Jak byste si představovali hodnocení ve škole?
Bohužel jsem nebyla přes den po ruce, abych hned reagovala na invektivy směrem ke mně.
Tak to tu zkusím shrnout do jednoho příspěvku, jako nové téma, aby to úplně nezapadlo, přece jen se mě to trochu dotklo.
Pokud jde o mě, nejraději bych veškeré známkování zrušila, ale na to jsem bohužel moc malý pán.
1. Děvče doma drtí pod tlakem rodičů, bohužel má krátkodobou paměť. Těžko ji můžu chodit zkoušet domů. Už jsem zkoušela vždycky před testem nebo zkoušením na začátku hodiny ještě jednou všechno zopakovat, ale bohužel, bez efektu.
2. PPP doporučila úpravu formátu a rozsahu testů, "uznávání" fonetického zápisu, přezkušovat před klasifikací ústně. Navíc nečíst dlouhé texty a ověřovat porozumění zadání. Vše dělám, času má vždy dost, vždy má možnost doplnit cokoliv ústně. Během testu několikrát u ní stojím a kontroluju, co a jak dělá a upřesňuju nebo i napovídám.
3. Všechny písemky boduji, máme danou procentuální škálu. Jen pro sebe si značím + a -, pokud jim to o bod uteklo nebo se těsně vyhnuli horší známce. Před vysvědčením, pokud je známka nerozhodná, přihlížím i k plusům a mínusů. Za plusy klidně přidám bez toho, že bych je otravovala zkoušením.
Někde musím čáru mezi dvěma známkami vést, nelze říct "všichni musí mít na trojku aspoň 40% bodů, ty máš prolém, bude ti stačit 25%" Děti tohle hodně vnímají a mají pak pocit nespravedlnosti. Ti, kteří tu psali něco o tom, že inteligenti by to pochopili, tak jsou dost naivní. Naopak často ti inteligenti se ženou ambiciozně za každým bodem a hrozně si hlídají, jak jsou na tom ostatní.
Těm, kteří nechtějí, známku ani body nahlas neříkám.
Známky nedávám kvůli motivaci. Tedy rozhodně ne špatné známky kvůli negativní motivaci. To nefunguje. Nejsem tak naivní, abych si myslela, že slabá žákyně se po čtverce vybičuje k výkonu. Jen musím vycházet z klasifikačního řádu:
3 – dobrý - žák je schopen správným postupem řešit zadané úkoly s drobnými chybami, je schopen reprodukovat získané vědomosti; při jeho činnosti je třeba občasné nápovědy učitele;
4 – dostatečný - žák je schopen s nápovědou učitele řešit zadané úkoly; v určité míře dokáže používat získané vědomosti v dalším studiu a prohlubovat je; při samostatné práci je schopen s nápovědou určit postup řešení
Samozřejmě se snažím hledat možnosti a činnosti, kde mi může něco předvést, abych honem nahnala nějaké úspěchy a mohla nasázet jedničky. Jen se mi zatím její silnou stránku nepodařilo objevit.
4. Nemám chuť u ní přivírat oko - nesmím převádět naštvání na matku do vztahu k dítěti
S tím plně souhlasím. Jenže tahle dívka spoléhá na to, že mamka to ukecá, místo aby se třeba zeptala, co může udělat, jestli se může něco naučit nebo jestli jí ještě jednou něco vysvětlím.
Odpovědět