77kraska |
|
(16.12.2021 13:16:31) nevim presne, na co se chci zeptat, spis bych chtela slyset nazory a zkusenosti ostatnich
celkem nahodou jsem zjistila, ze dcera ma dobrou sluchovou pamet - ucila jsem se s ni tezky predmet tak, ze ja jsem ji ho predcitala, bylo toho hodne najednou, same nove pojmy, tak jsem se obetovala (normalne se s ni takhle neucim) a ona to byla schopna pomerne presne reprodukovat....mne to rikali uz na jeji zakladce, ze co slysi, si pamatuje, ale tehdy jsem tomu neprikladala moc dulezitost, prislo mi to normalni
ale ja mam zrakovou pamet a sluchova je pro mne neznamy jev....ja to mam tak, ze mi pomaha podtrhavat, vybarvovat, pridavat hvezdicky, vykricniky atd. a pri zkouseni to pred sebou vsechno vidim (nekdy ale nevim presne, co je tam napsano ...jen vim, ze to je cervene na konci stranky s fialovym vykricnikem) ...kdyz sedim na prednasce, tak odchazim a nevim nic (proto si tam musim psat poznamky, zamlada v ruce, zastara na notebooku, snazim se zachytit co nejvic a pak si to vybarvuji a podtrhavam a řadím do tabulek atd.)
mate nekdo dite se sluchovou pameti a jak se dite uci a jak jeho pamet podporujete a pripadne jej motivujete k jejimu vyuziti?
jinak jazyky nam jdou obema asi stejne...mame je naposlouchane z filmu a od rodilych mluvčích, tam to asi funguje jinak...ja si vybavim presne ton, kterym mluvili zahranicni kolegove a presna slova, i po 20 letech, pri mluveni pred sebou nic nevidim
|
77kraska |
|
(16.12.2021 13:19:23) dodavam, ze moje casova osa 1880-2025 byla v tomto svetle asi trochu vedle my si casovou osu s partnerem uzivame a porad vymyslime, co tam doplnit, ale dcera ji asi pred sebou v duchu videt nebude - spis si pamatuje, co vypravela babicka o svem mladi v 60. letech
|
|
K_at |
|
(16.12.2021 14:17:52) Cokoliv sluchového - rozlišování zvuků, tónů, zapamatování si slov, slabik, řetězců slov, rozlišování odlišností ve 2 skupinách slov třeba atd. Ale upřímně, nevím jak k tomu chceš přimět 17 letou slečnu.
|
Kaipa |
|
(16.12.2021 14:27:36) Já zase nechápu, kde rodič bere čas, chuť a náladu se učit se 17 letým (skoro) dospělcem. Nárazově snad, ale 77 psala, že se takhle učila i s nevlastním synem hodně 20+. Asi jsem nějaká macecha či co.
|
Monika |
|
(16.12.2021 15:17:18) Kaipo, moje švagrová se takto učila se svou vlastní mladší sestrou (o 13 let) během studia VŠ!!! Ale švagrová je prostě takový pečlivý vstřícný a pečovatelský typ, učitelství vystudovala (i když po škole myslím nikdy neučila), učila se až do maturity s oběma staršími syny (studovali na gymplu na samé jedničky), ještě ji zbývá jeden, zatím na ZŠ, zato komplikovanější kvůli vývojové disfázii ... Plus ještě se věnuje náročnému psovi a manželovi (s tím se neučí, tomu chystá podklady do práce, ale tedy je to v rámci její vlastní pracovní náplně, podnikají společně)
|
|
|
Okolík |
|
(16.12.2021 15:25:26) Kat, to je myslím pro malé děti, které si sluch.pamet teprve procvičují. Malá 7 už sluchovou paměť má dobrou (dle popisu)...
|
K_at |
|
(16.12.2021 15:43:38) Okolíku, jde o složitost podnětů.
|
|
|
|
sylvaina |
|
(16.12.2021 14:26:49) Sluchovou paměť mám já. Vždycky jsem se učila tak, že jsem si to předříkávala nahlas. Člověk na to potřebuje být sám😀. Dělá to tak i jedna z dcer a ta druhá z toho šílí.
