Slonisko |
|
(12.2.2018 22:22:48) Právě jsem díky této diskuzi zjistila, že se píše Eskymák a indián. Jinak mám pocit, že největší problém češtiny a češtinářů je právě to hraní si na pravidla. Jako jo, když to člověk všechno umí, tak v tom pak vidí určitý "pattern", který vypadá jako logické pravidlo, ale když se pak jde do hloubky, tak je to většinou definice kruhem.
Aneb jak jsem onehdá vysvětlovala synovi, když víš že se píše shořet, tak to tak napiš a nepiš do písemky zhořet jen proto, že paní učitelka říkala, že změna stavu je se z na začátku.
|
Monty |
|
(12.2.2018 22:33:16) Slonisko, i když to umíš, vidíš obrovský množství výjimek, který prostě lidi v hlavě normálně nenosí. Taky proč by měli. Zrovna nedávno jsem narazila na to, že skloňování množného čísla slova "kněz" nedávají ani lidi, co vydávají církevní literaturu. Očekávám, že to taky nějakou chytrou hlavu napadne dát do diktátu nebo do přijímaček, protože se to přece "dá naučit".
|
Federika |
|
(12.2.2018 22:40:04) Monty, klidně dají. Jak jinak mají oddělit to "zrno od plev", jakkoli debilně to zní? Oni udělají nějaká kritéria, podle kterých si ak můžou vybrat. Žádný přijímačky a světě nejsou úplně fér a žádný metody nejsou nejskvělejší. Teď dali na většině místech pryč i ty OSP, který přece jen víc ukazovaly na schopnosti než jen získaný znalosti.
|
Monty |
|
(12.2.2018 22:42:13) Federiko, to nezní debilně, to je debilní. Uvažovat v roce 2018 jako za Rakousko - Uherska.
|
77kraska |
|
(12.2.2018 22:45:50) Monty, takhle - podle mne - vypadaly vsechny konce velkych civilizaci.....babrani se v nesmyslech
|
|
Federika |
|
(12.2.2018 22:59:02) Ale tak to je, Monty.
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:03:59) Federiko, co jak je? Že se prosívá podle toho, kolik blbin se kdo naučil nazpaměť? Je, ale souhlasit s tím znamená zakonzervovat to navždy. S vědomím toho, že to to tvoje zrno oddělený od plev z větší části stejně zapomene.
|
Federika |
|
(12.2.2018 23:06:55) Jenže je fuk, jestli s tím souhlasíš, prostě to tak je. Když něco chci, podívám se, co za to chtějí, rozmyslím si, jestli to za to stojí mně a pak jednám. Když chci prolézt přijímačkama, musím se naučit i věci který se mi nelíbí, nebaví mě, nesouhlasím s nima a ještě je musím umět dostatečně rychle, jinak smůla, no. Nemusím to dělat.
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:08:53) Federiko, to je pořád dokola. Ty s tím souhlasíš, protože na tu hru přistupuješ. Pokud na to bude většina přistupovat, nezmění se nikdy nic.
|
Federika |
|
(12.2.2018 23:12:02) Hehe, Monty a co děláš ty? Ty s tím nesouhlasíš a proto tvůj syn jde na ty přijímačky teď?
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:15:35) Federiko, takže myslíš, že se proti tomu bojuje tím, že všichni půjdeme po absolvování devátý třídy doplňovat regály do obchoďáku? Tahle debata fakt nemá cenu. Ty to prostě nepochopíš.
|
Federika |
|
(12.2.2018 23:17:11) Ale vždyť ty taky ne, děláš úplně to co já-nechceš, aby tvý dítě doplňovalo regály, tak ho pošleš na přijímačky. na ty s velkýma písmenama) Jen já to chtěla u všech dětí dřív než ty, to je všechno.
