Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.10.2021 12:44:18) To jo, mně přišlo, že jsem přijímačky udělala, ale nevzali mě. Proč nevím. Pak se mi zalíbilo v práci a už jsem to nezkoušela.
|
77kraska |
|
(23.10.2021 12:46:06) Inko, asi pro velky pocet uchazecu :-(
jo, to byl casty jev, ze se lidem libilo v praci a zalibily se jim penize a nechteli se uz ucit...a priste se uz neprihlasili
|
libik |
|
(23.10.2021 12:51:02) Ono za našich mladých let nebylo běžné jít studovat VS třeba ve 22. Já jsem jedinou vážnou úvahu o studiu na vš, které by mě mělo živit, zapudila, když mi bylo pouhých 27 let, přišlo mi, že to už fakt nemá cenu
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.10.2021 12:54:03) Ani ne tak peníze, ale ta pohoda. Jenom chodit do práce a pak už zábava. Ani tam jsem se nepředřela a dělala co mě baví. Byl to veget.
|
|
|
libik |
|
(23.10.2021 12:53:32) Inko, ale nelituješ, že?
Já nakonec taky ne, ale připouštím, že jsem mindrák z negramotnosti nějakou dobu potlačovala
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.10.2021 12:56:59) Ani nelituji. Možná trochu kvůli penězům, u nás je tabulkový plat a vš má automaticky víc i když dělá to samý.
|
libik |
|
(23.10.2021 13:12:17) V mém oboru je titul (nejlépe titul a penis) předpoklad o 2-3 levely respektovanějšího živobytí (včetně financi)
Když se řekne paní účetní, je to ta, co "dělá faktůry", když se řekne - inženýr Novák- účetní, je to ten, co je chytrej
|
libik |
|
(23.10.2021 13:24:35) Valkýro, já vím, že účetní nedělá faktury, přibližuji, jak se na ni nazírá.
Ve velkých firmách je senior účetní, to je kariera , na níž se pracuje jako na každé jiné, předpokládá dobré CV a 1-2 jazyky, tam asi na pohlaví až tolik nesejde.
Ale při normálních výběrkách nebo při získávání zákazníků to roli hraje.
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 14:00:45) Dnes středoškolák má za sebou asi 7 let studia jazyka ze zš, potom další 4 r. ze sš, tj. celem 11 let. Za tu dobu by měli ti lidé umět ten jazyk pozpátku, jak se říká. Něco umí, ale naprosto to neodpovídá objemu výuky a dlouhým letům, kdy se to učí.
Za totality se angličtina učila (pokud nebyla němčina) jen 4 r. na sš. Měl jsem jedničku, v té polovině třídy asi nejlepší, byly běžně i trojky, čtyřky, na dvojku se muselo už docela umět. Pak jsem se setkal s cizinci a úroveň konverzace byla bídná. Žalostně malý objem učiva, naučit se nějakých 1200 cizích slov a základní gramatiku nestačí, běžné konverzační fráze se moc neučily. Jednu knížku ze sš mám doma, takže to lze posoudit objektivně, že z takové knížky, i kdo by ji zvládl perfektně, tak se moc čekat nedalo. Přitom ani ta jednička neznamenala, že tu učebnici jsem znal dokonale, uměl jsem výrazně lépe než jiní spolužáci. Dnes je úroveň znalostí přeci jen jinde, tehdy jsme měli cizí jazyk taky jen 2x týdně, to je taky málo.
|
Škrpál |
|
(23.10.2021 15:57:57) Romano, to vůbec ne, syn v devítce má už opravdu těžší gramatické věci. Už začali pilovat všechny možné varianty minulého času...to se v páté lekci jazykovky fakt neřeší.
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 16:40:23) V angličtině je minulý a předpřítomný čas, prostá a průběhová forma, pak ještě předmilý čas. Pak tu je přítomný čas - prostý a průběhový a budoucí čas, resp předbudoucí čas, opět tu jsou průběhové formy. Budoucnost jde dále vyjádřit pomocí going to, v určitých větách ji vyjadřuje přítomný čas. Takto to vypadá složité, ale přítomný čas, to jsou tak 3 lekce, pak dát časy předpřítomný, minulý a budoucí. To nejsou tak složité věci. Myslím, že podle Nepustilovy metody se tu základní gramatiku naučí během několika lekcí, oproti tradičnímu stylu to šlo rychle. Navíc pokud nerodilý mluvčí použije čas špatně, např. místo předminulého minulý, tak rodilý mluvčí s tím problém nemá. Po 6 letech výuky bych předpokládal, že tyto věcí má každý v malíku.