|
|
Monika |
|
(16.12.2021 15:13:15) Sluchovou paměť má u nás syn, já jsem na tom jako ty. Syn ji využívá tak, že si pamatuje, co slyšel ve škole (tj. je třeba tam dávat pozor!) a pak se už doma téměř neučí Taky místo čtení novin, časopisů a knih získává informace z nyní moderních podcastů a podobných "namluvených" zdrojů. To jsou tedy většinou mimoškolní záležitosti, i když určitě část využije i ve škole. Nahrávání školního vyučování asi na střední škole ani moc nemá smyslu a ani by se nejspíš učitelům nelíbilo, ale už za nás to někdo využíval na VŠ při přednáškách. Já to vůbec nechápala - že někdo tam seděl, zapisoval si (i když možná ne, to nevím jistě) a ještě si to nahrával - v žádném případě bych neměla chuť poslouchat celou přednášku podruhé, pro mě by to byla ztráta času ...
|
|
Pole levandulové |
|
(16.12.2021 15:14:16) Tak primo se nabizi nahravani do telefonu, ktere si bude poustet a tim se ucit.
|
|
Okolík |
|
(16.12.2021 15:23:34) Někteří studenti si nejdřív učivo sami načtou - kdysi na kazetu, dnes do mobilu. A pak si to mluvené slovo pouštějí do sluchátek, v MHD, doma, o přestávce ve škole atd.... A co audioknihy, podcasty,...?
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(16.12.2021 16:04:12) Nevím, pamatuju si automaticky jen texty na hudbu, klidně v madarstine 🙂, takže když jsem zoufalá, učební látku si zhudebnim
Oříšek byla znaková řeč, ta mi dala zabrat.
|
|
77kraska |
|
(16.12.2021 17:42:10) vsem diky! vubec mne nenapadlo, ze by si dcera mohla uceni nacist a pak poslouchat
ucila jsem se s nevlastnim, pac to byl stejny obor VS jako mam ja...ucili jsme se ruzne, ale jeho jsem spis zkousela a ptala se ho a on musel odpovidat, co se sam naucil
u dcery to bylo ted mimoradne jednou - ji se nahromadilo hodne uceni jednoho predmetu ke zkouseni, tak jsem ji chtela pomoct - je na tom neco zasadne spatne? mam ji v tom nechat vykoupat, kdyz sama prijde a chce se ucit s matkou?
nechapu, ze kdyz se tady ptam na sluchovou versus zrakovou pamet, tak mi nekdo zacne predhazovat, ze jsem se pred par lety ucila s nevlastnim synem a proc se ted ucim se stredoskolackou...o tom to tema fakt nebylo...to bych zalozila treba tema "Ucite se s detmi stredoskolaky a vysokoskolaky?"
|
Renka + 3 |
|
(16.12.2021 17:48:36) A to nefunguje, když si to prostě přeříkává nahlas? Já jsem to kombinovala, nejdřív jsem si vyznačila důležité v textu a pak jsem si to nahlas přeříkávala. Nahrávat jsem to nemusela, už takhle mi to v hlavě zůstalo.
|
77kraska |
|
(16.12.2021 17:52:44) u mne na koleji byly holky, ktere si vyznacily a prerikavaly, ale mne to prislo zbytecne...ja jsem to proste videla pred sebou, i u zkousky jsem si to vybavila, jak to na te strance vypadalo, zvuk mne u toho rusil
dcera zase vubec nepotrebuje ten obraz uciva, to ji nic nerika
|
|
|
Vítr z hor |
|
(16.12.2021 17:56:08) 77mi, klid. Někdo se s potomky učí, někdo ne.
