Vítr z hor |
|
(2.2.2023 12:20:38) Prostě je málo míst ve školách. Tohle téma je o SŠ, ale problémy jsou na všech stupních.
Dětí je víc, místa na školách v podstatě nepřibyla. Letos je deváťáků o cca 1/4 víc než jich bylo před 4-5 lety a skoro o třetinu víc, než jich bylo před 6 lety. To je základní problém. Gaussovka je stále stejná, takže dítě se stejnými schopnostmi/stejně připravené nemá letos stejnou šanci, jakou by mělo před 4 lety, pokud tedy nemluvíme o těch horních pár procentech.
V té souvislosti se ukazuje jako problém, že mohou být pouze 2 přihlášky a je třeba taktizovat. Rodič holt musí rekognoskovat terén a správně odhadnout, kam má dítě šanci se dostat. Když to nevyjde, ta druhá kola jsou dost nepřehledná. Přijímačky se dají zkusit znovu.
Jsem zvědavá, jestli se vynoří takové čekací ročníky, jako kdysi jazykovky - roční studium pro ty, co se nedostali na VŠ...
|
Monika |
|
(2.2.2023 12:31:27) Větře, míst na středních školách je strašně moc, ještě z dob, kdy bylo dětí ještě víc než teď. Je "málo" míst na gymnáziích, protože oproti "dřív" má o ně zájem větší část dětí. Byly doby, kdy děti s trojkou na vysvědčení ani třeba nezkoušely maturitní obor a teď klidně aspirují i na gymnázium a taky asi odpadla část té paniky, "co bude dělat absolvent gymnázia, pokud se nedostane nikam dál" - on se taky skoro každý, kdo chce, někam dostane A panika je naopak z toho, že by dítě mohlo skončit na účňáku, přestože o uplatnění by se nemohl nikdo obávat, ale holt "špatné vlivy" ...
|
kosatka2 |
|
(2.2.2023 12:38:52) Pražští ředitelé gymplů také říkají, že mají až třetinu dětí ze SČ kraje. To podle mě dřív nebylo. Teda já si vybavuju jednu spolužačku, která se těsně před maturitou odstěhovala do Hostivic, jinak z tehdejší doby nevím o nikom.
|
Vítr z hor |
|
(2.2.2023 12:59:45) Pražské děti zas jezdí do Stč škol, když se nevejdou v Praze...
Mimochodem ta tvrdá štvanice proti přespolním dětem je zcela běžná i třeba na základních školách. Nechápu to, proč mají místní zastupitelstva takovou moc rozhodovat o školách/oborech?
|
Federika |
|
(2.2.2023 13:04:45) Tak STČ školy jsou volnější a pokud to tam doprava dovoluje, proč ne? Navíc neplatí, že pražská škola lepší škola...
|
Janinka a dvě princezny |
|
(2.2.2023 13:11:15) doprava v rámci Středočeského kraje je super pro pražské dítě, protože všechny spoje jezdí do a z Prahy. Ale středočeské dítě (my jsme západ) má takové komplikace dostat se do středočeské školy až to není hezké. U nás třeba Kladno nebo Hostivice - přitom Hostivice máme vzdušnou čarou kousek. Od kolegyně vím, že nefunkční je i linie Beroun Kladno
|
Muumi |
|
(2.2.2023 13:25:04) Do Berouna jezdí z Kladna parádní okružní autobus, taková vyhlídková jízda po středočeském kraji. Má to asi 45 zastávek a jede to přes hodinu (autem 20 minut???). Navíc neustále narvaný, staví všude a nabírá další zpoždění. Ale prostě Beroun a Kladno je už jakoby "jiný kraj", tak nějak tam pohyb mezi těmito městy nikdy moc nebyl, za prací a školou se z obou měst prostě jezdí do Prahy, když už někam.
|
|
|
kosatka2 |
|
(2.2.2023 13:18:15) Já si zrovna říkám, že jak si ty pražské školy vyzobou nejlepší děcka, nemusejí se tolik snažit s nějakými metodami, prací s kolektivem, zajímavými aktivitami, děti jsou chytré a pracovité, výsledky mít budou slušné.
