Hr.ouda |
|
(17.4.2022 22:07:40) Učit může každej, kdo udrží křídu a moč, ne?
Co si myslíte o deprofesinalizaci školství?
"S protestem se ozvala i Pedagogická komora, profesní spolek sdružující tři tisíce pedagogů. „Jsme proti deregulaci učitelské profese. Preferovali jsme vždy primárně návrat kvalifikovaných pedagogů, kteří školství opustili především kvůli neuspokojivým platovým podmínkám,“ říká Janek Wagner, viceprezident komory.
Jenže ministr Gazdík je přesvědčený, že Česko takový zákon potřebuje. Poukazuje přitom na analýzy věkové struktury učitelů. „Z dostupných dat vyplývá, že průměrný věk učitele na středních školách je 49,4 roku a učitele na druhém stupni základní školy 46,4 roku, v regionálním školství jako celku pak 47,2 roku, přičemž v následujícím desetiletí učitelskou profesi opustí nejsilnější ročníky a výrazný pokles bude probíhat až do roku 2035,“ upozorňuje v předkládací zprávě ministerstvo školství.
Pokud tedy do škol nepustíme i méně kvalifikované, brzy by se mohlo stát, že nebude mít kdo učit. Gazdík argumentuje tím, že pravomoc bude mít v rukou ředitel školy. A ten by měl být natolik soudný, aby excesy, jako je zemědělec vyučující český jazyk, neumožnil."
|
Hr.ouda |
|
(17.4.2022 22:10:15) fascinuje mne, že podle této logiky by ani ředitel školy vlastně nemusel bát pedagog, a ten by pak rozhodoval, kdo je kompetentní učit a co
Jsem ráda, že moje děti už nějak tím základním školstvím prolezly , když čtu tyhle návrhy
Osobně se myslím, že by se mělo jít přesně opačnou cestou - ztížit studium na pedagogických školách, vyžadovat celoživotní vzdělávání a zároveň pedagogy patřičně zaplatit
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.4.2022 22:32:32) když si přečteš zdejší diskuse, zjistíš, že jsou učitelé naprosto neschopní a tak je vlastně možná dobře, že to půjde dělat někdo normální
Po třech neuvěřitelně šílených letech dokonce i Gazdík očekává odliv učitelů, ani peníze nejsou všechno, navíc teda peníze... mám praxe bez měsíce dvacet let, dělám nejen učitele a zdaleka nemám průměrný učitelský plat, navíc od ledna nejsou odměny, protože je rozpočtový provizorium, takže ve výsledku mám od lednovýho přidání menší plat než loni, to není úplně lákadlo,
zatím ještě i ten geniální nápad vyžaduje vš vzdělání, jenže pokud by měl přijít někdo s praxí, šel by za nástupní plat, to pochybuju, že bude lákavá nabídka
ale bude to super trafika pro kamarády všeho druhu, to zase jo
nedávno slíbili psychology, už zmenšují úvazky, zjistili, že nejsou
učit taky nemá kdo, já myslím, že ještě pár let a naše školství se zhroutí, potom bude šance začít jinak
tak třeba tomu ta novinka pomůže, nejspíš ji podpořím, ať se to urychlí
|
Hr.ouda |
|
(17.4.2022 22:37:40) pokud se očekává odliv učitelů, tak asi nelze předpokládat, že na jejich místo nastoupí nejlepší z nejlepších z neučitelů
jo, to bude super, když učitel bude taková poslední štace těch, co se neuplatní jinde
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.4.2022 22:42:05) rozhodně už ty debaty kolem platů a kolem toho, kdo vlastně bude učit pomáhají ke zvýšení autority učitelů a k zvýšení prestiže učitelství, možná je to opravdu cílený 🤔
|
Hr.ouda |
|
(17.4.2022 22:44:42) v druhým kroku vetší rozmach kvalitnějších placených soukromých škol
možná je cílem definitivně ustavit dvojkolejnost ve vzdělávání - bezplatné a mizerné veřejné školy a placené a kvalitní soukromé, které si ty pedagogy, co odejdou z veřejných škol přeberou a přeplatí
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.4.2022 22:47:11) jenže stát nepovolí založení školy, když je dostatek míst ve státních není to úplně snadný
|
|
|
Oliverka |
|
(19.4.2022 0:09:11) Bohuzel to není problém pouze ČR. Učitelé ze škol utíkají, příliš mnoho žáků, velké množství má inkluzi, což by bylo OK, kdyby k tomu byl dostatek asistentů a menší třídy. Představa, ze je možné vzdělávat 60 + děti v open class je stupidní. Sice jsou na ne dvě učitelky, ale ten ruch a srum kolem je pro nektere děti moc.
Proti ucitelkam nemám nic, absolutně chápu proč jdou učit na soukromé školy nebo opouští školství úplně.
Jedno dítě už na soukrome škole máme, druhé jde příští rok. Popravdě si myslím, ze to je cílem. Zničit státní školství a starej se jak umíš.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 0:13:28) 60+??? kde? to bych snad nechtěla ani vidět
|
Oliverka |
|
(19.4.2022 0:29:44) Je to obrovska třída, mají jak klasické lavice, tak bean bags na valeni. Moderní třídy, postavené před par lety. Na první pohled to vypadá hravě a úžasné. Ale ve chvíli kdy tak ty děti jsou fyzicky je to šílené. Jedno z mých děti to zvládá, druhé je introvert a je v malé škole s 20 dětmi ve třídě.
