white |
|
(12.3.2017 19:25:53) Zajímalo by mě, proč nikomu nevadí třeba divadelní prázdniny? To se bere jako že to patří k věci Nějaký závistivec by si mohl spočítat, že herec pracuje akorát večer dvě hodiny, občas nějaká ta zkouška.To je ještě lepší džob než učitel, ne?
|
Kudla2 |
|
(12.3.2017 19:27:29) Babo
|
|
Li. |
|
(12.3.2017 19:36:36) Jestli to nebude tím, že herci si obvykle nestěžují, že jsou přetěžováni.
|
Delete |
|
(12.3.2017 20:33:45) Li.,
jestli to nebude tím, že herec prostě hraje a vykonává, co k tomu patří (učí se text, učí se roli atd.) a nikdo nezpochybňuje, že to dělá, zatímco učitelská práce je zcuknuta na těch 22 hodin ve třídě, někdo přizná nějaké to opravování, v tom nejlepším případě i přípravu, ale zbytek učitelské práce jako by nebyl . Jenže on ten zbytek právě často zabírá víc, než těch 18 hodin....ne všem a ne všude, ale velmi často...
Plus teda to, že učitel si často nestěžuje, ale k tomu, aby byl nařčen ze stěžování si většinou stačí, že si povzdechne, že je unavený. Nebo když reaguje na nějakou poznámku, snaží se vysvětlit, jak to má on, a už je za stěžovatele....
Mě moje práce baví. Užívám si každý den, kdy ji mohu dělat, protože to, jestli budu moct, vůbec nezáleží na mně a na tom, co už jsem pro to udělala. Akorát při každé poznámce o tom, kolik mám volna, bych nejradši celé léto proseděla v té budově, kam přes léto nesmím, jen aby ty řeči ustaly. Měla bych tam co dělat....
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 20:47:46) Delete,jako opravdu si delas pokazde nove pripravy? Vzpominam si na ucitelku z gymplu,kt mela notes, v nem ocislovane hodiny.Prinesla notes pro prvak, nalistovala hodinu 36 a vysvetlila to,co vysvetlila loni v prvaku v teto hodine. A podotykam, ze to byla nejlepsi ucitelka jakou znam, naucila i toho,kdo nechtel
A nevidim duvod,proc to takhle neudelat taky? Ucim 5-9 tridu, vim pocet hodin, tak si je ocisluju,na kazdy rocnik zavedu notes..
|
Senedra |
|
(12.3.2017 20:57:10) Dooly a teď tu o Karkulce....
věřím, že takový učitel existuje, ale tenhle přístup si může dovolit jen velmi, velmi, velmi zkušený pedagog s dlouhou praxí. Nebo totální flákač.
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:04:03) tak ona byla fakt velmi dobra ucitelka,cili ten prvni pripad
dnes uz je v duchodu,takze si to tenkrat mohla dovolit
ja tedy nevidim duvod, proc by to nemelo jit..
|
Senedra |
|
(12.3.2017 21:47:58) Dooly, mění se spoustu věcí - tématické plány, učebnice, obsah učiva, složení tříd, to, co děti umí/neumí, stačí, aby jedna třída měla nějakou akci nebo ( a to skoro bývá náročnější) významná část třídy z nějakého důvodu chyběla....
Když jsem začala učit, měla jsem dvě třídy v jednom ročníku, právě abych měla méně práce. Stejně to dost často skončilo tak, že jsem přišla z hodiny a rychle předělávala přípravy, protože jsem zjistila, že by látka potřebovala vyložit jinak.
Jednou jsem taky učila dvě třídy v ročníku a ty se mi vždycky od sebe posunuly o půl hodiny - jasně, použila jsem základ, ale stejně jsem přípravy pro každou třídu upravovala.
|
|
|
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:07:34) Supliku a co si konkretne tedy vzdycky nove pripravujes? Mozna se ptam blbe,ale ja fakt nevim,jestli se zlomky v 6a musi ucit jinak nez v 6b a co si na nich musim pripravit a oprasit,kdyz je ucim uz 22.tym rokem?
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:37:18) ok,diky za vysvetleni
tady napr obe tridy pisou stejnou pisemku ve stejny den,i presto,ze maji kazda jineho ucitele,aby si nemohli mezi sebou sdelit co v ni bylo a vysledky se daly porovnat takze si neumim predstavit,ze by k nim mohli mit nejak individualni pristup a byt pripadne i ve skluzu
ale my to tu mame hodne divny
|
|
|
Lída+2 |
|
(13.3.2017 6:56:44) Dooly, on třeba i syn říká, že profesoři si stěžují, že 3G (čtyřletá verze) a septima (8G) nemůžou s nima probírat stejným tempem. A dokonce 3G už dávno má jednodušší písemky- údajně z některých předmětů.
Loni jsem si myslela, že to je blbost, ale už si o nemyslím, potvrdil nám to jejich třídní, že většina profesorů učí ty samé ročníky MA-MA, FY-FY a čj-čj.....a od 1G to stojí za houby, že z těch Zš tolik neumí. A známky tomu napovídají. prý jim musí ob jednu písemku dát něco lehčího, jinak by je museli všechny vyházet s 5.
A seminář z matiky opustili skoro všichni z 4leté verze gymplu.....nestíhají, nedávají to....a přestoupili na jiný.
|
|
|
|
Delete |
|
(12.3.2017 21:08:17) Dooly,
opravdu si dělám pokaždé nové přípravy. Ani dvě třídy v jednom ročníku nejsou stejné, aby se dalo učit stejně . Nebo možná by se dalo, ale to tam může učit počítač a ne člověk.
Musím přeci reagovat na to, jak na tom děti jsou. Co jedně jde, druhým dělá problém. TRak to přeci nezabalím po týdnu, když mám v notesu napsáno, že mám dělat něco jiného. Prostě dokončím jednu práci, než začnu druhou. Ono zase na něčem jiném se to srovná.
