daba+holčička |
|
(19.4.2022 18:56:27) Tak mezi námi, vůbec nic by se nestalo, kdyby měli všichni takový čas, jaký potřebují. To není rychlostní závod.
|
Alena |
|
(19.4.2022 19:16:14) "nic by se nestalo, kdyby měli všichni takový čas, jaký potřebují." stalo, nektere logicke ulohy by nefungovaly (treba posledni, ma se u ni odhalit nejaka zavislost, posloupnost - nadane dite ji odhali, peclive se k reseni po pulhodine nesmyslne prace prokresli).
|
daba+holčička |
|
(19.4.2022 19:21:11) tak by se dal zvolit jiný typ úlohy, ne?
|
Alena |
|
(19.4.2022 19:41:38) "ak by se dal zvolit jiný typ úlohy, ne?" neni jedna, muze jich byt nekolik. Ano, dal by se urcite udelat jiny test (to se ostatne da vzdy), ale pak by se zas brecelo treba nad obtiznosti, nad tim, jak se takhle stare deti nevydrzi takovou dobu soustredit, nad tim, ze se preferuji deti peclive pred kreativnimi atd. Pripada mi, ze je pro spoustu dospelých tezko uchopitelne, ze ten test se nemusi napsat na sto procent, ze ma ukol uchazece nejak rozradit.
|
daba+holčička |
|
(19.4.2022 20:37:49) Aleno, určitě, ale zrovna rychlost není u některých profesí, které ale třeba ten gympl potřebují, aby se dostaly na vysokou školu, vůbec důležitá. Většina věděckých pracovníků se zas tak honit nemusí. A pokud je pro školu natolik důležitá inteligence, může se začlenit standardní IQ test. Přijde mi jednodušší než ty praštěný úlohy se směnama sponek, gumiček a čelenek z přijímaček na 8G :)
|
77kraska |
|
(19.4.2022 20:49:51) dabo, treba u advokata se (u sefu) naopak ceni, kdyz bude na ukolu pracovat co nejdele...protoze dost casto uctuje hodinovou sazbou
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 21:56:09) Omezený časový limit u přijímačkových testů (a u podobných testů, zaměřených na studijní předpoklady a inteligenci) nemá rozlišit, kdo pracuje RYCHLE, ale kdo pracuje CHYTŘE. Je žádoucí rozlišit (a zvýhodnit) děti, které nečtou 10xdokola zadání, ale dokáží si už při prvním přečtení udělat přehledné poznámky, označit si podstatné informace, nezdržovat se nepodstatnými. Děti, které jen slepě nepapouškují navrčené postupy, ale MYSLÍ, vidí souvislosti, pracují přehledně a systematicky. Tyto děti pochopitelně stráví nad úlohami mnohem méně času (aniž by nějak chvátaly). To platí u matiky i češtiny.
Například: úloha 1.2 z dnešního zadání matematiky pro páťáky 4.(540-360)-(8.180-5.180) "Cvičená opička" začne horečně odečítat a násobit trojciferná čísla a i když se jí nakrásně podaří všechny výpočty provést bez chyby, stráví příkladem mnoho cenných minut. "Myslící dítě" si příklad nejprve upraví na 4.180-(8.180-5.180)=4.180-3.180=1.180 a má rovnou výsledek bez složitého a zdlouhavého násobení a odečítání, v takto "chytré" úpravě takřka nemůže udělat numerickou chybu a příklad mu zabere i s kontrolou desetinu času. Díky tomu stihne oproti "cvičené opičce" v limitu vypracovat více úloh (nebo všechny, a ještě si stihne vše v klidu zkontrolovat). O tyto děti mají pochopitelně výběrové školy zájem a právem se umístí na předních příčkách výsledkových listin. Zároveň tedy upřímně nevím o žádné profesi, kde by nebylo výhodné MYSLET, pracovat přehledně, systematicky a efektivně...kde by bylo nadřízenému fuk, jestli úkolem strávím den nebo týden nebo měsíc...
|
Buřt |
|
(19.4.2022 22:12:47) Ivka má pravdu a je to hezký příklad. Tento princip se v těch testech objevuje hodněkrát, příklad jde často řešit "chytře a jednoduše" anebo zdlouhavě a mechanicky. Toto právě oddělí ty hodně nadané děti a je to tak v pořádku.
Pro páťáky je to samozřejmě poměrně obtížné, nejsou zvyklí na takovéto úkoly, navíc to chce nějakou matematickou sebedůvěru (paní učitelka říkala, že vždycky nejprve násobím a pak odčítám!).
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 22:26:12) Ono to platí i u češtiny a obecně vlastně u čehokoliv. Nezírat na zadání a nečekat, až mě něco osvítí, ale zorientovat se v textu, podtrhnout si klíčová slova, vypsat si důležité, udělat si náčrtek, vyškrtnout na první pohled nesprávné odpovědi...to opravdu není o RYCHLOSTI, ale o MYŠLENÍ, schopnosti pracovat efektivně a "na první dobrou".
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:40:43) paní učitelka říkala, že vždycky nejprve násobím a pak odčítám
paní učitelka ale taky říkala, že nejdřív vyřeším závorku
|
Buřt |
|
(19.4.2022 22:43:54) Yuki, jo, ale když mám v závorce 5*180 - 3*180, tak prostě poučka je nejprve násobit a pak odčítat. Chce to od páťáka odvahu vidět v tom, že pět hrušek mínus tři hrušky jsou dvě hrušky.
Není to jednoduchý, ale koneckonců tak to má bejt.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:45:27) Buřte, samozřejmě, ale tento příklad je prostě jen z čísel, toto není zrovna typický příklad toho, kde děti s PO potřebují čas navíc, to je právě ta geometrie a slovní úlohy
|
|
Irena Kabanova |
|
(20.4.2022 7:35:32) Uz v 5. tride se uci distributivni zakon a toto zjednoduseni se jim predklada.
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 22:29:25) Ivka až na to, že tenhle plán na vyřazení cvičené opičky, selhává ve chvíli, kdy někdo může mít navíc 20 minut.
