| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Čtení - prvňáci

 Celkem 73 názorů.
 1kulička 


Téma: Čtení - prvňáci 

(20.5.2020 19:29:02)
Ráda bych si porovnala, jak moc s vašimi prvňáky čtete nebo jste četli a v jakém momentě jste usoudili, že už je to dobré?
Řeším u nejmladší, jako typická hodná holka hledám první chybu u sebe, tedy se sebeobviňuji, že s ní čtení málo cvičím. Jak teď máme online hodiny, tak ostatní děti čtou lépe, alespoň v té naší skupince asi 12 dětí. Některé v podstatě plynně, některé pomaleji a slabikují, sem tam chybka, ale ta moje holka je výrazně horší. Dává takový zvláštní přízvuk třeba na dlouhé slabiky, který vůbec nezní česky. To jsem u starších nikdy neviděla.
Holka byla vždy dost šikovná, jenže tak od 4 let strašně plachá a nějak se to nelepší. Nesnášela školku, nesnáší školu. Zdá se mi, že se prostě nechce ode mne vzdalovat, bojí se cizích lidí, má ostych před učitelkou, i když jí zná už od začátku roku. Ona třeba ve 4 letech uměla jednoduše násobit, počty do 10 úplně v klidu....nástupem do školy najednou zjišťuju, že si tyto jednoduché počty raději počítá na prstech a z paměti už si vůbec nevěří, najednou jí dělají problém počty přes desítku, pokud nepoužije pomůcku (prsty, tužky). Začíná mne to trápit, teď když vidím, že matika je začíná být náročnější a ona jakoby nezvládá to, co dávno suverénně uměla. ...... mluví v podstatě plynně anglicky, ale při hodinách AJ raději vůbec nemluví, když je vyvolána tak je tak překvapená, že často mlčí.
To čtení s ní teď poctivě cvičím denně, přečteme ve slabikáři nejprve slabiky, pak slova ve sloupečcích a nakonec text.
Vždy jsem zastávala názor, že číst plynně na konci první třídy není třeba, ale když slyším ostatní děti, ztrácím jistotu, nechci, aby byla nejhorší. Taky si nejsem jistá, jestli je to tím, že jsem ten nácvik podcenila (v březnu jsme moc netrénovaly...), na druhou stranu teď 2 týdny čteme denně celkem dost a žádný pokrok nevidím. Do karantény jsme jely podle úkolů.
Je možný, že má dyslexii, tu má diagnostikovanou nejstarší dcera, ta měla taky dost problém v první třídě, ale bylo to jiné, tak nějak zatím spíš pozoruju.
U prvních 2 dětí jsme nijak intenzivně trénovat nemuseli, naučily se ve škole, doma jen kondičně vždy pár řádků. Možná si to už nepamatuju, budu proto ráda, když mi napíšete, jak moc tomu trénování dáváte.
 Agniezska 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 19:36:19)
Dcera je z dvojjazycneho prostredi?
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 19:44:31)
To ne, ale sleduje na youtube videa v angličtině od malinka, často sama zaváděla hovor anglicky, hrávala si a mluvila při hraní anglicky. Teď třeba sleduje videa o prehistorických mořských tvorech a je pro ni jednodušší mi o tom vyprávět anglicky než česky. Pár hodin denně tu angličtinu slyší.
 sally 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 19:48:58)
no tak je možný, že má teď určitý blok - že bere češtinu jako "jazyk, kterým mluví maminka u plotny" a ne jako něco, co by se mělo učit ve škole, nebo čím by se mělo ve škole / televizi komunikovat.
BTW - umí číst anglicky? To je trochu jiný systém, může se to fakt motat.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:16:30)
číst anglicky neumí, ráda si opisuje anglický slova, ale nemyslím, že ví co znamenají, to musím vyzkoušet. To jí vysvětluju, že anglicky se píšou věci jinak,i že písmenkům se jinak říká, ono na to taky dost narážíme, když jí pomáhám něco vyhledat na netu. Můj problém je, že ona má krásnou výslovnost rodilého mluvčího, ale nevnímá ještě, co je tam za písmenka a tak já často hádám, co vlastně chce najít, to je pro mě taky dobrý výcvik, někdy si opravím svou špatnou výslovnost ~t~
 sally 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 19:44:08)
Kuličko,
nevím skoro nic o dyslexii, takže to budeš muset povážit sama, jestli to tam není (a pokud má nějakou takovouhle překážku, tak je klidně možné, že jí to omezuje i v té matematice a ostatních předmětech, že se víc stydí, protože vidí, že je "jiná" a "méně funkční" než ostatní - tohle může nadělat velkou paseku napříč předměty a chováním, nejen "ve čtení").

Co mě ale napadlo - že jestli trénujete slabiky a věty ze slabikáře, tak se ze čtení stala povinnost, úkol, tj. něco nepříjemného. Mě chodily děti "číst k vaření" - sedly si na barovou židličku u kuchyňské linky a četly mi - trošku to odladilo ten stres, že je to škola, nedýchala jsem jim za krk, a přitom jsem byla po ruce a mohla jsem pomoct s těžkým slovem, opravit chybu.

