Yuki 00,03,07 |
|
(9.7.2019 20:13:38) Monty, není možný se pořád učit sociální dovednost na tom, že budeš pořád mluvit s někým, kdo ti nestačí, přesně jako ty maminky na RD potřebují aspoň Rodinu.cz. nadaný dítě potřebuje někoho, kdo sdílí jeho zájmy a má podobný způsob uvažování
|
Monty |
|
(9.7.2019 20:16:13) Yuki, no když si budeš pořád opakovat, že ti ten dotyčnej nestačí, tak asi ne. S takovým přístupem by ale nikdo nemohl být učitel, natož pak dobrý učitel, protože učit někoho, kdo mi ve výchozím bodu - počátku učení - nestačí a postupně se ve vědomostech zlepšuje je jaksi podstata učitelství.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.7.2019 20:23:11) Monty, ty si fakt myslíš, že děcko ve školce nebo na prvním stupni si pořád opakuje, že mu ten druhej nestačí? nebo že to někdo jinej říká? to asi těžko, tomu nemůžeš věřit ani ty, a přesto ty děcka nemají o čem si povídat, hledají někoho, s kým si budou rozumět, to je stejný, jako když si holčičky chtějí hrát s panenkama a kluci s autíčkama, taky si vzájemně moc nerozumí, teda až na výjimky, pak se to zvrtne v hru na doktora, kdy v lepším případě v zájmu výzkumu panence urvou nohu
teda je fatk, že já jsme si hrála vždycky s autama a panenky mě nebraly, ale vím, že většina holčiček o auta zájem nejevila, proto jsem si hrála s klukama a ne s holkama, asi jsem byla asociál, našla jsem si toho, s kým jsem si rozuměla :)
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.7.2019 20:31:25) Monty, a ještě - v době ,kdy vznikla ta zmíněná stará diskuse, rok 2012, bylo tvoje i moje dítě někde ve 3. třídě, tvůj syn si neměl se spolužáky o čem povídat a kamarády neměl, můj syn v té dob byl ve škole, kde si měl s kým povídat a kamarády měl, že bys synovi tenkrát říkala, že je něco víc než ostatní?
použij trochu paměť, fakt ty děcka musí vyzrát a taky musí najít partnery pro komunikaci, jako každý jiný, a pak jsou schopní dohnat to, kde jsou pozadu
|
Monty |
|
(9.7.2019 20:41:16) Yuki, já mu naopak na jeho stížnost řekla, že není nic víc než ostatní a tak si ty kamarády rychle našel. Resp. byli to víceméně ti samí kluci, jen od nich přestal očekávat hovory o něčem, co nikoho jinýho než jeho nezajímá.
|
Bouřka |
|
(9.7.2019 20:45:44) No a co bys dělala, kdyby hovory o tom svým neočekával, ale stejně nevěděl, o čem se s nima má bavit a zkamarádit by se mu nepodařilo?
|
Monty |
|
(9.7.2019 20:50:08) Bouřko, to nevím, protože od určité úrovně "intelektu", zvlášť ve věku devíti let už pokládám za pravděpodobnější, že to dítě normálně zvládne. Kdyby ne, asi bych přijala jako fakt, že má v tomto směru handicap a bylo by mi líto, že je mu všechna "inteligence" v praktickém životě k prdu.
|
. . |
|
(9.7.2019 20:55:22) No, Monty, a někdo se s tou lítostí nespokojí, protože je zbytečná. Při vhodné podpoře mu všechna ta inteligence vůbec nebude k prdu, ale naopak k prospěchu jeho i společnosti. Že máš syna sociálního génia, kterému stačilo říct "tvůj problém", a hnedka se skamarádil, to již víme několik dnů, ale světe div se, ne každé dítě je sociální génius
|
Monty |
|
(9.7.2019 21:07:03) Slupko, nemám syna sociálního génia. A taky si nemyslím, že člověk, který se neumí normálně bavit s lidmi a má pocit, že si s nimi nemá co říct, pokud nemají stejný zájmy nebo stejně vysoký IQ možná ve výjimečných případech může být společnosti užitečnej, ale spíš ne a navíc to za tuhle cenu snad ani nestojí za to.
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.7.2019 21:10:17) no jo, Monty, zatímco tys svýmu synovi řekla, že se nemá vytahovat a učitelce z že mu nemá dávat poznámky, já jsem našla školu, kde s tím uměli pracovat. tvůj syn byl otrávenej, mýho škola bavila, vidět tento rozdíl mi stačí
|
Monty |
|
(9.7.2019 21:24:04) Yuki, jenže na úrovni prvního stupně by mého syna nebavila žádná škola, jakýkoli přestupování by bylo zbytečný.
|
Bouřka |
|
(9.7.2019 21:26:54) Monty, proč by ho neměla bavit žádná škola? Co potřeboval tak nemožného?
|
Monty |
|
(9.7.2019 21:40:51) Bouřko, speciálního vůbec nic, jen to prostě není obsahem prvního stupně. A upřímně, nemyslím si, že je nějak žádoucí, aby to někde obsahem prvního stupně bylo.
Ke Slupčiným "prezentacím" - už jsem psala, že některé jeho zájmy nesdílí ani spolužáci na škole, která je tímto směrem zaměřená, pochybuji, že by to bylo na jakékoli jiné škole výrazně lepší.
Navíc na tom nudném stupni vznikla celá řada zábavných komiksů a různých her, na které syn i kamarádi myslím celkem rádi vzpomínají dodnes.
|
. . |
|
(9.7.2019 21:54:16) Obsahem prvního stupně má být pro děti to, co v tom věku zvládnou. Tak akorát. Ne s vyplazeným jazykem a ne levou zadní. S tím, co někdo někde sepsal jako normu (a ona celkem i značné části populace jakžtakž vyhovuje) to moc nesouvisí - holt nejsou všechny děti "v normě", jen cca dvě třetiny, v širší řekněme těch 95 procent.
|
Monty |
|
(9.7.2019 22:06:06) Slupko, OK, tak prostě ber jako fakt, že jsou rodiče, kteří netouží po tom, aby děti dělaly na prvním stupni to, co by pravděpodobně zvládly, protože se domnívají, že na to mají dost času na druhém a dál. On ten čistě socializační a zábavní prvek prvního stupně taky není úplně k zahození, zvlášť když znalosti z něj nejsou nijak zásadní.
|
. . |
|
(9.7.2019 22:17:17) Monty, a ty tedy vůbec neuznáváš, že dítě se od narození do dospělosti nějak vyvíjí, v různých obdobích se rozvíjejí různé věci, má to nějaké fáze? Myslíš, že by třeba mohlo dítě žít v polstrované větrané krabici a začít se učit až dejme tomu v deseti letech?
|
|
Lída+4 |
|
(10.7.2019 9:49:00) Monty, socializační a zábavní funkce prvního stupně taky není pro každýho výhra. Moc dobře si pamatuju, jak jsem se na prvním stupni nebetyčně otravovala - zábavnýho na tom nebylo vůbec nic, a o socializaci jsem nestála.
|
McGruber |
|
(10.7.2019 9:57:33) Reaguji jen na nadpis ohledně finanční podpory. To je hodně zvrhlej nápad. Tenhle stát se sotva dokáže postarat o nemohoucí a hendikepované a někdo by tyto peníze směřoval k někomu, kdo je vlastně zvýhodněný? Protože nadání a inteligenci lze považovat za zvýhodnění oproti ostatním. To je fakt hnus.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:10:02) withep, to nebyla ironie? já myslela, že jo, teda doufala jsem, teď jsi mě zmátla
|
withep |
|
(10.7.2019 13:18:33) Yuki, nevím přesně, co máš na mysli :) Ta diskuse už je totálně nepřehledná, nevidím vlákna.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:26:42) withep, reagovala jsem na to, žes vůbec reagovala na MCGrubera, nebo jak se píše
|
withep |
|
(10.7.2019 13:29:50) Já tu pár let vesmě nebyla, nevím, kdo to je, nějaký nový troll?
