Berengarie |
|
(7.1.2019 15:20:59) Václav Klaus ml. je podle mě extrémně nebezpečný, protože díky tomu, že mu nechybí inteligence, znějí všechny ty jeho populistické kecy, argumentační fauly a manipulace tak nějak logicky.
Jinak s ním samozřejmě nesouhlasím, známky jsou principielně špatně z mnoha důvodů, neprospívají ani jedničkářům, ani pětkařům. Kvalitně dělané slovní hodnocení je jednoznačně lepší.
A ještě bych chtěla podotknout, že život není soutěž, a ten, kdo ho tak pojímá, to musí mít celkem těžké. Takže Klausova hlavní teze - příprava na soutěž v životě - je špatně. A i kdyby to v životě tak bylo, škola je řádově něco jiného: v prostředí vhodném k učení nemá soutěživost místo.
|
Alraune |
|
(7.1.2019 15:21:56) No, on ani není nijak zvlášť inteligentní, je to čistý populista. Ovšem konkurence mezi politiky je poměrně malá.
|
K_at |
|
(7.1.2019 15:35:18) Alraune, to se ale teda fakt pletes, protoze Klaus jr. nemuze byt nic jineho, opravdu, ale opravdu nesmirne inteligentni clovek! Po tatinkovi.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 15:39:58) Kat,
no a ještě jaký je to sportovec, dokonce soutěžní cyklista!
Ještě mi řekněte, že ve velkým pije mlíko a kupuje si kvalitní boty v Německu a...
|
|
libik |
|
(7.1.2019 15:40:55) Senior svou historickou úlohu splnil, dodnes si mnoho lidí myslí, že pravice rovná se svoboda a možnosti , dnes už je to senilní pán.
Mladej je schopný mluvit jazykem, který konvenuje většině (těm, co si mylně myslí, že používají selský rozum), je to hráč a je to debil.
|
K_at |
|
(7.1.2019 15:42:52) Libiku jsem si poprskala mobil. Ty jsi takova uprimna holja, vid?
|
|
|
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 15:40:30) "A i kdyby to v životě tak bylo, škola je řádově něco jiného: v prostředí vhodném k učení nemá soutěživost místo."
Tak hlavně je úplně idiotské porovnávat FOTBAL s jasnými a vždy stejnými pravidly hry se ŠKOLOU, která si pravidla dělá sama (resp. ten který učitel).
|
Berengarie |
|
(7.1.2019 15:44:49) Jasně, to je právě jedna z pricipielních námitek proti známkování - nelze nastavit spravedlivý systém, který by měřil všem stejně. Teda teoreticky asi jo, ale prakticky si to v realitě našeho školství neumím představit.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 15:50:04) Nevím, jak bych procentuálně hodnotila dějepis...jedině faktografii. Není zde zahrnuto porozumění, vysvětlení souvislostí, příčin a důsledků...
|
Monty |
|
(7.1.2019 15:53:06) "Není zde zahrnuto porozumění, vysvětlení souvislostí, příčin a důsledků..."
Majáková, myslíš, že se to nedá hodnotit?
|
Majákova |
|
(7.1.2019 15:57:03) Loni mi všechny třídy deváťáků kontrolovala testováním ČŠI...byla to na 100% faktografie. Asi to ČŠI jinak neumí. Dost jsem trnula, protože faktografii rok co rok víc očesávám.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 15:58:58) Monty, abych ti odpověděla. Jde to hodnotit, já to dělám ve svých testech. Ale nikdy jsem neviděla takto postavené celoplošné celorepublikové testy.
|
Monty |
|
(7.1.2019 16:02:56) "Ale nikdy jsem neviděla takto postavené celoplošné celorepublikové testy."
Majáková, tak že to ČŠI neumí ještě neznamená, že to nejde...
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:06:19) Monty, to já netvrdím, že to nejde. Momentálně je výuka dějepisu ale zaměřená na faktografii, ti nahoře nemíní nic měnit. Učebnice jsou neprosto nevyhovující, rozložení učiva je nevyhovující, většina škol jen okopírovala staré osnovy. ČŠI stále vyžaduje faktografii.
|
Monty |
|
(7.1.2019 16:09:21) "Momentálně je výuka dějepisu ale zaměřená na faktografii, ti nahoře nemíní nic měnit."
Majáková, ano, je zaměřená na faktografii, což je další důkaz toho, jak tragickou úroveň má naše školství.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:10:32) Monty, já se s tebou nepřu, však já si myslím to samé
|
Berengarie |
|
(7.1.2019 16:17:56) Majáková, a co z testování ČŠI vyplývá? Jaké důsledky by mělo, pokud by konkrétní škola dopadla hůř než ostatní?
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:25:40) To právě nevím. Nikdy naše škola v testování nedopadla špatně, nebo pod normu, takže testováním vše skončilo. Zkusím se na to poptat, taky by mě to zajímalo. Každopádně testovali všechny 4 devítky v 9. třídě, učila jsem je čtyři roky, takže veškerá zodpovědnost za jejich znalosti padla tehdy na mě. Jen odhaduji, že kdyby nějaká škola dopadla po jejich "normu", tak by se na ni ČŠI zaměřila kontrolou, ale třeba je to úplně jinak, nevím.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 16:27:58) Majákova a holky,
jenže to je všechno jen o testování tý školy, ale nemělo by jít o to, co uměj ti ŽÁCI?
Bez ohledu na jakýkoli známky?
(Ale uznávám, že nějak hodnotit se to asi musí, a že je strašně těžký nesklouznout u toho k formalismu)
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:31:51) Kudlo, jasně že je to testování školy, ale prostřednictvím "znalostí" žáků. Bohužel znalosti jsou tam nahoře stále chápány jako znalost faktografie.
|
K_at |
|
(7.1.2019 16:35:08) Majakova, me ceka ted v tydnu moje prvni inspekce. Budu vyklepana, ale - nikde neni zadnej exaktni scenar toho, jak dle CSI ma vypadat prace v MS. Takze mi predem je jasny ze to stejne budu nesmirne individualni hodnoceni. Co inspektorka, to uhel pohledu.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:44:51) Kat, přesně tak. Jedna inspekce u nás řešila proškrtávání prázdných chlívků v pedagogické dokumentace...rozkaz zněl jasně - zleva doprava dolů. Další inspekce zavelela pravý opak. Měla jsem tehdy pocit, že to nejdůležitější v českém školství je směr proškrtávání třídní knihy.
|
K_at |
|
(7.1.2019 16:47:56) Majakova, jo. Az u nas zjisti, jakymi zpusoby lze proskrtavat (a to nemluve o tom, kdyz je jednou na prestupnej rok pobliz nekdo hbitej s fixou v ruce....)
|
|
|
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 16:32:35) Kudlo, to se odvíjí od odpovědi na otázku co by měli vědět a proč. Obávám se, že znalost letopočtů to tak úplně nebude, byť se samozřejmě hodnotí nejlíp. Problém je ovšem v tom, že je sama o sobě dost k prdu.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 17:25:12) "to se odvíjí od odpovědi na otázku co by měli vědět a proč. Obávám se, že znalost letopočtů to tak úplně nebude, byť se samozřejmě hodnotí nejlíp. Problém je ovšem v tom, že je sama o sobě dost k prdu."
