angrešt |
|
(3.7.2018 10:26:52) Nejvíc mě nučil táta, kdysi jsem to tu popisovala, zkusím to sem zkopírovat: mě můj táta odmalička trénoval tak, že jsme četli spolu knihy filosofické a fyzikální (myšleno fyzikální v obecném smyslu fyziky, tedy vlastně fyzikálně-filosofické, typu Leibnize apod.). Měl vymyšlený systém, kterým můj rozum trénovat, knihy měl seřazené podle toho, abych od elementárních zásad klasické aristotelské logiky přecházela postupně ke složitějším vztahům. Technicky to fungovalo tak, že jsem dostala knížku, kde mi táta ukázal, odkud kam si mám přečíst text, a poté jsem mu měla svými slovy říci, co jsem z toho pochopila, pak on mi vysvětlil (pokud jsem to nepochopila nebo pochopila blbě), co tím je ve skutečnosti míněno. Pak jsme třeba srovnávali tenhle přístup s přístupem jiného autora z minula. A nedostávala jsem takhle k přečtení celé knížky, jen mi z nich táta vybral vždy pasáže, úměrné mému věku a znalostem (to platí hlavně pro knihy fyzikální, protože s tímhle jsme začínali, když mi bylo asi 8 let). Postupně jsme takhle za léta prošli fyzikou a filosofií, s vrcholem v německé filosofii, končili jsme Kantem. To už jsem byla na gymplu, takže jsem to zvládala už poměrně dobře číst celé, ale pořád jsme to dělali systémem přečtení kapitoly (dokonce kupodivu napřeskáčku, on to táta měl vymyšlené) a následným rozborem. A průběžně jsme k těmhle obtížným a společně zpracovávaným knihám dostávala k přečtení knížky o životě těch fyziků a filosofů, beletristické, abych si dokázala zasadit jejich myšlenky i do kontextu jejich doby a osobního života. Třeba mi hodně utkvělo Keplerovo zadumané hledění na Vlašskou kapli a následný nápad s elipsou :)
Hodně mi dali i oba dědové - jeden lásku k zahradě, rukodělné zručnosti a náhlým nečekaným nápadům, druhý k jazykům, knihám, vyřezávání, sběratelství a určitému šelmovsví. Babička mě naučila dost z péče o domácnost, šití a tak (má hospodyňskou), ale hlavně takové to, ono to vyzní asi divně, když se to takhle napíše, ale prostě to, co v mých očích patří pod "modrokrevnost". Od příběhů o mých předcích až určitému, i když ne přímo definovanému, naplňování "noblesse oblige".
Teta (zároveň je to moje kmotra) mě přivedla k francouzštině, malování a matematice, ona byla ta, která mi sháněla olejové barvy a učila mě aspoň základy malby. A taky ona přemluvila mé rodiče, aby mě dali na matematickou školu, a učila mě vidět matematiku jako matematiku, ne jako počty, ale jako esenci abstrakce. Přestěhováním jsem sice na matematické škole nepobyla dlouho, ale i tak to za to stálo a lásku k vyšší matematice mám díky škole a i tetě napořád.
Brácha je můj celoživotní parťák, s ním jsme se nějak učili souladně, společnými silami propálili stůl, utrhli vanu, našetřili na vlastní mikroskop... tam asi nejde říct, kdo z nás učil koho.
No, a máti a její matka... ty mě naučily hlavně vybudovat si opevněný vnitřní svět, do kterého lze schovávat věci pro mě důležité, které nechci dát okolí v plen.
|
Termix |
|
(3.7.2018 10:33:50) U tohoto tématu jsem si hned první vzpomněla právě na tebe. Pamatuju si, když jsi jednou vyprávěla o tom, co tě kdo naučil. A mmch skvělý táta s tímhle přístupem. Teď se jdu zahrabat . Ne vážně. Dceři jsem zrovna tento týden dala ke čtení Sofiin svět a ona po každých dvou stránkách chodí a vypráví a konzultuje
|
angrešt |
|
(3.7.2018 10:46:41) Termix, jojo, pro mě to byl vždycky svátek, protože to s tátou byly ukradené chvilky (máti to zakazovala, a to dost natvrdo, takže jsme se s tím schovávali, nesměla jsem ani číst viditelně knížky nespadající do povinné literatury ze školy a tak, protože to bylo moc "zbůhdarma" :) ) a dalo mi to strašně moc. A dalo mi to taky to, že s tátou si můžu dodneška povídat jako skoro s nikým jiným, i když už používám trochu jiný styl myšlení než on, tak dokážu chápat ten jeho.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(3.7.2018 10:47:26) angrešt, tvoji matku nechápu.
