| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Osvobozená škola Praha

 Celkem 98 názorů.
 Buřt 


Téma: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 8:23:39)
Ahoj, posílám odkaz na zajímavý článek na Aktuálně o Osvobozené škole: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/chytre-cesko-osvobozena-skola/r~95ab76f0bec111ee8d680cc47ab5f122/

Jaký máte názor na tyto radikálně demokratické školy ?
Musím říct, že je tam spousta prvků, které se mi líbí a které by mohly adoptovat i běžné školy - třeba to, že část vyučovacího dne by mohla být volitelná anebo co největší výuka praxí.
To, že je volitelné všechno, mi už přijde moc - osobně si myslím, že je škoda, když se dítě naučí číst s porozuměním až v 5.třídě, o hodně do té doby přijde. Taky ten názor té paní, co se jí syn všechno naučil až v devítce na zkoušky na SŠ a pak to zase zapomněl - to se mi zdá zcestné, vždyť Cermat žádné drcení nevyžaduje, naopak, spíše uvažování, logiku, porozumění. Taky pochybuju, že když se celou ZŠ na gramatiku kašle, že se pak žák v devítce rychle naučí psát bez chyb.

Ale ten obecný princip - nechat děti hodně rozhodovat - se mi líbí.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:18:54)
já ti nevím, asi jsem až moc konzervativní, ale tohle mi nepřijde jako koncept pro každého... osobně mám dojem, že bych z takové školy vylezla dost tupá... měla bych tendence jen prokrastinovat, číst si, možná něco málo si vyrobit, asi bych se nechala zlákat na matiku, ale cizí jazyky, přírodopis, zeměpis - to bych asi vynechávala tak mocně, až bych se nic z toho nenaučila ~d~
 Girili 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:24:26)
Rose, vidím tam stejná rizika, jsem prokrastinátor maximální. Ale třeba, kdybychom tu volbu a zodpovědnost měli už odmalička, naučili bychom se s tím lépe pracovat. Ale fakt nevím...
 Tinúviel 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 21:57:48)
Rose, ja som tiež prokrastinátor a mám presne opačnú teóriu. Že keby mi furt niekto nehovoril, čo a ako robiť (hlavne v škole a čiastočne aj doma), tak by som si našla vlastný systém, v rámci ktorého by som v konečnom dôsledku odviedla viac práce.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:31:19)
Učím jednu holku z podobného typu školy.
Taky nevím, po pravdě, ale ta holka je strašně fajn, chytrá, dá se s ní dobře mluvit.
Je trochu "nevzdělaná" chybí jí základní věci a tak,ale vypadá to,že to dotáhne, má motivaci a jde jí to rychle.
Jako myšlenka se mi to líbí určitě. Jak to pak ale probíhá v reálu, nevím, asi to prostě nebude pro každý dítě.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:43:40)
Fed, a zvládne třeba dotáhnout i takové věci jako je správný pravopis, slovní zásoba apod. ? To se mi zdá jako takové věci, které se budují dlouho, a za pár měsíců doučování se to třeba úplně nedotáhne nebo ano ?
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:45:22)
Slovní zásobu má skvělou, čte.
Neuměla základní gramatiku,ani netušila že třeba něco jako přívlastek neshodný existuje~:-D
Má v tom ale systém, třídí si informace který jí postupně posílám a fakt se zdá,že to všechno dohoní.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 9:50:42)
Jj, zajímavé. Je dost možné, že se to fakt do děch dětí hustí na běžných školách zbytečně předčasně a intenzivně.
Ale je zase otázka, co taková alternativní škola udělá s někým, kdo není dosti nadaný.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:00:29)
Spíš jde o nějakou vnitřní motivaci,sebedisciplinu.
Možná to jde vykřesat z každýho, fakt nevím.
 Pole levandulové 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:14:00)
Já bych řekla, že to bude jako s učením na nočník - někdo ty děti vysazuje od roka, driluje, pořád se to kolem toho točí a ty děti jsou pak ve dvou letech bez plen. Někdo je nechá, až dozrají a ony jsou ve dvou letech bez plen taky, ale naučí se to za mnohem kratší dobu a bez nervů. Sama na sobě to vidím taky - co mi kdysi lezlo do hlavy obtížně, tak teď si osvojím během chvilky, udělám si v tom systém a je to hned. Pravda, u mě to dozrávání trvalo evidentně déle, gympl byl očistec, výsledky tristní, pokud ovšem uvážím, jak moc jsem tam nechodila, tak to vlastně byl úspěch to dodělat. No a o deset let pozdějí jsem studovala dál a to už šlo hladce a téměř samo. Od té doby cokoli studuju, tak jsem za Hujera a vadilo by mi nebýt premiant.
 Kaipa 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 17:34:24)
No a potom jsou taky děti, který mají pleny ve 4 letech a dudlík ještě později. Nicméně nikoho dospělého s dudlíkem neznám, tak je to asi jedno (mně to jedno nebylo...).
 TaJ 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 18:07:28)
Kaipo, asi tak...syn se odplenkoval sice ve 3 letech, ale za jediný den a bez nervů a praní a nošení náhradního oblečení a dudlíka měl na spaní skoro do 5. Nikdo o tom nevěděl, jen my doma, ani ve školce, ani nikde... neviděli jsme žádný důvod, proč něco urychlovat, v ničem to nikomu nepřekáželo. Zuby křivé nemá a ve skoro 16 nemá ani jeden kaz. A to jako batole často usínal i s lahví mlíka~;).
 Kaipa 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 18:35:14)
TaJ, na sílu bychom nešli, ale děti byly šikovné, bez plínek byly ve dvou letech, dudlíka přesně nevím, prostě jako menší batolata. Ale šli jsme tomu naproti, na nočník jsme posazovali, pochopily to rychle.
 TaJ 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 18:47:53)
Kaipo, já myslím, že ta "šikovnost" je často právě to dozrání k dané věci. A k tomu někdo dojde dřív a někdo později. Ale pak najednou za jeden den bylo vyřešeno. Nikdy žádná nehoda, chodil si od prvního dne sám. O pár týdnů později byl bez plen i na noc. Čekala jsem, až bude plenka ráno suchá několik dní po sobě a pak zkusila nedat. Opět to vyšlo napoprvé. Celou noc suchý a to ani nechodil v noci čůrat...On to měl takhle se vším, s nočníkem, dudlíkem, jízdou na kole...
 TaJ 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 18:14:31)
Pole, u syna takhle fungovala spousta věcí - když jsme ho nechali k nim dozrát, tak se to naučil snadno a skoro hned. Když jsem ho to začala učit v době, kdy na to zralý ještě nebyl, tak to nešlo, i kdybych se na hlavu stavěla. A pak přišel nějaký den a najednou to všechno šlo samo:-)
 Pole levandulové 


