OČKO :) |
|
(4.1.2017 12:57:53) Ahoj, prosím především paní učitelky prvního stupně o vysvětlení, jaký systém hodnocení používají? Dcera - 2. třída je hodnocena v ŽK i na jednotlivých testech 1. Na třídních sch. bylo probráno, že celá třída je pomalejší a paní učitelka musí vše 6 - 8x opakovat. Dcera byla hodnocena - bez problému, chválím. Nenapadlo nás ptát se tedy, jestli je někde nějaký problém. P.uč. vede děti k samostatnosti, takže nám dcera nevyřídila - nepochopila, že má doma vyřídit - že jí nejde jedna látka z ČJ. My s ní doma učivo průběžně probíráme a zrovna toto učivo jsem vyhodnotila, že s drobnými chybkami umí, ale trénuje se dál. Prý to probírají už rok. Před Vánoci prý p. uč s dcerkou probírala v čem dělá chybu - ale to ona ví, prostě ty chyby dělá přes veškerou snahu. Včera přinesla poznámku do ŽK - po prázdninách první den ve škole - že NEUSTÁLE dělá chyby v tom a tom. Tu samou poznámku dostalo 10 dětí z 20. Dcera k tomu podotkla, že byla paní učitelka vzteklá - už dříve jsme domů dostali lísteček, na kterém bylo napsáno, že děti "nic nedělají a jen se vymlouvají a diví". Tato slova tam byla použita. Opět bylo jasné, že byla p. uč. nakrknutá. S p. uč, jsem se po úmorné hodině domlouvání dobrala k tomu, že si s dcerou promluví na téma, že to není poznámka, ale jen zápis pro rodiče - oznámení. To se mi ale nelíbí, protože na tato oznámení nám sama paní učitelka navrhla deníček, kde jsme měli komunikovat o případných problémech. Bohužel je prý má chyba, že vnímám poznámku v ŽK jako poznámku. Dcera nemá problém přijmout oprávněnou kritku, ale tady se sekla, protože nechápe, proč za jeden článek s jednou chybou - poznámka. Já jsem ji jen uklidnila, že se zeptám p. učitelky. Nikdy před dětma neprobíráme nic o chování učitelek bo si myslím, že mají těžkou práci - to není vlezdoprdelismus, to si opravdu myslím. Ostatní děti mi občas poznámku přinesou, vždy je důvod - chytneme se za nos a sklapneme - bývá to za zapomínání, prostřední dcera je na to expert. Ale z jednání s p. uč. mám pocit, že jsem hysterka. Jenže já si myslím pravý opak. Tož a co včil? Je opravdu normální, že má děcko samé 1, různé pochvaly psané i vyřčené a najednou sprcha v ŽK? Proč se nepoužívají ostatní známky? Prý že je to proti přesvědčení p. učitelky - nerozumím tomu.
|
Federika |
|
(4.1.2017 13:19:35) Očo, sešla bych se s učitelkou a probrala s ní, co mám na srdci. Jinak-mám dceru ve druhý třídě a měla jsem pocit, že tam nic závratnýho neberou? Co by paní učitelku mohlo tak vytáčet..
|
Z+2 |
|
(4.1.2017 13:21:06) Fed, já myslím, že vytáčecí lidi může vytočit cokoliv.
|
|
Kafe |
|
(4.1.2017 13:21:44) asi ú/ů pravidlo, řekla bych
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 13:47:37) Ano je to ú/ů, ale u nás je problém, že se soustředí na toto a pak napíše na začátku věty malé písmeno. To se v tom článku stalo 1x.
|
Kafe |
|
(4.1.2017 14:11:04) Očko - je lepší, když dostane dítě poznámku (=zpráva pro rodiče), než rovnou pětku, jak se to stalo kvůli stejné látce mému synovi (který jako dysfatik neslyší délky, takže to měl blbě).
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 14:17:40) bohužel to vnímám jinak. Nerozumím tomu, proč nedostala za 2. V jednom článku jedna chyba je za 2 ne? Snažila jsem se vysvětlit, že to hodnocení mi připadá hore Tatry, dolů doliny...
Je mi moc líto, že tvůj syn má potíže - v tom případě bych asi jednala jinak.
|
Kafe |
|
(4.1.2017 14:21:00) Očko - a paní učitelka vůbec nedává horší známky než jedničky?