Pro svoje dítě bych si přála i nějak zajímavě strávený studijní čas, úplně mě nedojímá, kolik % maturantů se dostane na medicínu.
|
Monika |
|
(2.2.2023 13:30:16) Kosatko, ale pražské školy si nic nevyzobou, ty děti se tam hlásí samy (asi s přispěním rodičů)
|
kosatka2 |
|
(2.2.2023 13:34:11) Moniko jasně, obrazně řečeno :)
|
|
|
Federika |
|
(2.2.2023 13:46:35) Kosatko, "zajímavě strávený studijní čas", to si představuje asi většina. Ale vybíráš z možností, které máš a navíc-pokud jde o 9. třídu-vybírají většinou už děti. Já s dcerou prošla pár gymplů, snažila jsem se nevyslovovat svůj názor a ona zcela jasně říkala -sem ne, tady by se mi asi líbilo, tady možná...A ten její názor se vždycky s tím mým neshodoval. Přijetí na medicínu apod nezajímalo ani mě ani ji
|
Federika |
|
(2.2.2023 21:46:46) Vrrtáku, jo, řekla...A všímala si dost,často podstatně jiných věcí než třeba já. Její postřehy, obecně: -chodí sem jedna moje kamarádka,říkala,že fajn, jedna učitelka blbá, ale jinak super... - vidělas ten jídelní lístek?? -v tý chemii to strašně smrdělo... -ten ředitel byl takovej divnej, vypadal zle a nepříjemně.. -vidělas tu ročenku? Chodila sem ta a taaaa... -ta španělštinářka hezky mluvila, to by mě bavilo... -tady se mi docela dobře dejchalo, v tý předchozí škole byla tma a ta nějak stísněně... -mami,sem nikdy... -tady jsou nějak samí "nerdi"... -ta knihovna tam byla docela taková milá a můžeš si tam udělat i čaj... -jezdí prý i do Španělska i do Anglie, i do Německa...
|
TaJ |
|
(2.2.2023 21:55:04) Federiko, to je pěkný, to jsou docela dost podstatný věci...a co zajímalo zase tebe?
|
Federika |
|
(2.2.2023 22:04:38) No já se ptala třeba na možnost IVP, na jazyky, jaká je úroveň, jak děti rozdělujou, co by si třeba počali s ní, kdyby chtěla dělat němčinu a nikdy ji nedělala, neumí gramatiku, ale rozumí všemu a mluví...Jaký je způsob známkování a jaká je možnost oprav testů, jestli se testy hlásí dopředu, ja to vypadá s pozdními příchody kvůli autobusům a tak...A jak se řeší později specializace,od kterého ročníku a jakým způsobem...Studijní výjezdy...
|
TaJ |
|
(2.2.2023 22:16:26) Federiko, jasně, syna zase zajímalo, jací jsou učitelé na ty odborné předměty, kdy a kam chodí na praxi... Jinak s angličtinou tam prý budou navazovat na ZŠ a druhý jazyk je tam němčina a tam jedou od začátku, protože ne všichni třeba předtím němčinu měli. Syn třeba teď nemá druhý jazyk vůbec. Já se zase zajímala o to, jak pracují s dětmi s poruchami učení apod. Jako počítám, že stejně příští rok to obejdeme znovu, protože mezitím nám vytanou další otázky...
|
Federika |
|
(2.2.2023 22:25:26) TaJ, to určitě, syn už bude líp vědět, co potřebuje. A jazyky, ty druhé, většinou jedou od začátku, ale často se píše na začátku rozřazovací test a pak jsou rozděleni do skupin podle úrovně. A ona chce dělat němčinu, teď má španělštinu,ale v té by pokračovala nějak sama. Musela by buď dodělat předtím gramatiku nebo nevím, někde řekli, že by nebyl problém ji i přes rozřazovací text,který by na gramatiku nedopadl dobře, dát do pokročilé skupiny.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(2.2.2023 22:22:18) Vrrtáku. ona má ještě na výběr svou školu, tedy gymnázium, které patří k jejich škole. Určitě tam bude dávat přihlášku a sice má pocit,že asi chce trochu do světa, že možná nechce být na stejném místě od první třídy, ale zároveň srovnává-u nás je to hezčí, učitelé příjemnější atd...Takže uvidíme, jak to bude vidět příští rok. A jejich škola pořádá občas pro osmáky. a devátáky setkání s absolventy, kdy někdo, kdo odešel třeba před rokem, dvěma, na nějakou střední školu nebo gymnázium, přijde poreferovat. Přijde s prezentací o škole, s vlastními postřehy a řekne zas jiné věci, než se dozvíš na DOD. Moc se mi to líbí.
