulkaaa |
|
(8.2.2018 10:53:03) Aleno, já nejsem zastánce té klasické výuky ve velkém počtu žáků, ale je fakt, že moji bývalí spolužáci, měli jsme tam ve třídě cca 5 opravdu nadpůrměrných žáků, s kázeňskými postihy nekončili, to spíš vždycky byli ti, co měli školu na háku. Jak je možné, že je to dnes jiné? Můj muž šel do školy a plynule četl, měl přečteno řadu knih, říkal, že se do cca 3. třídy nudil, ale žádné zvláštní prohřešky neměl, tak proč dnes musí mít dítě papír na svoji nadprůměrnost a IVP, jinak se nudí a má dvojku z chování?
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 11:05:01) Karkulkooo, to já si tedy živě pamatuji, jaké kázeňské postihy měl před čtyřiceti lety v sídlištní megazákladce např. jeden dnes šikovný lékař. Samozřejmě nezhloupl, školu přežil a šel dále studovat. Ale denně ho někdo peskoval, neustále byl "na koberečku", rodiče neustále voláni do školy. A to jsme měli učitelku zlatou, ale bylo nás ve třídě třicet a kluk byl chytrý a navíc hyperaktivní. Ve třídě s polovičním počtem žáků a třeba s asistentem by procházel školou nejspíš radostněji.
|
|
Monty |
|
(8.2.2018 11:06:10) Karkulko, ale jo - může se to stát. Myslím ty kázeňské problémy. Já šla do první třídy jako dítě, který umělo číst od tří let. Už ve školce jsem dětem četla místo učitelek před spaním. A fakt mi v té první třídě nedovolili si číst o hodině Ohníček nebo knížku, chtěli, abych slabikovala, skládala Ema mele apod. A protože jsem to odmítala, měla jsem nejvíc černých puntíků v celý třídě a pak se to se mnou vezlo. Takže tohle chápu, pokud dítě narazí na nějakou socialistickou soudružku. Nechápu to, že by někdo "spadl do průměru" jen proto, že se mu dostatečně nevěnuje učitel/učitelka ve škole. Podle mě to hodně dané tím, že se dětem dneska lidé víc věnují a děti, i když jsou chytré a nadané, nejsou vedené k tomu, aby se samy zabavily a samy si hledaly podněty. Neumí to, vyžadují neustále tu pozornost od okolí. V těch osmdesátých letech, kdy jsem chodila na základku, jsme měli akorát tak místní knihovnu. Dneska je těch možností bambilion, tak jak je možný, že dítě s takovými možnostmi "spadne do průměru" jen proto, že je pár hodin denně ve třídě s dětmi, které toho v nějakém předmětu umí míň?
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 11:11:59) "aby se samy zabavily a samy si hledaly podněty"
No a to konkrétně při vyučovací hodině, kdy má sedět na židli a mlčet, provede jak? Číst nemá co, kreslit nemá kam (případně ani nesmí), všechno kolem sebe má už prohlédnuté, za oknem se nic neděje. Situace k zešílení i pro dospělého, natož pro šestileté dítě, pro něž je i pět minut věčnost.
|
Monty |
|
(8.2.2018 11:25:29) Ropucho, myslím mimo školu. Ve škole stačí, když dostane JINOU PRÁCI nebo se mu umožní dělat to, co samo chce (třeba si číst), pokud ostatní neruší. Není třeba u něj po většinu hodiny stát nebo ho chválit, jak je dobrý.
|
Alena |
|
(8.2.2018 11:29:33) "Není třeba u něj po většinu hodiny stát nebo ho chválit, jak je dobrý." a tady nekdo nekdy psal, ze takhle vypada pece o nadane?
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 11:36:31) "Ve škole stačí, když dostane JINOU PRÁCI nebo se mu umožní dělat to, co samo chce"
Ano ano, přesně to rodiče nadaných dětí chtějí! Ale je potřeba, aby se na tom shodli s učitelem, že ano. Což někde může proběhnout automaticky a hladce, jako popisovala třeba Renka, a jinde to nemusí tak hladce probíhat, ani když rodiče dodají "papír" s dobrozdáním, že by si dítě tu JINOU PRÁCI zasloužilo.
