| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak udělat domácí učení zajímavé?

 Celkem 32 názorů.
 rišulka 


Téma: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(20.4.2020 19:06:31)
Panebože, kde bych byla bez rodiny.cz!!!
Už dávno nechodím do školy a jen díky vám si udržuju rozhled, všeobecný a v této době i ke znalostem ze školy, které, přiznávám tedy, nejsou úplně ve formě, v hlavě je celkem mám, nezmizely v propadlišti, ale nedaří se mi je předat dál a podat jednoduše a přece zajímavě.

S přihlédnutím k tomu, že Rišku máme na spec škole a nejsou tedy příliš vysoké nároky, prosím o pomoc - spíše heslovitá vyjádření, hodně obrázků, video nebo třeba i film.

Výborné! Schytala jsem to nejvíc "bléé" v přírodopisu - členovci, tj. žížaly, pavouci, korýši, vzdušníkovci. Tisknu stránky a stránky obrázků a popisujeme je, to celkem jde, Riška se baví mým odporem :)

Ale! Z dějepisu máme to NEJ - Starověké Řecko, základ všeho že. Máme jednoduchou prezentaci ppt, k tomu shrnutí v bodech v prac.listu.
Pro něj jsou to jen pojmy bez významu, po zpracování se vykouří z hlavy. Zrovna Řecko je tak "rozkouskované" (Mykény, Sparta, perské války atd.), ale navazuje na sebe - a jemu to uniká - asi proto, že to neumím podat zajímavě.
Máte nějaké rady, tipy, film, video, něco, co mu ukáže život v tehdejší době a zaujme? Film Souboj titánů se líbil.
Jsem přesvědčena, že když to bude lépe chápat, lépe mu to zůstane v té palici.

To samé čeština (vs. AJ), nehneme se přes zájmena! On si nedokáže nahradit ve spojení nebo ve větě já - se mnou - moje, ke mně / ty - s tebou - tvoje, tobě .. venku prší - ONO prší .. totéž ten/ta/to, rody pro shodu podmětu a přísudku (tY/tI neslyší, nerozliší). Tohle spravíme - cvičit, cvičit, cvičit?

Snad diskuse pomůže i jiným...
 A. Andrs 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:15:55)
Risulko, ke starovekemu Recku si ja osobne pamatuju, ze me bavilo dostat mapu a pastelkami si vybarvovat kde se co v te dobe delo, jestli mi rozumis - slepou mapu a k jednotlivych rokum, udalostem si to do te maoy namalovat a tech map mit dsotatek a pak si v tom listovat a ty udalosti nebo valky se ti vybavi

k zajmenum, to je hrozne tezky, ja zajmena v cizich recech nezvladam s jistotou doted Aj, Nj, ale kdyz jsme se jako dospeli ucili nemcinu, tak jsme si vzali ctvrtku a provazek a na tom bylo napsano ICH a druha osoba mela DU a pak jsme si na sebe ukazovali a sklonovali podle roznych situaci, pak byla nekde povesena ctvrtka, kde bylo namalovano lide a u toho ONI...jestli to popisuju srozumitelne

nevim zda to pomuze, ale jenom inspirace
 Černá kronika 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:16:57)
Rišulko, jsem jako AP u dítěte s LMP, tento rok jsme brali starověké státy. Kdysi jsem pro svoje děti koupila velkou obrázkovou encyklopedii o těchto státech, jsou tam rozkreslený domy, ve kterých lidé žili, jak chodili oblíkaní, jaký postavení měly ženy, samozřejmě bitvy, jak byl utvořený stát a pod. Vlastně jsme vůbec nejeli podle učebnice, ale podle této encyklopedie, kde jsme si spíš říkali, jak se tehdy žilo. Datumy, vojevůdce, bitvy atd., to dítě míjí. Písemku jsme s učitelkou připravili společně,zaměřenou právě na tyhle obyčejný věci a dítě si mohlo při práci listovat v encyklopecii. A jsme obyčejná ZŠ.
 Lída+2 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:20:45)
Rišutko,
Já se ztrácím v zájmenech taky v AJ.