Když jde tedy o to vybrat ty, co kouknou a hned vidí, o závod na čas, tak proč tedy někomu ten čas nastaví a někomu ne. Proč špatné čtení dostane úlevu a pomalé čtení ne? Pořád mi nepřijde fér.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 22:40:36) To je samozřejmě jiná otázka...nicméně nastavení času je přiznáno jen na základě odborného posouzení z PPP, tak věřím, že je to 1)odůvodněné a 2)není to masový jev (není to tak, že by děti s nastaveným časem představovaly nějak významnou část přijatých). Popravdě laicky odhaduji, že např. ADHD dítěti prodloužení času spíše přitíží...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:42:43) Ivko, ADHD dítě třeba ví, že si může po zvládnutí poloviny testu odpočinout, protáhnout se, dát si pět dřepů... a stihne to, protože má čas navíc
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 22:51:26) To ano, já narážela na to, že se celé psaní testů protáhne až do brzkých odpoledních hodin, což je prostě celkově šíleně dlouhá doba na soustředění i pro deváťáky, natož pro páťáky. U Cermat testů tedy sice naprosto chápu význam časového limitu, ale rozhodně bych hlasovala pro celkově menší rozsah (ubrat aspoň čtvrtinu otázek i čtvrtinu času na vypracování). Přinejmenším u páťáků je ten rozsah dost únavný.
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 22:52:36) "Přinejmenším u páťáků je ten rozsah dost únavný."
Naprosto šílený pokud ještě mají školní část AJ nebo všeobecný přehled.
|
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:01:04) Ivko, ona to ale většina těch dětí zvládá. Připravovala jsem teď dětí na češtinu, přijímačky. Chtěla jsem po nich,aby u vypracovaných testů doma psali i čas, který potřebovali k vypracování. Po pár testech tam většina měla 4-60-65 minut. Jen jedna holka měla permanentně 75 minut. Je hodně pečlivá a zkrátka pomalejší. U přijímaček taky pár otázek časově nestihla. Škoda. Ale většina to v limitu zvládá fakt bez problémů.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 23:18:51) Já vím. Chtěla jsem jen místnímu osazenstvu vysvětlit, že opravdu nejde o závody na čas a práci záměrně ve stresu. Vím velmi dobře, že chytré děti prostě v časovém presu nejsou a o to jde. Nechtěla jsem se nikoho dotknout přirovnáním ke cvičeným opičkám, bylo to jen kvůli tomu vysvětlení, ale to snad ty, co to chtěly pochopit, pochopily Opravdu nevím, jak a jestli vůbec se dá časem navíc kompenzovat ten který handicap, k tomu jsem se nevyjadřovala, nicméně věřím, že to není o "vyběhání"papíru, ale pouze po dlouhodobé spolupráci s PPP a se zodpovědně stanovenou diagnozou. Je dobře, že aspoň nějaké handicapy se dají takto vykompenzovat. I tak je třeba přijmout, že život prostě není 100% spravedlivý, někoho zrovna bolí zub, jinému se rozvádí rodiče, další má mámu na chemoterapiích..všechny děti prostě nemají (a nemohou mít) naprosto rovné podmínky, což bohužel neplatí jen u přijímaček, ale v celém životě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:25:47) mě strašně moc překvapila škola na kterou se hlásí syn, je to univerzita, kam je několik kol přijímaček a škola se zajímá mimo jiný o to, jestli třeba se nestalo něco, co mohlo mít vliv na výkon, jak prožili covidovou dobu, co se stalo v rodině, jaký měli přístup k online škole... a třeba syn jde den po posledním kole přijímaček na operaci, tak i toto je zajímá
prostě je to škola která dokáže vzít v úvahu všechno, protože ví, že i sebelepší student je taky jenom člověk
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.4.2022 23:49:37) Yuki, tak ono asi více škol chápe, že student je jenom člověk...ale jde o to jak to objektivně a spravedlivě zohlednit u přijímaček, kde má škola vybrat třeba z desetinásobného převisu uchazečů...jak bys to chtěla dělat? Např. má společný pokoj s dalšími dvěma sourozenci a tedy méně klidu na učení - tak mu přidáme 5 bodů?Nebo přidáme více tomu, co je po těžkém úraze a strávil půl roku po nemocnicích? Kdo to posoudí? A neuklovou ho ostatní uchazeči, co žádnou kompenzaci nedostanou? To je hrozně těžké...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.4.2022 0:15:53) Ivko, nevím, jak to budou zohledňovat, ale dělají to, jinak by se o to nezajímali, komunikace školy a možných budoucích studentů probíhá celý rok, stejně jako přijímací řízení, je to komplikovaný, ale zřejmě ví, jak na to
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(20.4.2022 21:24:30) Yuki, tak to je fakt zajímavý! Pokud ti to nevadí, můžeš sem napsat, o jakou školu jde?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.4.2022 22:22:30) Sněhulko, není to v ČR, je to jedna z nejlepších univerzit světa
mimochodem to dítě, který má teď velkou šanci se tam dostat, už prošlo několika koly přijímacího řízení, čeká ho poslední, kde už je šance 1:1, má všechny dys, teda kromě dyskalkulie, kdyby neměl podporu na základní škole a nižším gymplu, kdyby neměl možnost ivp na vyšším gymplu, kdyby neměl možnost psát maturitní slohovku na počítači, pravděpodobně by mu jeho schopnosti v matematice nebyly nic platný
zdejší odpůrkyně podpory, fakt si myslíte, že takový člověk nepatřil na gympl? on tam teda skoro nechodí, díky ivp, protože je věčně na nějakých jiných akcích, studuje jinde, přesto bude mít na konci oktávy asi jednu dvojku
fakt si myslíte, že je to výsledek přehnaných ambicí rodičů? můžete to zkusit, přinutit svou ambicí dítě být mezi nejlepšími výsledek by mohl být dvojí, buď byste skončili vy i dítě na psychině, v lepším případě, a nebo by to možná ani dítě nepřežilo, každopádně přinutit dítě do takových výkonů není možný
no, v Koreji, Číně a Rusku to dokážou
|
Rodinová |
|
(20.4.2022 22:27:43) Co blbnes Yuki? Gratuluju, chapu, ze jses na syna pysna, proc teda kopes kolem sebe?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.4.2022 22:28:22) Rodinová, nekopu, snažím se na konkrétním příkladu ukázat význam podpory
mimochodem taky jsem tady mockrát četla, že se o kluky starám zbytečně moc a strkám je někam, kde by přirozeně neměli být, podporu už jsem tu řešila nesčetněkrát
|
Rodinová |
|
(20.4.2022 22:35:52) Vyzniva to zbytecne vyhroceny, na to aby to byl priklad, ale jestli uz to tu resis dlouho…to ja nejak nesleduju.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.4.2022 22:38:53) dlouho, asi tak 13 let, od té doby, co se o toto téma zajímám
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:39:41) Ivko, cvičená opička sice počítá dlouho, ale v testech nejsou jen takto zadané příklady a děti s dys čtou pomalu slovní úlohy nebo třeba zadání ke geometrii. Navíc i pomalu píšou a děti s dys mají problém třeba i s tím, že prohodí čísla, oni to někdy vidí jinak, v tom věku 11 let, přijímačky na 8G, je to ještě dost velký problém Pokud mají dysgrafii, odrazí se to nejen na písmu, ale i na rýsování
Opravdu není možný třeba o mým synovi říct, že je cvičená opička, přesto v 5. třídě potřeboval čas navíc, i v matematice Není to jen o opičkách a logicky myslících, ono je taky spousta dalších mezi tím
|
|
|
|
77kraska |
|
(19.4.2022 20:50:36) dabo, u Aleny to mame marny, Alena je ve fanklubu Cermatu...minimalne tam
|
Federika |
|
(19.4.2022 22:13:55) Sedmi, já ale fakt často vidím, že chytré děti pracujou prostě rychlejš, protože na řešení jdou jinak. Pokud si ten daná škola může vybrat a má z čeho, je logický, že si vybere děti chytrý a rychlý. To neznamená,že ty pomalejší jsou hloupější, ale výhodnější je prostě vybrat děti i chytrý i rychlý.