Navíc když učíš něco první rok, tak naděláš spoustu chyb, spousta se toho neosvědčí. Když to učíš druhý rok, zkusíš to jinak. Teprve při třetím průchodu můžeš sáhnout po tom, co se osvědčilo, ale ani tak nejde vzít, že 135. hodinu češtiny v té a té třídě budu učit to a to tak a tak.
Plus to, že na druhém stupni jen málokdo učí pořád to samé. Záleží teda na velikosti školy a na tom, jak se mění učitelský sbor, pak taky kdo kde má třídnictví, takže třeba jeden předmět učíš plus mínus jako loni, ale další tři máš poprvé....
Já nevím, jak to je třeba po dvaceti letech, ale během té doby se zase většinou mění učebnice, přístupy, pomůcky, vybavení, i hodně konzervativní učitelky musí inovovat a hledat nové, protože to staré už prostě k dispozici nemají .
|
K_at |
|
(12.3.2017 21:11:26) Zrovna jsem neco takoveho chtela psat. Jakej jako notes?! Odvykladat latku z notesu, co to je?! To dela dcery tridni a dite rve, ze to je jednak nuda a potom, ze jim nektere zasadni veci nesdeli.....
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:13:58) heled,u nas to delala nemcinarka a prislo mi to fakt v pohode
dkyz nemas notes,tak co mas? kupu papiru? nekam si preci zachytne body/osnovu napsat musis,nebo ne? uprimne se ptam,zajima me to
|
Delete |
|
(12.3.2017 21:47:49) Dooly,
já mám na každý den vytištěný papír....
|
|
|
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:12:12) Delete a stihnes naplnit ten "plan" nebo jak se tomu rika, kdyz se v te tride zaseknes na zlomcich misto 6ti 7 hodin?
|
Delete |
|
(12.3.2017 21:37:31) Dooly,
samozřejmě, že stihnu. Teď to dokonce musím stihnou za 9 místo 10 měsíců, protože jsme začínali až v říjnu (pro šťouraly, celé září jsme chodily do práce, hlídaly děti, které nemohly zůstat doma, muselo se být v terénu, protože ve škole probíhala stavba, bylo 6 skupin po 15 - 20 dětech, a já s kolegyní, školníkem a jednou vychovatelkou z družiny jsme byly ještě navíc týden na plaveckíém výcviku s třeťáky).
Na každé téma máš několik vyučovacích hodin, na prvním stupni jsou to týdny, takže hodina sem, hodina tam, to není problém, i ten měsíc se dá nějak nahnat, jen je méně času na to procvičování, nemáš tolik prostoru na různé zpestřující aktivity, zkrouhlo se třeba divadlo, exkurze....
Plus se právě těžko odhaduje, jak komu co půjde, takže do plánu si na nějaké téma vyhradíš 4 týdny, a přitom ve skutečnosti to třída zvládne za dva, tak máš dva k dobru na situaci, kdy něco trvá déle....Ty plány si dělá učitel sám a každý to může mít jinak, podstatné je, že všichni stihnou všechno za danou dobu.
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 21:44:57) Delete a jak se resi,kdyz nestihnou?mas z toho nejaky prusvih?
nam se treba stalo,ze na zakladce ve 4.tride deti probrali jen pulku ucebnice anglictiny a v nemcine byli hodne pozadu .. nikoho to netankovalo,museli jsme je ucit doma
|
Senedra |
|
(12.3.2017 21:55:12) Dooly, to by mělo řešit pak vedení.
Na většině škol mají něco, čemu se říká tématické plány, tam je učivo navržené po měsících. Pak ŠVP, v těch jsou výstupy po ročnících. Učitelé by si je měly hlídat, pokud se dostanou do lehkého skluzu +/- týden, jde to v pohodě zachránit. Když mám lehký skluz, prostě v hodinách jedu kapku rychleji, větší skluz jsem měla jen jednou a to bylo zapříčiněno tím, že se neodhadla náplň učiva, už od pololetí jsem na předmětových komisích hlásila, že asi bude problém, ale protože jsem měla třídu i další rok, tak jsme všechno dohnali. Jinak plánuji učivo cca na týden, většinou se daří objem tak, jak ho rozplánuji. A nehroutím se z toho, že v pondělí bylo nutné ještě jednou procvičit látku z minulého týdne.
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 22:01:59) Senedro,u nas to bylo zpusobene tim,ze tridni byla zastupkyne reditele a porad mela neco na vyrizovani,takze do hodin chodila o deset minut pozdeji a casto i behem hodiny byla odvolana neco vyrizovat. Coz je teda u ucitelky,jedine v rocniku, dost blby. Ale reditel byl na jine skoly (sloucily se dve) takze ona vyrizovat musela. Ted syn zadnou zastupkyni nema a stejne -totalne nestihaji,ale tady (v DE) je fakt jiny system, aspon z myho pohledu tu maji ucitele totalni veget. Jsou to statni zamestnanci, jsou nevyhoditelni,kdyz delaji jo pruser tak je jen preradi na jinou skolu. A podle toho to vypada -vetsinou neprocvicuji ani moc nevysvetluji temata,spis jen zadavaji a deti si to musi nastudovat doma z ucebnice,pripadne je uci rodice. A ti co to sami nezvladaji,plati doucovani,co jsem si tak vsimla,bezne uz od 3.tridy.Aby to mel tem detem kdo vysvetlit.Ve skole na to neni cas. Mmchd maji o hodne vic prazdnin nez v CR
|
Kudla2 |
|
(12.3.2017 22:04:47) Dooly, to je zajímavý, v kontextu toho, že spousta lidí má Německo za zemi zaslíbenou, kde maj lepší než my snad úplně všecko.
|
Anni&Annika |
|
(12.3.2017 22:07:14) Kudlo...je to jeste horsi nez Dooly pise. Ucitele si delaji co chteji a jsou i nepotrestatelni. Ted to trida nasi male zazila na vlastni kuzi.