Monty,
souhlasím s tím, že znalost letopočtů sama o sobě je opravdu k ničemu.
JEN znalost letopočtů bez souvislostí.
Ale fór je v tom, že ten, kdo zná ty souvislosti, tak bude znát i ty letopočty, minimálně přibližně (tj. možná si nebude pamatovat, jestli Francouzská revoluce byla 1789 nebo 1791, ale nestane se mu, že by ji zasadil do 13. století, případně renesanci do 19. století nebo tak něco.
Trochu mám z Tebe pocit, že sice odmítáš biflování nazpaměť (v čemž s Tebou vřele souhlasím), ale že jsi v otázce vzdělávání tak trochu anarchista, v čemž už ten přínos žádnej nevidím)
|
Monty |
|
(7.1.2019 17:35:16) Kudlo, pokud je anarchistické přesvědčení, že úkolem vzdělání je "naučit" děti v co možná největší míře přemýšlet, uvažovat v souvislostech a ve smysluplnosti využití naučeného v praxi, pak jsem anarchista.
|
K_at |
|
(7.1.2019 17:52:20) Monty, to zni moc hezky. Ale! Co v takovem systemu s temi, co uvazovat nechteji? Neoslovuje je to hledani souvislosti. Byl by to krasny zpusob vzdelavani. Jen teda by bylo nutno zacit jaksi od nuly. Bohuzel.
|
Monty |
|
(7.1.2019 18:00:49) Kat, no tak ti holt nebudou tak vzdělaní. Každý nemůže být akademik. Pořád je to lepší než nutit děti biflovat kokotiny "na soutěž" a tvářit se, že nejvíc chytrej je ten, kdo odříká nejvíc letopočtů a nejrychleji sečte dvacet dvouciferných čísel.
|
libik |
|
(7.1.2019 18:38:49) Z druhý strany je trošku trapný si guglit upálení Jana Husa, vzdělání je mimojiné kázeň, ostatně interpretace dějinných událostí se liší skoro každých 30 let, 1415 je 1415
|
Monty |
|
(7.1.2019 18:43:15) Libiku, jenže "vzdělání je mimo jiné kázeň" platí v oboru, ve kterém se hodláš vzdělávat. Pokud si bude učitel dějepisu nebo historik googlit upálení Jana Husa, je to na pováženou, bude-li si to googlit jaderný fyzik, není na tom nic extra k divení.
|
libik |
|
(7.1.2019 21:01:16) Monty, za normálních okolností bych se s tebou láskyplně přela o principech všeobecného vzdělání, ale zrovna mi tu depresí dítě, že musí přečíst Malostranské povídky a nechce, neboť jsou trapné. Otevřela jsem je po nějakých 35 letech a musím připustit, že fakt trapné jsou a pro vysvětlení, proč je fakt musí přečíst, mi nějak došly argumenty
Tož volám s tebou "smrt povinné četbě a letopočtům"
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:05:35) Monty, za normálních okolností bych se s tebou láskyplně přela o principech všeobecného vzdělání, ale zrovna mi tu depresí dítě, že musí přečíst Malostranské povídky a nechce, neboť jsou trapné. Otevřela jsem je po nějakých 35 letech a musím připustit, že fakt trapné jsou a pro vysvětlení, proč je fakt musí přečíst, mi nějak došly argumenty
Ať si dcerka vybere jinou DOPORUČENOU četbu...
|
libik |
|
(7.1.2019 21:09:56) Kytici a Malostranské povídky musí, zbytek může vybírat. Jinak se omlouvám ctitelům Nerudy. Malostranské povídky nejsou trapné, ale depresivní jsou hodně, je tam některá, kde by nebyl někdo mrtvej?
Ani "zemřela matka, do hrobu dána" od Erbena mému dítěti, jemuž zemřel otec, až tak přes pysk nejde.
Proč nečtou něco normálního? (já vím, že jsem Mlha a že se tu o tom nejméně léta bavíme, ale už chápu o čem)
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:11:14) libik ok a tak co by měli číst? literaturu od roku jejich narození?
Jinak to je zvláštní, my třeba nemáme povinné nic, děti mám na různých školách.
|
libik |
|
(7.1.2019 21:16:07) No, já bych nikdy neřekla, že to řeknu, ale ..nic (rp. měly by číst, co je zaujme a měly by se učit kriticky nazírat na umění v rámci nějakého bloku) - Jenom, aby si Monty nemyslela, že si z ní utahuju
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:17:49) libik, ty by sis rozuměla s maminkou na dnešních třídních schůzkách, která si nechala zavolat učitelku češtiny a jala se ji lynčovat za to, že bobánek má přečíst ZA ROK 10 knih. No, na druhé kolo nemám, tak dobrou noc a nečtěte, na co že.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 21:20:32) Chantrey, a jak to dopadlo?
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:28:37) Majakova vstala jsem, řekla jsem se jestli opravdu 3 knihy za první čtvrtletí a 2 za druhé jsou problém, tak se nemáme o čem bavit, poděkovala jsem píučce, řekla jí že nemám problém s odešla jsem. To poslouchat nebudu. Dobrou.
|
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:22:17) Chantrey, a? Já sice nikoho lynčovat nebudu, ale 10 knih z povinné četby moje dítě číst nebude a ani ho k tomu nemíním nutit. Na to, aby nepropadl mu stačí, když mu to odvyprávím a jedničku k ničemu nepotřebuje.
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:32:35) Monty, nemluvím o 10 knihách povinné četby. Prevykládání by u nás nestačilo, namátkově učitelka zkouší jestli sítě knihy opravdu četlo.
