Viola |
|
(12.1.2015 12:25:14) Dnešní prvňáci mají psací písmo v písankách trochu upravené proti nám. Proč? Kdy k tomu došlo a kdo ty vzory rozvrtal? Kdo o tom rozhoduje? Vypadá to ohavně, jaký mělo smysl udělat tyhle drobné změny ve tvaru písma?
|
vertigo |
|
(12.1.2015 14:04:01) A u kterých konkrétně? Já jsem si zatím ničeho nevšimla
|
HelenaPa |
|
(12.1.2015 14:20:45) Třeba malé z vypadá jinak než za nás (1. tř. 1981).
|
|
Viola |
|
(12.1.2015 15:31:12) maké k - ta mašlička vpravo byla souměrná, teď je horní klička menší, nevrací se uprostřed, ale víc nahoře malé z - není nahoře dvakrát špičaté jako malé r, ale první růžek je kulatý o - dřív se nahoře kapka jen zavřela a tužka pokračovala na oblouček, teď se uzavře protočením a má se uvnitř "o" udělat další malý kroužek p - mělo špičku i oblouček stejně vysoko, dnes špička přesahuje výš
původní písmo z mého dětství http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Psac%C3%AD_p%C3%ADsmo.gif
písmo dnešních prvňáků, přesnější jsem nenašla, tady třeba není ta bublinka v "o", ale kulaté "z" už ano http://typomil.com/typofilos/wp-content/obrazky/normalizovana-lat-ceska-big.gif
|
vertigo |
|
(12.1.2015 17:47:01) Tak to Z je divný, ale to se ještě dcera neučila, takže jsem si toho nemohla všimnout. Ale špičku u P jsem teda přehlídla, to máš teda dobrýho pamatováka
|
|
Delete |
|
(12.1.2015 17:58:37) To malé "z" není nutně psát takto, jsou povolené i jiné varianty, takže i to z našeho dětství. Já mám třeba pro prvňáky písanky od Nové školy a mám tam to hezké "z" .
|
erika,2 děti |
|
(13.1.2015 10:15:43) Syn má taky písanky z Nové školy, vůbec jsem si nevšimla že by bylo něco jinak než za mého dětství
|
|
|
|
|
lampetra |
|
(12.1.2015 18:09:42) Různé písanky mají různé vzory. Tohle z bez kličky se mi nelíbí taky a vůbec se mi dobře nepíše.
|
|
Girili |
|
(12.1.2015 23:02:45) Prvni trida 85. Podle me je jine jen to z. Male k melo klicku vzdy mirne nad stredem i kdyz bezne se to psalo uprostred, p melo spicku tehdy taky trochu vys, o s tim malym okynkem je prirozene, jak ti jde plynule ruka - nam to tak tehdy ucitelka urcite predkreslovala a i v pisankach jsme to tak meli. To male z je ale ohavne, to mas recht.
|
Delete |
|
(12.1.2015 23:21:49) Já ty písanky mám. Malé "p" bylo stejné jako dnes, malé "k" také. Velké i malé "o" ale bylo v písankách skutečně bez "okénka" (kličky). Já si pamatuju, že to s námi paní učitelka řešila ve škole v přírodě, jen už nevím, jestli nám kličku dovolovala nebo zakazovala, každopádně v těch modrých písankách není.
|
|
Viola |
|
(13.1.2015 12:03:20) Uznávám, jde jen o detaily, ale čistě pro pořádek: Male k melo klicku vzdy mirne nad stredem i kdyz bezne se to psalo uprostred... teď má kličku výrazně menší než dřív p melo spicku tehdy taky trochu vys... mívalo o malinko, teď má o větší kus
původní písmo z mého dětství http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Psac%C3%AD_p%C3%ADsmo.gif
písmo dnešních prvňáků http://typomil.com/typofilos/wp-content/obrazky/normalizovana-lat-ceska-big.gif
|
|
|
Petrajda |
|
(12.1.2015 23:16:09) Já jsem si toho "divného z" v písance taky všimla, ale syn ho měl ze školy napsané jako za nás a prý se ho tak opravdu pořád učí, i když v písnace je to bez kličky a jeden růžek nahoře kulatý. Já mám někdy dojem, že každý blbec potřebuje vykazovat nějakou činnost - a tvůrci učebnic hlavně co nejvíc kreativity. Vybarvování ve všech předmětech - aby to bylo jako "tvůrčí" - už mi pěkně štve. Oni už půl roku v AJ vybavují různé obrázky, aby se naučili vyjmenovat 8 barev...
|
Delete |
|
(12.1.2015 23:31:19) Petrajdo,
vybarvování samozřejmě není kvůli kreativitě, ale pomáhá k uvolnění ruky a i přehlednosti. Moje děti ve třídě až na výjimky vybarvují rády. Ty výjimky (ti výjimkové) mohou v případě, že mají nějak barvně odlišit to nebo ono a nechce se jim vybarvovat, kroužkovat, tečkovat, čmárat, barevně spojovat....