|
. . |
|
(10.7.2019 13:33:19) Ne troll, normální nick, který si stejně jako pár jiných myslí, že nadané děti jsou dost chytré na to, aby si pomohly samy.
|
|
|
|
|
|
McGruber |
|
(10.7.2019 13:23:55) whitep, ano nevím, jak byla myšlena finanční podpora, ale jestli od státu, tak to je prostě nemyslitelný ve chvíli, kdy matky samoživitelky nemaj co do huby atp.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:29:09) McGrubere, fakt si myslíš, že bez podpory nadání na tom bude naše ekonomika jednou líp? v některých zemích to už pochopili, samozřejmě podporují všechny, ale VŠECHNY znamená, že nikdo neočekává, že se nadaní postarají nejdřív sami o sebe a pak se budou altruisticky starat ještě o ostatní, i tady na diskusi je vidět, že ten, kdo nedostal žádnou podporu, odmítá podporu pro kohokoliv dalšího, to je cesta do pekel, minimálně do těch ekonomických.
|
McGruber |
|
(10.7.2019 13:37:46) Yuki, pojmenovala jsi to vlastně správně. Jenže je třeba si přiznat, že nežijeme v plně rozvinuté zemi. A neni dostatek podpory pro ty slabé. Takže ti ostatní mají prostě smůlu. Tak to je. Takže nevidím důvod podporovat někoho, kdo je schopnej dosánout průměru. Na víc tahle země prostě nemá. Krom toho, je tu plno gymnázií, VŠ, ZUŠ a dalších, co byste jako ještě chtěli?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:41:48) McGrubere, pokud naše zem není dost rozvinutá na to, abysme měli šanci na zvýšení ekonomiky, pak je s tím potřeba něco udělat, třeba podpořit ty, kdo by tím mohli hnout, ale pokud se budeme místo toho litovat a utápět v pocitu nemohoucnosti, pak se brzo dostaneme na úroveň Albánie
|
|
|
libik |
|
(10.7.2019 13:37:55) Yuki, genialita mi leží v hlavě, chtěla bych si výhledově s nějakým géniem popovídat, alespoň jednou, konkrétně o realitě. Já chápu tento rozhovor tak, že v nekonečném sledu teď si utváříme realitu sami včetně reality génia a jeho matky, chápu to, prosím špatně? Nemohla by ses zeptat když tak malýho? Dík https://video.aktualne.cz/dvtv/existujeme-jen-tady-a-ted-minulost-a-budoucnost-je-trochu-il/r~ef0d3084a0c211e9b16b0cc47ab5f122/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:35:58) a bohužel, bez finanční podpory to nejde, učitelé neví, jak učit všechny, potřebují se to od někoho dozvědět a školení zadarmo taky nejsou, i ti školitelé musí z něčeho žít, naše školství je dlouhodobě neuvěřitelně podfinancovaný, dokud se to nezmění, nezmění se školství, nezmění se učitelé, nezmění se výuka, nebude možná podpora bez přímých nákladů - intervenční hodiny jsou placený, jsou zbytečný, teda byly by zbytečný, kdyby učitelé věděli, jak pracovat s rozdílnýma dětma, jedno školení pro učitele, kde by se to naučil, by stálo míň, než kolik stojí intervenční hodiny pro jedno děcko na rok, a tak by se dalo pokračovat dál. Pro máme PPP, kde zjistí, že má děcko pomalejší nebo rychlejší vývoj a doporučí škole, aby s tím podle toho pracovali? to k ničemu není, dokud učitelé neví, jak konkrétně s tím děckem mají pracovat, jenže na škole se to neučili, školení nemají, doporučení ppp je jim tím pádem často úplně k ničemu. Nebylo by lepší dát finance do škol, na kurzy pro učitele a zrušit poradny? nebo je fakt omezit na nutný případy extrémních dětí? ale to všechno stojí peníze, ty peníze jsou investice do budoucnosti celýho státu, jen to TEĎ není vidět a spousta lidí nevidí dál než do druhýho dne a za dveře svýho bytu.
|
|
withep |
|
(10.7.2019 13:39:25) Takže nakrmení samoživitelek má mít přednost před vzděláváním nadaných dětí? To jsou dvě různé rozpočtové kapitoly, děti se speciálními vzdělávacími potřebami (mezi které patří i nadání) opravdu neužírají z koláče nízkopříjmovým rodinám. Každopádně jsou i horší rozpočtoví užírači, např. penamácká linka na toustový chléb nebo předražené agroferťácké pozemky vykoupené kvůli obchvatu, který stejně nebude, protože by rušil hosty v agroferťáckému hotelu.
|
McGruber |
|
(10.7.2019 13:43:16) withep, Youki, no teď jste to obě přesně popsali. Ale musíte se holt smířit, že v tomhle chlívě konvalinky jen tak neporostou. Těch 40 let zaostávání jsme zatím nedohnali. To je realita.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 13:46:10) Mc, nejvyšší čas s tím něco konečně začít dělat
mám přímou zkušenost s jednou maminkou samoživitelkou, která potřebuje tolik podpory, která není finanční, že by ses nestačil divit, ono to fakt není všechno jen o penězích, ale ty peníze tu podporu často umožňují a usnadňují
|
|
withep |
|
(10.7.2019 13:58:27) Grubere, poslední pokus. Ty nevíš, co je nadání (nápověda: název neříká všechno), a pokud ani vědět nechceš, nemá žádný smysl, aby ses k němu vyjadřoval. Nadání není luxus, o kterém bychom si mohli rozhodnout, jestli ho chceme nebo ne. Nadané děti se prostě v populaci rodí, a otázka je, jestli je necháme napospas nebo jim pomůžeme přežít, vyrůst a třeba i se uplatnit a posunout nás dál. Nepotřebují miliardy na ruku, potřebují JEN víc pochopení a reformu vzdělávacího systému, což ale tak jako tak potřebují i ostatní děti, potřebujeme ji my všichni, jinak se z toho dna nevyhrabem.
|
McGruber |
|
(10.7.2019 14:10:23) withep, reforma školství ano, nadaní ekonomiku nespasí, když si neporadí sami. Je mi fuk, jak definuješ nadání. A upřímně, ano, nadané děti mi lezou krkem, protože s nima mám osobní negativní zkušenosti. Tedy až v dospělém věku. Ale s reformou školství souhlasím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 14:15:56) nadaní dospělí byli kdysi nadanými dětmi, a protože každý z nich měl jiný lidi kolem sebe, někteří jsou zlí a nepřejícní a jiní jsou altruisti, jako všichni ostatní lidi na světě
ale zajímalo by mě, kdo jiný, když ne nadaní, tu naši ekonomiku spasí?
|
McGruber |
|
(10.7.2019 14:19:06) Yuki, pracovití a schopní se prosadit. Což je tedy svého druhu nadání
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 14:22:59) pracovitý dělník u pásu ekonomiku neposune, a schopnost prosadit se? třeba syn Monty nemá žádnou podporu. To může k něčemu být? podle mě je mnohem důležitější mít znalosti a umět je použít, chtít je použít, nebát se ukázat, že něco chci a umět to prosadit, a samozřejmě u toho umět zvážit míru rizika, ale neleknout se prvního klacku (pod nohama), ale to se nenanučí ve 30, to se musí učit od dětství
|
|
|
|
withep |
|
(10.7.2019 14:22:51) Takže přece troll Nic o tom neví, je mu jedno, co to je, ale kecat do toho bude.