Re: Osvobozená škola Praha 

(13.2.2024 10:42:36)
TaJ, my to meli stejne, rikala jsem tomu "metoda line matky", rozumej moje metoda. Stacilo vyckat, ony dozraly a bez nervu postoupily dal. Pak jsem se bavila mlcky u toho, kdyz svagrova od roka vsude vlacela nocnik, nutila a vysazovala, aby pak deti stejne bezpecne ovladly vse v obdobnem veku jako ty nase, ale bylo kolem toho vic tyjatru.
 Kaipa 


Re: Osvobozená škola Praha 

(13.2.2024 15:24:45)
Pole, jenže když naše děti sedly na nočník, párkrát se zatleskalo, když se to povedlo, a za chvíli byly bez plín. Tak proč je brzdit.~d~
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:20:15)
"Možná to jde vykřesat z každýho, fakt nevím."

tak to si fakt nemyslím... myslím, že vždycky budou lidé, co podávají výkon jen pod tlakem... když mě netlačí pevný termín, neudělám nic včas, nedokážu dělat dlouhodobé projekty, potřebuju mít co nejkratší možný termín nebo alespoň pevně dané termíny na dílčí úkoly (a i tam mám tendence smlouvat sama se sebou)...
když vidím, jak si dcera naplánuje co se kdy bude učit, stanoví si počet stran na každý den, rozdělí si všechno do jednotlivých bloků a pak to taky PLNÍ!, tak jen zírám a vlastně trochu závidím, takových věcí prostě nejsem schopná ~d~ když mám na práci týden, tak v pondělí si vytvořím plán, v úterý ho doladím (rozuměj přesunu pondělní a úterní část práce na zbylé dny), ve středu si udělám neplánované volno, ve čtvrtek si začnu nadávat jak nestíhám, v pátek proškrtám zbytné úkony, v sobotu začnu doopravdy pracovat a v neděli jedu od svítání do 23 a během poslední hodiny dotáhnu i to, co jsem v pátek proškrtala, načež odpadnu do bezvědomí... kdybych neměla tu pevnou hranici nedělní půlnoci, neudělám ani polovinu ~d~ no a nejhorší je, když totéž pak vidím u syna ~;)
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:22:01)
Rose,
já to dělám taky tak a moje děti to samý.
Manžel ne.
To je povahou, tak se určitě i v těhle školách počítá s různým typem lidí.
 Zasjaj. 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 16:13:31)
Rose, ~t~~t~~t~~t~
jako bys psala o mně. Krásný plán na týden 🤣🤣a pokud jde o ňáký pro mně náročný úkol, tak ještě ve čtvrtek místo plnění plánu zjistím, že nemůžu začít pracovat, aniž bych nejdřív nepřerovnala všechno ve skříni nebo
nevycídila koupelnu. Někdy je to takový dobrý vedlejší produkt. Konkrétně od včerejška máme lednici jako novou~t~ všechny poličky v dřezu umyté. Jen jsem zas nic neudělala. Hele, ale žijem, ne? Už víc než padesát let.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 16:20:46)
zasjaj, oh, kéž bych prokrastinovala úklidem nebo nějakou jinou bohulibou činností ~:-D
ale to já ne, já jen začnu háčkovat novou šálu (ne, že bych dokončila tu předchozí), vyrobím si nějaký nový náhrdelník (bižuterie je jediná věc, kterou dokončím vždycky hned - ale to bude nízkou časovou náročností), přečtu si, co je nového ve světě, něco uvařím, přečtu knížku, prolistuju časopis... a pokud mě chytne potřeba něco přerovnat, přerovnám polovinu, 1/4 nechám roztahanou venku a zase ztratím koncentraci ~f~ upřímně jsem na zabití ~d~ ~t~
 K_at 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 17:28:15)
Rose, to he ještě dobrý. Já čtu - cokoliv. Knihu, články, rodinu, koukám na fb, poslouchám podcasty. Prokrastinovat aspoň tou čtvrtkou skříně by bylo super!
 Zasjaj. 


Re: Osvobozená škola Praha 

(13.2.2024 1:38:29)
Rose, nahodou, sperky jsou nadherny byproduct! Lepsi nez prizemni surovani.

Ale zrovna jsem si rikala, ze muj mozek taky perfektne planuje, jenze jen 95% z celku. At je to jakkoli dlouhe nebo narocne, sily dochazi pet procent pred koncem. Jako jasne, dostudovala jsem, praci odevzdam, domu dojdu, ale proste tech poslednich par kroku jen s maximalnim sebezaprenim.
 susu. 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:17:50)
Vnímám jako chybu školy, když žák takto musí něco dohánět.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:31:23)
Susu,
ale ona zas umí jiný věci, takový, kde zas mají mezery děti z klasické školy.
Ví, co chce a co nechce, umí máknout tam, kde jí o něco jde. Když jí něco nedává smysl, nedělá to a má argumenty, proč to dělat nebude.
Jen samozřejmě nevím, do jaké míry tohle ovlivnila jen škola.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:38:18)
Ale ti, co se učí jenom to, jim dává smysl, jsou pak v životě docela nepoužitelní. Takoví matematici, co nepotřebujou dějepis, zeměpis, biologii, literaturu, hudebku, pak se s nima nedá o ničem bavit. Základka by měla do těch dětí dostat všeobecnej přehled.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:41:08)
Takhle to ty školy určitě neberou.
Naopak ty děti mají často skvělej přehled,protože spoustu věcí dělají daleko zajímavější formou, baví je to a dobrovolně se to učí, jen jinak.
 Termix 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:47:18)
A znáš nějakou alternativní střední školu, co bys doporučila? Mám fakt vyčerpané dítě doma a fakt nevím co dělat. Vůbec nejde o vzdělání, s tím je spokojená. Ale ten kolektiv.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:58:11)
Já bych pro T. asi nehledala vyloženě alternativní školu. Je zvyklá na něco jinýho a myslím,že ten způsob jí vyhovuje.
Ale lepší kolektiv určitě. Kdybych měla pocit,že "horší to už bejt nemůže", tak bych fakt jednala.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:58:58)
Špatný kolektiv se může sejít i na dobrý škole.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:06:17)
Inko,jo, já to teď myslela konkrétně pro Termix, kde se hot ten kolektiv nepovedl, byť to nebylo hned a byť je ta škola považována za dobrou.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:09:46)
Kolektiv je vždycky loterie.
Mě na víceletém gymplu taky úplně nesedl. Ale netrápilo mě to, nebylo to k nevydržení, to ne, jen jsem tam nebyla s nikým na jedné vlně. Ale měla jsem partu mimo školu a to stačilo.
 Termix 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:11:23)
Dcera je na dobré škole. A samozřejmě vím, že kolektiv se povést nemusí.
Jsme v takové hodně nešikovné situaci a nevím, co dál.
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:10:06)
Termixi, já nevím, jestli jsi to tady už někde nepsala, ale jestli má dcera problém s třídním kolektivem - řešili jste to už ve škole (myslím s třídní, výchovným poradcem, ředitelem ...), dělo se něco? U jiného bych předpokládala, že pokusy určitě proběhly, ale u Tebe mě zrovna napadá, jestli netrpíš pocitem, že nelze jiné obtěžovat "Vaším problémem"? Případně nemá gympl dvě paralelky a nepomohlo by třeba jen přejít do té druhé třídy? Dcera na ZŠ takhle získala novou spolužačku, v jejich třídě zapadla dobře, i když "v áčku" se stala předmětem šikany?
 Termix 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:12:18)
Jo jo, my už zkoušeli různé věci.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:19:47)
Termix, takže ani ta paralelní třída by nebyla řešením ?

