30.4.2017 21:21:07 Delete
Re: Rozdělení početných tříd
Lído,
nejsem si jistá u starších, ale u těchto malých dětí se nám dělení podle úrovně vysloveně neosvědčilo. Měli to tak na angličtinu. Jedna třetina dětí na tom vysloveně vydělala, jedna byla celkem v pohodě, ale tu poslední třetinu to odrovnalo. Možná kdyby se sešly děti sice ne moc nadané, ale hodné, ale bohužel moje třída je plná takových, co mají problémy i v učení, i v chování. Dostali se tak do jedné skupiny a k nim ještě pár těch hodných slabých a tyhle to odnesly nejvíc, protože neměly šanci naučit se ani to málo, na co měly. Tahle skupina, i když v ní bylo nejméně dětí, byla neučitelná. A to byli druháci, poměrně malé a teoreticky zvládnutelné děti. Ale těžko se popisuje, co takových 10 problémových dětí (těch 5 bylo těch slabých hodných) dokáže se sebelépe připravenou hodinou udělat, když tam není nikdo, s kým se dá pracovat...
A vlastně to odnesly i ty děti zlobivé, protože když s nimi člověk pracuje v prostředí, kde pracují ostatní, tak se většinou dají utáhnout. Takhle nebylo jak a na čem.
Letos jsme si dali tu práci a namíchali je a i když je jich víc a ještě přibyly děti ze speciální třídy (tedy potenciálně další problém), tak se ve všech těch skupinách pracuje velmi dobře. Vím to, protože v jedné jsem byla na hospitaci, v jedné mám asistentku a v jedné jsem suplovala, navíc v době angličtiny mám většinou Lokno" a sedím v kabinetě na stejné chodbě, takže stačí otevřít dveře ma chodbu a mám celkem přehled.
U větších dětí to už může fungovat jinak, ale já bych po loňské a letošní zkušenosti do dělení podle výkonu rozhodně nešla. Ještě tak kdyby se to tak dělilo na každý předmět, podle zájmu a výkonu (podobný systém byl naznačen v Zoufalých manželkách na nějaké soukromé škole, že tam děti stejných ročníků dělili na třetiny podle úrovně a podle toho se snimi pracovalo, přičemž se přísně tajilo, kdo je v jaké úrovni, rodiče ani děti nevěděli, jak jsou na tom ostatní skupiny). Ale to je hezké na představu, s realizací si nejsem moc jistá
.
Odpovědět