Ralka |
|
(5.1.2015 20:42:57) Jak funguje integrace dítěte s PAS v běžné škole dle Vaší zkušenosti? Probírám nyní s rodiči z pohledu AP vhodnost zařazení jejich dítěte do běžné ZŠ. Dítě je nyní integrováno v běžné MŠ, snažíme se zvládat úkoly, které plní i ostatní děti. (někdy naprosto bez problémů, jindy z důvodu nezájmu o činnost či "přebývání více ve fantazijním světě" zcela neúspěšně). Velkým problémem je pro dítě setrvání v komunikačním kruhu, zapojení do her obzvláště hudebního charakteru či kolektivních her, které bývají hlučné. Pedagogové ZŠ, do které by rodiče chtěli dítě integrovat, tvrdí, že dítě bude muset v případě integrace zvládat režim školy (plnit stejné úkoly jako ostatní děti, také ve stejném rozsahu, vydržet při práci v klidu a nerušit spolužáky. Dítě by mělo být prý schopné pracovat víceméně již na slovní pokyn AP, neboť ten není osobním asistentem dítěte, aby mu např. dopomáhal při stříhání, malování ap.). Z tohoto důvodu doporučují pro dítě spíše nástup do speciální školy. Vyslechla jsem také jiný názor pedagoga, který má integrováno dítě s PAS v běžné škole, kde je AP plně k dispozici dítěti, dle možností i jiným žákům, dítě nemusí na základě doporučení SPC navštěvovat všechny hodiny vyučování. Jakou máte zkušenost vy?
|
Delete |
|
(5.1.2015 20:56:28) Mám
tuto zkušenost: dítě bude muset v případě integrace zvládat režim školy (plnit stejné úkoly jako ostatní děti, také ve stejném rozsahu, vydržet při práci v klidu a nerušit spolužáky. Dítě by mělo být prý schopné pracovat víceméně již na slovní pokyn
i tuto zkušenost: dítě s PAS v běžné škole, kde je AP plně k dispozici dítěti, dle možností i jiným žákům, dítě nemusí na základě doporučení SPC navštěvovat všechny hodiny vyučování
V prvním případě šlo o diagnostiku až v době školní docházky, dítě zvládalo výuku, problémy byly spíše v sociální oblasti, agresivitě a v nepochopení učitelky, která svým neústupných chováním vyvolávala afekty u dítěte (u jiné učitelky, která učila v té třídě jiný předmět, žádný problém nebyl, i když právě kvůli afektům a útěkům při tomto předmětu z předchozího roku bylo zažádáno o asistenta). Takže dítě školu zvládalo, později se upravily i vztahy se spolužáky, jediný problém byl v nerespektování určitých specifik dítěte a z toho plynoucích doporučení od APLA.
V druhém případě je to mnohem náročnější a tam jsou výrazně větší problémy v chování, jsou dny, kdy dítě neudělá vůbec nic, celý den stráví v klidové místnosti, nespolupracuje...a jsou dny, kdy by člověk nepoznal, že má nějaký problém. Dává to hodně zabrat všem, ale pořád nemyslím, že by dítě mělo být ve specce.
|
|
sarmi |
|
(5.1.2015 21:02:20) chlapec navštěvuje běžnou zš, prospívá velmi dobře. má skvělou AP, která ví, co na něj platí, když je problém. má vysokofunkční autismus, který je víceméně v pozadí ADHD a SVPU. spolupráce s rodiči je také dobrá.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.1.2015 21:02:39) není v okolí škola ,která by byla vstřícnější? tato si evidentně nechce děla potíže a cokoliv řešit, povilí sice AP, ale to jen aby se neřeklo, vyžadují vlastně zdravý dítě, co je to pak za integraci?
|
|
Eržika. |
|
(5.1.2015 21:04:26) O škole s tzv. alter přístupem neuvažovali?