Upřímně, s kolektivem je to fakt těžké, ty děti spolu tráví natěsno fakt hodně času a sama si pamatuju, jak snadno vznikaly různé animozity.
 K_at 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:23:04)
Termixi, je pořád na původní škole? Není něco, kde by měla kombinované studium? Jiný gympl, jiná SŠ? Přestup? To není únosné. Chuděrka. ~s~
 Vítr z hor 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 15:06:14)
V jeji skole je docela fluktuace - neni sance, ze by se objevilo misto v paralelni tride? Klidne na 4letem. Prechod z 8 na 4lete je celkem bezny. Rozhoduje reditel.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 16:04:02)
Větře,
ta škola Termix dcery nemá 4 letou větev. Jen 6 letou, ale ta je jazyková.
 Vítr z hor 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 17:23:35)
Fed, no jo vlastne. Ptala jsem se tam na prestup pro holky - na tu sestiletou jazykovou vetev (umeji jazyk), kdyz jsem pred nejakou dobou uvazovala o stehovani zpatky do Prahy. Mely by to blizko. Ale nakonec me to moc neoslovilo (mj. co s tim dal, navic jsme se taky nestehovali).
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 19:06:18)
Větře, na tom šestiletým byl můj syn. Rok a půl před maturitou pak odešel jinam. Ale vzpomíná rád, jemu se tam sešla dobrá třída.
To se prostě nikdy neví.
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:47:38)
Ano, ale to je do velke miry zalozenim ditete, skola jen dava prilezitost.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:57:41)
Některý jsou založený tak, že je škola musí přitlačit.
 kysnutá knedla 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:59:12)
Presne postoj syna. Už na ZŠ sa učil len to, čo mu dávalo zmysel.
Keď sme “zaútočili”, tak nám povedal “Neučte rybu létat.”
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:25:11)
No, nevím. I obecně ve výchově už snad existuje shoda na tom, že dítě nemá mít svobodu bez hranic, že to naopak škodí. Svoboda bez hranic ve škole bude myslím něco podobného. Jako přirozeně inteligentní a zvídavé děti se nakonec naučí to, co potřebují, ale fakt netuším, co takové ty jinak zaměřené ... Některé děti se toho tedy moc nenaučí ani ve "standardní" škole, ale tak nějak mám pocit, že průměrné dítě nějaký (laskavý) nátlak potřebuje a že mu to pomáhá.
 Kaliope X 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 10:53:24)
Moje dítko je v současnosti přezodpovědný, silně studijně zaměřený, tabulkově plánovací a dodržovací student, ale na prvním stupni v montessori třídě jelo na nejnižší stupeň jen to nejmenší požadované minimum, protože to bylo pro ně lehké a rychle splnitelné. A to bylo zvídavé a spolupracující. Více dle svých schopností začalo pracovat až na mírný nátlak mě a učitelky.
Na tom prvním stupni mělo jednoho spolužáka, který by asi i ve svobodné škole pilně a svědomitě pracoval, ale víc takových dětí neznám.
 kosatka2 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:13:29)
Tak oni mají nějaké přezkoušení, takže nemůžou určitou látku vyloženě nedělat.

Jedno mé dítě chodí do trochu alternativnější školy a je znát, že když vytváří celoroční projekt, něco sám vymýšlí nebo vytváří, úplně se do toho zabere a má pak excelentní výsledky a nadšeně v 6 vstává do školy. Stejně tak všechny studentské rady a dobrovolné projekty, tam nesmí nikdy chybět. Zato německá slovesa, dělení mnohočlenu a další povinné věci - na to kašle.
Vidím propastný rozdíl u druhého dítěte v klasickém masokombinátu - jednou dělal referát na oblíbenou kapelu, 1x ročně napíše sloh a to je vrchol svobody a kreativity.