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:36:29) Chantrey, njn, on holt každý neumí převyprávět tak, aby to působilo věrohodně.
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:56:22) Monty nechápeš. Ona se třeba zeptá jestli když byla hlavní postava na výletě jestli s sebou měla batoh nebo kabelku.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:01:03) Chantrey, ach, takže učitelka, která nechápe, o čem je literatura. Smutné.
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 22:03:17) Monty naopak, děti ji mají rády a ona že sebe nenechá dělat blbce.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:09:09) Já nemám sice moc široky vzorek, ale mám 3 děti. Synka vyřaďme, toho jsem už provařila jako prosťáčka, ale jsem si jista, že ani má hodně vzdělaná starší dcera nesjížděla Malostranské povídky, když byla v sekundě.
Možná jsme divná rodina
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:14:30) Libiku, ke klasice podle mě většina lidí dozrává nejdříve ve středoškolském věku. Mladší vyzrálí čtenáři budou spíš výjimky.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:17:25) Já se přikloním k téměř hříšnému názoru, že to není dozrání, ale specifický zájem.(o dobu, o jazyk, o Nerudu jako takového) A je asi pravda, že před 30-40 lety bylo méně všeho, tedy i knih a mohl mě klasik v kontextu rodiny hecovat.
|
|
|
|
Majákova |
|
(7.1.2019 22:11:09) Chantrey, ale pohybuje se docela na tenkém ledě. Já sama také nemám pamět na detaily, vůbec ne na jména. Co jsem si kdy nezapsala z obsahu knih, jako by po chvíli nebylo. Pokud učitelka takto detailně zkouší a navíc hodnotí četbu starou pár měsíců, tak bych jako rodič měla patrně výhrady. Dítě není povinné si takové detaily pamatovat, není to ani účel četby přece. Také míváme čtenářské besedy, kde děcka vypráví o své četbě, také se na něco ptám, ale spíš ze zajímavosti, nechci je na něčem nachytávat. I kdyby si na nějaký detail nevzpomnělo, nemůžu stejně děcko nařknout, že knížku nečetlo, i když já jsem v duchu na 99% přesvědčená, že opravdu nečetlo.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:18:10) Majáková,
já myslím, že ta Chantreyina učitelka fakt nezjišťuje nějaký nepodstatný detaily, ale několika cílenými dotazy zjistí, jestli ten člověk tu knížku vůbec četl.
Asi jako jestli jsi viděla film "U mě dobrý", jak tam nenápadně zkoušej Schmitzera, jestli opravdu byl ve vězení.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 22:23:46) Kudlo, já to také chápu, jaký záměr má, ale co dělá se svým zjištěním, že děcko knihu nečetlo a lže? Dává mu za to známku? Já taky vím u svých žáků, který čte a který ne. Ono se to markantně odráží i v jiných rovinách čj.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:07:17) Monty,
třeba to naopak chápe moc dobře a správná odpověď nezní "batoh" ale "na jakým vejletě? vždyť hlavní postava nemá nohy a celej román řeší, že nemůže chodit a o žádným vejletě tam není řeč".
|
libik |
|
(7.1.2019 22:10:58) Kudla, ale i průměrný primitiv se na internetu dočte, že jde o příběh beznohého chlapce, který nikdy nešel na výlet s batohem na zádech
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:19:11) libiku,
tak si představ něco méně nápadnýho.
|
|
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 22:13:39) Kudlo, přesně tak. Vůbec nejde o kabelku/batoh.
|
|
|
|
libik |
|
(7.1.2019 22:02:49) Tak to bych neprolezla ani z knih, ke kterým se vracím opakovaně. Vím v jakém autě jel Garp ke garáži a jaká cigára kouřil Král krysa,a že Babička vstávala v zimě v 5 a v létě ve 4, ale jinak naprosto nevnímám detaily,spíš pocity, nejsem detektivně založená.
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 22:06:50) libik ona to použije když je jí jasný že dítko opisovalo od sourozence, nebo někde z netu. Dvě tři otázky a ví na čem je. Já jí rozumím, číst mohou co chtějí, tak proč dělat takový podrazy ještě?
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:10:12) Mohou číst co chtějí? A paní učitelka zná do detailu obsahy všech knih? Tak to vyprávěj někomu jinýmu.
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 22:12:34) Monty mají doporučenou literaturu a pokud dítě přijde že by chtěli něco jiného, po konzultaci může (neschválí mu Říhu v 6.třídě apod.) A ta učitelka si to přečte, pokud to nezná.
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:15:33) Monty, učitelky bejvaj poměrně sečtělý .
A to "číst co chci" - zpravidla to bývá tak, že třeba pro maturitu to není úplně libovolný, ale je to seznam, kterej je zpravidla hodně širokej a jak jsem je tak různě četla, tak si neumím představit, že by si tam maturant nevybral aspoň něco, co by byl schopen přečíst.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:17:50) Kudlo, to jim sice nikdo nebere, ale kdyby chtěly přečíst všechny knihy, musely by žít tak dlouho jako Metuzalém a nestíhaly u toho ještě učit.
|
|
libik |
|
(7.1.2019 22:20:41) Kudla, já si umím představit, že maturant má povědomí o době, autorově vychodisku, konkurenční literatuře, hlavních postavách a ději, interpretaci díla, pokud jde o skutečného klasika tak i o nějakém filmu či divadelním představení. Ale , pokud je z principu spíš chemik, že to nečetl, ale seznámil se s tím.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:24:38) Libiku, zhruba tak. Navíc z osobní zkušenosti mohu říct, že to na funkci nemá vliv a i toho "spíš chemika" mohou milovníci jazyka chválit za to, jak je sečtělej, i když reálně nepřečetl snad ani Medvídka Pú.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:28:53) No a k čemu je to dobrý, to takhle občůrávat? K čemu Ti bude, když si cizí lidi (krom učitele, u kterýho díky tomu uděláš zkoušku, tam to nějakej smysl má) budou myslet, že umíš něco, co ve skutečnosti neumíš?
