Kamisi |
|
(13.2.2017 13:29:56) Proč zrovna v šesti letech? Proč ne v pěti nebo v osmi? Proč by se nemohlo každé dítě naučit číst tehdy, když k tomu dospěje? A učit se i další věci tehdy, když ho začnou zajímat? Proč se děti mají přizpůsobovat škole a ne škola dětem? Položili jste si někdy podobnou otázku? Nebo stávající systém máte natolik pod kůží, že ho přijímáte jako daný fakt?
|
Kamisi |
|
(13.2.2017 13:30:16) Přikládám odkaz na článek, který mi přijde hodně smysluplný: http://www.svobodauceni.cz/clanek/proc-se-maji-deti-ucit-cist
|
Alena |
|
(13.2.2017 13:44:50) Ja si take myslim, ze klasicka skola je nevyhovujici, ze se ma prizpusobovat detem atd, mam deti v alternative, ale otevru clanek, po par radcich narazim na "A dítě, které se v tomto období nenaučí patřičně číst a psát, je diagnostikováno jako dyslektik, dysgrafik, dysortografik, dyskalkulik (dys můžete přilípnout dnes na všechno, snad jen s dyskotékou byste ve škole nepochodil i) a muzu to zavrit. Takovehle blaloleni Olionek bohuzel podobna temata diskredituje a alternativce stavi v ocich vetsinove spolecnosti na roven cvokum.
|
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:06:29) Buchli, on problém asi bude v tom, že i při soukromém vyučování je dost nalajnované státem, kdy co má dítě umět. Nicméně poslední dobou mám čím dál větší dojem, že kdyby se vynechala nemalá část toho, co se probírá na prvním stupni a ten čas se věnoval spíš nějakému rozvíjení potřebných schopností než nalejvárně vědomostí, tak se houby stane. Ty vědomosti podle mě děti poberou ve vyšším věku podstatně rychleji a efektivněji.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 14:12:23) Bouřko, vidíš, mně naopak přijde, že na prvním stupni se neprobírá skoro nic, co by dítě nemohlo pochytit i bez docházky do školy. Proto také je nejspíš v této fázi povoleno domácí vzdělávání, protože těm triviálním základům lze dítě naučit i bez školní instituce, má-li na to rodič čas a prostor.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:19:51) Anett, já mám v podstatě podobný názor. Že většinu toho dítě v podstatě absorbuje mimoděk a co je podmět a přísudek a vyjmenovat násobilku klidně může počkat.
|
Žžena |
|
(13.2.2017 14:24:23) Na kdy chceš čekat s násobilkou?
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:29:25) To není o konkrétním věku, spíš o přístupu. Podle mně by bylo lepší je nejdřív naučit nějak logicky a matematicky myslet. A pak teprve do nich heftit nějaký číselný řady a písemné násobení a dělení. Nemám tím na mysli, že by vůbec neměli tušit, co násobení a dělení je. To na úplně bazální úrovni a zcela intuitivně objevilo i mé 5leté dítě.
|
sovice |
|
(13.2.2017 14:33:46) Máš chytré dítě. I ty méně chytré potřebují nějaké základní vzdělání.
|
|
. . |
|
(13.2.2017 14:36:44) Tak zrovna číselný řady jsou dost o tom matematickém a logickém myšlení, a žádné "heftit" ve spojení s nimi nedává smysl.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:42:53) Slupko, jenže při klasickém vyučování se nejdřív naučíš něco automaticky vyjmenovat a ne ten princip. Chtělo se to jak básnička bez porozumění. To jak to odvodit bez nutnosti tu básničku umět a bez otrockého postupného sčítání, to člověk musel objevit sám časem.
|
Žžena |
|
(13.2.2017 14:44:57) Bouřko, touž není pravda. I to seznámení se s principem tam dnes je.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:51:18) Seznámení tam bylo i za nás, ale nikdo s tím nepracoval.