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 14:26:58) ne, dcera nepřinesla jinou známku než tuto. Když jsem se na to ptala, bylo by to prý proti jejímu - p. uč. - přesvědčení. Mám povědomí o pozitivní motivaci, ale jaksi náhle vymizela úderem včerejšího dne - to mě mate. Přivítala bych raději klasické hodnocení s tím, že pak víme, na čem jsme. Takto to neví nikdo.
|
|
|
Delete |
|
(4.1.2017 14:57:00) OČKO,
jestli to dobře chápu, tak ve cvičení na u/ů/ú udělalo dítě chybu v tom, že na začátku věty napsalo malé písmeno. Pak by ovšem hodnocení 2 nebylo správně, protože u/ů/ú dítě ovládá.
Co se týče sdělení, že dítě stále chybuje v psaní velkých písmen na začátku věty, v tom bych také viděla spáíš pozitivum. Ono těžko známkovat všechny jevy současně, přitom opravovat a vyhodnocovat to musíš, takže se ten komentář k té známce vysloveně nabízí. Jen asi měl být u té známky v sešitě a jinak formulovaný, pokud je směřován k dítěti, nebo tedy v tom notýsku a ne v ŽK.
Problém vidím v tom chaosu kolem toho, kdy, kde a jak se co píše, tedy deníček původně určený pro tyto zápisy se nepoužívá, dítě nosí lístečky, které se prostě sem tam ztratí a neodevzdají, zpráva v ŽK je vnímaná jako poznámka. Chápu nechuť paní učitelky k těmto zápisům, protože obecně to rozlišení mezi "oznámením o situaci" a "poznámkou jako trestem" prostě nefunguje, ale o to hůř, když pak tu formu použije místo toho notýsku, který původně pro tento účel zamýšlela.
Pokud se to tedy stalo poprvé, vzala bych to tak, jak učitelka sdělila, že nejde o poznámku (trest), ale o informaci. Znovu bych to vysvětlila i dítěti, že není za nic trestáno, že jen paní učitelka chtěla dát vědět rodičům, aby se na to mohli při procvičování zaměřit. S tím notýskem nevím, asi bych se zeptala paní učitelky při tom rozhovoru, proč ho nevyužívá.
Celkově mi prostě přijde, že myšleno je to dobře, ale forma pokulhává. Proč to tak je, těžko soudit, třeba paní učitelce někdo nějakým nařízením narušil systém, který dřív používala, nebo sama chtěla systém vylepšit tím notýskem, ale nakonec sklouzla zpět do rutiny, nebo je prostě impulsivní chaotik....
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 15:31:36) Delete, děkuji za odpověď. Možná je to tak, jak jsi psala - mohlo to být myšleno dobře. V tom posledním cvičení, které primárně bylo o ú - u ale p. uč. řešila tu jedinou chybu - velké písmeno. A to bylo údajně tím impulsem, proč k této situaci došlo.
Nerozumím proč nepoužívá celou stupnici hodnocení - to by nám napovědělo, že je něco slabší. Odpovědí bylo, že je to proti jejímu přesvědčení.
Celkově si připadám jako kafemlejnek - melu furt to samý. Tady jsem jen chtěla zjistit, jestli to hodnocení jen jedničkama má být ta pozitivní motivace. Několikrát jsem tu četla, že pokud dítě něco nezvládá, učitelka raději nehodnotí. Ale dcera je v situaci, že zvládá s drobnými chybami. Hodnocení by nejspíš bylo někde kolem 2 - 3. V naprosté většině ale za 1. A právě ty 2 a 3 by nám rodičům napověděly, že bychom mohli procvičovat více nebo jinak. Ale tento můj názor narážel do zdi.
|
Tante Bante |
|
(4.1.2017 15:43:45) Očko, známkování z principu nemůže pozitivně motivovat. Někdy může motivovat kvalitně provedené hodnocení, ale to je těžká věc a riskantní, mnoho pedagogů by udělalo pro žáky víc, kdyby se hodnocení zdrželi. Známkování se má k hodnocení asi jako když chceš spravit vnitřnosti v mobilu hasákem. Nemůže to dopadnout dobře. Když jde o školu, většina lidí žije v začarovaném lese, nemá cenu nabízet, ať se kouknou ve světle tvé dovozové baterky, protože budou tvrdit, že neexistuje. Učitelka se zjevně snaží o tzv. "pozitivní přístup", dělá to blbě, nepochopila princip, neví, že to dělá blbě, jen to, jak jí to jde blbě, ji vyčerpává a vyvádí z rozumu a nadhledu. Ty to ale děláš úplně stejně, jen zrcadlíš její zmatkování a vymáháš věci, které reálně spíš neexistují.