Osobně mi ve škole bylo dost líto, že se tam nemůžu věnovat tomu, co mě zajímá. Jen volitelný seminář z dějepisu na gymplu byl takový kreativnější. A už vůbec to, že se třeba chci hlásit na restaurátorství, potřebuju vylepšit chemii, hodně kreslit a znát dějiny umění, že bych na to vůbec neměla prostor, na moje obory jsem se musela připravovat úplně mimo a sama, prostě člověk se učí na maturitu a paralelně něco jiného na přijímačky.
 kosatka2 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:25:56)
Vlastně jsem chodila na docela zajímavou i když výkonnostní základku, kde ale bylo normální ptát se, hlásit se, zajímat se. Pak jsem přešla na klasický víceletý gympl, kde si učitelé nepřáli být otravováni dotazy. Když se učitelé ptali, vždy nás sprdli, že odpověď není dost dobrá, takže se nikdo nehlásil a kdo se hlásil, schytal posměch od ostatních. Myslím, že na hodině angličtiny jsem poslední roky neřekla ani slovo. Denně jsem měla kroužky a o víkendu skauta, abych unikla té nudné a pasivní atmosféře.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:28:07)
no přezkoušení je v 5. a 9. třídě, to není zrovna mnoho ~d~
a jinak píšeš o střední škole, to už člověk víceméně nějaké to směřování má, ale tohle je základka, tady se má nechat na libovůli malého dítěte, jestli se naučí číst nebo ne ~d~ a jak se bez čtení popasuje s jinými předměty? jak se bez (pořádných) základů matematiky může věnovat fyzice? myslím, že ta návaznost je celkem důležitá, protože jinak vytváří vysoké riziko fixace nesprávných postupů a přináší velkou pravděpodobnost nepochopení souvislostí... stejně jako se tím zvyšuje riziko naprosto jednostranného zaměření...
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:38:48)
Jo, je zajímavý, že ty děti tím přezkoušením v 5.třídě projdou, pokud třeba ještě hodně špatně čtou.
 kosatka2 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:39:16)
" tady se má nechat na libovůli malého dítěte, jestli se naučí číst nebo ne"

To právě že ne, absolutně svobodné školy u nás ze zákona existovat nemůžou. Ale známí mají dítě ve scioškole, kde se dítě pořádně rozečetlo až ve 3. třídě (dítě je einstein na matiku), a rodiče nějak důvěřovali procesu, že se to dítě teda naučí později, i když to byl prý důvod, proč někteří rodiče dali z těchhle škol hned po 1. třídě děti jinam. Ale taky vím o škole, kde požádali rodiče, ať si ve středu nechají Pepíčka doma, protože přijde ČŠI.
 Kaliope X 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:51:37)
V tomhle mi ty "svobodné" školy přijdou dost rozporuplné. Pokud záleží na dítěti a jeho zodpovědnosti, co a kdy se naučí, tak žádné pomůcky pro samostatné učení nemůžou fungovat bez textu. Pokud dítko čtení pomine jako nedůležité a nezajímavé, případně není schopné číst s porozuměním, jak může přejít na něco "zábavnější a zajímavějšího", tedy pokud tím není myšleno to navlékaní korálků.
 kosatka2 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:04:53)
"žádné pomůcky pro samostatné učení nemůžou fungovat bez textu" - můžou, viz Youtube :)

A navíc prý většina dětí zná písmena již před nástupem do školy, některá dokonce i čtou, a tady to přesně bude otázkou motivace, dítě se bude dříve nebo později chtít naučit, protože je to nástroj pro něco dalšího. Pochybuju, že tam mají negramotné puberťáky.
Jako větší problém (soudím podle sebe) bych viděla tu složitější matiku...
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:25:57)
Kosatko, rodiče, kteří platí 10.000,- Kč měsíčně asi nedopustí, aby děti vyšly ze školy negramotné - tj. buď se jejich dítě potřebné "nějak" naučí nebo asi změní školu, bych tipla. To školné zřejmě docela indikuje, že žáci budou spíš děti "schopnějších" rodičů, kteří zároveň považují vzdělání za důležité, asi tam nebude moc dětí, jejichž rodičům je škola putna ...
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:30:28)
asi polovina dětí má na školné slevu...
a jsi si jistá, že každý rodič, mající na školné, vidí vzdělávání jako prioritu? já mám spíš dojem, že podobnou školu zvolí rodiče, kterým nevyhovuje režim a dril klasické školy a potřebují nějak vykázat, že dítko splňuje podmínku povinné docházky... a bohužel klidně může jít i o rodiče, podle kterých ti nejlepší vzdělání dá sám život... ono i s všž (vysoká škola života) se dá docela slušně vydělávat ~;)
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:39:52)
"rodiče, kteří platí 10.000,- Kč měsíčně asi nedopustí, aby děti vyšly ze školy negramotné" ja nevim, negramotne asi ne, ale podle prumernych meritek nedovzdelane klidne, cetlas - k cemu je nasobilka, k cemu ty nepotrebnosti k prijimackam (zakladni matika). Mysli si, ze rada veci proste neni potreba. Prostupnost vetsinovym vzdelavaci systemem je nezajima. Ostatne nevim jestli se poslecnost shodne na tom, co by melo byt dnes soucasti vzdelani.
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:01:32)
Aleno, tak je fakt, že mě by nikdy nenapadlo, že by si někdo myslel, že děti nepotřebují umět násobilku, kdyby to tu léta nepropagovala Monty ~;) Stejně tak mě nenapadlo, že by někdo platil 10.000,- Kč měsíčně za to, aby dítě nebylo obtěžováno nějakým "zbytečným" vzděláním, ale je to tedy docelo dobře možné, co já vím ...
Jinak bych si myslela (a takové důvody pro soukromé vzdělání ve svém okolí vidím), že ty peníze rodiče platí buď proto, že věří, že dítě vzdělané bude, ale proces proběhne nějakým lepším způsobem než v průměrné klasické škole a nebo potom rodiče různých "méně standardních" dětí s nadějí, že se tam s tím za ty peníze nějak vypořádají. V obou případech bych myslela, že rodiče počítají i s dalším než základním studiem svých dětí, tj. asi jim nezáleží na tom, jestli se děti naučí "1212 Zlatá bula sicilská", ale budou schopny pokračovat na střední škole ...
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:10:55)
" V obou případech bych myslela, že rodiče počítají i s dalším než základním studiem " To oni pocitaji. Ale ne ve většinovém systemu. Pocitaji s alternativni stredni skolou. Nekteri z nich vedi, ze ji zaplati.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:13:55)
Pak mu zaplatí alternativní VŠ. A takovýho kolegu bych nechtěla.
 susu. 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:17:39)
Představuju si kolegu, který dělá jen to, co se mu dělat chce. ~:-D
Jednak by to s ním dlouho nevydržel šéf a jednak kolegové.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:24:19)
Měli jsme takovýho, u přijímacího pohovoru řekl, že ho poslal táta. Vydržel tu rok, přesto že táta byl kamarád šéfa. Na každý úkol měl výmluvu a celé dny brouzdal po internetu.
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:27:36)
"Na každý úkol měl výmluvu a celé dny brouzdal po internetu."

Cítí se finančně nedohodnocený.