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:22:07) Federiko, rozdíl mezi námi je mimo jiné v tom, že mu ty kraviny do hlavy necpu, nevytvářím mu žádné manuály a nečekám, že bude nosit v hlavě všechno, co si nějaký c. k. úředník na MŠMT vymyslel. Naopak čekám, že případné vzdělání použije k tomu, aby tohle smýšlení co nejvíc vykořenil.
|
Federika |
|
(12.2.2018 23:24:21) Já jim ty kraviny do hlavy taky necpu, oni sami znají požadavky přijímaček, neměli s tím nikdy problém. ve škole se určí kromě těch velkých písmen, který jsou schopný se naučit komplexně za chvíli, soustu různých kravin, i na vejšce se budou učit spoustu různých kravin a pokud budou chtít dostudovat, budou muset.
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:33:41) "...Před přijímačkama jsem svým dětem připravovala rozsáhlou tabulku, bylo to možná deset listů A4"
Federiko, tomuhle říkáš "necpaní" a "jsou schopny se připravit samy"? Tak to potom jo.
|
Federika |
|
(12.2.2018 23:36:38) Úplně normální. Právě proto,že je to jeden z nejtěžších problémů češtiny, snažila jsem se jim pomoct. Deset listů, barevně odlišená tímata, to je jeden referátek, takhle přehledně by si to fakt asi nesepsali. Navíc ten mladší se ani jinak moc na přijímačky nemohl připravovat , ta škola měla vlastní testy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Puma |
|
(13.2.2018 9:20:45) "Jenže je fuk, jestli s tím souhlasíš, prostě to tak je. Když něco chci, podívám se, co za to chtějí, rozmyslím si, jestli to za to stojí mně a pak jednám. Když chci prolézt přijímačkama, musím se naučit i věci který se mi nelíbí, nebaví mě, nesouhlasím s nima a ještě je musím umět dostatečně rychle, jinak smůla, no. Nemusím to dělat."
S tím nesouhlasím. Pro mne nepřijatelný způsob jak v životě fungovat. Říct si, "tak to je a ten kdo s tím nesouhlasí a nepřizpůsobí se má smůlu", je prostě debilní.
Smysluplné je, aby se prostřednictvím přijímaček vybrali nejvhodnější kandidáti pro studium, což se neděje, takže je třeba usilovat o to, aby nastala změna - dát najevo nespokojenost, systém bojkotovat, poukázat na nedostatky, iniciovat změnu.
|
Federika |
|
(13.2.2018 9:26:33) Pumo, vždyt už to několikrát měnili. Přijímačky za nás byly čistě znalostní-taky blbý. Pak to měla každá škola jinak, někdo měl čistě znalostní, všeobecný rozhled, šlo hlavně o naučené znalosti, neodhalovalo to zrovna schopnosti, možnosti, potenciál, zájem.Pak Scio, dobře, mně se to docela líbilo, šlo tam spíš o logiku a postřeh,čtenářskou gramotnost. Ale spoustě dětí to taky nesedělo. Teď jsou přijímačky jednotný, má to mít nějaký smysl, budiž, neví, mně se nelíbí. Každopádně nikdy a nikde nejsou a nebyly přijímačky vždycky úplně objektivní. Mají prostě nějakej selektivní charakter, ten holt musí mít, když není kapacita a těžko vymyslíš naprosto spravedlivej způsob.Tam patří třeba i to, že dítě přijde k přijímačkám vystresovaný, nemocný, nemá "svůj den" atd) Smůla, no.
|
Eudo |
|
(13.2.2018 9:34:57) Frederiko, u nas se deti znamkovaly az od 8. tridy. To mi pripada tak nejak lidstejsi - dite neni stresovany ani rodici, ani uciteli. Rodicum s pritomnym ditetem se 2x (na nizsim stadiu 4x) za rok podavaly pisemne a ustni posudky pri 20 min. pohovorech - soustredenych na diskuzi s ditetem, co mu jde a co ne (to i na tom nejvyssim stadiu do 9. tr. vcetne vysvedceni). Konzervativni Vlada pred nekolika lety vymohla znamkovani od 6. tr., na nekterych skolach dobrovolne od 4. - 5., na zkousku.
Prijimacky se nikde nedelaji. Na gymnazium jsou prijati vsichni podle bodovaciho systemu (=vyber - vyssi pocet bodu za katdou znamku =lepsi vyber na pozadovany smer).
