| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie

 Celkem 66 názorů.
 terapeutka 


Téma: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:19:13)
Prosím jak řešíte u těchto dětí výuku cizího jazyka? Syn těžce bojuje i s češtinou, ale je je tak nějak schopen se ji nadrtit (vyjmenovaná slova, slovní druhy, i/y...). Ovšem v angličtině plave úplně totálně. nyní končí pátou třídu a je to na propadnutí (to teda z více předmětů).
Já se s ním doma učím, navzdory doporučením z PPP (učte se denně 10minut) se šrotíme slovíčka klidně i dvě hodiny a on si není schopen nic zamapatovat ~7~ Už si připadám jako ve scéně ze seriálu Přátelé, kde Pheobe učila Joeyho francouzsky ~:-D.
Problém je hlavně v tom, že on si ta slovíčka nepřečte - resp. když bude mít slovíčko "table", tak ho bude číst jako table. Fonetickou výslovnost přečíst neumí, když mu napíšu zjednodušeně "tejbl" tak si zapamatuje, že se to slovíčko je prostě tejbl a když v učebnici uvidí table, tak už to považuje za něco jiného ~7~
Zkoušeli jsme se učit formou opakování- jen hlasově, jenže on si nezapamatuje ani 20 slovíček a navíc takhle nemá tušení, jak vypadají napsané. Když mu napíšu kartičky nebo tabulku se třemi sloupci (anglicky-výslovnost-česky), tak už je toho textu prostě příliš a je schopen si zapamatovat maximálně tři-čtyři slovíčka. Mám z toho úplný pocit zmaru, dítě otrávené, nesnáší školu, nosí v podstatě samé pětky, přitom se učíme 3-4Xtýdně (musíme stíhat i češtinu, přírodovědu, matiku).
Jakým způsobem se učí angličtinu vaši dyslektici? Případně učitelky jazykářky- nemáte nějaké tipy, které by nám mohly pomoci?
Upřímně se děsím, jak v sedmičce přibude ještě němčina, protože tu já vůbec neumím, takže netuším, jak mu s tím pomůžu ~a~
 Ennywan 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:26:49)
Terapeutko, jako první mě napadá, s učitelkou jsi mluvila? Ví, kolik času předmětu věnujete? Ví to, co tady píšeš např. s tím příkladem slovíčka "table"? Má syn z PPP nějaké úlevy, právě proto, že je dyslektik/dysgrafik? Naprosto rozumím tomu, že ty, ale hlavně syn, jste z toho nešťastní a otrávení, když tomu věnujete tolik času a výsledky nejsou.
 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:34:00)
Ano, ve škole jsem byla letos už asi 5x? Učitelé nás mají vesměs za problémové, syn ve škole dost zlobí, protože mu "ujíždí vlak" ve všech předmětech, má čtyřky i z hudebky a výtvarky ~8~
Učitelé si stojí za svým, že učivo je přizpůsobené dle zprávy z PPP (má 3.stupeň opatření), že má toho méně, že má delší čas. Já to nemám jak ověřit, nejsem přítomna výuce, ovšem třeba 30 slovíček na naučení mi pro něj přijde prostě moc (i když chápu, že bez toho se v AJ nehne).
Od září už jsme podali přihlášku na jinou školu, ale teď bojujeme, aby nepropadl ~7~
 Ennywan 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:35:33)
Ach jo, tak to mě mrzí. Jestli máš FB, tak je fajn skupina "Řešení problémů ve škole, stížnosti na učitele a školy", třeba by mohli pomoci i tam.
 Vranice 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:45:18)
Čtyřky z hudebky a výtvarky? Z takové školy bych prchala hned. Zázrak, že ráno vstane a do té školy vůbec dojde.
 X__X 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:30:40)
to zní děsivě ~e~ kluk je taky dyslektit, ale s jazyky naštěstí problém neměl. nicméně stejně jako dys-děti měly u nás na prvním stupni hodiny speciální češtiny, měly i hodiny speciální angličtiny a učily se angličtinu nějak jinak, pod vedením speciální pedagožky. nevím jak, moje dítě to nepotřebovalo, chodilo do běžných hodin. jak pak na druhém stupni, to nevím.

ale k těm hrám, co jsou zmíněné jinde. kluk se na nich taky učil. ale nešlo o pouhé hraní her, ale že se připojoval do skupin. někdy s kamarády, jindy ale náhodně a tam často s cizinci, takže byl nucený s nimi nějak komunikovat.
 Monika 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 14:03:19)
Terapeutko, jestli už jste přihlášení na jinou školu a v té stávající to vědí (a jsou rádi, že ubude problémů), tak bych tipla, že dítě nepropadne ~;) Ale jinak tedy tvou frustraci naprosto chápu.
 Vranice 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 9:43:53)
Když je dítě na propadnutí z vícero předmětů, změna školy je na místě, hledala bych méně orientovanou na výkon. Vědí ve škole, že syn bude od září na jiné škole? Domluvila bych se s učitelkami, ať ho nechají projít se čtyřkami, když má poruchu učení, musí k tomu přece přihlédnout a hodnotit jinak jako děti bez poruchy učení.

