Vitrix |
|
(28.1.2015 20:24:27) Zajímal by mě názor především učitelek, ale i zkušenosti ostatních uvítám. Jakým způsobem proběhl u dětí v první třídě přechod z tužky na pero? Jde mi o to, jestli všichni najednou ve třídě přešli na pero nebo postupně každý mohl psát perem, jak uznala paní učitelka? Mladší syn je jeden z posledních (on líčí, že poslední), který pořád píše tužkou a je z toho nešťastný. O to víc, že ode dneška může psát perem i jeho nejlepší kamarád. Přikládá tomu dle mého větší význam než by měl, cítí se špatně, nechce být poslední. Vysvětlila jsem mu, že na tom není nic špatného, že doma klidně můžeme zkoušet psát perem a třeba zjistí, že se mu tužkou píše líp. A pokud by se mu kvůli tomu někdo smál, tak se dotyčný chová hloupě. Nemám z toho dobrý pocit, ale asi je nesmysl, aby začali psát perem všichni najednou, aby se přešlo takovému "soutežení", kdo dřív...Co si o tom myslíte?
|
jana | •
|
(28.1.2015 20:28:28) U našeho dítěte to bylo postupně.První pravděpodobně šikovnější děti začly psát perem kolem Vánoc tuším,zbytek postupně po.
|
|
Roya |
|
(28.1.2015 20:31:02) Jsem učitelka, učím první třídu. Na pero přecházejí ty děti, které mají uvolněné držení tužky a tudíž na ni netlačí. Kdyby dítě s křečovitým držením psalo hned perem, za chvíli by ho bolela ruka a nezvládlo by napsat to, co dítě s uvolněným držením napíše bez námahy. V mé třídě teď píší tužkou 2 děti (z 27), protože ještě ruku opravdu uvolněnou nemají - není to za trest, ale ještě nepřišel jejich čas, musí k tomu dozrát. Je na učiteli, aby z psaní perem nedělal nějaké kastování.
|
Vitrix |
|
(28.1.2015 20:35:07) Právě jsem vycházela z předpokladu, že šikovnějším neuškodí, když budou psát tužkou do té doby než budou moct psát perem i ti s méně uvolněnou rukou. Ale to bych asi chtěla moc. Nevím, jak to učitelka podává, nicméně syn to bere jako prohru nebo ostudu nebo jak to napsat.
|
Kreaty |
|
(28.1.2015 20:37:07) Vitriy, no přesně tak.
|
|
Alena | •
|
(28.1.2015 21:11:56) U syna to tak je. Do konce ledna pisou vsichni tuzkou a pak si muzou psat cim chteji (tuzkou nebo perem), nemaji ani nijak definovane pero.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.1.2015 21:12:53) to je super přístup
|
|
|
|
Kreaty |
|
(28.1.2015 20:36:15) tak kastování si z toho děti udělají samy, není možné, aby všichni psaly tužkou do té doby než budou všichni schopní psát perem?
|
Vitrix |
|
(28.1.2015 20:40:08) Blanket, právě si myslím, že to "kastování" spíš souvisí víc s dětmi než učitelkou, něco jako ve stylu, haha, ty pořád ještě píšeš tužkou a my nee a syn je spíš z těch, který toto neustojí.
|
Roya |
|
(28.1.2015 21:03:08) Vitrix, tohle učitelka může korigovat a děti vést k jinému přístupu. Pokud to umí.
|
|
|
Roya |
|
(28.1.2015 21:01:53) Blanket, když děti mají zažitý zlozvyk - špatné držení tužky, křečovité sevření, musí vynaložit jistou námahu (ani ne tak fyzickou, jako hlavně dávat si na to pozor), aby se to přeučily. Některé děti se motivují samy - chtějí mít uvolněnou ruku. Další děti jsou motivovány snahou vyhovět požadavkům paní učitelky. A některé děti nevidí důvod, proč namáhavě měnit zažité držení, a samy od sebe by se k tomu nikdy nepřiměly. Mám zkušenost, že tyhle děti právě začnou na změně držení "makat" ve chvíli, kdy perem píše víc než polovina třídy. Je to jistě trochu diskutabilní motivace, ale myslím si, že pokud učitel vede třídu zdravě a děti vědí, proč perem někdo už píše a někdo ne a že to nijak nesouvisí s jejich hodnotou, dětem to pomůže uvolnit ruku, kterou by jinak třeba nikdy neuvolnily a pak by měly problémy nejen s předmětem "psaní", ale všude, kde se píše.