Takže mám hezký komínky. A jak jsem to měla pořád před sebou, věděla jsem, že si to nemusím pamatovat, tak mi to tam nalezlo samo. Třeba to zabere taky.

Zítra Ti to sepišu. Tak by jsi si to jen vytiskla.
Jen vím, ze to dělá to moje DYs. A fakt mi to pomohlo.

Podobně mám sepsané co, kde kdo... A podobně pro mě něco co je stejný rozdíl žádný. Vím, že to lidi moc nechápou. Taky Ti to sem ráno hodím.

Pak 3 slovesa ty jsem našla nedávno, že jsou pro me stejné. Ty mam ve fázi nakoukani.

Z toho budou místní jazykově zdatné uživatele udivený.
Ale jsem zvyklá manžel se taky diví co na tom mám stejný.
 Termix 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:38:30)
Lído, dodnes mám tři slovesa, která se mi motají takovým způsobem, že když je cíleně učím, mám tahák. A když je neučím cíleně a jen na ně narazím, tak se strašně buď soustředím a nebo se jim vyhýbám :-).
položit lay laid laid laying
ležet lie lay lain lying
lhát lie lied lied lying

A takový soup a soap a kitchen a chicken ….
 MaMar 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:43:22)
Jé, Termixi, tos mě potěšila, že i ty, která jsi jistě v angličtině mnohem zdatnější :-) Přesně na tahle slovesa jsem si pro výuku dělala "tahák".
 Delete 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:50:26)
No a právě proto mně nepomůže na angličtinu žádný tahák. Musela bych ho mít na úúúúúúplně všechno, protože mi to přijde všechno stejné a zejména, když se to říká ~l~.
 darinaa 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:51:57)
můj favorit v této kategorii jsou dough, flour... nikdy nevím, jak se to píše :-))
 Termix 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 23:16:47)
Darino, já taky někdy nevím, jak se co píše. Ona je teda angličtina na psaní lehká, má to svá pravidla, ale někdy prostě zpaměti. Kolikrát si musím slovo napsat dvakrát a pak vyberu to, co líp vypadá :-). Naštěstí vždy správně. Mám to nakoukané z knížek.
 HelenaPa 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:57:23)
Termix, jo, přesně tyhle tři slovesa jsou nejhorší. Všechny ostatní školní chytáky dám. Ale tady musím hrozně přemýšlet a předpokládám, že se občas i spletu.

kuře s kuchyní a polívku s mýdlem si pletou spíš děti, tady naštěstí problém nemám.
Ještě se musím soustředit na lend a borrow. Tady si musím vzpomenout na Library Lends a pak to nepopletu.
 Lída+2 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 4:45:22)
Termix, tak to je super.

pro mě je to šli, chtěl, čekal ~t~

Moje Aj říká, že to tam házím jak mě napadne.....

 Termix 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 7:13:38)
Studenti často blbě říkají want a won""t. Takže platí pravidlo chce ZKRÁTKA hned teď. Tedy čte se to krátce. Won""t budoucnost je daleká a kdovíjaká, čte se dlouze a přidá se "u" tedy [wount].
 Termix 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 7:15:28)
Hele tak třeba:
Went rychle a krátce
Wanted něco už déle
Waited nekonečně
 Lída+2 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 8:03:30)
To je dobrý, mám to napsané. Uvidíme jaké to přinese výsledky. Děkuji.~x~
 Lída+2 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 4:42:51)
Prostě pro mě musí být vše jasně daný tohle mě mátlo kdysi dávno
měla jsem to neustále na očích u AJ:
what-Jaký, jaká, CO?
How- Kolik, Jak
How many- kolik počtatelný
How much - kolik nepočítatelný (maso, peníze, tekutiny a podobně)
Which- který
When- Kdy, Když
Whose- čí?
Who-kdo?
Why-proč

Always-vždy
usually-obvykle
sometimes-někdy
hadly ever-sotva kdy, málo kdy
never- nikdy

A na 1/3 A4 zájmena, rozházej to do komínků- 3 ,ale takto vedle sebe, jak to je jen,aby to bylo hezky pod sebou a vedle sebe, musí totiž vidět, že já, mě moje je skoro to samé, jen se to jinak řekne a za lomítkem je to vždy pro krátké odpovědi, nech mu to někde položené, netrvej na naučení. FAkt to tam časem naleze samo.

