1kulička |
|
(20.5.2020 19:29:02) Ráda bych si porovnala, jak moc s vašimi prvňáky čtete nebo jste četli a v jakém momentě jste usoudili, že už je to dobré? Řeším u nejmladší, jako typická hodná holka hledám první chybu u sebe, tedy se sebeobviňuji, že s ní čtení málo cvičím. Jak teď máme online hodiny, tak ostatní děti čtou lépe, alespoň v té naší skupince asi 12 dětí. Některé v podstatě plynně, některé pomaleji a slabikují, sem tam chybka, ale ta moje holka je výrazně horší. Dává takový zvláštní přízvuk třeba na dlouhé slabiky, který vůbec nezní česky. To jsem u starších nikdy neviděla. Holka byla vždy dost šikovná, jenže tak od 4 let strašně plachá a nějak se to nelepší. Nesnášela školku, nesnáší školu. Zdá se mi, že se prostě nechce ode mne vzdalovat, bojí se cizích lidí, má ostych před učitelkou, i když jí zná už od začátku roku. Ona třeba ve 4 letech uměla jednoduše násobit, počty do 10 úplně v klidu....nástupem do školy najednou zjišťuju, že si tyto jednoduché počty raději počítá na prstech a z paměti už si vůbec nevěří, najednou jí dělají problém počty přes desítku, pokud nepoužije pomůcku (prsty, tužky). Začíná mne to trápit, teď když vidím, že matika je začíná být náročnější a ona jakoby nezvládá to, co dávno suverénně uměla. ...... mluví v podstatě plynně anglicky, ale při hodinách AJ raději vůbec nemluví, když je vyvolána tak je tak překvapená, že často mlčí. To čtení s ní teď poctivě cvičím denně, přečteme ve slabikáři nejprve slabiky, pak slova ve sloupečcích a nakonec text. Vždy jsem zastávala názor, že číst plynně na konci první třídy není třeba, ale když slyším ostatní děti, ztrácím jistotu, nechci, aby byla nejhorší. Taky si nejsem jistá, jestli je to tím, že jsem ten nácvik podcenila (v březnu jsme moc netrénovaly...), na druhou stranu teď 2 týdny čteme denně celkem dost a žádný pokrok nevidím. Do karantény jsme jely podle úkolů. Je možný, že má dyslexii, tu má diagnostikovanou nejstarší dcera, ta měla taky dost problém v první třídě, ale bylo to jiné, tak nějak zatím spíš pozoruju. U prvních 2 dětí jsme nijak intenzivně trénovat nemuseli, naučily se ve škole, doma jen kondičně vždy pár řádků. Možná si to už nepamatuju, budu proto ráda, když mi napíšete, jak moc tomu trénování dáváte.
|
Agniezska |
|
(20.5.2020 19:36:19) Dcera je z dvojjazycneho prostredi?
|
1kulička |
|
(20.5.2020 19:44:31) To ne, ale sleduje na youtube videa v angličtině od malinka, často sama zaváděla hovor anglicky, hrávala si a mluvila při hraní anglicky. Teď třeba sleduje videa o prehistorických mořských tvorech a je pro ni jednodušší mi o tom vyprávět anglicky než česky. Pár hodin denně tu angličtinu slyší.
