Lenka Pražanda |
|
(6.3.2024 10:36:39) Konečně se o tom pořádně mluví a existuje naděje, že se to (snad) do budoucna změní. Podle mě je to procento o dost vyšší. Ve třídách mých dětí byly vždy tak 3-4 děti bez odkladu, zbytek o rok starší. Ty bezodkladové tím pádem byly znevýhodněné. Je mi jasné, že hodně rodičů si vyřídilo odklad pro dítě i z tohoto důvodu, aby to jejich nezaostávalo. Tím se celý systém pokřivil. Bude jedině dobře, když se to narovná zpět. Už povinná devítka jim v tom udělala hokej. Jsou plnoletí a vyžaduje se od nich dospělost a zodpovědnost, ale ve skutečnosti jim chybí ještě rok studia, takže po nich současně chceme podřízenost a poslušnost. U svých dětí jsem si na prvním stupni vyslechla, že odklad dostat měli, že jsou nezralí. Na druhém to dohnali a teď jsou mi oba vděční, že nemusí maturovat ve 20 Zvlášť ten mladší to dost řeší. Odkladem sice rodiče prodlouží dětem dětství, ale zkomplikují dospělost. A tohle by si měli uvědomit.
|
Alena |
|
(6.3.2024 10:51:00) " Podle mě je to procento o dost vyšší. " Odklady se daji spocitat presne, jsou evidovane, takze pujde jen o dojem.
|
|
TaJ |
|
(6.3.2024 11:22:52) Lenko a proč to syn vlastně řeší? Co je v tom za problém? Mně nějak nepřijde moc rozdíl, jestli bude maturovat v 19, nebo ve 20. Vždyť podzimní a zimní děti to mají tak všechny... Když to vezmu podle sebe, tak já jsem základku vyšla ve 14 (byla jen osmička) a v 16 už jsem regulérně pracovala (dělala jsem jen dvouletý učební obor a pak jsem si maturitu dodělala večerně na obchodce). Byla jsem brzy samostatná, vlastně se až divím, co jsem tenkrát zvládala, ale nikdy jsem to neviděla jako nějakou výhodu...tak bych se osamostatnila později...synovi je 16 zrovna dneska, tak se nemůžu ubránit srovnání, on teprve končí ZŠ
|
Lenka Pražanda |
|
(6.3.2024 11:27:19) Nevím proč to řeší. Už by chtěl být samostatný ale ta pozdější maturita ho brzdí Další rok navíc by byl další brzda. Jasně, pak jsou děti co studují co nejdéle, přecházejí ze školy na školu aby nemuseli pracovat. Každý to má jinak
|
TaJ |
|
(6.3.2024 12:21:10) Lenko, aha, tak to jo... Jinak syn by zase pro změnu nejradši asi nechodil do žádné školy, ale rovnou se naživo učil dělat něco, co ho zajímá. A bohužel, tím jak je úzce zaměřený, tak ho na základce moc nebaví vlastně nic. On se to naučí, má o tom povědomí, ale že by ho to zajímalo natolik, že by se o to zajímal ještě nějak víc, nad rámec toho, co musí, to ne... Naproti tomu, pokud se jedná o jeho zájem, tak tam si pamatuje neuvěřitelné věci a tak nějak "mimochodem"
|
|
|
Buřt |
|
(6.3.2024 11:27:38) TaJ, no protože dvacetiletej člověk se často na střední už necítí dobře. Na střední s tebou pořád jednají jako s dítětem, pro dvacetiletýho to prostě není ideální.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 11:36:30) Já jsem maturovala ve 22 a nikdo se mnou jako dítětem nejednal, hlavně mladší profesoři ve mě dítě neviděli ani náhodou, ve třídě jsem měla několik starších spolužáků a také s nimi nikdo jako s dětmi nejednal. Byli jsme asi půl na půl, půlka šla obor studovat hned po základce a druhá půlka už měla nějaké studium za sebou. Byla to klasická střední škola na čtyři roky. Většinově, včetně patnáctiletých spolužáků, jsme bydleli na privátech, na intru jen minimum lidí, takže jsme vlastně byli samostatné jednotky. Popravdě netuším, jak by se na střední škole mělo se studenty jednat jako s dětmi.
Teď mám téměř dospělého syna na učňáku, také jsem si nevšimla, že by s ním někdo jednal jako s dítětem.
|
*Hany |
|
(6.3.2024 11:47:16) "také jsem si nevšimla, že by s ním někdo jednal jako s dítětem."