I já ME mnou, mě MY/ MINE moje

YOU ty YOU tobě, tě YOUR/YOURS tvoje

HE on HIM k němu, něho HIS/HIS jeho

SHE ona HER k ní, o ní HER/HERS její

IT ono IT tomu, tím, toho

WE my US nás, nám OUR/OURS naše

YOU vy YOU vás YOUR/YOURS vaše

THEY oni THEM nich,s nimi THEIR/THEIRS jejich

tak snad to trochu pomohlo.




 Termix 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 7:10:58)
Lído, já pořád přemýšlela, jaké ty sloupky máš na mysli. Vlastně stejně to dělám studentům taky. Vždycky vymýšlím pravidla. Jestli ti některá pomohou, tak tady tři základní, co do všech hustím:

Čím se ptám, tím odpovím.
Takže na otázku Do you, odpovím Yes, I do, No, I don""t. Did you ..? Yes, I did, No, I didn""t. Can you ... Yes, I can, No, I can""t.

V přítomném čase prostém 3.os.č.j. platí Jedno s ve větě. Buď ve slovese, nebo v Does a nebo v doesn""t.

A třetí, velmi často se stává, že lidé neví rozdíl v použití předpřítomného a minuleho času. Takže minulý čas se stal v minulosti a minulost má vždy začátek a konec. Tedy včera, před týdnem ... kdežto předpřítomný se stal před přítomností, ale be v minulosti a tedy má jen začátek. Tedy dnes, tento týden, letos. A nebo se neříká vůbec, kdy se stal a pouze se oznámí.

Mnemotechnických pomůcek mám fakt hodně. Mně taky pomáhají a můj AS dysgrafik matematik syn, ten to potřebuje taky.
 Lída+2 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(21.4.2020 7:54:11)
Termix, včera jsem vyděsila manžela který něco používá a vůbec ho nenapadlo, že to má nějaké pravidlo. Tak debatovali se starším....co a jak používají.

A starší syn:" Já až vždycky od mamky zjistím, že na to je nějaká krásná a jednoduchá poučka..." a pak, "tati a vem si jak ji na nás mamka vždycky vybalí a je si 100% jistá a přitom toho neumí ani desetinu. A my tu vždycky dumáme jestli to tak je.~t~"

Jak to nemá pravidlo, jsem v háji.

Moje angličtinářka je zlatá.
Až s ní vidím pokrok.

JJ to mám zautomatizované, jak se mě kdo ptá tak odpovídám, test na to jsem měla na 99% to není asi nejhorší.~;)

A to s těma časama si uložím. To je dobrý. Díky.



 Yuki 00,03,07 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:22:51)
Rišulko, já bych ti pomohola s přírodopisem, ale dějepis neporadím

která je to vůbec třída? šestá?
 HelenaPa 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:30:30)
Na přírodopis má docela pěkně názorně a s obrázkama videa tento pán:
https://www.youtube.com/watch?v=y8RvttlOFwY&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT
(vpravo si najdi, které téma se vám zrovna hodí).

Pokud by Riška dával delší filmy, tak tyhle jsou krásné:

Neuvěřitelný svět pavouků: https://youtu.be/6_NQ7lqd-4U
Neuvěřitelný svět hmyzu: https://youtu.be/h_ccHvaOXtI
Neobyčejný svět hmyzu: https://youtu.be/lbgfUWlfhrs
Havěť kolem nás: https://youtu.be/eJJvvaVLLmw
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:31:43)
já můžu poskytnout prezentaci, svoji, s odkazy na videa, párminutová a jedno delší
 Delete 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 19:57:17)
Rišulko,

mně k těmto tématům napadají lapbooky. Přesně, jak tu psala Černá kronika, zaměřit se na to, jak se tehdy žilo, trochu toho státního zřízení, to se dá také z filmů vykoukat, ještě mě napadl Asterix, Obelix a Kleopatra a Asterix, Obelix a Olympijské hry, tam zase to oblékání a vládci...