(vidím mnoho výhod - není nutné, aby dělaly děti najednou stejnou věc, není nutná shodná úroveň znalostí a doba soustředění na práci, možnost individuální práce na pomůckách - spolu s dopomocí AP) ...sama mám dítě s IVP.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.1.2015 21:07:16) taky mám dítě s IVP s integrací a škola je absolutně bezradná a jiná tu bez dojíždění není a tato škola zatím předstírá, že si ví rady a mně dochází trpělivost - není to snadný postarat se o dítě a o dítě odlišný je to ještě horší
|
Eržika. |
|
(5.1.2015 21:08:51) Yuki, dojíždí a bude dojíždět - za ten klid mi to stojí! (mám i druhý stupeň, huráááááááááá)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.1.2015 21:14:08) my jsme dojížděli na 1. stupeň, te%d je na gymplu a dojíždět nechce a věří tomu, že maminka zase zařídí, aby to bylo i pro něho to nejlepší, nic jinýho mi nezbývá, snažím se o to, ale musím pomalu a postupně nahlodávat školu, že fakt nechci prudit a že jim péče o mýho syna fakt neuškodí, ale naopak jen pomůže zlepšit současnou špatnou pověst
ale je to o nervy (moje, syn je v pohodě)
|
|
|
|
|
Evžíček |
|
(6.1.2015 6:29:39) Syn nemá PAS, ale má expresivní vývojovou dysfázii v hodné závažné formě. Problémy se soustředěním a pozorností měl zejména v první třídě hodně velké. Je integrovaný na normální základce. Jak někdo psal, je to celé o učitelce. Syn na radu psycholožky nemá PA, ale je ve ťrǐdě pro jiné dítě a synovi hlavně první rok hodně pomáhala, teď už minimálně. Paní učitelka netrvala na sezení v lavici- byl unavený, šel se válet na koberec. Po druhé vyučovací hodině respektovala pomalejší tempo a únavu. Místo hudebky si dodělal čtení nebo psaní. Teď je ve třetí a všechno se pomalu rovná, zůstala mu jen Agramatická mluva a závažná dysortografie. Za moji osobu ideální situace ve škole, teď po prázdninách se syn už vyloženě těšil do školy.
|
|
arsiela, |
|
(6.1.2015 8:08:46) Tak pokud by na mě škola vychrlila,že integrované dítě musí být ve vyuce rovnocenné ostatním,nesmí mít žádné úlevy tak zdrahám, jen se mě za patama kouří. To není pak integrace.
|
vali | •
|
(6.1.2015 8:28:10) Mám integrovaného syna s PAS, dysgrafie a ADHD v sedmé třídě. Od první do páté třídy ve speciální třídě pro PAS (ale na běžné ZŠ), na druhém stupni integrovaný na stejné ZŠ do běžné třídy. Ve třídě působí asistent pedagoga (cca pro tři integrované děti s PAS). Vše funguje perfektně. je ale pravda, že děti, pokud jsou na běžné ZŠ, musí zvládat normální výuku (alespoň u nás to tak je, syn má pouze úlevy v rámci dysgrafie). Asistent pomáhá psát zápisy, zvládat komunikaci s ostatními dětmi, atp. Ale učivo musí zvládát syn jako ostatní děti. Jsem ale nesmírně se školou spokojená, mají to "vymakané" a kdyby nebylo této školy, nevím, co bych se synem dělala.
|
|
|
Karel | •
|
(6.1.2015 12:30:46) Integrace dětí je ze zákona (nikoli školského, ale antidiskriminačního) prakticky povinnost, ale moc se to neví. Antidiskriminační zákon má jako svého obhájce a prosazovatele stanoveného hlavně ombudsmana, což díky kontroverznosti paní ombudsmanky tento výkon v současnosti trochu oslabuje.
Zatím byla první střetnutí v oblasti školství o mateřinky a trvalá bydliště rodičů a jejich zaměstnání (jakožto nepřípustná kritéria) a tam se situace prosadila ve prospěch antidiskriminace.
V oblasti postižených dětí (ať už tělesně, psychicky nebo "školsky" - SPU) už má platit princip, že nikoho nelze diskriminovat v právu na vzdělání jen pro jeho tělesné nebo psychické postižení, pokud toto postižení neznemožňuje vzdělávání. A nesmí být přijaté ani nepřímo působící, jinak neutrální kritéria (například dítě bude mít mírně ochrnuté ruce a bude ho někdo nutit dělat běžné přijímačky). A navíc, pokud existuje možnost získat pro postiženého kompezaci, je to v ten okamžik povinností školy o ní usilovat.