Kupodivu je celkem běžné, že tohle nejvíc vadí těm, kteří se s dětmi neučí a dávají to na odiv. Mají tak skvělé a schopné a samostatné děti – a nakonec je předběhnou bobánci, s nimiž se rodiče učí. Fuj, jak je ten svět nespravedlivý
...a pak jsou samozřejmě rodiče, kteří by se v životě se svými dětmi neučili, nadřazeně trousí mezi známými moudra a poznámky o svých samostatných dětech, protože děti se přece ve škole učí PŘEDEVŠÍM samostatnosti a musí to zvládnout samy – a vůbec netuší, že druhý rodič se s dětmi učí dennodenně a maká jak křeček v kolečku.
|
K_at |
|
(16.12.2021 17:58:31) Hele, já bych se i s tou mojí příšerou učila. Ale to je vždycky o hubu, už tak od 6.tridy. Můžeme se u toho pravidelně vzájemně přizabít.
|
77kraska |
|
(16.12.2021 18:00:27) Kat, u nevlastniho syna to bylo tak, ze mne sam pozadal, at se s nim prijedu ucit nebo ze prijede k nam
u dcery to je vzacnost, takze jsem to samozrejme vyuzila
|
|
Vítr z hor |
|
(16.12.2021 18:19:50) Dcery jsou sice z nutnosti se učit zpruzené, ale už se SNAD naučily vážit si toho, když jim někdo něco srozumitelně vysvětluje. Jen to taky nemůžu být furt jen já, to by dávno nefungovalo – je hezké sledovat, že si to dokážou často zorganizovat samy. Nejen, že vědí, kam se obrátit, když jim něco nejde, ale dokonce poznají, když to ještě neumějí a je třeba přitlačit. A občas dokonce učí své spolužačky
Slzela jsem smíchy a dojetím (za rohem, aby neviděla), když jedna dcera naprosto vážně poučovala mladší kamarádku, že MUSÍ DENNĚ cvičit na piáno, jinak se nenaučí hrát
|
|
|
*Kate* |
|
(16.12.2021 18:02:44) Vítr, ten křeček jsi ty? Pokud ano, proč je potřeba se s dětmi učit každý den?
|
Vítr z hor |
|
(16.12.2021 18:08:57) Takže na otázku, jestli je třeba se s dětmi učit každý den, mám odpovědět, pouze pokud jsem křeček?
|
*Kate* |
|
(16.12.2021 18:54:11) "Takže na otázku, jestli je třeba se s dětmi učit každý den, mám odpovědět, pouze pokud jsem křeček?"
Ne, proč? Jenom jsem se chtěla ujistit, že píšeš o sobě. A zajímalo mě, za jakých okolností je nutné se s nějakým dítětem dennodenně učit ( jestli je třeba nějaká dys, problém s výukou ve škole, dohánění nějakého skluzu apod.)
|
|
|
77kraska |
|
(16.12.2021 18:15:29) Kate to je kazdeho vec jestli se s detmi uci a jak casto
jiny zase s detmi sportuje dalsi je vodi na krouzky nekdo vari denne teple vecere proste kazdy podle toho, co povazuje za dulezite
|
Vítr z hor |
|
(16.12.2021 18:23:18) S dovolením doplním: někdo je nutí štípat dříví, aby se zocelily jiný lovit ryby, aby na ně nemusel chodit pořád jen sám další je posadí k televizi a po pár letech si je vyzvedne někdo na ně řve a v životě je neobejme, aby nebyly rozmazlené a nebylo to pro ně v životě těžké...
|
77kraska |
|
(16.12.2021 18:27:35) Vitr, kazdy rodic ma sve priority ve vychove
na druhou stranu kazde dite je jine...moje dite prislo s pozadavkem na spolecne uceni az na stredni skole...do te doby jen odpor a dalsi odpor
|
Vítr z hor |
|
(16.12.2021 18:42:54) 77mi, většina jednou zmoudří
|
|
Jahala. |
|
(17.12.2021 7:04:39) Sedmi možná byl ten odpor kvůli tomu, že jsi jí to podávala pro ni evidentně naprosto nevhodným (neefektivním) způsobem. jen jste to ani jedna nevěděla a dcera prostě neuměla říct, že takhle to nechápe. Lépe řečeno ani nemohla. Já se o to jak se efektivně učit zajímám a tebou popsané podtrhávání a značky jsou brány jako nejméně efektivní způsob učení. Právě kvůli tomu: jo to mám v právo dole růžově zvýrazněné, ale co to teda nevim...