|
Kudla2 |
|
(12.3.2017 22:08:13) Anni,
já myslím, že za spoustu věcí, který máme v ČR (a dobří učitelé mezi to patří) bychom měli ručičky líbat, ale my místo toho brbláme a kverulujem.
|
Anni&Annika |
|
(12.3.2017 22:18:29) asi tak nejak Kudlo....nemecke skolstvi je otresne. Tridni ucitelka 10tiletych deti vybrala detem knihu, doporucovanou /podle posledniho zkoumani/ nakladatelstvim od 8 tridy. Melo se jednat o sikanu. Jenze tahle kniha nemluvila jem o sikane, ale i o znasilnovani, sprostych slovech nehrubsiho kalibru kterym detem snad ani mozna nerozumeli. Cely mesic se touto knihou zabyvali, nikdo z deti doma nedal ukol ke zkontrolovani, jak kdyby se tomu celemu vyhybaly. A kdyz ucitelce rekly, ze na toto tema nechteji praci psat, tak sice kyvla, ale nakonec do prace dala otazku...srovnej tento jiny clanek s touto knihou. Mluvila jsem s ni ja pri informativni schuzce ve skole kvuli prospechu/nahrala mi na to se zeptat/, nepomohla zastupkyne tridy rodicu..informativni rozhovor s uradem k tomu urceny jen konstatoval, ze bylo napachano zlo na detech. Muzeme se jen sejit /rodice a ucitelka/ a pozadovat plan co se bude dal probirat. Protoze bude nasledovat pohadka, preddpokladam Grimmy v puvodnim zneni. To jsou taky pekne horory.
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 22:25:21) Anni,presne tak,moje zkusenosti jsou naprosto stejne. Je jedno co se deje a ze se ozves. Nezajima to nikoho. Na skolskem urade uz o urcitych ucitelech vi a stejne.. skodi dal. Prijdes si dost bezmocne,ze neni nikde zastani
u nas vloni lyzak -jedno velke fiasko,kde 90%deti dostalo norovirus, ucitele to neresili,nevolali lekare,neinformovali rodice,deti byly zavrene zdrave s nemocnyma na pokojich a nesmeli vychazet.. az zavolali domu a zamozni rodice zaplatili bus a poslali ho pro nemocne deti. Pozadovala jsem schuzi a vysvetleni, ale nikdy jsem se toho nedockala
|
|
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(12.3.2017 22:05:34) Dooly a dnes jsem se dozvedela, ze ti ucitele tady jedou porad stejne pisemky. Takze dost deti, co zvladaji pisemky za 1 a jinak nic moc, maji na skole uz starsi sourozence ci jine kamarady a tudiz pristup ke starsim pisemkam....
|
|
Dooly. |
|
(12.3.2017 22:11:08)
uz jsem to sem kdysi davala - jen pro dokresleni jak si nekteri umi zjednodusit praci...takto se u nas uci zlomky pry kdo se ty vety nauici nazpamet,tak to musi umet priklady at si s detma pocitaji doma rodice,kdyz uiz jsou deti tak blby,ze to po precteni papiru neumi..
|
|
|
|
Delete |
|
(12.3.2017 22:03:44) Dooly,
kdzbz se něco yávažného nestihlo, upoyorní se učitelka v dalším ročníku. Většina učiva se totiž pořád dokola opakuje a nabaluje se na to další. Navíc je díky RVP jistá benevolence, sice ŠVP to zužuje, ale prostě je dáno, co se má probrat v 1. - 3. třídě, co ve 4. - 5., a co v 6. - 9., ale až ŠVP určuje, jak to bude na té které škole v jednotlivých ročnících. Když je nějaký objektivní důvod (třeba ten zkrácený školní rok), tak se prostě jen doplní papír s odůvodněním, proč se to a to téma neprobralo a doplní se další rok. Sleduje se to průběžně, takže je čas tohle pořešit a domluvit, jak to udělat. Většinou se prostě jen zmenší na minimum, co se ještě neprobralo, a navýší se domácí příprava, ale ne že by se něco děti učily úplně samy, spíš třeba já dočasně zvedla počet domácích úkolů a místo jednoho byly denně dva. To umožnilo míň procvičování ve škole a rychlejší probírání nového. Teď už jsme zase na maximálně jednom úkolu denně, v průměru na třech týdně .
Jinak v minulých dvou letech se u nás stalo, že z jistých důvodů na straně učitele se něco neprobralo. Ten učitel byl odejit, učivo dohnala učitelka ve vyšším ročníku.
|
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(13.3.2017 12:45:10) Já učím vysokoškoláky, nejsou to přednášky, ale semináře. Přípravu, takovou tu zgruntu, dělám jednou. Pak už tu matérii jenom koriguju, doplňuju podle zkušeností z minula, dodávám nové informace a vývoj v oboru (poměrně dynamickém) atd. Nemyslím, že by to na nižších stupních školství bylo významně jiné.
A s tím celoživotním vzděláváním - inu, každý vysokoškolák se musí udržovat v obraze, to je přece úplně normální, nemine to nikoho, ani učitele to minout nemůže. Ale míra vývoje oboru se s lékaři, právníky nebo odbornými technickými profesemi myslím moc srovnávat nedá.
Aby bylo jasno, já učit na prvním stupni, tak se zblázním během prvního pololetí. Myslím, že je to hrozně důležitá a přínosná práce, světlé stránky té profese učitelům srdečně přeju, děkuju PB za všechny dobré kantory a je mi jasné, že jsou dobří spíš systému navzdory než díky němu.
|
Delete |
|
(13.3.2017 18:34:42) Kopřivo,
právě ty přípravy jsou na nižších stupních, zejména pak u těch nejmenších, opravdu jiné, než si myslíš. Neopakuje se ti téměř nic, protože to samotné učivo je minimum z toho, co s dětmi děláš, co je učíš, co potřebují. Každé dítko, každý kolektiv pracuje jinak, má jiné potřeby, tomu musíš přizpůsobit skoro všechno...a někde na pozadí toho zvládneš probrat násobilku, vyjmenovaná slova a české pověsti .