|
Federika |
|
(2.2.2023 23:15:20) Vrrtáku, naše škola je milá, přiměřeně náročná, menší kolektiv a dětem se věnujou, třeba i na ty přijímačky budou děti připravený dobře, bez rodičů a přípravek. Učitelé se chovají partnersky, vlastně jsem nikdy nic nemusela řešit. Jak to přesně běží na gymplu,nevím, ale zřejmě podobně, jen holt vyšší nároky. Ale prostě někdy není dobrý být někdy od 6-19 let. Já bych to v jejím věku určitě nechtěla,ale ona neví,váhá, je úplně jiný typ než já. Takže počkáme na příští rok, uvidí se zdravotní stav, sport, co já vím, co bude...Co se týká dopravy, tak by to určitě bylo nejlepší.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(2.2.2023 21:53:44) Vrrrtaku, my jsme se byli podívat teď nedávno se synem ve dvou školách, respektive v jedné jsem byla s ním, ptala jsem se tedy spíš já, on tak nějak občas něco prohodil, spíš poslouchal, sledoval, nasával atmosféru...popovídali jsme s klukama, kteří tam chodí, byli docela povídaví a takoví pohodáři. No a do druhé školy se nakonec jel podívat úplně sám, já jsem nemohla a kamarád, se kterým původně měl jít, nakonec taky nešel, tak se tam prostě rozjel sám. Docela jsem zírala, protože to bylo poprvé, co šel sám někam, kde nikdy nebyl a nikoho tam neznal. Nicméně se mu prý víc zamlouvala ta první škola, působilo to tam na něj přátelštěji.
|
|
|
|
|
|
Monika |
|
(2.2.2023 13:05:44) Větře, obce zřizují "jen" základní školy. Střední školy (pokud nejsou tedy soukromé) zřizují kraje ... A kdo o tom má podle tebe rozhodovat jiný, než zastupitelstva (obecní, krajská)?
|
kosatka2 |
|
(2.2.2023 13:33:33) Zrovna ten SČ kraj je nejlidnatější a rostoucí. Klikám jeho záměrem rozvoje vzdělávací soustavy. Kapacity ZUŠ se zde smějí navyšovat s přiloženou demografickou křivkou. Naopak ve strategii vzhledem ke gymnáziím je to jasné: Nenavyšovat počty žáků v gymnáziích.
|
|
Vítr z hor |
|
(2.2.2023 17:12:24) "A kdo o tom má podle tebe rozhodovat jiný, než zastupitelstva (obecní, krajská)?"
Moniko, jednoznačně ministerstvo, případně též kraj (pod dozorem ministerstva). Obecní zastupitelstva jsou zcela závislá na svých voličích a jim se snaží zalíbit, nezajímá je, co se děje za humny (a proč by vlastně mělo?). Naopak nekvalitu populisticky svádějí na přespolní děti, které si dovolují plnit jejich školy. Stavějí jim do cesty překážky (například TB), a když ani pak nejsou voliči spokojeni (přitom občan s TB je zároveň volič čili cílovka), svádí to na jakési imaginární podvodníky s TB.
Takže dochází k plíživé ghettizaci, už teď to někde zcela izoluje žáky v místních vesnických školách a nemají šanci na přijetí jinde.
Dopravní trasy favorizují regionální centra, ale ta odmítají přijímat děti do škol. Ty jsou odsouzeny k návštěvě malých škol s mizernou dopravní dostupností, což nepředstavuje jen nepohodlí pro dojíždějící děti, ale i logistickou překážku pro zajištění kvalitního personálu.
Podle průzkumů ČŠI jsou nejhorší školy právě mezi těmi malými. Jenže malé obce jiné než malé školy prostě zajistit svými silami nedokážou, a i kdyby, nezvládnou je naplnit patřičným počtem dětí a kvalitního personálu.