|
|
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 16:28:21) Bohužel mám podobnou zkušenost, vlastně jsem něco podobného psal o angličtině na sš. Nějakých 1200 slovíče bez základních konverzačních obratů, mnohdy popisné texty, s tím se pak člověk opravdu nedomluví. Z té gramatiky jsem trochu věděl, ale i té bylo fakticky málo. Navíc ta slovíčka najednou jsem neznal asi ani já, ti slabší, což byli téměř všichni ve třídě, tak znali ještě méně. Pokud někdo po 4 letech výuky fakticky uměl třeba 600 slovíček, ne nejfrekventovanějších, ale spíš z té učebnice, tak to bylo zoufale málo. To je asi půl roku na běžné jazykové škole.
|
77kraska |
|
(23.10.2021 19:01:03) myslim, ze za meho mladi se anglictinou nedomluvil ani ten, co mel na gymplu s prehledem jednicku...jako treba ja
jeste v prosinci 1989 jsem se nedomluvila, ani po 2 letech odborne AJ na VS....kdyz prijeli prvni turisti ze Zapadu, tak jsem neumela rict, jak se dostanou na Vaclavak ze Staromaku....ta vyuka byla naprosto k nicemu, pri vsi ucte k tehdejsim ucitelum jazyku
nastesti pak u v CSSR zacala vysilat CNN a zacali sem jezdit americti ucitele AJ
|
Federika |
|
(23.10.2021 20:15:44) Sedmi, ale pokud to někoho bavilo a rozvíjel to, co měl ze školy, tak uměl obstojně. Já jsem neměla angličtinu, jen ruštinu a němčinu. oběma jazyky jsem se domluvil po gymplu hodně dobře. Dneska mají tý angličtiny už na základce hodně, ale jsou velký rozdíly mezi dětmi. Někdo je tou angličtinou sotva políbenej, jinej ji ovládá téměř jako češtinu a není to vždycky jen záležitost školy.
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 22:34:06) Pokud to někoho bavilo - to je skutečně klíčová otázka. Bohužel systém školství byl a asi je nastaven ne aby to lidi bavilo, ale aby se naučili, ať chtějí nebo ne. Nejlepší jsou pak ti, které to sice moc nebaví, ale nabiflují se.
U toho jazyka jde víc o mimoškolní zájem. Pokud někdo trošku odflákne do školy, ale např. v jazyce sleduje filmy, nebo si sám něco čte, tak možná dostane dvojku, ale ten jazyk se opravdu naučí, aspoň v oblastech, které dělá. Je otázka, jestli vůbec se jde naučit jazyk bez vlastního zájmu. Do určité míry ano, ale kde jsou meze, kam až jde takto dojít.
|
|
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 22:24:19) Já tu jedničku měl, nejen na vysvědčení, ale ať šlo o zkoušení nebo písemku, tak jsem po dobu min. 3 let nedostal jinou známku než jedničku. Ale jak jsem psal, slovíček k naučení bylo celkem asi 1200, ani nejlepší žák nebude stále umět vše, trošku zapomene, kdyby jen 10%, jsme na nějakých 1100 slovíček. Podobně se zapomene něco ze starší gramatiky. Ale chyběly hovorové fráze, v učebnicích vůbec nebyly texty typu zeptat se na cestu a jak se to vysvětlí a další věci, které jsou potřeba pro cizince. Za celé 3 roky bylo tohoto naprosté minimum. Takže jsem neuměl říci jeďte stále rovně a pod.Myslím, že soudruzi hlídali, aby když už se angličtina učí, tak aby to bylo spíše pro nějaké přečtení odborného textu, ale ne pro komunikaci na ulici, v hotelu ap. Když jsem se pak učil sám, z nových učebnic pro jazykové školy, tak tam kupodivu tyto obraty byly. Ne vše bylo asi nejlepší, ale šlo se s tím už domluvit. A taky tu byla slovní zásoba, kterou i s další učebnicí odhaduji celkem asi na 5 tisíc slov, což by tehdy asi stačilo na státnici, dnes zřejmě na zkoušku typu B2. S tímto se šlo už trochu domluvit, když začalo vysílání BBC po revoluci na VKV, nebo CNN v televizi, tak jsem docela slušně rozuměl. Přitom s tou svojí chabou znalostí ze školy jsem byl na vš (mff) opět mezi nejlepšími, ne-li zcela nejlepší, ze skupiny těch, kteří se angličtinu učili na sš. V druhé skupině s angličtinou začínali, tu učil asistent Bělíček.
