Přidat odpověď
Jakože peďák tě naučí ten nezájem řešit? Nebo dokonce všechny zaujmout?
Jinak právě to ponížení se na úroveň dítěte (v úrovni myšlení, pochopit, že něco nechápe a co na tom nechápe) je největší bolest právě čerstvých absolventů peďáku. Je to důsledek toho, co jsem popisovala, jdou v předmětech, které mají vyučovat, do takové hloubky a podrobností, že ztratí schopnost vnímat tu běžnou úroveň. Když se k tomu přidá, že místo oborové didaktiky jsou zase ještě hlouběji, valí pak dětem klíny do hlavy, aniž tuší, že jsou úplně mimo. Většinou nemají ani vlastní děti, takže opravdu nemají čím se srovnat. Tohle ale může ovlivnit uvádějící učitel.
Ale nepřestane mě překvapovat, že studující a vystudovaný češtinář pořád nerozumí podstatě dysortografie a netuší souvislost s ADHD. Máme zrovna dvě mladé kolegyně, nějak jsme se bavily o dětech a došlo i na toto téma, protože učí děti, které jsem měla jako malé. No byly hodně překvapené a obě reagovaly, že nic takového jim nikdo ve škole neřekl (jedna Olomouc, druhá Praha).
Nebo jak píše Evžíček, že jediným univerzálním opatřením je místo diktátu doplňovačka a a v matice vynechaný jeden příklad. Co když to bude zrovna ten, který by dítěti sednul? A doplňovačky jsou u dětí s poruchou pozornosti často spíš pro zlost, většinou nedokážou usoustředit doplňování jednotlivých písmenek a flákají tam, co je napadne. Někomu vyhovuje doplňovat celá slova, někomu psát každou druhou větu, někomu třeba jen půlku diktátu, někomu celý, ale netrvat na psacím písmu (a velká písmena odlišit opravdu zvětšením)...
Dojala mě další studovaná kolegyně, když na ped. radě pronesla větu, že dítě je z cizojazyčného prostředí, ale z prvouky je na čtyřku, protože tam to rozhodně nemůže mít vliv a rodiče ho to odmítají naučit.
Ale hlavně, že se fakulta pyšní tím, že od státnic vyhazuje za neznalosti těch nejmenších detailů, a nikoho nezajímá, že ten někdo ten zeměpis už několik let učí a učí ho dobře. Zkušenost další naší kolegyně, která je kromě toho i výborná angličtinářka, zejména pro první stupeň, k dokončení studia jí chybí poslední státnice a i když obecně neměla se studiem problém, tak tady šílí, protože ta fakulta je tím vyhlášená po celé republice, že vyhazuje "za nic". Proč?
Přitom se prý za celých pět let nedozvěděla, jak ten zeměpis učit. Myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, elektronické verze učebnic, cestovatelské průvodce tvořené dětmi jako formu prezentace....to se dozvěděla ode mě při předhospitačním pohovoru, když šílela, že se chci přijít podívat právě na ten a že vůbec neví. Tak co se v té didaktice teda učí?
Předchozí