Tj. pokud škola, nebo třeba nadřízený kraj dostává v normativu více peněz na postižené dítě, musí být škola schopná vykázat činnost, která odpovídá těmto penězům. A nelze ani nadnormativ odmítnout.
Ono se to časem prosadí. Tady jsem totální multi-kultík...
V praxi to na naší církevní základce vypadalo tak, že děti s přiznanými SPU, které měly ze státního normativu nadnormativ měly řadu doplňkových "rehabilitačních" hodin.
Církevní školy mají naštěstí přímo státní normativ, nikoli krajský, jako pár škol zřizovaných přímo MŠMT. Kraje v tom často dělají binec, protože dostávají částku podle úhrnu žáků v kraji, někdy odmítají posílat nadnormativy dál na školy; a navíc financují z části o něco zvýšeného paušálu na žáka i školská zařízení "bez žáků", jako DDM, PPP, ..., takže je to nakonec díky přeposílání strašně netransparentní.
|
Eržika. |
|
(6.1.2015 13:31:55) Karle, ale v naší škole žák s IVP, SPU nedostává žádný normativ navíc, bylo mi pouze nabídnuta náprava SPU a to půl hodiny 1x týdně od 7 ráno. Nápravu jsem si teda sehnala sama po vyučování, ale za komerční peníze. Na asistenta nemá nárok, a ti co mají dle PPP nárok jsou posuzováni na kraji, a asistenta se nedostane cca na třetinu )z důvodu financí).
|
Kamisi |
|
(6.1.2015 14:04:17) No právě, to je reálný rozdíl mezi teorií a praxí. Ano, integrace by měla být samozřejmostí, ve většině škol ale bohužel vůbec nefunguje. To, že do školy vezmou dítě s IVP, nezaručuje vůbec nic.
|
|
Karel | •
|
(7.1.2015 17:30:33) Jenže tohle jde za kraji.
Soukromé a církevní školy mají základní státní normativ, který zohledňuje SPU žáka. Církevní ho dostávají celý, soukromé myslím 60-90%, podle známky z poslední inspekce.
To samé a ještě víc dostávají na počet dětí jednotlivých věkových skupin kraje, ale tam je vzata v úvahu existence dalších školských institucí (DDM, ZUŠ ...) a kraje to nemají rozdělené na normativ a nadnormativ, to je na nich. A většina krajů na nadnormativy kašle...
|
|
Karel | •
|
(7.1.2015 17:42:52) Ono to není celé o asistentovi. Náš kluk byl hyperaktivní, hodně silně, dyslektik, dysgrafik a bez asistenta. Něco málo by asistent zastal, ale většina nápravy byla odborná:
- odborným přístupem učitele - rozvíjel svojí znalost v oblasti SPU, chodil na kurzy, zvláště potom, co dostal kluka (rozpoznal dvojí čtení a genetický přístup ke čtení, což synovi umožnil místo vyučovaného sylabického). Vedl nás přesně v domácí přípravě (kolik a jak číst, co dělat s grafomotorikou.) - vstřícným přístupem učitele -- Zavedl pravidla pro třídu i pro nás: DÚ přes týden, dopis všem rodičům každý týden v 1.-4. třídě s DÚ, písemkami, probranou látkou a aktivitami školy. -- Umožnil alternativní způsob zkoušení a v hodnocení odhlížel od všeho co souviselo s SPU. (Klidně ho nechal psát písemku v družinovém čase v kabinetě, kvůli klidu, často nám dal přehled jevů, které v písemce budou, jiné diktáty, doplňovačky...) -- Velmi hlídal oblast vztahů ve třídě. Nedovoloval žádné posmívání, ale naopak dovoloval rozumné kočkování se. Trestal vždy s přihlédnutím k situaci (když kluka o přestávce drželi zavřeného na WC a on je pak osprchoval štětkou, tak to nechal projít). - Měl doplňovací hodiny pro děti s SPU, kde se opravovalo hlavně čtení. Kdo měl papír z PPP, nemusel je platit.