Je dost možné, že se syn zasekne už při představě - budeme se s mámou učit slovíčka, ve stresu se nic nenaučí. Když budeš stát na kraji propasti a za tebou medvěd, nevzpomeneš si ani kolik je 3x3.

Dítě není schopno se soustředit 2 hodiny na drcení něčeho, co jeho mozek nepobírá. Zkuste písničky, říkanky, krátká videa z internetu. Učit se jednotlivá slovíčka bez kontextu je již překonaná metoda, dětem to nedává smysl.

Určitě ti tady něco poradí učitelky AJ a jestli nakoukne, tak Lída, ta přesně ví, o čem je řeč. ~;((


 Ropucha + 2 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 10:07:24)
Drtit zpaměti 20 slovíček pro páťáka dyslektika je úlet
Slovíčka se musí učit v kontextu, primárně poslechem, podle obrázků
Psanou podobu velmi zvolna, v psaní dlouho tolerovat chyby
Zjednodušeně řečeno jako malé dítě, když se učí mateřský jazyk, nikoliv primárně přes gramatiku
 Ennywan 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 10:13:56)
Tak mě napadá, nepomohla by v tomto smyslu synovi třeba tato kniha?

https://www.kreativnislovnik.cz/?fbclid=IwAR3KZvR6DGsKiglzhqwo2BFSh-RVQ4WAeHqCvGNZtwa1MDHIVYhOzr7eBaI

Popřípadě třeba oslovit autora knihy, co by poradil pro váš případ?
 babi_ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 10:16:13)
Syn dys- (nyní dospělý) říkal v době, kdy se aj učil, a já se trochu divila, jak to vůbec dává, když jsem viděla jeho "češtinu",

že se každé slovíčko učí rovnou dvojmo - jak psané, tak vyslovené, tedy defacto dva jazyky najednou.

Určitě se neučil 20 slovíček najednou, nikdy se nic neučil delší dobu v kuse - ADHD, nelze.

Hrál nějaké hry na pc v aj plus komunikace se spoluhráči (soupeři?) v aj.

Jako starší hodně koukal na seriály a filmy v aj s aj titulky.
 Zasjaj. 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(15.5.2022 1:48:13)
Babi, Terapeutko
Koukam, jak to sedi, ackoli zadnou diagnosis nemam, jsem podle vseho ADHD. Jak pise Babi, musela jsem si vzdycky nahlas rict a zapamatovat tu psanou verzi, takze dve slova na jedno ceske. Navic proste slova si nepamataji vubec. Doba vsudepritomnych hesel a uzivatelskych jmen je me prokleti. Jak si syn pamatuje cele vety, fraze, slovni spojeni? Rikanky?

Uf, je to sileny, takove trapeni, tolik usili a jen spatne znamky, to je nesnesitelne. Potrebuje taky uspech. ~;((
 neznámá 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 10:48:26)
Zvládají to mizerně.
Druhý stupeň už lépe, protože hrají hry na počítači a hodně používají angličtinu tam, teda soudím, dle našeho deváťáka, doufám, že u prcků to bude stejné.
První stupeň fakt hrůza a na druhým stupni se nejstarší srovnal a mě angličtinu mezi 2-3.
Mají velké ulevy ohledně jazyků, pokud neví, jak se slovíčko píše, píší ho foneticky a je jim uznáno za správné. Celkově jsou více zkoušeni ustně, písemky píší málokdy.

A němčina je strašná, tu nejstarší nedává vůbec. Dostává čtyřku z milosti, velký průšvih byl i distanční výuka.
Někde jsem zahlédla, že druhý jazyk možná zruší, tak se uklidňují tím.

Pokud má čtyřky z výuk a jste zapsaný jako problémový, tak bych přešla na jinou školu. My jsme malá vesnická škola o pár dětech, některé dojíždějí z města právě z důvodu, že mají dys a v městské škole to nedávali. U nás je na ně více času (třídy o max 15 dětech) a celkem to funguje.
 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:01:43)
Na jinou školu jde od září. Jsme taky na vesnici, ale spolupráce se školou naprosto strašná (lze dohledat i mé starší diskuze), takže bude dojíždět do vedlejší obce. Sice nevím, jestli to tam bude lepší, ale v PPP i SVP mi sdělili, že horší už to být nemůže ~d~