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 22:31:29) "Pokud si ten daná škola může vybrat a má z čeho, je logický, že si vybere děti chytrý a rychlý."
Ok, to jsem ochotná přijmout, ač se s tím neztotožňuju. Ale ono to tak stejně není, nevybere ty rychlý, když někomu čas přidá.
|
Federika |
|
(19.4.2022 22:35:55) Přidá ale čas tomu, kdo už má roky potvrzenou diagnozu a má jinou formu práce i běžně při vyučování. Nemá to běžně každý a těch 20 minut času prostě potřebuje ke zvládnutí svého handicapu.
|
Buřt |
|
(19.4.2022 22:40:37) Asi jo, ale stejně by mě zajímalo, kolik takových dětí zkoušky dělá a kolik jich uspěje. Příklad: na gymnázium se hlásí 500 dětí, 20 má podpůrné opatření. Příjímá se 60 dětí, v těch 60 by čistě statisticky nemělo být více než 2 - 3 děti s opatřením (přesně 2,4 :)) Pokud by se dostalo třeba 5, už by to mohlo ukazovat, že ta podpora pomáhá více než by měla.
Taková souhrnná statistika třeba z celé ČR by už byla vypovídající a bylo by to zajímavé.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:43:37) Buřte, odkud máš tu statistiku?
|
Buřt |
|
(19.4.2022 22:45:21) Yuki, to byl jen příklad - jak by se dalo snadno zkontrolovat, jestli ta podpůrná opatření nezvýhodňují žáky. Protože pokud jsou nastavená správně, tak bychom ve velkých čáslech měli vidět zhruba stejný poměr těch co se hlásili bez / s opatřením a těch, co se dostali bez / s opatřením.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:47:03) Po 5. třídě se s PO hlásí na 8G minimum dětí, pokud ano, bývají to právě děti s dvojí výjimečností a ty pak mají opravdu velkou šanci, že se umístí na prvních místech
bez toho času navíc by možná byly ve stresu a nezvládly by to vůbec
Většinou se to víc projeví v češtině než v matice
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 22:52:40) "Protože pokud jsou nastavená správně, tak bychom ve velkých čáslech měli vidět zhruba stejný poměr těch co se hlásili bez / s opatřením a těch, co se dostali bez / s opatřením. " To mi pripada dost odvazne, takovy zaver. Pr. Vyrizovat upravy pro PO je otrava, hlasi se jen vazni zajemci /v okoli je priserny druhy stupen, jde to z beznych deti zkusit skoro kazdy, nemusi to byt tak jednoduche.
|
Buřt |
|
(19.4.2022 23:03:13) Aleno, v ramci jedne školy to sedět nemusí, ale celorepublikově už by mělo, to už jsou prostě velká čísla
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 22:48:46) Přidá se tomu, komu to řidiče vyběhají. Vždycky budou děti, co jsou chytré a pomalé nebo s dys a nějak to kompenzují, líp, hůř. A někomu dají navíc 20 minut, protože má papír a někomu, na koho rodiče tolik nedohlížejí nebo mají přístup, že jde jen o to, víc se snažit, překonat se... ten prostě jede na hraně a nemusí to v časovém stresu dát, zatímco o trochu víc času by mu ulevilo ve stresu zrovna tak jako tomu, který ten papír má.
Když už tedy přistoupím na to, že zkoušky mají být pod časovým tlakem, tak ale pro všechny. Tohle přidání času jen někomu je prostě nefér.
|
Federika |
|
(19.4.2022 22:53:25) Mariko, můj syn má AS, poruchu soustředění a ačkoli bych pro něj klidně potvrzení sehnat mohla nikdy jsem toho nevyužila. Neuškodilo mu to. Ale kdyby měl vážně problém zvládnout kvůli tomu časově přijímačky, tak bych to udělala. A nemyslím si, že to dají každýmu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:57:54) moji kluci mají PO od první třídy, každý na něco jinýho, to jsme ještě opravdu netušili, že to jednou bude potřeba u přijímaček a že to využije i u maturity, aby se dostal na vysněnou univerzitu tu úlevu má na češtinu a studovat bude matiku, taky je to nefér vůči ostatním maturantům?
nebo vlastně podle logiky některých na tom gymplu vůbec neměl být, co na tom, že umí matiku, má dys, patří na učňák
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 22:54:42) vyběhají... no dobře, zdá se, že kdo nezažil, nezná a potřebuje rovnostářství
zkus si uvědomit, že tomu děcku s dys dá strašnou práci to vůbec přečíst, aby mu to dávalo smysl, ono to má fakt těžší, a tím časem navíc získá klid, protože má čas to přečíst
ona to není taková sranda, když se pletou písmena
někdo potřebuje berle nebo vozík, jiný naslouchadlo nebo brýle a někdo čas navíc, je to stejný, každý má nějaký handicap, který potřebuje zvládnout a v ideální případě ho překonat
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 23:08:06) Yuki, proč je zvýhodněn dyslektik, ale ne ten, kdo je pomalejší a trvá mu čtení a psaní déle nebo ve stresu zmatkuje? Pokud je kritériem výběru rychlost a je to u přijímaček z nějakého důvodu důležité, tak proč někomu se přidá čas a tohle kritérium tedy pro něj neplatí?