Mám zkušenost i od starších (6. - 9. třída), tam to po druhém, třetím průchodu tím předmětem už tolik měnit nemusíš, pokud si tedy nechystáš vlastní materiály a pak ti to třeba nevychází přesně hodinově, ale to člověk vychytá praxí a pořád už je to o tom, že čerpá z těch starších materiálů, což je rychlejší než to tvořit od začátku.
Ale i mé kolegyně, co učí třeba 20 let pořád dokola 1. - 3. třídu, si stále dělají přípravy a pořád inovují, protože se mění všechno, učebnice, metody, přístupy. Žádná učoitelka na prvním stupni nemůže jet 30 let to samé, jak se tu rádo zmiňuje, protože žádný z materiálů nemá životnost 30 let, dokonce ani 10 let. Jo, učitelky, co učí 20 let, mají obrovskou výhody v tom, že díky zkušenostem snáz reagují v nečekaných situacích, jsou lepší v improvizaci a mají téměř vždy po ruce něco, čím vyřeší nějaký výpadek (klasicky, lehne učitelka uprostřed dne, nesežene se supl, děti se rozdělí do ostatních tříd). Taky už nemusí dohledávat a zkoušet různé aktivity k stejnému učivu, ale už má z čeho vybírat. Ale praktick ze dne na den si musí dát do kupy, co kdy a jak bude dělat, aby to pro tu konrétní třídu a ty konrétní děti mělo smysl. Jo, jsou asi učitelky, co to neřeší a jedou strana ta a ta, sešit, datum....ale to jde až u dětí, které na to umí reagovat. Proto ten stres sruhostupňových učitelek, když mají jít k prckům...ony vlastně vůbec nevědí, jak to mraveniště ukočírovat . Holt to trvá, než se dítě nějakému způsobu práce naučí.
A v tu chvíli se nejde nezabývat tím, že vlastně hodně z toho prvostupňového snažení směřuje k tvarování žáčků k obrazu těchto učitelek. Jako určitě je potřeba naučit je i nějakým způsobem pracovat, ale bohužel většinou to vede právě k tomu jednomu jedinému způsobu...a to k tomu, který umožňuje používat staré přípravy bez větších úprav....proč měnit přípravy, stačilo předělat děti....Tohle třeba vnímám já jako problém školství...a přitom to dělám taky, postupně ty děti přetvářím k obrazu těch dalších učitelek...nechci, ale pokud těm dětem nechci zkomplikovat další, na učivo náročnější roky, tak musím, protože vím, že ty učitelky ve vyšších ročnících nepředělám . Noc těch podobně postižených jako já, jsem na druhém stupni ještě nepotkala...
Ale shodou okolností jsem dnes byla přítomna rozhovoru druhostupňařek (na prvním stupni zase už nemáme tiskárnu, a já tiskla přes hodinu Klokana, takže jsem u nich byla dost dlouho) u nás a příjemně mě překvapilo, že tohle taky řeší. A přímo tam padla věta, že prostě nejde použít staré přípravy, ani ve dvou paralelkách stejný rok, natož pak rok po sobě, protože ty hodiny jsou prostě jiné. A bavily se tam učitelky, co učí opravdu už těch 20 a více let, mají paralelky v jednom ročníku, a jedna učí v obou matiku a druhé češtinu nebo tak něco....Ale pobavilo mě, že to bylo jak kdyby zrovna četly tu diskuzi tady a ono ne, ony o nějaké rodina.cz nemají páru . Jen sjme prostě klasická a poměrně konzervativní základka, takže k mému ideálu to tu má stejně daleko. Ale prošla jsem a znám tu v okolí ty základky čtyři dost zevnitř (do jedné chodily všechny moje děti a já byla ve školské radě a třídní důvěrník, na jedné jsem asistovala, na dvou učila) a tady mi přijdou ty druhostupňařky nejotevřenější a opravdu vnitřně ochotné dělat tu práci co nejlépe, ne co nejjednodušeji. Tam, co chodily moje holky, tak katastrofa (přitom první stupeň super), tam, co jsem asistovala, to bylo o příšerném vedení, tam jsem dokonce zažila i to popírání různých dys- apod., přístup učitelek tomu pak odpovídal, takže jo, kdo soudí školství podle takových škol, nemůže si myslet nic dobrého . A tam, co jsem učila dříve, to byly opět angažované učitelky na obou stupních, byla tam i podpora vedení, ale někdy to hraničilo až s nátlakem, takže pak se leckdo kousl a jel radši postaru, protože k tomu novému měl odpor z toho vnucování. To byla škoda. A seděla jsem v kabinetě s učitelkou mat-fyz před důchodem a i ta si denně chystala práci na každou hodinu. Jo, trvalo jí to nepoměrně kratší dobu než mně (já učila poprvé fyziku, takže hodiny zabralo jen zkoumání pomůcek a zkoušení pokusů, aby to pak při hodině "nebouchlo"), ale vždy si psala přípravu novou, nikdy jsem u ní žádný "starý sešit s loňskými přípravami" neviděla.
