Re: Reklamace v e shopu
Doporučení časopisu dTest
Rozhodně není. Jako spotřebitel máte právo vadné zboží reklamovat a prodejce je povinen jej vyměnit za nový kus. Do šesti měsíců od koupě se má za to, že výrobek byl vadný již od počátku (§ 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Pokud by chtěl prodejce reklamaci zamítnout, musel by mít jednoznačný důkaz o tom, že v době kdy jste zásilku od přepravce přebíral, byla pánev v pořádku. K zajištění tohoto důkazu Vám však nemůže ukládat povinnost zboží překontrolovat.
Vůči spotřebiteli nelze uplatňovat obecné pravidlo, že kupující má povinnost si zboží při převzetí zkontrolovat a k neoznámeným zjevným vadám se později nebude přihlížet. Spotřebitel není časově omezen při oznamování vad. Podle evropské směrnice č. 1999/44/ES o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží (článek 5 odst. 2) by mohl členský stát přistoupit k tomuto omezení, nicméně lhůta by nesměla být kratší než dva měsíce. V České republice dané omezení nebylo zavedeno, a i kdyby bylo, měl byste na vytknutí právě zjištěné vady minimálně dva měsíce.
S ohledem na výše uvedené je podmínka kontroly zboží při převzetí obsažená v obchodních podmínkách prodejce v rozporu s právní úpravou ochrany spotřebitele, protože není možné omezit nebo vyloučit práva spotřebitele při vadném plnění. To platí i pro podmínku uplatnění reklamace před použitím zboží. Ustanovení § 2174 uvedeného zákona stanoví, že se k daným podmínkám nepřihlíží. Prodejce se jich nemůže s úspěchem dovolávat, nejsou totiž vymahatelné.
Naše poradna.
Našla jsem ohledně reklamace v dtestu.
Odpovědět