|
|
|
. . |
|
(13.2.2017 14:53:30) Bouřko, mám dojem, že máš o "klasickém vyučování" zkreslené představy. Snad nikde (v ČR) se (již) neučí násobilka pouze nebo primárně pamětně. A i kdyby, tak je možné se takové škole vyhnout.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 15:13:37) Slupko, ta násobilka sloužila především pouze jako zástupný princip.
|
. . |
|
(13.2.2017 15:19:36) Bouřko, "zástupný princip" -tím máš na mysli, že násobilku jsi uvedla jako příklad způsobu výuky? Tedy že klasická výuka na dnešní ČR škole je "navrčet se a nepřemýšlet"? To si nemyslím. A znovu: pokud to tak někde je, není přeci nutné tam dítě dávat.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 15:41:31) Ne takhle úplně jsem to nemyslela. Spíš že je to celý málo zaměřený na rozvíjení toho přirozeného myšlení a spíš orientovaný řekněme na nějaký akademický konstrukty, které by podle mě právě mohly počkat. Když si vezmu, co všechno a jak do sebe dítě nasaje, než jde do školy. Ty konstrukty by podle mě spíš měly nakonec doladit o, co dítě pobere tak nějak přirozeně. Jinak se loučím, snad dočtu zítra.
|
Žžena |
|
(13.2.2017 15:55:21) Bouřko, já nepopírám existenci přirozeného nasávání, ale ze zkušenosti mu přikládám menší potenciál než Ty. Jednak každý dítě není takovej "nasávač", druhak i když je, tak jeho zájmy nemusí reflektovat ten svět kolem, za třetí si nemyslím, že ve všech rodinách jsou k tomu přirozenýmu nasávání dostatečné zdroje (ať už sociální nebo materiální, časové atd.).
|
|
|
|
|
Tečka. |
|
(13.2.2017 17:52:09) Slupko, bohužel se takto násobilka stále učí, vím v této chvíli o třech školách, kde se vůbec nevysvětluje princip, ale hned se učí násobky zpaměti. Neuvěřitelné
|
libik |
|
(13.2.2017 18:02:31) Tečko, kontrolní otázka, umíš násobilku?
Já ji umím a ačkoliv jsme se učili někdy před třicetiletou válkou násobky, princip nám byl buď vysvětlen nebo jsem gínius. Spíš se ale domnívám, že jde o případ A.
Humbuk kolem "principu" násobilky je fejk jako blázen a mě dost vytáčí, pokud se mé přiměřeně chytré dítě v 5. třídě zamyslí, kolik je 8x7
|
Federika |
|
(13.2.2017 18:08:53) moje prostřední dítě si násobilku taky moderně "odvozovalo" Ve druhý třídě mi to bylo fuk. ve třetí třídě jsem si říkala,že je to nějak divný. A ve 4. jsem se nasr...a řekla mu, že jeslti mi nebude schopnej uprostřed noci střelhbitě říct, kolik je "7 krát 8", ať si mě nepřeje
|
|
Anni&Annika |
|
(13.2.2017 18:31:32) Libik...me dite SE taky obcas zamysli a me To vytaci. A To jsem ji To ucila zpameti. Lec prechod na nemeckou skolu nam To zkomplikoval. Za prve po nich nikdo nic nechtel a za druhe jim stacilo pomale scitani cisel....no jo, ale ono To obcas trva. Kdyz mas napriklad scitat 9x9. Takze jsem se snazila ji to doucit nazpamet. Ale jo, na nemecke pomery nasobi velmi rychle...
|
|
daba+holčička |
|
(13.2.2017 20:11:21) já chci taky grafy na násobilku, kde jsou?