Teď hlavně bojujeme, aby nepropadl. Nějaké hry v AJ taky hraje (Fortnite, minecraft, roblox), ale že by mu to něčemu bylo z výukového hlediska, to se mi nezdá.



 kachna_ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:54:23)
terapeutko, mně doporučovali přejít hned, aby mu to škola "nedala sežrat"
 Ropucha + 2 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:48:29)
Přesně tak, na prvním stupni žádné vypisování slovíček, aktivity v hodině by měly vést k tomu, aby si dítě slovíčka osvojilo jinými metodami.
Trápit dyslektika vypisováním desítek slovíček v páté třídě je nefunkční nesmysl.
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:51:18)
svém dys-dětem jsem dala ruštinu, je jednodušší

jaký PO má tvůj syn? pokud má PO3, IVP, dalo by se vyběhat, že nebude druhý cizí jazyk mít, je to trochu složitější, ale jde to, osobně vyzkoušeno u nás ve škole pro některý konkrétní děti, je na to potřeba PPP a přesvědčit ji
 Ropucha + 2 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 11:54:54)
Azbuka pro dyslektika?
To bych tedy asi nevolila.

Ano, druhý jazyk za určitých podmínek mít nemusí, s tím bych se na PPP také obrátila, pokud bych o tu úlevu stála.
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 12:31:14)
taky mi tvrdili někteří kolegové, že azbuka bude problém, nebyla, je to prostě pár dalších písmenek, který zvládli, ale pak už bylo všechno podobný,
syn měl navíc tu smůlu, že po přestupu na vyšší gympl nemohl pokračovat v ruštině, musel vzít němčinu, to byl boj, nikdy nezvládl čtení v němčině,

takže mám srovnání u jednoho dítěte, když dělalo ruštinu i němčinu
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 13:37:26)
Nejsem asi dys, ale angličtina je pro mě taky nepochopitelná. Vadí mi absence pravidel co jak číst. Ruština mi šla normálně.
 X__X 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 12:45:48)
ještě za minulého režimu jsem měla bráchu v dys třídě. když se potom po revoluci končilo s ruštinou a školy přecházely na angličtinu či němčinu, tak ta dys třída přešla na španělštinu, že prý je taky jednodušší a pro dys děti lépe zvládnutelná.
 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 13:16:51)
Má PO3, ale bez IVP. Možnost ruštiny u nás nebyla, povinně pro všechny angličtina a od sedmičky němčina k tomu. Nevím, jak na té druhé škole- možná budou vstřícnější.
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 13:27:41)
zkus se domluvit v ppp, možná budou ochotni, pokud teda už čeština a angličtina je problém
 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 13:58:34)
Byli jsme tam teď v březnu, doporučili akorát tu změnu školy. Další termín máme až za dva roky ~a~
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 14:51:56)
Terapeutko, když budete měnit školu, je potřeba poslat na trhu novou školu z ppp doporučení, musíš o to v ppp požádat, možná by se to dalo spojit
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 15:35:42)
Na tu novou školu...
 wer 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:35:07)
Jak další termín máme až za dva roky?
Problémy přetrvávají, zhoršují se, škola nespolupracuje. Normálně se můžeš objednat a jít do PPP dřív. Za dva roky může být pozdě.
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:42:33)
wer, už tím, že bude změna školy, je potřeba od ppp chtít poslat doporučení na novou školu
přitom se samozřejmě může udělat další vyšetření nebo aspoň část vyšetření

a hlavně je potřeba potom úplně od začátku komunikovat se školou, aby to nedopadlo zase stejně
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:28:20)
vrrrtaku, je jiná zpráva pro rodiče a jiná pro školu, škola potřebuje tu svou, rodič nemusí být ochotný ukázat všechno, co je v té jeho, je to běžný postup
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 21:29:19)
vrrrtaku, u nás to funguje jinak, naše škola má děti v pěti různých ppp, celkem 3 kraje, a mají to tak všechny ppp, taky jsme měnili školy s klukama, znám to právě z obou stran, ale je fakt, že je spousta věcí v různých krajích různá
 TaJ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 22:01:13)
Vrrtaku, máme to s těmi zprávami stejně, chodíme tedy do SPC, ale taky právě obě zprávy dostáváme my a tu pro školu pak pošle SPC ještě i do školy, kde jí po mně chtějí ještě podepsat. A je pravda, jak psala Yuki, že je to v různých krajích různé, za ty roky, co si různě píšu s rodiči podobných dětí, tak vím, že se to někdy liší dost.
 Bouřka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:47:10)
My chodíme do SPC, ale normálně nám říkají, že když by bylo třeba něco v papírech upravit, tak ať se ozveme.
 K_at 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:50:58)
Holky, že se vměšuji.... Je normální, že na můj popud jsem měla v PPP 2 děti na vyšetření. 1x mám ošd, nutný. Ale nemám vůbec žádnou zprávu pro nás, pro učitelky??? To znamená, tě nevím vůbec nic. Co to jako je? Psala jsem před 3 týdny "naší" Mgr. a taky nic. Prostě nám slabší dítko, u kterého mi dost věcí nesedělo. Ale zpětnou vazbu nemám.
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:52:56)
Kat, nevím, jaký jsou pravidla pro školky, ale škole to už ppp posílají automaticky, jeden papír je pro školu, druhý pro rodiče, každý malinko jiný