|
Monty |
|
(8.2.2018 11:45:56) Ropucho, njn, jenže ono taky vždycky není tak, že je dítě na něco nadané a tím to končí. Může mít celou řadu problémů, může dokonce i v něčem zaostávat, může být nezralé sociálně nebo mít poruchu učení. A myslím, že nelze sázet na to, že to "komplexně" a objektivně posoudí rodič nebo PPP, protože rodič zná dítě jen doma (a navíc je to jeho dítě, takže to objektivitu téměř vylučuje) a psycholog jen z poradny. V reálu je s ním v té třídě jenom ten učitel. Jo, může stát za houby. To se samozřejmě někdy stane. Ale nepředjímala bych, že co učitel, to debil, který chce poškodit nadané dítě. Jakmile na jedné straně stojí někdo, kdo klade ultimáta a má pocit, že ON JEDINEJ ví, co je pro to dítě nejlepší, tak to taky není zrovna zn. ideál.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 11:57:23) "Ale nepředjímala bych, že co učitel, to debil, který chce poškodit nadané dítě."
I v tomto se shodneme, nikdo tu myslím takto nepředjímá.
"Jakmile na jedné straně stojí někdo, kdo klade ultimáta a má pocit, že ON JEDINEJ ví, co je pro to dítě nejlepší, tak to taky není zrovna zn. ideál.""
A taktéž v tomto se shodneme, ultimáta tady nikdo též neklade
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(8.2.2018 11:28:54) Myslim si, ze jsou deti "nadane" a prirozene pracovite a "nadane", ktere bude bavit jen to svoje a pokud je pro ne skola moc lehka nenauci se dulezity navyk - aspon nejaky vztah k praci, vyvinout nejake usili. Takze deti co nedelaji prvni stupen vubec nic, protoze maji dojem ze to staci, vsechno je otravuje, si neodnesou ze skoly zadne navyky, ktere by jim pomohli k dosazeni nejakeho cile. Vzdyt to vidis s osmiletymi gymply (vychazejme z predpokladu, ze ty dokazou pecovat o nadane :) - logika by byla, aby ucitelky podporovaly zdatne a smerovaly je na gympl (za nas to tak u osvicenych ucitelu bylo, ale byla to osmicka), ale realita je uplne jina - na 8gymply jdou deti, ktere jsou samy od sebe ukaznene a chteji nebo je velmi podporuji rodice. Podpora ze strany skoly prichazi malokde, spise naopak (nechceme aby deti odchazely).
|
Monty |
|
(8.2.2018 11:38:08) Aleno, to přece není jediný možný scénář. Těch možností je víc, neplatí automaticky "kdo se na prvním stupni nudí, je zatracen navždy". Navíc já nikde netvrdím, že se mají děti, co počítají v první třídě mocniny nutit sčítat jablíčka. Jen to, že není JEN ŠKOLA a že v situaci, kdy škola (resp. učitel) umožní, aby si dítě v předmětu, ve kterém je napřed dělalo něco jiného nebo něco navíc není jediný důvod, proč by si spoustu dalších věcí navíc nemohlo dělat doma nebo v nějakým kroužku. A to navíc si může dělat, i když to učitel neumožní, protože to neumí nebo nechce umožnit, protože ve škole je jen pár hodin a pak je fůra času, kdy si může dělat co chce a co ho baví. Takže variantu "spadne do průměru" jen proto, že hodinu denně sedí mezi dětmi, co počítají jablíčka pokládám za dost málo pravděpodobnou.
|
|
|
Monty |
|
(8.2.2018 12:13:35) zefýr, tak všechno samozřejmě neovlivníš jen výchovou. Jenže pokud šestiletý dítě nedokáže hodinu sedět ve škole, protože se nudí, tak z mého pohledu je někde chyba, není zralý nebo má nějakou poruchu typu ADHD. Je jedno, jestli kouká z okna, něco si maluje, na něco myslí, píše nebo čte, ale když musí nutně skákat po lavici nebo běhat dokola, tak chyba primárně není v nadprůměrným nadání a jeho nedostatečným využití. Mně se syn pronudil celý první stupeň, měl sice tendence diskutovat s učitelkou, ale kromě toho prostě seděl a dělal si svý, neměl potřebu viset na lustru z nedostatku intelektuálních podnětů. Ano, dovedu pochopit tu nudu, že je zbytečná a ten čas by šlo využít nějak efektivně. Ale představa, že jen kvůli nudě se někomu sníží IQ o padesát bodů mi přijde dost mimo realitu. Navíc pokud dítě nevyrušuje, může si ten čas efektivně využít podle svého, pokud tedy učitel není echt debil - a těch zas tolik na školách nebude.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 12:20:14) "prostě seděl a dělal si svý, neměl potřebu viset na lustru z nedostatku intelektuálních podnětů."