|
sally |
|
(20.5.2020 19:48:58) no tak je možný, že má teď určitý blok - že bere češtinu jako "jazyk, kterým mluví maminka u plotny" a ne jako něco, co by se mělo učit ve škole, nebo čím by se mělo ve škole / televizi komunikovat. BTW - umí číst anglicky? To je trochu jiný systém, může se to fakt motat.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 20:16:30) číst anglicky neumí, ráda si opisuje anglický slova, ale nemyslím, že ví co znamenají, to musím vyzkoušet. To jí vysvětluju, že anglicky se píšou věci jinak,i že písmenkům se jinak říká, ono na to taky dost narážíme, když jí pomáhám něco vyhledat na netu. Můj problém je, že ona má krásnou výslovnost rodilého mluvčího, ale nevnímá ještě, co je tam za písmenka a tak já často hádám, co vlastně chce najít, to je pro mě taky dobrý výcvik, někdy si opravím svou špatnou výslovnost
|
|
|
|
|
sally |
|
(20.5.2020 19:44:08) Kuličko, nevím skoro nic o dyslexii, takže to budeš muset povážit sama, jestli to tam není (a pokud má nějakou takovouhle překážku, tak je klidně možné, že jí to omezuje i v té matematice a ostatních předmětech, že se víc stydí, protože vidí, že je "jiná" a "méně funkční" než ostatní - tohle může nadělat velkou paseku napříč předměty a chováním, nejen "ve čtení").
Co mě ale napadlo - že jestli trénujete slabiky a věty ze slabikáře, tak se ze čtení stala povinnost, úkol, tj. něco nepříjemného. Mě chodily děti "číst k vaření" - sedly si na barovou židličku u kuchyňské linky a četly mi - trošku to odladilo ten stres, že je to škola, nedýchala jsem jim za krk, a přitom jsem byla po ruce a mohla jsem pomoct s těžkým slovem, opravit chybu.
Ale je pravda, že tady k tomu čtení je spousta krásných knížek - od Dr. Seuss, přes Magic Tree House a podobně - jednoduché texty, ale s příběhem vtipem atd... Takže bych asi hledala i jak se "zbavit slabikáře" a trochu to "odškolnit". A další věc - čteš ty jí? Ono i to, že čteš ty, je určitá výuka - jak se co vyslovuje, jak jsou přízvuky, co děláš s hlasem na konci věty atd... Plus si myslím, že je důležité pěstovat "porozumění textu" - zkusit si o pohádce / příběhu pak povídat, abys viděla, jestli je problém jen ve čtení, nebo třeba i nějak jazykový / paměťový atd.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 20:09:12) Ten slabikář používám proto, že se teď učí takové těžší spojení, jak číst au, ou, jak číst více souhlásek, třeba drá, vrá, chlá, nebo mlž, plž, srst apod. teď mají na tento týden ď, ť, ň, ono je to na nácvik docela užitečný. Pak čteme text ve slabikáři, což je třeba básnička nebo nějaký příběh a jako správný vyjednavač dcera po mně chce, ať delší věty čtu já. Tak nejprve jsem vyhověla, teď jí motivuju, aby to zkoušela sama a jako docela se nechá, už si zvykla (v tom březnu a dubnu se fakt hodně bránila). Učitelka to dělá podobně. Knížky jako příběhy číst nechce, připadá si na to velká, bohužel starší dcery jsou puberťačky, co jí rády setřou a ona tak zamítá věci pro děti...nejvíc cool je minecraft, nějaký ten cool youtuber a knížky pro první čtenáře jí vůbec neberou, nechce abych jí četla, vnucuju se marně už 2 roky. Do té doby měla ráda jen 2 knížky, je taková konzerva, chtěla je furt dokola a nic nového (když jsme zkusili, tak jí to nebavilo a chtěla se vrátit k těm starým). teď jsme třeba byly v dinoparku, tak jsem po ní chtěla číst názvy (anglicky je umí skvěle), tak jako jo, ale nadšení žádný, vydržela asi u 10 modelů, pak už odmítala, že mám číst já.
|
K_at |
|
(20.5.2020 20:20:42) Kuličko, a jak se psaním? To jde dobře?
|
1kulička |
|
(20.5.2020 20:25:12) Kat, není to žádná sláva, ale má to raději než čtení. Často si nepamatuje, jak se které písmenko píše, musím jí to znovu ukazovat.