S nechutí k vybarvování jsem se setkala jen tady na rodině. Když jsem šla k prvňákům, bála jsem se, co jako budu dělat, až nikdo nebude chtít vybarvovat, a teď nedělám nic jiného, než že hledám nebo vytvářím cvičení s vybarvováním, protože to jsou úkoly, které si "rychlíci" volí jako dobrovolné úkoly nejčastěji, a vybarvují i tam, kde nemusí.
|
Petrajda |
|
(13.1.2015 0:55:05) Jenže ony vybarvují skoro v každém předmětu, v té AJ teď i ve 3. a 4 třídě!! A když mají za DÚ kromě cvičení z ČJ ještě vybarvit půlstránkový obrázek na AJ, vážně z toho neskáčou radostí do stropu. A v učebnici AJ skoro žádná AJ není, jen vybarvování papoušků či jiných obrázků -a k tomu šipka - orange - jak objevné!!! To odpovídá spíš MŠ, ne? Jestli se tímhle naučí anglicky, to fakt nevěřím. Už jsou z toho spíš otrávení, že furt dělají totéž - pořád něco malujou a už umí 10 barev a deset čísel...
Nebylo by zvlášť u jazyka mnohem přínosnější pouštět písničky atd.? Ale to dá asi víc práce, chce to víc pomůcek než zadat vybarvování, nakopírovat obrázky.
|
Petrajda |
|
(13.1.2015 1:21:03) Jinak, Delete, tak jak to používáš Ty, u prvňáků a zejména jako dobrovolný přídavek bych to chápala, ale ono je toho v učebnicích vážně hodně. Pamatuji si, jak starší dítě, které se těšilo na některé předměty do školy, bylo pak otrávené (i v té první třídě), že se to celé scvrklo na neustálé malování, i matika, i prvouka, a samozřejmě během čj. A za povinný DÚ ve vyšším ročníku ve zcela neodpovídajícím předmětu by to snad už nemuselo být vůbec...
|
Delete |
|
(13.1.2015 16:11:22) Petrajdo, tak jasně, ve vyšších ročnících už to není úplně ideální, pokud to to dítě vysloveně nebaví. Na druhou stranu, když je to samé psaní, tak taky všichni prskají. A projekt se nedá dělat na vše nebo alespoň ne v rámci toho, co člověk musí plnit. Je třeba to brát tak, že učebnice a pracovní sešity jsou jen pomůcka, něco, co se používat může, ale nemusí. Není pak nutné vybarvovat vše, co člověku přijde pod ruku...i když vím, že řada učitelů to bere tak, že považují za nutné mít vyplněná všechna cvičení, když už děti ty pracáky mají, plus radši dá zdržovací vybarvovačku domů, kdy je jedno, jak to dlouho komu trvá, než aby to dělal ve třídě, kde potřebuje sesynchronizovat 25 dětí. Ideální to určitě není, když je to povinnost, ale zase je fajn, když po něčem takovém můžeš sáhnout, protože tvořit to všechno sama je pěkná pakárna a člověk pak nedělá nic jiného.
|
úča | •
|
(13.1.2015 23:44:02) Potvrzuji. Pracovala jsem ve škole, kde si rodiče stěžovali na slabé využívání pracovních sešitů, které museli platit. Zástupkyně proto vydala pokyn, že pokud někdo požaduje zakoupení pracáku (což ale schvalovala předmětová komise), musí vyplnit minimálně 90% tohoto. Kontrolovala to podle počtu cvičení. Čili "proaktivnější kolegyně vyplňovaly vše a samozřejmě lví díl jako DÚ). PS: Já jsem si tenkrát koupila jeden pracák svůj a z něj jsem dětem kopírovala, co mi přišlo dobré na školní kopírce. Zástupkyně to vyhodnotila jako bezohledné plýtvání ode mě, že jako měli si ty pracáky koupit. Hlava 22 hadr.
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(13.1.2015 12:36:16) To věčný vybarvování je děs, vem si, že mám dvě děti, který hrozně nerady kreslily. Třetí synek byl na prvním stupni výrazně rychlejší než zbytek třídy, ale vybarvování jako dobrovolnej úkol nedělal, to mu ani nikdo nezkoušel nabízet - z mýho pohledu je to z největší části nesmyslný ubíjení času. Zato si rád bral úkoly navíc z matiky, obvykle o dost těžší, než dělal zbytek třídy.