Takže si nemusí omlouvat, když chybí na hodině nebo na praxi? Na VŠ už toto nikdo neřeší.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 11:50:37) Omlouvá se sám, za pár týdnů je dospělý, jeho věc. Kdyby byl zaměstnaný, také bude se zaměstnavatelem řešit, že se nedostaví, že by zaměstnavatel se zaměstnancem také jednal jak s dítětem?
|
|
Liaa |
|
(6.3.2024 11:52:09) Jj, u nás si dokonce rodiče s třídní učitelkou odhlasovali na třídních schůzkách, že "i ppnoleté žáky budou nadále omlouvat rodiče". Takže dotyční se sice mohou ženit/vdávat, volit a být voleni apod., ale ve škole je budou omlouvat rodiče. A nikomu na tom nepřijde nic divnýho.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 11:54:53) Hustý. A řekla bych, že i protizákonné. To nemají bakaláře? Jak v bakalářích poznají jestli se omluvenku napsal žák nebo rodič?
My jsme řešili prvák, teď už ne, je dospělý, jeho boj a stejně to vidí i učitelé.
|
Liaa |
|
(6.3.2024 12:03:46) Jo, je to protiprávní, dohledala jsem si to:
"Pokud tedy zletilý žák omlouvá (resp. dokládá důvod) svou nepřítomnost, vykonává nejen své právo (jelikož je plně svéprávným , nýbrž i plní svou zákonnou povinnost (na které nemůže školní řád nic změnit). V okamžiku nabytí zletilosti se žák stává plně svéprávným, tzn. že je schopen sám za sebe právně jednat, a to i v oblasti vlastního vzdělávání. Dovršením osmnáctého roku věku tak žák přestává mít zákonné zástupce – jeho rodiče již nejsou oprávněni za něj právně jednat (resp. ho při právním jednání zastupovat)."
No ale kdo se má se školou (a se spolurodiči...) dohadovat, vyřešili jsme to tak, že dítě dostalo přístupové údaje do Bakalářů a omlouvá se samo (a to mu bude 18 až v červnu, ale vytočili mě tak, že je dostalo hned. )
|
Lenka Pražanda |
|
(6.3.2024 12:15:46) Dovršením osmnáctého roku věku tak žák přestává mít zákonné zástupce – jeho rodiče již nejsou oprávněni za něj právně jednat (resp. ho při právním jednání zastupovat)." A nikdo (ani rodiče) ho nemůže nutit dostudovat. Pak se nám tu budou kupit dospělí se základním vzděláním. "Je mi 18, škola je vopruz, můžu chodit na brigádu, tam nemám žádnou zodpovědnost. Co bude za 15 let mě nezajímá" Víc se mi líbí model zrušíme devítku i odklady, aby maturovali v 18 a ne ve 20.
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(6.3.2024 12:22:46) "Víc se mi líbí model zrušíme devítku i odklady, aby maturovali v 18 a ne ve 20." Přesně!!!
Mám dotaz na místní učitelky: myslíte si, že kdyby se rušila devítka, tak by se učivo mohlo v pohodě vměstnat do těch osmi let? Nebo se tam bere něco navíc, co by se fakt nevešlo, nestíhalo? (Mám pocit, že by to šlo, nerada bych, aby případným zrušením devítky děti uměly ještě méně, než dnes - což je spíš o kvalitě výuky atd., to jsou jiná témata, vím - ale jsem naprostý laik a můj pocit vychází jen ze zkušenosti jako rodiče s jednou základkou. Ráda si tudíž přečtu názory pedagogů.)
|
Monika |
|
(6.3.2024 12:29:38) Tak za nás to taky šlo bez devítek a dokonce jsme toho do maturity třeba v matice stihli probrat víc než teď . Takže určitě by to šlo, ve spoustě předmětů lze určitě učit míň podrobností (dějiny, biologie, zeměpis). Matika ZŠ by podle mého taky šla zkrouhnout, dcera je v osmičce a takový ty "úpravy výrazů" podle mého stejně veliká část dětí vůbec nepobere, k čemu by to mohlo být dobré a ani jim to k ničemu později dobré není, o jazykovědných zbytečnostech v rámci ČJ už se tu taky psalo fůra. Možná by to negativně ovlivnilo cizí jazyky, případně takové ty "měkké dovednosti" typu finanční gramotnost, zdravotní a sexuální výchova apod?