Takových znám spoustu. Učí v jedné nejmenované základní škole ~l~. A asi ne jen na jedné....
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:47:08)
""Na každý úkol měl výmluvu a celé dny brouzdal po internetu."

Cítí se finančně nedohodnocený."

delete, myslíš, že to je o penězích? tomu moc nevěřím... to už spíš je špatně vybraná pozice, byl zaměstnaný v práci, kterou dělat nechtěl... ona výše platu zase tak moc neovlivňuje podávaný výkon...
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:03:29)
Rose, tak oni existují i lidé, kteří ani moc nechtějí dělat žádnou práci ~:-D
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:03:55)
Rose,

nemyslím. Vím.

Ty dámy (většinou jde o učitelky) nechtějí nic dělat, považují za svou práci, že chodí do hodin (některé nepřipravené, považují za výuku promítání cizích prezentací nebo dokonce hodnocení prezentací dětí, které zadávají místo výkladu) a veškeré další činnosti související s touto profesí mají za nadstandardní a tedy že by měly být placené zvlášť. A i přitom nic, co dělají, mají pocit, že by měly brát víc, že nemají odměny, které by podle nich měly mít.....

Upřímně, po tom, co jsem poznala tuhle sestavu (a nedělám si iluze, že je to jinde o moc lepší, protože i můj předchůdce na současném působišti odešel na jinou školu jen proto, že tam jsou vyšší odměny a ani se tím netajil), se vůbec nedivím řečem, které o učitelkách a učitelích kolují, že za půlku běžné pracovní doby mají dvojnásobné peníze a je jim to málo. Protože tihle fakt nic nedělají a je jich na můj vkus strašně moc.
Těch druhých je tedy taky dost, ale bohužel ne tolik, aby to byla norma, dělat tu práci pořádně ~7~.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:09:30)
delete, ale zvýšení platu by tyhle lidi nemotivovalo ke zvýšení úsilí, proto píšu, že to není o penězích... a to, že to tak řeknou, je prostá výmluva, které klidně i sami/y věří, ale i když jim přidáš, budou ne/pracovat úplně stejně...
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:21:07)
Jo takhle.

No jasně. To není o penězích, ta poznámka byla jen na dokreslení povahy těch lidí.

Inka psala, že se jim jeden takový hlásil. Já píšu, že jich je spousta ve školách, u kterých má někdo pocit, že jsou jakousi zárukou toho, že se dětem dostane očekáváného vzdělání.

Já si myslím, že pokud v těch školách pracují takoví lidé a nejsou tam výjimkou, kterou je žádoucí eliminovat, pak škola není zárukou vzdělání, ale spousty ztraceného času, který se dal využít lépe. A pak škola, kde se děti podílí na rozhodování o tom, co se budou učit a kdo nebo co jim v tom má pomoci, dává mnohem větší šanci to vzdělání (skutečné i formální) získat.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:27:07)
Delete, jo, ta kvalita pedagogick0ho sboru je proste hrozne ... kolisava. Fakt je tam dost lidi co by to nemeli delat. Ale jak tam ty kvalitni dostat ?
 kysnutá knedla 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:46:18)
Nám učiteľka pedagogiky povedala, že 60-70% pedagogov (vrátane tých z MŠ) je psychicky narušených…
Verím, že tak zlé to nebude.
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:47:53)
Já začínám věřit, že to tak je ~7~.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:50:30)
To zní děsivě.
 K_at 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:54:44)
Knedli, dovolila bych si vtip - a po kolika letech praxe se ta procenta počítají? ~k~
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 15:30:11)
Knedli, tak ještě je otázka, kolik jich bylo "narušených" už při začátku pedagogické kariéry a komu se to přihodilo nebo podstatně zhoršilo až časem. Ono, tedy, přiznejme si, že je to práce pro psychiku člověka extrémně náročná, zejména v případě nějaké komplikovanější skladby žactva (včetně rodičů) + třeba nějaké "zajímavé" vedení školy ... Někdy si říkám, jestli už samotný fakt, že někdo chce dobrovolně učit zejména na 2. stupni ZŠ, není příznakem narušené psychiky ~k~(nadsázka)
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:47:20)
Nevím, fakt nevím.

Zatím vidím jen útěky jinam, protože v tom prostředí se nedá fungovat. Člověk zodpovědný a nadšený do té práce se tam buď přizpůsobí, nebo raději uteče, protože ta frustrace je šílená.

Podle mě je jediná možná cesta právě ta možnost volby i pro rodiče a děti. Jenže ona je hrozně omezená, pořád si většina lidí raději vybere tu nejbližší školu a pak se snaží těch devět let nějak přežít. Jenže ono to není "jen" devět let, ono to pokračuje dál a dál. Střední školy jsou oproti základkám pozadu i v metodách a formách výuky, jen tedy mají většinou více kvalitních pedagogů co do odbornosti. Také děti už na těch školách častěji jsou proto, že tam být chtějí, takže ta vnitřní motivace je o něco lepší, ale také kvůli tomu víc snesou, takže snaha výuku zlepšit je pak nižší, když vlastně stačí to, co je.

No a vysoké školy jsou...no prostě různé. A státní opět neznamená kvalitní a opět se tam lépe daří těm, kteří se chovají neuctivě až nelidsky a řada studentů to buď přetrpí nebo odejde, protože o moc víc s tím nemohou udělat. U soukromé pak záleží na tom, jak je vedená. Vím, že je možné, aby si studenti prosadili změnu vyučujícího, pokud s ním nejsou spokojení, což může být dvojsečná zbraň, ale já znám zatím jen ten případ, kdy byl odejit vyučující nekvalitní a byl nahrazen lepším.

Strašně ráda bych, aby standardem byla ta kvalita, nejen odborná, ale především lidská, a nemuselo se za to platit školné. Ale zkušenost je takové, že za co si lidé neplatí přímo, tam si tu kvalitu a své zájmy hlídají a prosazují mnohem méně a je když už, tak často marně.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:53:24)
Bylo by dobré, aby i ty nejbližší školy byly alespoň průměrné. Někdo nemůže vozit dítě desítky kilometrů.
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 15:42:07)
No právě.

Ale jak zajistit aspoň tu průměrnost, toť otázka. Když navíc každý od školy chce něco trochu jiného. Někdo raději klid a pohodu i za cenu, že cesta k vyššímu vzdělání pak bude třeba náročnější, někdo výkon za každou cenu, někdo cukr a bič, jiný sebeřízené učení....a tím pádem i kritéria kvality má každý jiná.