Totez na Univerzitu. Zadne prijimacky, prijem dle bodovaciho systemu + povinne predmety k oboru (treba na teologii nepotrebujes mit stejne gymnazialni kurzy z matematiky jako na inzenyra).
A funguje to cela leta. Hodne dlouha.
|
Federika |
|
(13.2.2018 9:39:11) Eudo, ani moje děti nebyl v prvních ročnících známkovaný. Vyhovovalo mi to. U nás se přijímačky musí dělat. kapacita víceletých gymnázií zdaleka nestačí a jet podle známek-bodů, je u nás nesmysl. Je to dáno různou kvalitou škol a různým způsobem známkování. Mám část rodiny v Německu a hodně by mi to vadilo,synovec nemohl na gymnázium po 4. třídě, měl horší známky z čehosi, s učitelkou se neshodl či co. Tady může zkusit jít na gymnázium každé dítě, jen musí udělat přijímačky. A VŠ-tam to občas i funguje-naberou všechny a pak se to vyselektuje.
|
Eudo |
|
(13.2.2018 10:07:54) U nas je povinnosti skoly se "postarat" o "dite" do 20 let. Cili vsichni - ca 99% - prechazeji na stredoskolske vzdelani, ktere se nazyva gymnazium a ma ruzne obory, vcetne ucnovskych (ktere se tak ale nenazyvaji). Prechazeji na nej i ti, kteri nesplnuji podminky - jsou umisteny do takovych jakychsi "doplnovacich" oboru - tady na to je nazev, chodi tam 16. leti, kteri nemaji znalosti odpovidajici nejnizsi znamce, a doucuji se predmet, ktery posleze odzkousi jejich puvodni skola. Je to celkem kombinovane - deti si vybiraji "kurzy", ze kterych se skladaji ruzne obory, a o ty kurzy (jestlize odpovidaji znalostem=znamce ze zakladky) muzou studovat spolecne s tim doplnovanim znalosti zakladni skoly. Zadene stredoskolske specializovane vzdelani neexistuje a kazde gymnazium ma za povinnost prijmout vsechny 16. lete po devitce. Takze nekteri z nich se hlasi na opravare aut, jini na Vedecke kurzy, ktere potrebujou treba ke studiu na lekare, jini na jazykove kurzy (a k tomu pak jsou povinne predmety jako materstina, matematika a anglictina, ktere musi mit vsichni, ale posledni treti rocnik se lisi - ti opravari treba nepotrebuji ten nejvyssi stupen, ktery musi odstudovat ti, kteri chteji pokracovat na vysoke. Ale i ti ho muzou studovat, kdyz planujou Vysokou skolu). Ono je to tezke vysvetlit - ale proste vsichni na to stredni vzdelani jdou a do 20 ho maji za ukol nejak dodelat. Pak za ne prebira odpovednost pracak, kdyz te gymnazialni urovne nedosahnou, a jestlize se Jim nepodari ziskat nejake zamestnani, musi si to gymnazium stejne postupem casu dodelat na gymnaziu pro dospele - ty kurzy, ktere Jim chybi. Pri tom muzou i pracovat, jestli neco sezenou.
Kazdy rok se s ohledem na zajem o ty ktere obory pocet prijimacich bodu meni PO PODANI prihlasek, kazde gymnazium ma prijimaci pocet obvykle ruzny. Nejvyssi pocet je kolem 240 bodu, zak si muze vybirat jakykoli obor.
|
Konzerva |
|
(13.2.2018 10:15:14) To mi připadá šílený. Držet nějaký lempla nebo pitomce nebo někoho, kdo nemá studijní předpoklady ve škole do 20 let.
Mně přišel nejlepší systém za mého mládí s tím, že bych nechala 9 let ZŠ a zredukovala ty zbytečné vš humanitního směru.
|
Eudo |
|
(15.2.2018 22:11:02) Nojo, a co teda s tema pitomcema maj delat? Tady zadne pomocne prace neexistujou, a nechat ho valet Doma a cekat jak a kdy s e to vyvrbi? Kdo ho bude zivit?
|
|
|
|
|
|
Puma |
|
(13.2.2018 10:11:32) "Tam patří třeba i to, že dítě přijde k přijímačkám vystresovaný, nemocný, nemá "svůj den" atd) Smůla, no."
