Saša 2/98 |
|
(4.4.2020 16:42:18) Mám dotaz především na paní učitelky. Mnoho let jsem pracovala na OSPODu jako kurátorka pro mládež a tedy řešila v hojné míře záškoláctví. Od zavření škol je tu na rodině mnoho témat, jak probíhá on-line výuka a kolik úkolů děti dostávají. Ale já si nedělám iluze, že děti z tzv. nepřizpůsobivých rodin se plné míře věnují vzdělávání dětí doma. Máte nějaké instrukce k tomu, když víte, že se dítě do on-line výuky nezapojuje? A co budete případně dělat s dětmi, které skutečně za celou dobu , co budou školy zavřené, se na učení ani nepodívají. Ptám se z vlastní zkušenosti z práce s těmito rodinami, kdy největší náš úspěch byl donutit ty děti do té školy alespoň jít.
|
Lada2 |
|
(4.4.2020 16:43:37) Těžko někoho donutit. Mají se vyzvat, aby se podívali tam, kam se zadávají úkoly. Ale jinak s tím nikdo nic neudělá. U některých to bude katastrofa.
|
|
libik |
|
(4.4.2020 16:43:42) Začni u nás, moje dítě z "přizpůsobivé rodiny" na to pěkně sere.
Co je to zas za pokus vyvolávat nějakou paušalizaci?
|
Lada2 |
|
(4.4.2020 16:46:21) Jsou děti, které ještě minulý týden měly všechny učebnice ve škole. O takové se jedná, tak to chápu já. A ano,i učitelé to řešili, protože to prostě problém bude.
|
|
Pruhovaná |
|
(4.4.2020 17:58:34) Myslíš, že když se o problému ze samé superkorektnosti nemluví, aby to neurazilo něčí jemnocit, že neexistuje? Že nejsou děti, které běžně v páté třídě nedovedou napsat slovo brambora, spočítat kolik je 15 bez 8 a do školy chodí, protože musí, jen aby tam přečkaly čas? V devítce odcházejí negramotní. Části bydlí na ubytovnách a rodiče jsou na tom stejně bídně. U nás je celá jedna taková segregovaná škola, natvrdo. Snahy s tím cokoliv udělat těžce ztroskotávají Některé z nich pochytí ve škole aspoň něco, doma to bude úplná tragédie. Ale hlavně o tom mluvit.
|
Taja |
|
(4.4.2020 21:07:06) Pruhovaná, tak v tom případě se situace karanténou bez vzdělávání nijak nezhorší, ne?
|
|
|
|
Saša 2/98 |
|
(4.4.2020 16:46:52) Nechci vyvolávat žádnou paušalizaci, jen jsem prostě postižená svým bývalým povoláním. A taky jsem mluvila s bývalými kolegyněmi a OSPOD /alespoň u nás/ nefunguje /všichni pracovníci mají homeoffice/, takže kontrola rodin, nad kterými je např. z důvodu záškoláctví nařízen soudní dohled, v tuto chvíli neprobíhá žádná.
|
|
Muumi |
|
(4.4.2020 16:51:49) https://www.zskladno-skolska.cz U nás je taková celkem ukazkove "rasově segregovana" škola. Když koukám na zadání úkolů, tak je tam třeba pro 3. třídu "konstrukce trojúhelníku". Už vidím, jak je to rodiče naučí. Pokud to na tom webu vůbec najdou, dalo mi to celkem práci. Takže někde na to celkem dost rezignuje škola. Zadá práci a má splněno. Naše bohužel dost taky, "úkoly mi neposílejte, pouze založte". Kdyby nedělal nic, nikdo to nezjistí.
|
|
Alena |
|
(4.4.2020 16:56:09) Donutis dite jit do skoly, ale vzdelavat se ne. Takze to nebude moc rozdil.
|
Federika |
|
(4.4.2020 17:04:11) Přesně tak. Tyhle děti , o kterých zakladatelka píše, se možná teď učiva nedotknout, a je možný, že když chodily do školy, tak přece jen něco pochytily,ale nemyslím si, že těch pár měsíců bude pro jejich vzdělávání nějak zásadní.