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(23.10.2021 16:49:18) Romano, asi je to jak kde. Moje dítě umělo po ZŠ naprosto plynule. Vzhledem ke covidu tam ještě nešla, ale myslím, že bez přípravy dá C1 jazykovou zkoušku. Rozhodně je o míle dál než pár lekcí učebnice pro dospělé.
|
Kaliope X |
|
(24.10.2021 17:23:09) Moje dítko bylo na CAE teď na začátku kvinty a zvládlo v pohodě A. Angličtinu nemá na gymplu jako první jazyk a mimoškolně ji dělalo spíš jen konverzačně, protože dlouho nechtělo anglicky mluvit.
|
|
|
|
|
Občasný host |
|
(23.10.2021 16:24:38) Určitě je skvělé začít s jazyky brzo, ideální dvojjazyčná výuka v rodině, což bych ovšem viděl jako řešení u rodilých mluvčích, tj. rodiče každý jiné národnosti. Ne konverzovat s dítětem svojí angličtinou, i když třeba někdo si myslí, že umí. I dítě ve školce ale může sledovat nějaké anglické filmy, úměrné jeho věku a tomu bych se nebránil
U mladších dětí bývá problém, že gramatiku moc chápat nebudou. Ani v češtině neznají ty pojmy. U přímé metody, tak pak je otázka, jestli konverzují s českou paní učitelkou, která na 1. st. má hlavní specializaci jinou a agnličtina je vlastně vedlejší obor, pokud vůbec. Výuka tu bývá typicky dosti pomalá. Přitom je-li školní dítě dáno do cizojazyčného prostředí, tak se chytí a za rok v jazyce normálně konverzuje. Asi nezná vše, ale domluví se. Čím mladší dítě, tím lépe toto zvládne, to ponoření do prostředí.
Já zažil na zš 2 roky školní výuku němčiny. V lekci vždy kolem 10 slovíček, gramatika minimální. Celkově více slov, protože např. číslovky, to bylo v rámci gramatiky. Texty velmi krátké. V 8. třídě trošku gramatiky, které jsem tehdy moc nehověl, jiná učitelka, předtím ten učitel spíš zkoušel ta slovíčka. I když dnes bude asi lepší přístup, trošku více slovní zásoby i gramatiky, tak to nejspíš není taková sláva. Děti nesmíme přeci přetěžovat. Navíc, ta látka se obvykle probírala, co se učilo. Nezkoušelo se z celé učebnice, ale tak lekci, dvě dozadu. Průběžný systém, kdy se zapomíná to minulé. U málo intenzivní jazykové výuky je toto problém. Má svoji cenu u dětí, ve smyslu, že z dětství mnohdy si člověk pamatuje celý život. Pokud se tehdy ovšem naučil důkladně. Ale tímto tempem by se jazyk nenaučil nikdy, myslím na použitelnou úroveň. Děti by měly umět anglicky mluvit z každé zš a na sš se už učit další jazyk.
|
|
|
Monty |
|
(24.10.2021 19:07:02) "Určitě jsem tehdy nepřemýšlela o svém výdělku, spíš o tom, že SŠ se málokdy dostane k práci, nad kterou by někdo nestál a on byl ten, kdo ji tvoří."
Sehr komisch. Po maturitě jsem v první řadě přemýšlela o svém výdělku a protože jsem fakt nikdy neměla ambice pracovat ve státní správě, vůbec by mi nepřišlo na mysl, že by nade mnou měl celý život někdo stát a nebyla bych tím, kdo tu práci tvoří.
|
A. Andrs |
|
(24.10.2021 19:26:47) nejvíc jsem vlastní práce s mým podpisem zrealizovala ve státní zprávě , ale bylo to za mrzký peníz
|
|
Federika |
|
(24.10.2021 21:26:46) Já jsem po maturitě určitě nepřemejšlela o výdělku, to mi bylo celkem fuk. Hlavně jsem nechtěla, abych musela dělat něco, co dělat nechci, co by mě nebavilo Včetně ranního vstávání.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(24.10.2021 21:55:04) Já jsem to hlavně chtěla mít blízko, na pěší dojití, aby mě práce bavila a prima kolektiv. Splnilo se mi všechno. Peníze jsem měla pocit, že maj za komoušů tak nějak všichni stejný.