|
Monika |
|
(6.3.2024 12:35:32) Devítka se vlastně přidávala původně tak navíc kvůli tomu, aby šla celá povinná školní docházka zvládnout na ZŠ a děti byly nuceny ještě "povinně někam jít", kvůli čemuž se naopak předtím ty devítky rušily + se stanovila desetiletá povinná školní docházka - aby byly i slabší děti nuceny nastoupit ještě alespoň na učební obory a dva roky tam vydržet - doufalo se, že potom už dodělají i ten 3. a ubyde lidí, kteří mají jen základní vzdělání - ani nevím, jestli potom ten návrat zpět k devítkám pro 1989 byl odůvodněn tím, že to nezafungovalo a ty děti stejně vzdělanější nebyly, nebo jenom v rámci "svobody" už nikdy nechtěl nutit někoho nastupovat na SŠ na sílu (s tím, že oni potom ani nemohli být z těch učňáků vyloučeni, když plnili povinnou školní docházku, museli to tam s nim nějak ty dva roky vydržet)... Takže při zrušení devítek (které mě by tedy vůbec nevadilo) bychom se opět dostali k tomuto problému - co s devítiletou povinnou školní docházkou a osmiletou ZŠ ...
|
TaJ |
|
(6.3.2024 12:44:39) Moniko a proč by nemohla být povinná třeba jen ta základka? Ti, kdo chtějí něco dělat a někde pokračovat, tak budou sami chtít jít někam dál. No a to procento těch, kteří o nějaké učení a vzdělání zájem nemají, by asi stejně moc nevytrhlo, kdyby byl povinný aspoň ještě jeden rok na učňáku, nebo jiné škole. Stejně jich část pak přechází ze školy na školu a nakonec ani nic nedodělá...
|
Monika |
|
(6.3.2024 12:49:34) TaJ, tak délka povinného vzdělávání je určitě politická záležitost, ale souvisí to také s tím, že děti vlastně smějí pracovat až od patnácti let. Tj. do těch patnácti by minimálně měly ve škole být. Zároveň tedy myslím čím dál míň zaměstnavatelů je ochotno tak mladé "děti" zaměstnávat, jsou to fakt spíš jen poměrně podřadné činnosti, hodně chtějí až od osmnácti ... Já jsem určitě pro, aby děti alespoň do těch 16 ve škole byly (povinně), ale ne povinně na ZŠ, ve 14 by prostě mohly (ale nemusely) jít na SŠ ...
|
TaJ |
|
(6.3.2024 12:58:45) Moniko, no jo, to je fakt, dneska je to s těmi zaměstnavateli jiné. Za mě jsme se na učebním oboru vlastně učily pro určitý podnik, kam jsme chodili na praxi a kde jsme pak nastoupili do zaměstnání. Takže jsem v 16 pracovala v kanceláři jako druhá sekretářka, přepisovala jsem na stroji cizojazyčné texty (které šly pak ještě na korekturu) a dělala různé kancelářské práce, vyřizovala telefony, uváděla (i zahraniční) návštěvníky k nadřízenému, musela jsem s nimi umět prohodit pár slov anglicky, ačkoli jsem angličtinu ve škole neměla, měli jsme pak kurz angličtiny přímo v práci...a když byla hlavní sekretářka nemocná, tak jsem to dělala všechno sama... Dneska nikdo takhle mladé lidi nikam moc nechce.
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(6.3.2024 13:31:12) ... Já jsem určitě pro, aby děti alespoň do těch 16 ve škole byly (povinně), ale ne povinně na ZŠ, ve 14 by prostě mohly (ale nemusely) jít na SŠ ...
|
|
|
|
|
Čumča. |
|
(6.3.2024 12:41:58) "Možná by to negativně ovlivnilo cizí jazyky, případně takové ty "měkké dovednosti" typu finanční gramotnost, zdravotní a sexuální výchova apod?"
Moniko, děti, co jdou na učňovské obory by se třeba se soft skills, co zmiňuješ, nesetkalo vůbec - ti možná fakt profitují z delší ZŠ
|
Monika |
|
(6.3.2024 12:45:34) Čumčo no jo, tam by možná stálo za úvahu, že by se na SŠ vycházelo z osmiček a kdo by nikam nešel (nebo se nedostal), tak by zůstal povinně na ZŠ ještě rok nebo i dva (to už taky jednu dobu fungovalo, že šlo vyjít z osmičky i devítky).
|
Čumča. |
|
(6.3.2024 12:48:06) Moniko, souhlasím, taky mi to takhle dává smysl
|
|
|
Jerry G. |
|
(6.3.2024 13:16:01) "Možná by to negativně ovlivnilo cizí jazyky, případně takové ty "měkké dovednosti" typu finanční gramotnost, zdravotní a sexuální výchova apod?"