No a můžeme tu napsat po xté dokola, že někdo vydrží sedět a zabaví se v sedě a jiný ne. Mohu s tím xtým kolečkem klidně začít: já jsem sedět vydržela, jiné děti ne, jedno mé dítě sedět vydrželo, druhé ne.
Že na tebe zrovna vyšlo dítě schopné klidně sedět, to při vší úctě není důkaz, že tvé dítě je inteligentní a na výši a děti neschopné sedět jsou vadné. To je věc temperamentu.
|
Monty |
|
(8.2.2018 12:23:31) Ropucho, to není věc intelektu. I chytré dítě může mít poruchu typu ADHD. A fakt si myslím, že šestiletý nebo sedmiletý dítě (protože dneska má každé druhé odklad), které musí pobíhat a válet se po zemi nebo dělat cokoli ne zcela standardního většinou nějaký problém má.
|
sovice |
|
(8.2.2018 12:30:08) Jistě víš, že vyrušování není jen pobíhání a válení se po podlaze, viď.
|
Monty |
|
(8.2.2018 12:31:33) sovice, jistě, to byl jen příklad nepřiměřenýho vyrušování, který podle mého názoru naznačuje nějaký problém.
|
sovice |
|
(8.2.2018 12:40:09) A proč sem prosím tě takový příklad taháš, když o tom není řeč?
|
Monty |
|
(8.2.2018 12:56:22) sovice, tak já reagovala na to "spadnutí do průměru", asi to píšu ne úplně jasně. Chtěla jsem tím ve stručnosti říct, že jen nadáním a tím, že je někdo napřed se do průměru padá těžko.
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(8.2.2018 12:39:54) Monty, některým účám stačí jak se na ně dítko podívá a už má poznámku.......
A jiným se dítě nelíbí a stane se z něj problémoý žák ani nemrkneš, pak se vymění úča a dítko je najednou vzorné......velmi podivné.....chování, ale děje se.
Znám učitelky, který nemají rády chlapce, takže matky těchto dětí mají problém.....
a holt tak to je.....člověk se nezavděčí lidem všem.....
|
K_at |
|
(8.2.2018 12:51:16) Lido, jo. Ja jsem ted v 6.tride omdlevala, kdyz mi postupne 4 ucitele rekli, ze A je hodna,chytra, sikovna, bezproblemova! Neuveritelny!
|
Lída+2 |
|
(8.2.2018 13:02:55) Kat, 4 roky jsme poslouchali jak je ta třída na 8G strašná...samý sociálně nevyzrálý jedinec a chytrý....a ta třída celkově hodně chytrých žáků.....,ale z rodičáku jsme chodili zdeptaný....jak jsou sociálně mimo.....což o to já si nedělala o synovi žádné iluze, ale až tak mi nepřišel....ma to máme doma mladšího.... No nechali si vyměnit třídní, zažádali, bylo vyhověno.....
A skoro 4roky posloucháme, jaký jsou skvělý, jak je rád, že je má.....
No a letos mu maturují a on je asi opláče.....má je rád.....navíc nedávno mu vysílali gen s bývalým studentem....tak prý o ZSV vzpomínal.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 12:13:52) Zefýr, je to tak. A ví to dobře i Monty, že své dítě v některých věcech nezlomí a nepředělá, protože jeho přirozenost je prostě nějaká. A samozřejmě, že každý zdravý člověk je vychovatelný, socializovatelný a vzdělatelný, ale proces může probíhat různě a každý rodič asi logicky hledá způsob, který by přirozenosti jeho dítěte co nejvíce vyhovoval.
|
|
|
|
Alena |
|
(8.2.2018 11:07:21) prosim te, jak vis, ze v dobe naseho detstvi dopadali talenty dobre? Ty vidis jen ty, s kterymi to opravdu dobre dopadlo.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2018 11:08:13) "Můj muž šel do školy a plynule četl, měl přečteno řadu knih, říkal, že se do cca 3. třídy nudil, ale žádné zvláštní prohřešky neměl"
Ale to samozřejmě může být, já jsem na tom byla stejně, moje dcera také, ale každé dítě nevydrží 45 min. sedět a číst si pod lavicí, koukat z okna nebo si kreslit na piják. To je také o temperamentu dítěte, ne jen o tom, co už umí.
|
|
|
|
|
|
|