K_at |
|
(8.2.2021 13:36:40) Marko, upřímně, děti se toho od jara naučily leckdy tolik, ovládají tolik věcí, že tohle bych viděla jako dle vkusu každého. A myslím, že u dětí ta povinnost je nevynutitelnelná. Upřímně torzo paní učitelky v malém rámečku mezí dalšími rámečky spolužáků....to výuce jako fakt nepomůže. Ti, co to umí, dokáží pracovat jinak, než jako "mluvící hlava". A dítě má svatý právo nechtít mluvit do kamery nebo nemít jen tak zapnutou kameru. Pokud bude fakt objektivně důležitý požadavek na kameru, ok. Ale jen tak....?
|
Marika Letní |
|
(8.2.2021 13:52:32) Kat “ torzo paní učitelky v malém rámečku mezí dalšími rámečky spolužáků”
Jaký torzo? Učitelka přece muže být v hlavním rámečku.
|
K_at |
|
(8.2.2021 14:04:42) Marko, jasně. Tak velké torzo. A? K čemu je to dobrý? Buď je látka zajímavě zpracovaná, nebo ne.
|
Marika Letní |
|
(8.2.2021 14:09:11) Kat to se fakt ptáš, k čemu je dobré vidět u druhého člověk výraz obličeje? Tak že by byla výuka už jen na podcastech a do školy prezenčně už by nešly děti nikdy, ne?
|
K_at |
|
(8.2.2021 14:14:51) Marko, výraz obličeje při výkladu látky - na různě kvalitním přenosu, ve chvíli, kdy má dítě pracovat - fakt??? Myslím, že pleteš 2 věci dohromady. Výraz obličeje je důležitý při hodnocení (třeba pololetí). Když interaktivně řeším něco. To jistě. Ale kvalita VÝUKY není dle mého názoru závislá na obličeji učitele.
|
sovice |
|
(8.2.2021 14:23:07) Kat, rozhodně si nemyslím, že je obličej nutný, a když Delete nechce, tak nechce, myslím, že je to její právo... Ale jako žák ti můžu říct, že s občasným záběrem na obličej toho, kdo (nejen) na mne mluví, se mi výklad prostě sleduje lépe.
|
Martina, 2 kluci |
|
(8.2.2021 14:29:50) Sovice, jako žák mám stejný pocit, proto kameru využívám pořád. Mladší děti jí potřebují spíš než starší, můj dojem. Šesťáci určitě reagují líp,když mě vidí, takže u nich pořád přepínám sdílenou tabuli a obličej. Osmáci to v klidu zvládnou na sdílené tabuli s občasným obličejem.
|
|
Delete |
|
(8.2.2021 15:00:59) sovice,
no to má smysl, když musíš jen poslouchat toho, kdo mluví. A to ještě jak u koho, mě třeba obličeje při poslouchání něčeho vysloveně ruší. Nejen teď při online výuce, ale i jako dítě ve škole. Vždy jsem sledovala výklad nejpozorněji tak, že jsem si třeba kreslila, nebo luštila křížovky, prostě jsem odklonila zrak někam jinam a současně něco dělala, abych se vůbec na výklad mohla soustředit.
Působilo to vždy divně, ale třeba i na VŠ si toho pak vyučující přestali všímat, když zjistili, že na přímé otázky pak většinou odpovídám právě já a že celou dobu velmi pozorně sleduju.
Už jsem to tu asi i psala, že mi vůbec nejde mluvit, když má někdo zapnutou kameru, odvádí to mou pozornost od toho, co říkám, protože pro mě je mluvení jedna z nejnáročnějších disciplín. To taky spousta lidí nechápe, protože většina lidí bere řeč jako přirozenou a dokáže u mluvení dělat cokoliv. Já ne. Pomáhá mi kreslit a psát to, co říkám, ale třeba okomentovat běžící video nezvládnu. Musím zastavit, okomentovat, pustit dál. Míhající se obraz mě spolehlivě umlčí. Takže online výuka, kde přes veškerou snahu to dělat jinak stejně nejvíc mluvím já, je u mě něco úplně jiného, než jak učím ve škole. Výklad není moje běžná výuková metoda .
