žiraf |
|
(27.9.2023 15:54:58) Prosím rodiče dětí, které teď dělaly přijímačky na SŠ: Dívala jsem se na zápisový arch pro matiku, a u některých příkladů požadují zapsat jen výsledek. U některých z těchto příkladů se mi zdá, že by bylo vhodné napsat si mezivýsledek nebo třeba čísla, která je potřeba sečíst. Předpokládám, že do políčka pro výsledek se to psát nesmí - mají děti k dispozici list papíru na poznámky? Nebo smí se psát na okraj záznamového archu?
Moc děkuji za informace.
|
Martina, 2 kluci |
|
(27.9.2023 16:36:44) Dítě dostane zadání, které se neodevzdává ke kontrole,kde je místo na pomocné výpočty. Do záznamového archu zaznamená dle požadavků buď jen výsledek (tzv. uzavřené úlohy) nebo celý postup řešení (otevřené úlohy).
|
|
Okolík |
|
(27.9.2023 17:02:40) Rozklikni si i zadání, prostor na výpočty tam je. Do zazn.archu se píši jen výsledky nebo se u některých úloh přepíše celé řešení.
|
|
nebeska |
|
(27.9.2023 17:47:32) Presne tak, do testu si muze cmarat, jak je libo. Do archu jen pozadovane vysledky.
|
|
žiraf |
|
(27.9.2023 18:40:07) Moc všem děkuji -že může psát do zadání, mě nějak nenapadlo. Tím se všechno řeší a hned je veseleji.
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(27.9.2023 22:02:16) Tak a mám asi depku, chceš říct že na konci září už tvoje dítě jede testy?
Dcera byla dnes na první matematice a shrnula to slovy ... super, ale hodně toho neumím
|
Federika |
|
(28.9.2023 16:59:51) Janinko, nemusíš mít depku. Myslím,že většina rozhodně s testy nezačala. Dcera začne chodit s kamarádkou od listopadu, jednou týdně. Ve škole jim řekli, že čeština je fuk,ale matiku nemá zatím smyls dělat, protože min. 4 témata ještě vůbec nebrali, Dobrat mají do koce roku a pak že taky budou dělat sem tam nějaký test... A mně teda děti na češtinu začínají chodit (cizí), ale pozvolna.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(30.9.2023 10:30:13) Federiko a další, co píšete, že vaši deváťáci nemají probránu látku, která je v přijímačkách - mohu poprosit, o jaké okruhy se konkrétně jedná? Mám za to, že v přijímačkách (matika) je většina úloh na aplikaci, použití znalostí (což dává smysl, protože schopnost aplikovat vypovídá o studijních předpokladech víc než rutinní počítání "podle kopyta") a proto se v testech pracuje hlavně se základy z 6.-8. třídy (rovnice, procenta, obvody a obsahy...), které jsou usazené a děti na nich můžou stavět a aplikovat je. Proto by mě zajímalo, co z tohoto se někde probírá až v devítce (nerýpu, opravdu mě to zajímá). Jestli je to pocit dítěte (které to jen zapomnělo a rychle to opráší) nebo reálný stav přiznaný učitelem... Skluzem kvůli kovidu snad nemůže nikdo argumentovat, vždyť běží už dva roky normální výuka
|
Aninabe |
|
(30.9.2023 10:55:13) Ivko, to by mě taky zajímalo. V PZK je normálně látka od sedmičky max. do poloviny devítky. Respektive podle toho, co se stihlo v osmičce, u nás třeba rovnice pobrali jakž takž, jejich soustavy a slovní úlohy na soustavy teprve budeme brát. K přijímačkám to probrané bude, ale pravda je, že TEĎ když ty děti půjdou na nějaké testování a potkají tam tyto úlohy, tak to ještě nedají. Naopak typicky odsouváme objemy a povrchy jehlanu, kuželu, koule a goniometrii na dubem-květen-červen, protože to v testech není, ale na SŠ to potřeba bude.
