| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť?

 Celkem 183 názorů.
 Žžena 


Téma: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:03:14)
Obvyklá stížnost na české školství je ta o bezduchém memorování.
Jak je to ale ve skutečnosti? Kolik jste zažili v reálu takových těch "legendárních" učitelů, co trvali na učení všeho nazpaměť? Já se přiznám, že jsem za celé své studijm na ZŠ, SŠ ani VŠ nikoho takového nezažila. Opravdu jsem nepotkala učitele, který by doopravdy trval na bezduchém navrčení (to jsem neuměla), vždycky jsem vystačila se zapamatováním důležitých faktů, pochopením a vlastními formulacemi a úvahami.
Na druhou stranu vím, že určitá část spolužáků "bezduché navrčení nazpaměť" používala jako systematický způsob přípravy aniž by to po nich kdokoli chtěl, a pak byli teda namydlení, když odříkávali pasáže z učebnice, na které se učitel neptal.
Není to celý trochu nepochopení?

P.S. Že jsme se dvakrát ročně do Čj měli naučit zpaměti básničku, do systematického bezduchého memorování nepočítám. Stejně tak "ný, natý, itý, ičitý" a podobné jednotlivosti v různých předmětech, které byly čistě pomůckového charakteru.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:11:10)
No ono to učení zpaměti tak funguje. Že se to do paměti zaryje nesmazatelně. Já taky dodnes zarecituju Jak lvové bijem o mříže nebo In nova fert animus mutatas dicere formas...
Ale v téhle míře je to cvičení paměti, nikoli systematické bezduché memorování.
 Ropucha + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:10:53)
Žženo, moje zkušenost je taková, že drtivá většina učitelů jásala, když žák látce skutečně rozuměl a byl schopen hovořit vlastními slovy. Takoví byli vysoce hodnoceni.
Ovšem jen minimum žáků nebylo líných na něco takového, většina si pohodlně vystačila s tupým odpapouškováním pár vět ze sešitu či učebnice.
Samozřejmě též podle předmětu - někde záleželo více na znalosti pojmů, jinde na souvislostech či výpočtech ..
Ono je podle mě mylné vycházet z toho, že žák lační po vědění a chce se mu přemýšlet. Mnoha žákům se vůbec nechce.
 Cimbur 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:32:06)
Někteří nejásali. Narušovalo to jejich kruhy. FYZikářka na základce mě nenáviděla. Přitom jsem samozřejmě vzorce znala, i je uměla odvozovat, ale neuměla jsem nazpaměť větičky z učebnice. Ještě horší to bylo v informatice, když můj program byl krátký a ještě uměl více funkcí, než bylo v zadání.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:14:25)
Ty jsi můj syn!!!
On má ale skvělou fyzikářku, která je z něho nadšená.
 Ropucha + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 19:05:24)
"Někteří nejásali. Narušovalo to jejich kruhy."

Někteří ne.
Ruštinářka a dějepisářka, ty mnoho vlastních názorů slyšet nechtěly :-) Bez ohledu na faktickou správnost. Což nemyslím jako bonmot, opravdu mám z těchto předmětů historky z naší třídy, kdy spolužáci záměrně vytáhli nějakou mimoučebnicovou znalost.
Ale drtivou většinu učitelů zájem o jejich předmět těšil a ocenili, když mu žák rozuměl a hodně toho znal.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:11:00)
Kromě jedné dějepisářky to chtěly všechny. Pak to vyžadovaly dvě fyzikářky- veškerou teorii slovo od slova. Nejhorší byla jedna češtinářka na gymplu. Ta každou hodinu zaujala stejné místo u radiátoru, zahleděla se na lustr a diktovala. Výklad jiný neprobíhal, jen to rychlé diktování. Takto jela nejmíň 30 min. každou hodinu. Po vyučování jsme dávali zápisky dohromady, aby to bylo přesně zapsané a nikomu nic nechybělo. Zápisy při zkoušení pečlivě kontrolovala. Při zkoušení jsme museli recitovat slovo od slova ty její přednášky, kdo změnil slovosled, použil synonymum a pod. už neměl jedničku. Kdo učivo odvykládal svými slovy, měl nejlépe trojku.~o~
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:12:29)
magrato,
tohle jsem fakt v životě neviděla. Nikde.
 Ropucha + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:15:42)
Já znám historky o takovémto stylu výuky také jen z vyprávění.
Vyloženě zpaměti tímto způsobem jsme se učili asi jen občanskou nauku, protože to byly takové hrozné fráze, že to ani jinak pojmout nešlo, málokdo k tomu měl vlastní slova :-)
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:16:44)
Však ta češtinářka byla noční můra. Nikoho druhého, kdo by se jí přiblížil, jsem taky nezažila. U těch ostatních vítali nadrcení, ale na slovu nebazírovali, i u těch fyzikářek to šlo nějak pozměnit a pokud jsi to odvykládala svými slovy a vypočítala správně příklad, daly normálně dvojku (když bylo odchýlení od vzoru mírné, někdy i jedničku)
 Ikula 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 19:56:30)
Setkání v červenci :-)
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:21:39)
magráto,
u toho "odchýlení od vzoru" ve fyzice... jsi si jistá, že byl problém v odchýlení od doslovného znění a ne v odchýlení od logické správnosti?
My jsme to tak měli třeba v matice. Když bylo potřeba definovat třeba funkce, nebyl problém, když neumíš definici zpaměti... ale při těch vlastních vyprávěních se z toho obvykle vytratil nějaký podstatný faktor, a málokdy to bylo věcně a logicky opravdu správně. V tomhle nám matikář bazíroval na tom, abychom byli schopni výroky stavět opravdu jednoznačně. Někdo si to ale možná mohl vyložit jako bazírování na doslovném memorování.
 Bouřka 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:30:32)
Buchli, já se setkala se dvěma typy tohohle přístupu. Jeden diktoval přesné znění vět, které chtěl pak slyšet u zkoušení. Druhý netrval na přesných formulacích, ale učil a zkoušel velké množství nějakých izolovaných faktů a dat, ale prakticky bez souvislostí . Zpětně mám dojem, že šlo o lidi, kteří asi učili něco, co vlastně nevystudovali a moc do toho neviděli.
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:18:10)
Bouřka, taky mám ten dojem...a zrovna fyzikářka co jsem měla 7 a 8. třídu toho asi ´byla příkladem.....jinak nechápu jak mohl jedničkář u ní později propadat z fyziky na prumce.....a my dvojkaři mít pak stále dvojku, nebo i jedničku....
 neznámá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:30:50)
Nevím jak Magráta, ale my odříkávali přesné definice. Zkoušelo se podle doplňkové učebnice, kde byly napsané otázky. Učitelka přečetla otázku a my odpověděli přesnou frází z hlavní učebnice. Vlastně to bylo strašně jednoduché, jasně se vědělo na co se bude ptát a co chce slyšet.

Pak jsem narazila na střední, kde chtěla učitelka hlavně příklady z praxe a uváděla definice do praxe, to jsem byla namydlená. Nesnáším a nechápu fyziku.