Já vím, že nejsem normální. Ale teď po čtyřicítce jsem se normálu přiblížila zatím nejvíc ve svém životě. Lepší už to nebude .
|
MaMar |
|
(8.2.2021 16:56:48) Delete, "...mě třeba obličeje při poslouchání něčeho vysloveně ruší. Nejen teď při online výuce, ale i jako dítě ve škole." Jen bych chtěla upozornit, že ne všichni to mají jako ty (teda, vím, že to asi víš ) Je pravda, že jako dítě při výkladu ve škole jsem si taky často něco kreslila, ale občas jsem na učitele ráda koukla Je pro mne těžké, když musím něco/někoho vnímat jen sluchem, za kamery jsem ráda. My si teda při online hodinách hodně povídáme, učím na 1. stupni hlavně angličtinu a pak "povídavé" předměty - vlastivědu, přírodovědu, prvouku. Samostatnou práci zadávám zvlášť a jsem ráda, že některé kapitoly z přírodovědy a prvouky (měření, vlastnosti látek) jsme stihli v prosinci ve škole. Při online výuce se musím hodně soustředit, abych nezapomínala oslovit děti, které mají slabý signál a je z nich vidět jen jejich ikonka Teď před pár dny jsem v rámci svého druhého pracovního "miniúvazku" školila dospělé, a vnímala jsem to stejně. Na ty, co mi při sdílení prezentace úplně "zmizeli" z monitoru, jsem měla při diskusi tendenci zapomínat Takže si myslím, že i pro některé děti může být hodně náročné, když za celé dopoledne žádného učitele ani spolužáka nezahlédne.
|
Delete |
|
(8.2.2021 18:14:43) MaMar,
já taky proto píšu, že to jsem já, kdo není normální, ale přesto si myslím, že moje hodiny nejsou uspávací a opravdu mě děti vidět nepotřebují.
Že "pro některé děti může být hodně náročné, když za celé dopoledne žádného učitele ani spolužáka nezahlédne" vůbec nepopírám, akorát si nemyslím, že to tak někdo vysloveně má, že by celý den nikoho nezahlédl. Jen holt při matice a fyzice se pracuje bez kamer, což je max. jedna hodina denně.
My si nepovídáme, nebo teda povídáme, ale pořád mají na co hledět. Mám aplikace, kde jim můžu předvádět to, o čem mluvíme. "Normálně" jsme přes monitor měřili objem, ona je to teda záležitost spíš pro malé děti, ale i šesťáky bavilo číst, kolik vody se náhodně napustilo do nádobky, na které jsem navíc mohla měnit stupnice, takže procvičili přesně to, co potřebovali, tedy rozsah, velikost nejmenšího dílku, čtení ze stupnice. Když pak doma vyráběli vlastní odměrný válec, ve kterém měřili objem kamene nebo autíčka nebo vajíčka nebo zámku, uměli si vytvořit i tu stupnici.
Teď dodělali hustoměr a čeká je siloměr.
Já na děti nezapomínám, mám hozené okno s Teamsy na jiném monitoru, tam vidím seznam dětí a beru to postupně, navíc to je jedna z mých schopností, že si prostě pamatuju, kdo mluvil a kdo ne a i to, kdo moc mluvit nechce, takže to nechávám na něm a opravdu čekám, až se mi přihlásí. A i schválně předesílám otázku "Tak kdopak dneska ještě nic neřekl?", aby se mohli ti méně smělí připravit, že možná budou mluvit...
Při matice na monitoru, který sdílím (jeden ze tří, které používám) rýsuju, ale komentovat, co a proč dělám, nechávám děti. Aby nejen poslouchaly, co se jim snažím říct, ale aby si to opravdu uvědomily, co proč, jak....