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 16:16:56) Toho se snažím dobrat - takže to je pokus o pozitivní motivaci. Přiznám se, že to neberu. Klasické známkování se mi také moc nelíbí, přivítala bych prosté slovní hodnocení. Na náš přímý dotaz nám p. uč. odpovídá, že je vše dobré a že chválí. Jak se máme tedy dozvědět o problému? Že dcera něco potřebuje víc procvičit, poznám jen tak, že s ní doma procvičuju ne školní cvičení. Informace od učitelky jsou pro mě nedostupné. Jakou mám tedy zvolit komunikaci s učitelkou? Co dělám špatně? A bylo by fajn, kdybych nebyla za prudiče...
|
Delete |
|
(4.1.2017 16:35:44) OČKO,
zkusila bych s učitelkou promluvit o tom notýsku. Aby to příště nepsala do ŽK, ale tam, kam to původně psát chtěla.
Jinak "v pořádku, dobré, chválím" není nic. S tím bych se nespokojila určitě.
Jo a nemyslím, že jde o pozitivní motivaci, jako spíš o snahu zabránit té negativní. Ale jak píšeš, v tomto případě by prosté slovní hodnocení bylo užitečnější. Samotné jedničky nemají ani tu vypovídací hodnotu a jestli mají být jen odměnou, tak to dobře není. Učení na základě odměn a trestů má svá úskalí.
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 17:42:02) Děkuji Delete, ten pitomý deníček jsem nadnesla, bylo mi řečeno něco v tom smyslu, že to prostě napsala do ŽK - bylo tím asi myšleno, že je to jedno. Jenže bohužel není. Asi se pokusím konverzaci deníčkovou zavést já a třeba jednou týdně, vznést písemný dotaz, jak se vede a jestli mám být k něčemu nápomocná... Trošku se ale bojím, abych se nesetkala s odpovědí, že je ve třídě 20 dětí a kdyby každému... Ale třeba také jen předjímám. Jen je mi to prostě nepříjemné - trošku mi to přijde jakože chci někoho vychovávat. Ale tak to nemyslím :(. Jen bych chtěla spolupracovat se školou - učitelkou, je to pochopitelné?
|
Delete |
|
(4.1.2017 19:00:49) OČKO,
ano, je to pochopitelné. Problém je, že někdy se lidé neshodnou, i když vlastně chtějí totéž. Jakoby mluvili každý jiným jazykem. Takže chápu i ty obavy, že tvá snaha bude brána jinak.
Moc poradit nejde, když člověk tu učitelku nezná a netušíme, co je za jejími reakcemi. Někdy k lepší domluvě vede písemná komunikace (přes mail), protože dává prostor více se soustředit na obsah a nevnímat ty emoce kolem, navíc je možnost zamyslet se nad odpovědí...ale mám i opačnou zkušenost, kdy přes mail dochází k jednomu nedorozumění za druhým a osobně žádný problém není. Pak ještě takové to "chtěla bych..." nebo "nešlo by..." nahradit něčím ve stylu "nevím si rady s ....", aby bylo na učitelce navrhnout, jak by ti třeba dávala častěji vědět a jakou formou....ale moc šancí tomu nedávám, když ona to, že to dcerka chápe jako trest, nevnímá nebo to nepovažuje za problém hodný řešení.
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 19:24:10) Delete, moc děkuji, vážím si tvého času - opravdu
Uvidím, co půjde dál dělat.
A znovu díky všem, co mi tady radili :).
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(4.1.2017 16:12:05) OČKO,
no řekla bych právě to, že ta známka ti víc říká jen zdánlivě. Jde o to, že dítě chybovalo v něčem jiném, než co se hodnotilo. Když tedy pominu to, že hodnocení výborně (za jedna) není jen za bezchybný výkon (standard je 90 - 100 %), tak kdyby z tohoto cvičení dala paní učitelka horší známku, řekla by ti tím, že dítě chybuje v uú/ů, což není pravda. Dát několik známek z jednoho cvičení dost dobře nejde, jako že bys měla známku z u/ů/ú, známku z vět (velké písmeno na začátku, znaménko na konci), známku z krátkých a dlouhých samohlásek atd....a ona měla potřebu sdělit, že se opakují chyby v té konkrétní věci, která ale nebyla obsahem té známky. Tady prostě vidím problém jen v tom, že to napsala do té ŽK, kde to to dítě vnímá jinak, protože běžně se do ŽK píšou poznámky (trest za něco) a ono si to tak přebralo, vnímá to úkorně.
V tomhle je lepší to slovní hodnocení, máš prostor se tam vyjádřit ke všemu stejnou formou a je jasné, že nejde o trest, ale o informaci.