|
|
|
|
pavla | •
|
(8.1.2015 7:51:31) Syn se ve školce projevoval velmi nadějné.Až na silnou fixaci na paní učitelku a nesnášenlivost hluku ,jinak v podstatě bez problemu.Vzhledem k vrstevnikum byl pozadu a to zhruba o dva roky.To bylo důvodem odkladu a poté nástupu do školy speciální. První třída byla bez chyby, syn vyspel a až na matematiku ve škole vše zvládal. Bohužel ve druhé třídě přišla změna učitelky, byla přijata slečna bez pedagogického vzdělání, která pracovala na jiné škole jako pedagogický asistent,ale musela odejít (problémy s žáky i rodiči). Odrazilo se to na celé třídě, zhoršení prospěchu i chování žáků bylo viditelné. V pololetí byla učitelka odejita, čekalo se na novou a zatím ve třídě suplovala duchodkyne odvolána z domu.V této nepříjemné situaci nám byla z SPC nabídnuta skupinová integrace v běžné ZŠ.Podotykam,že s integraci souhlasilo nejen SPC,ale i ředitel školy a samozřejmě my.Syn nastoupil do druhe třídy. Bylo tam 5 dětí, učitelka a asistentka.Bohužel na této škole nefungovalo nic,natož nějaká integrace. Děti byly izolované od zbytku školy. Názor ředitele byl,že pobyt ve škole od 8 do 12h dostatečně supluje integraci."Buďte rádi, že můžou chodit na obědy a neučí se ve sklepě".,je jen jeden z mnoha jeho pamatnych výroků. Učitelka od začátku mela jen stížnosti,kterými nás (mě, manžela nebo maminku, podle toho,kdo syna dovedl)doháněl a k šílenství. Ve škole byla velmi špatná atmosféra, děti byly označovány jako"ti autisti" jména nikoho nezajímala a ostatní děti byly varovany,aby se jim vyhýbali. Uvažovali jsme i o změně školy, ale potřebovali jsme vice času, abychom našli vstricnou školu pro chlapce s PAS.Další školní rok v únoru byl syn na vyšetření u spec.pedagoga v SPC a dostal doporučení k integraci,které bylo předáno učitelce a následně vedeni školy, které potvrzení akceptovalo.O tři měsíce později, tedy v květnu, nám ředitel oznámil, ze máme synovi najít jinou školu, protože oni jej od září už vvzdelavat nebudou.My jsme se bránili, jelikož sehnat během 3 měsíců školu, když dva měsíce z toho jsou prázdniny, je skoro nereálné. Bylo nám řečeno, že pokud si postavíme hlavu,může syn sice zůstat, ale nebude vzděláván, nikdo se mu nebude věnovat. Doslova se vyjádřili, že bude v pozici nábytku ve třídě, ano tak se vyjádřili pedagogové o dítěti. Syn v září nastoupil do soukromé speciální školy, kde zustal až doteď (je v devitce).Diagnoza se blíží spíš AS,všichni odborníci jsou pro normální vzdělávání na SŠ s individuálním planem.Takže uvidíme.
|
pavla | •
|
(8.1.2015 8:02:01) Ještě dodam, že ja jsem ve většině případů pro integraci.Od toho, co jsem popisovala uběhlo 6 let,takže doufám, že dnes je situace lepší.
|
vali | •
|
(8.1.2015 8:29:42) Pavlo, asi vím o jaké škole píšeš. Já mám opačný názor. Syn je na ní už sedm let a vše je super! Maximální spokojenost. Myslím, že je to Tvůj zkreslený názor, ale většina rodičů je maximálně spokojená a pan ředitel je zlatý člověk.
|
pavla | •
|
(8.1.2015 9:00:29) Vali, jsi si jistá? Před 7 lety syn na škole ještě byl a nikdo z dětí s PAS na škole nezůstal do druhého stupně. Jak tam tedy může být Tvůj syn 7 let?Jinak si za svým názorem stojím, jinak bycjz ho ani nepsala. Papíry z SPC i vyjádření školy,které se měnilo ze dne na den mám černé na bílém, jak můžou být dokumenty zkreslené? Ty se opiras o subjektivní pohled na ředitele, ničím nepodlozeny, jen docházkou syna, která ti,ale časově nesedí.