Předpokládám, ze to vymyslel nějaký byrokrat, který ddeti nemá nebo je ma v soukromé škole.
|
Oliverka |
|
(19.4.2022 0:34:07) Bohužel je to momentálně rozšířeny trend. High socialeconomic classes jsou už dávno v soukromých školách. Střední třídy tak napůl, ale začínají páchat do soukromého sektoru čím dal víc. Já mám dojem, ze to je cílem.
|
|
Oliverka |
|
(19.4.2022 0:34:51) Bohužel je to momentálně rozšířeny trend. High socialeconomic classes jsou už dávno v soukromých školách. Střední třídy tak napůl, ale začínají prchat do soukromého sektoru čím dal víc. Já mám dojem, ze to je cílem.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hr.ouda |
|
(17.4.2022 22:42:25) doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.4.2022 22:46:06) jo, zatímco začínajícímu kolegovi po pajdě můžu něco vysvětlit, protože on si uvědomuje, že začíná a je mladý a nemá zkušenosti, ten starý skoro důchodce odborník je přesvědčený, že on ví všechno, celý život si uměl v práci poradit, řídil tým a vychoval svoje dítě a nějaký kecy učitelů ho nezajímají
sice je to asi extrém, ale existující
|
|
Delete |
|
(17.4.2022 23:01:48) "doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......"
Tyhle názory existují pořád a udržují je právě ty správně vystudované učitelky.
Ne všechny, ale není jich zase tak málo.
Nebo že by všichni ti, co si tady nebo na FB stěžují, jak s jejich dítky škola vymetá, naráželi jen na samé nepedagogy? V dnešní době, kdy někdo takový vlastně nemá ve škole vůbec existovat?
|
Alena |
|
(17.4.2022 23:26:07) "Tyhle názory existují pořád a udržují je právě ty správně vystudované učitelky." Abych pravdu rekla, ja jsem se s nim setkala jen prave u Pedagogicke komory a opakovane ho ctu tady od Yuki.
|
Delete |
|
(17.4.2022 23:42:15) reagovala jsem na
"doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......"
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 9:29:46) Aleno, který konkrétně můj názor myslíš?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 10:39:08) vzhledem k tomu, že mám doma hodně nestandardní děti, včetně AS a SPU, nadání, kombinace toho všeho, řešili jsme šikanu ze strany učitelů, změny školy i školky, a nijak se tím netajím, tak by mě právě zajímalo, o čem vlastně Alena psala
|
|
Alena |
|
(18.4.2022 11:17:47) myslim tim absolvent neucitelskeho oboru = horsi ucitel.(inzenyr nedokaze detem vysvetlit zaklady atp )
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 11:50:00) Aleno, je blbý, že člověk má nějakou zkušenost, já ji mám takovou pravděpodobně je za tím ředitel, který vzal inženýry ve starším věku bez zkušenostní s dětmi asi je to daný tím, že neměl koho jinýho vzít bohužel, není všude dostatek učitelů nebo aspoň lidi ochotných učit, aby bylo z koho vybírat a nebo za koho potom měnit jsme kraj bez univerzity, která by produkovala učitele, toto je třeba důsledek
|
|
|
|
K_at |
|
(18.4.2022 9:48:55) Aleno, Yuki tu rozhodně nepíše žvásty o tom, že AS je jen nevychované dítě, SPU neexistují, atd.
|
|
|
|
Evžíček |
|
(18.4.2022 8:50:08) No horší už to být snad ani nemůže- třeba přijde někdo koho napadne, že by taky bylo fajn s dětmi se SPU pracovat jinak a ne jim jen dávat doplňovačky místo diktátu a vynechat 1 úlohu v písemce z matiky….. to je maximální výstup v naší škole pro děti s podpůrným opatřeními. Teda nabízí klasické doučování, podporu pro SPU ne, tedy tvrdí že to je podpora a není 😢
|
|
sally |
|
(18.4.2022 16:56:27) Hroudo, ale tyhle názory mají i učitelé s učitelským vzděláním.... a udělat trochu průvan mezi učiteli... jako žák, učitelka i rodič jsem zažila spoustu příšerných učitelů a míra příšernosti neměla vůbec nic společného s jejich vzděláním.
Osobně si myslím, že by celý systém školství potřeboval vyhodit do koše a začít znovu - s velikou decentralizací, velkou pravomocí obcí a obvodů a daňových poplatníků (rodičů).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 17:29:55) Saly, na jednu stranu souhlasím, taky bych byla ráda, kdyby se to změnilo, na druhou stranu už teď mají obce jako zřizovatelé dost volnou ruku, jenže čím menší obec, tím míň je tam někdo, kdo rozumí aspoň trochu školství, když nic jinýho, nezná zákony, nemá přehled a hlavně nemá s kým konzultovat a neví, co se školou, už teď kvůli tomu vzniká chaos, který začíná už tím, že malý obce nemají ředitele pro školy, neví, jak jim platit cokoliv nad tabulkový plat
Jak má zřizovatel schvalovat švp, když tomu nerozumí a tak dál
|
Delete |
|
(18.4.2022 17:36:18) ŠVP schvaluje pouze ředitel. Odpovědností zřizovatele je vybrat takového, který tomu rozumí, nebo je schopen si najít někoho, kdo tomu rozumí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 17:38:24) u nás švp schvaluje Školská rada, kde je i zástupce zřizovatele
|
Delete |
|
(18.4.2022 18:26:22) Školská rada je max. poradní orgán. Ředitel je jediná odpovědná osoba.