Ale je pravda, že tady k tomu čtení je spousta krásných knížek - od Dr. Seuss, přes Magic Tree House a podobně - jednoduché texty, ale s příběhem vtipem atd... Takže bych asi hledala i jak se "zbavit slabikáře" a trochu to "odškolnit".
A další věc - čteš ty jí? Ono i to, že čteš ty, je určitá výuka - jak se co vyslovuje, jak jsou přízvuky, co děláš s hlasem na konci věty atd... Plus si myslím, že je důležité pěstovat "porozumění textu" - zkusit si o pohádce / příběhu pak povídat, abys viděla, jestli je problém jen ve čtení, nebo třeba i nějak jazykový / paměťový atd.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:09:12)
Ten slabikář používám proto, že se teď učí takové těžší spojení, jak číst au, ou, jak číst více souhlásek, třeba drá, vrá, chlá, nebo mlž, plž, srst apod. teď mají na tento týden ď, ť, ň, ono je to na nácvik docela užitečný.
Pak čteme text ve slabikáři, což je třeba básnička nebo nějaký příběh a jako správný vyjednavač dcera po mně chce, ať delší věty čtu já. Tak nejprve jsem vyhověla, teď jí motivuju, aby to zkoušela sama a jako docela se nechá, už si zvykla (v tom březnu a dubnu se fakt hodně bránila). Učitelka to dělá podobně.
Knížky jako příběhy číst nechce, připadá si na to velká, bohužel starší dcery jsou puberťačky, co jí rády setřou a ona tak zamítá věci pro děti...nejvíc cool je minecraft, nějaký ten cool youtuber a knížky pro první čtenáře jí vůbec neberou, nechce abych jí četla, vnucuju se marně už 2 roky. Do té doby měla ráda jen 2 knížky, je taková konzerva, chtěla je furt dokola a nic nového (když jsme zkusili, tak jí to nebavilo a chtěla se vrátit k těm starým).
teď jsme třeba byly v dinoparku, tak jsem po ní chtěla číst názvy (anglicky je umí skvěle), tak jako jo, ale nadšení žádný, vydržela asi u 10 modelů, pak už odmítala, že mám číst já.
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:20:42)
Kuličko, a jak se psaním? To jde dobře?
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:25:12)
Kat, není to žádná sláva, ale má to raději než čtení. Často si nepamatuje, jak se které písmenko píše, musím jí to znovu ukazovat.
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:28:52)
Kuličko, ještě blbost teda, spojovacím, doplňování obrázků, puzzle, věci na zrakovou percepci zvládá dobře? Dokreslit chybějící kus obrázku? Prostě jestli není problém někde v oblasti zrakového vnímání.... Jenom úplně prvotní myšlenka. Ale teda divné je, že se tak moc stydí ve škole. Ale asi bych oslovila výhledově šikovnou PPP, co lateralita? Holky ze školy budou vědět.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:41:29)
Kat, to úplně nevím, puzzle jsme neskládaly dlouho, ale pokud si pamatuju, tak jí to nedělalo problém. Ale vždycky hodně špatně kreslila, v 5 letech to byla ostuda na preventivní prohlídce. Štětcem maluje ráda a dobře. Ale kresba a vybarvování nic moc.
Já ty psychology zatím spíš odkládám, právě proto, že je tak nesmělá a nechtěla by spolupracovat (zápis byl taky šílený, některé věci odmítla dělat). Ale teď už by asi pracovala, bud ji muset asi objednat. Jen jsem si tady chtěla trochu ověřit, jestli dnes jsou nároky takové, že bez domácího procvičování to děti nedávají..
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:46:50)
Kuličko, některým dětem to trvá, příště dozrají třeba ve 2.třídě. ale to kreslení, písmenka, čeština, v kontrastu s tou asi výbornou sluchovou pamětí.... navíc zatlouká své schopnosti, jakoby se styděla???? za to, co umí. Nevím, zbystřila bych.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:01:07)
Kat, ano, loni jsme byly na dovolené s kamarádkou učitelkou mš (malá byla předškolačka) a já jí vyprávěla, že se nechce zapojovat ve školce a nespolupracuje. Ona si s ní chtěla povídat, ale malá s ní nechtěla. A nechtěla odpovídat ani na věci, které znala. Kamarádka to pochopila a radila mi, abych to učitelce řekla předem, že se prostě rozhodne nekomunikovat, i když danou věc ví. Děti v jejím věku se rády pochlubí, ona ne. Ale zase když je lepší den, tak odpovídá skoro stejně jako ostatní děti, jako co bude dnes dělat a dokonce z ní na Mikuláše vypadla básnička, kterou jsem se jí marně snažila naučit a ona jí pořád neuměla a pak asi po měsíci z ní vypadla, když chtěla dostat odměnu. Je to známka, že se to lepší (ta nesmělost), ale asi máš pravdu, že tam bude ještě další problém.
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:48:34)
No dnes... uz pred tak 30 lety moje mama (ucitelka 1. stupne) tvrdila, ze deti musi cist a psat v 1. tride doma kazdy den, a ze hned pozna, kdyz na to nekdo kasle.
Jestli vidis, ze dcera zaostava, a ze je neco spatne - necekej a objednej se do PPP. Momentalne stejne resi jen odklady a AP, nez zacnou brat normalne, jeste to potrva. Kdyz zacnes hned usilovat o vysetreni, mozna uz v breznu pujdete na radu (nebo o pul roku pozdeji).
Kdybys chtela vahat, uvedom si, ze dceri bezi cas. Do 11 let by se dite meli naucit normalne cist, kdyz to nestihne, tak uz to patrne nedozene. Zda se to daleko, ale dceri je, predpokladam, kolem 7, az ji vezmou, bude ji 8, a kdyz se hned odhali pripadny problem, na nacvik zbydou max. 3 roky.