Žijeme v jednadvacátém století, nehážeme ze skály jedince jenom proto, že nám lezou krkem. Vynakládáme miliardy korun na léčbu nemocí, které si lidi více či méně zavinili sami, nějaká ta kačka na osvětu a vzdělávání pedagogů, aby uměli lépe pracovat s dětmi různého druhu, nás nezabije (a jako bonus může snížit množství psychických onemocnění).
|
McGruber |
|
(10.7.2019 14:26:45) withep, argumentuješ jak nějakej fanatik. Tak jistě diplom z peďáku nemám...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 14:31:06) jakej fanatik?
|
|
|
libik |
|
(10.7.2019 14:30:48) Holky a vy víte něco z populárně naučné literatury, z toho, že ty děti mluví o těch válečných operacích a z toho, co vám řekl hodný pan psycholog?
Psychologie je mladá nicméně poměrně vážná věda, by mě zajímalo, jestli byste to tady stejným způsobem rozjely ve fyzice na základě 5 článku ve 100+1
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 14:37:08) libiku, první polovinu tvýho posledního příspěvku jsem nepochopila
k druhé polovině můžu říct asi tolik, že se nadání věnuju posledních přibližně 10 let, jezdím na konference, studuju všechno, co na toto téma u nás vyšlo, setkávám se s psychology, pedagogy, ... absolutně bez ohledu na to, že moje děti patří mezi nadaný, je mám totiž už vyřešený, teď už se o to zajímám kvůli ostatním, pracovně a tak nějak obecně
myslíš, že je to málo?
samozřejmě nežiju ve vakuu, takže kromě toho se téměř stejně intenzivně zajímám o opačný konec spektra, hlavně teda teď už zase o ty, kdo chodí na běžný školy, zajímá mě diferencovaná výuka, zajímají mě různý způsoby vzdělávání i hodnocení,
no a samozřejmě není možný rozumět extrémům, když by člověk neznal dostatečně ten střed, dostatečně široký střed, prostě celý spektrum od retardace po nadání, praxi mám s celou touto škálou, vím, jak péče dokáže děti změnit a posunout, ale taky vím, že někdy to nejde ani při nejlepší vůli, a zároveň vím, jak moc může absence péče uškodit, na celé škále.
|
Vaitea |
|
(10.7.2019 15:48:20) !k druhé polovině můžu říct asi tolik, že se nadání věnuju posledních přibližně 10 let, jezdím na konference, studuju všechno, co na toto téma u nás vyšlo, setkávám se s psychology, pedagogy, ... absolutně bez ohledu na to, že moje děti patří mezi nadaný, je mám totiž už vyřešený, teď už se o to zajímám kvůli ostatním, pracovně a tak nějak obecně"
Nic ve zlým to je , ale opravdu popis "tak nějak obecnýho zájmu"
Na jaké úrovni máš v tomto směru ověřitelné vzdělání?
|
Konzerva |
|
(10.7.2019 16:14:15) "Na jaké úrovni máš v tomto směru ověřitelné vzdělání?"
Vaiteo
a k čemu je to podstatné? Když Yuki napíše, že na toto téma kvalifikovaná není, tak to bude znamenat, že její názor na problematiku "nadání" je chybný, zatímco názor třeba Libika, která je stejně nekvalifikovaná, je správný?
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 16:43:19) Proč by proboha měla mít ověřitelný vzdělání? Nedělá poradenství, je matka, která je shodou okolností učitelka, takže může uplatnit to, co vlastní píli nastudovala, protože vzdělávání učitelů v tomto vázne. Pokud jde o věrohodnost toho, co jsme tu uváděli, stačí použít google a ověřit si příslušné informace. Předpokládala bych, že většina místních nicků rozezná relevantní zdroj od článku v Betynce. Dá se k tomu ledacos najít i v češtině, pokud se někdo nechce zatěžovat angličtinou. Že rodiče získají slušné znalosti o problémech jejich dětí, je vcelku rozšířený jev, přičemž míra těch potřebných znalostí bývá nepřímo úměrná tomu, kterak je o daném problému rozšířené povědomí a jak moc dostupná je nějaká péče a podpora. Protože pak to zhusta bývá na nich. To, co někde jinde zajišťují profesionálové, tak tady musí rodič zvládnout pěkně sám. Někdy mám dojem, že až vypiplám ta svoje nadělení, tak si pomalu budu moct dojít pro příslušný diplom s ohledem na to, co všechno budu muset obsáhnout
|
withep |
|
(10.7.2019 18:59:57)
Bouřko, mě už tohle celkem štvalo - že toho tolik vím, ale bez příslušného titulu mě všichni ti otitulovaní, nicméně nevědoucí, neberou vážně - až jsem se přihlásila ke studiu, že to teda ještě jednou na stará kolena zkusím
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 16:54:07) Vaiteo, sice ti do toho nic není, ale spolupráce s jedním státním ústavem, učím, osvědčení z konferencí, závěrečná práce k diplomu na toto téma, co máš ty?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 16:56:53) a rozhodně to sem nebudu skenovat 😀
|
|
Vaitea |
|
(10.7.2019 17:13:53) I.a II.atestaci Ph.D. WOS 598 Scopus 1020
IQ nevím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 17:24:36) Vaiteo, fajn, co z toho na vztah k tomuto tématu?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 17:27:34) akorát že jsme se od diskuse na rodinným serveru dostaly na rádoby akademickou debatu, když se vytahují tituly, to sem ale nepatří, klidně se můžeme sejít někde jinde, tam to probrat víc vědecky
|
. . |
|
(10.7.2019 17:36:44) Tak hlavně na to rozpoznat, zda je pro osmileté dítě lepší, když se ve škole nudí, pospává a čeká na odpoledne, až bude moci jít samostatně do knihovny, nebo když se normálně učí, nemusí mít člověk zrovna doktorát.
|
Monty |
|
(10.7.2019 17:44:19) Drobný problém bych viděla v tom, že celá řada psychologů (tedy odborníků) bere nudu jako věc pro děti prospěšnou a naopak varují před přílišnou stimulací zvenčí.
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 17:52:51) Monty, tak už zaznělo, že intelektuální nuda ve škole je něco jiného, než ta běžná, která opravdu v nějaké míře prospěšná mít může. Minimálně ty děti nemají možnost si nějakou tu činnost vymyslet a realizovat, každý se kreslením nezabaví a ne každý učitel bude ochoten to tolerovat. Jo, občas nějaké vyčkání na něco brousí trpělivost, ale blbý je, pokud se nudí většinu času.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 18:00:07) Monty,s tím samozřejmě souhlasím, ale těžko najdeš psychologa, který by schvaloval nudu ve škole, a to v převaze nad prací, nudu má dítě zažívat doma po práci, aby mohlo vypnout mozek, ale ne tam, kde má pracovat, samozřejmě pár minut pro oddech, ale záleží na míře
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 18:01:44) nuda totiž slouží k tomu, aby člověk vymyslel, co bude dělat s volným časem, ve škole by volný čas měl být minimálně, to by tam jinak nemuseli chodit
|
|
Monty |
|
(10.7.2019 18:09:55) Ale to je přece ulpívání na modelu, který vůbec nemusí být funkční, natož "správný"; pokud bychom se shodly na tom, že dítě se má část dne učit a část dne nudit, je dost jedno, jestli se učí ve škole a nudí doma nebo naopak. Na bojovnice proti systému dost konzervativní postoj.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 18:26:05) Monty, tak teď fakt nevím, jak reagovat, jako učitel bych byla nadšená, že můj úkolem v práci je nechat děti nudit se, ale jako rodič chci, aby se tam moje dítě učilo a jako daňový poplatník odmítám platit daně za to, že se děti ve škole nudí, převažují negativa tebou vymyšlenýho modelu
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 18:50:59) Monty, tak to fakt jedno není. Od učení je škola a rodič nemá odpoledne čas ji suplovat a asi málokteré dítě si vystačí se samostudiem. Krom toho řada dětí (a i dospělých) senzitivnějších na podněty je odpoledne už dost unavená a ta pozornost a schopnost se koncentrovat upadá.