ŠVP (a RVP) jsou další oblast, kterou jsou čerstvé absolventi fakult poměrně nepolíbení. Jedna absolventka aspoň tušila, prý měla výběrový seminář (vybrala si ho mezi několika nabízenými, takže ho měl jen někdo). Pro většinu kolegů je děsné překvapení, že to, co je v ŠVP, je možné měnit, že si mohou učivo srovnat, jak jim vyhovuje, a nemusí kopírovat temaťáky, které se dědí desítky let.
Když jsem letos koordinovala implementaci digitálních kompetencí, pro mnohé bylo překvapením, co za výstupy v tom ŠVP vlastně máme. A to každý nahlížel výhradně do svého předmětu.
|
K_at |
|
(18.4.2022 18:40:23) Delete, tak třeba ŠVP i TVP - ještě jsem nenarazila na někoho, kdo by mi vysvětlil,co přesně po mě chce. A čeho se držet. Stávající ŠVP mi vyvolává tik v oku a číst hlavně nejlépe s lupou v ruce. Vypadá velice profesionálně. Ale .....
|
Delete |
|
(18.4.2022 19:02:27) Kat,
měla jsem teď o víkendu poprvé čest s RVP PV. Doteď jsem neměla důvod do něj nahlížet, ne že by to nešlo .
A přišel mi jednoduchý, srozumitelný, jako něco, s čím se dá dobře pracovat. Třeba budu mluvit jinak, až začnu tvořit ŠVP pro přípravku, ale ve srovnání se RVP ZV je to fakt pohoda.
V každé škole by měl být někdo, kdo to má na starosti a tedy o tom ví víc. Obecně platí, že ŠVP je závazný a co je v něm, to se musí dodržet. Musí být v souladu s RVP (to je starost vedení nebo koordinátora ŠVP) a měl by říkat, prostřednictvím čeho máš naplňovat výstupy a rozvíjet kompetence. Čím je konkrétnější, tím přesněji každý ví, co dělat, ale tím svázanější jsi. A když máš v ŠVP hry na sněhu a sníh ti nenapadne, jsi v háji .
Právě ŠVP je prostředek, který přetavuje znalosti učitelů do toho, jak bude vypadat výuka. V tom vašem RVP je krásně rozepsáno, co je cílem, co můžeš nabídnout pro dosažení cíle, co se očekává, že dítě zvládne, pokud byl cíl naplněn. Do ŠVP pak stačí, a ne nějak moc, konkretizovat, podle podmínek a zvyklostí. Někde se pro daný účel využívá divadlo, jinde projekt, jinde třeba výtvarné činnosti...jak moc to školka rozepíše, co máš pro který výstup použít, je čistě na ní, ale pokud máš napsáno, že ten výstup plníte návštěvou divadla a nic jiného, tak holt musí být návštěva divadla.
Super právě je, že díky tomu se může školka nebo škola profilovat, někdo jede v projektech, někdo v klasice, někdo to kombinuje. Ve škole můžeš mít na něco speciální předmět nebo to můžeš zakomponovat do různých, můžeš předměty spojovat podle oblastí i napříč, nemusíš mít předměty vůbec. Jen v ŠVP popíšeš, co a jak děláš.
|
K_at |
|
(18.4.2022 19:21:42) Delete, RVP PV je naštěstí použitelný dokument. To máš úplně pravdu. No a takové krásné praktické informace k ŠVP mi nikdo nedal. Ani ve škole. Myslím, že současné vedení má dobře podchyceno, jak mají mít zpracovaný ŠVP. Pouze to tedy není úplně user friendly dokument. Ale my máme teď takový vůbec výživný školní rok. Předpokládám, že dojde ještě na další konzultace ohledně ŠVP.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 20:27:16) Delete, v tom případě dělá naše škola něco blbě, ale já nejsem ve vedení, tak netuším co, protože změny v švp nemůžeme dělat během roku, ale jen do určitýho termínu, právě kvůli schvalování mimo školu, no nic, u vás je to jinak
|
Delete |
|
(18.4.2022 20:40:47) Není to proto, že je to u nás jinak, je to tak ze zákona.
Školský zákon §5 Školní vzdělávací programy
(3) Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.
§ 168 (1) Školská rada a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování, b) schvaluje výroční zprávu o činnosti školy, c) schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny, d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách, e) podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy, f) projednává návrh rozpočtu právnické osoby na další rok, a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření, g) projednává inspekční zprávy České školní inspekce, h) podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy, i) podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy.
Změny se nemají dělat během roku proto, že ŠVP je na každý školní rok daný. Takže ŠVP se mění většinou během léta a platnost má od 1. 9., i když se školská rada sejde třeba až na konci září.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 21:00:05) asi je u nás to "vyjadřování se" důležitý, rádi by věděli, jaký máme švp, akorát by bylo fajn, kdyby tomu i rozuměli
a to he to, o co mi šlo, že pokud zřizovatelem je malá obec, kde není moc těch, kdo rozumí školství, ve školské radě není kde vzít víc učitelů než jsou ti, kdo na škole učí, pak se veškerý vyjadřování k švp míjí účinkem
|
Delete |
|
(18.4.2022 21:20:25) Ono by stačilo, kdyby ŠVP rozuměli učitelé.
Zástupce za zřizovatele se může zajímat o to, jestli je ŠVP v souladu s RVP (ne to zkoumat, to je věc ČŠI, ale chtít to po řediteli a očekávat splnění), může si nechat vyložit, co konkrétně se dělá v té nebo oné oblasti a k tomu se pak vyjádřit. To je jeho práce. Učitelé by měli být schopni na tyto otázky reagovat. Rodiče by pak měli mít možnost porovnat to s tím, co znají od svých dětí. Tak nějak by měla vypadat diskuze školské rady nad ŠVP (a ano, byla jsem ve školské radě, vím, jak to tam funguje).