Moniko, děti, co jdou na učňovské obory by se třeba se soft skills, co zmiňuješ, nesetkalo vůbec - ti možná fakt profitují z delší ZŠ.
Cumco, za me nebyly devidky, ale povinna skolni dochazka byla do 16 ve vetsina pripadu do 2 rocniku at uz ucnaku nebo SS. Soft skillis ziskavaly deti na 1-2 rocniku na ucnaku. Plus mel stat povinost zajistit dostatek mist pro vsechny zaky ZS. Ja nevim proce se to rusilo. Kdyz uz to dite nekam nastoupilo, tak vetsinou tu skolu dodelalo.
|
Monika |
|
(6.3.2024 14:06:51) Jerry, já právě myslím (ale jistá si nejsem), že se to zrušilo kvůli tomu, že na těch učňácích byli naštvaní na nemotivované děti (které už po ZŠ do žádné školy nechtěly), které se neučily a v lešpím případě do školy ani moc nechodily, v horším chodily a dělaly potíže, a které oni nemohohli vyloučit (protože povinná docházka). Plus asi ta euforie se svobodou - proč někoho nutit chodit na SŠ ... Kolik dětí ty učňáky dochodilo z těch, co by tam jinak nepovinně nenastoupily (a zároveň pak v tom oboru pracovaly), to netuším. Ale celá tahle akce s destiletou povinnou docházkou existovala snad jen 10-12 let?
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.3.2024 12:38:30) Sněhulko, za mě se vycházelo z osmičky a mám pocit, že jsme toho probrali víc, než dnes za těch devět let...tak proč by to nešlo? Pravda, nebyl povinný druhý jazyk (ale zase jsme poslední dva roky měli nějaký povinně volitelný předmět, v mém případě ten druhý jazyk). Ale celkově nějak nemám pocit, že by se toho dnes ty děti naučily víc, než my za těch 8 let.
|
Čumča. |
|
(6.3.2024 12:46:28) TaJ, když listuju učebnicema pro druhý stupeň, přímo žasnu, co se po těch dětech všechno chce - těžko říct, jestli si to můžu ze školy ještě pamatovat, ale taková kvanta informací po nás myslím nechtěli
ty učebnice jsou krásně udělaný, opravdu, klobouk dolů, ale jsou přímo napěchované daty
|
TaJ |
|
(6.3.2024 12:52:07) Čumčo, souhlasím, dneska jsou ty učebnice krásně udělané, oproti těm našim. Ale co si vybavuju, tak v těch našich byla právě hromada textu a dat, na úkor obrázků a různých nápadů na cvičení, pokusy apod. Byly to hustě popsané suché knihy. Synovy učebnice jsou mnohem barevnější, víc obrázků, nápaditější...Ale ani tehdy, ani teď jsem se nesetkala s tím, že by někdo ve škole požadoval, abychom uměli úplně všechno, co bylo v učebnici (a stejně tak je to i u syna).
|
|
neznámá |
|
(6.3.2024 15:30:25) Čumčo, také si myslím. On to jasně ukázal covid, kdy se osekalo veškeré učivo a zbylo jen to důležité a nezdá se, že by to dětem nějak chybělo. A to se osekaly různé výuky. Já jeden covidový rok s osmákem probírala druhy vět vedlejších, fakt je nutný, aby se tohle učily tak dopodrobna?
|
*Hany |
|
(6.3.2024 19:04:53) "On to jasně ukázal covid, kdy se osekalo veškeré učivo a zbylo jen to důležité a nezdá se, že by to dětem nějak chybělo."
Ani z matiky? Vážně dětem vůbec nechybí procvičování zlomků a důkladné probrání rovnic a výrazů? Ach jo... Dojmy jsou důležitější než vědomosti.
|
|
Alena |
|
(6.3.2024 19:11:36) "kdy se osekalo veškeré učivo a zbylo jen to důležité a nezdá se, že by to dětem nějak chybělo." a podle ceho to posuzujes? Ja znam z okoli nekolik deti, kterym rok temer nulove covidove matematiky znemoznil nebo hodne ztizil prijeti stredni skolu. Chytre dite to dozene, ale prumerne ponechane bez podpory okoli ne. A to je jenom matika, ktera se da prijimackama merit.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 19:26:32) Tak osekaná matematika je samozřejmě špatně. Moje děti za covidu měli vlastně jen češtinu, matematiku a jazyky. Výchovy občasně. A fungují v pohodě, kdo chtěl, dostal se na školy.