Já taky, když si přečtu ta libreta, bych třeba mohla pózovat jako vzdělanec, ale faktem, kterej mi nikdo neodpáře, i nadále zůstává, že jsem ty opery nikdy neslyšela.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:33:45) Kudlo, nechápu, koho občůráváš tím, že někdo nepozná, že nečteš beletrii. Já přece nepíšu, že by lhal o tom, že ji čte.
|
|
libik |
|
(7.1.2019 22:41:44) Kudlo, teorie literatury (opery, čehokoliv) je velmi důležitý obor, to není žádné očůrávání.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:43:26) Libiku,
ale my se tu nebavíme o žádný teorii literatury, alébrž o tom, že ti matka nebo spolužák nebo strejda Google udělá výcuc z knížky, kterou jsi líná číst.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:46:02) Tvl, Kudla, jak "línej číst"? Vcelku bych se i vsadila, že to, co třeba aktuálně čte moje beletrii nečtoucí dítě bys byla nejen líná číst, ale možná bys to ani nepochopila. Jenže na rozdíl od nějakýho Nerudy mu to pravděpodobně k něčemu i bude.
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:27:21) To bylo běžné už za nás, že kdo nebyl zrovna čtenář, četl spíš zápisky spolužáků než samotné knihy.
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(7.1.2019 23:23:14) Můj čtenářský deník byl v pravěku bez internetu u známých z nižších ročníků docela oblíben
|
|
|
|
Alena |
|
(7.1.2019 22:47:16) "Monty, učitelky bejvaj poměrně sečtělý " Priznam se, ze znam treba velmi malo ucitelek prvniho stupne, ktere "drzi prst na tepu doby" moderni literatury pro deti. A neverim, ze na druhem stupni jsou jich zastupy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:19:42) Jenže "číst, co je zaujme" by mohlo znamenat, že se nikdy neodpíchnou od brakový literatury.
(jako nic proti ní, ale abys mohla něco kriticky hodnotit, tak to musíš aspoň trochu znát)
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:24:17) Kudlo, braková a řekněme spotřební literatura je dlouhodobě nejčtenější a nezdá se, že by se na tomto trendu mělo něco měnit. Kolik lidí myslíš, že dobrovolně a s gustem po večerech louská Jamese Joyce?
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:28:51) Monty,
mně je vcelku jedno, i kdyby danej jednotlivec nečet vůbec nic, ale myslím, že dobrý knížky jsou další rozměr, ve kterým se dá najít dost velký potěšení, stejně jako v hudbě, obrazech...
Chápu, že to někoho třeba nezaujme, ale zříkat se toho dopředu, to mi připadá jako dítě, který dupá nohou, že "tohle nejím", a přitom to nikdy neochutnalo.
Samozřejmě se nic zásadního nestane, ale pro toho člověka je to trochu škoda, když ani nemá MOŽNOST to ochutnat a vyzkoušet, zda by se mu to přece jen nelíbilo.
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:34:19) Kudlo, tak ona většina lidí tu knihu aspoň otevře. Jak dlouho musí čekat, než je relevantní zjistit, že je to nebaví a nic jim to nedává? Ono se to velmi často dá poznat podle první stránky. Někdy už podle prvního odstavce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:05:39) Malostranské povídky, trapné? Proč?
|
Ambrosie |
|
(7.1.2019 21:08:16) A tak v pubertě může být trapný cokoli, že.
|
|
libik |
|
(7.1.2019 21:12:21) Kudla, já nevím, jestli umrzlý žebrák, stará panna, která chodí na hrob dvěma předčasně zesnulým nápadníkům, pan doktor, co uzdraví nebožtíka vypadlého z rakve, atd..atd jsou až tak nosné pro dítě ve vývoji
Ale jak říkám, trapné nejsou, jsou to takové dobové decentní svědectví o marnosti žití.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:18:36) Libiku,
o marnosti žití?
A co třeba pan Rybář a jeho zeťák? To je přece naděje jak prase.
|
libik |
|
(7.1.2019 21:26:28) Jako dobře, oslava širší rodiny,proto které tu často vystupuješ, kdoví jestli to panu Rybáři vydrželo do rána
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:30:46) cože?
já že tady vystupuju proti širší rodině?
i ty vopice prolhaná, že tě huba nebolí, ty se chceš hádat?
|
libik |
|
(7.1.2019 21:36:18) to jsem asi zjednodušila a ironii jsem nepodtrhla smajlíkem, vystupuješ jen v duchu, že babičky nemusí hlídat, děti nemusí pečovat o geronty a nejlépe je nic nedědit
Je to OT, Kudla, zpět k Nerudovi, co třeba Svatováclavská mše? To já jsem třeba nepochopila vůbec
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:38:46) "No tak ale rychle, rychle! Chtěl jsem dnes probrati Trhany!"
|
libik |
|
(7.1.2019 21:40:32)
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:45:02) Čemu na tom nerozumíš?
Kluk měl bujnou fantazii, chtěl zažít dobrodružství, ale když si to vyzkoušel na vlastní kůži, tak mu docvaklo něco mnohem důležitějšího.
(Tak to teda aspoň interpretuju já).
|
libik |
|
(7.1.2019 21:49:06) Jako, že maminka je víc než svatý Václav? No ale to je hezký
Ale jo..
Mně se nejvíc možná líbí o tom, jak spolu ti 2 hoši 100 let nemluví kvůli babě
Celkově ale marně pátrám po tom, co si z toho všeho puboš vezmě. A zavolám známým (tykací matky spolužáků), jestli to jejich kvítka fakt četla. Moc si od toho neslibuji
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:50:41) Libiku,
druhá věc je, že je to z našeho dnešního pohledu děsně rozvláčnej popis a nevím, jestli bych to v těch 13 dala.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:48:04) jo a ještě k tomu OT (ale doufám, že se z toho nerozvine další větev, protože téma je zajímavý) - já širší rodinu velmi ctím a vážím si jí, a nikdy jsem nevystupovala proti ní, ale proti tomu, aby si z jejích členů někdo udělal neplacené slouhy, na jejichž služby má bezpodmínečný nárok.
|
|
|
|
Majákova |
|
(7.1.2019 21:31:07) Dětem na základní škole nutit klasiky 19.století je zvěrstvo. Nikdy jsem nepochopila, proč by děti měly číst literaturu pro dospělé. Tomu bych nechala prostor až na SŠ. Navíc jazyk 19.století je už pro ně naprosto nesrozumitelný, děti zápasí s významy slov běžně používaných dnešních slov. Mnozí by potřebovali překladač do jejich slovníku.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:37:28) Majáková,
tak já jsem klasiky 19. století běžně četla a nesrozumitelný mi to nepřišlo, naopak mě to bavilo.