jinak já mám inteligenci v pořádku, ale naučit se něco zpaměti byl pro mě vždycky boj. Násobilku jsem po extrémním úsilí mojí matky sice uměla, ale nejdýl do konce prvního stupně. pak už jen některý kombinace. To samý vyjmenovaný slova, ale pravopis mám načtenej. Takže to moc o ničem nevypovídá. číst a psát jsem uměla než jsem šla do školy, ale šla jsem skoro v 7mi
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 20:15:36) My jsme se násobilku učili myslím adekvátně - napřed názorně princip, pak jednotlivé řady zpaměti. Dneska už si násobky nepamatuji na 100%, takže se občas v případě potřeby ujištuji sčítáním
|
|
|
|
libik |
|
(13.2.2017 19:19:43) V roce 74 jsem byla ve 2. třídě, nás asi naučili, že číslo lze sečíst nebo vynásobit a za určitých okolností je výsledek stejný, fakt nevím.
|
Anni&Annika |
|
(13.2.2017 20:52:54) Libik...takhle To ucili i nas. Ze ty cisla muzes secist, ale ze znasobit je jednodussi, takze jsme SE ucili nasobilku nazpamet. Zaplatpanbuh za To. Nad nasobenim nemusim premyslet, jsem rychlejsi nez kalkulacka.
Jako...taky jsem nepotkala zadny rocnik, KDE bye nekomu rekli...nauc SE nasobky, jak To je nebo neni te nemusi zajimat.
|
|
|
Senedra |
|
(13.2.2017 19:43:13) Loro, úplně před sebou vidím pracovní sešit z matematiky - nejdřív jsme kreslili obrázky typu - Anička má 3 barevné halenky - bílou, žlutou a červenou a dvě sukýnky - modrou a hnědou. Nakreslete všechny možnosti, jak se může obléknout. Pak už jsme měli jen barevné čárky, jedny zleva doprava, druhé obráceně a přeškrtávalo se.
Libik, ona informace o podstatě násobilky asi zazní, ale není (možná) nějak zdůrazňována.
Jinak moje starší dítě předvedlo samovýuku genetickou metodou v praxi - prostě se zajímala, co které písmenko znamená, pak začala skládat slova ( nápisy na obchodech) a jednoho dne vystřihla bez jakéhokoli varování v masně :"ve-přo-vá ký-ta bez kos-ti. Mamí, přečetla jsem to správně????" Tak jsem poznala, že zná i malá písmena. To vše před první třídou.
Mladší bohémka prohlásila, že číst se bude učit až ve škole, slib dodržela a v listopadu četla plynně a s porozuměním.
|
Lída+4 |
|
(13.2.2017 20:04:54) Senedro, tak přesně tím způsobem, co popisuješ, se naučil číst můj třetí syn - on tedy k tý fázi klopotnýho přečtení neznámýho nápisu dospěl cca ve věku 32 měsíců...
|
|
Delete |
|
(13.2.2017 21:19:39) Senedro,
také jsme se učili tímhle způsobem násobit. Mě to tedy naučili sourozenci dřív, asi že mě to zajímalo už v první třídě, ale mám tu pracovní sešity z druhé třídy (ne ty svoje, ale prázdné ty, co jsme mívali) a ty diagramy tam jsou.
|
|
|
|
Tečka. |
|
(13.2.2017 19:25:39) Libiku, sama patřím k těm, kteří princip násobilky pochopili sami od sebe, stejně tak i některé z mých dětí (jedno ne, a než jsem přišla na to, že umí násobilku jen zpaměti, ale nechápe ji, bylo v 8. třídě, a matiku nesnášelo, i když nosilo jedničky). Takže ano, násobilku umím, nikoliv zpaměti, ale to prostě není nutné, když si to dokážeš spočítat. Nehodlám s nikým pořádat závody v počítání 7x8. Průser je, že některé učitelky prostě násobilku učí tak, že se má dítě naučit násobky dvou. Tečka, žádné vysvětlení. Pak násobky tří, .... Pro děti, kterým to nedocvakne samo, nebo jim to doma neřeknou, totálně k prdu. Věř tomu, nebo ne, takhle se fakt násobilka u nás stále učí. Tohle není diskuze o tom, jestli je lepší ten, kdo umí násobilku zpaměti, nebo ten, kdo si ji spočítá. Netvrdím, že učení násobilky zpaměti je na nic - pro NĚKTERÉ děti je to cesta, pro některé zbytečnost. Ale učit ji JEN nazpaměť je zvěrstvo.
|
libik |
|
(13.2.2017 19:34:13) Ale já jsem to nepochopila sama od sebe, mně to řekli ve škole, aniž by tomu vysvětlení dávali revoluční výukový příznak. A to nás učil absolvent obchodní akademie, který vedl školu na základě stranické knížky a toho, že na vsi nikdo učit nechtěl, žádná reinkarnace Ámose.