Jinak jsem fakt nenarazila na učení nazpaměť. Dějepisářka jak na základce tak na střední učila i češtinu, takže se snažily, aby učivo navazovalo a byly souvislosti a chtěly i po nás vyvození souvislostí. Povinné byly pouze základní letopočty a těch bylo pouze pár, u zbytku stačilo pouze vymyslet něco přibližného jako první či druhá polovina století.
Nikdy jsem nenarazila ani seznam povinné četby.
Zeměpis i občanka byli odpočinkové předměty, tam drcení nehrozilo.
 Termix 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:39:48)
Učím mimo jiné na vysoké škole. A při pohledu na zápočtové písemky ze zimního semestru si umím představit, že studenti, kteří nebyli schopni jisté, ale pro tento předmět ty nejzákladnější definice, popsat vlastními slovy tak, aby to bylo srozumitelné, správně, a abych věděla, že opravdu rozumí tomu, co píšou, tak docela i věřím, že by tady klidně napsali, že jedna čůza po nich chce vše zpaměti. No nechci. Ani náhodou. Mně stačí, že to chápou. A zdůrazňovala jsem, že nechci nic zpaměti. Jsem zvědavá, jak dopadnou u opravných testů :-)
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:03:55)
Termix,
no právě.
 neznámá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:08:29)
Já si vybavuji, že jsem si za živého boha nemohla vybavit slovíčko "trubička", které bylo ve větě v učebnici. Nahradila jsem ho slovíčkem "brčko" to se nelíbilo, zkusila jsem "rourka" to také ne, takže jsem dostalo o stupeň dolu, protože jsem neuměla.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:38:14)
Žženo, jsem si jistá. Chtěla doslova i ty omáčky, nejen definivce. Omáčka se mohla velmi mírně lišit od vzoru. Minimálně jedna z těch učitelek tomu nerozuměla. Když kluci, kteří se připravovali na příjmačky z matiky a fyziky, přišli občas s příkladem, na kterém se zasekli, ať jim s tím pomůže, neuměla to vypočítat. V půlce příkladu položila křídu a řekla, že teď na to není čas, povím vám to zítra. Doma jí to vypočítali synové a ona to napsala druhý den na tabuli. tahle učitelka byla šprtka, nechápu, jak zvládla vystudovat mat-fyz. Byla s ní na koleji moje milovaná matikářka ze základky a kdysi v dospělosti na ni přišla řeč, tak mi popisovala, jak se učila i výpočty zpaměti a ještě ji nabádala, ať se to neučí celé, že když bude sebevědomě rychle vykládat, stopnou ji po 5 minutách a dají jí jedničku
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:57:22)
Žženo, mě to memorování ve fyzice děsně žralo. Byla jsem knihomol, moc jsem ven nechodila a doma jsem buď četla nebo dělala pokusy. Objevila jsem v knihovně asi ve druhé třídě nějakou knihu zábavných fyzikálních pokusů a ty jsem si dělala, děsně mě to bavilo. V první třídě jsem uměla násobení a počítání do záporných hodnot. Takže opravdu to nebylo tak, že bych já blbě popletla definici. Ta učitelka tomu totiž nerozuměla a když jsi to řekla jinak, nevěděla, jestli to je správně. Pokud to bylo jen mírně změněné a podložené správným výsledkem, uznala to s připomínkami.
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:26:46)
Magrato, presne, to zahledeni se do stropu a diktovani~t~ Asi to na tom strope maji napsane. Mela jsem spoluzacku, ktera se ucila zpameti vsechno a ta zase pri zkouseni otacela oci jako do hlavy, bylo ji videt jen belmo~t~
 Bouřka 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:33:35)
Hele, já tomu čučení do stropu rozumím ~t~. Já mám na data hrozně blbou paměť, pamatuju si spíš souvislosti. A když něco z tý hlavy lovím, tak si musím vizualizovat to, z čeho jsem se to učila. A to mi jde jen pokud se zahledím někam mimo, nejlépe na co nejméně rušenou plochu.
 neznámá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:16:09)
Slovíčka jsou jasné.

Jinak pouze fyzikářka na základce. Postrach celé školy. Kromě drilu vyžadovala i úpravu, měla jasně daný pravidla úpravy, jakmile nebyla uprava, neřešila písemku a dávala rovnou pětky.
 TaJ 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:17:59)
Tak co já si tak vybavuju z různých stupňů školní docházky, tak většina učitelů byla nejspokojenější, když jsme jim odříkali víceméně doslovně to, co jsme měli zapsané v sešitech...těch, kteří to brali i vlastními slovy, bylo míň a někteří ani v podstatě nechtěli slyšet něco navíc, co jsme v sešitech neměli...
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:18:01)
Tak 1-4. třída na naší vesnické škole ne

5-7. třída 1/4 té třídy.....skoro všichni....Chrudimská Růžovka vedla v tom občanka, ta škola byla vůbec divná.....bylo nás 36 a neměli jsme dost lavic...

7.(2/3 té třídy)-8.třída jinde.....opět....hlavně žádná vlastní slova občanka, fyzika, dějepis a příroďák...ostatní sem tam člověk mohl ucmrdnout

A pak tu máme Sš....občanka, dějepis, nesměli jsme používat vlastní slova....zbytek to šlo....to se nechalo odříkat vlastním slovem

 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:34:34)
Lído, ty jsi (byla jsi) z Chrudimi?

Nějak si nevzpomínám, ale věřím tomu, že nějaké věci člověk nabiflovat musí a značně mu to zjednoduší život (ten školní i případné uplatnění v pxi). Neumím si představit místo znalosti násobilky používat sčítací metodu, to bych se bez papíru taky nemusela dopočítat nikdy.
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:15:00)
Kaipa , ano pátou, šestou a do listopadu 7. třídy ano.....
 Girili 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 9:07:24)
Kaipo, Lido, nechodily jste nahodou na GJR v Chrudimi? Kam byste zaradily chemikarku Cermakovou? A dejepisare Krusinu? ~;)
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 9:23:48)
Ne, nechodila jsem do Chrudimi, ale moje sestřenice ano a Cermakova je pojem. ~t~
 Girili 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 9:42:58)
Ano, to jiste je. ~t~
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:19:39)
Byly asi ctyri vyjimky, ktere to nechtely. Jinak naprosto vsichni, bud to, co nadiktovali (bohuzel mensina, to diktovane jsem si pamatovala), nebo ucebnici zpameti. Ja nemam zadnou pamet ve smyslu naucit se neco odrikat tak, jak je to psane. Neumim zadnou basnicku, napriklad.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:31:41)
Jo, ještě jsem zapomněla na angličtinu u Chovance. Ten nás měl naštěstí jen rok (ale stejnou metodou učil v jiných třídách léta). Všechno jsme se učili zpaměti. Zkoušel slovíčka (to beru), všechny články z učebnice, cvičení jsme doplňili v hodině, jinak zkoušení a písemky doslovné recitace všech článků z učebnice a učebnice konverzace. Když jsme na to doma nadávali a rodiče si ho nechali zavolat na rodičáku, že taková výuka nám k ničenu nebude, že takto si nebudeme umět ani koupit rohlík, druhý den nakráčel a dotčeně nám sdělil, že když si neumíme koupit rohlík, máme si doma v učebnici konverzace nalistovat článek Food shopping a do zítřka se to naučit zpaměti~8~ Měl nás i na občanku, tam kromě odvykládání toho, co nadiktoval, jsme mohli vyjádřit i vlastní názor. Jednou jsem byla jediná, kdo dostal jedničku z písemky, ostatní měli koule. Písemku jsem totiž nepsala, byla jsem po nemoci. To jsme odevzdávali na papíře jen omluvenku. Jenže než ostatní napsali písemku, měla jsem dost času napsat báseň (bylo dost času okukovat objekt platonické lásky a políbila mě můza~t~). Papír jsem tedy neodevzdala. Ale jak přišel k té jedničce, to je záhada~v~
 neznámá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:38:35)
Na základce na AJ asi nebyly učitelky či co. Většina dětí šla na NJ a nás anglištinářů bylo i po spojení asi 10.
Učitelka to nezvládala, občas nás vyzkoušela ze slovíček, ale její výslovnost byla asi horší než moje.
Pololetní písemky jsme psali stylem, že čtrnáct dní před písemkou nám rozdala předtištěné písemky, doplnila je s námi, pustila a přeložila nám poslech. Čtrnáct dní nám to tloukla do hlavy. V den písemky nám rozdala prázdné písemky, my doplnili co jsme si pamatovali a zbytek jsme opsali (dělala, že nevidí). No a všichni na AJ jsme měli jedničky na vysvědčení.~t~
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:50:28)
Tak nase zakladkove anglictinarky anglicky neumely, takze tam se nikdo nicemu nedivil, jeste rok predtim ucily rustinu. Na stredni uz teda umela vic, ale nenaucila nic, krome toho, ze how do you do je normalni pozdrav~t~
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:19:56)
Na ZŠ v předmětech typu zeměpis, dějepis, přírodopis myslím všichni. Řekla bych, že tehdy málokoho napadlo učit to jinak.
Drtit jsem se to naštěstí nemusela, mám slušnou paměť, tak jsem si to z hodiny pamatovala. Ti, co ji neměli na tom byli hůř, museli se to naučit "jako básničku".
 Bouřka 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:22:08)
Těžko říct, ale potkala jsem je. Největší podíl jich asi byl v 5. třídě, to bylo ještě za komunistů, to se fakt požadovaly navrčené formulky. Pak přechod na gympl a tam už jich člověk potkal jen pár a tito byli postupně eliminováni, na vyšším už si je nevybavuju.
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:22:42)
Nějaký podíl navrčenosti tam vždycky byl, ale nic strašného, matikáři a fyzikáři chtěli přesné definice u vět a zákonů, chemikáři to ný, natý, a chemické značkx, prostě ty praktické věci. A jinak spíš jestli to opravdu umíme. Dějepisáři chtěli data, ale nijak dramaticky, ono člověk by představu, kdy se co odehrálo mít měl, když už se to učí.
 petadurka 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:25:00)
Měla jsem v 6. a 7.tride učitelku na zeměpis, která na začátku hodiny vyvolala jednoho s pěkným písmem. Ten na tabuli opsal zápisky z jejího sešitu a všichni si zapisovali z tabule. Ona mezitím zkoušela - podle abecedy, tak 5 lidí za hodinu, a cílem bylo odvykladat zápisky ze sešitu. Ne že vlastními slovy, ale slovo po slově tak, jak to stalo v sešitu.
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:38:51)
To jako že jste museli říct HLAVNÍ MĚSTO FINSKA JSOU HELSINKY a kdo řekl HLAVNÍM MĚSTEM FINSKA JSOU HELSINKY už neměl nárok na jedničku? Nebo při jmenování průmyslu změnil pořadí jednotlivých odvětví a opět špatně?
 Bouřka 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:42:40)
Kaipo, na tohle se říkalo - "no, nebylo to úplně přesné, ale přimhouřím oko" Ale to už byl fakt extrém.
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:50:13)
Aha.