Docela s hrůzou jsem se dočetla, že pro některý děti je problematickej i Rumcajs, mě to vždycky provokovalo, abych zjistila, co to který neznámý slovo znamená.
|
sovice |
|
(7.1.2019 21:46:50) Kudlo, já jsem běžně četla všechno, co mi přišlo pod ruku, klasiky devatenáctého století nevyjímaje. Přesto by mi přišlo lepší neznechucovat četbu už na ZŠ těm, kdo knihy sami od sebe nehltají, četbou Nerudy / Jiráska a vůbec kdekoho mrtvého víc než sto let... Vzniká moderní literatura pro mládež; jistě, valná část, jako u veškeré literatury, je vlastně brak, ale je to aspoň brak z prostředí a o problémech, které je zajímají (a bezpochyby se dají najít mladší dobré kusy než 19. století).
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:49:37) Sovice,
já jsem přesvědčená, že u těch klasiků by měl učitel fungovat tak trochu jako průvodce a vysvětlit žákům, CO se na tom konkrétním díle tolik cení.
|
sovice |
|
(7.1.2019 21:54:55) Kudlo, to jo, ale bez povinnosti si to přečíst.
|
|
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:49:52) Njn, Kudlo, jenže na to, abys ocenila finesy literatury 19. století ti fakt nestačí umět letopočty.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:54:08) Monty,
to jsem ani nikdy netvrdila.
Ale pokud se k tomu nějakým způsobem dostaneš, tak Ti z toho jen tak mimochodem vyplynou další souvislosti (třeba když si přečteš nějakýho Raise nebo Němcovou, tak už nikdy nebudeš muset přemýšlet, co je to "podruh")
Ovšem to, že Ti někdo tu literaturu předžvejká, abys ji číst nemusela, ti k ocenění jejích fines nepomůže zcela jistě.
|
Monty |
|
(7.1.2019 21:58:31) Kudlo, to si myslíš ty. Předžvejkání tě možná připraví o umělecký zážitek, ale zas z něj můžeš získat daleko víc faktických informací.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:02:25) Já si myslím, že z výcucu těžko můžeš získat víc faktických informací než z originálu (ledaže by Ti ten předžvýkatel k tomu poskytnul i výklad).
Ale je fakt, že tu mám taky na stole Hostomskou a díky jejím předžvýkaným libretům mám, ač neznatel opery, aspoň přibližnej přehled, o čem která ta opera je. Kdyby toho nebylo, tak bych o nich nevěděla nic, protože chození na operu bych nedala, ani kdyby to ze mě mělo udělat největšího vzdělance na světě.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:04:20) Kudlo, vidíš, já hrozně ráda poslouchám opery, ale vůbec nevím, o čem jsou
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:05:48) Kudlo, chceš mi tvrdit, že bez jakéhokoli hlubšího vhledu do historických a etnografických reálií budeš jako žák/student chápat třeba jen Babičku?
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:11:03) Monty,
Babička je zřejmě opravdu dobrá kniha, protože jsem ji četla DŘÍV, než byla povinná, i bez znalosti historických souvislostí, samozřejmě jsem ji nepochopila tak do hloubky, jako s těma souvislostma, ale chápala jsem aspoň něco a líbila se mi i tak.
(a to o tý potřebě hlubšího vhledu jsem psala já, že je to důležitý, tak proč mi najednou píšeš, zda chci tvrdit, že to není nutný? )
|
|
Monika |
|
(7.1.2019 22:12:20) Tak já jsem třeba na Babičce neviděla v cca 11 letech nic nepochopitelného bez jakéhokoliv vhledu (i když to s Viktorkou a myslivcem jsem teda ve skutečnosti nepochopila ), bylo to prostě "povídání o životě před x lety". Ale netuším, jestli po dalších 30 letech už to děti nedají? Svým dětem jsem to k čtení nepředkládala zatím ani já ani škola. Jo, a v tomto jsem zcela zatížena genderovými předsudky a tipuju, že chlapce taková kniha i dřív i dnes zajímá v průměru výrazně míň než dívky ...
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:20:15) Moniko, dítě samozřejmě Babičku přečte jako romantické vyprávění. Ale mnohé nepochopí.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:22:04) Ropucho,
to přece vůbec nevadí,že to nepochopí.
K dobrý knížce se jde vrátit i později a přečíst ji "novýma očima", protože má hodn vrstev, a to je na ní to zajímavý.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:29:38) Kudlo, nemusí to vadit. Pokud se ale vůbec nedokáže začíst a nedokáže vstřebat byť jen tu nejpovrchnější rovinu, nemá asi taková četba smysl.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:35:18) Ropucho,
ale vždyť není snad žádná kniha, která by byla povinná tak, že by se jí nedalo vyhnout.
Tak odloží tu, která mu "nesedne" - to se může klidně stát - a přečte si jinou.
Jako sorry, ale aby MATURANT nepřečet ANI JEDNU z poměrně bohatýho seznamu knížek, to mi připadá, že by tu maturitu snad ani neměl mít.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:37:59) Kudlo, měla jsem za to, že je řeč o ZŠ.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:40:13) Ropucho,
původně asi byla, ale v průběhu diskuse se to celý asi posunulo.
|
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:40:38) Kudlo, taky proč by měl třeba student chemický průmyslovky maturovat z literatury, že.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:42:23) A proč by měl student chemický průmyslovky maturovat vůbec?
Nestačilo by mu udělat zkoušky z nějakých profilových předmětů?
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:43:27) Kudlo, stačilo, pokud by mu ty zkoušky umožňovaly pokračovat v případě zájmu na VŠCHT.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:47:35) Monty, tady si jistá nejsem. Znám chlapce, co vystudoval elektroprůmyslovku, která ho celkem bavila, nicméně léty prodělal jakýsi coming out, vrhnul se na jazyky a hele, dneska třeba překládá, pokud by psal sníh s ch, asi by se o to nesnažil.
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:49:03) Libiku, ale to je dost dobře možný, jen teda úplně nechápu, jak to souvisí s povinnou četbou.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:54:46) S tou ne, ale s maturitou z odborných předmětů.