V místě bydliště těžko hledat tolik různých škol. A poskytovat všem jakž takž vyhovující podmínky, to také umí jen málokterá škola. A když už se o to nějaká pokusí, vždycky se najde někdo, kdo bude ukazovat, jak je vlastně špatně, že to nemají všichni stejně, klidně špatně pro většinu, ale hlavně "spravedlivě".
 K_at 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 15:33:56)
Delete, čoveče, myslím, že u tebe to původní pracoviště byl asi fakt masakr. A to prostě umožňuje určitým lidem výrazně prospívat, ač by měli jít od válu. Upřímně řečeno, určité takové procento je napříč všemi obory.
Osobně si myslím, že základní průšvih je mj v tom, že se hodně klade důraz na takové věci jako klid v hodině, zvládání nezvladatelných dětí, dětí s diagnozou, ale bez papírů atd. Přičemž "poraď si učiteli, jak jen chceš". Druhá věc, že pokud chce člověk dělat věci alespoň průměrně kvalitně, v mnoha věcech ho to fakt stojí velikou snahu, je na to leckdy sám, kolikrát si s něčím hraje a vymýšlí, a děti to smetou ze stolu. Nikdo to neocení. A člověk může hrozně rychle získat dojem, že to nemá cenu. Takže mezi pár blbců a lenochů od přírody přibude během let těch pár, kteří to vzdali, kteří už si ani neuvědomují, kam klesli.
S těmi pošahanými osobnostmi, jak psala Knedli. Myslím, že část učitelů je praštěná, nikoliv však zlá. Jen prostě prdlá nějkým způsobem. Část lidí by měla jít do blázince či rovnou možná za mříže. Ale s tím číslem cca 60% a více se neztotožňuji ani náhodou. Velmi zhruba si ale myslím, že cca 15% lidí ve školství by opravdu nemělo nikdy s dětmi pracovat.

Jak tu někdo psal, že nejde dostat ty nadšené odborníky učitele do praxe atd. Tak je dobré uvědomit si, že většina učitelů by měla být v pásmu toho průměru. Normální, zodpovědný, snažící se učitel, v dobrém a poctivém průměru. Těch super pedagogů logicky bude vždycky málo. Většina učitelů bude v něčem dobrá, někde skvělá, a něco bude blbý. Prostě lidi.
 kysnutá knedla 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:55:35)
Susu, nemyslím, že každý má zvládať všetko. Cení sa snaha a určitá pokora, ale lámať veci cez koleno tiež nemusí byť ono.
Keď si vezmem náš kolektív v práci - je nás 10 a “šlapeme”. Výsledky krásne, spätná väzba super.
A a ani jedna z nás tam nerobí “všechno”.
Delegujeme na tie, ktorým daná vec ide na jedničku.
 susu. 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:00:53)
"nemyslím, že každý má zvládať všetko"

No já taky ne.
Jen že každý občas musí dělat i to, co ho nebaví.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:03:08)
Číst, psát a počítat by měli umět všichni. Pokud chtějí na střední školu. Pracovník pro výkopové práce může být negramotný.
 Kaliope X 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:47:33)
Kosatka: "žádné pomůcky pro samostatné učení nemůžou fungovat bez textu" - můžou, viz Youtube :)
Já myslela ve škole ve smyslu např. montessori pomůcek. Předpokládám, že ani ve svobodné škole nemůžou mít všechny přítomné děti puštěné jen youtube videa. A tak nějak předpokládám, že ta videa vyhledávají pomocí vyhledávače, kam nějaký ten text musí zadat.
 Monika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:20:50)
Kosatko, tak u tvých dětí asi není úplně zřejmé, jestli se jedná hlavně o vliv rozdílných škol nebo prostě o rozdílně založené děti. Z nějaké části asi půjde o obojí, ale je tu otázka poměru. A jako vždycky u všeho - jedna věc je, jak škola prezentuje své cíle a zaměření a druhá věc je vliv konkrétních učitelů, kteří jsou také různí, stejně jako děti. A někteří se taky třeba v "osvobozené škole" nedonutí pořádně pracovat ...
 kosatka2 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:33:14)
Podle mě se ty školy prezentují o dost svobodněji, než to pak ve skutečnosti je, protože zákony, inspekce, přijímačky, tlak rodičů...

Navíc třeba co je pro generaci mojí mámy děsně alternativní, pro moje děti je už normální i ve škole typu masokombinát, takže taky otázka pohledu na věc.

Ale třeba jak tu někdo psal s tou sobeckostí dětí, může jít i o lenost rodičů děti k něčemu vést, usměrnit, vysvětlovat, diskutovat, atd. Podle všeho se tohle dost kulturně liší v různých zemích a nakonec ty děti všechny nějak dospějí a fungují.
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:38:25)
" Taky ten názor té paní, co se jí syn všechno naučil až v devítce na zkoušky na SŠ a pak to zase zapomněl - to se mi zdá zcestné, vždyť Cermat žádné drcení nevyžaduje, naopak, spíše uvažování, logiku, porozumění. " souhlasim, + ta otazka:" k cemu je nasobilka" :), pani pobavila.
Nasi kluci vzdy chodili do alternativnich skol, kde se mohli do jiste miry rozhodovat, kde platily jasna pravidla, respekt k detem a k jejim nazorum byl samozrejmosti. Pripada mi, ze to funguje, jsou samostatni, komunikacni dovednosti maji vyspele, presto je kazdy z nich v odpovednosti a organizaci praci jiny (jeden potrebuje mit vsechno vcas a v poradku, druhy honi na posledni chvili obcas neco zapomene). Kdyby se ale nepotkavali s mirnym tlakem (treba, ze zakladni tydenni plan je treba udelat, poradi dle sve volby a potom uz jen co je zajima, jsem presvedcena ze by se se spoustou veci, ktere ted delaji ci rozvijeji radi, minuli.
Znám deti z extremnejsich ("demokratictejsich") alternativ a pripada mi, ze je to prinosne jen pro ty vnitrne odpovedne a i nektere z nich by lepe prosperovaly v pevnejsich mezich. Navic tyto okraje pritahuji hodne "svobodomyslne" rodice, ktere pro deti nepotrebuji pravidla, pestuji slusnou detskou sebestrednost a je to tezke i pro jejich okoli. K doplneni uciva na prijimacky muze dojit u motivovanych, ale spousta deti to uceni velkeho mnozstvi zakladu (typicky ta nasobilka :) odradi, nepremuzou se a maji zuzene moznosti.
 Buřt 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 11:48:16)
Jo, taky mám zkušenost, že když se ta svobodná výchova přežene, tak je dítě moc sebestředné. Prosazuje pak jen svoje potřeby a ostatní se s ním nechtějí kamarádit. Já chápu ten ústup od přílišné poddajnosti a poslušnosti a kvituju ho, ale někdy se fakt lidi dostanou do opačného extrému.
Plus mě osobně teda hrozně leze na nervy, když rodiče děti nevedou k zdravení a děkování, vždyť to jsou takové drobnosti, které hrozně zpříjemní ten mezilidský styk.
 Dari79 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:08:26)
Na mě je to už možná taky až trochu moc, ale třeba jen při pohledu zvenku.