|
|
monam |
|
(24.10.2021 21:58:58) Mě zajímalo jedině, aby mě práce bavila. Abych neskončila někde v kanceláři. Vůbec jsem nepřemýšlela, zda zbohatnu (ale zpětně uznávám, že jsem nad tím asi trochu přemýšlet měla.. anebo jsem se měla lépe vdát nebo mít méně dětí
|
Monty |
|
(24.10.2021 22:35:57) Kdybych trvala na tom, aby mě práce bavila, umřela bych hlady. Tenhle luxus jsem si dovolit nemohla. Mohla jsem si to zařídit aspoň tak, aby mě práce za jakž takž přijatelné peníze nesrala zas tak moc.
|
Federika |
|
(24.10.2021 22:52:28) Já na tom systematicky pracovala, tak od 12 let, Nejdřív teda jen psychicky, zato intenzívně Věděla jsem, že musím mít razítko v občance, ale že jsou i cesty, jak nemít zaměstnání, kde bych musela bejt denně od-do. ještě ráno vstávat, pořád. To byla moje noční můra. Peníze mi byly v té době úplně ukradený.
|
TaJ |
|
(24.10.2021 23:02:48) Federiko, ty jo, tak tohle já ve 12 ještě absolutně neřešila, to šlo nějak mimo mě...ani jsem v té době vlastně nevěděla, co bych chtěla jednou dělat...předtím jsem asi do 10 let chtěla být zdravotní sestřičkou, pak mě to nějak pustilo a pak už nic... Třeba u syna jsem ráda, že má ten svůj mega zájem a že kolem toho je víc možností, co by mohl jednou dělat...co to bude a na co bude v jeho možnostech, to se teprve ukáže...ale směr má jasný...teď se s ním chystám obejít dny otevřených dveří na vytipovaných středních školách, abych ho trochu namotivovala...poslední dobou ho škola moc nebere, sice zatím má v podstatě úplně bez učení dvojky a trojky, ale snažím se mu vysvětlit, že když bez učení to dává takhle, tak kdyby se na to aspoň občas podíval, tak by to mohlo být i lepší a měl by pak větší šanci dostat se na školu, co ho bude bavit...
|
Federika |
|
(24.10.2021 23:49:52) TaJ, já jsem taky úplně přesně nevěděla, co chci dělat. Jen jsem úplně přesně věděla, co bych dělat nechtěla. A toho bylo hodně
|
TaJ |
|
(24.10.2021 23:55:29) Federiko, já když o tom tak přemýšlím, tak okolo těch 12 jsem tohle asi vůbec neřešila - jako celkově nějakou práci, zaměstnání, co bude po základce...moje dítě to má dost podobně, i když on má ten svůj specifický zájem, takže by chtěl být určitě někde okolo vlaků, ale jinak je to pro něj taky astronomicky daleko a vůbec se tím nezabývá...natož aby řešil, jestli ho to uživí, nebo ne...
|
K_at |
|
(25.10.2021 9:31:20) No, tak já byla to úplně blbé dítě, které vědělo, že rozhodně ne zdrávka a rozhodně ne peďák. NIKDY!!!! O budoucí práci jsem měla představu takovou - práce bude (fakt mě nebudou rodiče živit). Musím ji zvládnou fyzicky, a psychicky a kognitivně - jako mistr světa nejsem. Takže do zaměstnání jsem šla s velkou pokorou, že "hurá, mám nějakou práci!!" a hlavně nezklamat a každá zkušenost dobrá. Takže asi tak. Absolutně mě nenapadlo, že bych třeba nechtěla ráno vstávat (od 6 bych asi teda nerada pracovala). Makat na 3 směny bych nedala. A dělat na sebe - na to jsem moc srab.
|
77kraska |
|
(25.10.2021 9:43:00) Kat, ja jako dite vubec nemela predstavu o sve budouci praci...jen jsem vedela, ze budu neustale neco psat, at to bude cokoliv...a to se nakonec splnilo
Kat u nas v kancelari uz bude dokoncena ta rekonstrukce, strasne se protahla....tak az to bude hotove, predame si TAMTO, vis co
|
K_at |
|
(25.10.2021 9:45:20) 77, super. Dej potom echo.