Treba to ale nic neni a v zari bude dcera zarit 🙂
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:44:07)
Ony jí takové ty pracovní sešity pro předškoláky nikdy nebavily, nechtěla to dělat (spojovačky, vybarvovačky), tak to už ani nekupuju. Nejstarší to třeba milovala, pořád chtěla po mně nějaké úkoly.
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:49:03)
Kuličko, nebaví tě to, co ti nejde. Logicky. Jak se ti bude chtít kreslit, spojovat, když v tom je nějaký problém. Ještě bych zvážila ortoptiku, ale to bych viděla, co si o tom myslí tady učitelky ze školy.
 kachna_ 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:59:34)
Kat, prosím tě, ty jsi kdysi doporučovala nějakou optiku v Praze pro děti, nepamatuješ si jakou?
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:05:16)
Lenko, ortoptiku, myslím, že Vodičkova ulice. Je to u Václaváku. Některá vyšetření jsou placená. Kamarádka s nimi má dobrou zkušenost.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:11:08)
Tu ortoptiku měli loni ve školce cca před rokem a prý dobrý. Při prohlídce u doktorky měla trochu problém právě, tak jsem byla ráda, že ve školce ta možnost byla. Ale teď jsem zmatena :)
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:15:20)
Kuličko, nevíš, co všechno kontrolovali?
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:33:46)
Kat, to nevím, ale dostala jsem od toho nějaký papír, tak se zítra podívám. Teď jsem jí dala pár příkladů počítat z hlavy a bez chybičky....tak nevím, asi stres a ta kombinace jak říkáš, čtení psaní?
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:41:40)
Kuličko, bohužel já se málokdy dozvím řešení těchto indicií, protože minimum dětí jde do poradny a já nemám většinou zpětnou vazbu, co se teda vlastně skrývá za různými oslabeními. Ale když říkáš, že kresebný projev slabý, včetně různých asi grafomotorických úkonů, k tomu čtení, čtení číslic, kdy jakoby nerozumí něčemu, co jinak chápe už 2 roky..... Zapomínání, jak se píšou některá písmenka. No je toho docela dost. Může to určitě být i nějaká nezralost.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:51:16)
No tak asi zkusím tu ppp, možná teď ani nejsou narvaný :)
Já nemyslela nutit jí číst, ale donutit jí poslouchat moje čtení...protože to už druhý rok odmítá...myslím, že kdybych na to šla od lesa, že bych ji snad přesvědčila.
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:56:21)
Jezdite autem? V aute muzes poustet audioknihy a dite proste musi poslouchat. Deti maji obzvlast rady Karla Hogera nebo Vlastimila Brodskehi - zkus je pustit misto sebe :-)
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:18:13)
"Deti maji obzvlast rady Karla Hogera nebo Vlastimila Brodskehi " Na to me hned napadlo: propana, ktere? Ani moje deti, ani ja v detskem veku. Kdyz pominu znelost hlasu, tak cokoliv, co tihle dva panove nacetli, bude aspon 40 let stare (pravdepodbne vice), cili tempem a obsahem i jazykem mimo vetsinoveho sedmileteho posluchace.
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 6:18:27)
Mozna je to prave kontrast se soucasnym svetem, produkci na efekt, hodinami stravenymi u videa. Mam to vyzkouseno mozna u stovek deti - fakt si nevzpominam, ze by se to nekomu nelibilo. Naopak poslouchaji zaujate a vetsinou pak vedi, o cem to bylo (coz dnes rozhodne neni bezne). Oba panove ctou velmi klidne, laskave. U youtube-deti samozrejme neni jednoduche dosahnout toho, aby poslouchaly cokoliv.
Podobny efekt, tedy klidne a zaujate poslouchani, jsem zaznamenala take u Bary Hrzanove.
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:53:35)
Jeste se tam, tusim, nekde objevilo, ze ma potize s diferenciaci zrcadlovych tvaru. To uz by nemela, respektive by s tim nemela mit problem ani loni touto dobou.
 Bouřka 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:05:49)
Tak já mám druháka, ale čtení žádná sláva. A přiznávám, dost jsme to vypustili, je problém ho vůbec přimět k práci, abych ho dostala ke čtení, tak bych asi musela mít mučírnu, ale ani nevím, jestli bych dala dohromady čas na její použití. Strašně to nesnáší. Nicméně musím konstatovat, že se nijak nezhoršuje, i když ani výrazně nelepší. On si louská ty svoje věci, co ho zajímají, ale kvůli věcem ze školy jsou hrozné scény, ty texty dost nesnáší.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:23:52)
Bouřko, jsem ráda, že nejsem sama, i když bych ti samozřejmě přála, aby to bylo bez problémů. Ve škole to nekomentují, že čte špatně? Naše učitelka mi přijde moc fajn, dosud chválila všechny děti, ale naposledy už řekla, že všichni krásně, jen dcerka že to musí víc pocvičit....ale malá nevypadala, že by jí to nějak vzalo, byla ráda, že hodina skončila.

