terapeutka |
|
(12.5.2022 9:19:13) Prosím jak řešíte u těchto dětí výuku cizího jazyka? Syn těžce bojuje i s češtinou, ale je je tak nějak schopen se ji nadrtit (vyjmenovaná slova, slovní druhy, i/y...). Ovšem v angličtině plave úplně totálně. nyní končí pátou třídu a je to na propadnutí (to teda z více předmětů). Já se s ním doma učím, navzdory doporučením z PPP (učte se denně 10minut) se šrotíme slovíčka klidně i dvě hodiny a on si není schopen nic zamapatovat Už si připadám jako ve scéně ze seriálu Přátelé, kde Pheobe učila Joeyho francouzsky . Problém je hlavně v tom, že on si ta slovíčka nepřečte - resp. když bude mít slovíčko "table", tak ho bude číst jako table. Fonetickou výslovnost přečíst neumí, když mu napíšu zjednodušeně "tejbl" tak si zapamatuje, že se to slovíčko je prostě tejbl a když v učebnici uvidí table, tak už to považuje za něco jiného Zkoušeli jsme se učit formou opakování- jen hlasově, jenže on si nezapamatuje ani 20 slovíček a navíc takhle nemá tušení, jak vypadají napsané. Když mu napíšu kartičky nebo tabulku se třemi sloupci (anglicky-výslovnost-česky), tak už je toho textu prostě příliš a je schopen si zapamatovat maximálně tři-čtyři slovíčka. Mám z toho úplný pocit zmaru, dítě otrávené, nesnáší školu, nosí v podstatě samé pětky, přitom se učíme 3-4Xtýdně (musíme stíhat i češtinu, přírodovědu, matiku). Jakým způsobem se učí angličtinu vaši dyslektici? Případně učitelky jazykářky- nemáte nějaké tipy, které by nám mohly pomoci? Upřímně se děsím, jak v sedmičce přibude ještě němčina, protože tu já vůbec neumím, takže netuším, jak mu s tím pomůžu
|
Ennywan |
|
(12.5.2022 9:26:49) Terapeutko, jako první mě napadá, s učitelkou jsi mluvila? Ví, kolik času předmětu věnujete? Ví to, co tady píšeš např. s tím příkladem slovíčka "table"? Má syn z PPP nějaké úlevy, právě proto, že je dyslektik/dysgrafik? Naprosto rozumím tomu, že ty, ale hlavně syn, jste z toho nešťastní a otrávení, když tomu věnujete tolik času a výsledky nejsou.
|
terapeutka |
|
(12.5.2022 9:34:00) Ano, ve škole jsem byla letos už asi 5x? Učitelé nás mají vesměs za problémové, syn ve škole dost zlobí, protože mu "ujíždí vlak" ve všech předmětech, má čtyřky i z hudebky a výtvarky Učitelé si stojí za svým, že učivo je přizpůsobené dle zprávy z PPP (má 3.stupeň opatření), že má toho méně, že má delší čas. Já to nemám jak ověřit, nejsem přítomna výuce, ovšem třeba 30 slovíček na naučení mi pro něj přijde prostě moc (i když chápu, že bez toho se v AJ nehne). Od září už jsme podali přihlášku na jinou školu, ale teď bojujeme, aby nepropadl
|
Ennywan |
|
(12.5.2022 9:35:33) Ach jo, tak to mě mrzí. Jestli máš FB, tak je fajn skupina "Řešení problémů ve škole, stížnosti na učitele a školy", třeba by mohli pomoci i tam.
|
|
Vranice |
|
(12.5.2022 9:45:18) Čtyřky z hudebky a výtvarky? Z takové školy bych prchala hned. Zázrak, že ráno vstane a do té školy vůbec dojde.
|
|
X__X |
|
(12.5.2022 11:30:40) to zní děsivě kluk je taky dyslektit, ale s jazyky naštěstí problém neměl. nicméně stejně jako dys-děti měly u nás na prvním stupni hodiny speciální češtiny, měly i hodiny speciální angličtiny a učily se angličtinu nějak jinak, pod vedením speciální pedagožky. nevím jak, moje dítě to nepotřebovalo, chodilo do běžných hodin. jak pak na druhém stupni, to nevím.
ale k těm hrám, co jsou zmíněné jinde. kluk se na nich taky učil. ale nešlo o pouhé hraní her, ale že se připojoval do skupin. někdy s kamarády, jindy ale náhodně a tam často s cizinci, takže byl nucený s nimi nějak komunikovat.
|
|
Monika |
|
(12.5.2022 14:03:19) Terapeutko, jestli už jste přihlášení na jinou školu a v té stávající to vědí (a jsou rádi, že ubude problémů), tak bych tipla, že dítě nepropadne Ale jinak tedy tvou frustraci naprosto chápu.
|
|
|
|
Vranice |
|
(12.5.2022 9:43:53) Když je dítě na propadnutí z vícero předmětů, změna školy je na místě, hledala bych méně orientovanou na výkon. Vědí ve škole, že syn bude od září na jiné škole? Domluvila bych se s učitelkami, ať ho nechají projít se čtyřkami, když má poruchu učení, musí k tomu přece přihlédnout a hodnotit jinak jako děti bez poruchy učení.