V naší škole taky, kdybych to slyšela, tak bych měla pocit, že ty děti "nemůžou nic umět". A přitom to rozhodně není pravda.

Jde podle mě hlavně o pedagogy - holt v "nedrilovací" škole musí umět namotivovat a připravit to zajímavě, aby to ty děti bavilo.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 12:22:15)
Moc se mi to nelíbí. Pokud bych k tomu učení přistupovala takhle, nechala bych dítě v domácím vzdělávání. Trávit tolik času ve škole a nenaučit se nic mi přijde na houby.
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:20:52)
Tak ona tam není absolutní svoboda, že jo. Demokracie je s tím dost v rozporu. V demokracii rozhoduje většina, takže se každý v takovém systému musí někdy podřídit vůli jiných. Nemůže si tam každý dělat jen to, co chce. Jsou tam jasně daná pravidla, mantinely, jen jim je nenařizuje někdo jiný, ale musí se na nich domluvit. Když s nimi nesouhlasí, mohou se pokusit je změnit, ale pořád to znamená o svém názoru přesvědčit většinu, aby to šlo.

Mně se to líbí.

Sama bych tam dělala některé věci jinak (třeba popisovaná hodina vlastivědy mě absolutně nezaujala), ale s principem souzním. Ono to vypadá, že děti si vždy radši zvolí volnou hru, ale není to tak. Děti zajímá spousta věcí z na základě zájmu se učí i to, co jim zrovna škola nenařizuje. Na prvním stupni obzvlášť. A také není těžké jim nenásilně ukázat a pak pomoct zvládnout to, do čeho se jim třeba ze začátku moc nechce, protože to nejde samo, třeba to čtení.
Taky mám zkušenost, že za spoustu dys- poruch může právě násilná a nesprávně vedená výuka. Jasně, že k tomu dítě musí mít nějaký předpoklad, většinou dílčí nezralost, ale to je hodně běžné, že ta nebo ta oblast není při nástupu do školy dozrálá. Když se pak s takovým dítětem nepracuje správně a ještě se vyvine tlak na zvládnutí něčeho, k čemu zatím nedozrálo, z deficitu se rozvine porucha, kterou se pak ne vždy daří napravit. Já to nejvíc vnímám v matematice, kde příliš brzké nasazení čísel a paměťový dril u mnoha dětí vytvoří v lepším případě blok, často ale absolutní nechuť k této oblasti. Přitom jde o velmi inteligentní lidi, často s vyššími akademickými tituly.

Jako problém vnímám to, že na podobnou školu se obtížně navazuje. U nás není možné mít maturitu bez zkoušky z češtiny, vlastně ani nejde získat maturitu bez alespoň formálního zapsání na střední školu. A bez maturity zase nejde dělat spousta jiných věcí. A s uznáváním vzdělání ze zahraničí to také není vždy úplně snadné. Takže dát dítě do takové školy znamená být srovnaný s tím, že nebude snadné fungovat v našem systému i po jejím ukončení.

Doma mám dvě děti, u kterých se ukázalo, že by popisovanou školu potřebovaly. Byly by dneska mnohem dál a nezaplatily by za to tu cenu, kterou zaplatily (i když tak trochu platí, že co tě nezabije, to tě posílí, ale některých zkušeností by člověk dítě rád ušetřil). Ty druhé dvě by se v tom placatily asi více, mají radši vedení a směřování od někoho, ale i tak myslím, že by to bylo lepší než opakované útěky před šikanou (na ZŠ i od učitelek), totální demotivací k učení a vytvoření odporu k něčemu, co to dítě původně milovalo.

Takže jo, fandím podobným projektům a asi by se mi i líbilo být nějakého součástí.
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:28:42)
" a asi by se mi i líbilo být nějakého součástí." ty bys tam fungovala skvele, vis, co delas a mas velky prehled. Problem, ktery vidim ve "silnych" alternativach kolem je personalni nouze. Nadseni odbornici proste nejsou a jsou nahrazeni jen nadsenci. Coz v nekterych pripadech vubec nevadi, ale nekdy je to fakt katastrofa.
 Delete 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 13:43:59)
"Nadseni odbornici proste nejsou a jsou nahrazeni jen nadsenci. Coz v nekterych pripadech vubec nevadi, ale nekdy je to fakt katastrofa."

Nejen v alternativkách.