|
Vitrix |
|
(28.1.2015 21:07:46) Mám ale pocit, že jsou děti, které se stejně správný úchop nenaučí a "přežijí" Vidím i na mnohých dospělých, jak špatně pero drží
|
Roya |
|
(28.1.2015 21:10:54) Ano, vždycky se všude najdou výjimky. Nebo jen těm dětem nikdo nepomohl a neporadil, jak na to.
|
|
|
|
|
|
Kreaty |
|
(28.1.2015 20:34:02) chápu, že nechce být poslední ve třídě my máme dceru ve druhé třídě a zatím všichni píšou tužkou a zřejmě ještě dlouho tužkou budou psát, mimo ČR nic neobvyklého aby si nepřipadala jako úplné mimino, tak jsem jí koupila pentilku s tloušťkou 0,7, aby jí tak často nelámala a taky nechci furt ořezávat
|
|
R+2 |
|
(28.1.2015 20:50:52) syn psal tužkou celou první třídu a chvíli to vypadalo, že bude psát i ve druhé třídě! naštěstí ne, byla výměna učitelky. dokonce pančelka dovolila synovi psát perem a po týdnu to zrušila a nechala ho celý zbytek školního roku psát tužkou. |Byl poslední, mrzelo ho to. a co jsem s tím mohla udělat? díkybohu už tahle pančelka už neučí na naší škole.
|
|
Delete |
|
(28.1.2015 20:57:40) No praxe je taková, že se postupným dovolováním pera prý děti motivují k větší snaze, přičemž ale nejde ani tak o to, jestli jsou písmenka vysloveně dokonalá, jako spíš jestli je správný úchop a uvolněná ruka. Všude kolem mě se to děje, ale já jsem to zatím nezkousla.
Takže já zatím nechávám psát všechny děti tužkou, přijde mi to pohodlnější, praktičtější....
Taky jsem začala s psaním později, než je obvyklé, a i tak má ještě dost dětí problém vůbec napodobit tvar písmene a navázat dvě písmena za sebou, natož aby se dokázaly soustředit na to netlačení, řádky...
A děkuju za téma, jenom mě uvtrdilo v tom, že pero postupně dávat nebudu.
|
Roya |
|
(28.1.2015 21:08:55) Delete, nechávala jsem všechny děti psát tužkou až do půlky prosince, ale pak už jsem začala dovolovat psát perem, protože si to děti přály a nevidím důvod jim bránit v postupu vpřed, pokud už jsou na to zralé. Jsem přesvědčená o tom, že když učitel celkově dobře třídu vede, aby se děti navzájem braly, panuje atmosféra důvěry a je podporovaná sebedůvěra všech (ne jen těch školsky úspěšných), není důvod držet všechny na stejné úrovni, naopak v různých předmětech a různých látkách je podle mé zkušenosti vhodné děti různě dělit do pracovních skupin podle toho, co již zvládají - aby se všichni mohli rozvíjet optimálně podle své momentální úrovně (opakuji v různých ohledech různě, neexistují u mě stabilní skupiny "lepších", "horších" apod.). Mně to funguje, nikdo se nenudí a nikdo se necítí méněcenný.
|
Delete |
|
(28.1.2015 21:20:59) Royo,
no já jak začínám, tak než něco pokazit, tak radši nikam nespěchám. Nejradši bych ti poslala ukázku toho, jak jsou na tom ty moje děti, uvolněnou ruku vidím tak u třech...a to jsem všechny kresebné cviky dělala 3x víc, než je obvyklé, denně cvičíme....myslím, že hodně dělá to, že většinou jde o letní kluky a tak jim to trvá déle...i když zatím nejlepší písař je právě taky kluk.
Plus tedy jsem zkusila otestovat něco jako soutěž družstev a jedno dítě to tam hodně těžce neslo, i rodiče mě upozorňovali, že špatně snáší, když není ve všem nejlepší nebo alespoň stejně dobrý jako ti nejlepší (prostě nemusí být první sám, ale potřebuje být první). Dostává se do afektů, mlátí věcmi i do ostatních....takže tam musím hodně opatrně navykat, a protože zrovna jemu to psaní fakt ještě nejde, tak by bylo asi hodně zle.
Ale taky si říkám, že času dost, začala jsem s nimi psát do písanek až začátkem ledna, do té doby ani nemělo smysl s tím začínat....a není to nevycvičeností, kolegyně, co dělá genetiku, takže psací písmo zařazuje později plánovaně, začala ve stejné době, na uvolňování ruky pracovala se třídou tak nějak normálně podle metodiky, a její děti vzaly písanku a píšou nádherně proti těm mým.