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:09:41) Asi proto, že když někdo jen ve stresu zmatkuje, dá se s tím nějak pracovat, jsou na to metody. Když je někdo dyslektik, tak se to úplně takhle pžekonat nedá.
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 23:11:09) Člověk, kterého stresuje málo času s tím může pracovat asi podobně jako ten dyslektik.
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:12:05) To si právě nemyslím.
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 23:13:00) Mariko, vis co je to dyslexie?
|
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:13:32) Já mám třeba při stresu, zkouškách, vždycky průjem. Je to docela průšvih, strávím spoustu času na záchodě. Ale nedovolila bych si žádat o úlevu Asi se s tím dá pracovat ale já to zatím nezvládla.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:16:27) průjem můžeš ovlivnit, třeba jednorázově lékem, nebo dělat něco s psychikou, ale dys neovlivníš
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:17:42) No taky jsem to tahle myslela. Omlouvám se ,jestli to vyznělo jinak.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:15:27) Mariko, nic o tom asi nevíš, ale Alena dala dobrý odkaz, podívej se na to, třeba pochopíš
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:21:47) mimochodem až se synem, dyslektikem a dysgrafikem, mi došlo, jak těžká je pro tyto děti chemie, musí dodržet psaní velkých a malých písmen, koncovky -an, -on, -en, -in je něco neuvěřitelně těžkýho
stejně tak výpočty, kdy je vzorec n=m/M je na hraně možností
pro normálního člověka není problém, oni to mají fakt těžký
navíc mají většinou těch dys poruch víc najednou, takže když blbě čtou a zároveň blbě píšou, nejsou schopní se ze svých zápisů učit už vůbec
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:13:20) Mariko, rychlost můžeš do jisté míry zlepšit tím, že budeš trénovat, zlepšíš soustředění, pokud nemáš ADHD nebo ADD, ale ani SPU nenatrénuješ, to prostě neovlivníš pokud vidíš třeba opačně b a d, nerozeznáš M od N, plete se ti pořadí čísel, místo 5/8 vidíš 8/5, je to fakt potíž, to nenatrénuješ, samozřejmě se to zmírní, ale dá to opravdu hodně práce a chce to čas a klid, aby toto byl čas kontrolovat
samozřejmě je toho víc
|
Marika Letní |
|
(19.4.2022 23:42:47) Ne Yuki rychlost neovlivníš. Vím to, jsem pomalá celý život. Ještě že mě na gympl vzali bez přijímaček.
Např. jsem se kdysi snažila číst rychleji a četla společně knihu s manželem. Ale musela jsem vynechávat slova, tedy nejen že jsem byla ve stresu, ještě mi část textu chyběla a vyčerpalo mě to po pár stránkách. On si četl v pohodě svým tempem, které je rychlejší.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.4.2022 0:13:45) Mariko, jeden z mých kluků je taky pomalý, opravdu hodně, osobní nastavení, přesto to není nic, co by ho omezovalo tak moc jak druhýho jeho dys
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 22:55:23) "A někomu dají navíc 20 minut, protože má papír a někomu, na koho rodiče tolik nedohlížejí nebo mají přístup, že jde jen o to, víc se snažit, překonat se..." :) to je jako kdyz mi postarsi stryc vypravel, ze na psychicke choroby neveri, ze je to vymysl.
|
Rodinová |
|
(19.4.2022 23:00:59) Lepim nahodne. Nemam zkusenosti a mam stary deti, ale deti s “papirem” teda dostanou ulevy na prijimacky, pak ulevy na zkousky v pribehu studia atd. K cemu je to pak v zivote? Jejich handicap se do te doby srovna a dalsi ulevy potreba nebudou? Protoze pak uz zadny nedostanou.
A ano, chapu, ze se ptam jako idiot, ale myslim to vazne.
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:02:01) Rodinová, on se možná nesrovná, ale budou holt dělat takovou práci a takovým tempem, že to nebude ničemu překážet.
|
Rodinová |
|
(19.4.2022 23:04:46) Diky Fed, to dava smysl. A predtim, kdysi v praveku, nikdo zadny vyjimky nedostaval a taky se to evidentne setraslo. Ja tomuhle boji proste nerozumim, asi jsem stara
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:06:55) Dřív všechny takový děti dostaly nálepku "blbec" a hotovo Fakt si ale myslím,že dítě s handicapem, který dostane těch 20 minut navíc, by stejně ty přijímačky mezi těm vyvoleným počtem neudělalo, pokud by bylo "jen blbý".
|
Rodinová |
|
(19.4.2022 23:08:17) A tak to neni pravda Fed, aspon ne vzdy, viz prispevek o mem muzi nize
|
Federika |
|
(19.4.2022 23:11:09) Rodinová, myslím,že dřív byla spousta věcí jinak. Já moc pro žádný papíry a úlevy nejsem, ale věřím, že někdy to pomůže.
|
|
|
K_at |
|
(20.4.2022 6:12:15) JO, brácha dyslektik jak řemen. Nikdo to neřešil, protože to neznali. Kamarádka, můj ročník, dysortografie, taky nic. To, že byla dobrá na chemii a matiku, nikoho nezajímalo. Byla "blbá" na psaní. Brácha skoro propadal u matiky (hodně slovních úloh zrovna), přičemž tu matiku vysvětloval ale celé třídě, neboť problém bylo zadání. Nikoliv matem.ukony.