Když počítáme, tak kromě ukázkových příkladů to dělám třeba tak, že zobrazím několik příkladů a schválně je nechám vybrat, aby každý počítal jiný. Pak si od nich nechám nadiktovat výsledky a nekomentuju správnost, takže se třeba sejde u jednoho příkladu 5 různých, u jiného ani jeden....pak dáme druhé kolo, zase si vyberou jiný a zase hlásí výsledky....velmi rychle se pak ukážou ty správné, ale počítat musí všichni, protože nikdo neví, koho se na výsledek zeptám jako prvního. Kdykoliv se můžou na cokoliv zeptat, ujistit se, že uvažují správně. Nakonec diskuze o tom, jak kdo řešil, vše správné píšu, takže každý má kontrolu a může si opravit. Ptám se, kdo v čem chyboval, snažíme se najít příčinu (opět diskuze všech, někdy schválně u nesprávného výsledku, kdy už všichni zapomněli, kdo ho nahlásil, je nechám hledat, proč k chybě došlo, zejména když to vede k tomu, na co si fakt musejí dávat pozor - jednotky, nebo že zamění dělence a dělitele). Pak všichni odešlou svou práci v hodině.
Když "vykládám", je to většinou formou problémového zadání. Dneska sedmáci vymýšleli, jak spočítat obsah lichoběžníku. Mají za sebou trojúhelník a rovnoběžník. Jejich nápady jsem zakreslovala, zapisovala, takže cestu přes dva trojúhelníky našli asi za tři minuty, pak ukázka, co udělá druhý lichoběžník, odvození vzorce přes základny, individuální řešení příkladů se společnou kontrolou a hodina byla v čudu. Jejich práce je přemýšlet, moje je psát to správně tak, aby si mohli to správné pak napsat a nakreslit a použít to v samostatné práci.
Někdy mám nachystané takové to cvičení, kdy každý rychle spočítá jeden příklad (klasicky převody), opět všechno mám na monitoru a píšu, co říkají, oni buď v pracovních sešitech nebo přepisují do sešitu, občas trochu napovím tužkou, takže ten, kdo počítá, se má čeho chytit...tam mám příkladů vždy podle počtu dětí ve třídě a opravdu vyvolám každého....
A podle sebehodnocení jim v matematice online hodiny prý nejvíc pomáhají ve zvládání učiva, tak to nemůže být všechno úplně špatně .
|
MaMar |
|
(8.2.2021 19:42:08) Delete, já ale přece nepíšu, že ty to děláš špatně. A taky jsem psala, že jistě víš, že lidé jsou různí. Píšu, jak to mám já - nemám dobrou sluchovou paměť, nebo nevím, čím to je, že je pro mě těžké orientovat se jen podle toho, kdo mluví, zatímco když účastníky můžu vidět, i když jen v malých okýnkách, mám pocit bezprostředního kontaktu a cítím se mnohem lépe. Tak jen říkám, že jsou nejspíš i nějaké děti, které mají potřebu vidět ostatní. A věřím, že u vás ve škole se nedívají celé dopoledne do prázdného monitoru, ale třeba u mého syna na učňáku ano, i když asi i proto, že když nemají kamery povinné, nikdo z učňů se nechce "shodit" tím, že si ji zapne. Ovšem nezapínají je ani učitelé, snad s výjimkou jednoho.
|
Delete |
|
(8.2.2021 20:04:12) MaMar,
je normální, že každému vyhovuje jiný způsob přijímání. A právě proto je dobře, když i učitelé mají možnost využívat jiné styly "vysílání". Jako jo, ideál by byl, kdyby každý učitel "vysílal na všech vlnách", ale to je utopie, každá má i své vysílací preference. Už to, když někdo alespoň občas přepne do jiného módu, je fajn.
Pokud by došlo k tomu, že budou pivinné kamery pro všechny (klidně jen pro všechny učitele), snavýhodní to tu skupinu dětí, které míhající se obrázky obličejů na pestrobarevném pozadí ruší. Nebudou mít úniku. U učitelů, kterým kamera nevyhovuje, se dá navíc očekávat zhoršení jejich práce, protože je to v rozporu s jejich běžným stylem.
Já byla vždy odmítač jediné správné cesty. Jsem si vědoma výhod kamery, pokud někomu kamera jako taková nevadí. Ale odmítám přijmout čím dál více podporovanou a šířenou "pravdu", že jedině s kamerou je výuka správná a dobrá.