Školské radě může být úplně jedno, ve kterém ročníku se učí předpřítomný čas. Ale mělo by ji zajímat, že když je dlouhodobě problém s úrovní angličtiny u deváťáků, tak co se bude dělat jinak, aby došlo je zlepšení, a jak je to v tom ŠVP ošetřené.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 21:44:02) to by ovšem školská rada musela vědět, o čem mluví
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sally |
|
(18.4.2022 22:36:20) Yuki, proto si myslím, že by se to mělo celý zahodit a začít znovu... po staletí se učí plus mínus stejným způsobem a výsledek je ten, že je to čím dál tím horší... takže by bylo dobré přestat opakovat ten samý postup a čekat jiný výsledek - a začít úplně znovu.
Plus tvrdě decentralizovat - zrušit zřizovatele a školské rady a cermaty a podobné instituce - otevřít možnosti všech variant domácího a pološkolního vzdělávání - od čistě domácí výuky, přes co-opy (kde se schází skupina rodičů s dětmi - a třeba jeden rodič učí matiku, druhý češtinu, pořádají společné výlety atd.), přes částečnou docházku (že se třeba chodí do školy dva dny v týdnu a zbytek je doma) až po klasickou školu, případně klasickou školu v online vyučování. S tím, že by za dětmi šly "jejich peníze" - tj. třeba ta rodičovská skupina by měla peníze na pořízení pomůcek a učebnic, případně vstupů do zoo a podobných věcí.
V klasické škole je milion dospělých, ale nedostatek učitelů - pro všechny hospodářky, školníky, asistenty, družinářky, psychology, sekretářky, ředitele, zástupce atd. - protože ve velké škole holt musí někdo zařizovat tvorbu rozvrhů, papíry, jednání s úřady - až po ten úklid a zamykání školy a prošťuchování ucpaných záchodů....a pořád jsou třídy po třiceti dětech, a když pět z nich má IVP nebo nějakou diagnózu, tak učitelka nemá vůbec kapacitu na to, aby se věnovala zbylým pětadvaceti... když by byly malé lokální školy, malotřídky atd, tak když má z patnácti dětí diagnózu dvě, tak se to dá lépe zvládnout, než pět. A uklidit jednu dvě třídy není takový problém, aby na to musely padnout finance na plný úvazek dvou tří uklízeček...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.4.2022 23:52:22) jj, taky mi tento systém nevyhovuje, nelíbí se mi spousta věcí, cermat je jenom špička ledovce, aprobace vedou k tomu, že děti v chemii nechtějí počítat, protože počítání patří do matematiky, v přírodopisu se jim nelíbí, když mají napsat sloveso, protože přece není čeština, dělení na předměty je nesmysl
mně by se líbilo mít téma, který by se táhlo celým školním rokem a když už chceme předměty, tak ale aby se aspoň týkaly tématu, aby se doplňovaly, aby se počítat učili proto, že to potřebují v chemii a znalost češtiny hned využili jinde
u toho by byl prostor na vlastní kreativitu, omezení časem by nebylo tak striktní, známky by nebyly jen za to, co napsali do testu, ten by vůbec nebyl, zato by se hodnotilo, jak k práci přistupovali, jak komunikovali, jak dokázali využít svoje silný stránky a jak překonali sami sebe v tom, co jim nejde a co je nebaví
přijímačky by byly pro gymnázia klidně stejný jak dnes, ale pro to ostatní by byly hlavně pohovory, kde by sice zjistili, jak reagují na znalosti, ale hlavně jestli se hodí k té profesi, zdravotní sestra by měla znát lidský tělo, aspoň na úrovni zš, ona i kuchař by měli být komunikativní, kuchař by měl umět připravit aspoň nějaký pokrm nebo nápoj, automechanik by třeba mohl poznat nějakou součástku a umět použít nářadí
ono by to trvalo asi trochu dýl, ale mělo by to smysl, ta oprava testů taky nějaký čas zabere
rodiče by byli součástí školy, od školky by věděli, co jejich děti umí a kde potřebují pomoct, slavný ospod by pomáhal místo buzerace
Na vš by se budoucí i současní učitelé učili svůj předmět třeba tři roky, už přitom ale s rozhleden do ostatních předmětů, potom už by šlo hlavně o psychologii, didaktiku, etiku, komunikaci
no jo, představy by byly, ale na mšmt nesedím
|
Delete |
|
(19.4.2022 1:07:40) "mně by se líbilo mít téma, který by se táhlo celým školním rokem a když už chceme předměty, tak ale aby se aspoň týkaly tématu, aby se doplňovaly, aby se počítat učili proto, že to potřebují v chemii a znalost češtiny hned využili jinde
u toho by byl prostor na vlastní kreativitu, omezení časem by nebylo tak striktní, známky by nebyly jen za to, co napsali do testu, ten by vůbec nebyl, zato by se hodnotilo, jak k práci přistupovali, jak komunikovali, jak dokázali využít svoje silný stránky a jak překonali sami sebe v tom, co jim nejde a co je nebaví"
Tohle všechno dávno jde a na některých školách existuje. Problém je v lidech, hlavně dospělých, jsou strašně konzervativní a mají strach z nepoznaného. Je poměrně snadné s tím začít při založení nové školy, změnit jakoukoliv fungující v tomto duchu je skoro nemožné.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 17:59:06) Delete, já vím, že to jde, znám i školu, která něco z toho aspoň v některých třídách pokusně dělá, ale jak píšeš, problém jsou ti dospělí nejdřív by to muselo připustit vedení školy, potom by museli učitelé mít odvahu udělat změnu, což je to nejtěžší, museli by začít jinak a toho se bojí a nechtějí, no a nakonec přesvědčit rodiče, že se nemají bát o děti v takové škole děti by to zvládly, já bych byla nadšená 😁