|
|
Saša 2/98 |
|
(4.4.2020 17:05:16) Aleno, rozdíl to bude. Když už jsem donutila ty děti do školy jít, tak chtě nechtě něco dělat musely. Minimálně se naučily číst, psát, počítat, občas pochytily i nějakou další informaci. A hlavně se udržoval ten návyk - ráno vstát, odejít někam. Dělala jsem na OSPODu 18 let, takže o životním stylu těchto rodin něco vím a neumím si moc představit, jak se bude velmi těžko budovat znovu nějaká pravidelnost ve vzdělávání.
|
Federika |
|
(4.4.2020 17:09:00) Sašo, tohle bude náročnější, to jo.Ono to bude náročný i u normálně přizpůsobivých dětí. Já jsem musela udělat po týdnu flákáníčka a bezvládí doma režim, škola v tom tedy pomohla tím,že vyžaduje pozornost už od rána, ale jinak by to bylo o vstánávání ve 12, ponocování a nicnedělání...
|
byvala radka |
|
(7.4.2020 10:19:46) hele, u nás to tak funguje doteď, vstávání ve 12 ale děcka stíhají, dělají to pak odpo
|
Lída+2 |
|
(7.4.2020 13:02:45) byvala radka, tak to máte dobrý, tento týden poprvé nemusí být syn neustále na netu....většinu musí poslat do druhýho dne. Zítra má online písemky od 9h.
V 8h přišel email a v 10h ten den doručení učiteli, prvních 14dní razili heslo- stejně by byli ve škole tak o co jde....nejlepší to bylo, když ten první týden to naházelo takto najednou 3-5 profesorů, poslalo se to podle toho co hrozilo za špatnou známku na výzo. Syn z toho byl úplně na nervy. Naštěstí už jedou přes učebnu a už se to nestává. asi si do toho vidí předpokládám a tyhle chuťovky zmizeli.
|
|
|
|
kachna_ |
|
(4.4.2020 17:14:38) Potvrzuju, ten rozdíl, když dítě chodí vs. nechodí, je (určitě u nás na prvním stupni) obrovský.
|
|
Delete |
|
(4.4.2020 18:52:57) Sašo,
zejména na prvním stupni se to naučily ty děti proto, že ty činnosti ve škole probíhaly, že je zažívaly, bylo to činnostmi, ne sezením nad knížkami a pracovními sešity.
Řekla bych, že ta ztráta režimu u nich bude větší problém, než to, že vynechají tři měsíce s učebnicemi.
Já jsem proti různému vynucování, protože to se vždycky obrátí proti pečlivým poctivcům, zatímco lajdáci zase najdou způsob, jak to obejít.
Je na čase začít pracovat na tom, aby škola a učení nebyly ani pro tyto děti k ničemu, aby i v podobných případech zůstala motivace něco dělat. To nevyřešíme teď během třech měsíců, ale je to příležitost s nějakými změnami začít.
Zrovna jsem četla na FB diskuzi učitelů, že jak objevují nové cesty, způsoby výuky i hodnocení (formativně, bez známek), najednou se jim čím dál více zapojují doteď laxní a ve škole třeba naprosto nepracující osmáci a deváťáci.
Ty děti se fakt musí od mala učit pro sebe a nestačí jim to jen říkat, ony to musí zažít. Místo toho ale zažívají neustálý strach z nějakých testů a srovnávání s jinými, škola je založená na pomoci rodičů, takže tyhle děti jsou neustále na chvostu, často na pranýři, protože nemají to nebo ono, neumí to nebo ono...No jasně, že když do toho najednou nemusí, že do toho dobrovolně nepolezou. Dávno ztratily zájem o dění a bohužel je už nechytne ani to, co by je normálně zaujalo, prostě propto, že jde o školu.