Jinak co se týče výuky na učňácích, nedělám si iluze ani o té prezenční. Tam je gró v praktickém výcviku, v tom bývají učňáky skvělé, pak odborné předměty, n a ty všeobecně vzdělávací jsou prostě na chvostě. V distační formě, kde má výuka těch všeobecně vzdělávacích všechny výhody, se pak ten rozdíl projeví velmi výrazně, protože to, v čem je síla učňáku, najednou zmizí.
Mám zkušenost od dcery přítele, a to šlo o průmyslovku. V distačce je nechali úplně bez výuky a to šlo o maturanty. Češtinu ho stihla dcera doučit (na ústní přes noc, na didakťák několik týdnů), matiku bohužel zatím nemá . Odbornou maturitu zvládl levou zadní.
|
|
|
MaMar |
|
(8.2.2021 19:52:39) Delete, a líbí se mi, jaké aplikace používáš, tohle neumím, neznám, taky teda neučím fyziku, to by dopadlo Ale právě proto jsem byla ráda, že jsme mohli nějaké ty jednoduché pokusy v prvouce a přírodovědě dělat naživo ve škole - měřili jsme teplotu, vážili na různých typech vah, zkoušeli, které látky se rozpouští ve vodě, apod.
|
Delete |
|
(8.2.2021 20:16:20) MaMar,
jo, já trávím hodně času prolézáním netu a zkoušením všeho, co jde. Třeba na ty animace různých jevů a měření jsem přišla náhodou, když jsem hledala vhodnou tabuli na sdílení s možností rýsování pomocí klasických rýsovacích pomůcek. Ta jedna tabule to má v sobě schované...
Na naučení se čehokoliv mi stačí jen trocha času, abych si to osahala, to mi jde "samo", ale dojíždím spíš na ten čas a pak taky na to, že toho je prostě moc, takže je potřeba si vybrat jen něco a nechtít vše.
Pak zase začnu sklouzávat do stereotypu a za chvíli to přestane bavit i mě.
No a pak se tu dozvím, že je ve výsledku úplně jedno, co dělám nebo nedělám, protože jedu bez kamer, takže to je na stížnost a k ničemu .
|
Senedra |
|
(8.2.2021 20:26:44) Delete a jaký program jsi našla? Líbí se mi jak je z tohoto pohledu udělaná Matýskova matematika...
|
Delete |
|
(8.2.2021 21:00:38) presenter10.prowice.com
Lepší asi byl SmartNotebook, ale ten není volně dostupný.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(8.2.2021 15:37:19) Kat, jo přijde mi důležité vidět při interakci s učitelem obličej, podporuje to pozornost. To by mohl učit robot, kdyby to nebylo důležité. Nebo ty Podcasty si pouštět, to je vlastně taky jen namluvené. Osobně mi nepřijde pouze poslech pro výuku na ZŠ dostačující.
Co myslíš tím, že má žák pracovat? Pracuje v podstatě pořád - poslouchá, přemýšlí, píše, mluví... všecko je školní "práce" nebo lépe řečeno činnost.
|
Majákova |
|
(8.2.2021 15:45:21) Marko, ale i když jsou kamery zapnuté, stejně k očnímu kontaktu nedochází. Žádný učitel nemluví na kamerku, tu nevnímá. Stejně stříhá očima po obrazovce, sleduje obrazy, text, takže pak při výuce vypadá jako pako. Je velmi náročné něco vysvětlovat bez očního kontaktu. Mnohem hůře se vybavují slova. To jako byste mluvili do zdi.
|
Rodinová |
|
(8.2.2021 15:49:21) Jojo, to rika jeden pedagog z me rodiny, je nestastny:
Cely dny jenom mluvim do dirky, nevim, jestli na druhy strane nekdo je, spi, ji, soulozi ...
VS prednasky.
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(8.2.2021 16:19:57) Marko, mě při výuce nebo školení ruší, když mám koukat na přednášejícího (myšleno obličej). Pokud vím, má to tak docela dost lidí.
|
|
|
|