|
|
Federika |
|
(25.10.2021 10:24:25) Já měla celkem jasnou představu. Přesně si vybavuju, jak jsme blbli na stohu, celá party, měli jsme tam "magič" a snili jsme, co jednou budeme dělat. Mně bylo nějakých těch 12. Nechtěla jsem bejt zaměstnaná, nikdy.Nechtěla jsem dělat pořád to samý. Nechtěl a jsem ráno vstávat a mít stálou pracovní dobu. Nechtěla jsem dělat žádnou manuální práci, nechtěla jsem bejt učitelka, sekretářka, zdravotnice.Chtěla jsem cestovat a dělat něco s jazykama a protože to mě bavilo.Bavily mě i děti,ale ne moje, vlastně jsem děti vlastní vůbec nechtěla.
|
Stará husa |
|
(25.10.2021 11:13:13) Ve 12 letech jsem o budoucím povolání fakt nepřemýšlela. Žila jsem současností, četla jsem foglarovky a zabývala se tím, že jsem si představovala, že budu mít takový klub jako Rychlé šípy, chtěla jsem mít světle modrý bavlněný rolák a psa, ale to je tak všecko. Jasně, že jsem věděla, že jednou vyrostu a budu dospělá a budu muset chodit do nějaké práce, ale to ve 12 bylo ještě strašně daleko. Představovala jsem si, že budu chodit někam do kanceláře, protože naši taky pracovali v kanceláři, ale co konkrétně tam budu dělat, nad tím jsem vůbec nepřemýšlela. V 9. třídě jsem se přihlásila na gympl, ale třeba v osmičce jsem nad střední školou taky ještě nepřemýšlela. Nad VŠ jsem začala přemýšlet až ve čtvrťáku. Hlavně jsem ještě v 19 nechtěla jít do práce, připadala jsem si ještě moc mladá, dětská na takové dospělé starosti. Po VŠ jsem vůbec nevěděla, kam půjdu pracovat, první místo mi sehnala maminka přes svoje známé, kterým se náhodně svěřila, že končím VŠ a pán řekl, že někoho této kvalifikace hledají. Peníze tehdy byly všude stejné, pro absolventy 1750,- Kčs měsíčně, takže na peníze jsem opravdu nemyslela.
|
Kaliope X |
|
(25.10.2021 13:52:31) Tak to já sice věděla, čím chci být od mala, ale bylo mi to k ničemu, protože tehdy pro holky naprosto nemožné - pilot stíhačky.
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(25.10.2021 14:18:19) Já byla relativně inteligentní dítě, které ovšem vůbec nevědělo, čím chce být. Vlastně to nevím dosud. Nějak to občas změním, vždy tak, aby mě to bavilo, a pohoda
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(25.10.2021 9:00:31) Federiko, mne desilo, kdyz jsem nastoupila do prace, ze takhle tam kazdy den (s pevnou pracovni dobou) budu chodit az do duchodu, bylo to na podzim 1989 - pritom ta prace mne bavila....nastesti pak odpadla pracovni povinnost a taky trestny cin prizivnictvi a uvazky se postupne rozvolnily a taky nastaly HO.....a uz jsem nezacinala rano v 7:30, nybrz v 9:00
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.10.2021 9:55:14) Já jsem byla v klidu, řekla jsem si, že jak mě to omrzí, můžu jít na mateřskou. To jsem taky udělala.
|
|
|
|
Škrpál |
|
(24.10.2021 23:04:14) "Kdybych trvala na tom, aby mě práce bavila, umřela bych hlady."
Můj manžel dělá práci, která ho vysloveně baví, absolutně se našel, ale jelikož nejsme milionáři, stejně jeho nadšení/nadání naráží na určité limity (světonázor nadřízeného a majitele-miliardáře) Když se ten druhý zmíněný rozhodne v podstatě pro destrukci, je to na oprátku. Nestačí svoji práci jenom milovat Za určitých okolností to může být i cesta do pekel.
|
|
libik |
|
(25.10.2021 9:21:05) Monty, tak dejme tomu, že sis vybrala, jestli budeš dělat např. s izolačním materiálem nebo se slovem, že.
Za nebavení práce pokládám příběhy, kde dítko toužilo být pedagogem, ale rodiče ho přesvědčili, že jako bankovní úředník to bude mít lepší.
|
|
|
|
monam |
|
(24.10.2021 21:59:56) Přesně! Moje první práce byla od osmi ráno., Ve srovnání s mými rodiči, kteří občas chodili i na šestou to bylo terno, ale pro mě pořád brzy. Každý den jsem chodila pozdě.
|
|
|
Monty |
|
(25.10.2021 8:48:11) Romano, řekněme, že je komické předpokládat, že to všude funguje stejně jako ve státním sektoru.
|
|
|
|
|
|