|
|
|
sally |
|
(19.4.2022 1:17:46) Yuki, dáme to dohromady, provedeme defenestraci na ministerstvu školství a bude to všechno super.... (škoda, že to nejde)...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 18:00:57) Sally, mám dojem že by mi stačila defenestrace u nás v ředitelně, možná i ve sborovně by to chtělo trochu, aby se dalo aspoň něco zkusit 🤔
|
|
|
Alena |
|
(19.4.2022 7:50:38) "ale na mšmt nesedím" tak pro radu techto veci nemusis sedet na ministerstvu, ledaze bys to chtela vsem naridit befelem. Existuji skoly (i statni), kde je rada predmetu spojenych, tak jak skole vyhovuje, kde nejsou trictvrtehodinovky, kde je velka cast projektoveho vyucovani, nekde je zas vic manualnich cinnosti. Pokud hodnotite zaky jen za testy bude to veci vasi skoly, formativni hodnoceni neni zakazane. Nasi kluci vzdy chodili do skol, jejichz soucasti byli rodice (msmt nic takoveho nezakazuje) ale je to pro rodiny casove narocne a rade rodicu a ucitelu to nevyhovuje - a pokud mas pocit, ze by to vedlo k diametralne odlisnemu fungovani problematickych rodicu, tak si myslim, ze se mylis. Myslim, ze spousta rodicu by ocenila aspon respekt skoly. Ad prijimaci zkousky, doufam, ze neceho takoveho se nase deti/vnoucata nedockaji. Zakladni vzdelani by melo poskytovat opravdu vseobecny zaklad, nevim proc by mel budouci automechanik u zkousky prokazovat, ze pozna naradi a kuchar varit, jdou tam proto, aby se to naucili, spousta deti je nevyhranenych. Pohovory mohou skoly poradat i ted a take je poradaji. Uchazeci o maturitni vzdelani a pravdepodobne pokracovatele na vysoke skoly (jako je zdravotni sestra) bych urcite dovednosti ze zakladni skoly nechala prokazovat radeji nez je testovala na "komunikativnost" (proc by melo byt prislusne vzdelavani zapovezeno lidem, kteri v patnacti neprokazuji nejake vlastnosti - i vlivem nezralosti - nechapu)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 18:08:55) Aleno, když bude někdo tvrdit, že chce být kuchař a v 15 neumí uvařit ani čaj (nebo cokoliv jinýho), proč chce být tím kuchařem? můj syn chce na kuchaře a musím říct, že toho zvládá už dost, je vidět, že zájem má Kluk ze školy chce na automechanika, ve fyzice prý diskutoval s učitelem o motorech, nemusí umět a znát všechno, ale zájem se pozná a ten by na těch učňácích měl být
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 20:23:02) nevím, ale možná že by nebylo tolik nerozhodnutých, kdyby si zkusili i něco jinýho než běžnou výuku, třeba by přišli na to, že je něco zajímá
v rámci takové výuky by se víc jezdilo na exkurze, jenže to je drahý, od nás z vesnice je to problém, autobusy jedou dvakrát za dopoledne, třikrát odpoledne, nevejdeme se do nich a navíc nejedou, kam bysme potřebovali, a objednat autobus je hrozně drahý, navíc kvůli hodině někde ztratíme celý den ze školy
kvůli tomu skoro nikam nemůžeme, to je taky věc, která by se měla změnit, toto by chtělo teda změny od mšmt, aby i školy z hůř dostupných míst mohly kamkoliv, tím by se hodně zlepšilo povědomí dětí o možnostech zaměstnání, ale taky by se jim líp učilo, kdyby mohli občas do muzea, kina, na přednášku... zrovna s tímto by měl asi pomoct spíš stát než zřizovatel
všechno je to provázaný, nedá se udělat změna snadno bez spousty dalších zajištěných kroků
|
|
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(19.4.2022 17:11:04) Yuki, přesně takhle to funguje na naší vesnické základce. Druhý stupeň nemá rozdělené předměty na chemii, fyziku, biologii a zeměpis, ale spadá to dohromady pod předmět "Věda". Každý měsíc mají jedno téma, které proberou ze všech stran, vždy týden výuka v lavicích a týden tzv. centra, kde dělají praktické věci a učí se toleranci při práci v týmech. Na konci měsíce tvoří výstupy, které přednesou a pak se jde na další téma. Proberou tak plno věcí v souvislostech, dá jim to lepší přehled celkově. Moc se nám to líbí.
|
|
|
K_at |
|
(19.4.2022 6:12:45) Sally, jenom tě uvedu do reálu. U nás uklízečky mají cca 16.000 čistého. Jejich platy fakt školství nevytrhnou. Decentralizace znamená, že bohatí se zařídí a nebo budou mnohem více buzerovat a vyžadovat ohledy. Malé školy? Takže by u mě bylo třeba 20 malých škol v městské části? Budeš udržovat desítky budov místo pár. Jinak jo, menší třídy a více personálu, to říkám už roky. A u nás naopak zcela chybí administrativní síly ve škole. 1 ekonomka to nevytrhne.
|
sally |
|
(19.4.2022 17:02:19) Kat, proč udržovat desítky budov? Různým variantám vzdělávání s rodiči by stačilo pronajmout jednou týdně na pár hodin např. prostor v knihovně... sál v kulturáku... přednáškovou místnost v muzeu... spousta z těchto prostor je ve všední den dopoledne nevyužívaná... salónek v kavárně (když tam navíc pak zůstanou ty rodiny na svačinu / oběd / kafe...?)...