Mně se trošku něco podobného stalo na VŠ - znalosti máte, ale ty moje skripta, ty jste nečetla....přijďte si příště.
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:29:58)
Bouřka , tento extrém měli (platí pro staršího) a stále má můj mladší na zemák.....to je exon....většina tuší.....
Písemky a slepé mapy jsou zde známé již 8let......

3 věci jsi mi ukázal na slepé mapě světa o 5mm jinde(čim to, že si myslím, že 5mm na celé velké desce není tak velký rozdíl)....jednu jsi nevěděl.... tak 5. Jdi si sednout......
Kolik lidí myslíte, že se to co půl roku učí...už skoro nikdo.....5 to bude tak jako tak...čas lze využít i jinak.
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:31:50)
LIdo, ja si to pamatuju, zes o nem psala. Ani nova generace rodicu netlaci na reditele, aby situaci resil? Vzdyt ten clovek dela svoji praci vic nez spatne.
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:42:17)
Alena, jj prý je to skvělý pedagog, manžel si to poslechl několikrát od ředitele.....jsme byli jediný rodiče co si za těch 8let asi 4x stěžovali.......

Mladší syn zemák vyloženě nesnáší......

Loni měl jiného....skvělého chlapa, zemák měl mezi 1-2....na konci roku dokonce za 1. A hned hlásil, to už znova neuvidíte. Však né, zase měl 3.

...vyhodili toho skvělého profesora (moc úrazů o TV- on po nich chtěl, aby se dětičky hýbaly)...takže nejen , že si užili oba TV a mladší zemák...aspoň jeden rok....a synové tvrdí, že úraz byl jeden u nich ve třídě u každého, ale proto, že ho neposlechli.....a rodiče si na něj chodili stěžovat, že jsou děti po Tv unavené....~8~
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:45:48)
to je smutne cteni...
 Konzerva 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:57:33)
MOje dítě se mělo doma ve školním atlase naučit ukazovat geografická místa, která jim učitelka nadiktovala. Problém byl ovšem ten, že některá ta místa v tom atlase nebyla. Takže si to muselo vyhledat na internetu, lehce tužkou zakreslit a před koncem školního roku vygumovat. ~a~
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:44:08)
Ale po tomhle se prece volá - sám si najít, zakreslit no a potom dát zase prilezitost dalším.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:44:03)
Petadurka, to dělala naše dějepisářka na ZŠ. Přesně stejně. Jeden opsal její body na tabuli, ostatní psali, 5 lidí zatím vyzkoušela.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:51:13)
Buchli, je to možné. Nás měl na zemák tělocvikář, který nás ostřeloval křídou a klíči. Ten na to dlabal, kdo uměl ukázat kontinenty a odvykládal aspoň něco, byl v pohodě~t~
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:03:23)
Nas zemepisar byl celkem dost podivny a ucitel byl zcela jiste omylem (spoluzak meho tatinka z prumyslovky), jeho hledani na mape obcas zabralo celou hodinu, ale zase nepozadoval uceni nazpamet tak vyrazne jako ostatni.
 Ina z Radešína 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:53:04)
Podstatný. Nejhorší byl psychopat na zeměpis. V všech tehdy probíraných států požadoval nadrtit zpaměti:
- hlavní město
- počet obyvatel
- rozloha
- hustota osídlení
- státní zřízení
- nerosty
- průmysl
- zemědělství.
Nadiktoval a požadoval přesné odvyprávění. Mapy naopak neuznával, asi se mu s tím nechtělo tahat. O USA jsme si dlouho mysleli, že je jen ten malý kousek Aljašky na mapě SSSR.
Fuj, to byla doba.
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:35:00)
Ina z Radešína , náš psychopat měl tady známou písemku na pivovary a na dopravu, to byla taky chuťovka.....

a moje děti umí odříkat na milimetr přesně jak jsou široké které koleje~8~ podle mě info, který si lze skvěle najít několik typů těch kolejí, netřeba si ho pamatovat.....~a~
 Termix 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:28:27)
Nikdo to po mně nikdy nechtěl. Ani na ZŠ ani na SŠ ani na VŠ.
A nikdo to nikdy nechtěl ani po mých dětech. Bohužel ony se ještě nikdy ani nemusely učit nazpaměť žádnou básničku.
 Cimbur 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:33:49)
Na VŠ se memorování nazpaměť moc nedalo obejít. Třeba v anatomii.
 Dari79 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:38:35)
Myslím, že docela dost. NE teda naučit se zpaměti větu za větou, ale spousta věcí se prostě musela naučit.

No, mě to nevadilo, jednak mám dobrou paměť - zejména krátkodobou téměř fotografickou, jednak to byla dobrá průprava na vejšku, na právech se zpaměti učí fakt hodně věcí - strašná spousta zákonných definic musí být citovaná přesně, nebo třeba vyjmenuj (pokud možno v časovém pořadí) mezinárodní smlouvy o omezení zbrojení - to ještě i u advokátních zkoušek na tom někteří zkoušející bazírovali - jedno slovo blbě, není to správně... To není o logice ani o pochopení, to se muselo naučit prostě... Žila jsem při studiích s medikem a tam toho naučit se nazpaměť byla ještě větší hromada...
 libik 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:55:40)
Ono nejde o to, že to vyžadovali, spíš to neuměli vysvětlit a při zkoušení se spokojili s tím, že se to žák naučil nazpaměť bez toho, aby to nějak chápal,což ani neprověřovali.
 Lady V. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 9:57:02)
Až na matikáře asi všichni.
Ne teda jako básničku, drobné odchylky ve slovosledu byly široce akceptovány, ale v podstatě šlo celou školní docházku o bezduché biflování.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:12:13)
Otázka je, jestli porazili stařeckou demenci trénováním mozku nebo jen měli štěstí, že ji nedostali, tak mohou mozek využívat. Tím nechci říci, že veškeré učení zpaměti je špatné, naopak, já, která jsem nenáviděla hodiny psaní, i tento předmět považuji za velmi důležitý, protože podporuje rozvoj trpělivosti a jistě i další schopnosti. Učení nazpaměť je v určité míře nutné. My jsme se dokonce v matice na ZŠ museli nadrtit mocniny čísel do 20 a na gymplu to hodně urychlovalo práci. Když se počítaly výrazy a různé rovnice, hned jsem věděla, co je mocnina a co ne, nemusela jsem klepat do kalkulačky jako spolužáci. Nejhůř na tom v tomto směru byli spolužáci z matematické základky, kde měli povolenou kalkulačku od 5. tř., ti nezvládali ani násobilku.
 magrata1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:02:02)
to možná nebylo jeho neznalostmi matiky, ale nepochopením textu. Slovní úlohy jsou na řešení většinou primitivní, jen pochopit text. To bych normálně přešoupla do češtiny~v~
 Vítr z hor 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:47:40)
Magrato, přesně z toho šílím už poměrně dlouho. Nakonec bud doma řešit čtenářskou gramotnost alternativně po svém...
(Jo a místní alternativní školy také nemají ohledně čtenářské gramotnosti žádné extra výsledky.)
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:08:05)
" a za domácí úkol měli tu úlohu na rovnici o dvou neznámých"
a tam meli napsano, ze ji maji spocitat pomoci soustavy rovnic?
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:23:35)
"takže jsem volila nejrychlejší a dle mě nejjednodušší metodu.." ano to je nejjednodussi meteoda pro tebe, ale propataky strasne neefektivni. Pro deti je to hodne abstraktni a kdyz to do nej ted zacnes rvat, velmi pochybuji o tom, ze za tri mesice dokaze z libovolne ulohy postavit rovnice o dvou neznamych.
 Konzerva 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:03:31)
Shiro, ale rovnice o dvou neznámých je pro páťáka moc brzo, to se bere tak v 8. třídě.
 žiraf 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 23:02:14)
Jsem asi herodes, ale při podobné příležitosti (malování asi 56 náklaďáků) jsem taky vyrukovala s rovnicemi, a páťák pochopil a přijal. A za týden sám od sebe použil, což mě potěšilo ještě víc.
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:05:14)
"slovní úlohu na rovnici o dvou neznámých nevím jestli by dal díky Lesoňům, spíš tipuju, že ne a pokud ano, tak by mu to trvalo věčnost a ztratil by kvanta času,zrovna před pár dny jsme jednu takovou doma řešili... ty dvě rovnice o odvou neznámých jsem mu vyplivla prakticky ihned po přečtení textu úlohy, další cca minutu mi trvalo jejich vyřešení...ovšem on na to koukal,jak "spadlý z jahody"

slovni ulohu na rovnice o dvou neznamych po detech 5.tridy v prijimackach nikdo nechce, nikde se to na prvnim stupni nebere. Pokud mu ted budes rvat neco takoveho jen ho zmates, sam je pravdepodobne dobre nepostavi. Ulohy ktere se zadavaji v prijimacich testech a z kterych maji dospelí pocit,ze vedou k postaveni soustavy rovnic, resi pataci uvahou a muzu ti rict, ze nekteri rozhodne rychleji, nez ty si pojmenujes x a y. Obsah na "ctverecky" se chce zcela bezne, syn zrejme jen prehledl, ze tady byl definovam velikost ctverecku. Chapu, ze Hejnyho matematice nerozumis, ale nevim jestli tva cinnost neni pri priprave obcas kontraproduktivni.
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:20:23)
"pak ty děti dojíždějí na pomalost, neznalost záklaních věcí, pravidel, chybování v základních výpočtech, které naopak děti s klasickou matikou umí perfektně..."