Takže zrovna matematiku měli asi v běžném rozsahu a dle toho, jak jsem si procvičila věty vedlejší, tak i čeština byla v běžném počtu hodin.
|
Stáňa * |
|
(6.3.2024 19:29:56) Neznámá, když začal covid, tak synuv učitel na gymplu by 6 týdnu doslova nezvestny a pak jim neposílal linky k online cvičení na internetu. To bylo opravdu zoufalství. Ostatní učitele se alespoň snažili.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 19:40:28) U nás někteří učitelé také, ale ty hlavní naštěstí fungovali. Učitele na výchovy jsem také neviděla a nezaslechla celé měsíce, ty to pochopili jako dobrou dovolenou. Na konci roku pak dětem zadali referát a dle toho rozdali známky. Druhý rok už to bylo lepší, ale i tak se učitelé výchov ozvali hodně málo a spíš jen proto aby rozdali referáty.
ALe také z toho asi ředitelka udělala zavěry a hodně omladila učitelský sbor, teď asi nemáme žádného staršího učitele - ty starší učili právě výchovy.
|
|
|
|
|
|
|
|
Aninabe |
|
(6.3.2024 15:33:29) Za češtinu - pravděpodobně by to šlo, s nějakými menšími ztrátami ve vědomostech, ale budiž. Za matematiku v žádném případě, za fyziku dtto. To tu píšu opakovaně, že se rodiče naštvávají, že škola nepřipravuje nas PZK, jenže víc jak polovina devítky je látka, na kterou se navazuje na SŠ a NENÍ v přijímačkách. Nová látka. Bez ní na SŠ navázat nelze. Muselo by se to probrat tam. Asi o rok prodloužit (to byla ironie, ale fakt se to nedá nacpat do míň let, to by se muselo měnit rozložení de fakto od 1. třídy). Totéž i další naukové předměty. Prostě by toho děti uměly poměrně výrazně míň.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.3.2024 15:39:04) Já odešla z osmičky a část třídy šla do devítky, ze dvou osmiček zbyla jedna devítka. Nerekla bych, ze nam něco chybí. Devítka byla takovej rok prázdnin. Takže by to určitě šlo, když to šlo tenkrát.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(6.3.2024 15:45:02) U nás zbyla pro osm škol jedna devítka. Kdo se nikam nedostal, dojížděli do příměstské části do devítky. Vnímali jsme to, jako ztracený rok.
|
Monika |
|
(6.3.2024 15:49:53) Evelyn jasně, ale pořád lepší moct jezdit než někam do devítky než se hlásit na pracák, ne?
|
Evelyn1968,2děti |
|
(6.3.2024 15:59:36) Proč na pracák ve 14? Nechala bych devítku dobrovolnou + možnost dvouletých učňáků, od nás tam odešli dva propadlíci a byli celkem spokojení.
|
Evelyn1968,2děti |
|
(6.3.2024 16:07:43) Za nás "v mé sociální bublině" byla ta devítka trochu ostuda, šly tam jen děti, které se nedostaly nikam, první neúspěch. Šly bychom bývaly kamkoliv, jen ne do devítky.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.3.2024 16:11:18) Šli tam ti, co se nedostali nikam.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 16:16:49) Což to je i možné, mamka chtěla studovat střední veterinu, nakonec šla na gympl. Ale, nevím, mluvi o tom stylem, že na její škole devítka byla, ale na škole švagrové se končilo osmičkou. Nemohly si to školy určit dle sebe
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.3.2024 16:17:55) za nás se ta devítka vracela, pamatuju si, že jsme to vnímali hodně pozitivně, jak nás strašili, že je nás hodně (silný ročník), tak jsme to brali jako záchrannou síť... díky té devítce a sloučení A a B míváme dodnes třídní srazy společné, i to je fajn, aspoň se nás vždycky sejde víc
|
|
|
Monika |
|
(6.3.2024 16:15:35) Evelyn a ty bys teda tehdy šla raději na dvouletý učňák, než do devítky (a pak na 2.pokus na SŠ, jak to předpokládám dopadlo)? To jsi ale nejspíš asi mohla, ne? Možná i na tříletý někam, kam nebyl nátřesk a zbyla místa ...
|
|
|
|
neznámá |
|
(6.3.2024 15:57:52) Mamka také chodila dobrovolně do devítky a mluví o tom normálně, určitě ji to nepřišlo jako ztracený rok. Za mě se opět lámala osmá a devátá třída, já devítku už mám, myslím, že rok před námi končil osmičkou. Já jsem byla za devítku ráda, protože jsem vůbec netušila, co chci dělat, vůbec jsem si neuměla představit končit osmičkou, dostala jsem rok na rozmyšlenou navíc. A vlastně si nevybavuji nikoho, kdo by z mé třidy chtěl končit osmičkou.