|
Vali | •
|
(8.1.2015 9:41:54) Pavlo, ale já netvrdím, že syn chodil do stejného ročníku jako Tvůj. Zažila jsem tě na hromadné třídní schůzce a opravdu některé tvé postoje (nechci přímo napsat jaké) se mi hodně nelíbili. Z naší třídy jsou všichni úspěšně integrování.
|
pavla | •
|
(8.1.2015 11:23:24) To je mi jasné, že to není stejný ročník, všichni se známé a všichni jsme odcházeli(kupodivu.Ale přesto to nesedí. Podívej, z toho abych někoho presvedcovala o své pravdě jsem už vyrostla.Popsala jsem své zkušenosti a zakladatelka a každý, kdo si to přečte si názor udělá sám. Jak jsem psala,bylo to dávno, během let jsem se k tomu,co se stalo několikrát vracela a vždy došla ke stejnému názoru a ten tady píšu taky už léta. Škola tehdy pochybila. Názor odborníků je také jasný-dite s AS normálně vzdelavatelne, bez výchovných problémů. Nás teď čeká dlouhá cesta, aby se ze specky dostal do normálního vzdělávacího systému. Tvůj názor respektuju, ale nesouhlasim a nevidím důvod k další diskusi.
|
vali | •
|
(8.1.2015 11:50:03) Pavlo, souhlasím, Vaší třídu jsem znala. Jen mne mrzí, že už dlouhou dobu pořád prezentuješ ten svůj názor a školu haníš. Můj kluk byl v té době v první třídě, tak nevím, co Ti ale nesouhlasí. Je jen škoda, že se hodně lidí snaží dětem pomoci a někteří si toho neváží. I tak Ti ale přeji a hlavně synovi, aby se v životě uplatnil, protože to tyto děti nebudou mít lehké. My řešíme totéž a mám z toho upřímný strach a hlavně z přestupu na střední školu. Takže hodně štěstí!
|
Karel | •
|
(8.1.2015 12:26:46) Nechci zasahovat do sporu, ale myslím si, že klíčové vůči školám je "dokumentovanost". Pokud mi prostě ředitel dá takovýto návrh, tak ho má druhý den zpět mailem jako "zápis z jednání" s žádostí o připomínky. Na papíře buď odvolá, ale daleko pravděpodobněji se bude snažit situaci vysvětlit, obhájit, apod. Jenže přesně tím ji vlastně potvrdí.
A pak má (třeba i po odchodu dítěte) smysl dokumentaci předat např. ČŠI.
ALE zažil jsem situaci, v jiné třídě než byl můj syn (tam byl učitel zlatý se svatozáří), kde odcházelo postupně víc jak půlka třídy kvůli novému nekvalifikovanému učiteli. Dnes by to bylo snadnější, dnes jsou jasná kvalifikační pravidla a výjimku by si ČŠI vychutnala. Ale tehdy přišla na základě žádosti zřizovatele do školy ČŠI a ředitelka nařídila jednomu učiteli, že musí za toho nekvalifikovaného udělat přípravu a nacvičit to s ním, provádělo se "náhodou" opakování a to přeci jen děti uměly. Ve škole se musely zbourat třídy do U, protože ten mladej vyžadoval frontální výuku, tak aby to nedráždilo. ČŠI nezjistila nic, rodiče (stěžovatele) nekontaktovala a dala za pravdu škole. A aby neodešli s prázdnou, našli formální problémy u jiného, jinak dobrého kantora, kterého jim ředitelka předhodila...
Takže ... ani to nemusí pomoci.
|
pavla | •
|
(8.1.2015 16:15:09) Ji,Karle,kdybych mela čas v té vyhrocené situaci přemýšlet, řešila bych to jinak.Co nadelam, je to pryč.
|
|
|
pavla | •
|
(8.1.2015 16:13:39) Valí,to je v pohodě, mě jiný názor nevadí, ale svůj názor měnit nebudu.Možná není úplně fer psát o nich veřejně ale oni také nejednali fer.Taky myslím, že by se o těchto věcech nemělo mlčet, školství je veřejné a jsou to naše děti.Taky preju hodně štěstí při výběru školy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|