Proto píšu, že by to chtělo celé překopat - právě kvůli téhle představě, že škola je především budova s lavicema a školníkem a hospodářkou a šatnama a ředitelnou a normovanýma záchodama... přitom je spousta míst, kde třeba mají potřebný počet záchodů atd., ale ta místa se využívají jen pár hodin denně... Dále třeba škola, která by měla střídavou docházku (že třeba žáci dochází 2x týdně na celý den, kde berou klíčové předměty - matika, čeština, ale ostatní učí rodiče), by mohla mít tu docházku stylem že jedna skupina v pondělí a středu, druhá v úterý a čtvrtek, a laborky / maturanti / doučování / specializace v pátek jako doplněk k těm dvěma dnům (takovou školu znám) - rázem potřebuješ polovinu tříd než když všichni chodí každý den...
Jako ono pořád nadpoloviční většina dětí bude chodit do normoškoly - ale kdyby se otevřely dveře alternativám, podpořily se malotřídky a malé školy tam, kde jsou (u nás na chalupě je školní budova se čtyřmi učebnami, myslím, že tam byla i školka).... ono jestli půjde vývoj tak, jak to vypadá, tak kdo si bude moct dovolit dojíždět? Navíc teď jsou lidi "naučení" podílet se na vyučování dětí + spousta učitelů (jak píše Delete) odešla a učí skoukromě - chybí jen ten legální rámec...
|
K_at |
|
(19.4.2022 17:11:46) Sally, jo takhle. Už rozumím. Jenom vůbec nevím, jestli je cesta ke vzdělání to více a více předat do rukou rodičů.... Když neumíme naopak dostat ke vzdělání, a podpořit ve vzdělávání, děti že slabých rodin nebo úplně dysfunkčních, negramotných rodin. Myslím, že zatím by byl dost ohromující krok směrem k lepšímu vzdělávání pedagogů plus překopání učiva tak,aby děti dostaly a zažily ty základy a ještě k tomu pokud možno trochu hravě. Plus mohly být více aktivní a akční i ve škole. Už to by bylo dost dobrý.
|
sally |
|
(19.4.2022 17:51:38) Nevím Kat... u nás, v USA se furt operuje s dětma ze špatných podmínek a vzdělání se podřizuje jim - a výsledek je tragickej... všichni do osmnácti sesypaní do školy dle bydliště (v podstatě i třetí stupeň je podobný českému druhému) - a výsledek je, že ti slabší žáci jsou otrávení, protože musí do osmnácti sedět ve škole ve všeobecném vzdělávání a opakují láčkovce - než můžou jít na nějakou trade school nebo tak - a ti dobří žáci jsou taky otrávení, protože jedou všeobecné vzdělávání, upravené tak, aby tím prošli i ti horší žáci. Jako jo, ty předměty jsou dělené podle úrovní, a je možné na jednu stranu začít s praktickými věcmi (třeba základy na automechanika, svářeče) na druhou je možné dělat některé předměty na úrovni college (matika, biologie) - ale ten systém, že všichni z jedné čtvrti chodí do stejné školy, a udržuje se provoz školy pro klidně tisíce žáků (dva tisíce žáků v high school není vyjímka), aby nikdo nebyl "ošizenej" - i s těmi extrašpeky jako že škola má autodílnu i profesora biologie, miliony výchovných poradců a psychologů, ohromné hřiště i halu, desítky tříd a laboratoří - je imho děsně neekonomický, a ve výsledku je z toho totální masová výroba, která nebere ohledy na individualitu.
Myslím, že i těm dětem z problematického prostředí by bylo lépe v menších kolektivech - když má učitelka patnáct dětí, tak může řešit, jestli Pepíček neudělal úkol z matiky proto, že tomu vůbec nerozumí, proto, že musel odpoledne hlídat mladší sourozence, protože jeho máma je samoživitelka a byla v práci, nebo proto, že lítal s klukama po lese, nebo proto, že celý odpoledne pařil hry na počítači, nebo proto, že na to prostě zapomněl, protože má ADHD a tyhle věci zkrátka neudrží. Ve velkoškole Pepíček dostane pětku z úkolu a nazadar... po třetí, páté, desáté pětce se to začne složitě řešit s rodiči a PPP a celou mašinérií a začnou se hledat důvody a poučení z krizového vývoje - který nemusel vůbec nastat, kdyby učitelka látku zopakovala, nedávala úkoly ze dne na den, promluvila s matkou, dohlídla, že si Pepíček úkol někam poznamená atd... jenomže když má učitelka třicet dětí ve třídě, z toho pět s "diagnózou", tak je ráda, že si zapamatuje Pepíčkovo jméno - ale už neví, v jaké situaci je Pepíček a jeho rodina, a problémy se řeší "podle předpisů", nikoliv podle situace.