Co se týče nehodnocení nějakého cvičení, vždyť není nutné za všechno dávat známku. To, že dítě dělá chyby, vidíš, jaké dělá chyby, to taky vidíš. Co potřebuješ ještě k tomu, abys s ní to konkrétní procvičovala? Horší známku? Známka bez znalosti toho, za co je, je ti dost k ničemu. Zatímco informace o chybách ti k nápravě stačí i bez známky...
Proč paní učitelka nechce dávat horší známky taky chápu, já bych tedy v tom jejím systému nedávala ani ty jedničky a právě psala jen to slovní hodnocení.
Přijde mi zvláštní ta komunikace, ale tam je taky otázka jakým způsobem jsi s paní učitelkou mluvila, tedy do jaké pozice jsi ji svým způsobem komunikace dostala. Ty můžeš mít pocit, žes mluvila "normálně", jenže pak je otázka, proč ona to nazvala hysterickou reakcí....
Ale dcera je v situaci, že zvládá s drobnými chybami. Hodnocení by nejspíš bylo někde kolem 2 - 3. V naprosté většině ale za 1. A právě ty 2 a 3 by nám rodičům napověděly, že bychom mohli procvičovat více nebo jinak.
No a pokud jsi učitelce říkala, jak má známkovat, a ještě tímto způsobem, tak se nedivím, žes nepochodila. Jestli dítě ve druhé třídě udělá 1 - 2 chyby (nepíšeš, z kolika písmen, slov, vět, což je dost podstatné) a ještě navíc v něčem jiném, než na co se v tu chvíli zaměřuje, a ty bys to hodnotila 2 - 3, tak je to prostě mimo. A jak už jsem psala, jestli dítě psalo cvičení na u/ů/ú a v tom nechybovalo, tak by ti dvojka nebo dokonce trojka neřekly vůbec nic o tom, co bys měla procvičovat a jak. Ostatně, známka ti nikdy neřekne, jak jinak bys mohla procvičovat.
Takže kdybys přišla za mnou, ať za jednu chybu dávám dvojku a za dvě trojku, narazila bys úplně stejně.
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 16:28:38) to hodnocení 2 - 3 byl jen proud mých úvah. Samozřejmě, že jsem učitelce neradila, jak má známkovat a že vůbec. Řeč s ní jsem vedla opravdu klidně a dovolím si říct nehystericky. Paní učitelka jen předjímala mé chování. Já jsem jí ale nikdy nezavdala důvod, aby si myslela, že jsem hysterka. Můj osobní názor je, že někdo už dřív s ní takto vedl rozhovor nebo by se možná paní učitelka takto chovala v mé situaci - nevím.
Hned na začátku to byla p. uč., která se mi omlouvala, že zvyšuje hlas, ale že to tak prostě má. Ujistila jsem ji, že na sebe řvát nebudem - s úsměvem - bylo to tak i pochopeno z její strany - žert. Je těžké reprodukovat náladu setkání slovem. To by možná zvládla třeba Monty :D. Já jsem člověk spíš únavný, snažící se dobrat výsledku, často ale bohužel vysílím své okolí :). I tak ale děkuji všem v diskuzi, našla jsem tu pár odpovědí, ale i dobrých podnětů. Dcera se vrátila ze školy s tím, že si ji paní učitelka vzala bokem, že jí říkala, že si to nemá tak brát, že je to jen sdělení rodičům. Prý vše odkývala, ale myslí si své. Přesně to jsem paní učitelce říkala, že se stane. Koza se nažrala... Pro mě je to ale poučení v tom, že se pokusím podrobněji komunikovat s učitelkou a nedopustím, abych byla odbytá jen slovy dobrá a chválím :(.
|
|
Tante Bante |
|
(4.1.2017 16:29:31) Delete, začala jsem na tom pracovat v září a nyní, v lednu, si mohu pogratulovat, že cca tři čtvrtiny žáků vstřebaly "revoluční myšlenku", že známka nemá motivační funkci. Dokonce mají děti tak velká a laskavá srdce, že jsou ochotny hrát hru, že známka má funkci momentálně-informativní. Občas některý koumák už formuloval otevřeně, že nikoliv. Tiše doufám, že zacházení s tímto dynamitem mi neamputuje končetiny nebo kokos, ale ti, co na to přišli, si to budou pamatovat, až jejich děti dospějí ke školní docházce. Každopádně rodičům jsem to zatím nevysvětlila, jen jedné "střelené" mamince.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OČKO :) |
|
(4.1.2017 14:06:20) Fed, omlouvám se, odpověď jsem přilípla kousek níž nebo výš - podle toho, jak to čteš :).
|
|
|
|