23.10.2021 11:52:59 Občasný host
Re: Zhoršující se prospěch na střední škole (2. ročník)
Určité encyklopedické znalosti potřeba jsou. Aby absolvování školy znamenalo určitý přehled a znalosti. Zpětně vidím, že je na místě znát i komunistické a levicové autory, třeba Bezruče, Vančuru a další. Za totality se naopak o některých autorech učit nesmělo, svého času byl vyřazen z výuky i Karel Čapek. Nějaký přehled ze světové literatury taky na místě je. Těžko chtít, aby studenti sš měli rozsáhlý čtenářský seznam. Něco by asi znát měli.
Obávám se, že aby literární dílo chápali, tak na to nejsou lidsky zralí ani vysokoškoláci ve věku 20-25 let. Kluci určitě ne, u holek to bude lepší, ale některé věci z knih člověk pochopí až když je starší. Teď myslím zejména "normální" literaturu, kde jde o vztahy lidí a různá témata a ne nějakou marxistickou agendu. Tam to skutečně člověk chápal i v té pubertě a adolescenci, ale byl k tomu odpor.
Nejsem moc nadšený, když vidím, jak píše hrubky nějaký inženýr (třeba z elektrofakulty, nemyslím ekonomy) nebo mladá lékařka, která jinak svému oboru velmi dobře rozumí a v něm přehled má. Ale ještě více by měla výuka čj jazyka lidi naučit se hezky vyjadřovat, dobrý sloh, umět se přesně vyjádřit, spíše mi tu chybí výuka rétorických dovedností. Encyklopedické znalosti o literatuře jsou něco trochu jiného.
Odpovědět