|
77kraska |
|
(17.12.2021 7:49:43) Jahalo, to byl muj zpusob uceni pred 30-40 lety, tehdy se o zadnych zpusobech uceni nemluvilo, kazdy se ucil, jak umel - a nekdo to neumel vubec.....a podtrhavani bylo pouzivano standardne
pak jsem se uz nic tak systematicky neucila, abych to musela reprodukovat ustne nebo pisemne...ale musim se ucit nove veci a pouzivat je a to delam tak, ze chodim na seminare, pisu si tam poznamky na pocitaci a pritom nahravam a pak si ty nahravky poustim doma a koukam do poznamek a jeste si k tomu ctu literaturu, na kterou na seminari upozornovali....
jaky je tedy nejlepsi zpusob uceni, kdyz se tim zabyvas? maji lidi opravdu ruzne druhy pameti nebo to je mytus?
|
Jahala. |
|
(17.12.2021 9:31:12) Tak rozhodně jsou. Podle mě málokdo je vyhraněný. A nejlepší je styly střídat pokud si nezjistila že jo tohle mi funguje. Co funguje není jednoznačné přepisování psaní poznámek obecně, čtení s porozuměním na to je výborné číst metodou I.N.S.E.R.T. Jinak obecně platí zapamatovani čteného 20% slyšeného 30% a když čtetene a slyšené zároveň 80%.
|
77kraska |
|
(17.12.2021 9:35:12) Jahalo, co je metoda INSERT, prosim?
jinak v 90.letech jsem si koupila nekolik knih o tom, jak trenovat pamet a jak se ucit....ale uz je asi nemam :-(
je podle Tebe nejaka dobra kniha o trenovani pameti? nebo o uceni?
|
Jahala. |
|
(17.12.2021 10:18:03) https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Metoda_INSERT trénování paměti výborný Jakub Pok. Má kurzy, byla jsem na začátečnické bylo to naprosto skvělý, Kurz doporučuji můžeš jít s dcerou. Byli jsme tam ve věkovém rozpětí 15 - 81 let
|
Jahala. |
|
(17.12.2021 10:21:19) Knihy Tony Buzan ty pro děti jsou napsané skvělé konečně jsem pochopila jak pořádně na myšlenkové mapy , knihy má i pro dospělé https://www.megaknihy.cz/romany-beletrie/162403-myslenkove-mapy-pro-deti.html
|
77kraska |
|
(17.12.2021 11:26:07) aha, diky moc, Jahalo
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(17.12.2021 7:51:03) Jahalo, spis to spolecne uceni dcera odmitala proto, ze se vzdycky meli naucit male kousky a ty pochytila ve skole....ale ted se mela ucit velky kus najednou a ve skole to ani moc neprobirali, tak uvitala vyklad matky
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(16.12.2021 18:08:07) Vitr, uprimne, ja na jiny rodice kaslu...zazila jsem rodice, co se ucili s detmi denne a skolu prozivali neskutecne...nektere deti to dost prozivaly a brecely na WC kvuli dvojce, bylo mi jich lito
jsou ruzne modely, kazdy dela, co umi ....a kdo ma super bezudrzbove deti, tak mu to preju, ja holt takove nemam, ale zase mam treba stesti na sikovneho pejska
mne bylo nevlastniho celkem lito, ze ho nikdo nenaucil se ucit, ale asi jsem do toho vstoupila moc pozde....uz se nikdy nenaucil se ucit :-(
ptala jsem se tu na pamet a schytam to
vedle to zase schyta jina matka, ze si ditete dost nehledi a posila ho po pribuznych
|
|
|
Federika |
|
(16.12.2021 20:48:06) Sedmi, já spíš obdivuju, že to děláš,dobrovolně Já jsem se učila se starším synem v primě,dějepis. neuměl se učit,vůbec a té látky bylo strašně moc, rozhodně víc, než slyšel ve škole, měli v sešitě a učebnici. Najedou to ze školy vůbec nestačilo. Nenáviděla jsem to. Netěšila jsem se na středu večer, před čtvrtečním dějákem Vydržela jsme to půl určitě víc než půl roku. Pak mi došly nervy, protože jeho to stejně moc nezajímalo a nejevil nějaký nadšení,že mu pomáhám "učit se".Vzdala jsem to, známka teda šla nejdřív prudce dolů ale pak se to nějak ustálilo, dělal tolik, aby mu to stačilo.
