Epepe |
|
(25.6.2016 22:27:06) Vida, tak čím později se to čte, tím líp. Protože pak si člověk u maturity víc pamatuje.
|
Jahala. |
|
(25.6.2016 22:36:45) Milado, tak to není, jsou prece přesně daná kritéria výběru. Století literární útvar. Tak jak jsi to napadala to vypadá, ze můžou maturovat z Pipi.
|
cinnamon |
|
(25.6.2016 22:42:29) Milado, to je jasné, přesto souhlasím, že 20 knížek k maturitě je poněkud trapných - aspoň na gymnáziu a některých dalších typech škol, kde by měli studenti získat dobré humanitní vzdělání.
|
Tante Bante |
|
(25.6.2016 23:28:04) Na gymnáziu je to veletrapné a je to důsledek toho, jak se nakonec zavedla státní maturita... Maturanti např. ze Střední školy soukromých bezpečnostních agentur jsou rádi, když to dají, a Pippi jim spadne do realismu první poloviny dvacátého století, většinou si to ale spíš stáhnou z netu, protože zrovna Pippi je dost tlustá kniha. Deník Poseroutky to jistí.
|
Jahala. |
|
(25.6.2016 23:47:50) Já nevím vždy je tam 5 poezií. Pak nějaký Komenský. Ja maturovala z Komenského, ale celou jeho knihu žádnou nepřečetla. Není to reálnější? Takhle nás tenkrát maturovala víc.že od autora o kterém mluvili neprecetli ani ukázku v čítance. Zase di tu naší maturitu tak neidealizujme. Jo za nás bylo 30 otázek no tak mohlo by těch knich být tedy 30.
|
Marta. |
|
(26.6.2016 0:30:56) Jahalo, asi jak kdo a jak kde maturoval. Já osobně jsem maturovala za totality právě s těmi 30 otázkami /ale bylo a) a b)/, takže vlastně 60 otázek. A Komenského jsem milovala. Dodnes mám doma Labyrint světa a ráj srdce v domácí knihovně. Já tedy byla ten typ, kterému nestačily ukázky v čítankách a když mě něco zajímalo, tak jsem si to půjčila nebo raději koupila a přečetla celé.
|
Jahala. |
|
(26.6.2016 1:01:39) Ja za totáče ano 30 otázek rozdělené na literaturu a mluvnici. Loni maturoval synovec. Rozhodně to nebylo tak že povypravel o jedné knize. Musel promluvit o autrovi o stylu žánru době v kterém dílo bylo napsáno. Neměla jsrm pocit ŽE by se to výrazně lišilo od toho co chtěli po nás. Jo tys Komenského přečetla jsi dobrá. Já ne a odmaturovala. Jinak k precteni léta kolovali čtenářské deníky. Jo já knihy do deníku přečetla, ale psát se mi to nechtělo. Tak jsem sama vymyslels jen ty co jsem si psala navíc. A i za nás bylo, ze to někdo opsal bez přečtení.
|
|
|
cinnamon |
|
(26.6.2016 13:15:28) To je opravdu hodně individuální - pro někoho je pět titulů básnických knih k nepřežití, pro jiného málo. Ráda bych věřila, že alespoň část maturantů z gymnázií má větší čtenářský rozhled, sic čeština a česká literatura časem zajde na úbytě. Nakonec nejde ani tak o maturitu, spíš o celou koncepci výuky - pro čtení je třeba druhého nadchnout a ukázat mu je jako zajímavý svět příběhů, ne jako otročinu vedoucí k nahrkání obsahu povinných dvaceti knížek, čím jednodušších, tím lepších. Ale chápu, že to v dnešní konkurenci jednoduchých interaktivních příběhů her, na efekt vystavěných prvoplánových young adult příběhů apod. má náročnější text zatraceně těžké - asi to začíná už někde v tom raném dětství - řadou převyprávění a adaptování původních příběhů, stále jednodušších, efektnějších a většinou i kýčovitějších, které utvoří v dětech určitou představu, že takto vypadá hezká kniha, hezký film...
|
Tante Bante |
|
(26.6.2016 19:45:08) Tak nějak... ale čtenář jde vychovat i dneska, když se tím někdo zabývá. Děti i dneska čtou rády, jen je potřeba jim to ukázat (a naučit je číst). A ony obě ty věci jsou ve škole čím dál větší problém a děsí mě, pokud si učitelé začínají myslet, že to tak vlastně bylo vždycky.... nebylo! Vždycky byli negramoti, ale byli to negramoti a vědělo se to o nich, nebyla to norma na maturitu s jedničkou.
|
cinnamon |
|
(26.6.2016 23:05:33) Naštěstí jsem v tomhle směru "samozásobitel", takže nemusím moc spoléhat jen na vliv příslušného češtináře, který zrovna dítě učí (úplně z jeho výběru textů nadšená nejsem - a dítě, jinak nadšený čtenář, taky ne, vyškemralo si v pololetí přestup z volitelné literární výchovy do sportovek).