Nevěřím prostě, že lze přijít do třídy a povědět. - Děti, budeme používat násobení, neptejte se, co to je, ale naučte se, 2,4,6,8,10--to jsou násobky dvou.-
|
Federika |
|
(13.2.2017 19:45:41) já si absolutně nevybavuju, jak jsem se učila násobilku,ale vůbec
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(13.2.2017 20:21:04) Libiku, do prčic, to je ale potřeba, hlavně chápat PRINCIP násobení. Samozřejmě, že je pak vhodný se ty násobky naučit zpaměti, ale bez znalosti základních principů se v matice prostě dál NEDOSTANEŠ. To by ses divila, kolik dětí má na druhým stupni problém s matikou právě kvůli tomu, že dostatečně nepochopily, jak fungujou ty základy.
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(13.2.2017 14:43:07) Bouřko, v rozvoji myšlení má své místo jak odvozování, tak memorování. Oproti minulosti má náš vzdělávací systém toho memorování o dost míň.
|
|
daba+holčička |
|
(13.2.2017 16:54:29) moje ne, dělení nechápe pořád, leda jí to přeložím na peníze
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 14:28:41) Bouřko, obsah učiva je samozřejmě věc názoru. Mně osobně znalost pojmů jako podmět a přísudek nepřekáží, nepřijde mi to zatěžující, na druhém stupni na to děti naváží. Násobilku myslím není třeba umět vyjmenovat, spíš pochopit princip násobení, ale nejsem matematik, takže do diskuze nad tím se nechci nějak hluboce pouštět.
Obecně souhlasím s názorem, že hromadné vzdělávání vždycky bude představovat kompromis, protože žádné dvě děti nejsou úplně totožné a důsledná individualizace není možná. Při hromadném státním vzdělávání to vždycky na někoho bude trochu málo a na někoho trochu moc, důležité je podle mě vyloučit extrémy (tedy pomoci dětem nadaným i hendikepovaným). A určitě je vhodné podporovat soukromé alternativy, aby každý rodič měl co nejširší možnost volby, jaké vzdělání si pro své děti vybere.
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 14:37:49) Anett, mě podmět a přísudek taky nepřekáží. Ale podle mě tím, že to takhle rozpitváváme a soustředíme se na podobné věci, tak se dost pomíjí jiné záležitosti - naučit se pojmy je podle mě snazší než naučit se s jazykem a textem pracovat. To je jak s cizími jazyky, většinou jsme uměli slušně gramatiku, ale pořádně kváknout, to byl problém.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 15:10:15) Bouřko, co se týká češtiny, vždycky byla náplní výuky jak gramatika, tak četba, sloh, přednes, práce s textem... Nemám pocit nevyváženosti. S cizími jazyky to, pravda, bylo slabší, dril gramatiky převládal nad výukou komunikačních dovedností. A navzdory tomu se dnes najdou rodiče, kterým se nelíbí výuka směřující ke komunikačním dovednostem a vyžadují na prvním stupni především nesmyslný dril slovíček a gramatiky a překlady.
|
Eržika. |
|
(13.2.2017 15:19:09) Ale náplně výuky češtiny lze dosáhnout různě.