K tomu přidat mapy, zařazení do současného světa...Já kvůli tomu, jak se to učilo, mám dodneška spojený Řím a Řecko, myslím polohopisně, vůbec jsem nechápala, co je městský stát apod.

K lapbooku se pak dá vracet, dí se postupně dotvářet, pomáhá uvědomit si to nejdůležitější, protože tam nikdy nenacpeš vše, co tě k tématu napadne...

Ale za mě velmi aktivizující a pro dítě zajímavá činnost.
 rišulka 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 20:21:04)
jéje, děkuju moc
všechny nápady se mi líbí :)
určitě zkusíme spojit s mapou - vždyť zrovna to má Riška tak rád, tudy to projde! Nemáte ještě nějaký obrázek, odkaz, kde můžu vytisknout slepou mapu, ať nemusím pracně hledat a upravovat..?
videa od Edisco koukáme taky, dokonce je začala užívat i naše uč DJ
přírodopis jste mi taky moc usnadnili
Yuki, prezentace se hodí, pošli, děkuju ~f~
no a taky jsem ráda za vaše poznámky k zájmenům.. že to není až tak snadné ani pro vás, no všechno má své mnouchy..
 rišulka 


Re: Jak udělat učení zajímavé? pomůžete mi? 

(20.4.2020 21:13:55)
a jo - je to šestá třída - ale jinde může být jinak, vím, že ostatní děti ve třídě se učí jiné věci, hlavně v matice, ostatní má osekané, dost nahrubo teda, bo Riška má ty minimální výstupy..
 rišulka 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 0:04:08)
kruci, díky za poznámku - je to přesně tak. To je můj věčný boj, co dělat a nedělat, aby to mělo smysl a jestli to má smysl. Minulý týden jsem dva dny se nemohla vyhrabat z depky jako kráva. Úplně mě pohltil pocit marnosti a zbytečnosti - nejen k němu, ale celkově, že nevíme, co bude, že se nedá nic plánovat a není na co se těššit, že žijeme ze dne na den. Že jsem přivedla dítě do takového světa. Že si v něm neporadí a já mu nemůžu pomoct, protože jsem na tom stejně (v tom novém, budoucím). No hrozný zmar.
Naštěstí přijel jeho otec a jak mě viděl, otočil se ve dveřích a zmizel. Vrátil se za půl hodiny s horou gumových bonbonů a čokoládami, vyposlechl si mě, vyjádřil svou důvěru ve mě a především v Rišku, zdůraznil, že RIška je spokojený a to je to hlavní. Uklidnila jsem se, cpu se sladkostma, dělám jen to nejnutnější - a snažím se, aby to bylo zajímavé, to je vše.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 0:16:40)
Rišulko, ten otec nevypadá úplně beznadějně :)

ono zase bude líp, a kdoví, čemu všemu tato blbá doba pomůže, jen je potřeba vydržet
 K_at 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 13:33:14)
Rišulko, zírám, exmanzel funguje obvykle takto? To je fajn.
 Mariana +2 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 11:29:39)
Rišulko koukám taky šestá třída, takže jedeme totéž.
Navíc máme silně aktivní dějepisářku, posílá nejvíc úkolů, takže to ani nestíháme.

Synovi jdou dobře technické předměty, ale čeština a ty naučné, to je boj, je silný dysortografik, takže postrádá "cit" pro jazyk a vyjadřování.

Taky tohle období v dějepise je moje oblíbené, i když tomu přišla na chuť až v dospělosti a taky tím že jsem ta místa projela, hodně jsem načetla. V dětství jsem k tomu nijak extra vztah neměla. Ale Řecko, Řím, Kartágo jsou má oblíbená témata.