zkus volat ppp, možná se to jenom někde zadrhlo, mají toho hodně
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:55:08)
ještě mě napadá, teď se hodně věcí řeší přes datovou schránku, nemáte nějakou, ze které se to k vám posílá potom?
my třeba jako škola posíláme dotazníky o dětech do krajské ppp a ta to přerozdělí na jednotlivá pracoviště, třeba se to tím zdržuje
 K_at 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:01:19)
Yuki, no já vlastně nečekám nic, co sama nevím. Jako vždycky - nikdy se nedozvím nic, u čeho bych si řekla "aahaaa!". Alespoň malé potvrzení se hodí.
 TaJ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 22:32:30)
Vrrtaku, koukám, že je to fakt všude různé, já jsem si vždycky zprávu v SPC vyzvedávala osobně, na místě přečetla a podepsala, dostala jsem obě verze a tu školní ještě sami posílali do školy a škola ji pak po mně chtěla ještě u nich podepsat.
 TaJ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 22:39:35)
Terapeutko, my chodíme do SPC se synem taky jednou za 2 roky, je v logo třídě a tam musí mít každé 2 roky nové vyšetření a zprávu...ale kdykoli, pokud by se vyskytl nějaký problém, tak píšeme třeba o radu mailem, nebo se můžeme objednat na vyšetření i mimořádně mimo ten pravidelný termín.
 Jerry G. 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 8:31:30)
Terapeutko,

Ja mam dyskexii, pres azbuku jsem se nedostala, stejne jako jsem se nikdy nenaucila morseovku. Jazyky, ve kterych se pise latinou, mi prisly o hodne jednodussi.
 Bouřka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 14:28:15)
Nemá přímo dyslexii, alespoň to tak nikdo nepojmenoval, ale těch SPU má dost, ve 4. třídě furt není schopný psát správně slova, věčně mu chybí nějaká písmenka, text vnímá blbě, takže to ani nevidí, při psaní se mu písmenka pletou. A to je řeč o češtině. Angličtina je kapitola sama o sobě, když není ani v češtině schopný napsat slovo, co se stejně píše i vyslovuje. Angličtinu se učí sluchem, naštěstí slovíčka zkouší ústně.Úkoly - nechám ho udělat to ústně a pak diktuju, jak se to píše. I to je tragické, já řeknu h, on píše k...motá se mu to. Tuhle nějak prokec, že s ním dělám úkoly (dělám s ním všechno, jinak by to nedal) paní učitelka to řádně okomentovala on to do teď tráví...někdy si říkám, jestli ty papíry z PPP, u nás teda SPC (má 3. stupeň podpory) někdo čte krom třídní (ta něco respektuje, ale diktáty i tak píše a podle toho asi taky bude vypadat vysvědčení, sbírá za ně trojky, čtyřky, i když jinak učivo vcelku umí).
 Delete 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 14:47:05)
"když mu napíšu zjednodušeně "tejbl" tak si zapamatuje, že se to slovíčko je prostě tejbl a když v učebnici uvidí table, tak už to považuje za něco jiného"

Zkus propojit zrakovou a sluchovou složku. Kartičku se slovíčkem správně napsaným, obrázek a správně vyslovit.

Pak mě napadá ještě využití myšlenkových map. Vezmeš téma a začneš si psát slovíčka. Např. škola - od toho pacičky např. lidé . učitel, ředitel, školník, kuchařka, žáci, jiná pacička místnosti - třída, tělocvična, jídelna...od třídy další pacičky - lavice, tabule, židle, učit se, číst, psát...v jídelně zase třeba stůl, židle, jíst, jídlo....a už se dají yase dopisovat jídla nebo potraviny.....

Dobře se to dělá na téma dům, nakupování, cestování....

Začneš s pár slovíčky, která si vybavíš, pak postupně doplňuješ, ideálně, když někde může viset velký papír, který je pořád na očích a můžeš do něj dopisovat....

Dá se to pak použít jako zraková opora pro tvoření vět. Dají se dokreslovat nebo dolepovat obrázky....

Stejně se dají použít ty myšlenkové mapy i na přírodovědu, vlastivědu...