No s tím čtením se snad nezhoršuje (neuměla nikdy :)), ale ta matika a i to, že ani angličtinářka netuší, že holka mluví plynně, to mi začíná vadit. Zas psychologové u starších vždy poradili jen důsledně procvičovat, na dyslexii jsou taková speciální pravítka na čtení, ale nezdá se mi, že by jí to nějak pomáhalo.
 Bouřka 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:09:34)
kuličko, on asi nečte zase tak hrozně, aby to stálo ve škole za výrazný komentář. Občas měl napsaný nějaký upozornění, na co se soustředit, ale to je tak všechno. A momentálně ho nikdo nekontroluje, že. Z krátkých textů, co čtou při videohovoru to moc znát není a co jsem zaznamenala, tak úplně plynné čtení nemá víc dětí. Blbě rozlišuje b a d, jinak je problém spíš s tím, že nevnímá členění toho textu, všechno čte jako řadu slov, nerozlišuje věty, mluvčího atd. Vnímání obsahu taky není žádná sláva, instrukce u úloh jakoby nebyly, buď je vůbec nepobere nebo je pomotá. Pokud je rozdělené slovo na konci řádku, tak třeba přeskočí řádek a klidně čte dál, aniž vnímá, že to slovo nebo věta vůbec nedávají smysl (při psaní válčíme s tím, že nerozlišuje jednotlivá slova, už teda hlavně předložky, spojky a zájmena, občas nějaké kratší slovo, spojuje je s tím, co je okolo, nepozná to ani při kontrolním čtení). Obecně soustředit se na čtení ho asi stojí dost energie čili u toho brzo odpadá.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:27:31)
Já právě sama měla problém, že mne čtení nebavilo (ale nepamatuju, že by to někdo řešil, tak neumím objektivně posoudit) a plynně jsem četla až tak v té 3.třídě, ale text jsem nikdy nedokázala vnímat. V dospělosti mi diagnostikovali poruchu pozornosti, která se nejvíc projevuje právě na tom čteném textu. Do teď si pamatuju, že jsme četli nějaký text z učebnice dějepisu a pak učitelka dávala otázky a já vůbec netušila. Přitom jsem byla premiant a stačil mi výklad při hodině, nikdy jsem se na základce neučila. A číst si knížky mne začalo bavit až v pubertě, jinak mi to připadalo strašně nezajímavý. Ale dcera má spoustu jiných problémů, tak tápu.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:48:09)
Bouřko, já jen přemýšlím z jakého bodu synek vlastně vycházel, jak četl před rokem si pamatuješ? Zase si říkám, že když čte dcera teď takto, sice s potížemi, ale čte, tak za rok bude asi o hodně dál. Tak zase nechci moc plašit a třeba se jen sešla skupinka, kde je malá nejhorší, ale zase to není tak, že by byla nevzdělavatelná, ale ty texty ve slabikáři mi přijdou docela těžký, změnilo se to hodně všechno, ty požadavky na děti jsou čím dál větší se mi zdá.
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:59:43)
"ty požadavky na děti jsou čím dál větší se mi zdá." a v cem jsou konkretne u cteni vetsi? Kdyz se podvias na ucebnicove texty z osmdesatych let, vubec se s nami neparali. Ale ta motivace naucit se cist byla u nasi generace vyssi, dnesni deti za to nemuzou, ze je tolik paralelni zabavy, chovali bychom se stejne.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:14:28)
"Motivace číst byla větší"....to teda nevím, Honzíkovu cestu jsem nenáviděla a jak jsem psala, číst jsem sama začala opatrně tak ve 12 a "neopatrně", že mne to bavilo až na gymplu. Doma jsme tedy pravidelně nečetli, jak se to chce po dnes po prvostupňových dětech. Ani si nepamatuju, že by to někdo chtěl. Přitom máma byla vždy čtenář velký, pohádky nám čítávala, ale tak v tom školkovém věku.
Koukám, že zkušenosti z mládí se dost liší.
To, že jsou nároky vyšší je můj dojem, co porovnávám s tím, co jsme se učili my nebo dcery před 8 lety. Ale uznávám, že to může být subjektivní.
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:50:45)
Tak Honzikovu cestu jsem nemyslela :), ta by me skutecne take nemotivovala. Ale pokud si v nasi dobe chtel ziskat urcity druh zabavy (pribeh) ci informace, nemelas vizualni konkurenci
 Bouřka 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 2:21:07)
Kuličko, tuším že ještě dost výrazně slabikoval, to b a d byl výraznější problém, krom nich měl problém ještě s dalšími písmeny, ž a š, možná i něco dalšího, to čtení bylo mnohem víc monotónní. Na začátku školního roku byl v SPC a tohle se probíralo, první půlka roku byla pořád dost bída, pak se poněkud zlepšil. Ale jak přestal slabikovat, tak si začal text domýšlet namísto čtení, odhaduje konce slov, takže věčně čte jiné koncovky, protože neodhadne správný tvar z kontextu (naštěstí, takže poznám, že to hádá), občas i jiné slovo, když je to něco nečekaného.~q~
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:43:22)
u nás je situace velmi specifická... prvňačka má problém i s mluvením, špatně vyslovuje, spoustu hlásek neumí vyslovit, a spoustu jich vyslovit sice umí, ale stejně je polyká... to se odráží i ve čtení... přiznám, že v rámci běžné školy jsme tomu taky nedaly tolik a co je domácí škola, vidím velké pokroky... je to děs, ale fakt to chce číst a skládat slova a určovat písmena (kde je k - na začátku, uprostřed, na konci), hodně hrajeme slovní fotbal, písmenkové hry... je to znát a pomáhá to... hodně drilujeme slabiky, pořád si ještě maluje při čtení obloučky ke slabikám... daleko větší průšvih je u nás psaní, protože ona prostě neslyší ta písmenka, co do toho slova patří a tak šišlá i když píše (máma se čla číhat - máma se šla stříhat) - takže dril a pamatovat a nakoukat správné tvary slov a doufat, že to jednou fakt dozraje...
jo a počty - máme stejnou zkušenost - počítala do deseti bez váhání, teď už je to škola a učení a tak se počítá na prstech - děsně mě to štve, ale na druhou stranu vím, že to myšlení tam je, je v pořádku a prsty jsou jen snaha to nepodcenit a přesvědčit se - zase zkouším s ní hodně hry ve stylu kouknout na domino kostku a na první pohled odhadnout počet teček a součet obou polí - taky se to zlepšuje, ale stejně ty prstíky počítá dál :-)