k tomu si dosla sama? Tak to bude jiste pravda. :)
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:27:43)
Tak to musi byt pravda, nevidela jsem ale jediny clanek nebo zdroj, ktery by dokazoval, ze deti ucene klasickou matematikou jsou u prijimacek ci u srovnvacich testu uspesnejsi.
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:32:45)
Shiro,
moje děti měly Hejného, nejmladší má a syn neměl u přijmaček sebemenší problém. Naopak, rychleji si poradil se všema logickýma úkolama.
 Cimbur 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:20:56)
Viděla jsem ty přijímačky a ano, k vytvoření rovnic to svádí, ale lze to vyvodit prostou úvahou. Stejně tak ty čtverečky, není potřeba žádných goniometrických funkcí.
 X__X 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 17:27:20)
Shiro, moje děti taky měly/mají Hejného matiku a mám takový mlhavý pocit, že kromě čtverečků měly i ty jednotky. že si to dokázaly přepočítat. starší holka taky v pětce dělala přijímačky na 8G a obecně vzato problémy zrovna s tímhle neměla, "jenom" všechno dělala strašně zdlouhavě, konkrétně obvody a obsahy čtverce/obdélníku si vzpomínám, že jsem na to neměla nervy a naučila ji vzorečky. jinak holka tehdy chodila do přípravného kurzu na gymplu (ne kvůli Hejnému, ale protože učitelka nám předem řekla, že k datu přijímaček nebudou mít probrané důležité věci) a vracela se z nich vždycky naprosto nadšená, že ta matika je tam taková nějaká jiná, lepší a zajímavější ~d~

mladší holka je teď v devítce a ta natvrdo chodí na Zatlanku do dlouhodobého kurzu. když jsem viděla její první pokusy o přijímačkové testy, tak mě taky málem omejvalo. jako jo, spočítala to, ale podle mne naprosto zbytečně objevovala už objevené, tím ztrácela čas a nestíhala, navíc značně rozvláčným způsobem, při kterém bylo lehké v nějakém mezikroku udělat blbou součtovou chybu nebo si špatně opsat poslední výsledek a navázat tedy na špatná čísla. tam, kde já koukla a viděla vzoreček, tam ona popsala půl stránky výpočty a malůvkami ~d~

někdy před časem tady na Rodině kdosi sdílel jakýsi článek, že děti s Hejného metodou byly u CERMAT přijímaček úspěšnější. mně v tom článku ale zaujalo spíš něco jiného - v článku od někoho z učitelů zaznělo, že v devítce děti na přijímačky trénují, protože si uvědomují, že nestíhají. a co v něm nezaznělo, že rodiče děti často zapisují do doučovacích kurzů nebo zkoušek nanečisto, takže ten výsledek není tak čistě úspěch Hejného metodiky, ale kombinace Hejný X klasika. neboli z mého pohledu - Hejný je nejspíš fajn, ale před přijímačkami je potřeba pracovat na zautomatizování výpočtů (hmmm, což asi bude proti myšlence Hejného matiky).
 Senedra 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 17:55:39)
X_X já spíš sleduji přijímačky na osmiletá gymnázia - a poslední minimálně dva roky jsem si všimla, že se zařazují příklady, které se u Hejného počítají. Takže děti, které prošly Hejného metodou mají u některých příkladů kapku výhodu.
 Dobra1 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:34:34)
Evidentně o Hejneho koncepci víš houby. Děti se jednotky učí, jen později, nicméně stále na prvním stupni. To samé s nasobilkou, pokud to učitel vede správně, tak děti násobilku nazpaměť umí, jen později.
 Vaitea 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:07:17)
ZŠ už si nepamatuju.
SŠ - lépe vyjmenovat ty, co to nepožadovali : matematika, fyzika a chemie. Jinak vynikal
VŠ - histologie a embryologie - skutečně děs, včetně celých odstavců, které nebylo možno nalézt v učebnicích,a to včetně spojek a příslovcí.
Anatomie naopak naprosto v pohodě - fakta, která bylo třeba propojit a pak zkouška z hygieny, nebo jak se to jmenovalo.
Období cca 30 let dozadu :-)
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:12:16)
Bezduché memorování je podle mého syna vše, co nelze logicky odvodit.
TZN: dějepis, velká část biologie, občanská nauka, definice z fyziky... apod. A samozřejmě literatura a dějiny literatury.
Každý, kdo má maturitu z češtiny si tím prošel, prostě musel. A nejde o drcení vyjmenovaných slov. Veškereá díla známých autorů a jejich názvy se musí nadrtit, žádnou logiku to nemá..
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:16:51)
Ja nevim, ale pro mne je dejepis a podobne predmety hlavne o souvislostech. Fakt je, ze memorovani dat mi problem nedela, cisla si pamatuju, pismena ne. Jak jsem psala, neumim zadnou basnicku, vubec nic zpameti. Jmena autoru si pamatuju (vetsinou), pokud jsem od nich neco cetla. Pamatuju si dej vsech knih, co jsem kdy cetla. Akorat doslova si nepamatuju nic. Nastesti VS pozaduje nememorovani, takze prvni skola, ktera mi vyhovuje.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:20:50)
Len, dějepis je možná o souvislostech, ale letopočty a k nim fakta se prostě naučit musíš, jinak si dohromady souvislosti nedáš. Logiku to žádnou nemá.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:23:07)
cairo,
ale nikdo nám při narození neslíbil, že celej svět bude jen a pouze logickej.
Náš svět nemá jen logiku, má taky kontinuitu. To, kde jsme my dnes, je zásluhou těch, co tu byli před náma. Nemusíme vymejšlet kolo zas a znova.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:29:01)
Přesně tak!~R^
A proto je prostě občas nutné se něco nadrtit, nabiflovat, narva si do hlavy...
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:30:02)
S dejepisem a podobnymi predmety jsem nikdy nemela problem, prestoze basnicku se fakt nenaucim, takze memorovani bylo opravdu treba jen minimalni.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:19:06)
Pro mne je dějepis a literatura PŘÍBĚH a biologie je VYSVĚTLENÍ toho, co kolem sebe všude vidím. A celý dohromady mi to dává smysl a libé pocity při pochopení světa kolem.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:27:47)
A jak moc do hloubky jsi měla šanci studovat např. biologii? Říká Ti něco TESTUDINES?? Učivo 7.třídy :-)
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:28:34)
cairo, já jsem měla šanci studovat biologii na PřF UK ~t~
A želvy... mi fakt něco říkaj.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:31:10)
Tak je ti asi jasný, že spousta informací se logicky neodvodí..
K biologii musíš mít vztah a lásku, jinak jsi bez šance se jí naučit.
Mladší syn ji zvládá levou zadní - miluje přírodu a cokoliv spjaté s ní.
Starší je logik. Mám doma dva naprosto odlišné exempláře. A přesně vím, který se musí co nabiflovat.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:46:40)
je v sekudně - tj. sedmák věkově.
 Konzerva 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:45:04)
"Definice nejdou odvodit nikde. Asi 2x jsem kvuli nim vylitla od zkousky, ma pamet je chaba ..."

Definice jdou odvodit, když znáš vzorec. Třeba a2 +b2 = c2 (na druhou, ne dvakrát). Pokud víš, že je to o pravoúhlém trojuhelnéku, žak z toho odvodíš, že obsah čtverce nad přeponou....atd.

A obráceně - když znáš definici, tak z ní odvodíš vzorec pro výpočet.

Ovšem k tomuto high poznání jsem došla až na střední škole. do té doby jsem si myslela, že definice a vzorečky jsou dvě rozdílné věci. ~;)

 Konzerva 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:59:46)
Šuplíku, tak možná se vyjadřuji nepřesně, ale já pod pojmem definice rozumím:
Obsah čtverce nad přeponou se v pravoúhlém trojúhelníku rovná součtu obsahu čtverců nad odvěstnami.