|
K_at |
|
(20.5.2020 20:28:52) Kuličko, ještě blbost teda, spojovacím, doplňování obrázků, puzzle, věci na zrakovou percepci zvládá dobře? Dokreslit chybějící kus obrázku? Prostě jestli není problém někde v oblasti zrakového vnímání.... Jenom úplně prvotní myšlenka. Ale teda divné je, že se tak moc stydí ve škole. Ale asi bych oslovila výhledově šikovnou PPP, co lateralita? Holky ze školy budou vědět.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 20:41:29) Kat, to úplně nevím, puzzle jsme neskládaly dlouho, ale pokud si pamatuju, tak jí to nedělalo problém. Ale vždycky hodně špatně kreslila, v 5 letech to byla ostuda na preventivní prohlídce. Štětcem maluje ráda a dobře. Ale kresba a vybarvování nic moc. Já ty psychology zatím spíš odkládám, právě proto, že je tak nesmělá a nechtěla by spolupracovat (zápis byl taky šílený, některé věci odmítla dělat). Ale teď už by asi pracovala, bud ji muset asi objednat. Jen jsem si tady chtěla trochu ověřit, jestli dnes jsou nároky takové, že bez domácího procvičování to děti nedávají..
|
K_at |
|
(20.5.2020 20:46:50) Kuličko, některým dětem to trvá, příště dozrají třeba ve 2.třídě. ale to kreslení, písmenka, čeština, v kontrastu s tou asi výbornou sluchovou pamětí.... navíc zatlouká své schopnosti, jakoby se styděla???? za to, co umí. Nevím, zbystřila bych.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 21:01:07) Kat, ano, loni jsme byly na dovolené s kamarádkou učitelkou mš (malá byla předškolačka) a já jí vyprávěla, že se nechce zapojovat ve školce a nespolupracuje. Ona si s ní chtěla povídat, ale malá s ní nechtěla. A nechtěla odpovídat ani na věci, které znala. Kamarádka to pochopila a radila mi, abych to učitelce řekla předem, že se prostě rozhodne nekomunikovat, i když danou věc ví. Děti v jejím věku se rády pochlubí, ona ne. Ale zase když je lepší den, tak odpovídá skoro stejně jako ostatní děti, jako co bude dnes dělat a dokonce z ní na Mikuláše vypadla básnička, kterou jsem se jí marně snažila naučit a ona jí pořád neuměla a pak asi po měsíci z ní vypadla, když chtěla dostat odměnu. Je to známka, že se to lepší (ta nesmělost), ale asi máš pravdu, že tam bude ještě další problém.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(20.5.2020 21:48:34) No dnes... uz pred tak 30 lety moje mama (ucitelka 1. stupne) tvrdila, ze deti musi cist a psat v 1. tride doma kazdy den, a ze hned pozna, kdyz na to nekdo kasle. Jestli vidis, ze dcera zaostava, a ze je neco spatne - necekej a objednej se do PPP. Momentalne stejne resi jen odklady a AP, nez zacnou brat normalne, jeste to potrva. Kdyz zacnes hned usilovat o vysetreni, mozna uz v breznu pujdete na radu (nebo o pul roku pozdeji). Kdybys chtela vahat, uvedom si, ze dceri bezi cas. Do 11 let by se dite meli naucit normalne cist, kdyz to nestihne, tak uz to patrne nedozene. Zda se to daleko, ale dceri je, predpokladam, kolem 7, az ji vezmou, bude ji 8, a kdyz se hned odhali pripadny problem, na nacvik zbydou max. 3 roky.