|
Delete |
|
(13.1.2015 16:20:57) Lído, jak píšu, takové děti znám jen odtud, ve škole si děti vybarvovací úkoly berou nejdřív a vybarvují i to, co nemají nebo nemusí. Mám tam k dispozici úkoly z různých oblastí, mají třeba v řádku vybrat stejný obrázek jako je ten první....stačilo by zakroužkovat, udělat tečku, cokoliv....a oni to prostě vybarví. Šaška a medvěda, kde jsou jednotlivé dílky vyplněné příklady a podle výsledku se vybarvuje určitou barvou, si berou opakovaně. Každý pracovní sešit je zakončený obrázkem na vybarvení....a někteří už ho mají vybarvený teď, protože se nemohou dočkat, až k němu dojdeme. Jinak třeba na matiku používám pracovní sešity ze šesti nakladatelství (Novou školu máme všichni, potom Lili a Vili, Fraus - Hejný i Čtyřlístek, Didaktis, SPN), což znamená širokou nabídku různých typů úkolů, různou obtížnost. A stejně si často vyberou tu vybarvovačku . Mám tam holt zcela průměrné děti, které to baví tak nějak všechno .
|
úča | •
|
(13.1.2015 23:52:42) I zde mám stejnou zkušenost. I když já jsem dělala s dětmi na druhém stupni a snažila jsem se je od vybarvování odvrátit, seč mi síly stačily. Není to nic platné, zakážeš vybarvování, jsi za suchoprda-teroristu ničícího dětskou kreativitu a děti si stejně přinesou velkou sadu neonových zvýrazňovačů a pročmárají tím všechno durch. Tedy spíš děvčata, ale i mezi chlapci se najdou kreativci. Cokoliv dostanou černobíle nakopírovaného, vždycky se alespoň jedna holčička zeptá, jestli si to smějí vybarvit. Pak to vybarví a na zbytek marně hledají síly, bo co s tím, když už je to vybarvené. A hlavně, plnokrevný vybarvovač, když vybarvuje, je ve stavu podobném transu. Nic jiného nevnímá. Tomu přičítám i oblibu vybarvování (nad rámec pochopitelného a smysluplného) u určitého typu pedagogů. Když vybarvují, nechtějí víc.
|
Delete |
|
(14.1.2015 1:15:07) Já jsem si celou základku, a zejména na 2. stupni, vybarvovala čtverečkované papíry. Nosila jsem si blok, fixy nebo pastelky, a vybarvovala čtvereček po čtverečku podle nějakých pravidel. Třeba že se nesmí dotýkat čtverečky stejné barvy. Nebo v tom byla nějaká pravidelnost či řízená nepravidelnost.
|
Lída+4 |
|
(14.1.2015 12:43:37) Delete, ovšem tohle mi už fakt jako běžnej stav nepřijde.
|
Delete |
|
(14.1.2015 16:50:28) Lído, já to taky neuváídím jako příklad běžného stavu.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(14.1.2015 12:43:06) "Tomu přičítám i oblibu vybarvování (nad rámec pochopitelného a smysluplného) u určitého typu pedagogů. Když vybarvují, nechtějí víc." Jo, účo, to bych řekla, žes trefila. Netřeba vymejšlet nic složitějšího, když se děti zabavěj vybarvováním.
|
úča | •
|
(14.1.2015 16:43:42) Ano. Ale je skutečně třeba počítat s tím, že děti vybarvovat chtějí, některé i po vybarvování baží. A učitel nepodporující vybarvování (na druhém stupni) se staví do role prudivého suchoprda a má pak blbou pověst i mezi rodiči, protože ti to nechápou už vůbec, proč třeba Anetka má z referátu dvojku, když to má celé tak krásné, přičemž to, že to sice je krásné, ale všechen věcný obsah tvoří nadpis, kaligraficky vyvedené jméno autorky přes půl stránky a jedna věta, to přece důležité není, tolika se snažila. Nakonec, koho dneska zajímá řekněmě tuberkulóza (to bylo myslím tenkrát téma té práce). Stačí vybarvit z internetu staženou sexy sestřičku, jak drží obrovskou injekci (v osmé třídě).
|
Líza |
|
(14.1.2015 16:56:04) Uco, prosím tě, uklidni mě, že jde o básnickou nadsázku. Tohle si nedovedu představit.
|
úča | •
|
(14.1.2015 17:08:44) Já tu práci už nemám. A i kdyby, stejně by nešlo ji zveřejňovat. Je to příhoda z r. 2008, čili ne úplně čerstvá a ze školy, která byla celkově v hodně špatném stavu. Ale ti rodiče na mě fakt přišli, vedli zástupkyni a došlo ke konfrontaci. Zachránilo mě za a)že jsem za tu bezobsažnou práci dala dvojku a ne něco horšího (PB mi vedl ruku) a ta pornografická sestřička, to bylo vidět, že je zástupkyně těžce v úzkých, a zvažuje co by, kdybych se třeba sekla a jedničku nevydala. Nakonec vydala statement, že dvojka je oprávněná, haha.
|
Líza |
|
(15.1.2015 10:15:52) Tywoe... Žádný z mých dětí nechodilo/nechodí na druhej stupeň na ZŠ, tak fakt takovýhle věci neznám...
|
úča | •
|
(15.1.2015 17:19:29) Jj, to je jeden z důsledků existence nižších gymnázií, resp. toho, že základní školy a jejich zřizovatelé se nedokázaly chopit šance, která se jejich existencí před nimi otevřela.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|