|
|
sally |
|
(19.4.2022 18:06:01) Kat, jinak jsem nemyslela, že od teď se o vzdělání starají výhradně rodiče - to nejde, rodiče na to nemají čas / vzdělání / atd... nakonec i před těmi stopadesáti lety se to řešilo vznikem škol - aby bylo místo, kde se ty děti vzdělávají i v něčem jiném než jak podojit krávu... ale imho se to vymklo... tenkrát obec zaměstnávala učitele, který tam bydlel, znal rodiče a rodiče znali jeho... spousta věcí se řešila na místě, případně se dala vyřešit "v hospodě u piva"... (a ne, nechci zpět systém fyzických trestů, a šrocení se nazpaměť atd.) - ale některé věci v tomhle systému byly dobré... Před (uf, mnoha to lety) přišel ředitel malotřídky ve vsi, kde bydlela moje vzdálená sestřenice, za jejími rodiči a domluvil, že holka je šikovná (znal jí ze školky, která byla ve stejné budově) a může nastoupit do první třídy v pěti letech (byla narozená v září, takže šlo o pár dní) - a že tenhle rok je tam málo dětí, tak se jí budou moct věnovat, kdežto další rok jim nastupuje spousta prvňáčků a bude se zavádět nová koncepce, takže budou zmatky - a holka nastoupila do školy dřív. Prostě bych nějak chtěla z toho vyloučit ten šílený aparát - který akorát všechno zatěžuje a komplikuje a zpomaluje... schválně, kolik máte dětí, které nemají diagnózu / IVP atd. proto, že rodičům je to šumák / nemají čas "obíhat doktory a úřady"? Kdybys měla možnost těmhle dětem udělat nějaké úlevy i "bez papíru", nebylo by to jednodušší? A milosrdnější pro to dítě?
|
Aninabe |
|
(19.4.2022 18:11:31) Na základní podpůrná opatření už papír není potřeba. I opatření u našeho vlastního dítěte mi učitelka jen oznámila. Nadání - ale tohle fakt nechci obíhat + vím, že sociálně napřed není. Úplně mu stačí, když dostane trochu jinou práci než ostatní. Ale celkově na 1. stupeň opatření už není nutný papír.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 18:13:14) Sally, my máme možnost dát PO1 bez Ppp, máme možnost doučování, to všechno jde, učitel klidně může v rámci po1 zkrátit diktát, dát jinou práci, dát jiný množství práce, není to až tak zlý, učitelé to moc často nedělají, trochu se bojí a trochu se jim nechce, mění se to hodně pomalu, je potřeba jim dodat odvahu a poradit, vzít na sebe zodpovědnost, té se bojí nejvíc
|
|
Aninabe |
|
(19.4.2022 18:14:21) Sally, v USA to má celkem tradici. Tady je to už celkem dost rozvolněné, kdo chce, ten si individuál zařídí. Ale chce opravdu málo lidí. Ono to pro ně moc není a já to chápu, je to psychicky náročné. Když učím vlastní děti, tak mě iritují, s cizími to beru s odstupem a na nervy mi nejdou . Většinou učitelky tohle poznání potvrzují.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.4.2022 18:16:32) Aninabe ano, jak já jsem se těšila, až bude po přijímačkách, a to je jeden, za rok jich budou dvě třídy a nebude to tak náročný na nervy 😁
|
|
sally |
|
(19.4.2022 21:18:44) Aninabe, ale ty jsi zaseklá v tom, že když ne klasická škola, tak je jediné řešení že učí rodiče... ale mezi těmito dvěma extrémy, je padesát odstínů šedi... moje děti dělají od sedmé třídy online školu... ale byla v úvaze i ta škola se dvěma třema dny týdně, i klasická domškola, i charter school, i privátní instituce, i varianta, že budou dělat poslední dva roky hs celé na college...
Jinak je mi šumák, co je americká tradice - je to čím dál tím horší, a vešekerá vylepšení typu "no child left behind" a nová koncepce matematiky a podobné věci vedou k tomu, že jsou žáci čím dál tím negramotnější a demotivovanější.
|
Aninabe |
|
(19.4.2022 21:38:21) Sally, celkově jde o to, že tady tohle nemá velkou podporu. Sama jsem měla děti pár let v domškole, vím, co to obnáší. A není to pro každého, rodič se musí angažovat, starat se, zajímat. I kdyby tohle (chodit 2-3 dny do školy) byly regulérní možnosti, tak s typickou zaměstnaností rodičů na plné úvazky to tady neprorazí. Bylo by to ale zajímavé téma na sociologické šetření . Tady průměrný rodič slavnostně předá dítě škole a očekává, že z ní vyleze socializované a vzdělané. Spolupracuje různou měrou, často spíš míň než víc. A jestli něco nechce, tak nést tu vzdělávací zodpovědnost na svém hrbu. Čest výjimkám - jsou, ale není to ani polovina, ani třetina rodičů. Odhaduju, že bychom se pohybovali v jednotkách % maximálně.
|
sally |
|
(20.4.2022 0:59:34) Anibabe, to je pořád dokola - ty se pohybuješ v tom, že dítě buď chodí do školy, kam ho rodiče v šesti letech odevzdají a děj se co děj, nebo že mají dítě doma. Já píšu o malotřídkách, alternativních školách, různé docházce... jasně, že ne každá rodinu může obětovat jeden příjem na to, aby byl někdo s dětma dvanáct let doma - ale zároveň to, že je dítě ve škole + družině každý den do pěti šesti, je prostě ŠPATNĚ.
|
Aninabe |
|
(20.4.2022 6:24:59) Tak v naší škole je třeba družina jen do 16, takže do 18 tam nikdo být nemůže.
