Bylo to tak i před 25 lety, akorát kolem toho nebyl takový humbuk.
Nastupovala jsem nekvalifikovaná, těsně po VŠ (zemědělka
), jako třídní čtvrťáků (mimo jiné ČJ
), k tomu ještě F, CH a INF na druhém stupni, protože ani tehdy nebyl nikdo, kdo by tu informatiku byl schopný učit.
Ped. minimum jsem si dodělávala až o 8 let později.
Dodnes jsem podle zákona neplnohodnotný pedagog, neplatí mi absolvované kurzy v rámci DVPP.
Po tom, co začal platit současný zákon o ped. pracovnících odešla řada zkušených pedagogů. Že si mohli dodělat vzdělání je jen teorie, kdo nezažil buzeraci padesátiletých od třicetiletých, těžko pochopí. Vznikaly paradoxy, jako že speciální pedagožka s 30 lety praxe na 1. stupni měla na výběr, jestli 5 let buzerace (a ano, někdy to bylo hodně za hranou, lidi, co nikdy nestáli před prvňáky, ji buzerovali ohledně toho, co a jak dělat, když přijela 100 km na zkoušku, tak tam prostě nebyli a ani nedali náhradní termín atd.), nebo úplně skončit s prací, a to jen proto, že do stanoveného věkového limitu jí chyběly 2 roky.
Za zamyšlení stojí, že ti, co takhle byli nuceni odejít, už se do školství nevrátili, i když v dnešní době učí opravdu kdokoliv.
Situace je taková, že chybí především učitelé matematiky a fyziky. Kdo vystuduje fyziku, tak ji rozhodně nejde učit, ale on tu učitelskou ani nikdo moc nestuduje. Když i vystudovaní matikáři odmítají mít s fyzikou cokoliv společného, je fyzika odsouzena k vyučování kýmkoliv, na koho zbyde. Pokud to tak půjde dál, může právě probíhající revize RVP ZV tento obor vyškrtnout úplně.
Dokud nebudou ped. fakulty vzdělávat tak, aby absolventi byli schopni po jejich absolvování vyučovat, je zbytečné trvat na jejich absolvování. Ne že by studium nebylo náročné, sice se traduje, že jde o nejtěžší střední školu, ale to je pravda jen z podhledu buzerace (málokde jednají se studenty jako s dospělými lidmi s vlastním rozumem) a nucení učit se zpaměti poznatky z jednotlivých oborů do hloubky, která je potřeba pro vědeckou kariéru daného oboru. Místo didaktiky předmětu se pak tato hloubka ještě víc prohlubuje. Ale jak, a proč právě tak ano a tak ne, naučit děti násobit, to se na fakultě většinou student nedozví
.
Předpokládám, že stejně nakonec vyhraje, že jenom s tím správným papírem je člověk dobrý učitel, takže si v padesáti zabalím raneček a půjdu. Naštěstí se asi uživím, můžu doučovat matematiku a fyziku, zdá se, že zákazníků bude dost a dost
.