Taky se snažím to podávám nějakou zábavnější formou, srozumitelněji než popis v knize. Zatím co se mi zdá že lépe funguje tak přes "historky" a zajímavosti, ty si syn docela zapamatuje, tak se mu to aspoň trochu propojí.
Sparta - vojenská výchova. Král Leonidas a bitva u Thermpopyl. Maratónský běžec.
Alexandr a gordický uzel tak dál. Teď mně čekají punské války, tak příběhy o Hanibalovi.

Hodně vysvětluju přes mapy, aby si to dokázal zařadit místopisně a navíc mapy má celkem rád. Vždycky si ukážeme vše na globusu.

Souboj Titánů jsme viděli, zkus ještě pokračování Hněv Titánů, i když ono to má k té mytologii Starých řeckých pověstí už dost daleko, ale snad si děti aspoň zapamatují něco.

Taky zvažuju jaké filmy, z této doby mi přijde vše hodně drsné a pro syna ještě ne moc vhodné, i když ta doba byla prostě drsná.

Momentálně přemýšlím zda pustit Alexandra Velikého, musím se na to znovu podívat zda to bude vhodné, ale každopádně je tam celkem hodnověrně bitva u Gaugamel. A i ten "střet" řecké a východní kultury.
300 Bitva u Thermopyl je velmi temný. Přemýšlím možná pustím Tróju.
Z římského tématu mi přijde drsné všechno, snad Gladiátor by šel.
Hledám zda existuje vůbec něco na téma Hanibal a punských válek.

Na mnohem pozdější téma křižáckých válek jednou pustím Království nebeské.
 Filip Tesař 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 13:24:46)
Mariano, Alexander Veliký je hodně dlouhej a dlouho docela i nuda. Zato bitevní a vůbec vojenský scény jsou dobrý, výstroj, výzbroj, taktika atd. se dělala pod odborným dozorem jistýho úctyhodnýho profesora, kterej odmít honorář a místo toho byl na vlastní přání zařazenej mezi komparsisty.

Gladiátor je řemeslně dobře udělanej film s výborně vystavěným romantickým příběhem. Hodnověrnost vocaď pocaď, ale představu o době to dá. Zato Trója a 300: Bitva u Thermopyl jsou pohádky, který už nemaj se skutečností společnýho moc, zvlášť Trója - přitom historický dění kolem trójský války je docela zajímavý, svým způsobem to byla taková první první světová válka a přinesla hodně změn. Thermopyly jsou hezky pojednaná, ale do extrému přetažená vybájená legenda.
 Mariana +2 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 14:53:25)
Tak Filipe přesně, já vím. Prostě Hollywood moc ty reálie nemívá přesný. Ale pořád lepší pro puboše že mu alespoň něco uvízne v kebuli.

Alexandr je právě hrozně dlouhej, to si pamatuju, ale ty bitvy jsou udělaný dobře. Přemýšlela jsem že bych pustil jen části, ale nevím zda by to pak dávalo smysl. Plus ty vztahový, sexuální a pletichářský linky by ho stejně nebavily.

Gladiátor je podle mně udělaný skvěle po vizuální stránce zobrazení té doby, Říma, výzbroje, vojenské taktiky apod. Úvodní bitva s Germány mi taky přijde celkem zdařile zobrazená. Pro představu jak asi ta doba vypadala mi přijde velmi dobrý a snad i koukatelný pro ještě dítě. Samozřejmě příběh nelze brát úplně vážně, ale zas aspoň vychází z nějakých skutečných postav, což je na Hollywood ještě dobrý.

 Filip Tesař 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 13:58:59)
Mariano, jestli má syn rád mapy, tak na trojský válce může bejt zajímavý tohle:

- střetly se v ní dvě velký spojenecký aliance, který byly v zásadě uspořádaný tak, že sousedi byli nepřátelé a ob jednu zemi (případně přes moře) spojenci: Řecko bylo znepřátelený z Luvijcema v čele s Trójou, který z druhý strany zase sousedili s Chetitama, spojencema Řecka a nepřáteli Asýrie. To chetitský inženýři opevnili Mykény a Tíryns, vystavený možnýmu útoku přes moře z Tróje. A Asýrie byla zas znepřátelená i s Egyptem, kterej měl na druhý straně nepřátelský Libyjce a válčil s Luvijcema, ale spojenectvím udržoval s Chetitama a Řekama.

