| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Matematika ZŠ - pojmy - procenta

 Celkem 15 názorů.
 D.. 


Téma: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 12:26:35)
Používá se stále v ČR terminologie základ, část základu, počet %?
Používá se vzorec č = z x p ?
Do jakého ročníku spadá toto učivo?

 D.. 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 12:35:07)
Moc dekuju, jde mi o to at nevysvetluji pomoci pojmu, ktere nejsou platne.

Bereme to uz v 5. rocniku tady. :-(
 D.. 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 12:50:23)
Ok, vsimla jsem si, budu tedy pouzivat procentovou cast. Dekuji.
 Babsi+2 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 16:00:26)
Matiku jsem donedávna učila a mužů ti říct, že ten vzorec jsem už pěkně dlouho nevyužila. Snažím se, aby to děti vyřešily intuitivně, trojčlenkou nebo přepočtem přes jedno procento. Ale uznávám, že záleží na učiteli, co chce.
 D.. 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 16:43:24)
Muzes nejak naznacit jak vypada vypocet pres jedno procento?
Nevim co si pod tim predstavit.

Treba jaka je vysledna cena kdyz puvodni 150USD slevime o 30% ?

Vypoctes jedno procento, ze je 15, nasobis 30 a nakonec odectes od zakladu?
 Martina, 2 kluci 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 16:50:26)
100%......150 USD
1%........150:100=1,5
30%.......30 . 1,5 = 45 USD

Tedy 150 zlevnim o 45, tedy 150 - 45 = 105 USD.


Nebo:
100%.......150 USD
1%..........1,5
70%.......70 . 1,5 = 105 USD
Tehle postup vyžaduje pochopit hned na začátku, že zlevneni o 30% znamená, že nová cena tvoří 70% staré ceny.
 Martina, 2 kluci 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 18:15:47)
Ono strašně zalezi na dítěti, jak přemýšlí.
Někdo rád univerzální postup přes 1%, nechce variace. Někdo ani nechce vymýšlet těch 17%, radši si částku odečte, aby jako fakt zlevnoval, tedy "zmenšil o".
Jiní zase rádi spekulují, že desítky procent jsou násobky 10%, 25% je čtvrtka, atd.
Pro úplné mechaniky mám trojclenku, tam je to na jedno brdo.
Ale přijde mi na procenta v plný šíři 5. ročník strašně brzy.
 Anni&Annika 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 18:19:43)
martino, jde asi o zvyk...ja opravdu uplny mechanik nejsem a pouzivam trojclenku.
 Martina, 2 kluci 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 18:42:02)
Asi jsem se vyjádřila blbě :-)
Trojclenka je prima, že při vsech třech typech výpočtů se dělá to samé.
Při výpočtu přes 1% děti vždycky štve výpočet počtu procent, tam to nejde jen tak lehkou nohou.
Spousta chytrušek, které jsem učila a jsou architekti, inženýři a pod., používali trojclenku, milovali její univerzalnost.
 Delete 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 18:40:22)
Šuplíku,

vzorce rozhodně ne, bývá problém s proměnnou, znám to z fyziky, jak jim šoupneš vzorec, jsou v háji, i když do té doby normálně úlohy řešili.

Já nemám problém chápat jakýkoliv z těch postupů, ale využívám nejradši vzorec, protože to za těmi písmenky prostě vidím. Ale zjistila jsem, že takových lidí moc není, napojit si, co v tom vzroci je co a tedy kam co má psát a v jakém tvaru, aby to vyšlo, to už chce víc než jen něco mechanicky dělat.