Je dost možné, že se syn zasekne už při představě - budeme se s mámou učit slovíčka, ve stresu se nic nenaučí. Když budeš stát na kraji propasti a za tebou medvěd, nevzpomeneš si ani kolik je 3x3.
Dítě není schopno se soustředit 2 hodiny na drcení něčeho, co jeho mozek nepobírá. Zkuste písničky, říkanky, krátká videa z internetu. Učit se jednotlivá slovíčka bez kontextu je již překonaná metoda, dětem to nedává smysl.
Určitě ti tady něco poradí učitelky AJ a jestli nakoukne, tak Lída, ta přesně ví, o čem je řeč.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2022 10:07:24) Drtit zpaměti 20 slovíček pro páťáka dyslektika je úlet Slovíčka se musí učit v kontextu, primárně poslechem, podle obrázků Psanou podobu velmi zvolna, v psaní dlouho tolerovat chyby Zjednodušeně řečeno jako malé dítě, když se učí mateřský jazyk, nikoliv primárně přes gramatiku
|
Ennywan |
|
(12.5.2022 10:13:56) Tak mě napadá, nepomohla by v tomto smyslu synovi třeba tato kniha?
https://www.kreativnislovnik.cz/?fbclid=IwAR3KZvR6DGsKiglzhqwo2BFSh-RVQ4WAeHqCvGNZtwa1MDHIVYhOzr7eBaI
Popřípadě třeba oslovit autora knihy, co by poradil pro váš případ?
|
|
|
babi_ |
|
(12.5.2022 10:16:13) Syn dys- (nyní dospělý) říkal v době, kdy se aj učil, a já se trochu divila, jak to vůbec dává, když jsem viděla jeho "češtinu",
že se každé slovíčko učí rovnou dvojmo - jak psané, tak vyslovené, tedy defacto dva jazyky najednou.
Určitě se neučil 20 slovíček najednou, nikdy se nic neučil delší dobu v kuse - ADHD, nelze.
Hrál nějaké hry na pc v aj plus komunikace se spoluhráči (soupeři?) v aj.
Jako starší hodně koukal na seriály a filmy v aj s aj titulky.
|
Zasjaj. |
|
(15.5.2022 1:48:13) Babi, Terapeutko Koukam, jak to sedi, ackoli zadnou diagnosis nemam, jsem podle vseho ADHD. Jak pise Babi, musela jsem si vzdycky nahlas rict a zapamatovat tu psanou verzi, takze dve slova na jedno ceske. Navic proste slova si nepamataji vubec. Doba vsudepritomnych hesel a uzivatelskych jmen je me prokleti. Jak si syn pamatuje cele vety, fraze, slovni spojeni? Rikanky?
Uf, je to sileny, takove trapeni, tolik usili a jen spatne znamky, to je nesnesitelne. Potrebuje taky uspech.
|
|
|
neznámá |
|
(12.5.2022 10:48:26) Zvládají to mizerně. Druhý stupeň už lépe, protože hrají hry na počítači a hodně používají angličtinu tam, teda soudím, dle našeho deváťáka, doufám, že u prcků to bude stejné. První stupeň fakt hrůza a na druhým stupni se nejstarší srovnal a mě angličtinu mezi 2-3. Mají velké ulevy ohledně jazyků, pokud neví, jak se slovíčko píše, píší ho foneticky a je jim uznáno za správné. Celkově jsou více zkoušeni ustně, písemky píší málokdy.
A němčina je strašná, tu nejstarší nedává vůbec. Dostává čtyřku z milosti, velký průšvih byl i distanční výuka. Někde jsem zahlédla, že druhý jazyk možná zruší, tak se uklidňují tím.
Pokud má čtyřky z výuk a jste zapsaný jako problémový, tak bych přešla na jinou školu. My jsme malá vesnická škola o pár dětech, některé dojíždějí z města právě z důvodu, že mají dys a v městské škole to nedávali. U nás je na ně více času (třídy o max 15 dětech) a celkem to funguje.
|
terapeutka |
|
(12.5.2022 11:01:43) Na jinou školu jde od září. Jsme taky na vesnici, ale spolupráce se školou naprosto strašná (lze dohledat i mé starší diskuze), takže bude dojíždět do vedlejší obce. Sice nevím, jestli to tam bude lepší, ale v PPP i SVP mi sdělili, že horší už to být nemůže
Teď hlavně bojujeme, aby nepropadl. Nějaké hry v AJ taky hraje (Fortnite, minecraft, roblox), ale že by mu to něčemu bylo z výukového hlediska, to se mi nezdá.
|
kachna_ |
|
(12.5.2022 11:54:23) terapeutko, mně doporučovali přejít hned, aby mu to škola "nedala sežrat"
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2022 11:48:29) Přesně tak, na prvním stupni žádné vypisování slovíček, aktivity v hodině by měly vést k tomu, aby si dítě slovíčka osvojilo jinými metodami. Trápit dyslektika vypisováním desítek slovíček v páté třídě je nefunkční nesmysl.
|
|
|