Takže já prostě ještě počkám.....
A jak jsem psala, mě ta tužka prostě přijde praktičtější, nedokážu brát pero jako level up.
|
Roya |
|
(28.1.2015 21:28:49) Delete, máte super, že můžete jet každá úplně jiným způsobem. Já musím podle Švp, kde jsou (tedy v tematických plánech, které z něj vycházejí, a které se přesně musí přepisovat do třídní knihy, kde to musíme mít všechny tři paralelky stejně, třeba o srovnávacích písemkách už jsem ti psala) přesně stránky v ten který týden, které mají být probrané, učebnice samozřejmě totožné. Záleží hodně na tom, jak se sejdou děti ve třídě, když to máš takhle, tak určitě děláš to nejlepší, co je možné. Já osobně na peru nelpím, bylo by mi jedno, kdyby psali pořád jen tužkou, ale oni sami chtějí, a to já zase podporuju, když jde o vnitřní motivaci, seč můžu. Jinak stejně si jedu podle svého, hlavní je, že rodiče souhlasí - pak je v klidu i vedení. Kdyby si stěžovali rodiče, musela bych se přizpůsobit, což bych nesla těžko, takže děkuji za jejich důvěru.
|
Delete |
|
(28.1.2015 21:41:54) Royo, no já si napsala tématické plány víceméně podle kolegyně, co měla prvňáky rok přede mnou. Moje zkušenost nulová, takže asi nejspolehlivější způsob, jak to jakžtakž trefit. No a ty plány prostě nedodržuju, považuju za blbost přizpůsobovat výuku papírům a ne dětem. Přes tohle asi jít nedokážu a pokud bych byla tlačená do něčeho jiného, tak s tím seknu. Jinak jsem na konzultacích z rodičů dolovala připomínky, a nikdo nic neměl, nikdo nechtěl nic měnit, děti prý v pohodě....Pokud někdo bude řešit, že tohle je špatně a takhle to dělat nemám, pak asi bude muset hledat náhradu... Musela jsem si to v hlavě srovnat, věděla jsem, že jdu na pro mě vysloveně neprobádanou půdu a že dokonalé to nebude...takže jsem byla na nervy, co všechno zvrzám a co z toho bude...no a pak jsem si řekla, že nic horšího, než že mě vyhodí, se nestane....a i když vím, že by mě to fakt mrzelo, kdyby k tomu došlo, tak zatím pořád cítím, že jsem dělala vše, co jsem mohla, aby to bylo v rámci daných podmínek co nejlepší pro ty děti...svědomí mám čisté...vím, že tohle není pro každého, protože většina tu práci potřebuje (ne že bych já ji nepotřebovala, ale životně důležité to není), ale mně se tím hodně ulevilo...
|
|
|
|
Kreaty |
|
(29.1.2015 7:22:16) jenom věta: "už jsem začala dovolovat" a "mně to funguje, nikdo se nenudí a nikdo se necítí méněcenný" je hrozná a přesvědčuje zase mě o tom, že vůbec netušíš co se v dětských duších může odehrávat a co by se stalo kdyby dítě začalo psát perem dřív než mu to "dovolíš"?
|
Roya | •
|
(29.1.2015 13:35:51) Blanket, tak hlavně že dokážeš z jedné formulace posoudit moji kompetenci. Klidně se přijď podívat do naší třídy, myslím, že spíš ty nemáš představu, o čem mluvím já. I když chápu, proč ti to tak připadá - neumíš si asi představit atmosféru, ve které děti netrpí, i když musí na něco počkat - ony totiž moc dobře vědí proč a taky mají na rozhodování o psaní perem podíl. Ale jak říkám, to se nedá vysvětlit někomu, kdo se s podobným přístupem zřejmě nesetkal, jedině se přijít podívat
|
Kreaty |
|
(29.1.2015 18:58:19) ale rozumíš tomu, že být v něčem /v čemkoliv/ ve třídě poslední je prostě pro každého těžké a unese to jen silný člověk/jedinec? A když to neunese, tak je otázka jak se k tomu postaví, buď zatrpkne nebo začne schválně zlobit, aby vynikl v nečem jiném nebo to vzdá, celkově. V zahraničí nejsou děti tak hnány do výkonu, jako malinké nejsou natolik konfrontovány s tím, že někdo je lepší a někdo horší. Daleko víc je dáván důraz na jejich psychické zdraví, méně stresu a přijímání informací bez neistálého tlaku, že někdo je lepší a někdo poslední. A kupodivu ekonomické výsledky těchto zemí jsou lepší, rapidně menší nezaměstnanost, lepší sociální systém, větší tolerance. Už bychom se mohli poučit, že život není start a cíl, ale průběžné výsledky. A není důležité kdo je první a kdo poslední, ale aby makali všichni stejně a bez stresu.