|
angrešt |
|
(3.7.2018 10:53:23) Ráchel, ona má obrovskou potřebu kontroly, nahrazuje si tím hezký vztahy. Má pocit, že člověk, o kterém toho hodně ví a který poslouchá její příkazy, je jí zároveň blízký. TAk si takhle vyrábí ty "blízké".
takže ve věci vzdělání naopak v tom, co patřilo přímo k mému vzdělávání, byla silně podporující, to byly učebnice a skripta, která byla "posvěcená" a tím jsme naopak měla trávit hodně času:) myslím, že její podíl na mém úspěšném studiu nemůžu popřít.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(3.7.2018 10:59:16) no že je kontrolující jsem pochopila už z té diskuse o tvé péči o babičku. to je fakt smutný.
|
|
Termix |
|
(3.7.2018 11:09:58) Náhodou nakonec výhodná kombinace rodičů . A ty ses jim neskutečně povedla!!!
|
|
|
|
Pruhovaná |
|
(3.7.2018 13:50:51) Zakázané ovoce . Je to teda úžasné a normálně ti závidím tu duševní kapacitu a vůli...
|
|
|
|
K_at |
|
(3.7.2018 10:35:11) Angreste, to je husty. Premyslim, co mi dali nasi - protahli me cca do 2-3 tridy skoro domskolou. Mamka me naucila sit, plest. Dostala jsem zaklad toho, co je v zivote dulezity, socialni citeni, schopnost pomoci, kdyz je treba. Taky videt zivot v souvislostech - jak nas vsechny ovlivnuje rodina a zivot.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(3.7.2018 10:40:18) Kat, sociální dovednosti apod. - tak to je další kapitola.
v tomto směru mě doma naučili: - stát si za tím, čemu věřím, i když je to nepohodlné nebo nepopulární - zastat se slabších, cit pro spravedlnost - velkorysost, štědrost - emaptie - víra v to, že i "malý" člověk dokáže velké věci, a že každý máme v životě nějaký úkol - pokud děláš to, pro co jsi určen, není až tak důležité, jestli tím vyděláš majlant (to je teda trochu nepraktický )
|
K_at |
|
(3.7.2018 10:43:40) Rachel, jo. To s tema penezma je takovy kontraproduktivni
|
Ráchel, 3 děti |
|
(3.7.2018 10:46:43) tak zase mám i příbuzné, co vydělávají a přitom dělají to, co je baví. ale to se u nás bere jako takový fajn bonus - základ je dělat to, co tě naplňuje a je to nějak smysluplné. na druhou stranu se to hodilo, když přišel můj muž na námluvy. tehdy rozjížděl svoje "podnikání" - křesťanské nakladatelství (v našich podmínkách bláznovství). a místo, aby mu otec řekl "a jak ji chceš jako uživit", tak pronesl "chlap musí dělat to, v čem vidí smysl, to oceňuju"
|
Ráchel, 3 děti |
|
(3.7.2018 10:58:24) kopretinko, originální asi jo, ale na uživení opravdu dost náročný nicméně v tomto já 100% souhlasím s otcem a kdybych byla vychovaná jinak, asi bych postrkovala muže, ať dělá něco "užitečnějšího" a to by nemohlo fungovat
|
|
|
|
|
|
angrešt |
|
(3.7.2018 11:06:42) Kat, domácí škola by se mi - pro mě samotnou - kdysi byla moc líbila:) hrozně by se mi líbilo mít soukromé učitele pro různé obory. Měla jsem to tak u jazyků, měla jsem soukromou němčinu (tu mi teda zajistila moje učitelka na prvním stupni, protože nechtěla, abych se ve škole tolik nudila, tak mi vymýšlela různé zajímavé úkoly navíc a pak mi právě nabídla tu němčinu, učila mě její vlastní dcera:) ), posléze i francouzštinu a angličtinu (bylo to tedy přes známosti rodičů, takže finančně únosné).
|
K_at |
|
(3.7.2018 11:50:43) Angreste, no ono to bylo o tom, ze jsem byla furt marod. Byl to mus. A ja bych mnohem radeji byla s detmi a venku a tak. Ale vzhledem k tomu, kolik toho nasi meli tehdy nalozeno - tak to zvladli, aniz bych u toho byla ja vystresla. Slo to tak nejak samo.
|
|
|
|