|
|
Monty |
|
(26.6.2016 23:32:49) Tante, no, jak se to vezme. Moje dítě má oba rodiče fanatické čtenáře, kteří ale od určitého věku už nečtou beletrii. Přes veškerou snahu se nepodařilo přimět ho, aby fázi "čtení beletrie" nepřeskočil. Nechával si rád číst, poměrně dlouho, zhruba do čtvrté třídy, vyžadoval u toho přednes ve stylu rozhlasové dramatizace, ale jelo se pár knih pořád dokola, jiné ho nebavily (po pár stránkách je rázně odmítl). Ve 13 a půl nečte beletrii vůbec, naprosto se o ni nezajímá. Nenaděláš nic.
|
Tante Bante |
|
(27.6.2016 15:26:01) Monty, já nemám vůbec ambici dělat cokoliv s tvým dítětem, i když to třeba může na první pohled vypadat divně . Rozporovala jsem, že požadavek dvaceti knih na gymnaziální maturitu je přiměřený a že ani dřív to nebylo jinak, že by snad gymnaziální studenti četli více. Odpovídala jsem, že i tenkrát byli takoví, kteří horko těžko dali dvacet za celé studium, ale nebralo se to jako slušný standard, natož jednička na gymnáziu.
|
Monty |
|
(27.6.2016 15:27:32) Tante, ale já reagovala na to vedení rodičů k četbě, ne na požadavek 20 knih k maturitě.
|
Tante Bante |
|
(27.6.2016 15:33:16) Tak tvé dítě zjevně k četbě vedeno bylo a s vysokou pravděpodobností, která se limitně blíží jistotě, to vedení v životě zužitkuje. Beletrii začne číst pravděpodobně později. Bývá to.
|
|
|
|
Kahlan+5 |
|
(27.6.2016 15:50:33) Syn zase strašně nerad čte česky a nenadelam s tím nic. Ja osobně české autory take moc nečtu, ale kdysi jsem přečetla bez problému veškerou povinnou literaturu. Syn jednoznačně preferuje AJ autory a take ruské spisovatele.. S tím ale souvisí i to, ze píse raději v AJ nez česky. Proste nema toho česky tolik nacteno a to ma normálně celou dobu češtinu jako hlavní jazyk a prvních pět let měl všechny předměty v češtině.
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(26.6.2016 19:15:29) Já jsem četla na gymnáziu 20 knih ročně minimum. Komenského Ráj světa taky. Turgeněva a Annu Kareninu a Balzaca. Nebyla jsem zdaleka nejlepší čtenář, ale byla jsem na tom dobře. Maturovala jsem s jedničkou. Ti, co nečetli, tak maturovali taky, se trojkou nebo čtyřkou. Bylo to na gymnáziu nějak takhle. Flinkové samozřejmě byli a přežívali, ale nedostávali dobré hodnocení.
|
cinnamon |
|
(26.6.2016 23:13:05) Myslím, že jsme svého času měli podobné požadavky - jak na tom kdo čtenářsky byl, to si nepamatuji, ale asi obdobně, jak píšeš. Jen si vzpomínám, že jsme měli hodně příjemnou vyučující, spíš inspirovala, než k něčemu nutila, hodně respektovala náš osobní čtenářský vkus (a myslím, že mi v seznamu v průběžných ročnících přimhouřila oko i nad lecčím, co dobově rozhodně nepatřilo do schválených titulů). Ráda na ni vzpomínám.
|
Tante Bante |
|
(27.6.2016 15:31:18) Tak jasně. Češtinářem to stojí a padá. Předepisovat seznamy je blbost, nefunguje to. Když je češtinář schopný uložit studentům na hodnocení čtení knihy, kterou sám nečetl, a dokonce si myslí, že "to přece nikdo nečte"...... co na to říct. My máme v práci češtinářku, která se CHLUBÍ tím, že nečetla, nečte a nebude číst ruské klasiky. Nečetla nic od Thomase Manna, protože to pokládá za "příliš těžké" a "nejlepší autor" je Pratchett. Vyvolává diskuse o 50 odstínech šedi...literární... ale je APROBOVANÁ.
|
|
|
Jahala. |
|
(27.6.2016 0:33:33) Ja taky na střední četla víc jak 20 knih ročně,ale Komenského fakt ne (nebyl to teda gympl). Četli jsme všichni, povinná četba nelakala nikoho z nás. Ja chodila hodně do divadla, takže dost klasiky jsem viděla na prknech. Když jsem řekla ŽE jsem přečetla F.L. Věka tak mi to nikdo nevěřil. To přece nikdo nečte mi řekl i čestinář. A že na jeho doporučení jsme přečetli spousty knih.
|
Tante Bante |
|
(27.6.2016 15:21:48) Hm... to byl asi aprobovaný češtinář.. já jsem přečetla F.L Věka celého a znám i dost jiných lidí, kteří ho četli zrovna tak, povinná četba byly tuším první dva nebo tři díly, už nevím přesně.
|
|
Len |
|
(27.6.2016 15:39:52) Mam F.L. Veka celeho stazeneho ve ctecce a pravidelne si ho zarazuju do cetby, i kdyz uz jsem ho cetla asi desetkrat. Stejne tak Babicku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|