jinak taky řeší, že děti ze třídy čtou (a mluví) lépe, ale já nemám ráda srovnávání, takže si říkáme, že každý je dobrý v něčem jiném a nemá cenu se porovnávat a že dneska je každému šumák, že jsem uměla číst od nějakých 4-5 let - nečtu lépe než někdo jiný, kdo se to naučil až ve škole... ~;)
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:52:10)
Rose, díky, to je dobrý nápad, slovní fotbal bychom mohly zařadit (jak je chudák nejmladší, tak už asi nemám tu fantazii, se staršími jsme to hrávali) a ty 2 kostky je taky fajn. Ona se zaráží u příkladů 16-6, klidně řekne, že to je 9, přitom vím, že to uměla.
U těch online hodin mne nutí, abych seděla u ní a napovídala, když udělám něco, co se jí nelíbí (zapnu kameru), tak mě pod stolem bouchá a vypne ji třeba sama. Nebo chce, abych jí držela za ruku, přitom tam není žádný stres, učitelky jsou hodné, děti štěbetají, jen ona se snaží být neviditelná. Nemusela by se účastnit, ale chci, aby se otrkala...
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:54:44)
Kuličko, a když příklady neuvidí, jen je uslyší, taky řekne 9?
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 20:54:45)
Kuličko, a když příklady neuvidí, jen je uslyší, taky řekne 9?
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:08:47)
Kat, tohle byla chyba, která mne dnes zarazila. Bylo to po pětiminutovce, diktované, z toho měla stres a neuměla vypočítat jednoduché počty přes desítku. Do té doby jsem myslela, že to umí suverénně. Nebyl to příklad 16-6, ale 12+4-6=
Pak jsem jí to vysvětlovala, že 18-8 je 10, 13-3 je 10 atd. tak zkusím, jak bude reagovat, když se jí zeptám teď. Ale dřív jsme často třeba na procházce nebo v autě procvičovaly jednoduché počty a nikdy chybu neudělala. Ani přes tu desítku.
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:14:33)
Kuličko, protože pracuje zase se čtenými údaji a ještě to musí opsat. Si myslím. Zkus to rozlišit podle "metody", co jí jde sluchem a co jí jde zrakem, plus ještě psaní. Víš co, jestli ona počítá automaticky z hlavy, najednou dělá to, co umí dobře, jen jinou formou, a nejde ji to, tak z toho musí být hrozně zmatená. Aspoň já bych byla teda vystrašená.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:02:08)
ty hry se slovy hrajeme hodně v autě, všichni... nejvíc baví všechny hra na okruhy - jedeme klasicky abecedu, takže nejprve každý řekne slovo od A - mrňavka začíná, může jakékoliv slovo, my ostatní pak máme omezený výběr okruhem (ty se různě mění) - např. já mám rostliny, muž města, dcera zvířata, syn státy... aspoň nikdo nemá pocit, že hraje hru pro mrňata ~;)
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:54:31)
"Nemusela by se účastnit, ale chci, aby se otrkala..."Z takovyhle vety mam uplne husinu. Smir se s tim jaka dcera je, ji tohle musi strasne stresovat - online hodina a maminka, ktera ji ma podrzet ji jeste zapina kameru. At ma jakykoli problem, nevyresi se " otrkavanim", potrebuje bezpeci na praci. Priznam se, ze teda varianta, ze deti se hromadne prihlasi a pak poslouchaji, jak jednotlive ctou, mne vubec stastna nepripada. Srovnavani, muzou u toho byt dalsi rodice (a to dite to vi), prodlevy...mame 21.stolti a a ucitelka by klidne mohla skypovat s jednotlivými detmi treba po peti, deseti minutach. Chapu, ze kdyz si vsechny domacnosti vyslechnou, jak by mela dcerka potrenovat, nemuze ji to nijak blazit. V tridach mych deti se necetlo hromadne ani pri przencni vyuce.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 9:07:00)
Aleno, klid, ona to dcera zas tak úkorně nebere, sama má radost, když se jí povede odpovědět správně, jsou to jen 2 hodiny týdně a je to další dovednost, kterou rozvíjí. To že vidí ostatní děti blbnout a nebo mlčet při vyvolání je myslím pro ní taky dobrý a že se některé nebojí ozvat a říct učce, že neslyšeli stránku, ikdyž už jsou u 7. řádku :) Ze začátku má třeba strach a stres, ale překoná to, to je, si myslím, taky dobrý, když vidí, že to žádná hrůza nebyla. Není to tak, že ona se cítí nejhorší, to jen já vidím, ve srovnání s ostatními, sama o tom nemluví a asi to moc neprožívá. Učitelka to řekne jen tak mimochodem, že ona by měla ještě potrénovat. A ostatní děti zase tak blbnou, že se v tom ten její "nedostatek" ztratí. Ona zase dává pozor a ví přesně, kde v textu jsou.
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 9:26:29)
Mne to nerozrusuje,jen si rikam, jake jsou to zase promarnene prilezitosti. Deti u hromadneho cteni nevydrzi sedete casto ani normalne (nedivim se), ale provozovat to po Skypu, to uz je absurdni.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 13:51:02)
Aleno, máš samozřejmě pravdu, já to uvedla jako příklad, pro mne to bylo užitečné, že jsem dostala nějaké srovnání a impulz k nějaké nápravě. Já předevčírem kvůli zmírnění stresu jsem s ní dělala slabikář dopředu, těžší slova jsme opakovali několikrát a stejně jí to pak zaskočilo, když to měla naživo....asi ten stres tam má svou roli.
Dnes jsem s ní dělala školu hodinu, čtení asi 40 minut a pak počty a vydržela celou dobu, neprotestovala a dokonce i vypadala ochotně. To se mi dosud nestalo, tak asi se to přece jen lepší. To čtení teda pořád nic moc, tak budeme ještě trénovat a snad to pokoříme.
 Lei 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:30:57)
Kuličko,

co jsem poslouchala dcery hodinu (taky prvňačka), tak je tam opravdu velký rozptyl, některé děti čtou zatím stále po slabikách, zatímco jiné plynně (těch je ale ve třídě málo). Učitelka měla k dětem konkrétní podněty typu minule ti nešlo to a to, dnes už to čteš lépe, je vidět, že jsi asi doma trénoval, takže to i na dálku sleduje.

Překvapilo mne, že moje dcera je před tou kamerou ostýchavá, resp. neřekne to, co prokazatelně vím, že umí a ví. A já jsem jí nechtěla napovídat, takže na některé tázání prostě mlčela, ale nemyslím si, že by z toho učitelka něco vyvozovala co do znalostí, možná tak co do obratnosti a "otrkanosti".

Doma čte denně, Slabikář ji baví, když si o tom textu povídáme, jinak čte knížku, dle mého vkusu spíš tak pro druháky, ale zas vím, že mladší prostě odkoukává od starší a chce dělat to co ona, takže ok, jen po ní chci, aby chvílemi četla nahlas, protože ony si děti myslí, že v duchu čtou stoprocentně, ale když pak mají přejít na hlasité čtení, není to stejné. V duchu spíš tak skenují text. Já vzhledem k tomu, jak dcera čte, si mohu dovolit už upozorňovat (občas, ne neustále) i na to, aby klesala hlasem, při otázce hlas zvedla, rozkaz aby zdůraznila apod. Ale třeba můj muž je dyslektik a toto není schopen rozlišit. Konec věty prostě nevidí a jestli je ten konec otázkou, konstatováním nebo rozkazem, to už vůbec ne.

A čtu jim já nebo muž denně, to nás teda zatím baví všechny. (Holky jeho dysčtení berou, jen když třeba já mám rozečtenou nějakou knížku, tak tu chtějí, abych četla pořád já, protože už jsou zvyklé na to, jakým hlasem čtu kterou postavu. Takže muž je tu od pohádek na jednu noc, já od příběhů na více nocí ~:-D.)
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:40:16)
Myslíte, že jí mám k tomu čtení před spaním nějak donutit? Aby si poslechla i příběhy? Ona chce po mě akorát ukolébavku ~;) jinak si před spaním pouští video megalodona a druhy žraloků....pak to vypne a já zpívám ~h~
 K_at 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 21:42:41)
Ne. Jestli ji to nejde, tak max ji přečti něco ty. Ale před spaním ji nestresuj.
 sally 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:00:03)
Kuličko,
no obrazovky před spaním teda nic moc.... U nás v tomhle věku dětí byla v šest večeře, pak teda "večerníček" (pouštěli jsme pohádky z DVDčka - i třeba české večerníčky, Fíka, Králíky z klobouku atd.), během kterého jsem sklidila nádobí - a pak už vana a v půl osmý postel - řádově hodinu před spaním už nebyly videa.
Já bych nevylučovala, že pro ní je čtení vlastně "nuda" - video se hýbe, mluví, hraje - a ona se nemusí nijak "namáhat", aby získala ty informace. Jako určitě je fajn, že se naučila z toho anglicky, ale upřímně - nemá těch obrazovek až příliš? Pořady, youtubeři, minecraft.... dělá něco jinýho?