A stejně jsem si vybrala špatně a přestupovala jsem na jinou střední.
Učiva je fakt dost, moje děti mají oproti mě jazyk navíc a fakt se učí i různé výuky - což za nás byly odpočinkové předměty. Ono to naskáče, dle mého se mají v devítce co učit. Já jsem za osekání učiva, ale jsem i pro, aby devítka zůstala. NEbo potom opravdu změnit celý systém vzdělávání, aby na učňáku nekončili v sedmnácti letech.
|
|
Stará husa |
|
(6.3.2024 16:09:49) Evelyn, a co jsi tím jedním rokem v deváté třídě ztratila? To ti přijde jako strašný problém, jestli někdo místo 47 pracoval 46 let?
|
Evelyn1968,2děti |
|
(6.3.2024 21:02:41) "Evelyn, a co jsi tím jedním rokem v deváté třídě ztratila?"
Tak já osobně bych se musela nechat živit o rok dýl rodičema, jako plnoletá ještě rok sedět doma a poslouchat na slovo, nemít vlastní domácnost a nemoct si dělat, co chci.
Moje sociální skupina to (nekorektně samozřejmě ) vnímala tak, že na střední šli že třídy ti úspěšní a ten jeden blbej, co neudělal přijímačky a musel do devítky. Nikdo nechtěl bejt ten blbej, i rodiče se toho báli, mít doma toho neúspěšného.
Ve škole i doma na to byl velký tlak, doučování na zkoušky apod.
|
|
|
|
Aninabe |
|
(6.3.2024 15:52:20) Inko, to bývávalo. Ale to bylo v době, kdy se ta devítka přidala a muselo se to roztahovat. Dnes máš charakteristikou jiné děti - ne, fakt nejsou stejné. Plus máš to nastavené na 9 let, rozložené. Tzn. musela bys to napěchovat zpět. Třeba v matematice se tam toho moc nepřidalo. Nevím tedy, zda jsme se učili soustavy rovnic o dvou (i více) neznámých a s tím spojené slovní úlohy, tam si nejsem jistá. To asi bylo až na gymplu. Ale třeba goniometrické funkce jsme brali. Teď se to tak tak lízne v devítce. Někde to na ZŠ neučí vůbec, pak ty děti chudáci na SŠ koukají jak telátka na nová vrátka. SŠ totiž počítá s tím, že děti chodí vybavené znalostmi, které v RVP BYLY. Leccos se redukovalo, ale SŠ jako by to nikdo nesdělil. Nebo jinak - pokud by museli vykládat ještě to, co se má učit na ZŠ, nestíhali by probrat, co naučit mají. Ten problém se jenom přelije. A v něm se utopí děti, co tohle a tamto ve škole neslyšely.
Jinak dodám, že mě vynechaná devítka celkem pronásledovala. Protože u nás do ní nechali celou geologii (tak, jak je dnes) a pak na VŠ jsem byla hodně mimo z toho, co ostatní zjevně znali a na svých školách slyšely. To jen tak na okraj, že ledacos člověku mohlo utéct.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.3.2024 16:06:11) Celá šutrologie tam byla, to je pravda, ale pak taky byla jeden rok na gymplu. Nikdy v životě jsem to nepotřebovala akorát si pamatuju, jak naše učitelka procítěně říkala žhavotekuté magma Mě akorát mrzelo, že jsem přišla o péči o dítě. To bylo jenom v devítce.
|
Aninabe |
|
(6.3.2024 16:24:32) Na gymplech to většinou není a taky nebývalo. To, že jste to měli tam, je docela zajímavé. Některé školy to učí, ale není to standard, je to "látka na specializovaný seminář" (cituju naši vyučující z Pedf). Takže jsem to neslyšela na ZŠ, v osmičce jsme jeli člověka a nic víc. Na našem gymplu jeli už podle toho vzoru, že geologie není v osnovách a pak jsem ten semestr pedologie a pak geologie fakt jen koukala. Všichni ty kameny znali , asi kromě mě . Jsem první ročník, co na naší ZŠ mohl odejít z osmičky, takže to prostě sprostě odřízli.