|
|
Aninabe |
|
(30.9.2023 11:02:46) Ivko, u nás v devítce se aktuálně opakují mocniny a Pythagorova věta, pak půjdeme na výrazy. Pak rovnice o 1 neznámé a slovní úlohy, pořád opáčko. Přejdeme na lomené výrazy, to je nová látka, ale není v PZK. Pak soustavy rovnic o dvou neznámých a slovní úlohy (typově máš 80 balení másla, směs po 40 a 35 Kč, kolik je kterých). Většina úloh jde řešit pomocí 1 neznámé, ale ne úplně všechny. Takže ty slovní úlohy budou typově na směsi, společnou práci, pohyb (pozor, přesah na fyziku). V geometrii objemy a obsahy včetně kruhu, válce, krychle, kvádru. Rýsování - Cermat má specifické úlohy, takže ideálně jejich testová zadání. Potom cca od března - dubna dál finanční matematika a jehlany, kužely, koule, goniometrie. Od lomených výrazů je to nová látka, ale zase - soustavy v PZK nejsou, ale může se hodit to umět v nějaké slovní úloze.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(30.9.2023 11:30:32) Nová látka je jasná, ale byla jsem přesvědčená, že žádná "devítková" nová látka není obsažena v PZK - právě proto, aby děti předvedly na dávno usazených znalostech, jak je umějí použít a přemýšlet. Opáčko je samozřejmě potřeba, vracet se k věcem je důležité, aspoň si to upevní, jde o opravdové základy, bez kterých se na SŠ neobejdou (a nikdo se k nim už vracet nebude, obzvlášť na gymplech se počítá, že to už 100% znají). Ale je rozdíl opáčko a probírat od začátku. Co se týče rýsování - V PZK jsou základní rovinné obrazce (včetně lichoběžníku, kosočtverce), kružnice opsaná/vepsaná, Thaletovka - ještě něco? Kromě Thaletovky (myslím) mají stejné úlohy v testech i sedmáci, tak by to snad také nemělo být nic složitého...
|
Federika |
|
(30.9.2023 11:37:16) U nás to prostě nestihli. Jsem si ale jistá, že to dotáhnou. A na češtinu ke mně chodí děti, které teprve budou brát druhy vedlejších vět, interpunkci, souřadící a podřadící vztahy…Rozhodně taky nemají všechno probráno.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(30.9.2023 11:45:44) V češtině je trochu jiná situace, bez znalosti jednoho tématu většinou můžeš řešit úlohy na druhé téma. Navíc to, co píšeš - druhy VV, souřadící vztahy...je celkem okrajová látka, i PZK zastoupená jen okrajově... Zatímco v matice na sebe látka navazuje, všechno souvisí se vším, takže neznalostí jednoho se vyřadíš na řešení mnoha návazného. Ale platí to i opačně - dobrou a poctivě usazenou znalost jednoho tématu mnohokrát zúročíš
|
Federika |
|
(30.9.2023 11:52:17) Tak usazený to asi mít nebudou Spíš bych byla ráda, kdyby si to vysvětlili tak nějak do toho listopadu, kdy se začínají v těch přípravkách cvicné testy.
|
TaJ |
|
(30.9.2023 12:26:21) Federiko, asi tak...usazené nemají asi nic😉, ale když si to připomenou, tak to půjde... u syna teď mají hodinu týdně přípravu z ČJ, nedělají zatím celé testy na čas, ale postupně probírají jednotlivé úlohy testu.... Matiku zatím nezačali. A od listopadu pak bude mít ty víkendové testy nanečisto.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.9.2023 12:41:34) já testy nechávám až na dobu, kdy máme zopakované všechno, proto začneme už příští týden, ideálně do konce ledna procvičovat, opakovat, víceméně některá témata znovu učit a od února je na testy pořád ještě dost času