Takže já osobně bych taky začala tím, že "obrazovky" jsou povolené jen v určité části dne, rozhodně ne večer před spaním. Třeba zjistíte, že vlastně bude chtít číst, když nebude mít možnost "konzumní" barevné a hýbací zábavy....
 sally 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:05:25)
... ještě k těm videím... ono to zahlcuje všechny smysly a zároveň nad spoustou věcí člověk nemusí přemýšlet - k obrazu je slovní doprovod, ke slovnímu doprovodu je obraz - člověk nemusí ta slova ani pořádně vnímat, aby pochopil, co se tam děje... A na druhou stranu, je to velmi rušivé - a občas to zahlcuje všechny smysly a imho to přispívá k nesoustředěnosti.

Audioknihy mi přijdou mnohem lepší řešení. My jsme takhle s dětmi na výletech a cestách na hory odposlouchali celého Harryho Pottera, Terryho Pratchetta - až teda k dnešním "dospěláckým" knihám. A kupodivu děti střídají klasické a audioknihy - jedno si raději zaleze a poslouchá knihu, druhé si zaleze a čte knihu, ale zvládají i naopak.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:12:10)
No jo, obrazovek má víc než by měla, to určitě. Zase když jí mám doma celý den a já musím pracovat, tak se nějak zabavit musí. Ona si zvykla si hrát třeba s legem nebo petshopákama a k tomu si pouští na poslech to video. Nebo skáče na gauči a u toho to má puštěný....hry moc nehraje, to si spíš pouští, jak to někdo hraje a jak u toho blbne, to jsou teď ty youtuberský trendy....nejraději jsem, když přijde kamarádka, to pak lítají venku (nebo po baráku).
 sally 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 5:16:56)
kuličko a co kdyby k petšopákům nebo legu měla místo videa tu audioknihu, nebo jen písničky? Bez obrazu... podle mě to musí hrozně tříštit pozornost - tisíce podnětů a žádný z nich ucelený, navíc je to velmi pasivní zábava - zvlášť takové to, že se jen díváš, jak někdo hraje a u toho vede řeči....
A naprosto chápu, že potřebuješ pracovat a tak to jsou holt asi části dne, kdy se nedá nic dělat a baví obrazovka - ale proč baví obrazovka i před spaním místo čtení? Proč má obrazovku i ke hře (lego, petshopáci)? Potřebuje si hrát a zapojovat fantazii, ne být zahlušená nějakými pořady (byť naučnými) - potřebuje být trochu aktivnější, ne jen pasivně příjmat.
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 6:31:55)
Jsou veci, ktere musis ridit ty. Video by nikdy nemelo byt kulisou k necemu. Zivotni styl, ktery popisujes, je velmi jednostranny, neprispiva k rozvoji dovednosti, ktere dite potrebuje ke cteni. Radeji vybirej jeden skutecny film denne, nez desitky kratkych videi nahodne vybranych dcerou. V PPP najdou slabe stranky k procviceni, ale to bude tak za rok. Ma nejakou knizku s pisemnymi ukoly? Najdi, zaskrtni, dokresli, spocitej, udelej...? Vidi te pravidelne cist? Jak tu nekdo psal - k legu urcite audioknihy. Nebude se ji to vsechno libit, je zvykla na rychly nizkoprahovy konzum - musis proste zvysit latku. A jeste tajemstvi: k obrazovkam deti posilaji nejcasteji rodice nevzdelani a s nejnizsimi prijmy, neni to tedy trend ale spis tridni marker.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:45:49)
No tak si do té tajné škatulky zařaď ještě VŠ matku samoživitelku 3 dětí, co má sice vysoký post a nadstandardní příjem, ale za to jisté psychické problémy. Jistě, to se říkávalo i za nás, že děti se nemají odkládat před televizi....ve skutečnosti se moje dítě naučilo mnoho zajímavého a užitečného. Neříkám, že to považuju za ideál a že mne to netrápí, ale snažím se ze situace vytěžit co nejvíc. Taky jsem nepsala, že by neznala audioknihy a čtení před spaním, jen, že o něj už přes rok nestojí a knihy pro její věkovou kategorii jí přijdou pro prcky. To je zase záležitost toho, že starší sestry puberťačky, co jsou na ní často ironické a stírají ji.
Jinak u mých starších dětí vše probíhalo klasicky, bez videí a škola prostě probíhala a probíhá podle jejich povah, tak velké rozdíly to zase nejsou.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:49:04)
Moje dcera taky byla napřed. Tak jsme prostě četly knihy, na které byla nastavená. Třeba ne pohádky, ale příběhy o zvířatech, z veteriny, apod. Postupem času další a další. Nakonec nám to společné čtení večer vydrželo do 12 let. Podle mě se dá vždycky něco vybrat.~d~
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 9:13:06)
Margotko, tak jasně, máme knížek pro děti na 2 knihovny, ale ona prostě nechtěla. Nepřišlo mi dobrý si to nějak vynucovat. Ale tak zase to zkusím a uvidíme. A jak někdo naznačoval, že má číst i rodič, tak ano, já čtu ráda a hodně a dcera to komentuje..."už zase čteš tu hroznou knihu?" Proč tě to baví? apod. no. Taky hodně vidí u sester, ty taky leží pořád v knížkách a tak mi radí, ať jim koupím knihu (vybíraly jsme dárky k narozkám zrovna) a v knihkupectví si taky koupila nějakou fantasy knihu pro náctileté po vzoru sester, ale číst jí nechce, jen aby byla její ....
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 11:30:57)
Tak jí nečti knihy pro prcky, ale něco, co ji opravdu zajímá. Taky mě překvapilo, když ze mě děti v cca 6 letech doslova vydřely Válku s mloky, nebo když v 8 četly Slečnu Peregrinovou.