(mít dvě děti na dvou různých druhých stupních je zajímavé srovnání)
|
|
Bouřka |
|
(13.2.2017 15:19:25) Anett, a já si právě třeba myslím, že ta gramatika by možná klidně mohla trochu víc počkat a místo ní věnovat větší pozornost textu a jazyku samotnému. Ony by děti toho třeba víc nakoukaly samy od sebe a líp jim to pak zapadlo na správná místa. Vím o lidech, včetně sebe, co třeba takhle nakoukali i/y ve vyjmenovaných slovech ještě před tím, než se to učilo. To už bylo jen jemné doladění. A bylo toho víc.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 15:31:52) Bouřko, pravopis lze "nakoukat", s tím souhlasím, ale k tomu je třeba číst a pokud děti nečtou doma, nejsem si jistá, zda ve škole je prostor ke čtení, které by bylo pro všechny dostačující. Dril je pak možná spíš pomůckou pro ty děti, které načteno a odkoukáno nemají. Ale to jsou jen laické dohady.
|
|
Eržika. |
|
(13.2.2017 15:33:20) Pro mě je velké "plus" v tzv. alter škole to, že často píší volné texty, na různá témata. Gramatiku často procvičí na volném psaní - třeba si vymýšlejí věty s danými jevy. Také si mohou vybrat různé texty ke čtení, každý jiný a klidně jinak náročný.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 17:10:23) Ony ty možnosti komunikace v cizích jazycích a vůbec možnosti kontaktu s živým jazykem, ať už mluveným nebo psaným, byly v socialistickém Československu dramaticky omezené. I pro učitele. A kdo ví, jestli tu byl vůbec zájem, aby tomu bylo jinak. Výjimkou byla ruština. Jinak dril ve výuce jazyků samozřejmě místo má, s tím souhlasím, ale rodiče si představují výuku prostě tak, jak ji zažili oni sami, bez ohledu na ty mizerné výsledky, a tak by to chtěli učit i děti - často proto, že schopnost živé komunikace ověřit neumějí, ale odrecitování gramatiky nebo slovíček by je uspokojilo.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 17:24:09) Baro, tak tak: slovníčky ve třetí třídě, nejlépe s fonetickou transkripcí. Nojo
Ale ono jim to nelze zazlívat, mají zažitý určitý model a je na učiteli, aby vysvětloval. Problém je, když mu rodiče nedůvěřují, to je pak těžká práce.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(13.2.2017 17:19:54) Ty moznosti komunikace v cizich jazycich jsou pro vetsinu omezene doted. Ale proc, hyml, aspon nepousteji v normalnim case filmy s titulky? Chtelo by to aspon neco...
|
Ropucha + 2 |
|
(13.2.2017 17:29:36) Veveru, ty možnosti jsou nesrovnatelné. Nesrovnatelné. Internet, hry, televize, rozhlas, knihy, časopisy, cestování, cizojazyční lektoři ... Já jsem do svých sedmnácti let nečetla jediný originální cizojazyčný tisk kromě textů v učebnici a neslyšela jsem cizím jazykem mluvit jiného člověka, než své české učitele. Určitě bych si bývala při troše snahy něco z toho mohla zajistit, ale s rozsahem dnešních možností, kdy angličtina je všude kolem nás a děti komunikují v angličtině od mala úplně přirozeně, se to srovnat nedá.
|
Federika |
|
(13.2.2017 17:40:24) a jazyky, potvrzuju, absolutně nsrovnatelný možnosti, těžce dnešním dětem závidím
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(13.2.2017 21:12:01) Divá Báro, možná jsme bohužel narazila na státní školy, kde nebylo volné psaní. Kde mé dítě psalo pouze o hodinách slohu - a to dílo daného rozsahu na dané téma s pravopisem na známku. Jinak psalo pouze sešity dle zápisu.:-(
Tak třeba je to ve více školách jinak...
|
Tante Bante |
|
(13.2.2017 22:49:56) To je. Já fachčím v obyč. státní škole, u třeťáků, volné texty píší, nikdo mi to nezakazuje a je to po všech stránkách bezva až na to, že příležitostně si na to rodiče stěžují, protože nebyli předem obeznámeni s tím, CO budou děti psát. Nejde jen o známky (které jim za to ani nedávám), ale o tu kontrolu....
|
|
|
|
|
|
|
|
|