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.9.2023 12:39:32) já jsem čím dál víc přesvědčená o tom, že by bylo mnohem lepší učivo matiky od poloviny 5. třídy do konce 7. třídy rozložit do 6-8, v té 5. se věnovat opakování a hlavně logice, umět číst zadání, rozumět slovním úlohám, až do 8. opakovat zlomky, logiku, slovní úlohy, procenta, v geometrii zase logický myšlení a v devítce rozdělit třídu na ty, kteří dál budou procvičovat a na ty, kdo potřebují umět víc a s těmi dělat rovnou přípravu k přijímačkám, protože teď stejně devítka nemá tušení, co je to největší společný dělitel, objem kvádru je pro ně úplná novinka, neumí rýsovat, procenta taky nic... přebrala jsem třídu po kolegovi, ale loni s mou třídou to bylo podobný, akorát že s těmi jsem opakovala už na konci 8., aby to v 9. bylo jednodušší,
|
TaJ |
|
(30.9.2023 12:48:01) Yuki, já mám pocit, že syn zapomněl skoro všechno 😁, včetně písemného dělení apod. Jako když naťuknu, tak si vzpomene aspoň na něco, ale že by to měli nějak zažité, to zrovna moc ne...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.9.2023 12:50:57) jj, dělení opakujeme, byli fakt překvapení, že jim u přijímaček nedovolí kalkulačky a oni to budou muset umět sami
|
TaJ |
|
(30.9.2023 13:00:25) Yuki, tak to jsi mě docela uklidnila, že jinde to vypadá podobně, já jsem se lekla, že takhle jsou na tom jen u nás 😉
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(30.9.2023 19:06:38) Holky, já mám pocit, že se (matika) obecně učí moc dospělácky, jednotlivá témata odděleně, a to je škoda. Prostě se jede jedno téma třeba měsíc a pak se jde na jiné a k prvnímu se vrátí za dva roky (což je ale z pohledu dětí 200 let...) a děti si už nic nepamatují a může se začít znovu. Zdá se mi lepší ty věci prostě postupně nabalovat. V úloze na objem kvádru si přece můžu zároveň a vlastně "mimochodem" procvičit logiku, porozumění textu, zlomky, procenta, převody jednotek, poměr a nevímco ještě. To, co děti u Cermat úloh často zaskočí, je právě ta komplexnost. "To jsme se neučiliii" - samozřejmě že učili, ale jednotlivé kousíčky zvlášť. A oni je tam nevidí. Neumí v úloze najít, co znám, od čeho se odpíchnu, pracovat krok za krokem. Mě se ta komplexnost Cermatích úloh naopak líbí, protože v životě je třeba řešit komplexní problémy a ne úlohy, které narazím na jedno nadrilované "kopyto". Tak právě nevím, jak moc je efektivní znovu opakovat látku zvlášť téma po tématu. Spíš bych jim v devítce rovnou házela už nějaké "nabalené" komplexnější úlohy. Ať pěkně vzpomínají a opakují "mimochodem" s tím, že zároveň hned vidí, k čemu se to dá použít.
|
Aninabe |
|
(30.9.2023 19:25:47) To se samozřejmě dělá, ono to ani téma po tématu nejde. Ale věř, že není neobvyklé vidět/slyšet tvrzení, že 1/4 a 1/5 jsou 2/9 - v osmičce nebo devítce. Někdy by člověk bušil hlavou do zdi. Nicméně vracíme se zpátky k tomu, co tvrdím léta - přijímačky testují studijní předpoklady = ze značné části i inteligenci, schopnost porozumění, pozornost a soustředění, time management... Je to částečný maskovaný IQ test a tam se nepředpokládá, že všichni budou mít minimálně 40 z 50. Průměr bývá 25, to by průměrné dítě po nějaké střední přípravě dát mělo. Na 40 už se to nacvičit nedá, když není "shůry dáno". Naopak zase chytré dítě s malou přípravou dá i 30-35, ale na vybranou školu podle představ tohle nemusí stačit (min. střední Čechy, Praha, i jinde). Vyzkoušeno...děti měly pocit, že je prudíme zbytečně, doma dělaly minimálně. Chytré děti, takže se min. na odvolání dostaly, ale s body výrazně pod jejich schopnosti. Protože jak musely všechno vymýšlet na místě, tak jim došel čas .
|
Federika |
|
(30.9.2023 19:34:15) Aninabe, možná je u té češtiny jinak. Mně to ale ti hodně schopní píšou hned okolo 40 bodů, ti průměrní okolo 33, ti slabí nad 20. Pak se stává postupem času, že třeba i ten, kdo to psal na 20, vyskočí o 20 bodů. A ten, kdo to psal na 40, už moc nevyskočí.