A pod pojmem vzoreček rozumím a2 + b2 = c2 (na druhou).

A když umím jedno, odvodím z toho to druhé.

Nemám na mysli to odvozování, které udělal Pythagoras. ~;)
 Senedra 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:02:03)
Konzervo, tady jde o terminologii - ty vyslovuješ větu, ne definice.
Definice zavádí nový pojem ( třeba to, co je čtverec. pravoúhlý trojúhelník, přepona a podobně). Věty tyto pojmy nějak spojuje a musí se dokázat. Vzorec je zkrácený zápis věty.
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:29:56)
"Veškereá díla známých autorů a jejich názvy se musí nadrtit, žádnou logiku to nemá."

No ono by se to spíš mělo přečíst. :-)
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:31:40)
Asi tak. Původní záměr byl asi přečíst a něco z toho pochopit, ne navrčet se seznamy děl.
Ostatně seznamy děl už dnes k maturitě potřeba nejsou.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:32:49)
Tak asi ne každý přečetl od každého autora minimálně tři díla - přesto je znalost nejméně tří až pěti děl od zámého autora vyžadována u maturity :-) + letopočet, kdy dílo napsal
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:34:01)
cairo,
dneska jsou u maturity už jiný požadavky.
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:34:23)
Ono by sis je prostě měla přečíst. Naučení se obsahu je jen zjednodušení.~d~
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:49:07)
Možná je to dost dlouho, co jsem maturovala, ale syna mám v kvatrtě ..
Na letopočty dojíždí neustále. A při pohledu na seznam povinné literuty k maturitě jsem i já měla temno.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:10:34)
Donesl seznam asi 60ti knih )nepočítala jsem) a pod tím napsáno - vybrat nejméně 40 děl k maturitě - podtržené jsou doporučené
Jak jsem koupila, tak prodávám...
 Lída+2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:56:21)
Cairo, před osmi lety se mi dostal do ruky seznam doporučené literatury k matuře...je tam asi 105 knih.....některé byli zvýrazněné.....
Projela jsem to a už v primě při nástupu měl přečteno kde co.....

Během 8let.....dočetl ten zbytek skoro kompletně....... a každý rok zpracoval 8-10 knih za jedno pololetí......

Loni k tomu přibyli nějaké pracovní listy, to mi teda příjdou horší, než ty knihy.....

Letos maturuje...k matuře má nahlásit 20knih....z těch okruhů co jim zadali. VYšlo mi to na 16 (když se držel témat) a 4 dle svého uvážení.

Zase tak strašný mi to nepřijde......povinnou četbu čtou oba o dovolené v létě....zápisy z ní dělají když je škola......
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:34:59)
~R^
 darinaa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:28:22)

To, že dějepis je spíše o souvislostech je sice pěkné, ale pokud byl v testu nějaký dotaz, na souvislosti se nikdo neptal, šlo o to napsat správné datum a k tomu přesný počet "odrážek", které učitelka nadiktovala do sešitu.

 Thea + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 10:39:38)
Kromě cizích jazyků a matematiky se drtilo nazpaměť všechno. Na SŠ dokonce i ta matematika. Na ČJ jsme museli přeříkávat poznámky přesně tak, jak je učitel diktoval, jakákoli odchylka = horší známka.

Pro mě byl zázrak VŠ, poprvé se tam přemýšlelo, analyzovalo. Gympl je černé období mého života, čekání až konečně půjdu na VŠ. Jediné, co mě na SŠ bavilo byly cizí jazyky, ale ty jsem se učila hlavně mimo školu. Ze znalostí z gymlu v životě nepotřebuji nic. To co jsme tam dramaticky probírali v matematice 4 rok,y jsme si na VŠ projeli za 2 týdny (pravda, matematika mi šla).
 darinaa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:16:59)
Na matiku máš a nebo nemáš. Mám VŚ se značným podílem matiky a z gymplu jsem naštěstí nešla, hendikep lidí z gymplu v odborných předmětech byl o dost tragičtější a že by v matice excelovali, to rozhodně ne.
 Thea + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 20:15:32)
Šla by mi dobře. Středoškolskou matiku jsme probrali na VŠ za 2 týdny. Doučili se jí i studenti škol bez matematiky. Pro mě zkrátka střední škola bylo jen čekání na vysokou.
 Thea + 2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 8:23:40)
Nepřeskočila, protože jsem se musela nazpaměť učit do ostatních předmětů ty věci, které jsem pak už nikdy nepotřebovala :-) S mou prakticky neexistující pamětí to bylo dost náročné.
Jediné, co se (pro mě) učí samo, je matematika a jazyky.
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:26:43)
"Vrčením" na zpaměť se trénuje mozek, dnes se od toho upouští, protože dětičkám a některým rodičům to připadá moc náročné. Jsem se moc nebavila, když na angličtináře vlítl nějaký rodič s tím, jak je možné, že jeho dítě má ze slovíček špatné známky, že chyba bude asi v učiteli, že je ty slovíčka neumí naučit :-) Některý věci se člověk nazpaměť naučit musí jinak je prostě neví a vědět nebude.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:29:40)
Ananto,
mně to nepřijde náročné. Přijde mi to zbytečné.
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:32:04)
Nevím jestli je to zbytečné, ale spoustu dnešních dětí ti ani nedokáže říct kdy začala první světová a proč. Nějak to do tý paměti dostat musíš a ne každýmu to jde "samo".
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:39:51)
Ananto,
no, já se jim nedivím, pokud mají na dějepis učitele/učitelku, která lpí na biflování dat a jmen, to otráví skoro každýho. ~;)
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:09:55)
A jak to chceš jinak udělat, když pak budeš mluvit o dějinách, tak řekneš "jeden chlap, tenkrát kdysi..."?
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:17:07)
Ananto,
proč "jeden chlap tenkrát kdysi"?
Myslíš, že nestačí mít představu o tom, že se nějaká událost odehrála v první/druhý polovině 14. století? Zařadit ji do určitého historického rámce? Ta přesná data fakt nejsou nijak zvlášť důležitá, to je dneska otázka jednoho kliknutí na netu a bez souvislostí je to informace úplně k ničemu. Včera jsem to uváděla na příkladu bitvy u Kresčaku. Jasně, když si bude dítě myslet, že se odehrála za druhý světový války, je to hodně blbě, ale jestli řekne "v polovině 14. století" nebo vypálí přesný datum je jedno; a když nebude nosit v hlavě nekonečný počet přesných dat, zbude mu víc místa na informace, který jsou pro to obecné povědomí o historii a kontextu daleko důležitější.
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:55:33)
Monty, tohle je v pořádku, vždycky jsem považovala za blbost učit se přesný letopočet, ale i to, že se událost stala v polovině 14 stol. a že pán se jmenoval Opička si prostě musíš zapamatovat a naučit se nazpaměť a když je těch jmen za pololetí nebo za čtyři roky k maturitě podstatně víc, tak ti to do hlavy taky samo nenaleze. Dobrý příklad je ta literatura, bych chtěla vidět, jak to někdo dává bez učení se nazpaměť. Vycházím z toho jak to bylo za nás.

Někdo tady psal, že se mu na VŠ ulevilo od učení nazpaměť, no nevím, asi jak na které. Když jsme dělala zkoušku třeba z logopedie (a tam je těch porucha a vad spousty) nebo ze základů psychologie, tak ty pojmy jsme se prostě nazpaměť naučit museli, nevím jak jinak. Můžeš to pochopit, ale úplně svými slovy to tam plantat taky nemůžeš.