Jako nevystuduješ medicínu, pokud máš například umprum nebo hotelovku. Můžeš se pokusit ale vystudovat češtinu. (a literaturu)
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:57:47) Libiku, to sice jo, ale překládat můžeš i bez studia jazyka. U některých jazyků to jde pravda hůř, u těch "běžných" vcelku snadno. On je na to hlavně třeba cit pro jazyk, a to tě stejně nikde moc nenaučí, ten buď máš nebo ne.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 23:01:55) Monty,
a jak "ho máš", a kde ho získáš, když moc nečteš (generické ty, ne Ty jako Monty)?
|
Monty |
|
(7.1.2019 23:04:59) Kudlo, možná tě to překvapí, ale jazyk je věc, která se běžně používá i jinde než v krásné literatuře. Pokud tedy nejsi neslyšící, tam je to problém. Nicméně znám i hluchoněmou (a dobrou) překladatelku. Ta se asi bez četby neobešla.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 23:07:48) Jenomže zpravidla se tam ten jazyk nepoužívá v celé šíři.
Neumím si představit člověka, kterej se živí psaním nebo něčím souvisejícím s literaturou, kterej nečte.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:58:24) "Jako nevystuduješ medicínu, pokud máš například umprum nebo hotelovku"
tak to ale přece není, akorát bys musela dohnat (asi) fyziku a chemii tak, abys byla schopná udělat přijímačky, což by u toho umprumu nebo hotelovky asi bylo docela náročný (ale ne nemožný)
|
libik |
|
(7.1.2019 22:59:47) Kudla dobře, technicky to možné je, ale zkus si to
|
|
|
|
|
|
|
X__X |
|
(7.1.2019 22:49:06) A proč by měl student chemický průmyslovky maturovat vůbec?
protože bez maturity ho na vysokou nevezmou?
neříkám, že je české školství ideální, ale nerada bych, aby to tu dopadlo tak, jak popisovala Eudo - v určitém stupni vzdělání studuješ "špatné" předměty, máš smůlu, nemůžeš později zvolit školu, kterou bys chtěl
|
Eudo |
|
(7.1.2019 23:10:34) "neříkám, že je české školství ideální, ale nerada bych, aby to tu dopadlo tak, jak popisovala Eudo - v určitém stupni vzdělání studuješ "špatné" předměty, máš smůlu, nemůžeš později zvolit školu, kterou bys chtěl"
No ono to neni presne takhle, jak jsi to pochopila:
Ten predmet si muzes dostudovat na gymnaziu pro dospele. A to muzes soucasne se studiem na VS (=muzes si studium rozdelit na kurzy a zacit tim, na ktery se prospechove dostanes/mas potrebne predmety. Eventuelne muzes behem gymnazia prestoupit na jiny smer/nebo si ten predmet pribrat - moznosti je dost, kdyz na to stacis.
Gymnazium tady je stredni skola pod jednou strechou - krome napr. humanitniho smeru /s nekolika jazyky)prirodovedecky smer (=vic fyziky/chemie/matiky) spolecenskych ved (jazyky a matematika), esteticky smer, technicky (=vice mene prumyslovk), IT zamereni progrmovani, smery se sportovnim zamerenim (=udelat talentove zkousky z nejakeho sportu -fotbal, hokej, jachteni, jezdeni na koni, basket ap - nema kazde gymnazium vsechny) - u vsech Tech zamereni soucasne mas i dalsi predmety. Z prirodovedeckeho smeru, km chodi nejnadanejsi deti, jdou na VS - lekar, socionom, psychiatrie atd atd. Z Tech ostatnich se dostanou na ruzne jine obory VS.
To bys mohla porovnat treba s tim, ze kdyz chodis na prumyslovku v CR, tak ti zrejme taky chybi nejakej predmet, abys mohla studovat cokoli.
|
X__X |
|
(7.1.2019 23:26:30) Eudo, ale jo, určitě je pro středoškoláky jednodušší vybírat si VŠ ve stejném/obdobném oboru, jaký měli na SŠ. na druhou stranu můžou si vybrat i úplně jiný obor, a pokud udělají přijímačky, nikdo se jich neptá, jestli se daný předmět učili na škole, nebo jestli ho zvládli domácím samostudiem. asi si budou muset v některých předmětech máknout víc, než studenti, kteří v něm mají větší znalosti už ze SŠ, ale takový už je život.
|
Eudo |
|
(8.1.2019 8:11:10) No ja mela na mysli presne tohle, co napsala libik:
".... s maturitou z odborných předmětů.
Jako nevystuduješ medicínu, pokud máš například umprum nebo hotelovku. Můžeš se pokusit ale vystudovat češtinu. (a literaturu) "
To je presne totez. Proste kdyz ti chybi cast predmetu, ktery chces studovt na vysoke, tak se na ni nedostnes - at delas prijimacky nebo ne. A ty predmety ti chybi, protoze sis vybral obor, ktery s tim dalsim nem stejne potreby.
|
X__X |
|
(8.1.2019 10:22:35) To je presne totez. Proste kdyz ti chybi cast predmetu, ktery chces studovt na vysoke, tak se na ni nedostnes - at delas prijimacky nebo ne. A ty predmety ti chybi, protoze sis vybral obor, ktery s tim dalsim nem stejne potreby.
no jasně, to jsem pochopila, že u vás máš smolíka (nebo tedy jak jsi později psala, můžeš si zajistit oficiální dostudování předmětů). tady ne, pokud uspěješ u přijímaček. na některé školy se ani nedělají přijímačky z odborných předmětů (nemluvím teď o medicíně), ale testy studijních předpokladů, takže u přijímaček je úplně jedno, jaké předměty jsi měla nebo neměla na střední. já nevím, pokud třeba děláš přijímačky na tu medicínu a máš mezery ve fyzice, tak je každému jedno, žes ji na střední skoro neměla, ale je podstatné, jestli ses ji dokázala doučit. a jestli ses ji doučovala sama po večerech nebo chodila na přípravný kurz k přijímačkám, tak to opravdu není podstatné.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:43:40) No to je otázka, zda chceme spíš fachidioty, nebo zda toužíme po středoškolácích se základním všeobecným rozhledem.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(7.1.2019 22:34:32) "to přece vůbec nevadí,že to nepochopí.