Tohle by se podle mě mělo řešit. Přemýšlení nad tím, jak člověka, který posílá děti do školy jen proto, aby měl klid od sociálky a najednou je tam posílat nesmí, aby vyvíjel činnost, je plýtvání energií.
Jde o tři měsíce, to se zvládne, uvidíme, jaké možnosti vzniknou pro příští rok. Třeba se uvolní hodinové dotace jednotlivých předmětů, aby si to škola mohla nastavit podle skutečné situace. Tam, kde to fungovalo, by to nechali, jak je, tam kde to nefunguje, by se upozadila třeba výtvarka a hudebka a navýšila matematika a čeština. Možná by se rozjela i debata o smysluplnosti povinného druhého cizího jazyka pro všechny. To by se líbilo mně. Pokud by mělo jít o delší období a do budoucna, je fakt na čase změnit přístup ke školství. Pokud povinnosti rodičů začínakí a končí posíláním dětí do školy, tak tenhle problém nevyřešíš.
|
kachna_ |
|
(4.4.2020 19:04:26) Jak? Jak to dělat, pokud pro rodiče nemá vzdělání význam? Vůbec nereju, fakt mě to zajímá, zejména od tebe si ráda ten názor přečtu.
|
Delete |
|
(4.4.2020 19:49:06) Lenko,
psala jsem to už včera nebo kdy. Já bych začala nahrazením povinné školní docházky povinným vzděláváním. Aby pro rodiče nebyl problém, když dítě do školy nechodí, ale když nemá odpovídající výsledky. Odpovídající jeho možnostem...což v zásadě už dneska určují výstupy RVP ZV. Dalo by se mluvit o úpravách, někde je toho moc, někde málo, ale rámec existuje.
Dneska to pro rodiče posláním do školy začíná a končí. Zbytek je problém školy. Škola jako státní instituce má řadu omezení.
Na druhou stranu, dneska i to, co má zajišťovat škola, je často házené na rodiče. Místo, aby se vyučovalo, jen se zadávají úkoly a testuje je, co se dítě DOMA naučilo. I v běžném provozu. Dítě je v mnoha předmětech závislé na tom, co si z domova přinese, jaké má doma podmínky. Hudební vzdělání má jen dítě, které zapíšou rodiče do ZUŠ. Ve škole učí hudebku kdekdo a zároveň se tlačí na to, aby se vlastně příliš nevyučovala, protože přeci talent a bla bla...chápu, známky kazí chuť nejen v hudebce, jen u matiky a češtiny je všeobecné mínění, že jsou víc potřeba. Já myslím, že ne, mně sice ve stresu baví řešit hlavolamy, ale moje dítě si radši zahraje na klavír. Prostě je to hodně nevyvážené vzhledem k využitelnosti pro jednotlivce.
Takže shrnuto, podtrženo, moje představa je taková, že rodič by měl povinnost zajistit vzdělávání dítěte, ale forma by byla na něm. A zároveň by školní docházka byla tím nejjednodušším způsobem, jak to vzdělání zajistit ve všech směrech, vše, čeho by dítě mělo dosáhnout, by se v té škole odehrávalo, vše, co by ke vzdělání potřebovalo, by bylo ve škole k dispozici. Existovala by skutečně individualizovaná výuka a pravidla s rozumným stupněm volnosti.
|
Saša 2/98 |
|
(4.4.2020 19:57:52) Delete, já jsem absolutně proti nahradit povinnou školní docházku povinným vzděláváním. V této zemi je příliš mnoho rodičů, kteří jsou negramotní, nebo jsou schopni maximálně svého podpisu. Ti by byli první, kteří by nechtěli, aby jejich dítě do školy chodilo. A kdy by se to všechno začalo dohánět? Až by se třeba za tři roky vidělo, že dítě neví nic? Ne, já jsem pro povinnou školní docházku zachovat. Spíš naopak, já bych byla pro ji zvýšit až do 18-ti let.
|
Delete |
|
(4.4.2020 20:24:02) Sašo,
v téhle zemi je negramotných ještě poměrně málo. A právě proto by posílání do školy mělo být nejjednodušší formou, jak to povinné vzdělání získat. Teď můžeš rodiče, co na školu kašlou, honit jenom na tom, když to dítě ve škole není. Stačí, že rodič podepíše omluvenku (to zvládnou) a nezmůžeš nic. Pokud nastavíš podmínky povinného vzdělávání tak, aby se nezjišťovalo po třech letech a nešlo jen o přezkušování, vždyť by klidně mohla být podmínka pravidelné komuniklace a dokládání činnosti.