Kdosi argumentoval tím, že se dá všechno dohledat, no, dá, ale už vidím tu debatu někde ve společnosti, jak vznikne téma a všichni začnou googlit.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 16:46:20)
Ananto,
ono je to jinak, s tím googlením.
I to, co se naučíš, a je jedno jak, jestli si to jen zapamatuješ při výuce nebo to doma "drtíš", jsou z větší části Cimrmanovy zapomněnky. To, že je snadné dohledat konkrétní data bitev nebo kde teče nějaká řeka jsou drobnosti, které vědět nemusíš, pokud máš v hlavě kontext, který tě na to hledání navede. Takže je fajn vědět, že Amazonka neprotéká Afrikou, ale k čemu se učit, kterými protéká státy, když tohle je přesně ta informace "na jedno kliknutí" v případě potřeby? O co míň prostoru dostanou zbytná data, o to víc prostoru je na ten kontext, který je navíc daleko zajímavější než letopočty a seznamy států.
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 10:01:45)
Tak v tom s tebou souhlasím, jsou to zapomněnky.
 X__X 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 16:44:39)
Myslíš, že nestačí mít představu o tom, že se nějaká událost odehrála v první/druhý polovině 14. století? Zařadit ji do určitého historického rámce?

no, možná si to někdo neumí představit, ale třeba já bych do sebe musela drtit jak informaci "bitva u Kresčaku - 1346", tak "bitva u Kresčaku - první polovina 14. století". jak dlouho informaci v hlavě by udržím, by v obou případech záleželo na celkovém objemu dat, které bych se musela našrotit. s údaji na časové ose velmi volně zacházím, i když se jedná o data, která jsem si sama prožila. kolikrát si z nějakého důvodu (třeba povídání s dětmi) na něco vzpomenu, ale nejsem schopna to zařadit do příslušného časového rámce. děti ze mne kolikrát mají prdelky, protože volně zaměňuji jak jejich jména, tak si vždycky musím spočítat, kolik jim je let, pokud je to důležité (třeba pro nějakou slevu) ~d~

a to samé mám mimo jiné s cizími jazyky. nedokážu se je naučit a abych byla schopna pobrat aspoň něco, musím se učit slovíčka a gramatiku, pak jsem schopná splácnout aspoň jednoduché věty. za největší fiasko výuky považuji systém, kdy jsme byly v malém kroužku a vyučující na nás mluvil zásadně anglicky. nejpozději do deseti minut mi naprosto vypnul mozek a já byla schopná jenom sedět, tupě zírat a slintat :-/

 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:50:53)
Monty,

ale jak chceš třeba řešit jazyky, kde jsi bez znalosti slovíček prostě namydlená a sebelepší logická úvaha je Ti k ničemu?

(Jistě se lze bavit o tom, JAK se ty slovíčka naučit, ale bez nich to prostě nejde)?
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:55:55)
Kudlo,
no, o jazycích jsem nic nepsala. Uváděla jsem předměty typu zeměpis, dějepis, přírodopis, kde jsem se s požadavkem na "drcení nazpaměť" setkávala nejčastěji.
Ale pokud jde o samostatná slovíčka - nevím, jak dlouho zůstanou v hlavě, pokud dítě ten jazyk aktivně nepoužívá. V takovém případě je to stejně ve výsledku jedno. A myslím, že v případě druhého jazyka to taky nebude výjimečný jev, pokud to dítě není nadšený "jazykář". Prostě se to naučí nazpaměť a k ničemu mu to nebude.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:16:06)
Já se přikláním k tomu, že na ZŠ a SŠ to může jít bez systematického "drcení" slovíček, vzhledem k tomu, kolik je tam prostoru na procvičování a používání.
Ale je dobrý to umět. Naučit se něco. Třeba ty slovíčka.
Jinak na VŠ jsme měli zápichy, které obnášely písemku z objemu 3000 (vesměs nových) slovíček, a to byl teprv panečku fičák, tam jsem se teprv naučila se slovíčka učit ~t~
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:22:18)
Žženo,
já jsem studovala přímo překladatelství, jazyky a nikdy jsme se slovíčka neučili, na VŠ. Natož psát nějaký testy ze slovíček.
Ani moje děti se slovíčka v žádném jazyce nikdy neučily.Ani neměly slovníček a nebyly zkoušený ze slovíček.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:24:00)
Federiko,

ale ty slovíčka musíš ZNÁT, ne?
(bez ohledu na to, jak si je do tý hlavy naleješ).

Asi těžko bys mohla dělat překladatelku, kdybys nevěděla, jak se v cizím jazyce řekne třeba "dům".
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:28:07)
znát jo, ale jejich znalost jsem ani já ani moje děti nezískala tím, že jsem se naučila nazpaměť, že jsem k tomu měla českej ekvivalent, slovníček, že jsem byla ze slovíček zkoušená a tak. Nikdy ne nějakým memorováním.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:33:52)
Federiko,

tak se můžeme bavit o tom, že memorování není zrovna nejefektivnější učební metoda, ale to nic nemění na tom, že nějak se to do tý hlavy dostat musí.

Tj. když je někdo schopen se naučit slovíčka třeba posloucháním cizí televize nebo historii čtením historickejch knížek, tak je to asi mnohem efektivnější, ale výsledek stejně musí být, že na dotaz dokážeš říct, jak se řekne německy "dům", nebo kdy byla bitva u Kresčaku (ne nutně přesný datum, ale zařadit to aspoň do správnýho století).
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:38:53)
Asi jako vyjmenovaná slova jsou jenom pomůcka k cíli, kterým je psát správná i-y, tak bych nebazírovala na jejich znalosti, ALE vyžadovala bych, aby ten člověk psal správně. Pokud by se ani jednou nesplet, tak bych uznala, že je zbytečný, aby se je jakkoli bifloval.

Stejně tak jako člověka, kterej se bude v tom jazyce plynule vyjadřovat, tak nemá cenu zkoušet ze slovíček, ale zase na druhou stranu by s jejich znalostí asi neměl problém, ne? A pokud NEVÍ, jak se co řekne, tak jak jinak to do něho nalejt?
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:54:45)
"Stejně tak jako člověka, kterej se bude v tom jazyce plynule vyjadřovat, tak nemá cenu zkoušet ze slovíček, ale zase na druhou stranu by s jejich znalostí asi neměl problém, ne?"

Kudlo,
ale vždyť jsem to psala - samozřejmě že ty slovíčka zná, ale prostě mu to, které zrovna učitel chce "nenaskočí" jako první. Tak proč by ho měl dusit a trvat na tom, aby vyjmenoval všechna synonyma, která existují? Učitel, který má to dítě na jazyk x let asi ví, jak na tom je, není to nějakej náhodnej kolemjdoucí, co klade náhodný otázky.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:06:06)
Monty,

a můžeš mi říct, proč soustavně mluvíš zmateně a zcela od tématu?

"Tak proč by ho měl dusit a trvat na tom, aby vyjmenoval všechna synonyma, která existují?" jako proč se u všech všudy vymezuješ proti takovýhle hovadině, kterou nikdo neřek, jenom proto, aby ses proti něčemu vymezila? ~a~
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:07:18)
Kudlo,
ehm, já se proti ničemu nevymezuju, odpovídám na to, co píšeš. Dokonce ti i kopíruji to, na co reaguji, tak proč v tom vidíš nějaké "vymezování", proboha? ~d~
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:09:19)
Monty, protože odpovídáš soustavně na něco úplně jinýho, než o čem mluvím já.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:16:29)
Kudlo,
no tak asi to, o čem mluvíš, chápu nějak jinak, než jak to myslíš. ~d~
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:47:02)
Kudlo,
za půl hodiny jedu učit němčinu. Ano,celkem chytrou ženskou, ale zas tak velkou roli to nehraje. Mám pro ni připravený téma " rodina, vztahy, rodinní příslušníci, dům atd".
Nepromluvím česky slovo . Budeme si povídat, budu s ní kreslit, popisovat situace-německy. Má základy němčiny, rozhodně plynně nemluví, spíš začátečník. nezadám jí slovíčka, dám jí text v němčině a obrázky, na to se koukne do příště,aby se dalo zase líp "povídat".
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:04:08)
Federiko,
to je ideální způsob výuky... a taky je to způsob výuky, kterej v ČR během standardního procesu vzdělávání zažije dost málo studentů.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:26:11)
Federiko,
ten rozdíl bude asi v tom, že Tvoje jazyky byly živé ~;) Ta latina a starořečtina se v médiích a mezi lidma moc naposlouchat nedají.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:27:53)
Federiko,
taky mám pocit, že se syn slovíčka v AJ neučil nikdy.
V ruštině jo, ale tam to celkem i chápu, protože s ruštinou nepřijdou děti tolik do styku, s angličtinou vyrůstají asi tak, jako my se slovenštinou.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:29:58)
Teda upřímně to obdivuju, asi jim to tedy samo skáče do hlavy. ~t~

Kdybych věděla o tom, že existuje taková schopnost a jde to vlastně úplně samo, tak bych dneska šprechtila německy i anglicky, jako když bičem mrská, ale asi mám teda nějakou chybu v Matrixu ~n~
 Len 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:23:35)
Ja si nepamatuji, ze bych se nekdy slovicka ucila. Mozna v te pate, seste tride, ucilo se z novinovych utrzku~t~, ucebnice vychazela v novinach na pokracovani. Pravda, jednickarka ani dvojkarka jsem z aj nebyla, ale rekla bych, ze ji docela umim:-) Dalsi jazyky uz jsem se po slovickach neucila nikdy, ted porad opakuji nemcinu, ale ze bych mela u toho slovnicek, to ne, ucim se nove vyrazy jako soucast textu.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:01:58)
Jo, ale když už jsme u těch slovíček... synova učitelka angličtiny od něj třeba slovíčka nechce, myslím, že si je snad ani nikdy nepsal, může používat synonyma. Umím si představit, že by narazil na angličtináře, který by trval přesně na těch slovíčkách, která diktuje nebo která jsou v učebnici... a že by z toho byl syn pěkně nasraný. Z mého pohledu oprávněně.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:10:55)
Monty,
no pokud se v angličtině má posunovat dál, tak nemůže zůstat u jediného synonyma. Účelem výuky asi není jen dorozumění nejjednoduššími prostředky, to už maj snad splněno, a chtějí to posunout směrem k nějaké reálné šíři jazyka.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:17:44)
Žženo,
teď nevím, na co reaguješ, stran těch synonym. Psala jsem o něčem jiném.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:19:47)
Monty,
reaguju na Tvůj příspěvek, kde o synonymech píšeš.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:25:36)
Žženo,
jenže já o jednom synonymu nic nepsala. Psala jsem o tom, že nemusí používat přesně TA slovíčka, která mají v učebnici, ale jakékoli synonymum k tomu, které je tam uvedené. Z toho důvodu, že je nesmysl chtít po dítěti nějaký konkrétní slovo, když mu jako první naskočí synonymum. Neznamená to, že přesně to, který je v učebnici nezná.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:27:38)
Monty,

znova opakuji, že o toto vůbec nejde a že to zase stáčíš úplně od tématu.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:29:45)
Kudlo,
nic nestáčím, odpovídám na to, co psala Žžena.