Akorát v běžné škole to nikoho nezajímá, zatímco u alternativek se to na základě zkušenosti z jedné konkrétní školy použije jako argument a důkaz toho, že celá ta alternativa nefuguje.
 Alena 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 14:01:35)
"Nejen v alternativkách. Akorát v běžné škole to nikoho nezajímá, zatímco u alternativek se to na základě zkušenosti z jedné konkrétní školy použije jako argument a důkaz toho, že celá ta alternativa nefuguje." To mas samozrejme pravdu, ze se to pouziva jako bic. Nicmene musim rict, ze nekdy je to fakt extrem, ktery by se klasice, myslim, neprosel (tam jsou zase jiny bonbonky, viz tva kolegyne, co sikanuje zaky), treba jedna moje ezotericka znama "uci" matiku, ale v podstate sama ma potize s ucive prvniho stupne, umi jen pocitat, "uci" ale i starsi deti. Urcity typy rodicu snesou vsechno, hlavne ze je dobra "atmosfera".
 Aninabe 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 19:56:07)
Mám zkušenost s podobně vedenou školou, resp. jejím žákem. Není to dobré. Výhodou je, že ten žák je dost chytrý, takže má kapacitu se toho hodně doučit. Bohužel mnohde nemá základy a ani návyk se doma podívat na to, co ve škole nebylo jasné nebo nešlo samo. Je tam problém i se psaním a čtením (upozorňuji, že jde o hluboký 2. stupeň). Ohledně Cermatu zatím neodhadnu. Nebo takhle - pokud nezmění své pracovní ne-návyky, bude to průšvih. Začne-li intenzivně pracovat, bude to v pohodě. Škola má zkušenost i s dalšími žáky konkrétní svobodné školy, i na 1. stupni to znamenalo třeba půlroční dohánění. Čím déle tam to dítě je, tím větší MŮŽE nabrat skluz. ~d~ Vlastní děti bych tam nedala v žádném případě, byť to zní hezky.
 Aninabe 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 20:10:51)
Jinak dodám, papírově to vysloveně svobodná škola není. V reálu se tak chová. Příchod v nějakém rozmezí, odchod v rozmezí. Žádné týdenní plány. Kdo si chce 2 týdny hrát deskové hry nebo v rohu pospávat, klidně může. V ročníku jednotky lidí, učení napříč. Nakousnou kdykoli někdo něco chce, ale věnují se tomu jen do té míry, jak je to zajímá. Takže často slyšíme "to znám", znamená to ale "o tom jsem slyšel" a zvládnuté to téma není, nebo jen velmi povrchně.
 Federika 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 20:53:34)
Ách, můj sen kdysi na gymplu:-)
Chodila bych si tam pospávat místo chemie, zemáku, matiky…
Výsledek by byl v reálu stejnej:-)
~:-D~:-D
 Aninabe 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 21:42:26)
Oni asi neměli ani rozvrh. Prý i když se učili, tak 2, max. 3 hodinky, víc nikdy. Jenže na ZŠ mají získat základní rozhled. Přistoupení k PZK od Cermatu je bez dodatečného učení hodně problematické. To ještě čeština se dá, pokud dost četli. Hodně bodů dá porozumění textu a tak. Ale matika je horší, tam potřebují mít přehled, být si jistí, znát potřebné věci. Pracovat i nad rámec běžných hodin. Devítka je našlapaná novou látkou, na kterou se na SŠ navazuje. Takže se buď připravuje na Cermat za cenu, že se hoodně látky vypustí. Není to dobrá varianta, pak za mnou chodí kolegové, že to a to ve škole jejich dítěte vynechali a teď, v prváku na SŠ, jsou ty děti v problémech. Pak se dá v základu jet všechno, jen učivo, co není k PZK, odsunout za duben. Stejně se tím získá jen nějaký čas na přípravu. Bez práce doma může mít i nadprůměrné dítě docela problém (2 šikovné děti z devítky dělaly zkoušky nanečisto a měly kolem 23 jedno a 32 druhé - to druhé má už dlouho přípravku na PZK, to první nemá a doma nic nedělá).~d~ Obecně mám pocit, že ta přípravka ani tak moc není o tom je něco doučit. Spíš o tom, že je to donutí vůbec něco dělat. Kdežto když je to na nich, ehm, vůle není.
 Bouřka 


Re: Osvobozená škola Praha 

(12.2.2024 22:10:14)
Fandím tomu. U syna vidím, jak dokáže nasávat to, co ho zajímá nebo zrovna potřebuje, zatímco školu nesnáší. No a malá si ve svém vesmírku vyrůstá velmi svobodně, protože od ní vlastně nikdo nic většího nečeká, tablet jí nikdo neomezuje a různé vzdělávací apky a videa miluje, přičemž je jí srdečně jedno, jestli je to česky, španělsky nebo korejsky, leda angličtině rozumí víc a v té je toho nejvíc. Je fantastický, kolik se toho sama vlastně naučila a to převážně jen z vizuálu.
 K_at 


Re: Osvobozená škola Praha 

(13.2.2024 8:02:43)
Bouřko, tak pro syna vy to asi bylo obohacující. Je typ, co když se zakousne, tak je asi velice motivovaný. Nicméně přístup některých alternativ evidentně znamená "dělejte si, co chcete". A někdo nedělá prakticky nic. Což je průser. Protože přece jen je záhodno, aby to dítě někam trochu postupovalo.
 sourir 


Re: Osvobozená škola Praha 

(13.2.2024 16:32:49)
Mam dite ve skole podobneho typu. Mam pocit, ze strasne dlouho jsem zila slepa a spoustu veci a problemu jsem nevidela. Nebo jinak: clovek je treba i videl, ale nedokazal je zasadit do sirsiho ramce a na spoustu jevu byl zvykly z vlastnich skolnich let a ani mu to neprislo. Pak stacila jedna vec, ktera se prihodila a spustila uplny vodopad zmen a prehodnotili jsme s manzelem takovych veci. Najednou clovek videl uplne jasne priority a v souvislosti se skolstvim videl, ze soucasny system vzdelavani je zhusta uplne mimo.
Oba pracujeme v rychle rozvijejicim se odvetvi a to, co soucasna skola uci, je ve velke mire opravdu zbytecne.
Vyberu skoly jsem venovala dost casu, chtela jsem volnost a zaroven nejake vysledky uz byvalych absolventu. Nepotrebuju, aby dite melo gympl, chci aby bylo stastne a umelo resit problemy, ktere pred nej zivot postavi. A umelo se orientovat v rychle menicim se svete, vedelo, co chce a bylo si vedomo, jak toho dosahnout.
Pisu zamerne obecne, mam sve duvody.
Mam okolo sebe lidi, kteri se vypracovali mnohdy osudu a ocekavani navzdory. Uplne zmenili obor a delaji neco jineho, nez cim se vyucili ci vystudovali.
Nezatracuju statni skolstvi uplne, jen myslim, ze detstvi je strasne kratke na to, aby si rodic mohl dovolit experimentovat s mentalnim zdravim sveho ditete.
Nemyslim, ze jako rodice mame jedini zkusenosti se statnim skolstvim takove, jake mame. Jen pomerne ostre tempo vyvoje nepriznivych okolnosti nam ukazalo dopady do budoucna.
Myslim, ze to, jak tady nektere ucitele vykreslila tusim Delete, tak to je kruta realita. Jen to clovek driv nevidel.
Dite je tam stastne a ty dopady vidime i my v beznem zivote a komunikaci s nami.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.