|
Pole levandulové |
|
(20.4.2022 14:54:34) K-at, to je jako kdybys popisovala mého syna - když měli harmonii, jeho oblíbený předmět, tak vysvětloval o pauze ty postupy celé třídě, oni pak měli z písemky jedničku a on dvojku, protože díky ADHD tam přehlédl jakési nepovolené paralelní kvinty nebo oktávy. Štvalo ho to děsně, nakonec si našel sám na sebe způsob, jak to udělat, aby to nepřehlédl /představí si to v hlavě zahrané/, ale je to prostě pořád něco, s čím si musí poradit "nad plán". On má teda obrovskou vnitřní motivaci, to bych se od něj mohla učit, v tomhle to fakt vyhrál i přes svoje ADHD nevýhody.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:09:34) měla jsem spolužáka, dnes by bylo jasný, že má dyslexii, v 8. třídě měl obrovský problém přečíst cokoliv, ale byl v matematické třídě, matika mu šla, až na slovní úlohy
nikdy mu nikdo nepomohl, protože dys ještě v 80. letech asi neznali, nebo neuznávali učitelé se mu posmívali, když četl, vyvolávali ho schválně, my jako spolužáci jsme byli ochotní kdykoliv číst místo něho, měli jsme víc rozumu než učitelé doma ho mlátili za známku horší než 2, z dnešního pohledu nemyslitelný, všichni to věděli
nemohl k přijímačkám, nezvládl by je, šel na učňák, dnes by měl PO, měl by takový přístup, aby to zvládal, nikdo by ho nemlátil, už proto, že by nedostával blbý známky za něco, co neměl jak ovlivnit, on by měl mnohem lepší minimálně dětství
|
Alena |
|
(19.4.2022 23:11:35) "dnes by měl PO, měl by takový přístup, aby to zvládal, nikdo by ho nemlátil, už proto, že by nedostával blbý známky za něco, co neměl jak ovlivnit, on by měl mnohem lepší minimálně dětství" A stat mohl mit treba kvalitniho vedce.
|
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 23:10:26) "nikdo zadny vyjimky nedostaval a taky se to evidentne setraslo." a taky chytry deti s PO zustaly mimo jim primerene vzdelani. V predminulem stoleti zase nemohli studovat chudy a taky se to nejak setraslo. Nebo nemohli vozickari do budov, a take se to nejak setraslo. Ale dneska uz se chape, ze je to drahe plytvani lidskym potencialem.
Takto by mel dyslektik videt text: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21933/MUZE-POMOCI-UPRAVA-TYPOGRAFIE-ZAKOVI-S-DYSLEXII-NA-CESTE-KE-CTENARSKE-GRAMOTNOSTI.html
|
|
babi_ |
|
(20.4.2022 10:34:47) Rodinová "a taky se to evidentne setraslo" - no ano, setřáslo to pár nadaných dětí z pelotonu (což tedy občas vygenerovalo třeba velmi nadprůměrně inteligentní řemeslníky, taky není od věci ).
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:04:21) Rodinová, ano, většina to srovná časem, a taky je možný, že je někdo dyslektik, dysgrafik, ale je perfektní v logickým myšlení, bude z něho přírodovědec, chemik, fyzik, matematik, programátor...
|
Rodinová |
|
(19.4.2022 23:07:31) Jo, Yuki, ale to je tak i ted ne? Muj muz je uspesny excelentni technik s VS, v cestine a psanem a nakonec i ustnim projevu bych ho zabila, minimalne dysgrafik, je mu 60. Ulevy a vyjimky nemel, nebyly…
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 23:10:32) Rodinová, jo, někdo to zvládne, jiný ne, záleží na spoustě okolností
|
Rodinová |
|
(19.4.2022 23:13:23) Jo Yuki, to je pro me asi definitivni zaver, nekdo to zvladne a jiny ne, zalezi na spouste dalsich okolnosti, ulevy neulevy. Diky za nazory.
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(20.4.2022 1:29:34) Rodinová, něco se částečně srovná, zlepší, s tím jak dospívají, dozrávají...ale taky ne úplně všechno...no a v dospělosti si pak najdou takovou práci, kde jim to bude co nejmíň vadit...vidím to třeba u syna, že když jsme mu dopřáli malou speciální třídu a různou podporu jak ve školce, tak teď ve škole, tak jak jde rok od roku dopředu, jak zvládá věci, které byly ještě před rokem nebo dvěma velký problém...a o to jde. Spousta těch dětí to postupem času zvládne trochu zkompenzovat, naučí se s tím u sebe pracovat, ale potřebují na to ten čas a to vstřícné prostředí...a v dospělosti už se zařídí podle toho, co budou zvládat a co jim bude vyhovovat.
|
|
77kraska |
|
(20.4.2022 6:34:42) Rodinova, podle mne v zivote ulevy nedostanou, ale treba z nich bude skvely nicmene trochu pomalejsi soudce....ktery holt dopisuje nejake rozsudky v sobotu odpoledne doma....takove jsem znala
|
TaJ |
|
(20.4.2022 9:01:41) 77krasko, přesně, zatímco ve škole jsou děti pořád vlastně nucené snažit se držet nějaké tempo a učit se třeba i věci, které je moc nezajímají, tak v dospělosti si pak můžou vybrat práci, která bude vyhovovat jejich možnostem a schopnostem a tempu, které jim bude vyhovovat...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(20.4.2022 9:29:04) Málokdo může dělat to co ho baví v tempu, které mu vyhovuje. Většina lidí se musí snažit, protože potřebuje peníze.
|
|
Buřt |
|
(20.4.2022 9:55:23) To jo Tino, ale to, ze na zakladce berou vsichni vsechno proste dava smysl, je to nejaky vseobecny zaklad pro zivot. Kazdy potrebuje rozumne psat a rozumet textu, pocitat, znat zaklady zemepisu, dejepisu, biologie. I kdyz pak studujes obor, co te zajima, tak te taky nebude bavit vsechno. Ani v praci te nebude bavit vsechno. To je zivot
|
TaJ |
|
(20.4.2022 11:58:20) Buřte, jo, já to chápu, ten základ nějaký potřebují...ale myslela jsem to tak, že vidím třeba u syna, jak si dokáže pamatovat neuvěřitelné věci, dokáže se neskutečně soustředit a vidět věci v souvislostech...když se jedná o tu věc, která ho zajímá... Ovšem v případě těch ostatních je to už horší, no...ale prostě v dospělosti si můžeš vybrat, co za práci rozhodně dělat nebudeš/nechceš, co stojí za zkoušku a co bude pro tebe úplně nej... A jasně, v žádné práci člověka nebaví úplně všechno...ale někde tě nebaví skoro nic a někde naopak skoro všechno.
|
|
|
Vaitea |
|
(20.4.2022 11:06:53) ", tak v dospělosti si pak můžou vybrat práci, která bude vyhovovat jejich možnostem a schopnostem a tempu, které jim bude vyhovovat..."
Jo, můžou jít třeba dělat topiče v letním kině. Takhle to fakt v životě nechodí.
|
Ruth |
|
(20.4.2022 11:34:49) ...topiče v letním kině...