Ano, pokud někdo nezná žádný název nějaké věci, je to špatně, ale znát ho neznamená učit se slovíčka. Proto jsem ostatně psala o té slovenštině. Učil se snad někdo slovíčka ve slovenštině? Myslím nějak masově, určitě někdy někde někdo jo. ~;)
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:35:33)
Monty jo, učila. Když jsem někde nějaké slovíčko neznala, tak jsem holt musela zjistit jeho význam a zapamatovat si ho. Občas bych za slovníček slovenských slov byla i vděčná, když jsem četla knihy ve slovenštině.

A jinak je jedno ejstli si to zapamatuješ tak, že si to projdeš ve větě, odvodíš z kontextu nebo přečteš ve slovníku, pořád si to musíš zapamatovat.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:37:46)
susu,
no vždyť píšu, že někdo asi jo. Ale není to prostě jediná možnost.
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:38:46)
Monty, je.~:-D Je jedno, jakou metodou si to zapamtuješ, ale zapamatovat si to musíš.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:52:28)
susu,
není jediná možnost učit se slovíčka zpaměti jako básničku, už je to dostatečně přesné? ~;)
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:55:44)
Monty jo, nicméně někdy je to nejjednodušší možnost, zvlášť při 20 dětech ve třídě a 45 minutách 2x týdně.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:40:22)
Ono taky záleží na studentovi. Ne všichni ty informace absorbujou stejně. Někteří pochytí slovíčka samospádem když je vidí/slyší 5x použitý... jiní ne. Možná by je absorbovali napodvacátý, ale na to ve škole není čas. A možná je potřebujou vědomě do hlavy "naskládat" nějakým tím memorováním.
 adelaide k. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:02:46)
Ženo a nebylo by lepší přeorganizovat vyuku tak, aby ny to čas byl?
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:05:32)
adelaide,
nebo najímat na výuku jazyků lidi, co ten jazyk uměj, nebo, nebo... SAMOZŘEJMĚ že by bylo na snadě z fleku dvacet způsobů, jak to udělat líp. Ale já to nespasím.
 adelaide k. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:07:53)
žženo, jasně že nespasíš. A o to jde. Celý systém potřebuje změnu.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:12:13)
adelaide,
s tím, že systém potřebuje změnu, vůbec nepolemizuju. Na druhé straně, je problém najít konsensus na téma jakou konkrétně změnu, kde na to vzít prachy a lidi... takže se mění jen kosmeticky, papírově, ale problémy to moc neřeší.
 Vítr z hor 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:34:54)
Vrele souhlasim. Jenze ta zmena neni v dohledne dobe realna, ponevadz nadrizene organy taky jazyky neumi, tak co.

P.S. Zlaty drceni uzitecnych veci nazpamet. Moje deti dnes byly zkousene na znamky ze znalosti pisnicek z ceskych pohadek. ~8~
 sovice 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:46:28)
Větře,
to jako FAKT?!
Při Grabtharovu kladivu...
 Vítr z hor 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:08:22)
Bohuzel jo ~o~

Za to, aby mely o hudbe poneti, platim a vozim je do hudebky.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:26:35)
Monty,

ale o tohle přece vůbec nejde.

Pokud je schopen použít synonyma, tak to pořád znamená, že nějaký slovíčka v tý hlavě musí mít, kdyby tam neměl NIC, tak by asi těžko mohl s tím jazykem cokoli svést.

Pokud ví, že kromě slova "dům" jde říct ještě "budova" nebo "stavení" nebo "barák", tak je to jeho plus, ale kdyby neuměl NIC z toho, tak by asi byl nahranej.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:08:36)
Až čtení beletrie (A HLEDÁNÍ SLOVÍČEK, VĚTŠINOU OPAKOVANĚ) udělalo to hlavní.

Loro, ale vždyť to je totéž (akorát že tohle asi bude o dost efektivnější, než se to učit jako básničku protože ty slovíčka tam máš v nějakým kontextu, kterej Tě zajímá.)

Ale to, že si to slovíčko, pokud ho neznáš, musíš NAJÍT a že to musíš udělat VÍCKRÁT, protože napoprvé si ho nejspíš NEZAPAMATUJEŠ, Ti stejně nikdo neodpáře.
 sovice 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:23:38)
Jo, Lorax, moje mladší dcera se takhle naučila anglicky úplně mimo školní osnovy pomocí počítačových her a her na malé konzoli. Školní angličtina pro ni byla vždycky jenom takovým "sesumíruju to, co znám, do nějakého gramatického jevu/pravidla".

Když začala dělat španělštinu na šestiletém gymplu, tímto jazykem zcela nepolíbená, první, co udělala, že si přepnula veškerý soft do španělštiny, včetně operačního systému; ačkoliv ještě neuměla španělsky nic. Zato znala ten softwarte a některé pojmy prostě naskákaly používáním :)
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 13:14:18)
Kudlo,
nemusíš si ta slovíčka vždycky najít. V ideálním případě je pochopíš dle kontextu bez hledání překladu. A při vícerém natrefení na ně se ti jejich znalost prohlubuje.
 susu. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:00:02)
Teda mě v angličtině kontext zatím nějak nepomáhá, potřebuju si to najít ve slovníku.
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 19:05:36)
Susu,
my doma slovníky prakticky nepoužíváme, na žádný jazyk.Já si i dovedu představit,že to někomu může chybět, ale pod tím slovem by sis měla představit ten danej pojem, tu věc, tu záležitost a ne ekvivalent, často nepřesnej, ze slovníku.
 aky 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:20:10)
... V ideálním případě je pochopíš dle kontextu bez hledání překladu. A při vícerém natrefení na ně se ti jejich znalost prohlubuje.

Jedna vec je pochopit vyznam slova z kontextu ( ono totiz existuju synonyma a podobne vyznamy) a ina je vediet jeho presny vyznam. Aby si potom dotycny nevedomky neprehlbil zlu znalost niecoho. A to potom robi ten rozdiel medzi jednotlivymi urovnami znalosti jazyka.~3~
 Ananta 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:30:02)
Jinak já se připravuju na vyučování s děckama v děcáku a oni si to dělají samy, jedno vedle druhého se uči nazpaměť to co mají v sešitě bez toho aby se snažili to pochopit a třeba převyprávět jako příběh - třeba dějepis, pak jim vypadne slovo a melou blbosti.
 Katka. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:32:20)
Pouze hudební výchova, tam musí umět hudební názvy doslova přesně,jak jim je nadiktovala do sešitu. Taky nejlepší známky na výzo z hudební výchovy byly ë.
 Katka. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:32:43)
3
 Vítr z hor 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:41:22)
Zpočátku jsem měla kliku, byla jsem na bezva jazykovce se skvělými učiteli. Ale pak nás najednou v 7. třídě všechny žáky bez učitelů přesunuli do sídlištní školy (sídlištní škola bylo v té době synonymum pekla - divocí žáci a učitelé, co tam byli za trest). Ten nový učitelský sbor byla parta mamlasů, kteří se na nás vrhli a furt chtěli nějaké velké písemky a zkoušení "protože vy jste ty geniální děti". Kompletní periodická soustava naučit zpaměti ze dne na den (ta chemikářka se chovala jako šílená, nakonec se nám zbláznila přímo v hodině, odvezli ji a už jsme ji neviděli). Z naší třídy odešla ten rok třetina žáků...
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:44:50)
Gympl byl horsi nez zakladka (tam bylo par lidi velmi osvicenych a jen jedna silena uca), tam bylo vylozene memorovani vyzadovano tak u dvou starsich dam. Ale jinak vyuka - ctvrt hodiny zkouset, pak pulhodiny vykladat obsah ucebnice - byla standardni. Jakakoli jina metodika byla pouzivana v minimalni mire, to je strasidelne, samozrejme slo jen o to, naucit se a za mesic nevedet.
 Monty 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:46:15)
Aleno,
za měsíc? Spousta dětí to neví už den dva poté, co z toho napíšou písemku. ~;)
 Alena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:47:49)
Monty, tak samozrejme, pisemka vsechno maze :) Mesic byl maximum, pri ustnim zkouseni jsme museli drzet nekolik hodin zpet :)
 Raduza 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 11:58:47)
Že by to někdo opravdu vyžadoval, si nepamatuju. Samozřejmě lepší známku dostali ti, kteří odmemorovali. Těch bylo málo. Já si vystačila s logickým odvozováním i v tom dějepisu, dokonce jsem zvládla bez učení definicí práva. Jediné co jsem nedala, je profesní zkouška. Učení nazpaměť jsem nikdy nedávala. Maximálně básničku. A ta se rýmovala, takže určitá logika tam také je :-). Nicméně na jedničky to nebylo.
 adelaide k. 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:05:03)
Já to spíš vidím na nepochopení z tvojí strany.