|
Monty |
|
(10.7.2019 18:56:51) Bouřko, od učení je škola je zase lpění na něčem, co "bylo zavedeno" a tudíž to tak "musí být". Fakt mě to překvapuje, samý progresivní myšlenky tady a pak taková koženost? A k upadání pozornosti, jistě víš, že lidé mají různý biorytmus, během staletí různě rozhazovaný tím, co "by se mělo"; já jako sova funguju dopoledne jen na autopilota, nejlíp se mi pracuje večer, jen tedy kvůli tomu nepožaduju, aby byly školy pro sovy, co by začínaly ve čtyři odpoledne. I když by se mi to taky moc líbilo.
|
. . |
|
(10.7.2019 19:14:35) Monty, myslím, že jsme tu naopak všechny velmi konzervativní v základním jednoduchém požadavku, aby škola poskytovala vzdělání všem dětem.
|
Monty |
|
(10.7.2019 19:25:20) Slupko, njn, ale pomíjíte skutečnost, že školství je CELÉ špatně a jednotlivé extrabuřty pro nadaný Pepíčky (nebo pro kohokoli jinýho) to nespasí. Když budeš bydlet v zemljance a zatoužíš mít doma bazén, tak není řešení zatopit ji vodou, ale postavit úplně jinej dům a ten bazén si vybudovat v něm. My máme školství, který neprošlo žádnou zásadní reformou od roku (tuším) 1861, kdy bylo zakázáno žáky tělesně trestat, byť se to stejně dělalo ještě dlouho potom a chceme po něm, aby dokázalo smysluplně vzdělávat všechny žáky. To je holej nesmysl, nemůže to fungovat. Nejdřív se musí změnit systém z gruntu a pak teprve v rámci toho nového systému řešit potřeby jednotlivců.
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 19:31:23) Monty, jak moc je reálná takováhle změna systému v dohledné době? To mají být potřeby těch jednotlivců roky či dost možná desetiletí ignorovány? Jo, bylo by to ideální řešení, ale...zrovna tohle mě akorát v jiné oblasti živí Mám ideální řešení a tvrdou realitu a nějak to musím vybalancovat.
|
Monty |
|
(10.7.2019 19:34:35) Bouřko, naprosto nereálná, proto se holt musí každý postarat v první řadě sám a od systému žádný zázraky nečekat. Na reformě školství se nedají nahnat hlasy ve volbách, ani když ji slíbíš, a když už něco náhodou slíbíš, stejně se na to po volbách vysereš (to mluvím za vítězné strany ve volbách, aby bylo jasno).
|
|
|
. . |
|
(10.7.2019 19:37:28) Monty, není to holý nesmysl, cesty i v současném systému jsou, však ono není třeba zas tak moc. Příklady jsme tu uvedly, a kromě toho kolikrát stačí osvícená učitelka a méně dětí (lze i v současném systému). Chce to ale více osvěty - pochopení problému, vzdělávání pro pedagogy, více alternativ (státních a i soukromých se státním příspěvkem), ... no prostě to, co tu píšeme již iks dnů.
Změnu z gruntu je potřeba udělat podle potřeb jednotlivců. Neexistuje žádná šedá masa, pro kterou ji dělat. To je podstata té zgruntové změny - že poskytne prostor pro přiměřený rozvoj každému dítěti.
Nebo opravdu ty školy zrušme.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 19:50:13) zrušit školy? fajn, soukromý hodiny bude vždycky někdo potřebovat a bude to jednodušší a přínosnější a nejspíš i pro mě výhodnější 😁
|
|
Monty |
|
(10.7.2019 19:54:40) Slupko, ale vy jako cestu ignorujete řešení se na ten systém prostě z větší části vybodnout a nehledat žádný "jiný řešení", protože ani "jiný řešení" nevyhovuje všem dětem, ať už jsou nadaný nebo nenadaný jak chtějí. Není to ani Yuki popisovaná škola, ani osmiletý gympl, protože většina víceletých gymplů pořád jede Rakousko-Uhersko a žije v domnění, že se dítě nejlépe zabaví tím, že se bude učit nazpaměť mraky nesmyslů, které jsou k ničemu. Mně vůbec nepřijde hrozný, že se někdo ve škole nudí, protože - zřejmě na rozdíl od vás - neznám děti, který baví všecko všecičko, a ani neznám takový, který v nějakém předmětu vědí vždy stejně málo nebo stejně "hodně". Pokud takový renesanční typy fakt existují, tak půjde o počet na hranici statistické chyby. Můžou být a jistě jsou děti, co mají dobrou paměť a tudíž ze všeho dobré známky, i když je jim nějaký předmět u prdele, ale i ty se budou nudit, pokud je něco zajímat bude a budou v tom směru "napřed".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:00:19) Monty, mně taky nevadí, když se dítě ve škole občas nudí, dokonce mi nevadí, když se nudí dejme tomu v biologii, která ho nebaví, ale vadilo mi, když se nudil v matice, které se chce věnovat, vadilo by mi, kdyby se nudil většinu času, který tam musí být, on tam totiž musí být, s já chci, aby čas využívali smysluplně, aby si potom mohli odpočinout a věnovat se tomu, co jim dejme tomu k něčemu bude, jako je sport, hudba, zábava, ale nudit se a pak volný čas trávit učením je pitomost taky je fajn, když se naučí oddělovat čas práce a čas zábavy
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:09:51) Yuki, ale jak můžeš na prvním stupni vědět, čemu se nějaký dítě chce věnovat? Já asi neznám žádný "geniální dítě", ale znám pár dětí, který jsou řekněme dobrý nebo nadaný na matematiku. Na prvním stupni se nudily, protože byly o něco dál, počítaly do tisíce, když se probíralo počítání do deseti, uměly dřív zlomky apod., ale furt na úrovni toho prvního stupně, neřešily v první třídě kvadratický rovnice. A jo, zrovna tyhle děti šly na víceletý gympl, nicméně šly tam jako dobří matematici, co jsou o něco napřed, ale v ostatních předmětech nijak "mimořádně nadaný" nebyly a pochybuju, že by se na tom víceletém gymplu nikdy a v ničem nenudily. No a pak jsou děti třeba jako můj syn, kterej vůbec celou prvostupňovou matiku nesnášel, nebylo jak poznat, že by ho nějaká matika mohla bavit, protože na prvním stupni by mu jednak nikdo kvadratický rovnice řešit nedal a druhak by to těžko v sedmi letech uměl. Prostě jsou jeho zájmy nebo řekněme silný stránky mimo obsah prvního stupně, a troufnu si tvrdit, že nebude jediný dítě, co to tak má. Proč bych měla (já nebo jinej rodič s dítětem podobnýho typu) zkoušet, jestli náhodou není "nadanej" na něco, co ho aktuálně vůbec nebaví, když je vysoce pravděpodobný, že buď narazí v průběhu času na něco, co ho bavit začne, nebo holt ne a nebude ho to bavit nikdy... a vůbec nic se nestane?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:23:00) Monty, mě už to nebaví, nadaný prostě je nadaný, nestane se jím až v dospělosti, nějak se projevuje, nemusí být a většinou ani není nadaný ve všem, na prvním stupni nepotřebuje podporu takovou, že by se věnoval něčemu konkrétnímu s tím, že to bude jednou dělat, ale potřebuje mít možnost dozvědět se to, co ho zajímá, hledat svou cestu a měnit ji, vůbec to není o kvadratických rovnicích na prvním stupni
a když jste s tu tak oháněly tou psychologii, tak je správný, podle výzkumu psychologů, že dítě má dělat tolik, aby se nenudilo, ale aby jste stačilo, prostě téměř na maximum svých schopností
|
Lassiesevrací |
|
(10.7.2019 20:27:24) Yuki, pokud máš nějaké dobré odkazy k problematice nadaných dětí, můžeš je sem, prosím, hodit? Nebo mi je poslat na Lassie66@seznam.cz (?)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:28:53) lassie,z mobilu ne, ale pak z pc pošlu
|
Lassiesevrací |
|
(10.7.2019 20:29:29) Děkuji
|
|
|
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:28:25) Yuki, mě to taky nijak zvlášť nebaví, ale snažím se pochopit, co teda znamená "potřebuje mít možnost dozvědět se to, co ho zajímá, hledat svou cestu a měnit ji" na prvním stupni ZŠ, v roce 2019, když existuje internet, bezpočet všemožných publikací a ve větších městech pro určitý typ zájmů i nějaké ty kroužky a tudíž to dítě tuto možnost MÁ a nikdo mu ji naopak nemá možnost vzít.