V éře před válkou se prudce rozvíjel mezinárodní obchod, kterej postupně vyrostl kolem výroby bronzu, tj. z dálkovýho obchodu s cínem a mědí, což byly suroviny na výrobu bronzu. Důležitý ložiska cínu byly v Čechách, odkud se cín vozil po Dunaji a pak z Černýho moře do Středozemního dardanelskou úžinou, kterou kontrolovala Trója. Tím je i naše země do toho strategickýho propletence hezky vpletená.

Válka skončila fakticky bez vítěze. Všichni byli poražený v tom, že mezinárodní obchod silně upadl. Proto se rychle přestal používat i bronz a místo něj nastoupilo železo. Upadl i význam elitních jednotek dřívějších armád - válečných vozů. V Řecku a Anatolii se přestaly používat úplně, význam si zachovaly jen v Levantě. Ale víc a víc uvolňovaly místo jezdcům na koních, který nakonec v době Alexandra Velikýho válečný vozy definitivně pokořili. Řecko, který bylo před válkou jedním z orientálních království, podobných těm na Blízkým východě, prožilo dobu temna a z ní se postupně vynořilo starověký Řecko, jak ho známe: zem rozdrobená do městských států, často s volenýma institucema.
 rišulka 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(21.4.2020 22:54:16)
Mariano, díky za příspěvek, ono je těžké v tom věku pobrat všechny ty souvislosti, myslím, že nějaké zkreslení tím hezkým (romantika) nebo drsným (usekané údy) děcka snesou a právě ty jim utkví v hlavě, snad se na nich později dá stavět dál.. :)

Nám dneska hodně pomohlo (hlavně psychické rozpoložení, po včerejší této debatě jsem byla docela naladěná) doporučené video "Byl jednou jeden člověk.." a celkové shrnutí, povídání při lepení do sešitu, píšeme výpisky v pc, aby se naučil ovládat (bo jejich IT dost jako kulhalo nebo co), k tomu jsme vyhledali a vytiskli mapy Persie a Řecka - a nakonec to byl pěkně strávený čas (a ne pruda). Dokonce odpoledne na procházce babičce povídal o marathonském běžci :)

Filipe, moc děkuji za skvělé zasazení souvislostí, to asi děti úplně nepoberou, ale nabalí se časem a já třeba o "české stopě" vůbec nevěděla, to utkví určitě :)
Jak zmiňuješ to "zlomové období", snažila jsem se připodobnit současné situaci - no jo jednou budem .. pamětníci..
 Filip Tesař 


Re: Jak udělat domácí učení zajímavé? 

(22.4.2020 15:17:57)
Mariano a Rišulko, nejlepší filmy se starověkým námětem jsou asi ty z doby Říma. Jednak seriál Já, Claudius, a pak řada filmů o raným křesťanství: Ben Hur, obojí zpracování Quo Vadis, Svatý Augustin, Svatý Petr. Pak filmový zpracování historický detektivky Věk zrady a konečně klasickej Spartakus, ale ten je tříhodinovej.

Pro zájemce shrnutí doby bronzový:

Bronz je křehčí, ale zato tvrdší než železo. Jeho hlavní využití bylo zprvu v opracování dřeva a kamene – tedy na stavby, ale také na lodě sloužící dopravě. Záhy se však začal používat i na výrobu zbraní, objevily se první meče a zbroj. Bronz byl tedy současně požehnáním i pohromou.

Ložiska mědi a cínu se málokdy vyskytují blízko sebe. Žádný stát proto nebyl v jeho výrobě soběstačný. Státy doby bronzové se navzájem potřebovaly, protože suroviny na výrobu bronzu se dopravovaly zdaleka, často i přes celé kontinenty. Nesmírně důležité bylo, že bronzové nářadí umožnilo stavbu lodí, které zároveň dopravovaly suroviny k výrobě bronzu. Ovšem – co je neméně důležité – když se začaly napříč kontinenty dopravovat suroviny k výrobě bronzu i bronzové výrobky, začaly se záhy dopravovat i jiné výrobky: například sůl, textilie, keramika (pro tu je lodní doprava zvlášť vhodná kvůli křehkosti – silnice nebyly!), drahé kovy a kameny, šperky, zbraně atd. Do tohoto mezinárodního obchodu byla zapojena celá Evropa a Středomoří i velká část Asie!