Ono učit na ZŠ, SŠ a VŠ je prostě jiné. Čím starší studenti, tím větší náročnost na odbornost, čím mladší děti, tím větší náročnost na organizaci, metody, způsob práce. Proto já bych nešla a ani jsem nikdy nechtěla ke středoškolákům a starším. Moje parketa, co mě baví a co umím, je to druhé. Možná, že už bych měla co říct i těm studentům na VŠ, ale myslím, že bych to neuměla .
|
K_at |
|
(13.3.2017 19:15:30) Neumim si, zejmena u 1.stupne, predstavit, ze by ucitel mohl jet dle stale stejnych priprav! Kazda trida je jina. Prvnakum staci leckdy i "blbej den" a urcite je problem udelat i to, co je peclive a individualne planovano. Staci par nedozralych deti, deti s nepodchycenym SPU, ADD atd. Nebo jen deti z hure fungujicich rodin a klima tridy muze byt promenlive jak aprilove pocasi. U nekterych ucitelu prvnacku (dle info od rodicu) by mozna byla nekdy vhodna i praxe v MS. Nejeli by nekteri potkm na vykon, dril atd.
|
Delete |
|
(13.3.2017 19:28:02) Kat,
dřív prvňáky často učily učitelky z mateřinek a mělo to určitě hodně výhod.
Moje kolegyně z paralelky má střední peďák pro mateřinky, VŠ pro 1. stupeň a je k těm prckům skvělá. Ona to tedy umí i se staršími, ale prvňáci jsou její krevní skupina.
Já jsem divná, já bych mateřinku fakt nezvládla, i u vlastních dětí to pro mě byl nejhorší věk, těch 2 (1,5) - 5 let, byla jsem v MŠ i na praxi, takže vím, že tam ne...ale přitom ta první třída až třetí třída mi také sedí nejvíc (a to jsem si dřív myslela, že jsem spíš k těm trochu starším).
Ale my jsme založením každá jiná. Ona je přes prožitky a má k tomu schopnosti, já jsem přes pomůcky, hračičky, manipulaci. Ve výsledku si prostě s dětmi obě nějak hrajeme a při tom se jen tak mimochodem i něco naučí .
|
K_at |
|
(13.3.2017 19:38:58) Ja prave celkem casto slysim od rodicu mych byvalych predskolacku, jak to (vetsinou mlade slecny ucitelky) berou v 1.tride dost ostre. Pritom kdyz vim, jaka kotata tam sla treba od nas.... Ja bych uz asi nedala tu 3.tridu vcetne.... To uz je moc velke.
|
|
|
|
Persepolis |
|
(13.3.2017 19:25:29) Moje švagrová učí první stupeň. Většinou výhradně první třídu. Je jí 55 let a přípravy doma dělá denně. Klidně i několik hodin. Pak je další věc, kterou si málokdo uvědomuje(to mám taky od ní) že ty čtyři hodiny co učí, nemůže ani na chvilku vypnout. Jsou to permanentní 4 hodiny. Je ráda, když si alespoň stihne odskočit na WC neboť s těmi prťaty musí být i o přestávkách. kdyby to měla dělat 8 hodin denně, tak ryje hubou v zemi už po třech měsících.
|
Delete |
|
(13.3.2017 19:36:47) Persepolis,
joooo, to je ono, už jsem na to skoro zapomněla, ale připomněla jsi mi to. V první je opravdu nejnáročnější ta permanentně upřená pozornost na skoro 30 objektů současně. A nestačí jen sledovat, ale většinou je třeba i rychle reagovat.
A pak tedy hluk, ale to už vím, že dost záleží, jak se to sejde. Lonští prvňáci, letošní druháci, se sešli neskutečně zlatí. Tam jsme se o přestávce chodily dívat, kde jsou, protože je nebylo slyšet...oni prostě seděli a svačili, nebo něco v klidu dělali...když se řadili, tak absolutně potichu, nikdo do nikoho nežďuchal, nikdo se nehádal, ještě se sami od sebe chytili za ruce....a jsou takoví pořád...Ta "stará" učitelka, co už toho fakt odučila dost, říká, že jsou opravdu neskuteční a že snad ještě takovou třídu neměla. Zato pro ty mladé, co je mají v paralelkách také takové, budou možná ty další třídy dost šok . Ale jinak obecně je v těch nižších třídách ten hluk prostě větší, časem se to zlepšuje.
|
K_at |
|
(13.3.2017 19:42:45) Ano, hluk. Koncem kvetna uz zacinam mit pocit, ze se mi hlava rozskoci pri kazdem silnejsim zvuku. Doma ani nemluve. A zacnou mi vypadavat slova....
|
Senedra |
|
(13.3.2017 19:45:15) Já přijdu domů a první co slyším, jak se začnou překřikovat moje vlastní děti.
Občas prchám někam do ústraní.
|
|
|
HelenaPa |
|
(13.3.2017 19:46:11) Delete, přesně. Jako pro druhostupňáka, který se občas dostane k maloškům, je pro mě nejtěžší to uřídit - všichni jsou nadšení, všichni najednou se chtějí projevit, ukázat. A když dám všem příležitost říct, co chtějí, je po hodině a nic se neudělá. Tohle chce dobrou metodickou přípravu. Když se o přestávce dozvím "teď jdi suplovat do dvojky", tak si nic nachystat nestihnu. A na to, jak málo tam chodím, to fakt nemám zažité pod kůží tak, abych to rovnou sypala z rukávu.
|
K_at |
|
(13.3.2017 19:55:39) Heleno, jak ja ti rozumim.
|
|
Senedra |
|
(13.3.2017 19:58:28) A nejlepší byl manžel, který se ze začátku divil, proč chodím z práce ve dvě odpoledne a nemám náladu se s ním bavit...
No, jdu na přípravy a opravovat.
Navíc se nemůžu probourat na stránky klokana, takže kdoví, jestli se u nás na škole bude psát. Zítra musím zavolat krajskému koordinátorovi.
|
Delete |
|
(13.3.2017 20:28:17) Senedro,
jak probourat?