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 20:31:19) Monty, to dítě na prvním stupni potřebuje průvodce, internet mu je platný jen omezeně.
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:33:56) Bouřko, předpokládám, že to dítě se nevylíhlo z náhodně nalezeného vejce a má tudíž nějaké rodiče.
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 20:38:32) Jo, a ty rodiče chodí do práce a často mají další děti, v běžný den fakt není moc času se tomu dítěti extra věnovat.
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:40:55) Bouřko, ale vždyť o žádný extra věnování nejde, prostě mu prozradíš, kde nějaké informace najít, pracovat s nimi snad umí samo, když je mimořádně nadaný. Co si pod tím "extra věnováním" mám jako představit?
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 20:46:14) Monty ne, ani malý nadaný dítě nepracuje s informacemi samo, potřebuje se to naučit jako ostatní, akorát to zvládne dřív. Extra věnování - no třeba si s ním sedneš k tomu internetu a vyhledáváš ty informace, bavíte se o nich, dáváte je do souvislostí, vysvětluješ dosud neznámé pojmy...
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:39:39) Monty, spousta rodičů chodí do práce, dojíždí, stará se o domácnost a má víc než jedno dítě, nemají čas ani chuť suplovat školu
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:35:36) Monty, on ten druhák třeba ještě neumí úplně sám třídit informace, ani vyhledávat, ani kombinovat různý poznatky, potřebuje někoho, kdo mu s tím pomůže a kdo tomu dá nějakou smysluplnou formu a někdy i dohled, od toho by učitelé měli být
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:38:51) Yuki, ale vždyť jste tu před týdnem psaly, že mimořádný nadání se vyznačuje hovory o vylodění v Normandii, který si dítě umí dát do souvislostí a neodříkává jen vyčtený z encyklopedií, jakýho k tomu má průvodce? Už druhý týden čekám na nějaký konkrétní příklad, jak tedy ten učitel má fungovat u dítěte, který má dle okolností buď mimořádný nadání nebo obsedantní specifickou zálibu, co přesně s ním má v té škole dělat?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:41:48) Jak na pracovat učitel s dětmi jsme tu už psala
|
Monty |
|
(10.7.2019 20:45:33) Yuki, tak jsem to asi nezaznamenala. Můžeš mi prosím nějak stručně napsat, jak tedy ten učitel pracuje s dítětem, co se zajímá o vylodění v Normandii? A pro jistotu teda i to, jak dítě k tomu zájmu přišlo, protože z tvého psaní vyplývá, že samo asi ne, protože ho někdo musí navést.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:46:38) Ne, Monty, už nebudu opakovat nic z toho, co jsem napsala, už mě to fakt nebaví
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 20:47:57) mám totiž pocit, že jenom čekáš na jakoukoliv nejasně napsanou věc, abys mohla být proti a dokazovat, jaká je to všechno pitomost, jak je péč o nadaný nesmyslná a zbytečná
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:00:29) Yuki, no tak neodpovídej, není to povinný. Ptám se, protože mám prostě jiné zkušenosti, a to i s dětmi, které bych za mimořádně nadané neoznačila, a těm se nikdo systematicky nevěnuje, že by s nimi seděl a něco jim vysvětloval a ukazoval, sama jsem ani dítěti s jen specifickým zájmem nic nevysvětlovala a neukazovala, tak mě to prostě zajímalo. Tak asi zůstaneme u toho, že máme každý jinou představu o tom, co je to nadané dítě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:03:28) Monty, číst umíš, tak si přečti, co píšou jiní, odborníci
http://www.nadanedeti.cz/pro-rodice-typicke-projevy
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:08:15) Yuki, njn, ale já tam čtu "v oblastech svých zájmů prokazují nadané děti výbornou schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti, soustředění, a to již od velmi útlého věku. A nemusí se jednat jen o zájmy. Schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti od útlého věku je typická charakteristika nadprůměrně nadaných dětí", ne "rodiče s nimi sedí a něco jim vyhledávají, ukazují a vysvětlují".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:13:35) Monty, když se děcku nebude nikdo věnovat, asi těžko jeho zájem vznikne, myslím zájem o vědění, ne konkrétní zájem, já jsme taky syna nevedla ke geologii, tu jsem nesnášela, ale on prostě tuto oblast našel, až ji zvládl podle svých potřeb, tak ji opustil a přešel k matematice, a kdyby to nebylo opravdu to ONO, tak by šel zase jinam a tak to má být, ale posadit děcko k počítači a myslet si, že to stačí, to je blbost maximální
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:25:06) "...když se děcku nebude nikdo věnovat, asi těžko jeho zájem vznikne"
Yuki, no a to si přesně nemyslím, protože mám opakovanou (nikoli ojedinělou) zkušenost s tím, že vznikne.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:27:44) že by se třeba sedmiletý dítě bez předchozí informace začalo zajímat o křemičitany? no dobře 😀
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:30:30) "...že by se třeba sedmiletý dítě bez předchozí informace začalo zajímat o křemičitany"
Yuki, ono k té informaci, že existují nějaké křemičitany dojde postupně, víš. Přes širší zájem, který k nim vede. Nezjeví se mu najednou v hlavě osamocené křemičitany a nezačnou na něj volat "zajímej se o nás, neb jsme cool".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:32:09) ano Monty, musí postupně, ten začátek zájmu je třeba v zájmu o pohádky, který mu někdo čte
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 21:18:08) Monty, a ty máš dojem, že debata nevyžaduje koncentraci? To dítě ty informace nějak zpracovává, třídí si je, klade otázky...Jo, můžeš mu pustit dokument, když ješte nečte, ale i tam ocení nějakou vazbu.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:21:04) ale vysvětlím tu koncentraci v oblasti zájmu, patří sem třeba to, že dvouletý dítě vydrží třeba hodinu nebo dvě poslouchat čtení pohádky, nebo vydrží skládat puzzle, nebo stavět lego, nevrhá od jedné činnosti ke druhé, ale vidíš na něm tu snahu pochopit, zvládnout, dotáhnout do konce
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:22:35) a proto je třeba těžký odhalit nadání u adhd, kteří nevydrží a projevují se jinak, s tím ale zkušenost v předškolním věku nemám
|
. . |
|