Pokud má lepší sluchové než zrakové vnímání, pak mají smysl i nahrávky, kdy mu stručně namluvíš důležité fráze nebo třeba výjkad z přírodovědy (i když tady bych spíš hledala vhodná videa na youtube), a on si pak může zapsat jen ty nejdůležitější pojmy, co si z toho zapamatoval...a hlavně si to může pouštět opakovaně.

 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:14:39)
Ta myšlenková mapa mě zaujala - jen moc nechápu, jestli tam mám jako napsat slovíčka klasicky anglicky- čili u bubliny ROOM bude ondož CHAIR, TABLE, BED, CARPET..., protože on se pak právě učí, že židle je "chair", nepřečte ji "čér"...nebo mu to mám jako napsat foneticky (v jeho případě zjednodušenou výslovností)?

My tedy využíváme hodně i obrazové slovníky (máme asi tři, některé určené i pro předškoláky, mladší děti, ale účel plní), pexesa a karty- jenže ani tak si nezapamatuje najednou víc než 10 slovíček třeba...a když se ho zeptám druhý den, tak si vzpomene na tři a ještě je plete.
Teď vložila učitelka na bakaláře, že v pondělí bude test z AJ a má se naučit slovíčka opět z nové lekce, jsou toho tři odstavce (celkem 32 slovíček), k tomu samozřejmě vyžaduje i znalost předchozích slovíček, slovosled, gramatika ... představa, že by byl zkoušen jen formou jakési konverzace je jen sen.
 Ropucha + 2 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:23:27)
Terapeutko, mně se otevírá kudla v kapse, když to čtu.
Má syn individuální plán?
Zkoušet dyslektika v páté třídě z třiceti neznámých slov a z gramatiky je úlet, úlet, úlet ... ~7~
On musí jít opačně, musí ta slova napřed opakovaně slyšet v kontextu, poslouchat, ústně používat, zapamatovat si význam, PAK teprve může začít fixovat písemnou podobu a PAK teprve eventuálně může být testován ...
 Vranice 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:34:56)
Jestli má být test, psala bych v psané formě. Kdyby to mělo být ústní zkoušení, tak foneticky.



Zdroj:
https://englishvillage.wordpress.com/tag/treetops-mind-map/
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:41:16)
vranice, děti s po můžou, pokud je to správně napsaný podpůrko, psát foneticky
 Vranice 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 19:56:29)
Yuki, to jsem nevěděla, otázkou je, jestli to ví a respektuje klukova angličtinářka.
 terapeutka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:16:00)
Ve zprávě z PPP máme k jazyku uvedeno:
-v cizím jazyce ponechat delší čas k upevnění slovní zásoby, její znalost ověřovat po menších celcích, preferovat slovní projev, zadávat zvládnutelné úkoly směřující k automatizaci učiva např. obmněňování vět nebo tvoření krátkých vět, využívat názorných pomůcek, při poslechu v cizím jazyce využívat vizuální podporu, zařazovat cvičení využívající neverbální formu odpovědi (výběr z možností).
Učitelka opakovaně tvrdí, že toto je dodržováno- ovšem vidím ty pětky ze slovíček, z testů, z projektů. Vypracované testy domů nenosí.

Individuální plán nemá.

Vtipně působí i věta ve zprávě: Pro výrazené oslabení grafomotoriky počítat s obtížemi v kresebném projevu. A známky z výtvarky: 3,5,4,3,neklas. ~d~
 MaMar 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:39:53)
Terapeutko, ta doporučení z PPP mi připadají rozumná, ale škola se jimi nejspíš moc neřídí. Vypracované testy si můžeš nechat ukázat. Jestli ale s učitelkou není rozumná řeč, stejně ji asi nepřiměješ k vhodnému hodnocení.
Jak může někdo z výtvarky dávat čtyřky a pětky, to už vůbec nechápu, to snad jedině, kdyby dítě záměrně místo zadané práce odevzdávalo nějaký přečmáraný papír, to by pak ale bylo především na místě zjistit, proč to dělá.