K dobrý knížce se jde vrátit i později a přečíst ji "novýma očima"" mne to treba vadi, kdyz knihu deti nepochopi, protoze jim to nekdo rve brzy. Ke kazde knizce se da vratit pozdeji, je hezka fraze, ale reality je jinde. Nepochopena kniha te moc nezaujme, natoz aby ses k ni vracel pozdeji.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:40:58) Aleno,
nepochopená vůbec asi jo, ale třeba ta Babička stačí pochopená i jen částečně.
|
Alena |
|
(7.1.2019 22:44:09) MNe u dobre knihy prijde i "castecne" jako plytvani, nedava to smysl, kdyz ma v soucasnosti kazdy vek dost dostupne literatury. Pokud povazuju knihu za opravdu dobrou rozmluvim synum brzke cteni. (to se Babicky netyka, k te se skutecne dobrovolne nepohrnou)
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:48:01) Aleno, také to dělám, když se mi děti sápou po mých oblíbených knihách z mého pohledu předčasně
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(8.1.2019 7:04:31) Babička byla povinná hrozně brzy, někdy ve 3.- 4. třídě, my jsme se tomu s dětma smály, připadala nám nemožná a nudná, v dospělosti nejsem schopná to přečíst znovu, mám nějakou averzi. Osobně mám radši Karolínu Světlou, Jiráska a Nerudu, ale od Němcový jsem taky přečetla skoro všechno, kromě tý Babičky, vlastně od Haška jsem taky nečetla Švejka, kterej se považuje za zásadní dílo, ostatní věci mám ráda a vracím se k nim.
|
|
|
|
|
Monika |
|
(7.1.2019 22:24:51) No, osobně si myslím, že povinná četba je to hlavně kvůli té "romantice". Kvůli zbouchnuté Viktorce asi těžko ...
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:26:28) Moniko, nikoli, je to povinná četba kvůli použitému literárnímu jazyku, ale dětem se tato informace z nějakého důvodu obvykle tají.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:34:04) O "zbouchnutou Viktorku" myslím zrovna příliš nejde. To je jen dílčí story.
|
Monika |
|
(7.1.2019 22:35:42) A o co tedy dalšího jde? Já to četla naposledy tuším kolem 15, tak možná vlastně něco nechápu dodnes?
|
Monty |
|
(7.1.2019 22:39:10) Moniko, tak je to vlastně první literární dílo, psané "moderní češtinou". Což zní dneska divně a možná i úsměvně, ale stačí si přečíst nějakého současníka Němcové (natož předchůdce), abys pochopila, jak moc je to jiný jazyk a v čem je Babička tak převratná.
|
Monika |
|
(8.1.2019 15:22:41) No, dobře, ale to přeci není to, co zjistíš při četbě té knihy, ať už v jakémkoliv věku. To můžeš zjistit, když máš načteno z dané doby víc, případně máš další informace. Pokud budeš číst knihu bez kontextu, tak tam najdeš to, co je v textu, ne okolnosti, za kterých autor psal atd. Kontext může dětem/studentům dodat učitel, případně se ho dozví (třeba i později) někde jinde. Ale jen "stárnutím čtenáře" se ti najednou tato informace nevyjeví ...
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:39:26) Moniko, tak si to přečti, najdeš tam spoustu věcí
|
Monika |
|
(7.1.2019 22:49:39) A nemůžeš mi, prosím, prozradit, co jsi tam našla ty?
|
libik |
|
(7.1.2019 22:51:14) Moniko, už jsme pochopili, že Babičku pokládáš za krávovinu.
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:57:29) Libiku
|
|
Monika |
|
(8.1.2019 15:28:04) To jste ale pochopili špatně, protože nic takového jsem nenapsala ani si to nemyslím. Je to pěkná kniha, ale zase že by se v ní skrývaly nějaké hluboké "pravdy světa", to bych taky neřekla. Myslím, že pro děti (jak "za nás", tak teď) má opravdu hlavně hodnotu "vyprávění o životě na venkově v polovině 19. století". Samozřejmě jsou velmi zajímavé souvislosti s vlastním životem autorky, ale to je podle mě samostatná záležitost.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:56:39) Moniko, nejsem si jistá, že to umím stručně popsat, asi bych řekla drobné postřehy o životě z perspektivy dospělé ženy, které prosvítají pod nostalgickým líčením.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 22:52:26) Moniko, tak:
- moje dětská rovina = babička přijede za dětma a je jiná, zajímavá, není jí zatěžko věnovat se jim a dává najevo, že je má ráda, nenásilně je učí spoustu věcí, potkávaj se se zajímavýma lidma a dělaj zajímavý věci. Viktorka něco zahodila do splavu, co to asi mohlo bejt? Zaujala mě panenka z bezu, komtesa Hortensie je krásná a paní kněžna hodná, Kristla a Míla se maj rádi a správce je asi nějakej neřád, kterýho zujou a namažou kolomazí.
- moje dospělá rovina = babička byla moudrá, ale zároveň opravdu moderní ženská, která věděla, co je důležitý, a nebála se to udělat jednak sama, jednak ve správnou chvíli i zatlačit na správným místě (když intervenovala u paní kněžny za Mílu, Hortensii i jiný lidi). Milovala a moc dobře věděla, co je láska. Vlastně si dokázala v životě v těch podstatných věcech jít za svým a neměla čeho litovat. Vyrovnanej člověk.
Jo a rozsvítilo se mi, co bylo na tom správcovi tak slizkýho, a konečně mi docvaklo, co to vlastně Viktorka hodila do toho splavu.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:58:10) Kudla, tak teď jsi mi to prozradila
Jinak já si tedy kladu otázku, proč z babičky byli všichni tak v pozoru, Monty by možná věděla, jestli se tak ctily LP 1825 seniorky. Jako matka byla dost rejpavá, nikdy si nesedla, do všeho mluvila, asi jako ta moje
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:59:33) Libiku, však se traduje, že v té rodině bylo v reálu dost dusno
|
libik |
|
(7.1.2019 23:03:07) Prostě ji měla Boženka milovala.
Ale je to snivé, milé, udrží to napětí, zdá se tam být tajemství, já to ráda mám
Navíc Němcová byla mimořádně svobodomyslná ženská.
|
|
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 23:00:28) Libiku,
já myslím, že z pohledu vnoučete vypadá každá babička o dost jinak, než z pohledu snachy/dcery.
A Božka napsala Babičku, ne Maminku nebo dokonce Tchýňku.
|
|
Monty |
|
(7.1.2019 23:01:18) Libiku, Babička je idealizovaný obraz autorčina mládí, s realitou má pramálo společného.
|
libik |
|
(7.1.2019 23:08:07) Monty, já to vím, jenom se zamýšlím nad způsobem tvorby. Jak se autorce podařilo vytvořit kladnou hrdinku z ženy, co má 4 zuby a ví o každém prdu.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 23:13:04) Protože ty její případný zápory by viděla spíš Terezka jako její dcera (na kterou taky víc dopadaly, viz epizoda s paničkama a chlebem), ale ta tu knížku nenapsala.
|
libik |
|
(7.1.2019 23:27:55) Kudla a vidíš, jsme u toho, tys tu knihu evidentně četla, ale neumíš mi říct, proč je Babička podle tebe moudrá, vyrovnaná, obdivovaná žebrákem i kněžnou, když je ve své podstatě celkem obyčejná, trochu slídivá, pro princip se i nakrkne, pro drb nejde daleko, dceru vyšle, kdy se jí zlíbí, o všem rozhoduje a provází příslovím. Našinci by z toho hráblo a mít Terezka Rodinu, zakládá denně 2 témata o divné matce.