V čadě evropských zemí je povinné vzdělávání místo docházky a nevšimla jsem si, že by ty země měli problém s negramotností. Je to jen o nastavení.
Povinná docházka nahrává flákačům a ignorantům. Dojít do školy totiž zvládnou a pak už nikdo nemusí nic.
A lidé, kteří vzdělávat chtějí a mohou, tak jsou vázáni na to chození někam, kde jejich dítě třeba týrají. Volba školy je možná, ovšem teoreticky. Protože když jsi vázaná docházkou, musí být pro tebe škola dosažitelná. Dítěti se tak vzdělání nedostane a ještě si s sebou nese celý život následky. Vím, o čem mluvím. Mám je dodnes.
|
|
|
|
|
|
|
|
-Velšice- |
|
(4.4.2020 17:04:48) My jsme rodina prizpusobiva a jeden z mych nevlastnich synu se na skolu taky ani nekoukl. Jen jednou tydne naposila do skoly to, co mu nekdo okopiruje a je vysmatej. Pojal to jako jedny velky prazdniny. Rozhodla jsem se, ze se nebudu rozcilovat. Asi se to musi jenom prezit a vysvedceni z tohoto pololeti nepocitat.
|
-Velšice- |
|
(4.4.2020 17:18:42) Baro, je v osmicce. Ja jsem z pozice nevlastniho rodice vycerpala vsechny moznosti. Priznam se, ze byt muj, tak uz je mrtvej Kazdopadne mu to prochazi a vyrazne si vylepsil hodnoceni. Asi to z meho prispevku vyzniva, ze je mi to jedno, ale mam spis naprosty pocit marnosti.
|
Federika |
|
(4.4.2020 17:26:00) někde jsem četla,že děti v tomhle věku jsou často nevzdělávatelné A že je to přejde.
|
-Velšice- |
|
(4.4.2020 17:28:41) Federiko, ja doufam. Strasne nam to doma kazi atmosferu. On je takovy ignorant...snad z toho vyroste
|
Federika |
|
(4.4.2020 17:33:55) Já jsem jednoho takovýho měla doma Te´d si chudák sám vaří guláše ve Vídni na VŠ. A nenutila jsem ho, nechala jsem ho bejt..
|
-Velšice- |
|
(4.4.2020 17:37:43) Fed, ja ho jeste v sestce nutila, ucili jsme se kazdy den a bylo to znat. Ted se k tomu ale pridala puberta a to uz je moc Tvemu synovi gratuluji, ze dostal rozum , nas pujde nejspis na uciliste, ale i tam se na to musi alespon podivat. Je to zvire..
|
Federika |
|
(4.4.2020 17:39:57) Můj syn už byl naštěstí na gymplu, takže měl do maturity celkem postaráno, nemusel řešit devítku. Ale pár let fakt nedělal nic
|
-Velšice- |
|
(4.4.2020 17:59:46) Fed, kez by to tak bylo i u nas.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.4.2020 18:41:57) Divá Báro, třeba to období nemají všichni stejně Můj starší syn byl v primě ještě snaživec, v sekundě to taky ještě šlo, od tercie to začal flákat a pak to šlo nějakej ten rok z kopce, teda on vždycky všechno tak nějak udělal, ale flákal to, jak to jen šlo. A mladší syn je v kvartě, takže devítka a ještě jsem u něj nic nepozorovala, tak třeba bude klid, uvidíme
|
|
|
|
|
|