Jo, to je fakt smůla.
O znalostech by mělo rámcově vypovídat vysvědčení, které se při přijímání ke studiu zohledňuje. Zkoušky by podle mého měly cílit na práci s právě získanou informací, logické uvažování, kreativitu při zpracovávání informací, všeobecný přehled...selektivní charakter by se u takových přijímaček uplatnil ještě selektivněji.
Scio se mi taky líbilo víc, podle mě právě logika a postřeh vystihuje hlavní studijní předpoklady, motivaci ke studiu by mohlo zase spíš vystihnout vysvědčení (kdyby to dobře šlo, asi by to chtělo i zásadní změnu školního systému).
|
|
|
Federika |
|
(13.2.2018 9:33:18) Navíc, Pumo, oni u těch přijímaček fakt zase žádný zázraky nevyžadujou. A fakt je, byť to nemusí platit vždycky, že i u děti přijatých na základě těchto přijímaček je pak vidět, že ti, co byli na prvních místech v těchto testech, si vedu hodně dobře i nadále ve studiu,takže bych tak úplně netvrdila, že "se neděje to, že byli vybráni ti nejschopnější. Děje se jen to, že někteří další schopní vybráni nejsou a naopak proplujou (někteří) ti, kteří tak úplně schopní nejsou. To je tak ale všude na světě, u všech typů přijímaček. A posléze i u přijímacích pracovních pohovorů.
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:03:26) Federiko, neděje se to tam, kde nejsou. To už i "přijmeme všechny do průměru XY" je "spravedlivější". Při současné podobě přijímaček může těžko kdo vymyslet něco horšího. Ale u nás to určitě zvládneme.
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:05:56) Monty, není. Představ si, že by brali děti do průměru 1,2. Co by se asi tak stalo?
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:11:27) Federiko, vůbec nic, to je srovnatelně blbé s tím, jak je to teď.
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:21:51) Vybavuju si, že někdy na začátku měl třeba Porg přijímačky tak, že nejdřív se dělali jejich vlastní přijímačky, ani Scio ani Cermat, te tehdy ještě vůbec nebyl. Na základě toho byl přijatý některý děti a ty pak odjely, na jakýsi pobyt, cosi jako "praktický zkoušky, assessment, fungování v kolektivu a tak. A na záklaldě toho pobytu si pak definitivě vybrali. Asi pak měli ten"svůj výběr" , určitě lepší než jen na základě jakéhosi Cermatu, ale musely to bejt teda nervy...
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:28:35) Federiko, no, to je taky možnost, udělat něco jako nulťák (místo devítky) a "vybírat" teprve pak. Jenže v našich podmínkách by to bylo dost těžko proveditelné, protože na jedné škole by bylo v nulťáku 1000 dětí a na druhé tři. Takže by asi nějaký předvýběr musel fungovat tak jako tak, aspoň na nějakou dobu, než bych se změnilo "společenské klima".
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:32:07) hehe, "nulťák" by teď chtěl můj nejstarší syn, před vejškou..Že jako aby měl čas se pořádně rozhlídnout
|
|
|
|
|
|
|
Puma |
|
(13.2.2018 10:27:58) "Děje se jen to, že někteří další schopní..."
Jenže tímhle způsobem často neprojdou schopné děti vynikající svým nekonfomním přístupem ke studiu i samotnému bytí. Právě tyhle děti, obzvlášť už v nižším věku, potřebují jiný přístup k informacím. A to je taková škoda!
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:31:19) Ano, Pumo, tak to je. Ale spíš u přijímaček po té páté třídě. Na čtyřletá gymnázia (většinu) je už mnohem snazší se dostat, o středních školách už vůbec nemluvím. Tam má rozhodně šanci i takový dítě.
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:34:53) Federiko, to je minimálně v Praze velký omyl. Když se podíváš na výsledky PZ, tak ta míra "navrčenosti" je skoro všude vysoká a v případě, že CERMAT musí povinně být 60 % hodnocení nemáš moc jak "zachytit" děti, o kterých píše Puma.