Vaiteo, jiní zas pracují jako referenti na stavebních úřadech. A tajemství pomalého řízení je odhaleno.
|
TaJ |
|
(20.4.2022 12:00:42) Ruth, pomalost vyřizování věcí na úřadech si myslím není ani tak věc toho kterého jednotlivce, jako celkově špatně nastaveného systému, zbytečných úkonů apod...
|
77kraska |
|
(20.4.2022 12:35:17) taj o pomalosti nebo rychlosti uradu bych mohla psat romany
byly doby, kdy jsem zavolala na jeden hodne vysoky soud, co se deje s mym podanim....a rekli mi "zavolejte si za rok"....tak jsem ocekavala elaborat, ktery se zevrubne vyjadri k mnoha pravnim otazkam....a po skoro dvou letech prislo usneseni na jeden a pul stranky.....dneska je to tam mnohem lepsi
|
|
|
|
TaJ |
|
(20.4.2022 11:53:12) Vaiteo, není mi 20, takže už taky trochu vím, jak to v životě chodí...když jsem pomalá a nevyhovuje mi práce pod tlakem, tak nepůjdu přece dělat něco, kde budu muset být každou minutu ve střehu a v tempu, kdy málem vypustím duši...za to by mi žádné peníze nestály a vždycky jsem si v životě hledala práci, kde se budu cítit v pohodě...a kdybych si měla vybírat mezi lépe placenou prací v neustálém stresu a druhou, kde bych byla v pohodě, tak vezmu tu druhou i za cenu menšího platu...samozřejmě v mezích možností, zas nevezmu práci, kde by mi ty peníze nestačily na naše běžné potřeby...ale radši si nějaký ten nadstandard odpustím, než vypustit duši
|
Buřt |
|
(20.4.2022 12:23:46) TaJ, myslim si, ze to neni tak jednoduche. Zejmena s dnesni situaci kolem bydleni, pokud by oba dv v paru chteli pohodovou praci s mensim vydelkem, tak takovy par pak muze rovnou zapomenout treba na rodinu (pokud bydleni nezdedi), protoze to proste neutahnou.
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:13:10) Burt ale rychlost práce neznamená vždycky víc peněz.
IT taky nevymýšlí program na rychlost jak závodník. Řidič autobusu není hodnocen za to kolik toho co nejrychleji “nalítá”, naopak za rychlost bude mít pokutu.
|
Buřt |
|
(20.4.2022 13:15:41) Reagovala jsem na tu preferenci "prace, kde jses v pohode", jak psala TaJ
|
babi_ |
|
(20.4.2022 13:26:21) No však, práce, kde jsi v pohodě, neznamená málo hodnotnou práci, málo zaplacenou. Být v práci v pohodě neznamená dělat topiče v letním kině.
|
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:44:26) Burt což ale pořád neznamená že pomalá práce v pohodě znamená automaticky málo peněz že se neuživí.
|
Buřt |
|
(20.4.2022 13:46:48) Mariko, tak zalezi co si kdo pod pomalou pohodovou praci predstavi. Ja si predstavim treba sezeni na vratnici nebo neco podobneho.
Jen si myslim, ze by clovek v praci nemel hledat primarne "pohodu"
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:50:44) Burt “ zalezi co si kdo pod pomalou pohodovou praci predstavi. Ja si predstavim treba sezeni na vratnici nebo neco podobneho.”
Vrátnice ti přijde pohoda?
Pomalá pohoda je např ta prodavačka šperků či hodinek. Nebo psycholog ten taky nemůže s klientem kvaltovat. Restaurátor. Atd.
“ Jen si myslim, ze by clovek v praci nemel hledat primarne "pohodu"”
Proč?
|
Buřt |
|
(20.4.2022 14:00:14) Tak jestli vratnice neni pohodove zamestnani, tak co uz je ? Prodavacka ve spercich muze mit v kase dost penez a taky muze byt prepadena
S tou pohodou - hele nevim, trochu me ten duraz na "pohodu" tady u rodinkarek irituje. Protoze clovek nema v zivote hledat hlavne pohodu ... ma delat takovou praci, ktera ma nejaky smysl, ktera ho primerene vytezuje, kde alespon neco prinasi svetu nebo se alespon trochu rozviji on sam ... pohoda je podle me dobra na volny cas, ne do zamestnani.
Ja mam nekdy trochu ze zdejsiho osazenstva pocit, ze prferuje pohodu, ale deti jsou tlaceny na gympl, manzel do manazerskyho fleku ... ale mama pohodu
|
Buřt |
|
(20.4.2022 14:01:24) A psycholog prece neni pohoda. To musi byt dost vycucavajici poslouchat ty lidske pribehy. A musis se snazit a premyslet, jak jim pomoci. To teda za pohodu nepovazuju.
|
babi_ |
|
(20.4.2022 14:05:18) Šmarja přemýšlet neznamená nebýt v pohodě. Jsou lidi, kteří přemýšlí rádi, uspokojuje to.
Navíc tedy u psychologa šlo o to, že není potřeba rychlost (o míře duševní zátěže se nehovořilo).
|
Buřt |
|
(20.4.2022 14:06:21) No dobre, tak pokud pohodou minime praci, ktera neni pod casovym tlakem, tak je to jiny.
|
|
libik |
|
(20.4.2022 14:08:34) Babi, až tak rádi, že si počítají objemy místností, viď
Promiň, nedalo mi to nezavzpomínat na staré dobré časy..
|
babi_ |
|
(20.4.2022 14:13:27) Libiku, jo, třeba i tak
Myslím, že s Buřtem máme jen jinou představu pojmu pohoda. Asi málokdo by nazval několikahodinový běh po horách pohodou, stejně jako některé druhy prací, ale pro někoho to pohoda je. Znám mzdovou účetní, která zvládla dobře (pečlivě, správně) "spočítat" o padesát procent více pévéček, než byl průměr jejích kolegyň v kanceláři, a byla v pohodě. Placená byla dobře.
|
|
|
|
|
libik |
|
(20.4.2022 14:15:45) Buřte, mně zas dlouhodobě irituje "přinášení něco světu a sobě sama"
Koncept "máma na pohodu , táta manažer a dítě na G8" naprosto neznám, buď mají oba kariéru, nebo on dost vydělá za bagrem a ona má aspoň nějaký šolich a všechno doma odmaká. Skutečná pohoda ve smyslu "vzdám se pro pohodu příjmu, který mi fakt hrozí a nejsou to proto kecy v kleci " de facto neexistuje.