Treba to ale nic neni a v zari bude dcera zarit 🙂
|
|
|
1kulička |
|
(20.5.2020 20:44:07) Ony jí takové ty pracovní sešity pro předškoláky nikdy nebavily, nechtěla to dělat (spojovačky, vybarvovačky), tak to už ani nekupuju. Nejstarší to třeba milovala, pořád chtěla po mně nějaké úkoly.
|
K_at |
|
(20.5.2020 20:49:03) Kuličko, nebaví tě to, co ti nejde. Logicky. Jak se ti bude chtít kreslit, spojovat, když v tom je nějaký problém. Ještě bych zvážila ortoptiku, ale to bych viděla, co si o tom myslí tady učitelky ze školy.
|
kachna_ |
|
(20.5.2020 20:59:34) Kat, prosím tě, ty jsi kdysi doporučovala nějakou optiku v Praze pro děti, nepamatuješ si jakou?
|
K_at |
|
(20.5.2020 21:05:16) Lenko, ortoptiku, myslím, že Vodičkova ulice. Je to u Václaváku. Některá vyšetření jsou placená. Kamarádka s nimi má dobrou zkušenost.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 21:11:08) Tu ortoptiku měli loni ve školce cca před rokem a prý dobrý. Při prohlídce u doktorky měla trochu problém právě, tak jsem byla ráda, že ve školce ta možnost byla. Ale teď jsem zmatena :)
|
K_at |
|
(20.5.2020 21:15:20) Kuličko, nevíš, co všechno kontrolovali?
|
1kulička |
|
(20.5.2020 21:33:46) Kat, to nevím, ale dostala jsem od toho nějaký papír, tak se zítra podívám. Teď jsem jí dala pár příkladů počítat z hlavy a bez chybičky....tak nevím, asi stres a ta kombinace jak říkáš, čtení psaní?
|
K_at |
|
(20.5.2020 21:41:40) Kuličko, bohužel já se málokdy dozvím řešení těchto indicií, protože minimum dětí jde do poradny a já nemám většinou zpětnou vazbu, co se teda vlastně skrývá za různými oslabeními. Ale když říkáš, že kresebný projev slabý, včetně různých asi grafomotorických úkonů, k tomu čtení, čtení číslic, kdy jakoby nerozumí něčemu, co jinak chápe už 2 roky..... Zapomínání, jak se píšou některá písmenka. No je toho docela dost. Může to určitě být i nějaká nezralost.
|
1kulička |
|
(20.5.2020 21:51:16) No tak asi zkusím tu ppp, možná teď ani nejsou narvaný :) Já nemyslela nutit jí číst, ale donutit jí poslouchat moje čtení...protože to už druhý rok odmítá...myslím, že kdybych na to šla od lesa, že bych ji snad přesvědčila.
|
Vítr z hor |
|
(20.5.2020 21:56:21) Jezdite autem? V aute muzes poustet audioknihy a dite proste musi poslouchat. Deti maji obzvlast rady Karla Hogera nebo Vlastimila Brodskehi - zkus je pustit misto sebe
|
Alena |
|
(20.5.2020 22:18:13) "Deti maji obzvlast rady Karla Hogera nebo Vlastimila Brodskehi " Na to me hned napadlo: propana, ktere? Ani moje deti, ani ja v detskem veku. Kdyz pominu znelost hlasu, tak cokoliv, co tihle dva panove nacetli, bude aspon 40 let stare (pravdepodbne vice), cili tempem a obsahem i jazykem mimo vetsinoveho sedmileteho posluchace.
|
Vítr z hor |
|
(21.5.2020 6:18:27) Mozna je to prave kontrast se soucasnym svetem, produkci na efekt, hodinami stravenymi u videa. Mam to vyzkouseno mozna u stovek deti - fakt si nevzpominam, ze by se to nekomu nelibilo. Naopak poslouchaji zaujate a vetsinou pak vedi, o cem to bylo (coz dnes rozhodne neni bezne). Oba panove ctou velmi klidne, laskave. U youtube-deti samozrejme neni jednoduche dosahnout toho, aby poslouchaly cokoliv. Podobny efekt, tedy klidne a zaujate poslouchani, jsem zaznamenala take u Bary Hrzanove.
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(20.5.2020 21:53:35) Jeste se tam, tusim, nekde objevilo, ze ma potize s diferenciaci zrcadlovych tvaru. To uz by nemela, respektive by s tim nemela mit problem ani loni touto dobou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|