Mně to normálně fungovalo, mám staženo a vytištěno pro celý první stupeň, druhý stupeň má naštěstí někdo jiný.
|
Senedra |
|
(13.3.2017 21:17:17) Delete, prostě nevím, možná máme nějakou nevhodnou verzi prohlížeče. Mám to připravit pro celou školu. Myslela jsem, že bude hotovo dneska, ale člověk míní a IT technika mění.
|
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 21:19:27) UÁÁÁÁÁ, já tady nějakou schopnou učitelku děsně potřebuju - 3. třída dělení se zbytkem a ona doháje ještě nebo už zase, nebo nevímco ani odečítat, natož násobilku
navíc sem jí dneska už asi 10x řekla, že 3x9 je 27 a ona to furt neví, je možná, že si to fakt nepamatuje ani půl hodiny?
Prosím, uklidněte mě, že to do toho mozku jednou dorazí
|
K_at |
|
(13.3.2017 21:51:13) Dabo, moji prisere obvykle jdou pocty jen ve skole..... Doma je jak kdyby cisla nikdy nevidela. Nemas to stejne? Jeste taky je mozny, ze to do rana uzraje, trpaslici to zaradi do knihovny a bude to ok.
|
K_at |
|
(13.3.2017 21:52:50) Nebo zkusit s pohybem. Peknej hip hop na tema mala nasobilka....
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 22:04:54) to jediny jsme ještě asi nezkoušely. Neuzraje - zraje to od 1. třídy a furt nic. Mám číselnou osu, počítadlo, 100 kostiček lega, peníze, všechno naprd. Asi jí budu muset objednat zas do poradny, než bude nějakej průšvih. A doučování ve škole jen pro cizince
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 22:07:04) A co násobilku - teď počítala půl hodiny 25-18... 25-18 = 12, hm, kolik je 18+12? 30 tak kolik je 25-18... 18?.... vůbec jí to nedošlo, musela sem jí říct, že počítá to samý dokola s jiným výsledkem... Asi má taky problém s krátkodoubou pamětí
|
|
K_at |
|
(13.3.2017 22:07:20) Ajaj, objednej. Ted to bude asi masakr kvuli zapisum. Tak bez do toho.
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 22:10:24) my už tam byly, má papír byly jsme odveleny k soukromé pedagožce, pomohla se čtením, trochu se psaním, pak nás vyřadila pro nespolupráci, máme fakt dost málo času Ale na ty počty mě neporadila nic co bych nezkoušela.
|
Delete |
|
(13.3.2017 22:28:26) dabo,
tak na počty bych klidně poradila, ale musela bych ji vidět pracovat a zkoušet, to se dost špatně dělá na dálku.
Ale v tom základu je skoro vždy problém v neschopnosti představit si a vidět počet. Propojení znaku (1, 5, 19) s počtem třeba teček, kuliček něčeho. Většinou se to ukáže až u vyšších čísel, protože u těch do 20 to většina dětí utáhne díky paměti. Pak to paměť přestane stíhat a není nic jiného, čím to nahradit.
Existují nápravné postupy, ale musí se začít od začátku, plus hodně kompenzovat pomůckami, nějakou dobu to trvá....ale stojí to za to, dokud je čas, protože později, s velkými čísly, už se k těm hodně malým vrací těžko a špatně se to pak do těch velkých dohání.
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 22:33:24) to zkouším od školky - aby si to spojila s počtem, ale furt nic, nemůžeme celé dny počítat knoflíky, nedávám to, jsem matka lempl a ona je hyperaktivní gymnastka, asi budu muset někoho zaplati, kdo s ní bude cvičit, ne, že na mě navalí úkoly, ale nevím, kam to narvu
|
Delete |
|
(13.3.2017 22:51:09) dabo,
jenže to je právě to, že musí pořád dokola dělat to samé, jestli má problém s pamětí, tak o to víc, to ničím jiným nenahradíš . A nemá smysl hodinu v kuse, ale podle toho, co píšeš, tak třeba 3x denně 10 minut, takže když si někoho na hodinu zaplatíš, je to vlastně k ničemu, protože jí to bude 10 minut fungovat a 50 minut ne .
Mám ve třídě momentálně 4 nebo 5 dětí, které povinně počítají s pomůckou. A ano, zatímco ostatní vypočítají 20 příkladů, oni stihnou 3, někdy 5. Ale důlěžité je, že správně a že tam pořád fixují ten postup, protože když to v tom nevidí, tak tam nějak naflákají čísla a je to k ničemu. A hlavně jednoznačně bez naděje na zlepšení stavu.
Na čísla nad 20 doporučuju ne jednotlivé knoflíky, ale něco, co jde sdružit po deseti, skvělé jsou ty kostky od lega, protože se tam pak i snadno odpojují jednotky. Do sta ti stačí 10 sloupečků s deseti kostkami a pak 10 jednotlivých kostek (všechny dílky stejně velké, aby to nemátlo). A prostě mechanicky jedeš. 25 - 18, koukneš na první číslo, 2 desítky (2 sloupečky po 10) a 5 jednotek (5 jednotlivých kostek)...znaménko -, takže ubíráme (ostatní kostky nepotřebujeme)....kolik odebereš...nejprve desítky...kolik celých desítek...jedna, šup s ní pryč...kolik ještě odebereme....8 jednotlivých kostek...tak odebírej...pět je pryč, co dál...odebírám z té desítky, až odeberu osm jednotlivých kostiček...kolik zbylo celých desítek? žádná....kolik jednotek 7...výsledek 25 - 18 je 7 Po několika společně spočítaných příkladech to zvládají sami, takže u nich nemusíš být a oni mají tu možnost poznat ten pocit, kdy sami dojdou ke správnému výsledku...po nějaké době už si to dokážou jen představovat, ale tím, že to dlouho dělají rukama, fixují ten postup a zároveň nemusí spoléhat na to, co je jejich slabina, ta krátkodobá paměť...pořád před sebou vidí, co dělají...
Já to mám s pomocí papírových čtverečků i pro stovky...a prostě počítají s tím....dvě holčiny to mají i doma....