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:38:16) Já nemám s Cermatem prakticky žádnou zkušenost, oba moji kluci dělali Scio, OSP scio nebo vlastní testy. Mladší sny je Cermat zkoušel, třikrát, na tý Zatlance přišlo mi to víc takový školácký,o znalostech, nic, co y neměl zvládnout, zároveň ale alespoň pro mě-nic, co by nějak zásadně určovalo který dítě víc nebo míň patří na gympl.
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:41:30) Federiko, ale vždyť to je právě ten problém, že to jsou JEN školácký znalosti.
|
Federika |
|
(13.2.2018 10:48:33) Monty, v tom si snad neodporujem. Já taky nevím, proč školní znalosti, naučený, mají prioritně vypovídat o studijních schopnostech.
|
Monty |
|
(13.2.2018 10:53:30) "Já taky nevím, proč školní znalosti naučený, mají prioritně vypovídat o studijních schopnostech."
Federiko, protože to je jednoduchý, není u toho potřeba nijak přemýšlet a to přetrvávající Rakousko - Uherské myšlení tomu napomáhá. Takhle se udělá test, kde jsou školní znalosti, vyinkasují se prachy, nikdo se moc nepředře, rodiče jsou většinově spokojení... a není to byznys jen pro CERMAT, těží z toho školy (základní i střední), které nabízí placenou přípravu na PZ, těží z toho nakladatelé, co vydávají sborníky vzorových testů atd. atd. Už to je samozřejmě dost nefér, protože studijní schopnosti dítěte nemusí být přímo úměrné možnostem peněženek jejich rodičů.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marta. |
|
(12.2.2018 22:46:38) Monty, taky jem si všimla v novinách, že kněží jsou oříšek.
|
Monty |
|
(12.2.2018 22:48:26) Marto, zjevně se ti nešťastníci dostali ke vzdělání za pomoci tučného úplatku. Jinak si nelze vysvětlit, že by s takovou fatální neznalostí mohli projít sítem.
|
Monty |
|
(12.2.2018 22:55:30) Jitys, no, v množném čísle se skloňují kněží - kněží - kněžím - kněze - kněží - kněžích - kněžími.
|
|
|
Marta. |
|
(12.2.2018 23:04:24) Monty, ten 4.p.mn.č. je kněží, ne "kněze"
|
Monty |
|
(12.2.2018 23:07:41) Marto, není, teď jsem si to ověřovala na Wikislovníku.
https://cs.wiktionary.org/wiki/kn%C4%9Bz
|
Marta. |
|
(12.2.2018 23:08:49) Monty, já se taky podívala. Tak vidíš, taky jsem udělala chybu.
|
|
|
sovice |
|
(12.2.2018 23:10:37) Marto, slovník spisovné češtiny (1994), internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český uvádějí 4.p.mn.č. jen kněze. Příruční mluvnice čestiny (1995) uvádí "v N pl. tvar kněží, další tvary podle typu paní" (tam by se ten 4.p.mn.č. "kněží" vešel) Tak si vyber
|
Marta. |
|
(12.2.2018 23:13:44) sovice, díky, tak aspoň nějaká útěcha.
|
|
Konzerva |
|
(13.2.2018 9:42:49) A víte někdo "kněz", jednotné číslo, 5. pád?
napadá mě: a) Knězi! b) Kněže! c) Knězo! d) Kněžo! e) Kněžoure! f) Černoprdelníku! g) Otče! h) Hej ty!
(Já typuju b), můj otec by řekl f), prababička g) a moje dítě h))
|
K_at |
|
(13.2.2018 9:45:00) Konzervo a jinak Knezi...??
|
Konzerva |
|
(13.2.2018 10:07:35) Tak jsem si to vyhledala a je to "Knězi!"
A ty máš za 1.
|
|
|
Federika |
|
(13.2.2018 9:46:19) Můj táta taky f). Má kvůli tomu pořád spory s mým manželem
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(13.2.2018 10:12:44) já bych řekla a)
|
|
|
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(12.2.2018 23:05:17) To je zasadni znalost a dovednost,toto.
|
|
|
|