Zároveň školy neučí dle centrálních osnov, ale každá školy si vytváří ŠVP, který se může dost zásadně lišit od všech ostatních. Při zavádění ŠVP byla jedním z argumentů právě možnost se odlišit od ostatních škol a dát možnost rodičům, aby si VYBRALI, co je pro jejich dítě to pravé. No a najednou si vybrat nemůžou, každá škola je ale zároveň jiná, uči jinak, jindy a něco jiného.
Čili neexistuje spravedlivý a rovný přístup ke vzdělání.
|
*Kate* |
|
(2.2.2023 17:46:53) "Takže dochází k plíživé ghettizaci, už teď to někde zcela izoluje žáky v místních vesnických školách a nemají šanci na přijetí jinde."
Já bych teda řekla, že ghettizace nastává, když ti, kdo mohou, z dané školy odejdou, a zůstanou v ní jen ti znevýhodnění.
A ty spíš popisuješ stav, kdy jsou ve škole nuceni zůstat i ti schopnější/movitější/zvýhodněnější.
|
Vítr z hor |
|
(2.2.2023 18:20:57) Movitejsi a schopnejsi to v nasem regionu resi takto: - zmeni TB do mesta a maji misto ve statni skole ve meste zadarmo - zaplati si soukromou skolu (obvykle ve meste) - vytvori skupinu, vytipuji si vesnickou skolu s dobrou povesti a volnymi misty, kam jsou schopni deti dopravit (klidne se stridaji v dovazeni deti) - pracuji ve firme, ktera svym zamestnancum sponzoruje skolne v soukrome skole - zalozi si vlastni komunitni skolu
Realita: z 30 predskolaku nastoupilo do mistni skoly 18. Tretina deti (prevazne s vysokou socio-ekonomickou urovni) sla jinam.
|
Federika |
|
(2.2.2023 18:33:06) V regionu, z vesnice,odkud pocházím já, se to řeší takto: 100 procent dětí jde do místní školy, v nejbližším městečku. Úroveň výuky dobrá. Kdo chce, dělá zkoušky na gymnázium. Požadovaný počet bodů je mnohem nižší než v Praze a okolí. Úroveň gymnázií není špatná. Většina jde potom na VŠ.
|
Vítr z hor |
|
(3.2.2023 6:19:11) “ V regionu, z vesnice,odkud pocházím já, se to řeší takto: 100 procent dětí jde do místní školy, v nejbližším městečku. Úroveň výuky dobrá. Kdo chce, dělá zkoušky na gymnázium. Požadovaný počet bodů je mnohem nižší než v Praze a okolí. Úroveň gymnázií není špatná. Většina jde potom na VŠ. ”
Fed, u nas to pred 10 lety bylo take tak…
|
|
|
|
|
Monika |
|
(2.2.2023 17:57:41) Vězte promiň,ale motas toho nějakoc dohromady a chvílemi si protiřečis,na to nějak nemám.A "možnost si vybrat" asi bohužel nejde zajistit natolik,aby se každý měl právo dostat na jakoukoliv školu - každá má nějakou kapacitu ...
|
Vítr z hor |
|
(2.2.2023 18:15:04) Moniko, ano, souhlasim s tebou, tech problemu je opravdu mnoho a je nesnadne se v nich vyznat. Nedivim se, ze je toho na tebe moc.
Souhlasim s tim, ze moznost vyberu lze jen do kapacity skoly. Cili reditele uspesnych skol meli uz dlouho problem, jak vybrat.
Ted je problem opacny, skoly maji nabito i bez prace. Lide prestavaji resit kvalitu a jsou vdecni za misto takrka v jakekoli skole v zone dostupnosti.
Bohuzel jsme se dostali do situace, kdy jsou naplnene kapacity prakticky vsech skol v zone dostupnosti. Dostupna mesta skoly rozsirovat odmitaji. Obec s 16-18 zaky v rocniku nema jak naplnit podminku minimalni naplnenosti druhostupnove skoly.
Cili co ted? Podotykam, ze u nas uz tohle nastalo na urovni ZAKLADNICH skol.
Movitejsi a schopnejsi si zajisti TB ve meste a posleze zaplati pripravu na prijimacky. Chudsi zustanou uvezneni v malych obcich, kde je statisticky horsi vyuka a prijimacky resit s vyssi pravdepodobnosti nebudou - mozna je to ta kyzena potrava pro ucnaky. Na skoly mohou prece jen ti nejlepsi…
|
|
|
|
|
|