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 23:03:11) za 10 minut ani nezačne pracovat, třeba počítat cestou někam vůbec nejde, to je tak jí zabít a pak sebe, nebo dostat infarkt. Lego mám - 100 kostiček, koupenéza tím účelem. Nemůžu říct ale, že by to pomohlo.
|
Delete |
|
(13.3.2017 23:28:59) dabo,
ne, dítěti s těmihle problémy počítání cestou někam nepomůže. Paměť je problém, takže sice má smysl ji trénovat, ale nejde na ni spoléhat, takže ji nemůžeš nutit ji využívat ve složitějších úkolech, jako je počítání.
Pro hyperaktivní dítě je zbytečné psát, většinou neudrží pozornost, ale manipulace je způsob, jak i při ztrátě koncentrace dítě vrátit k činnosti, aniž by muselo začít od začátku. Navíc většinou dítě víc baví než jen psaní. A pokud vede k výsledkům, je to motivací pro další spolupráci.
Těch 10 minut bylo myšleno skutečné činnosti, čas na přípravu se do toho nepočítá.
Nemám sice hyperaktivní dítě doma, zato jich mám několik ve třídě. A i hyperaktivní fotbalista s podprůměrným intelektem a všemi dys- včetně oslabených matematických schopností a nižší pracovní zralostí je tohle schopen pod dohledem, v plné třídě, používat.
Vyšetření v poradně ti bude k ničemu, když tam nebude to, co se ti nechce investovat. Tedy ten čas. Ono to trvá, než něco zafunguje. A někdy to nezafunguje na zlepšení, ale alespoň jako ta kompenzace, prostě problém přetrvává, ale je způsob, jak kvůli tomu nemít problémy jiné. A ano, pokud ty sama to nezvládáš, tak zkus někoho holce najít, ono je to většinou i lepší, když to dělá někdo cizí, tyhle děti na ně reagují lépe. Ale nesháněj klasické doučování, to je většinou ztráta času a peněz, alespoň v tuhle chvíli. A nevím, jakou podporu má dítě ve škole. Na tom taky dost záleží, protože když bude doma používat pomůcku a ve škole nebude smět, tak je to opět dost zbytečná práce. A teď je právě ten čas, kdy nejpozději s tím začít. Tisícovka je ten strop, kde se dá dostatečně dobře používat názor a manipulace. Pak už jde jen o kompenzaci (často pomůže písemné sčítání, ale odčítání a násobení už zase moc nefunguje a dělení vůbec) a zmítání se mezi plaváním a tonutím .
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 23:57:59) já vím, ten čas chybí, budem muset na tom makat denně. Ve škole nevím, učitelka je hned po škole a momentálně tam řeší nějaký větší výchovný problémy. Mám info jen od holky, ale ve třídě je děsnej bordel a nedokáže je uklidnit, prej jí často není vůbec slyšet a ona taky neslyší, když se jí malá na něco zeptá, k lavici nepřijde. Budou konzultace, musím se zeptat. Vím že to vyznívá, že si jen stěžuju, ale nechci pro to nic udělat, ale já se snažím, jen to je spíš ve vlnách, časem vždycky povolím, jsem měká a líná a obě toho máme hodně Blbý je, že ona zapomene, co už uměla. Díky za nakopnutí, vytáhnu zase to lego.
|
Delete |
|
(14.3.2017 0:15:23) dabo,
jo, jo, vlny...taky klasika. Ono je netěžší vytrvat, protože ty výsledky prostě nejsou hned a ty výkyvy bývají velké a zapomínání naučeného časté....a asi tě nepotěší, že to bude pořád a bude hůř, podle toho, co píšeš, problémy ve čtení, psaní....ale hlavní je ta paměť, jeden den umí, druhý den, jak kdyby o tom v životě neslyšela....
Ale pozitivní můžou být místní zkušenosti, tady je řada lidí, co měla ve škole různé problémy, dnes by z toho byly nějaké ty dys- diagnózy, ADHD...a přijde mi, že žijou dost spokojeně .
|
daba+holčička |
|
(14.3.2017 0:33:02) No jo, já na počty taky nejsem, ale nějak jsem se to nadrtila, jak mohla bejt kalkulačka tak jsem to zas zapomněla :) Občas si nejsem jistá, jestli to má dobře, musím si to ověřit. V životě mi to nijak nebrání a nedělám ve škodovce u pásu :) Musíme nějak přežít první stupeň :)
No a škola by taky mohla hejbnout prstem...Kdyby byla ze sociálně znevýhodněné rodiny, byla by nejspíšve specce, v první třídě jsme strávily půl roku cvičením, jen aby začala slyšet písmena, vzali jí do školy bez předčtenářských dovedností, hlavně že věděla, že miminko od krávy je tele
|
daba+holčička |
|
(14.3.2017 0:42:09) A jdeme spát, díky za pokec, jsme tu diskusi trochu zvrhly
|
|
Monty |
|
(14.3.2017 15:34:37) Jitys, to zní trochu podobně jako to bylo u nás - na všechno svůj postup, všechno si psal na papír, počítání z hlavy sice nakonec správně (většinou), ale straaaašně pomalu... a v osmičce má z matiky dvojku a zatím to vypadá, že by na konci mohl mít i jedničku. Ono ho to "složitější" prostě víc baví. Jediný problém má v tom, že si nepamatuje znaky, to už bylo vidět i v té PPP, když měl pracovat s tabulkou, kde byly místo čísel znaky a on měl pracovat se znaky místo čísel, to mu jde pomalu a je to pro něj náročný. Takže třeba v geometrii je dobrej a chválenej za to provedení, má skvělou prostorovou představivost, ale přiřadit k tomu správně "značky" mu dá dost práce.
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(14.3.2017 8:16:24) Delete, to je takove ala Montessori? Taky me to zaujalo.
|
Delete |
|
(14.3.2017 15:22:28) Kat,
je to pomůcka, je jedno, jestli Montessori nebo čtvrtka se čtverečky, funguje to stejně, jen ta čtvrtka stojí méně . A taky méně vydrží, ale pro jedno dítě stačí.