Já osobně jsem příznivcem různých alternativ. Jenže jak to vidím, tak množina rodičů, kteří to mají podobně, je velice malá (já jsem za exota, byla jsem doma do 7 let nejmladšího z našich 5 dětí, byl tam tedy homeschooling). Oficiální umožnění různých hybridních přístupů by přineslo řešení pro zlomeček dětí. To je jak jeden o voze, druhý o koze... Já ti na jednu stranu rozumím, na druhou stranu nevidím zásadní zájem rodičů angažovat se (jakkoli, i jen časem, dovážením někam, zajištěním stravy pro dny, kdy by dítě bylo jen online...). Navíc není to chci / nechci ale zvládnu / nezvládnu, když jsou od 7 do 17 pryč (třeba s nějakou dopravou do práce), tak toho moc nevymyslí.
|
|
Vážný2 |
|
(21.4.2022 21:40:56) Tohle všechno u nás existuje, existují ZŠ a SŠ, které jedou online - asi 2 ZŠ v republice. Exituje řada škol, které podporují domškoláky, ale dostávají na ně výrazně snížené dotace, čili nechtějí je tam mít 2 dny v týdnu. Navíc by to bylo organizačně velmi náročné, protože ty školy musí fungovat samy i pro nedomškolské děti. Takže je cesta to založit soukromě a zaplatit si to. 40 000 Kč za rok odhadem.
Naopak chybí školy, které zvládají a vědomě CHTĚJÍ zvládat integrované děti. Nikoli, že musí. Zvláště pokud jsou to děti chytré, ale třeba ADHD. Nás posílali s dítětem, které se dostalo prakticky na 3 8letá gymply do zvláštní školy, že na jeho poruchu (ADHD, extrémně impulsivní, hyperkinetický, nervové poruchy, extrémně dygrafický, dyslektický, dyspraktický) prostě není školský systém připravený. Nakonec se nad ním slitoval mladý nadšený učitel v jedné církevní škole a byl to takový skautský typ, nadšený, ale hodně liberální, nic ho nerozhodilo, kromě projevů zla a zášti. A pak nám doporučil 8l gympl. Protože uměl individualizovat což směl na základě papíru z PPP.
Jenže ten papír si většina rodičů nevyběhá. Už v MŠ je problém poslat děti k doktorovi a do poradny. I když je tu očividně důvod (podezření na vady zraku, sluchu, autismus, ...).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vážný2 |
|
(21.4.2022 21:23:55) Sally: V klasické škole je milion dospělých, ale nedostatek učitelů - pro všechny hospodářky, školníky, asistenty, družinářky, psychology, sekretářky, ředitele, zástupce atd.
Právě že ve škole je málo těch nepedagogických rolí. Chybí lidi, co by místo učitelů dělali dozory v jídelně, na chodbě, atd. aby se učitel mohl aspoň vyčůrat a v klidu najíst.
ŠKolník bývá jeden a někdo tu budovu uklidit musí. To je jako doma, buď to udělá člověk sám, nebo někdo jiný z rodiny, případně pracovní síla. Pokud na to člověk má peníze a dá se to svěřit jiné osobě.
Asistentů je spíš málo, protože prostě je to tak, že 20% dětí potřebuje částečnou pomoc a tak 5-10% plnou. Třídu s 15 dětmi jsem neviděl, protože by se to nezaplatilo v době, kdy peníze šly za dítětem. Ty peníze horkotěžko zaplatí vodu, proud a učitele. Zbytek musí dát zřizovatel (obec, nebo soukromník).
Školství je u nás dvoujzdrojové: Peníze na provoz dostávají státní a církevní školy ze 100% a soukromé ze 60-90% od státu (přes krajské rozpočty a normativy). Investiční peníze = rekonstrukce, opravy, nábytek, dražší pomůcky, ... jdou od zřizovatele, ale ten je taky nějak, ale nenárokově, dostává od krajů a státu. Církevní a soukromé školy si to musí zařídit samy.
Nově jsou dotace na třídu a na 1, max. dva asistenty s tím, že ředitel "se musí postarat" aby neměl víc postižených dětí, ale nesmí je zároveň diskriminovat. Prý mu má pomoci zřizovatel a případně dítě přesunout (což ale bez souhlasu rodiče nelze) a přinejhorším ze svého doplatit dalšího asistenta. Což vede k tomu, že zřizovatelé tlačí na jimi zřizovaná školská poradenská zařízení (v podobném postavení jako školy, také placené z normativu), aby neschvalovaly asistenty. A pro jistotu, pokud by to rodič nějak obešel (svobodná volba zařízení), tak se nastaví pravidla, že to nakonec řediteli stejně musí schválit místní SPC.
Ty papíry musí vyplňovat ředitel státní i soukromé školy, ta je na tom ještě hůře, protože jedině jí může inspekce ublížit snížením známky a tím i procenta peněz z normativu. Ale běžně školu kontroluje ještě hygiena a to nejen kvůli dětem, ale třeba i nakládání s odpady, finanční úřad (jak pracuje se státními penězi a zda ke všem ipadům jsou evidovány a očíslovány i nabíječky a kabely), samozřejmě i sociálka, úřad práce, obec, ... Kdyby ředitel neodevzdal papíry na MŠMT, nebo nevyplnil data do školské matriky online, tak ho mohou asi i popravit...
Ty papíry se samozřejmě na evidující škole musí vést i pro děti na domácí škole, pro děti v cizině atd.
Ale ředitel přesto učí a zástupci už mají sníženou pedagogickou povinnost jen o něco málo. Psychologové ve školách nejsou a byli by třeba, stejně jako zdravotní sestry.Díky tomu vznikají neřešitelné situace kolem dětí na prvním stupni, které musí trvale brát léky, inzulín apod. SPíše než asistentku má škola hospodářku. Družináři jsou nutní, protože škola je zároveň hlídárna a často odesílárna do kroužků Atd.
|
|
|
|
|