Je to vřelostí, citem, který Barunka Božena evidentně měla, je to jazykem, schopností skládat střípky a navodit náladu, dojetí, nostalgii. Nakonec nám ta Magdalena Novotná přijde taková jako Barunce. To každý neumí
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 23:30:25) Libiku,
nic proti, ale ty ses mě na to vůbec nezeptala
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sovice |
|
(7.1.2019 22:03:16) Kudlo,
podle mého soudu musíš ke knížce při prvním čtení čtenářsky dozrát. Nutit dětem ve třinácti mnohé klasiky znamená jim k nim dokonale uzavřít cestu, ačkoliv by k nim třeba došli sami.
S literaturou podobnou zkušenost nemám, ale s hudbou ano. Vnucená přepálená opera mi uzavřela cestu k této hudbě téměř nadobro.
|
libik |
|
(7.1.2019 22:06:24) Přesně tak, Sovice.
Já jsem třeba klasiky tahala dědečkovi z nóbl knihovny, přišlo mi to jako zakázané ovoce. Nešlo to hned a jistě ne ve 13.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(7.1.2019 22:07:50) Sovice, to podle mě platí o mnohém umění, podobně o historii a i dalších věcech, které se děti učí ve věku, kdy jim nemohou rozumět (nebo jen výjimečně) a ani je většinou nezajímají.
|
sovice |
|
(7.1.2019 22:12:22) Ropucho, asi ano, navíc ale čerpat z umění včetně literatury vyžaduje zkušenosti, které dítě ve škole prostě nenabere.
|
|
|
|
|
|
Majákova |
|
(7.1.2019 21:50:58) Kudlo, jenže já četla povinnou četbu v 80. letech, to je tak před 30, 35 lety. Vývoj jazyka za tu dobu pěkně popošel. Navíc dnes většina dětí nečte, takže používá jen hovorovou nebo nespisovnou podobu dnešního jazyka, která se od 1.půli 19.století rapidně změnila. Druhá věc je, že když já byla v puběrtě, nic moc literatury pro takto staré děti nebylo. Šmahelová mě nebavila, Rudolf...no...to raději ty klasiky. Dnes mají děti možnosti fantasy literatury v nepřeberném množství.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:56:31) Rudolf byl čirý zlo a Šmahelová jen o něco málo lepší.
Přišlo mi, že většina autorů tzv. "pro děti" mých dětských let musela už tehdy hulit nějakej hodně silnej matroš, nebo to možná byli jen psychopati.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 21:59:45) Mám pocit, že já jsem hupsla od Rumcajse přímo k Máchovi. Mě ta tehdejší tzv. literatura pro děti a mládež vůbec nebavila. Jen ta hodně dětská, ale ta mládežnická vůbec. Dlouho jsem ustrnula na verneovkách a Robinsonovi.
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(7.1.2019 21:29:43) Jinak trvám na tom, že jsou to skličující povídky, je fajn, vědět, že pomluva škodí, že není dobré být xenofob, že peníze dělaj status, ovšem kde je nějaké východisko?
Nás to jistě učili jako, že ten Neruda realisticky popisoval prohnilost buržoazní společnosti. Já myslím, že navzdory nespornému talentu si v tom nihilismu nezdravě liboval.
|
Kudla2 |
|
(7.1.2019 21:35:42) Neruda byl náhodou velmi vtipnej ironik s přesným postřehem, leckterý jeho věci by se daly od hodiny otisknout v dnešních novinách, aniž by si toho někdo všimnul, tak to bylo moderní.
To ovšem nesmíš číst jen ty Malostranské povídky, ale nějaký jeho fejetony (ale zase chápu, že tohle nejde normálně po lidech spravedlivě chtít, já se k tomu taky dostala víceméně náhodou).
A je zajímavý třeba něco vědět o jeho životě, to trochu vysvětluje, proč psal tak, jak psal (a i o tom by podle mě měla výuka literatury být - to, že někdo nějak píše, je ovlivněný tím, jak žije a kde žije - a šup, zvolna se přesouváme do dějepisu)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Berengarie |
|
(7.1.2019 16:29:09) Tak pokud se ti podaří něco zjistit, určitě napiš. Fakt by mě to zajímalo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozállie |
|
(7.1.2019 16:06:51) Monty, na co se ptáš? Jestli lze hodnotit známkou chápání souvislostí v dějepise? Jak bys to chtěla hodnotit v prostředí školy - v běžné školní třídě? Nezapomínej, že to dítě v dějáku vídáš 2x45 min/týden. Možná ještě na tělák nebo na něco jinýho.
|
|
|
K_at |
|
(7.1.2019 15:57:10) Sorry, jen vhodim poznamku. Hodnoceni je tresnicka na dortu. Jde delat vsechno mozne, ale ne ve tridach po cca 25-30 detech/45minutovych blocich vyuky, s prevazujici frontalni vyukou, atd. Ucitele musi mit nejdriv moznost deti poznat a chapat, jak kdo funguje a jak je, potom muzou psat, mentorovat, hodnotit, vest.
|
|
Berengarie |
|
(7.1.2019 15:57:21) Však já nemluvím o procentuálním, ale o slovním hodnocení.
|
Majákova |
|
(7.1.2019 16:00:19) Berengarie, však já nereaguji na tvůj příspěvek.
|
|
|
|
|
Rozállie |
|
(7.1.2019 15:49:57) "hlavně je úplně idiotské porovnávat FOTBAL s jasnými a vždy stejnými pravidly hry se ŠKOLOU, která si pravidla dělá sama (resp. ten který učitel)."
A k tomu ještě ten fotbal hrají proti sobě děti, které jsou na hřišti jako ve vodě, proti dětem, které sice nesnáší fotbal, zato jsou luxusní malíři, třeba. A ve výsledku nejsou všichni známkovaní za góly, ale za uvázání kravaty
|
|
|