Ä je to blbě.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.4.2022 14:15:48) otázka je, co si tak představuješ pod pojmem pohoda někde je práce náročná na soustředění, někde na rychlost, někde na preciznost... něco si musíš umět uzpůsobit, někoho vyčerpává kontakt s lidmi, jinému vyhovuje... svoji pohodu by si v tom měl umět najít ideálně každý jinak ten tvůj model "matky v pohodě" je odvislý taky od toho, že pořád má často na krku i tu druhou směnu doma, to pak úplně nepotřebuje dorazit vyšťavená z práce
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(20.4.2022 14:21:32) Preferuju pohodu pro sebe i pro manžela.
|
libik |
|
(20.4.2022 14:23:42) Inko, z druhý strany máte spíš kliku než, že byste měnili pozice kvůli pohodě, ne?
Nedávno se tu řešilo, jestli jít dělat do blbého pracovního kolektivu kvůli 4 tisícům
|
babi_ |
|
(20.4.2022 14:25:43) A většina volila dobrý kolektiv za mínus 4 tisíce.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(20.4.2022 14:25:57) Kliku jo, ale kvůli tý pohodě právě neměníme i když platy nejsou závratný.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.4.2022 14:33:30) můj muž taky vyměnil dobře placenou práci za tu pohodu... ten rozdíl je fakt větší než 4 tisíce, ale kdyby neodešel, asi by se zhroutil nebo bychom se rozvedli... někdy ty prachy raději obětuješ, když víš proč ostatně pokud si dobře pamatuju, taky jsi volila méně práce (pohodu) než větší peníze, stejně jako tvůj partner se spokojil s menším výdělkem než by se drápal do vyšších pozic... není to totéž?
|
|
|
|
TaJ |
|
(20.4.2022 16:14:30) Buřte, tak "pohoda" je pro každého samozřejmě něco jiného, každý jsme jiný, takže každý si můžeme najít tu svoji pohodu, která nám vyhovuje...a asi jsem sobec, ale v životě hledám vždycky právě tu pohodu... a v práci obzvlášť, protože chci mít ještě energii a náladu na svojí rodinu, když přijdu z práce domů...abychom byli v pohodě všichni. A ne padnout na ústa, byť s pocitem, že jsem udělala něco pro svět...a myslím, že to takhle má drtivá většina lidí. Jinak co se týče vrátnice, tak pro mě by vrátnice teda fakt pohoda nebyla a manžel to kdysi zkoušel chvíli taky a taky šel nakonec pryč...asi by nám po pár měsících z toho hráblo...a na druhou stranu jsem měla kdysi v práci v obchodě kolegu, který musel z obchodu odejít, protože měl pocit, že tam brzy hrábne zase jemu... Tohle každý máme prostě jinak a je dobře, když si každý může najít to, co mu vyhovuje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:10:13) TaJ “ když jsem pomalá a nevyhovuje mi práce pod tlakem, tak nepůjdu přece dělat něco, kde budu muset být každou minutu ve střehu a v tempu, kdy málem vypustím duši.”
Vidím to taky tak.
Naopak někde je rychlost na škodu. Jen takový priklad - rychlá vs. pomalá prodavačka. Rychlá bude super v supermarketu, pomalá se bude stresovat. Pomalá bude lepší v obchodě s luxusním zbožím kde si zákazník vybírá, rozhoduje se dlouho. Tryskomyš prodavačka tam bude ve stresu že to “neodsýpá”.
|
TaJ |
|
(20.4.2022 16:27:41) "Naopak někde je rychlost na škodu. Jen takový priklad - rychlá vs. pomalá prodavačka. Rychlá bude super v supermarketu, pomalá se bude stresovat. Pomalá bude lepší v obchodě s luxusním zbožím kde si zákazník vybírá, rozhoduje se dlouho. Tryskomyš prodavačka tam bude ve stresu že to “neodsýpá”."
Mariko, přesně tohle jsem měla na mysli...i v rámci jedné profese si každý může vybrat to, co mu víc sedí...a proto já jsem třeba v papírnictví, protože jednak je mi blízký ten sortiment a jednak je tam to tempo tak akorát, ani šrumec, ani nuda...teda šrumec je cca dvakrát do roka, když je škola a Vánoce, jinak zbytek roku pohoda...ale ne nuda v prázdném krámě. Do supermarketu s potravinami bych šla jen v nouzi nejvyšší...a sedět ve většinu dne prázdném krámě se šperky, to bych taky asi dlouho nevydržela.
|
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(20.4.2022 10:27:50) Rodinová,
" deti s “papirem” teda dostanou ulevy na prijimacky, pak ulevy na zkousky v pribehu studia atd. K cemu je to pak v zivote? Jejich handicap se do te doby srovna a dalsi ulevy potreba nebudou? Protoze pak uz zadny nedostanou."
již ti to tu mezitím téměř jistě jiné napsaly, dočítám postupně od nejstarších příspěvků takhle u kafe..., ale děti vyspějí, část handicapu se skutečně srovná (nebo celý, pokud jde o nějaké vývojové věci), část se dospělý naučí kompenzovat, no a samozřejmě si jako dospělý nevybírá činnosti a situace, ve kterých by ho jeho handicap zásadně znevýhodňoval.
Ten papír dítěti umožní vstoupit do světa dospělých bez "nabaleného" handicapu nedostatečného vzdělání. Nabaleného k tomu základnímu.
|
libik |
|
(20.4.2022 11:08:01) Babi, také celkem nechápu, proč překonávat se sebezapřením hendikepy (pomalý, nesoustředěný ap) a nepřijmout je s tím, že i pomalý člověk má cenu a šanci uspět.
|
TaJ |
|
(20.4.2022 12:01:55) Libiku, taky myslím, že jsou oblasti, kde je pomalost a pečlivost užitečnější, než rychlost.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(20.4.2022 13:15:45) Pokud se tedy pořád bavíme o přijímačkách, tak ještě jednou - tady právě nejde o RYCHLOST a PRÁCI POD TLAKEM, ale o to, zvýhodnit děti, které si umějí práci zorganizovat, pracují efektivně, systematicky, najdou "přímou cestu" bez oklik a zbytečných kroků...pak opravdu nemusí spěchat natož "vypouštět duši" ... Tato dovednost se samozřejmě hodí nejen u přijímaček, ale ve všech situacích v pracovním i osobním životě...proč být v práci do večera, když to s lepší organizací s promyšlením a naplánováním zvládnu v běžné pracovní době (v klidu a bez chvátání)? Stejně je důležité umět se "kousnout" a pustit se do úkolu, který mě nijak zvlášť nebaví, ale jeho splnění je vyžadováno pro nějaký "vyšší cíl" (který už mě zajímá a baví). Opravdu ani na vysněné VŠ či na vysněné pracovní pozici nikdo nedělá výhradně jen to, co ho baví.