|
Roya |
|
(29.1.2015 23:07:53) Blanket, to, co píšeš v tomto příspěvku, můžu celé podepsat. Nejsme v rozporu. Ty jen dáváš rovnítko mezi věci, které se v mém přístupu nerovnají. Právě že já vůbec nerozlišuju, že je někdo lepší nebo horší, když si přečteš moje příspěvky v téhle diskuzi bez předsudku, tak to tam můžeš najít; pracuju s dětmi podle toho, kde kdo zrovna v rozvoji je (tudíž při každé činnosti jsou skupinky jiné, a často si děti samy volí, kterou činnost chtějí dělat, do které skupiny se zapojí), a taky jim od začátku vysvětluju, na čem záleží (jejich pohoda, pocit smysluplnosti a vnímání vlastního pokroku) a na čem nezáleží (známky - taky známkuju jen minimálně, aby se instituce nažrala, jestli je někdo momentálně v něčem "napřed" nebo "pozadu", vůbec srovnávat se s ostatními). Pokud jde o psaní perem, znají důvod, proč jím ještě nepíší a taky že to absolutně nemá nic společného s jejich hodnotou; kdybych na vlastní oči neviděla, jak ta touha psát perem děti skutečně přiměje na špatném držení tužky zapracovat (zatímco dokud nikdo nepsal perem, tak se neměnilo vůbec nic), nepřistupovala bych k tomu, samozřejmě to nebezpečí srovnávání se tam vidím taky, ale jak říkám, záleží hodně na celkovém vedení třídy. Nicméně tvoje první reakce mi vnukla další způsob, jak získat zpětnou vazbu, abych neustrnula v nějakém bludu - takže díky .
|
Delete |
|
(30.1.2015 16:16:51) Royo, chtěla bych se s tebou potkat a potkávat na výměnu zkušeností....
|
Roya |
|
(30.1.2015 19:19:46) Delete, já s tebou taky, napsala jsem ti mail.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.1.2015 21:12:39) starší kluci začali podle toho, jak kdo zvládal, různě, od listopadu do ledna, možná do vánoc a malý celá třída najednou a on je zrovna z těch ,který by potřeboval tužku ještě teĎ ve 2. třídě
|
|
zerat |
|
(28.1.2015 21:40:47) U nás začínali postupně, ale už v asi na začátku listopadu psala perem celá třída...
|
|
Renka + 3 |
|
(28.1.2015 23:40:55) Probíhalo to tak, že syn mi někdy v listopadu řekl, že mu paní učitelka řekla, že si prý může vybrat, jestli chce ještě psát tužkou nebo už perem. Tak to teď tak střídá, jak se mu zrovna chce. Vůbec nevím, jak je to u ostatních dětí, synovi je to upřímně jedno, neřeší to.
|
|
Pečená sušenka |
|
(29.1.2015 0:25:55) U syna take prechazely deti postupne a syn byl take mezi poslednimi. Ale nijak extra to neresil. Mimochodem, tvuj syn nastupem do vzdelavaciho systemu bude v konkurencnim a souteznim prostredi do konce zivota
|
|
Liliana | •
|
(29.1.2015 1:50:50) Tedy u nás nic takového nebylo. Prostě všichni najednou.
Pokud vím tužkou píšou v matematice a od chvíle co začali psát písmenka do písanek tak tam mají pero. Všichni. Žádné určování privilegia kdy kdo může psát perem neprobíhalo. A úplně uvolněnou ruku nemá - chodí do grafokroužku.
A zakladatelku chápu, mám dítě které by taky špatně neslo kdyby podobným způsobem "vyčnívalo". A vůbec to nesouvisí s tím že by se mu někdo smál, ale prostě nechtěl by být tím kdo ještě "nemůže" pero.
|
|
radka | •
|
(29.1.2015 8:28:15) tak jak je to u ostatních ve třídě, ani nevím, syn píše tužkou a nic o peru neříkal možná píšou tužkou všichni, možná někteří perem a on to neřeší
|
|
|