Rozhodně byste se ale doma neměli učit slovíčka dvě hodiny - vždyť už musí školu úplně nenávidět. Opravdu jen rychle zopakovat, případně najít někoho na individuální doučování - obvykle to funguje lépe, než s rodičem.
 MaMar 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:15:04)
Vím, že ve zprávách z PPP bývá doporučení tolerovat fonetický zápis, ale mám pochybnosti o smyslu toho, učit cíleně dítě psát slova foneticky místo správného spellingu - pokud není schopno pamatovat si obojí. Přečíst normální anglický text mu to pak nepomůže.
Já se spíš snažím žáky naučit slovo psát tak, jak se správně píše, a prostě ho číst a používat tolikrát, aby si zapamatovali výslovnost. Pokud píšeme testík "na slovíčka", dětem s nějakými potížemi (a ani na ně nemusí mít "papír") předem vypíšu třeba jen 8-10 nejpoužívanějších slov, které po nich budu chtít. Když se jim to nepovede, mohou si vybrat, jestli si napíší totéž znovu, nebo jestli je mám vyzkoušet ústně.
Bylo by pěkné, mluvit tolik, aby vůbec nebylo potřeba se slovíčka jednotlivě učit, ale to se mi dařilo jen při soukromé výuce dětí v malých skupinkách. Ve škole mám letos sice jen 12 dětí, jenže ze tří ročníků zároveň, takže toho prostoru na opakování a intenzivní práci s dětmi, které by to potřebovaly, také není tolik. Využíváme ale hodně i programy na počítači, které na ně také "mluví". Také, když nějaký výraz nevědí, jdou si ho najít na překladači a také chci, aby si ho nejen přečetly, ale i poslechly.
 Vranice 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:03:41)
Ještě k té myšlenkové mapě - bylo by lepší, kdyby si ji nakreslil sám, případně s dohledem a pomocí Terapeutky, než když mapu nakreslí ona a předloží.

Při vytváření mapy se kluk učí, ani o tom neví. Když je dys, tak se mu do toho nebude chtít, ale může zkusit nakreslit v PC, buď v Malování, ve Wordu anebo se dají stáhnout free mind map creatory, kde už jsou hotové šablony.
 Delete 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 21:25:31)
Jak už psala Vranice, mapu by si měl tvořit sám.

Slovíčka bych psala, jak se správně píší, k tomu dolepovala nebo kreslila obrázky a teprve s vytvořenou mapou bych řešila výslovnost. Takže dítě kouká na tu svou mapu a čte ta slovíčka, co si napsalo, tvoří z nich věty. Může na základě tebou vysloveného slovíčka v mapě hledat. Kde o to, aby vnímal jak slyšenou, tak psanou podobu současně.
 Lída, 2 děti 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 6:58:35)
Ahoj, mám dceru dysortografika, nyní v 6. třídě a učíme se naukové předměty tak, že to spolu procházíme a případně jí ty důležité věci namluvím přes whatapp. Takže kouká do vypsaných poznámek a pak poslouchá ještě to namluvené. Nepamatuje si všechno, ale určitě je to lepší.
 Lenk@@@ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 17:33:24)
Dcera je dyslektik, anglictinu ma jako prvni jazyk a opravdu hodne bojuje s gramatikou, kolikrat uz jsem si stezovala u ni ve skole (anglicke), at hodnoti neco jineho nez spellling. Naopak spanelstina ji jde velice dobre, a to i psana.
Strasne to zalezi na pristupu a pokud mu tu anglictinu tak znechucuji, tak to je mi syna velice lito. Asi bych se vice zamerila na poslechovou anglictinu, tu psanou muze kdykoliv dohant, az bude starsi. Ja sam jsem vdecna za spelling ve wordu, a nejen ja, sputa rodilych anglicanu je na tom stejne.
 sally 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:17:43)
no to je teda peklo.... a jako fakt se jazyk učí stylem "nadrťte se třicet slovíček"????? To není funkční systém ani u dětí, které nejsou dys....

Držím palce na změnu školy, to je asi jediné, co pomůže...
 Yuki 00,03,07 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:29:42)
Sally, souhlas
 Delete 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 21:43:11)
vrtaku,

pomáhá trénovat se zrakovou oporou. Já třeba, když mám ten text, co poslouchám, i napsaný, tak mnohem lépe identifikuju slyšená slova.

Pak třeba napíšeš seznam slovíček (nebo máš kartu s obrázky) a pustíš nahrávku se slovíčky, a dítě se snaží slyšená slova v tom napsaném (obrázkovém) seznamu označit. Buď jsou v té nahrávce všechna slova ze seznamu a jen se zapisuje pořadí, nebo je v nahrávce méně slov a v seznamu se označují jen ta, která zazněla.
Totéž se pak dá i s celými větami.

Pak se dá zkoušet neúplný text a doplňovat jen některá vy nechaná slova.

 TaJ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 22:09:57)
Delete, synovi se slovíčka nejlíp učí na Quizletu. Začali s tím v době uzavření škol při pandemii, když ještě neměli online a fakt jsme zjistili, že se mu ta slovíčka takhle učí nejlíp a nejdéle si je zapamatuje...jak tam má současně obrázek, napsané slovo i slyší výslovnost...a hlavně mu pak pomáhaly ty hry - třeba pexeso, nebo nějaké ty padající meteority s určitými slovy, které musel včas zachytit, dala se tam nastavit různá obtížnost, navíc jak tam byli přihlášení celá třída, tak mohli i mezi sebou soutěžit, kdo to zvládne nejrychleji a nejpřesněji, viděli časy ostatních apod...vždycky se na tom naučil nová slovíčka tak do půl hodiny a pak si to třeba další dny ještě sem tam zahrál znovu... Když se slovíčka učí jenom ze sešitu, tak do toho kouká dlouho, pamatuje si jen něco a za nějakou dobu ještě míň.
 Delete 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 23:11:20)
Vůbec netuším, angličtinu neučím, a tak o konkrétních zdrojích nemám přehled.