Nejde (aspoň tak ja já vnímám tyhle "stížnosti") o memorování nějakých dlouhých textů, ale o to že převážná část informací je podávána stylem "data, jména, vzorečky, naučte se do příště.
V matematice se děti učí slepě následovat postupy, kterým nerozumí. V češtině drtí rozbor větný, aniž by pocítili a zažili jaký má vztah k tvorbě a analýze textu. A tak dále a tak dále. Objem informací, který by měli obsáhnout se zvětšuje, ale nikdo je neučí informace třídit, kriticky hodnotit a dávat do souvislostí.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:08:02)
adelaide,
to ale píšeš k úplně jiném jevu, než jsem psala. Problém to je taky, ale téma jsem o něm úmyslně nezaložila.
 Federika 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 12:08:12)
Adelaido,
já bych to až tak černě neviděla.
Můj nejstarší syn nikdy nememoroval, na to je moc línej.
Mladší zase chce vždycky všechno chápat a pak používá vlastní slova, nazpaměť se taky neučí.
Nejmladší nazpaměť vůbec, možná vyjmenovaná slova:-))
A taky nemám pocit, že by je nikdo neučil analyzovat,třídit apod...
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 14:55:14)
Vrčení nazpaměť nechtěl nikdo.

Ale byli učitelé, kteří za správnou odpověď požadovali jen tu, která byla v souladu s jejich podáním, a jiné odpovědi nebo postupy, byť věcně správné, neuznávali. Takže tam se muselo na to jít tak, aby učitel byl spokojen, ne aby to člověk uměl. Blbý. Synek to má ve škole zčásti taky.
 Senedra 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:00:34)
No, většinou jsem zjistila, že " Chce jen navrčení zpaměti" znamená - cosi jsem blábolil, ale vůbec jsem nevystihl podstatu věci, zabýval jsem se podružnostmi...

Pravda, jedno učitele na gymplu jsem znala, mě naštěstí neučil, ale běžně dával čtyřky z hudebky. U něj opravdu pomáhalo jen navrčení z paměti.
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:29:41)
Šuplíku, máš příklad "jeden sešit stojí devět korun, kolik zaplatíš za čtyři?" a paní učitelka uznává pouze 4 . 9 = 36.
Postup 9 . 4 = 36 škrtá jako nesprávný a snižuje známku, což mi přijde přímo neuvěřitelné, zbytek rodičů to kupodivu akceptuje. Prej chce, aby chápali tu logickou souvislost. Já teda v tom, že někdo škrtá matematicky správnej postup, žádnou logickou souvislost nevidím.
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:37:08)
Já jako nematematik v tom zápisu 4*9 vidim, že sešity byly 4 a každý stal 9 kacek. Obráceně bych to brala jako 9 sesitu po 4 korunach. Tak ne,no.
 Kaipa 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:41:46)
Takže to, co jsem uvedla, matematický prostě zapsat nejde. Vida, vida.
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:45:42)
Šuplíku, to je celý absurdní. To by mu škrtla, že do výpočtu nemá psát nic jinýho než čísla, na to má zápis, žejo.
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 15:43:42)
Je to k pláči. Ale ona to zdůvodňuje tím, že chce, aby děti viděly LOGICKOU SOUVISLOST. Tedy to, že čtyřiKRÁT musí zaplatit devět.

Logiku nehledej, není. Je to jen jedna ze specialit, na nichž paní učitelka trvá. Zdůvodňuje to většinou tím, že ve všech testech (a děti budou psát testy POŘÁD) se hledí na každé slovíčko. Takže všecičko musí být pünktlich. Když máš podtrhnout slovesa červenou vlnovkou a podtrhneš je červenou čárou, nelze uznat. Blbákov. Montovna. Neptej se, proč, a plň pokyny.

(Ostatně neviděla jsem test, kde by záleželo na pořadí členů při násobení. Záleží výhradně na výsledku. Kdo všechno taky může učit.......)
 Senedra 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 17:52:58)
Kopřivo, zrovna v tomhle případě je důležitější ta vlnovka. ~;)
Sloveso vyjadřuje děj, činnost, něco, co se mění, tak se zavedlo, že se přísudek bude podtrhávat vlnovkou ( aby si všichni lépe zapamatovali vo co gou) a podmět rovnou čarou, jako něco statického. Jde tady vyloženě o dohodu, jak co značit.

Jeden profesor na VŠ ( MFF UK) vyprávěl, jak jeho dceru učila souška učitelka množiny. Dcera místo žlutou pastelkou obtáhla průnik na obrázku snad fialově, protože se jí žlutá zlomila. No a z pohledu učitelky byla celá písemka blbě.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 16:41:02)
řekla bych, že cca 60%
 Eilatt 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 21:27:53)
Styl učení - poslouchat výklad, zapsat do sešitu a naučit nazpaměť na písemku a pak zapomenout, bez jakékoliv invence, hledání souvislostí, vlastního myšlení - to byla celá základka i střední.
Neříkám, že něco není třeba nadrtit, ale tohle mi do života zas tak moc nedalo. Jako tréning paměti dobrý, určitě nás i něco naučili, základy matiky, gramatiku atd, ruštinu :-), ale chtěla bych v tom i nějaký kompromis.
 Koliha velká 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(5.2.2018 22:18:39)
Na základní škole jich byla asi polovina, na střední byly naopak dvě výjimky, které to nepožadovaly (matikářka a biolog, ve vedlejší třídě učitelka fyziky a chemie). Pamatuju si jednu spolužačku, které jsme se jednou fakt smáli, protože odříkávala a odříkávala, i kdy na ni učitel volal, že to stačí. Jedna spolužačka odříkávala v chemii alkoholy a když se jí zpětně učitel zeptal, jestli je tedy v nápojích metanol nebo etanol, nevěděla, ačkoliv jejich vlastnosti předtím popsala. Stejně měla za jedna. Na zdrávce memorovat ani nešlo, 75 % výuky byla praxe.
Na medicíně byla jen jedna profesorka, co chtěla přesné definice ze svých skript, ale současně zjišťovala, jestli jsme to pochopili. Na ostatní bezduché memorování neplatilo a kdo to jinak neuměl, měl problémy.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 8:48:58)
Biflování doslova nazpaměť snad opravdu bylo výjimečné. Ale v tom problém není. Školství se vytýká spíš lpění na faktech a znalostech více než kontextu a souvislostech. I na VŠ je na studentech vidět, že jsou zvyklí se spíš jen něco naučit než opravdu pochopit. Otázkou PROČ je většinou rozhodím.
 Žžena 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 9:02:05)
Dášo,
no můj muž na VŠ učí a problém má hlavně s tím, že studenti maj mezery v učivu 5. třídy ZŠ a blbě se s nimi navazuje v odborným předmětu, když nezvládaj základy.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 19:44:53)
Je to tak, třeba matematiku většinou neumějí použít, nechce se mi věřit, že tak jednoduché věci neznají.
 Kudla2 


Re: Jaký podíl učitelů po vás ve škole chtěl drcení nazpaměť? 

(6.2.2018 9:27:37)
Ano, potvrzuji.

Že vyloženě s vyžadováním biflování nazpaměť jsem se moc nesetkávala, ale třeba se situací, kdy to bylo v daným kontextu nejlogičtější řešení, už jo.

Třeba jsme měli na střední češtinu tím stylem, že jsme se měli naučit autora, to že to byl třeba symbolista, plus názvy děl. Samozřejmě kdo by byl chtěl, mohl si toho autora přečíst, v tom mu nikdo nebránil, ale taky nám k tomu nikdo neřek nic bližšího krom pouček v učebnici, a v těch dejme tomu 16 je málokdo tak uvědomělej, aby si sám od sebe, když nemusí a ani ho k tomu nikdo nenamotivuje, přečet třeba Vichry od pólů nebo Svítání na západě.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.