|
babi_ |
|
(6.3.2024 16:35:20) My jsme na gymplu šutry rozhodně měli, známka z poznávačky patřila k mým nejhorším za celou školní a studijní kariéru
|
Federika |
|
(6.3.2024 16:37:45) Celej prvák na gymplu šutry a geologie ( devítka přede mnou skončila, vyšla jsem z osmičky), byl to hnus největší, nejhorší vzpomínky-už i proto vím jistě,že geologie a hodně podrobná byla
|
Aninabe |
|
(6.3.2024 16:51:33) Asi dřív jak kde, ale dnes se to normálně neučí. Ani my jsme se to neučili. Ona je to hraniční látka mezi živou a neživou přírodou. Dost čerstvé info, jedna ze státnicových otázek byla RVP-G, taky znalost obsahu učebnic (co kde je...). Dítě jsem hnala prohlédnout učebnice - geologie tam není ani náhodou. Kluci to aktuálně mají, ale na 8G v kvartě, tj. v devítce. Pak už to není, pokud to nějaká škola vysloveně nenacpe do plánů místo něčeho jiného.
|
neznámá |
|
(6.3.2024 16:56:40) M jsme se geologii učili celý jeden rok a myslím, že devítka to nebyla, nebo ano? Teď fakt netuším. Vlastně ani nevím, jak to měl nejstarší, ale tomu do toho skočil covid, myslím , že přírodopis téměř neměli.
|
Aninabe |
|
(6.3.2024 17:02:55) Je to v devítce v přírodopisu. Jinak abych nebyla za frajera, nás ta info o tom, že dál se děti na vyšším gymplu s geologií nepotkají, taky celkem překvapila. VŠ vyučující, co nás měla na fakultě, přímo na gymplu na kus úvazku učí, tak předpokládám, že ví, co učí. Jako se budu hádat, že na ZŠ nejsou logaritmické funkce, Heronův vzorec na obvod trojúhelníka nebo rozklad kvadratické rovnice na součin s nestejnými kořeny .
|
babi_ |
|
(6.3.2024 17:21:49) No jak je to dnes se nehádám, hlásím stav z gymplu let 1978 - 82. Ani nevím ročník. Obecně si nepamatuju, kdy jsem kde pobrala jakou vědomost. Pamatuju si, jak matikář na gymplu pravil první hodinu, že celý týden se budeme věnovat látce deváté třídy ( byla jsem jeden z prvních ročníků z osmičky, tou dobou v devítce zůstávala většina), a tak se i stalo. Ale co to konkrétněbylo nevím. Nějaké vzorečky tuším
|
babi_ |
|
(6.3.2024 17:23:32) A jak to bylo u mých dětí nevím, o jejich studiu jsem měla jen kusé info. A taky je to už dost dávno.
|
|
Stará husa |
|
(6.3.2024 17:48:28) Babi, mám informace z gymplu 1974-1978. Mineralogii jsme měli celou devátou třídu, na gymplu už ne. Jak to měly děti, to nevím, nepamatuju se. Asi něco na ZŠ měly, ale gympl nedělaly, takže na SŠ ji určitě neměly. Myslím, že syn na elektroprůmyslovce ani žádnou biologii neměl.
|
babi_ |
|
(6.3.2024 17:55:00) Huso, byla jsem na nějaké přírodovědné větvi, možná ta humanitní to měla jinak. Každopádně bylo gymnázium vybaveno sbírkou šutrů evidentně již letitou.
|
Stará husa |
|
(6.3.2024 18:23:10) Babi, taky jsem byla na přírodovědné větvi, ale že bychom měli mineralogii, to si nepamatuju. Pamatuju si ji v devítce, protože jsme ji měli celý rok a mě to zoufale nebavilo. Tak buď jsme to na tom gymplu fakt neměli, nebo to už zdaleka nebylo tak strašné jako na základce. Ono už je to 50 let, holt dávno.
|
|
|
mamoch |
|
(6.3.2024 18:09:15) Gympl, přírodovědná větev- 1972-76 , mineralogie a petrografie v 1.roč., vím to přesně, fakt mě to hodně bavilo, poznávačky, soustavy, bezva:)
|
|
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.3.2024 19:29:46) Federiko, přesně. Prvák = šutry. Fuj. Profesor přišel do hodiny s obrovskou dřevěnou nízkou bednou, za kterou nebyl vidět. Bedna byla plná šutrů, vždycky nějaký vzal, někomu ho hodil a nebožák musel chrlit informace. No já moc nechrlila.
|
|
|
Kaliope X |
|
(6.3.2024 16:39:50) Já si šutry na gymplu nepamatuji, tam byla biologie v pohodě, ale určitě jsme je měli. Zato z nich mám "noční můry" ze základky, měli jsme je v páté nebo šesté třídě a učitelka byla maniak a ras. Byli jsme poslední ročník s osmiletou základkou, po nás už byla devítka dobrovolná a pak povinná.
|
Delete |
|
(6.3.2024 16:58:53) Podle popisu s devítkami to vypadá, že budeme stejný ročník.