|
77kraska |
|
(17.12.2021 5:18:17) Fed, no ja sama jsem tzv studijni typ, mne vzdycky nejvic ze vseho bavilo se ucit, tak ja si to celkem uzivam
|
|
|
|
Len |
|
(16.12.2021 18:01:52) Taky mam sluchovou pamet. Na ZS a SS byl problem, pokud vyucujici nevykladal, ale zadaval stranky na nauceni. Pak, pokud jsem se tedy ucila, jakoze skoro nikdy, tak mi pomohalo psat tahaky. Co napisu, to si totiz taky pamatuju, ale to jsem zjistila az na SS. Ted treba posloucham audioknihy ke studiu, nastesti spousta z nich uz v tom formatu je, mozna, ze nejake stredoskolske ucebnice take existuji. Pomaha take to, ze pak na zadne zkousce nesmim nic psat primo tak, jak je to v materialech. Doslovnou pamet totiz nemam zadnou, nenaucim se ani basnicku. Ty ruzne odborne termity se opravdu nejlip naucim poslechem, ale pouhe prerikavani nahlas mi nikdy nepomohlo (asi taky proto, ze nahlas cist neumim, ruzne pak komolim slova, takze to je uplne zbytecne).
|
Stará husa |
|
(16.12.2021 18:41:12) Já vlastně nevím, jakou mám paměť. Z toho, co někdo vykládá a já si to nezapíšu, si moc nepamatuju. Když se učím, tak si musím tu pasáž vždy pečlivě přečíst, abych tomu porozuměla, a dělat si poznámky, podtrhávání se mi neosvědčilo, odvádí to moji pozornost od smyslu textu. Potom jsem si vždy musela všecko přeříkat nahlas. A nakonec všecko ještě jednou zopakovat. Básničky jsem se učila vždy celkem lehce, ale taky jsem si to musela říkat nahlas.
|
|
Jahala. |
|
(17.12.2021 6:51:36) Len, v podstatě jakýkoliv, text který máš v PC ti dnes ten počítač i přečtěte. Já mám sluchovou a vizuální přesně 50 na 50 potřebuji kombinaci. Ale smama zaprvé čtu nahlas strašně a sebe sami nemohu poslouhat můj vlastní hlad nahraný zní jinak než já se slyším když mluvím a ten nahraný mi strašně vadí...
|
|
|
Kaliope X |
|
(16.12.2021 18:51:38) Já mám sluchovou paměť, ale ne, že si to předříkávám. Musím to slyšet od někoho jiného. Pokud to chápu, tak si to víceméně stačí oživit přečtením. Tak jsem absolvovala VŠ, chodila jsem na přednášky a pak si to na poslední chvíli přečetla, ale nedokážu zopakovat doslovně, jen svými slovy. Bohužel nemám biflovací paměť, naučit se básničku nebo něco, co nechápu mi vůbec nejde.
Já se s dítkem neučím, to bychom nemuseli přežít, ale čas od času přijde, ať je vyzkouším, braním se marně
|
|
Půlka psa |
|
(16.12.2021 19:05:37) Nevím, ale závidím. Mně náš středoškolák pošle do zadele, kdykoliv o školu projevím zájem. Nemám vlastně vůbec ani představu, jakou má paměť.
|
K_at |
|
(16.12.2021 19:46:27) Půlko, já to vím! Náš puboš nemá žádnou.
|
|
|
Winky |
|
(21.12.2021 7:55:51) Náhodou jsi dobrá. Já se taky učila/učím s dětmi, byly k tomu důvody (pobyt v cizině, nutnost naučit se cizí jazyk rychle a zároveň pojmout původní učivo z české školy, syna dys věci a celkově mi přišlo efektivní, naučit děti se učit a ne je v tom nechat plácat). Akorát si teda moc neumím představit sluchově matiku, to jste šikovné obě.
Dcera se naučila učit relativně dobře sama, taky už je na střední a pomůžu ji jen když si řekne a je to něco extra (projekt atd).