Mezinárodní obchod umožnil hromadění bohatství v rukou těch, kteří tento obchod ovládali: ve Středomoří a na Blízkém východě králů, jinde náčelníků. Králové mohli díky tomu platit státní správu, která se opírala o psané záznamy. Mohli také platit vojsko vyzbrojené bronzovými zbraněmi a v bronzových pancířích.
Údernou silou byly válečné vozy. Na výrobu válečných vozů vznikly první továrny na s výrobními linkami na světě. Vozy se vyráběly z několika různých druhů dřev, která se většinou musela dovážet. V továrnách někteří dělali kola, jiní osy a oje, další korby a ještě jiní korby vyplétali proutím nebo řemením (to proto, že vozy musely být co nejlehčí). Výcvik koní i posádek vozů trval velmi dlouho, a takto proto vznikli první profesionální vojáci.

Starověká království se kvůli obchodu navzájem potřebovala, ale současně se jedna druhých obávala. To nejhorší by bylo, kdyby jim sousedé přerušili přísun surovin pro výrobu bronzu. Proto království uzavírala spojenectví se sousedy svých sousedů, aby se navzájem drželi v šachu. Nejvýhodnější pozici měla luvijská království v dnešním západním Turecku v čele s Trójou, která ovládala námořní i pozemní spojnice mezi Evropou a Asií. Z jedné strany měla Řecko, z druhé mocnou chetitskou říši, s nimiž se spojil i Egypt a Babylónie.

Prudký rozkvět mezinárodního obchodu trval po tři sta let, než se systém zhroutil jako kostky domina. Nejprve přišlo dlouhotrvající sucho, které způsobilo hladomor v chetitské říši, a série zemětřesení, která obrátila sídla řeckých králů a jejich vazalů v trosky. Asýrie uštědřila porážku Babylónii, pak Chetitům. Ti se pokusili dobýt Kypr, kde byla velká naleziště mědi. Ostrov Kypr však současně sloužil jako důležitý neutrální spojník v námořním obchodě. Lodi z různých států tam mohly na své plavbě přistávat na půli cesty. Pak zaútočili Luvijci. V Egyptě byli odraženi, podařilo se jim však porazit chetitské vazaly v dnešní Sýrii. Zatímco byla chetitská armáda vázána na jihu, jejich hlavní město dobyli jiní nepřátelé od severu. Říše padla a její jméno bylo zcela zapomenuto, dokud její úřední jazyk nerozluštil český badatel Bedřich Hrozný.

Řekové v odpověď zaútočili na Luvijce. V zničující válce dobyli Tróju a zničili její rozsáhlý důmyslný zavlažovací systém, který zanesl město i přístav pískem a jílem, aby se království už nikdy nemohlo vzpamatovat. Řecko se však z vítězství netěšilo. V důsledku přerušení mezinárodního obchodu se propadlo do víru občanských válek, stát přestal existovat a na několik staletí se vytratilo i umění psaní. Řecko se vrátilo k rodové společnosti. Když Homér o několik staletí později skládal epos Ilias, už si ani nedovedl dost dobře představit, jak Řecko doby bronzové vlastně vypadalo.

Z velmocí bronzové doby se udržela jen vnitrozemská Asýrie, která tolik nezávisela na námořním obchodě, a silně oslabený Egypt, který se uzavřel do sebe.
Dopad těchto válek (asi 1225–1172) se rozprostřel tisíce kilometrů daleko. Trvalo stovky let, než se mezinárodní obchod zase obnovil. Z nouze začaly státy místo bronzu používat železo a postupně zdokonalily jeho výrobu tak, aby bronz dokázalo nahradit.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.