Každý lepíme situaci tak, jak můžeme (taky jsem samoživitelka s VŠ, k tomu ale nemám nadstandardní příjem jako ty), ale když vidíš, že jsou rezervy, a že možná něco tvé dceři neprospívá, proč to nezměnit?
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 11:37:05)
Spíš smutné...
 Alena 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:23:35)
Dite posloucha nekolik hodin denne videa i v anglictine, kdykoliv, i pred spanim, mozek porad zařazený na rychle tempo, vnima slozite veci (nevim na kolik rozumi)..proc by ji melo bavit slabikovani silenych detinskych textu v slabikari? ja ji chapu, tam moc motivace byt nemuze.Nekolik hodin denne na youtube uz povazuju za existenci pralelniho sveta.
 1kulička 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:03:05)
Lei, díky, mne zaráží, že dcerka prostě někdy ty dlouhé slabiky vyslovuje s úplně cizím přízvukem, slovenským nebo maďarským (?)~:(, na druhou stranu jsem ráda, že se nenechá odradit a čte i před tou kamerou, což bych měla brát jako velký úspěch. Přesně, jak píšeš, že najednou je nesmělá, tak zase v porovnání s jejími spolužáky, většina je otrkaných a kladou učce směle dotazy. Vlastně je to někdy i legrace, jeden chlapec se vesele točí na židli a fouká do nějakého australského hudebního nástroje a pak si učde stěžuje, že neslyšel, že ho malý bráška ruší ~t~
 Lei 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:15:01)
Tahle popisovaná situace mi teda legrační nepřijde vůbec. Být tou učitelkou, tak si po skončení hodiny popovídám ještě s rodičem. Včera se moje starší snažila skloubit hovor s babičkou po telefonu s čtením knížky, dost rychle jsme ji z toho s mužem vyvedli a upozornili, že se chová velmi neslušně.

Jinak - po dočtení si taky myslím, že Tvá dcera je zvyklá na úplně jiné vjemy než (víceméně tiché a klidné) sezení u knihy. Souhlasím se sally, že večer by u dětí měl končit tak nějak s Večerníčkem, pokud jde tedy o školní dny. Ne, že by na něj musely děti koukat, naše nekoukají, nemáme TV a nesázím je k notebooku v 18.45, páč je to čas Večerníčku, koukají jen když jsou u babičky, a to tam pak mají tendenci zkejsnout až do osmi u Déčka, což už je pak na hraně, ta osmá hodina, hlavně mladší je spáč a ráno ji pak nelze dostat z postele.

Je třeba se smířit (ale ne rezignovat!) s tím, že děti mají nyní k dispozici spoustu jiných médií, zprostředkujících zábavu...my měli hlavně ty knížky. Já jsem byla jako dítě nesportující knihomol a přiznávám, že mi chvíli trvalo přijmout fakt, že moje starší velmi pravděpodobně nebude v devíti letech číst verneovky jako já. Kvalitní (dle mého soudu) literaturu proto povoluji prokládat "braky" typu Ztřeštěný dům na stromě, či jak se to jmenuje, který dcera doslova zhltne. Pokud nějaké dítě nečte vůbec, tak pak asi je fajn, když přečte cokoliv.

Tahounem jsou taky kamarádky, půjčují si knížky vzájemně, ale to až tak od té třetí třídy, a za to jsem moc ráda. Co čte jedna, chce číst druhá, chodí spolu do knihovny atp.

A taky je dobrý vidět s knížkou rodiče. (Cha cha, moje výmluva doma - jdu dětem příkladem :-D).

Audio - i Jiří Lábus se dětem dobře poslouchá.

A těší mě, že některé knížky nestárnou. Holky te´d jedou v Barbánkovi
 Lei 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:20:34)
Pardon, odklepla jsem dřív, Barbánka mají ještě po mně, vůbec celý knižní arzenál komplet naši schovali a postupně dle věku dětí přidělují.

Takže závěr je, že rozečíst se určitě může, ale kdyby měla nějaký limit, pro který se jí čte špatně, tak by si taky mohla vypěstovat blok...ale do toho vůbec nevidím, tak nechci vařit z vody. A číst dětem denně aspoň chvilku.

 E.mama 


Re: čtení - prvňáci 

(20.5.2020 22:24:18)
Kuličko, čti jí ty. Večer, v klidu, udělejte si rituál. Hraj si s hlasem, bude to vnímat. Občas ji nech přečíst větu. Odděl to od toho školního čtení. My jsme četli jen slabikář, poslední dva týdny jsme dohnali pracovní sešit ke slabikáři a dala jsem mu knížku - první čtení. Čte mi ji po kapitolách, je to fajn, otočit rituál
 Tante Bante 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:19:22)
Kuličko, jako kdybys mluvila o mém nejmladším synovi. Stejně s počty, stejně s AJ, stejně se vztahem ke škole. Čte "jakž-takž" ze slabikáře. Např. Mikulášovy patálie čte plynně..zjisti, jestli náhodou si dcera nečte někde "bokem na tajňačku".
Obtíže při čtení "dys" charakteru má dcera a to chce jen jedno, vím to jako rodič i jako učitel: KLID. Pravidelný nácvik po MALÝCH kouskách, protože obvykle bývá porucha koncentrace, takže v klidu a míru malý kousek a pak holt musíš číst ty. Pokud by potíže byly větší, tak péči speciálního pedagoga, ale ten klid a vytrvalá práce po malých kouscích je nejdůležitější. Měsíční výpadek mohl mít vliv, zase to doženete, ale počítej, že byl.
Čtení se dá ritualizoval, zařadit s nějakými okolnostmi do rozvrhu, pokud je dítě takové, že mu to dělá dobře, myslím, že to je častější případ. Ale jde i improvizovat, vycítit moment a tasit knihu, pro některé děti je to lepší.
 Lei 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:21:26)
bokem na tajňačku, přesný, to jsem dělala já ~:-D
 Vítr z hor 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 8:33:45)
"Obtíže při čtení "dys" charakteru má dcera"

Jedna moje dcera taky. V PPP teda nic neodhalili, ale to vyšetření bylo tenkrát takové povrchní. Má i úplně stejné potíže s každým novým jazykem, který se učí, češtinou počínaje. Mrzí ji, že zřejmě nikdy nebude předčítat jako v rádiu, ale už takhle v 11 letech zvládla čtení ve 3 jazycích, je velmi čtenářsky gramotná (= rozumí), čte ráda – i složité a dlouhé knihy – a ukázalo se, že nakonec zvládá i učení se dalším jazykům. Vlastně je zvládá líp než ostatní, asi proto, že už zjistila, že když to nevzdá, tak to funguje. Zatímco ostatní různě ztrácejí motivaci, zpomalují nebo zrychlují, ona jede jako tank a nakonec skoro všechny převálcuje. Číst teda začala už ve 4 letech, ale je to dodnes takové kostrbaté. Asi už to tak zůstane... Učitelé si nikdy nedovolili nic říct, protože viděli, že se snaží a vlastně má až neuvěřitelné výsledky.