Nejméně náročná a automatizovaná bez přemýšlení bývá trojčlenka, na tu jsem ve fyzice bez problémů utáhla i slabší žáky (klasicky u rovnováhy na páce a u hydraulických zařízení).
 Delete 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 21:30:23)
Šuplíku,

no a já zase píšu, že já je právě sama pro sebe používám nejraději a že si rozhodně nemyslím, že jsou dobré na mechanické dosazování bez přemýšlení. právě proto, že většina ty spoje nemá a tak vzorce nemůže patřičně využít, protože prostě neví, kam co dosadit. Na mechanické dosazování je trojčlenka, tam se není jak splést. A to nemyslím nijak negativně, naopak negativně vnímám, že mi taje trojčlenky byly dlouho utajeny a mám tak blok na určitý typ příkladů, na které by právě trojčlenka dost bodla.

Ale vzorce takto používat nejde a čím méně to člověku myslí, tím spíš. Naopak jsou ulehčením pro ty, co jim to přemýšlí, chápou podstatu a potřebují si celý proces z nějakého důvu urychlit, zkrátit..

Nevím, jestli jsme se o tom někdy bavily. Na to moje paměť nestačí.
 Delete 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 22:46:30)
Šuplíku,

no my se v matematické třídě učili tři způsoby výpočtu procent a vzorce jsme brali široko daleko jediní. Naopak vím, že u dětí s LMR se pro výpočet procent používá právě trojčlenka a bez problémů jí užívají, aniž chápou obsah. Měla jsem to štěstí (mimo jiné) dohlížet na domácí přípravu v dětském domově u dětí, které navštěvovaly ZŠ praktickou, takže nešlo jen o jedno dítě, ale viděla jsem to počítat více dětí.
Vzorec a dosazování do vzorce vyžaduje schopnost pracovat s proměnnou a úpravu rovnic, což jsou schopné děti až od určitého věku a IQ. My, množinové děti, jsme to s těmi vzorci měly o něco snazší než děti dnešní, přesto v našem kraji pouze dětem z matematické třídy byly vzorce pro výpočet procent předkládány a jejich znalost vyžadovaná.
 Delete 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(11.1.2017 20:55:33)
Šuplíku,

jo, spadám do téhle koncepce, rovnice v první třídě si pamatuju a i mám ty pracovní sešity ~;).

Ale vzorce právě od nikoho jiného moc ne, i když je fakt, že třeba i můj muž je zná a taktéž mu byla zamlčena trojčlenka (spíš ten pojem), takže to bude, jak píšeš.

Ale stejně si myslím, že se nedá paušalizovat, že vzorce jsou "pro blbce" (tedy jen mechanické dosazování, aniž se musí přemýšlet), protože právě to spojení číslo a správné písmeno je většinou kámen úrazu. Takže kdo nechápe obsah toho vzorce, tak si nikdy nemůže být jistý, že to dělá správně a pak je to tedy věc náhody. A na tu zase až tolik lidí spoléhat nechce, takže podvědomě tento způsob počítání nepřijmou a nejde jim.

Naopak lidem jako jsem já (a já si o sobě fakt nemyslím, že bych byla tupá, abych tupě dosazovala do vzorců) vzorce pomáhají, zrychlují proces tam, kde podstata je jasná, zestručňují zápis. Já měla vždy problém si vzorce pamatovat, ale jakmile jsem měla přehled, spočítala jsem skoro cokoliv. Vzorce jsou systém. Musíš vědět, co je za tím, aby ti ten systém k něčemu byl.
 Tante Bante 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 18:29:05)
5. třída? Loni jsem to musela naučit sedmáky, protože jsem je měla na finanční gramotnost a měli jsme uloženo probrat, co to je úročení. Jako šlo to celkem hladce, ale matikářku to hodně vyprudilo. Naučila jsem je to přes 1% a koláčový graf. Asi didakticky blbě, ale zase to uměli spočítat.
 D.. 


Re: Matematika ZŠ - pojmy - procenta  

(10.1.2017 19:32:28)
No to jsem se znemoznila s 15 asi z toho neusnu ~t~.

Ale o to nejde, ja to spocitat umim, jde mi o to jak to nejlepe naucit dite, treba bez nejakeho neumyslneho zlozvyku.

dekuju vsem za ty postupy. ~x~

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.