(10.7.2019 21:26:46) nadání s adhd se projevuje např. jaksi "přímo" - tedy tím, jak snadno a rychle chápe, naučí se kde co jen tak, mezi dvěma skoky či záchvaty vzteku či lítosti, nachází svoje originální řešení...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:29:39) Slupko, ono je to u těch klidných líp poznat, i ten zájem i ten výsledek
|
. . |
|
(10.7.2019 21:33:27) Yuki ano, to rozhodně, já jen jak je to s neklidnými batolaty - prostě vidíš, jak to spíná, i když tomu věnuje jen krátké soustředění (z pohledu mnohých vlastně žádné). Klasická škola je samozřejmě pro adhd velký problém, ale to ti asi nemusím vysvětlovat
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:36:13) Slupko, já mám doma jedno normální se symptomy adhd, ale to nevydrželo u ničeho ani než se stihlo zeptat, takže jak to vypadá u batolat nadaných s adhd se ráda dozvím, ono se to hodí vědět
|
. . |
|
(10.7.2019 22:04:44) Yuki, tak takový extrém zas neznám. V rodině máme dva takové, na otázky čas najdou, mají různá období během dne i v řádu dnů - když jsou odpočatí, celkově v pohodě, tak se soustředí, zaberou se do činnosti...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 22:15:15) Slupko, to moje nejmladší mělo dost náročný začátek, a po těch starších nemohl být rozdílnější 😁
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 21:29:32) I ADHD v oblasti zájmu dokáže projevit delší koncentraci, ale nebude to hodina, ale 20 minut, ale furt výrazný rozdíl od obvyklých tří minut
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(10.7.2019 21:32:35) Ale to snad každej vydrží dýl u toho co ho zajímá než u toho co ho nebaví.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:34:13) jistě, jenomže u těch nadaných to jde do extrému, dokážou nevnímat potřeby těla, jenom aby nasytili mozek
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(10.7.2019 21:37:15) I to neni tak neobvyklý, ze se do něčeho zaberou az se počůraj nebo zapomenou najíst.
|
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 21:36:00) Tak principielně jde o to, že to výrazněji přesahuje míru obvyklou v daném věku, pokut to neni zrovna to adhd, kde se to komplikuje.
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
|
(10.7.2019 21:24:33) Monty, to je přece všeobecně známý fakt, že surfování po internetu je zabiják koncentrace i u dospělých, natož u dětí. Moje nadané děti naštěstí prožily většinu dětství bez internetu, samozřejmě jsem se jim věnovala a četla si s nimi a učila je vyhledávat si informace, stejně tak manžel a dětí prarodiče. Dneska by to nebylo jinak, vůbec by mě nenapadlo dítě posadit před počítač a říct, jso nadanej, tak hledej. Co je to za hloupost?
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:28:11) Janino, kromě internetu jsou taky ještě knihy nebo dokumenty. I když ty teda dnes také děti sjíždí spíš na internetu. Třeba moje dítě to tak dělalo, není sice geniální (naštěstí), ale že by jen máchalo klackem, to se taky nedá říct.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:31:12) no a ty knihy mu musíš dát, ten dokument najít, musíš mu číst, dokud neumí, musíš s ním o tom mluvit
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:38:10) Yuki, mluvit s ním o tom nemusíš, a pokud jde o to, že koupíš knihu/DVD, tak to zas nezabere tolik času, aby se to dalo brát za "extra věnování". Jako peníze to stojí, to je fakt, ale zas nemyslím, že je nutný pojmout to tak velkoryse jako já, lze to jistě i bez těch nadstandardních investic.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:40:07) Monty, proč se stydíš za to, že máš chytrý a asi i nadaný dítě a že ses mu jako malýmu věnovala?
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:48:44) Yuki, nikoli, píšu ti pouze, že jsem s ním nikde nad ničím neseděla, nic mu nevysvětlovala a žádnýho průvodce/mentora mu nedělala. Já pouze jeho zájmy platím a od určitého věku se občas "obětuju" a nechám si odvyprávět něco, o čem vím prdlačku nebo vyplním test. Ovšem ten věk teda nebyl až tak úplně školkovej ani prvostupňovej, a že v tom nevidím známku žádného "mimořádného nadání", kterýmu by bylo potřeba se speciálně věnovat v rámci základního vzdělávání.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:53:58) je možný že mu četla babička, nebo s ním byla u těch dokumentů, možná o tom ani nevíš
|
Monty |
|
(10.7.2019 21:59:47) Yuki, ale kdepak, babička nic takového nedělala, ta mu četla leda pohádky před spaním, když byl hodně malej. Což ale dělá asi skoro každej, ne? To přece není žádné "extra věnování".
|
|
|
Bouřka |
|
(10.7.2019 21:55:45) Takže ve škole se mu nikdo nevěnuje, protože žádané umí, tak ať se nudí, však se nic nestane. A doma se taky nedočká, má si vystačit s knihama a videem. To je dost smutný a asi to pro své dítě leckdo chtít nebude, já teda určitě ne.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 21:59:17) Bouřko, možná to má být důkaz extrémní schopnosti dítěte, ale mně to připadá jako extrémní odmítání rozumu, a asi i špatná paměť maminky
|
Monty |
|
(10.7.2019 22:07:58) Yuki, ale to není špatná paměť maminky, maminka ví moc dobře, co dělala a co ne. A dítě to ví taky, teď tu proběhlo, tak jsem se ptala. Jistě tě potěší, že přiznal "trochu mě mrzelo, že jsem si o tom neměl s kým povídat, protože to nikoho nezajímalo". Neměl, no. To už tak v životě chodí, nemá to spousta lidí, resp. většina, co má obskurní zájmy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 22:18:59) ale jistě, Monty, jen ti nejlepší z nejlepších se zajímají sami od sebe o něco ,o čem jim nikdy nikdo neřekl, jenom jim dal dokument a knížku, oni sice neuměli číst, ale jim to tak stačilo, spokojeně se nudili a přitom vymysleli, že se budou zajímat o dejme tomu Normandii
|
Monty |
|
(10.7.2019 22:21:19) Yuki, ach Bože, já tu druhý týden píšu, že se dítě nudilo VÝUKOU ve škole, nikoli že se pronudilo dětstvím, umělo se prostě zabavit jinak, možná právě proto, že bylo zvyklý se věnovat samo sobě a vymýšlet si samo vlastní aktivity. Ty to pojímáš dramaticky jak antickou tragédii, ale že někoho nudí prvouka, kupecký počty nebo vyjmenovaný slova neznamená nic víc, než že ho nudí přesně ty uvedené činnosti.
|
JaninaH |
|
(10.7.2019 22:32:32) Nudění se ve škole není tragédie, ale je to strašně, strašně otravný.
