Re: Individualni plan pro dite s vysokofunkcnim Aspergerovym syndromem - prvni stupen ZS
Vokounku, tak se hned nečerti. Mně ta otázka taky nepřišla moc řečnická. Docela by se na ni i dalo odpovědět. Proč máme tolik postižených dětí (nebo lépe dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami)? Příčin bude víc, zrovna o příčinách PAS by se dalo debatovat do nekonečna, ale určitě tam bude figurovat fakt, že dříve se některé z nich nediagnostikovaly, a taky třeba že dříve jsme do sebe neládalovali tolik chemie. Děti byly prostě divné, zlobivé, divoké, blbé. Dnes je dokážeme vyšetřit a zjistit, že leckteré dítě je inteligenčně v pořádku, ale jeho mozek má trošku jiné nastavení, jeho vnímání je nějakým způsobem posunuté. Některé podněty vnímá jako nesnesitelně silné až bolestivé, a některé nevnímá vůbec. Velkou část naší reality tvoří sociální realita, děti s PAS z ní vnímají třeba jen zlomek. Nikdo nenutí nevidomé děti, aby četly z běžných knih, nebo děti na invalidním vozíku, aby běhaly štafetu, od dětí s mentálním postiženým se neočekává stejný výkon jako od těch s IQ 100+. Stejně tak děti s PAS potřebují, aby byla jejich specifika zohledněna. Jejich stres třeba z hluku může být o pár levlů větší, než si dovedem představit, ony prostě vnímají a přemýšlejí jinak.
Jinak s tebou ale souhlasím, že předcházet stresu a přistupovat individuálně by se mělo automaticky u všech dětí. Žel, realita je, jaká je. Třídy po třiceti, učitelé nepochybující o tom, že přizpůsobení se je úkolem dítěte,...
Odpovědět