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:34:38) “ zvýhodnit děti, které si umějí práci zorganizovat, pracují efektivně, systematicky, najdou "přímou cestu" bez oklik a zbytečných kroků...pak opravdu nemusí spěchat natož "vypouštět duši" ...”
Jenže tohle tak nefunguje. Když tedy vezmu původní označení - cvičená opice - pokud je rychlá, bude rychlá i s oklikami. A naopak pomalost neznamená okliky.
Když pojedu do Brna 100 km/h budu tam později než když pojedu 140. Přitom žádnou oklikou nepojedu. Naopak ten rychlejší když blbě zahne stejně dojede včas.
|
Buřt |
|
(20.4.2022 13:41:37) Nejsem proti kompenzacim/ulevam u prijiamcek.
U techto zkousek na 8G ale ta "efektivita postupu" hraje docela velkou roli. Cas je pomerne omezeny, chytre reseni hodne pomuze. Vcera to hezky popsala Ivka.
Ma nekdo ze zdejsich uzivatelek pristup k informaci kolik podpurnych opatreni u prijimacek realizovali ?
|
|
...j.a.s... |
|
(20.4.2022 13:44:30) Jádro pudla tkví asi v tom, že odpůrci úprav si myslí, že si žák s časem navíc automaticky vysedí mnohem lepší výsledek přijímaček a mají pocit, že je to nespravedlivé vůči ostatním.
|
Marika Letní |
|
(20.4.2022 13:45:58) “že si žák s časem navíc automaticky vysedí mnohem lepší výsledek přijímaček a mají pocit, že je to nespravedlivé vůči ostatním.”
Když nevysedí tak proč ten dostatek času nemají všichni?
|
babi_ |
|
(20.4.2022 13:58:29) Mariko, ale dítě s handicapem má také omezený čas. Má víc, než dítě zdravé. Výsledně by obě ty děti - zdravé i handicapované - měly být ve stejné situaci, tedy se musí dost snažit, aby to zvládly. Nikdo si při přijímačkách nic nevysedí.
|
|
...j.a.s... |
|
(20.4.2022 15:44:24) “Když nevysedí tak proč ten dostatek času nemají všichni?” Mariko, myslela jsem to tak, že pokud ten žák neví odpověď nebo není dobře připravený, tak více času mu automaticky nevykouzlí správný výsledek.
|
|
|
angrešt |
|
(20.4.2022 13:55:50) jas, asi to tak nějak bude :)
Nemám nic do činění s cermatími testy, ale jinak s podpůrnými opatřeními u studentů se speciálními potřebami ano. Z různých stran :) A je fajn, když jsou vymyšlená chytře, tak, aby reálně kompenzovala handicap. Což tedy občas myslím neplatí o tom "času navíc", který bývá trochu řešení ze zoufalství. Přišlo mi třeba napůl smutné, napůl úsměvné, když jsme řešili, zda by student na vozíku měl či neměl mít nárok na "čas navíc", který by měl být kvůli tomu, že do blízkého výtahu se vozík nevejde a pokud by potřeboval na WC, tak by musel ke vzdálenému výtahu a pak sto jarních kilometrů k WC, což by mu oproti ostatním studentům ubralo obrovský kus času (odhadem 15 - 20 min). Nakonec to nedopadlo nijak, nedorazil. No ale... Podobně třeba jeden student s naslouchadlem, který měl nárok na "čas navíc" ne kvůli tomu, že by potřeboval čas navíc, ale kvůli tomu, že ti s "časem navíc" jsou v malé místnosti bez ozvučení a jemu to ozvučení nějak vazbilo s tím naslouchadlem a dělalo mu do ucha v kombinaci s hlukem velké místnosti strašné zvuky. Skončil samozřejmě bohatě ve standardním čase.
A jo, veřím, že když je "čas navíc" nadužívané řešení tam, kde by to s trochou přemýšlení a pochopení pro konkrétní potřeby konkrétního člověka mohlo být mnohem smysluplnější - a taky mnohem víc lidské - tak "čas navíc" může někoho dráždit. Ale to pak je třeba snažit se ty studenty vnímat víc jako lidi a jednotlivce a jejich znevýhodnění si zkusit třeba i představit sám na sobě, a pak třeba bojovat nikoli "proti nim úlevářům" a jejich "času navíc", ale naopak "za ně", a tím "proti jejich "času navíc", zato za kompenzaci co nejvhodnější jejich konkrétním potřebám.
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(20.4.2022 14:12:19) Mariko "Když pojedu do Brna 100 km/h budu tam později než když pojedu 140. Přitom žádnou oklikou nepojedu. Naopak ten rychlejší když blbě zahne stejně dojede včas." Nebo zorganizuji schůzku s Brňáky online...nebo spojím cestu do Brna s cestou do Bratislavy, kam musím tak jako tak jet příští týden...v tom případě mám daleko víc času než největší pirát silnic, vše zvládám na pohodu a kromě času ušetřím ještě palivo. Neboli - efektivita, plánování, nejdřív myslet a pak konat...to je, oč tu běží. V přijímačkách i v životě
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 20:59:01) Tak muze to byt trochu smes ne? Proc by to zas mela byt jenom logika a nic dalsiho. :)
|
|
monam |
|
(19.4.2022 22:17:10) Myslím že rychlost a logické myšlení se cení všude. Pamatuji, když jsem dělala já přijímačky na VŠ které se skládaly že dvou částí a to logika + oborový vědomostní test. Ti, kdo dali dobře logiku na tom byli celé studium výrazně lépe.ba to píšu jako matka dítěte, které logiku moc nedává (to dítě, které se dnes hlásili na 8g je s logikou v pohodě, abych se vyhnula kousavým komentářům). Ale mám ještě osmackz která stále dělí jablka hruskama a stále se diví, že ji vychází nechutný kompot.
|
|
|
|
|
|
|