Jinak je to klasická pomůcka uváděná k reedukaci dyskalkulie.
|
|
|
|
Delete |
|
(13.3.2017 23:05:59) Když na ta větší čísla bereš jednotlivé knoflíky, tak to vlastně nefunguje, protože od počtu 7 už není mozek schopný vnímat nestrukturovaný počet. Takže tomu dítěti je jedno, jestli vidí 10 knoflíků nebo 100. Když bude mít dvě hromádky vedle sebe, tak u počtu 10 a 100, když ty počty nabídneš, tak je rozliší, ale čím menší rozdíl, tím obtížněji.
Ü toho dělení je v tomhle výborná číselná osa a počítací hranolky (dá se najít pod pojmem barevné počítací hranolky nebo tyčinky, cusenairovy hranolky nebo kostky). Jde to vyrobit i z kartonu nebo čtvrtky. Dítě vezmě kostky odpovídající velikosti a skládá je na osu, až dojde k číslu, které má rozdělit. No a pak už vidí, kolikrát se mu tam ta kostka vešla a kolik zbylo dílků nevyplněných....
A zase jde o získání představy, co se po něm vlastně chce, když má dělit se zbytkem. Až bude muset zkoušet nacpat 48 do 12 598, tu představu už těžko získá a kalkulačka mu (jí) na prvním stupni jako kompenzační pomůcka neprojde, zdá se .
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 23:13:06) jo, taky jsem to měla po desítkách, barevně odlišené pětky, ona to teda furt nesmyslně rozebírala... Na násobilku jsem jí udělala 100 osu a dílky od všech násobků. Ono taky, prostě jí to nebaví, k ničemu to to nepotřebuje, jen do školy, kvůli písemce... tak jí to mozek nebere, a když už, tak to dlouho neudrží. Vlastně jediný co celou dobu používá je odpočítávání, což u větších čísel a násobilky přestává fungovat.
|
Delete |
|
(13.3.2017 23:32:50) Na ta větší čísla je dobrá ta tabulka násobků. Že je nemusí lovit v hlavě, s její pamětí se skutečně nemá šanci dopočítat, ale odpočítává je na papíře....Je to rychlé, nenáročné na použití a nese to výsledky. Takže děti ji používají rády.
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 23:59:38) tabulku násobků má, nevím, jestli jí může ve škole používat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(13.3.2017 21:51:20) Dabo, tak jí dej nějakou pomůcku ... Ať si třeba představí, že je to skoro 3x10, ale od každé desítky musí 1 odečíst, nebo ať si to představí na číselné ose a postupně přičítá ...
|
|
Delete |
|
(13.3.2017 22:15:40) dabo,
musí to ona neustále používat a vidět, to, že jí to říkáš, nejspíš nestačí, sluchová paměť může být slabší.
Doporučuju mít tabulku násobků a pořád s ní řešit příklady, aby to viděla, aby se jí do hlavy ukládala ta čísla, aby si na tom dopočítávala, kolikrát se co do čeho vejde, kromě toho pořád znázorňovat, co znamená 3x9 a co 29:7 atd., kreslit, hrát si s víčky od PET lahví nebo s fazolemi, vymýšlet a představovat si, jak něco, co má velikost 4 (třeba ukazovat na spojených kostkách Lega) cpeš do díry velikosti 2 mebo jak máš 2 ořechy rozdělit mezi 4 děti, aby každé dítě mělo celý ořech (klasicky příklad 2 : 4, to mým dětem dávalo zabrat asi nejvíc).
A jestli tě to uklidní, tak moje děti sice dělení se zbytkem celkem dávají (pokud umí násobilku nebo mají tabulku násobků), ale bojujeme, dlouho a těžce s příklady typu 413 - 285 (ne písemně, ale postupné odečítání stovek, desítek a jednotek). A kdzbzs viděla, jak dneska pohořeli kluci, co se pyšní tím, jak umí počítat a všechno je lehké, když měli doplnit magický čtverec....jednoduchý magický čtverec.
Většinou to chce prostě čas a víc různých druhů vjemů .
|
daba+holčička |
|
(13.3.2017 22:23:32) Když já na to nemám, prostě po půl hodině vyteču. Jí nějak chybí představivost v tomhle směru, mám pocit, že mluvím do prázdna a čím víc způsobů zkouším, tím je to horší A ještě mě dorazí, že pani učitelka to říkala jinak. Ona neví co dělá, jen má naučený postup a když ho zapomene je v háji. Můžou jí osvobodit z počtů?
|
Delete |
|
(13.3.2017 22:30:14) dabo,
přísahám, že jsem tenhle tvůj příspěvek četla až po tom, co jsem dopsala ten svůj následný .
|
|
|
|
Monty |
|
(13.3.2017 22:21:45) dabo, neztrácej naději. Stát se ještě může ledacos. Můj syn prvostupňovou matiku nesnášel, dva roky bojoval na druhým stupni s tím, že z toho prvního de facto neumí "z hlavy" vůbec nic, a v osmičce je z něj milovník matematiky.
|
|
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(13.3.2017 21:37:25) Senedro, já dopol taky hloubala, proč se mi nejde přihlásit, ač zadávám heslo. Musela jsem stáhnout přílohy s heslama a kopírovat hesla z nich, pak to šlo. Z pouze otevřených příloh či ručně psané heslo nefungovalo.
|
Delete |
|
(13.3.2017 22:18:57) Tak mně to bralo kopírované heslo i s mezerou, až mě to překvapilo, protože běžně to problém je. Psát ručně mě to nějak nenapadlo, na svoji hlavu a ruce v tomhle narada spoléhám.
Tak držím pěsti, ať to šlape.
Já se teda zase horko těžko domlouvala s tiskárnou, zejména tisk štítků na knížky nějak nemá ráda a nikdy nedělá, co má, takže Klokan už byl potom brnkačka .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|