Napadají mě akorát DVD, kde se dají zapnout titulky. Nebo i google překladač umí "číst", ale tam zase neodhadnu, jestli to, co říká, dává smysl.

Třeba poradí některá z místních angličtinářek.
 Mariana +2 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(12.5.2022 20:42:52)
No velmi těžko.
Mám dva dysortografiky. Hlavně u syna je čeština je boj, spoustu věcí jsme museli nadrilovat, ale snad se to trochu lepší věkem.

Na češtinu nějaká ta pomoc je, mají dyslektickou hodinu ve škole, i nějaké ty úlevy. Ale ohledně angličtiny se mi nepodařilo ničeho dopídit. PPP ani škola s těm dys neumí v angličtině nijak pomoci, bohužel. Tudíž bojujeme.

Co jsem vypozorovala, během online vyúky škola zavedla použití online programů a tam najednou ta slovíčka šla lépe. Akorát to zas pak zrušili, tak sem tam něco pouštím na počítači. Rozhodně co vím, tak dyslektici se nenaučí (nebo jen dost obtížně) slovíčka tou "klasickou" formou.

Byl to třeba wocabee program, to byla najednou úplná změna. Funguje to na tokovém principu drilování, opakování dokola a fakt oba najednou se ta slovíčka naučili v relativně rozumném čase, kdy jinak jsme nad tím mohli sedět a nic.

Takže doporučuji slovíčka učit na počítači.
Ale je to taky na učiteli. Syn dostal loni jinou učitelku, a najednou místo čtyřek má dvojky, trojky. A to přitom ani předešlý učitel mi nepřišel špatný, snažil se mu vyjít vstříc. Ale teď je má třídní, víc ho zná a nějak si to líp sedlo.

A ona teda dost používá i tyto metody, programuje jim na počítači ty slovíčka, využívá co je zajímá, postavy z her. Třeba dává možnosti referátů, tam se podařilo trochu lepší známky, syna to začalo víc bavit, získal trochu větší sebedůvěru, takže přišly i trochu lepší známky z jiného zkoušení.

Ale ta vaše škola mi přijde děsivá, čtverky z výtvarky ~a~

Bohužel když tím přístupem zakopou dítě někam do zákopu, kde má pocit ať dělá co dělá stejně to bude leda za 4, tak to pak má těžké řešení. To nepomůže ani milion zpráv z PPP.

Držím palce.~;((
 Lída, 2 děti 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 7:10:49)
Dcera je na 2. stupni na jiné škole, kde mají na angličtinu rodilé mluvčí. Mají učebnice, ale nedrtí tolik slovíčka a gramatiku, spíše jedou v kontextu článků a projektů, gramatiku také spíš z kontextu. Ne že by toho uměla zázračně hodně, ale rozhodně se oproti 1. stupni chytá více a není tak vystresovaná z toho, že jí to nejde. Má dysortografii a problém s pozorností. Jako 2. jazyk mají španělštinu, tak to je pro ni určitě lepší než němčina, kterou má syn.
 ivaxx 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 6:44:10)
Terapeutko, mám doma těžkého dyslektika a dysortografika s poruchou pozornosti. Chápu tvé zoufalství, občas jsem to také prožívala. Pravda ale je, že jsme bojovali hlavně s jazyky a pak tam, kde bylo potřeba načíst dlouhé texty (to jsem mu po dobu ZŠ (je na 8G, takže do kvarty) prostě doma přečetla. Pak už si dokázal pomoci i videy na you-tube.

Co nám konkrétně pomohlo:

1. konzultace v dys-centru (www.dyscentrum.org, je jejich klientem od 6 let, v PPP nám nikdy neporadili tak, jako tady), nákup jejich pomůcek - učebnice z češtiny pro dyslektiky z nakladatelství Tobiáš. Pořádají i různé kurzy, komunikují se školami...

2. slovíčka z angličtiny se učil z barevných kartiček - např. minulé časy podle skupin na různých barvách. Většinou tak, že jsme slovíčko přečetli, a zkoušeli s ním kraťoučké věty, aby ho naposlouchal. Psaní jsem z počátku moc neřešila, to až časem, v páté třídě ne. Gramatiku jsem mu sepisovala opět do barevných tabulek.

3. je to hrozné, ale hraní PC her v angličtině a poslouchání aj na internetu na témata, která ho opravdu zajímají.