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(30.9.2023 19:47:49) Aninabe, to je mi jasné a smekám před všemi učiteli/kami, že dokáží diferencovat výuku v nesourodé 30hlavé třídě...kde řada žáků má prostě své limity. S přijímačkami máš naprostou pravdu, takový je zkrátka jejich účel. Jen mi potvrzuješ, že řeči o "cvičených opičkách" a drilování na přijímačky jsou prostě nesmysly. Na druhou stranu: zopáknout si látku, seznámit se s obsahem a podobou testů před důležitou zkouškou, jakou přijímačky jsou, je také HODNĚ důležitý studijní předpoklad.
|
|
|
Senedra |
|
(7.10.2023 10:06:36) Ivko, teorie pěkná, jenže aby se na jedné úloze procvičilo všechno možné, tak musíš mít aspoň základy v jednotlivých oblastech - a jsme u toho, jak a kdy ty základy položit.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(30.9.2023 11:27:35) Nevim, co nebrali, protože její matematiku vúbec nesleduju, netiším, co dělali a dělají. Ale řekla nám to jejich matematikářka, s tím, že na to teď najedou a do prosince zvládnou.A teď jsem se ptala dcery, říkala, že je toho víc, ale třeba obsah kruhu, nějakej druh rovnic, že přesně neví. Že mají v matematice od covidu skluz, přiznala učitelka už loni. Ale ona učí dobře, určitě to dotáhnou. Jen ted nemá smysl zkoušet testy, chybělo by to.
|
|
|
|
TaJ |
|
(28.9.2023 17:16:36) Janinko, u syna teď začali ve škole, zatím zlehka, hodinu čeština, matiku zatím ještě ne. Na přijímačky nanečisto bude syn chodit od listopadu, jednou týdně, až do dubna.
|
Federika |
|
(28.9.2023 17:48:16) TaJ, možná bude synchodit na stejnou přípravku jako dcera Já si od toho slibuju, že až uvidí ty výsledky, tak ji to nakopne, zatím si s nějakýma přijímačkama hlavu nedělá. Má ji plnou úplně jiných věcí, s prudkým nástupem puberty Čestinu bude asi zvládat dobře, ale matiku absolutně netuším. A je fakt, že toho ještě celkem dost nebrali.
|
|
|
TaJ |
|
(28.9.2023 17:44:19) Janinko, tak to jsi mě uklidnila, protože myslím, že syn na tom bude ze začátku podobně, že asi přijde s tím, že toho hodně neumí. Známého dcera ze začátku prý psala ty testy sotva na 10 bodů a postupně to vytáhla. Nakonec se dostala s přehledem na obě školy, z toho jedna byla prý dost žádaná. Nebyly to teda gymply, ale myslím něco zaměřeného na chemii.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.9.2023 17:49:49) moji deváťáci chtějí začít příští týden, měly by už přijít objednané učebnice, kdyby ne, použili bysme loňské, ten začátek je celkem jedno, je to opakování úplných základů
já jsem je trochu vyděsila, záměrně, protože loni na to deváťáci kašlali snad do února, už jsem nevěděla, jak je přesvědčit k práci tak by to letos mohlo být ve větším klidu
|
Federika |
|
(28.9.2023 17:52:59) Ve škole dcery jsou myslím na češtinu připraveni (jen ze školy)všichni dobře, pořád píšou nějaký korektury diktáty, hledají něco v textech, asi by mohli na přijímačky všichni už teď. Z matiky mají skluz, od covidu.
|
|
TaJ |
|
(29.9.2023 8:32:06) Yuki, jaké máte objednané ty učebnice k přijímačkám?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(29.9.2023 18:11:41) TaJ, máme Didaktis, líbí se mi, že je tam stránka s vysvětlením na začátku kapitoly, úlohy k procvičování, potom náročnější příklady, jsou tam i testy a hned v učebnici je klíč, syn měl něco, kde ten klíč byl na QR kód na internetu, to bylo blbý, jinde zase nebývá to zopakování teorie, takže za mě super
|
TaJ |
|
(29.9.2023 18:31:25) Yuki, dík moc, počítám, že budeme muset něco doučit a připomenout 😉
|
Yuki 00,03,07 |
|
(29.9.2023 19:00:43) jj, to je normální
|
|
|
|
|
|
|
|