|
Monty |
|
(10.7.2019 22:37:09) Janino, to je sice možný, ale ono to někdy nejde jinak. Snažím se to tu vysvětlit druhej tejden. Marně. Tady všichni vychází z představy, že co dítě (ať už nadaný nebo ne), to zvídavé stvoření, které lze správným přístupem v rámci prvního stupně zaujmout prakticky čímkoli, jenže v reálu to tak univerzálně nefunguje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 22:40:44) omyl Monty, já se ti tu snažím vysvětlit, že dítě se ve škole nudit nemá a dokonce ani nemusí, jen je potřeba tomu trochu pomoct
|
Monty |
|
(10.7.2019 22:47:20) Yuki, tak znova. Máš dítě, který prostě nezajímá nic, co je předmětem učiva na prvním stupni. Možná trochu přírodopis, kde ho učitelka nechává v hodinách vykládat místo ní a zaměstnává ho referáty. Jinak vůbec nic. Ano, můžeš ho mít po dobu prvního stupně v domácím vzdělávání, ale na to každej rodič nemá kapacitu a třeba to ani nechce, protože vidí ve škole určitý socializační prvek a navíc to dítě do školy chodit chce, samo si ji vybralo proto, že očekávalo, že do ní bude chodit nejvíce dětí, které už zná ze školky (není zrovna jásavě extrovertní, takže dává přednost známým dětem před cizími). Přínos toho, aby se dítě na prvním stupni učilo to, co se učí na druhým nevidím veškerý žádný, to mi přijde lepší, když si o pár let prodlouží "školku".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 22:50:06) já vím, tvýho syna by nebavilo být ve škole, kde by se mohl věnovat svým zájmům, moje kluky to naštěstí bavilo 😊
|
Monty |
|
(10.7.2019 22:54:52) Yuki, OMG, tak znova. Nevím, jaké zájmy kompatibilní s výukou na prvním stupni měli tvoji synové, můj syn neměl žádnej. To, co ho v rámci školy začalo bavit se prostě učí až na druhým a i kdybych teoreticky připustila, že se to třeba mohl ve škole učit o rok dva dřív, tak nevidím problém v tom, že to nedělal. Nic mu neuteklo. A taky je docela dobře možný, že by ho to o ty dva roky dřív ještě ani nebavilo, to se dá dost těžko odhadnout.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 23:31:52) Monty, proč už zase? copak dějiny letectví se učí na prvním nebo druhým stupni? nebo nanočástice? nebo třeba křemičitany do hloubky? fakt ne, přesto se tomu na dobré škole s dobrým učitele může dítě věnovat, pokud ho to zajímá, už na prvním stupni, škola se přece nemá omezovat na to, aby odučila nějaký věci, co se mají odučit, ale má rozvíjet zájmy, pokud nějaký jsou, no a nadaní ty zájmy mají a mají je většinou dost neslučitelný s běžným pojetím školy, prvního stupně zvlášť, to není žádná výjimka, to je normální, u nadaných
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.7.2019 23:34:07) a to, co chytrý děti ve škole nebaví, se dá učit i tak, aby je to bavilo, nadaný zvlášť, protože jsou schopní střídat spoustu různých metod, rádi zkouší dívat se na věci různým způsobem, nejdou rychle dopředu, jdou možná o kousek rychleji, ale hlavně do hloubky a do podstaty, proto je to baví
|
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 7:02:50) Jestli se tady nezaměňují některé věci. Jako "nuda, protože mě to dostatečně nezaměstná" a "nuda, protože mě to extra nebere". My mluvíme spíš o tom prvním. Když osmák bude hodinu počítat příklady prvního stupně, tak asi bude znuděnej až na půdu z tupé práce, bez ohledu na jeho vztah k matematice. Když bude počítat příklady na úrovni jeho schopností, tak i když matiku nemusí a vůbec ho to netěší (=nudí ho to), tak má zaměstnanou hlavu. Chvilkové nudy tohoto charakteru zná asi každý, to je v pořádku (já když přepisuju záznamy a data, tak se taky nudím, ale udělat se to musí a můžu se těšit, až to bude hotový a budu si s tím moc pohrát ). Blbý je, když je to převládající stav. Přičemž to první z hlediska školy, považuju za horší, protože s tím lze něco dělat. To druhý je náročnější, ale zrovna u nadaných dětí se dá do nějaké míry kompenzovat dobrým nastavení toho prvního, ony obvykle rády zaměstnávají mozek obecně, nemusí mít jen to svoje. Takže Montík se nemusel ve škole na prvním stupni dobře bavit, ale mohl být zaměstnanej. V tomhle asi mají výhodu ti, kteří trpí celkovou zvídavostí , oproti těm, kdo mají spíš vyhraněné zájmy. Tohle byl asi i problém mý sestry, která na gymplu sice byla přiměřeně zaměstnaná, ale většinou ji to nepřinášelo žádné hluboké uspokojení. Ale tam to teoretické řešení mělo, střední jsou různého charakteru a nikdo neprndá, že se mládež rozčleňuje podle schopností a zájmů , u těch základek je to horší. Ale o to víc bych řekla, že ty děti potřebují v rámci té školy, ne doma, mít alespoň kousek toho svého, třebas podchycené IVP nebo tou hodinou intervence, aby si na té škole našly něco dobrého.
|
|
Kudla2 |
|
(11.7.2019 8:59:39) Monty,
jestli ono to nebude tím, že tvůj syn je bezpochyby asi velmi nadanej a chytrej kluk, ale ne MIMOŘÁDNĚ nadanej, natož GENIÁLNÍ, takže se bavíme o úplně jiný kategorii než u Yuki a nemůžeš to dost dobře porovnávat.
(Pro jistotu, kdybys náhodou chtěla začít vykřikovat nějaké posměšky o zneuznaných géniích, tak já si myslím, že i moje děti spadají do úplně stejné kategorie co Montík - jsou bezpochyby velmi nadané a chytré, ale ne MIMOŘÁDNĚ nadané, natož GENIÁLNÍ),
|
libik |
|
(11.7.2019 9:14:17) Kudlo, už se tu jednou řešilo, že nazývat něčí dítě zkomoleninou matčina nicku je nepřípustné, i kdyby byl dotyčný blbý jak 3 Lojzové dohromady.
Jinak nemohlo dojít k ničemu jinému než k tvému závěru, matky, co nechápou nebo mají jiný názor, jsou prostě málo nadané a jejich potomci ani nemluvím. V tom duchu nevěřím, že ty bys neměla geniální děti, podívej se na sebe
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 9:32:24) No to musela být výživná diskuse. A proč že je to nepřípustné? Někoho to pohoršuje? V tomto případě sice jméno známe, ale já ho třeba vytahovat nechci a většinou tomu tak stejně není. Mně osobě pan Bouřka, malej Bouřka a malá Bouřka nechávají zcela v poklidu.
Jinak osobně si myslím, že do mimořádného nadání s vysokou pravděpodobností spadá jak Monty, tak její syn. Bez ohledu na to, jak často se s ní neshodnu.
|
libik |
|
(11.7.2019 10:34:54) Jedná se o třetí osobu, fakt vám to přijde normální?
|
|
libik |
|
(11.7.2019 10:36:27) Malej Bouřka není malej Buřík, nevidíš rozdíl? Jinak tedy slovo malej, pokud všichni víme, že se jedná o člověka na prahu dospělosti, je taky ke zvážení.