Druhá (taky 11 let) čte jak v rádiu od cca 5–6 let, první tři jazyky jí šly tak nějak samy, taky všechny zvládá slovem i písmem, ale ty další pro ni byly tak trochu šok, najednou zjistila, že se vlastně vůbec neumí učit. Nikdy to nepotřebovala.
 Tante Bante 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 9:33:48)
Jj, to je velmi podobné a já mám to samé. Dobrá zpráva je, že "jako v rádiu" jsem se naučila číst v třiatřiceti ~t~. A zůstalo mi to. Způsobilo to to, že jsem nastoupila do školy a zjistila, že bez poutavého předčítání se neobejdu.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 9:40:08)
Tak to já taky, když jsem uspávala na příměstském táboře. Ale naštěstí jsem měla již v té době 18 letou praxi s vlastními dětmi. A kolegyně radši uklízela než by předčítala ~:-D
 Tante Bante 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 10:16:00)
U dcery v přípravné třídě působila asistentka, která byla velmi milá, asi měla ráda děti, ale nebyla na tom úplně OK s mentální kapacitou. Nechápala třeba princip hesla v počítači. Asi i to způsobovalo, že ačkoliv měla zalaminovanou kartičku s heslem na krku, nebyla schopná to heslo bez chyby přepsat. Vím jistě, že to nebyla zlá vůle. A tahle žena dětem v družině předčítala, slabikovala jako prvňák a ještě s chybami. Dcera u toho seděla a v sedě klimbala. Nikdy bych to nezjistila nebýt toho, že jsem se jednou proti předpisům do školy vloupala a vnikla do družiny, kde se to dělo. Ředitelka mi sdělila, že to ví, ale že to nevadí. Že ji děti mají rády. To je takové esenciální pro pochopení, jak funguje česká škola.
 Mariana +2 


Re: čtení - prvňáci 

(21.5.2020 10:53:51)
Kuličko
asi bych tomu dala čas.
mně přijde tvoje dcera šikovná, ale je možné že v kolektivu se neumí/nedokáže úplně projeví, to je nejspíš povaha. A někdy ty různé "dobré" rady nefungují univerzálně.

Moje dcera - doma ji máme za drsňačku a prosadit se umí proti staršímu raz dva, pusu nezavře a její hlasitost je pár stupňů výš než je mi někdy milé. Byla dost v šoku, že ve škole je za tichounkou neprůbojnou holčičku, která jen sem tam pípne. Myslela jsem že po první třídě se otrká a sedne si to, ale je ve čtvrté a pořád je takový tichošlápek (jen tedy ve škole).
A navíc myslím si že ty online hodiny jsou pro děti nezvyk, pro prvňáky to musí těžké obzvlášť, ještě doražené tím že teď to "máma poslouchá".

Tvoje dcerka má zřejmě dost dobře vyvinuté sluchové vnímání, pokud dokáže na základě anglických pořadů odvozovat řeč a komunikovat. To se jistě zúročí. Možná ale teď ji to naopak trochu mate, dokud slabikují a neumí správně "nahodit" ten odposlechnutý přízvuk.
U prvňáků to čtení zatím ještě nebývá s porozumněním textu, a ty rozdíly mezi dětmi jsou velké, ale časem se to dorovnává.
Dala bych jí čas. Ke čtení motivovat ale nad rámec nějakého procvičování do školy vyloženě nenutit. Nabízet knihy, třeba až jí něco "chytí", takto to pak přelouská. Zdá se že zvídavá je dost. Nechala bych ji dozrát.

A ad to čtení v rodině - to si nevybereš. Já sama jsem velký čtenář, mám několik metrů knihoven. Obě děti jsou dyslektici, stejná diagnoza. Přičemž starší čte opravdu nerad, a jen z donucení, ve volném čase si fakt s knihou nesedne. V rámci mírného nucení dokázal přelouskat jen Deníky minecrafťáka, to jediné ho dokázalo zaujmout že se překonal.

To mladší, i když to ze začátku nevypadalo, tak cca od třetí třídy začala být čtenářka. Začala jednoduchými knihami o zvířátkách, což ji baví, a postupně čte víc a víc. Ale taky jsem dlouho hledala jaké téma, jaké knihy ji ke čtení "nakopnou".

Takže ani ty pozitivní příklady rodičů co čtou někdy nepomůžou.
A i na tu PPP je ještě času dost, počkala bych co se projeví až během 2 třídy.
 takytakova 


Re: Čtení - prvňáci 

(21.5.2020 21:14:18)
Zkoušela bych motivovat ke čtení. Vybrat něco, co ji bude bavit. Mám syna u něž čtení není silná stránka - a taky to dělá strašné nerad - co u nás funguje a na čem procvičuje čtení bez odporu je to, co ho baví:
Čtyřlístky - lépe knihy než sešity - rozdělíme si postavy (i s dcerou) a čteme - syn nemá pocit, že musí číst dlouho sám a přečte mnohem víc, než kdyby četl souvislý text.
Minecraftí komiksy - je jich plno - i v knihovnách, též si střídáme postavy.
Pokud vybereme nekomiksovou knihu - střídáme po větách nebo odstavcích - zase dle délky - nebo třeba syn čte vždy první větu v odstavci zbytek já.
Jak už tu někdo říkal - videa na pozadí jiné činosti bych zrušila, to mi přijde hrozný nešvar nebo alespoň nahradila audioknihou - je toho plno i ke stažení na netu, jen to chce najít téma, které jí bude bavit.
Známou třeba překvapily děti 1.-2. třída - jeli autem a pustili si čtění v rádiu - bylo to kniha pro dospělé - ale ty děcka z toho byli nadšené a poslouchali jak pěny. Vůbec bych se nebála, toho že chce knihy pro straší - pokud holky rády fantasy - klidně bych i mrňavce zkusila číst třeba Časoděje - to je může bavit všechny a můžou číst na střídačku spolu.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.