Geologii jsme měli v osmé třídě, tehdy si to školy nemohly jen tak určovat, kdy se co bude učit. V páté byla botanika, v šesté zoologie, v sedmé biologie člověka a v osmé geologie.
Ještě jsme se ve třetí a možná čtvrté třídě učili složení žuly a na ní si asi vysvětlovali, co je hornina a co minerál (což si z té doby nepamatuju, ale to složení žuly ano).
Na gymplu jsme vůbec geologii neměli.
Já ji měla až pak na VŠ a byli jsme tam na tom všichni dost podobně, poslední setkání se šutry na základce, gympláci i lesáci.
|
|
|
|
|
|
|
Monika |
|
(6.3.2024 15:55:39) Za nás nešel do devítky vůbec nikdo a taky to šlo docela dobře podle mého . Otázka je, jestli dává smysl pořád měnit dokolečka zrovna toto s nadějí, že samotná změna počtu let na ZŠ něco zlomí. Pokud nebude promyšlený systém pořádně, akorát změna vygeneruje spoustu práce s předěláním všech těch rámcových a školních plánů, spoustu rozčilování a frustrace (protože každá změna někomu vyhovuje a někoho naštve, přičemž argumentace je někdy racionální a jindy ne) a nic podstatného se nezlepší. Cílem by mělo být, aby se co nejvíc dětí co nejvíc (a ideálně efektivně) vzdělalo, tj. bylo připraveno pro život a aby rozumné šance měly všechny děti.
|
|
|
|
|
|
vlad. |
|
(6.3.2024 15:38:27) Liaa, řešíme to stejně dcera se omlouvá sama už dlouho, jen mě informuje
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.3.2024 12:05:00) "Jak v bakalářích poznají jestli se omluvenku napsal žák nebo rodič?"
no nevím, ale do bakalářů máme rozdílný přístup žák vs rodič... tedy by si syn musel vzít můj přístup, aby si omluvil absenci...
|
|
|
kosatka2 |
|
(6.3.2024 11:55:31) liaa, toto jsem taky zažila, protože nás vydírali tím, že plnoletý žák si smí nosit omluvenky akorát od doktora a nesmí si napsat rodinné důvody, zato když omlouvá rodič, není třeba razítko od doktora a rodinné důvody jsou akceptovány
|
|
vlad. |
|
(6.3.2024 11:55:51) U dcery na 8G to mají tak, že pokud se zletilý omlouvá sám, musí mít papír od dr, takže stále omlouvají rodiče ale mají aplikaci, takže z rodičovského přístupu se dá vše
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.3.2024 11:59:20) U nás na gymplu to bylo taky tak. Buď maminka nebo paní doktorka, sám ne
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.3.2024 11:53:57) To je fakt strašný, že se musí omlouvat. V práci se taky musím omluvit, když nepřijdu.
|
|
X__X |
|
(6.3.2024 11:57:16) Takže si nemusí omlouvat, když chybí na hodině nebo na praxi? Na VŠ už toto nikdo neřeší.
no to nevím. dcera na VŠ při absenci musela mít potvrzení od lékaře. a i tak směla zameškat jenom určitou část výuky/praxe, aby ji pustili ke zkouškám.
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.3.2024 13:07:48) Buřte - "no protože dvacetiletej člověk se často na střední už necítí dobře. Na střední s tebou pořád jednají jako s dítětem, pro dvacetiletýho to prostě není ideální."
Na tom asi něco je, ale myslím, že dneska už střední školy jednají se studenty trochu jinak, než za nás. Ale někdo se tam už opravdu třeba nemusí cítit dobře...já třeba začínám pozorovat u syna, že už ho základka začíná trochu štvát (i když jinak je tam celkově spokojený), ale že už by radši byl někde jinde, v trochu dospělejším prostředí a učil se něco, co jemu konkrétně dává smysl
|
|
|
|
|