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 10:47:51) To by bylo spíš malej Bouřík, ne? Každopádně, Bouřík nebo Buřík, nijak mě to nepohoršuje. Buřinka by bylo přímo hezké . No a malej tady beru ve smyslu junior. Navíc Monty junior je tady s náma, co se narodil. Manžel je pro řadu starších osob, znajícího od dětství, furt Jeník, i když už je šedivějící
|
Kudla2 |
|
(11.7.2019 10:49:02) Bouřko,
v Knoflíkový válce byli dva bratři, starší Bouřka a mladší Buřinka
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 10:51:12) Vidíš, to je jedna z klasik, která mě minula
|
|
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 10:56:44) Teď jsem si vzpoměla na historku své tchyně, jak v práci tu a tam zmínila Jeníčka, a pak se jednou pubertální, předčasně vytáhlý Jeníček přiklátil se svýma 185cm a vyvedl osazenstvo poněkud z míry
|
|
|
K_at |
|
(11.7.2019 11:04:01) Libiku, malej = potomek, junior/ nick = ke komu zmineny jr. patri. Dela se to tu roky, pokud nekdo zmini "mala Kat", netusim, kde v tom videt urazku.
|
|
Konzerva |
|
(11.7.2019 12:42:23) "Malej Bouřka není malej Buřík, nevidíš rozdíl? "
Ne, nevidím. Myslím, že v tomto jsi poněkud přepí....á.
|
|
|
|
Okolík |
|
(11.7.2019 10:04:53) O takové diskusi tedy nevím. Nazývat rodinné příslušníky odvozeninami z nicku mi naopak přijde vhodné a přehledné. Skutečná jména naopak považuji pro použití v diskuzi za nevhodná. Montìk , podle toho, co o něm jeho matka píše, mimořádně nadaný je a drobné extrabuřty mu poskytnuty byly, jak školou tak rodinou, hl.matkou. I když Monty to za žádné zvláštní zacházení nepovažuje...
|
|
Kudla2 |
|
(11.7.2019 10:47:28) Libiku,
myslela jsem, že moje formulace je naprosto blbuvzdorná, ale jeví se, že nikoli, a že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
To s tím nickem vůbec nekomentuju, protože se to tu používá naprosto běžně a není na tom nic urážlivého (osobně to považuju za vhodnější než "propíchnout" jméno, navíc třeba "malá Libiková" tu padlo asi tisíckrát, aniž by ses vůči tomu jakkoli ohradila. Takže to sis teď účelově vycucala z prstu, abys mohla vystupovat ublíženě.
Ten poslední odstavec je už od tebe vyložený chucpe, nechápu, jak můžeš takto drze ignorovat VÝSLOVNĚ napsané "myslím si, že je velmi nadanej a chytrej" a přetavit to do "matky, co nechápou nebo mají jiný názor, jsou prostě málo nadané a jejich potomci ani nemluvím."
Navíc jsem Montíka zařadila do stejné kategorie jako své vlastní děti (velmi nadaný a chytrý, ale nikoli geniální), kdybych používala tvůj styl diskuse, tak bych teď začala fňukat, jak mi urážíš děti.
|
libik |
|
(11.7.2019 11:13:21) Kudlo, já jsem se svým IQ v míru, na rozdíl od mnohých zadupaných talentů, drzé je uvažovat zde (jakkoliv) o jiném dítěti, které jsi nikdy neviděla a také neuvidíš (jelikož ve své prezentované podobě ani neexistuješ)
Jenže propírání syna Monty je jeden z pilířů tvého zdejšího angažmá a má nemalý podíl na tom, že počet tvých příspěvků v jednom dnu zdaleka přesahuje číselnou výši IQ i těch největších géniů se specifickým myšlením.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.7.2019 11:33:29) vypadá to, že se téma dokonale vyčerpalo 😁
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 11:41:42) Ještě si můžeme dát kolo na téma, jestli když byl problém s nadáním v dětství, tak se cítíme celý život zadupané nebo se jen snažíme zúročit nějakou zkušenost Každopádně mě čekají přízemní záležitosti a frčím obstarat žvanec pro výživu mozku a těl malých Buřinek.
|
libik |
|
(11.7.2019 11:51:22) mně by vyhovovalo nějaké fakt fér přehledné téma, třeba "Jste chytré nebo hloupé, mají to děti po vás?"
že by se jednou provždy vědělo
|
Monty |
|
(11.7.2019 11:52:50) Libiku,
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.7.2019 11:53:54) libiku, super nápad 👍 ale děti bych do toho netahala, stačí, když se pochválíme my, děti probíráme pořád někde
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.7.2019 12:14:18) no právě nejvyšší čas poslat potomky k vodě a věnovat se sobě
a našemu iq,eq,cq...
|
|
Okolík |
|
(11.7.2019 12:30:24) Cairo, to je nepochopení diskuse. Zde se neřešilo jen iq potomků.
|
|
. . |
|
(11.7.2019 12:41:23) No moment Cairo, IQ neřešíme, to je bez debat
|
|
|
McGruber |
|
(11.7.2019 13:14:29) Libik, k tebou navrhovanému tématu, abych tuto myšlenku podpořil. Jsem hloupý a děti nemám. Držim palce, ať se to rozjede.
|
libik |
|
(11.7.2019 13:47:56) McGruber, zkusíme to tady, jsem ráda, žes začal, jaké je to je?
Já, upřímně řečeno, nevím, někdy si říkám, "veverko, ty jsi chytrá jak rádio", pak se zamyslím a řeknu si "může být chytrý člověk tlustý?"
|
. . |
|
(11.7.2019 14:18:41) Může, libiku, může. To jsou nezávislé veličiny.
|
libik |
|
(11.7.2019 14:23:54) No, já ti nevím, Slupko. Člověk, který myslí na takové kraviny jako je BMI 28, nemůže mít žádné zázračné nadání. Myslela jsem to tak, že chytrý člověk to neformuluje vůbec.
A pak to byl odkaz na South Park "Ó jak jsi chytrý a vůbec nejsi tlustý"
A co ty? Jsi chytrá nebo hloupá? Ptám se vážně..
|
Vítr z hor |
|
(11.7.2019 14:48:34) "Člověk, který myslí na takové kraviny jako je BMI 28, nemůže mít žádné zázračné nadání. "
No, já ti nevím, Libík. To nebude o inteligenci. Můj neuvěřitelně inteligentní švagr, špičkový kardiochirurg, za jehož zázračné nadání dám ruku do ohně, dokázal v období počátku plešatění utratit majlant za nesmyslné přípravky všeho druhu na růst vlasů, i když musel vědět, že jsou úplně k ničemu. Chytří lidé nemusí dělat vždycky jen chytré věci...
|
Bouřka |
|
(11.7.2019 15:04:40) "Chytří lidé nemusí dělat vždycky jen chytré věci..."
Jo jo, že IQ není samospásné si vždycky silně připomenu pokaždé, když na mě bulvár vyplivne Karla Janečka
|
|
libik |
|
(11.7.2019 15:04:42) Větře, ale to je pěkný
|
|
|
. . |
|
(11.7.2019 14:53:08) libiku, nejsem moc chytrá, ale mám vysoké IQ - to jsem ti tu již psala párkrát, vždy když jsi se ptala, jednou včetně konkrétních čísel.
Ve výplatnici se vyznám a při výměně žárovky vypínám příslušné pojistky.
EQ podprůměrné, snažím se to kompenzovat tím IQ, jak je tu občas vidět tak ne vždy úspěšně
|
libik |
|
(11.7.2019 15:08:06) Slupko a lidé s vysokým IQ nejsou chytří? Jak to přijde?
Jestli ty nemyslíš, že nejsi vychytralá nebo praktická.
Stejně se mi zdá, že momentálně strašně letí "nemít vysoké EQ" (a neuklízet).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(11.7.2019 15:09:55) teď je moderní CQ, akorát že někde to překládají jako kulturní a někde jako kreativní, tak nevím, naštěstí nevynikal ani v jednom, tak mi to může být jedno
|
Yuki 00,03,07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|