4. pochopení učitelky němčiny (měl ji od sekundy), že on se prostě nemůže učit dva podobné jazyky :o).

Výsledek je, že rozumí aj výborně, mluví slušně a bez korektoru píše hrozně (což i v češtině).

 TaJ 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 13:27:15)
Ivaxx, k bodu 3 - nemyslím si, že hraní PC her je hrozné, záleží taky, co hrají...a hodně dětem ty hry pomáhají právě s tou angličtinou...a synovi ty hry pomáhají nejen s AJ, ale i celkově s komunikací s ostatními v češtině a našel si díky nim dost kamarádů a s některými se vídají i v reálu.
 Gajka + 2 


Uvolnění z 2. jazyka 

(13.5.2022 11:10:42)
Nečetla jsem všechny příspěvky, ale v současné době je možné po doporučení PPP uvolnit žáka z 2. jazyka. Aktuálně takto mám 2 uvolněné žáky, kteří v době druhého jazyka procvičují jazyk český. Jinak, co se týká toho, jak se učit resp. jak mu pomoci se učit dítěti s různými dys- cizí jazyk, je to velmi individuální. Jsou děti, které mají obrazovou paměť, některé mají sluchovou, některé to mají hodně s pohybem. Klasické učení slovíček tj. já ti řeknu česky stůl a ty mi řekneš anglicky "tejbl" a nebo já ti řeknu "tejbl" a ty mi řekneš, co je to česky je pro ně složité hlavně kvůli snížené motivaci, které souvisí s tím, že vidí, že si to prostě hůře pamatují...oni vědí, že už to slovo "slyšeli" a měli by ho vědět, ale neví. Chce to využít moderní technologie, různé výukové aplikace, elektronické pracovní listy, krátká videa a vše užívat vždy ve větách. Např. vzít knížku, položit jí na stůl a říci...There is a book on the table. A ukázat na tu knížku. A hned se zeptat...Where ist the book? a pak třeba: Is there a phone on the table? atd..No, there isn´t a phone, there is a book. Stále do kola to omílat s různými věcmi, co jsou ve slovíčkách.
 Kaliope X 


Re: Uvolnění z 2. jazyka 

(13.5.2022 14:02:49)
Řekla bych, že klasické překladové učení slovíček nedává nic skoro nikomu. Mám dítko s CAE, bez poruch, preferující angličtinu před češtinou, mající vzdělávací odborné kurzy v angličtině, a když musí něco skutečně přeložit z češtiny do angličtiny, tak nejdřív použije překladač a až pak správně upraví. Pokud mi má něco přeložit z odborného textu do češtiny, tak má problém najít česká slovíčka. Volně přechází z angličtiny do češtiny i během hovoru, ale překlad je obtěžující a těžký.
Zaměřila bych se nejdřív na komunikaci.
 Salamajka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 16:40:50)
Zažádat si o individuální učební plán. Hned. Těch slovíček jedete moc ubrat. Já jsem cvičila styl toto je židle viz obrázek kde bylo napsáno jak se píše + výslovnost. Tj jedeš cvičení toto je židle takto se píše takto vyslovuje. Pět slovíček. Pak uděláš text kde dítě hledá a říká. Teď hodně záleží na tom jak dokáže číst nahlas v tom případě lze i buď jen správně napsat nemusí to číst pokud špatně čte nebo mluví a zas naopak. Vzhledem k tomu, že já anglicky neumím mluvit měli jsme puštěný v PC jak to má vypadat. A kontrolovali podle toho. Měli jsme i pexeso kde byli tři kartičky a dítě hledalo. Sama musíš vyzkoušet ktera metoda bude lepší. Hlavně klid ono to nějak dopadne. Nestresovat.
 Salamajka 


Re: Výuka cizího jazyka a dyslexie/dysgrafie 

(13.5.2022 16:40:51)
Zažádat si o individuální učební plán. Hned. Těch slovíček jedete moc ubrat. Já jsem cvičila styl toto je židle viz obrázek kde bylo napsáno jak se píše + výslovnost. Tj jedeš cvičení toto je židle takto se píše takto vyslovuje. Pět slovíček. Pak uděláš text kde dítě hledá a říká. Teď hodně záleží na tom jak dokáže číst nahlas v tom případě lze i buď jen správně napsat nemusí to číst pokud špatně čte nebo mluví a zas naopak. Vzhledem k tomu, že já anglicky neumím mluvit měli jsme puštěný v PC jak to má vypadat. A kontrolovali podle toho. Měli jsme i pexeso kde byli tři kartičky a dítě hledalo. Sama musíš vyzkoušet ktera metoda bude lepší. Hlavně klid ono to nějak dopadne. Nestresovat.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.