Syn se v tom svým dys dlouho nelepšil, ale teď v osmičce už vidím, že spoustu věcí dává sám. Akorát je taky spíš sluchovej (hraje na dva - vlastně už tři nástroje, i když noty moc nedává). Takže mu taky pomáhá, když mu vykládám věci typu dějepis/zeměpis/přírodopis, protože to pochytí a pak umí odvykladat. Nebo když o tom vidí film/dokument, to až koukám co všechno si pamatuje za detaily. Jenže věci typu čeština-gramatika, tam to nefunguje, je tam moc abstraktních pojmů. Plus jeho dys, které se fakt moc nemění od začátku (třeba di/ti/ni - Dy/ty/ny ačkoliv mi přijde sluchové, nedává prostě nijak...
|
77kraska |
|
(31.12.2021 12:58:04) Winky, ano, to bych taky rada, aby se dcera naucila ucit se sama....uvidime, jak ji to pujde, k Jezisku jsme nakoupily nejake knihy o tom, jak se ucit
|
|
|
Občasný host |
|
(24.1.2022 21:07:13) Narazil jsem na starší diskuzi, téma mě zaujalo. Sluchovou paměť mám taky, na zš jsem si věci pamatoval ze školy. Krom toho si věci pamatuji logicky, něco pochopit, pak si to pamatuji (využitelné v matematice, fyzice). Na sš byl problém, neuměl jsem se učit, při nekvalitních učitelích jsem měl smůlu. Až později jsem se naučil učite se z knih, za 5 let studia vš se to člověk docela naučí.
Sluchovou paměť mám stále, učit se umím i bez ní. Např. po letech zapomínám podobu lidí, já je nepoznávám, oni mě ano. Ale dokážu poznat lidi po hlase po mnoha letech. Ten hlas, dikci jak někdo mluví, to si pamatuji. Využití - nabízí se učení se jazykům. Na zš i sš jsem míval víc problém s psaným jazykem, obvykle jsem výrazně zlepšil v mluveném projevu. Poslouchám anglické i německé zprávy, jinak se jazyky zapomínají. Takže nemám problémy rozumě anglické výslovnosti. Pokud něco slyším, nějaký kurz, přednáška ap., obvykle si to dost pamatuji, pokud mě to nenudí, ale jen trochu zajímá.
Dcera by se měla naučit učit se i z knížek. Já třeba u těch jazyků si snadno pamatuji slovíčka, asi tu jde o kombinaci logické paměti a té sluchové, i když třeba to přímo neslyším. V dětství jsem se velmi snadno učil básničky, jednou dvakrát přečíst. Přitom co nemám je taková mechanická paměť. Něco si opakovat dokola, dokud to člověk neumí, s tím mívám problém. Taky aby se mi paměť nezahltila, pak přestává fungovat. Na sš byl spolužák, chodíval po chodbě, předříkával si ze sešitu. Zopakoval si to třeba 10x nebo 20x, už nevím. Dělal to zcela mechanicky, pak to odrecitoval. Takový čistý dril, asi jako když na karate dělali nějaký nácvik, třeba nějaký úder. Když ten úder provedeš 10000x, tak ho budeš umět. V rámci jednoho tréninku bylo třeba 10 opakování, takže postupně. U té paměti jsem si musel najít svůj styl. Pokud bych zkoušel podle jiných lidí, tak sice něco málo taky dokážu, ale bude to velmi slabé. Když se budu učit dle svého, tak to jde krásně. Trvalo mi to více let, než jsem se to naučil. Na sš jsem to neuměl, na vš mi to trvalo, než se učení se stalo celkem lehkou záležitostí, která nestresovala.
Myslím, že dcera bude mít více než jen tu sluchovou paměť. Chtělo by to zjistit a zmapovat všechny paměti, jak jí fungují, udělat si svůj styl učení se. Určitě se jde naučit se učit se z knížek. A možná si najít obor, kde dá vyniknout tomu, v čem je dobrá. Mně je třeba už přes 60, ale mám v plánu se začít učit španělštinu. Učit se to sám, s využitím náslechů, studiem gramatiky atd. Taky bych rád to doplnil latinou, aspoň něco z ní znát. Chodil jsem do škol v době totality a ve všeobecném vzdělání mám docela mezery. Myslím, že určitou znalost latiny by měl mít každý.
|
|
|