Buřt |
|
(15.10.2016 11:07:54) Ahoj, zvažuji domácí školu v této situaci - tři děti, mladší bude v září rok a tři čtvrtě, starší dvojčata by měly v září zahájit školní docházku. Já budu v té době chodit na dva dny v týdnu do práce, hlídat bude babička. Dvojčata čtou, slušně počítají, tudíž by s nimi asi nebylo moc práce. Motivace - trávit ten čas, kdy stejně budu ještě z větší části doma (jde tedy o první dvě třídy docházky), spolu a příjemně. Mrně starší sourozence miluje, jsou spolu dohromady moc rády. Prostě si ten čas trochu užít a ne ráno hekticky s batoletem vypravovat starší do školy a pak odpoledne sedět nad úkoly (bohužel v místní škole je množství DÚ vysoké).
Ale říkám si, jestli to nejsou příliš nízké důvody :) Děti chodily normálně do MŠ, sociálně jsou ok, speciální výukové potřeby nemají, jsou poměrně klidné, bezproblémové, bystré. V okolí máme kamarády s domácí školou, často se vídáme, měly by i víc času na kroužky.
Taky je otázka, jestli by to pro mě nebyla příliš velká zátěž s tou prací ( i když, upřímně, si tam odpočinu víc než doma).
Prosím o názory na naši situaci, kdy mě na DŠ láká zejména udržení té volnosti, kterou teď na MD mám :) A potřeba odložit ten přeci jen stresující a zatěžující a přitom tak málo efektivní školní provoz. Dík moc
|
kreditka |
|
(15.10.2016 11:12:13) To mě též napadlo... asi je to tím že jedna naše babička 3 děti nezvládne a druhá nezvládne ani jedno dítě a spíš je v situaci že zládá sotva sebe...
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 13:56:57) Přesně tak. Moje máme dělá hysterický scény už při hlídání dvou. Celé prázdniny měla volno ( je v důchodu, jen si přes rok přivydělává) a holka tam spala jednou. žádný další návrh, že by tam mohla být déle než na jednu noc, jsme nedostali.
|
|
wer |
|
(15.10.2016 15:37:02) Naše babička by to zvládla, i s domškolou.
|
Lassiesevrací |
|
(15.10.2016 15:41:28) Naše taky. Bývalá učitelka a tělocviku k tomu. Všechny nás strčí do kapsy a ještě dá dětem sem tam jakoby mimochodem diktát nebo sloupek příkladů. A děti neprotestují, ona to umí podat tak nějak zábavně.... My prý bychom se měli s nima víc učit. Já jen hasim požáry, když se něco zásadnějšího objeví v žákajdě.
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 15:52:00) A ty si umíš představit přijít 2 krát týdně z práce a ještě učit dvě děti? Já teda ne. Mně stačí dohánět za nemoc a to naše holka marodí tak týden za pololetí.
|
Delete |
|
(15.10.2016 19:05:14) margotko,
při domácí výuce rozhodně nemusíš přijít z peáce a učit. Za zbylé tři dny stihneš tolik, co se ve škole dělá třeba týden nebo dva. Ta efektivita práce je úplně jiná. Navíc jestli děti čtou a počítají, tak první třída by byla především o psaní a rozvíjení už naučeného, byl by porstor na naučení se samostatné práci apod.....
Měla jsem doma holku a dělala přitom na plný úvazek. Jako ideální to nebylo, aůe i tak jsme většinu stihli o víkendech (třeba jen jedno odpoledne) a sem tam večer nějaká dopomoc. Kdybych měla tři všední dny v týdnu, stihli bychom možná 2 roky najednou nebo spoustu zábavných věcí okolo. A to byla páťačka...
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 19:47:04) Delete, promiň asi mám na to jinej názor. Rozhodně nejsem žádná matka "prvnička" , která jen teoretizuje. Mám doma 17 letého, kterej na 1. stupni docela hodně marodil. A vím asi, jak vypadalo dohánění učiva doma. A to patřil k nejchytřejším ve třídě a jako jeden z mála se dostal na 8G. Takže dřina s ním nebyla. Ale legrace to není a každej na to nemá. A je potřeba si to uvědomit. Mě třeba hodně stresovaly ty termíny - co do kdy má umět. Stresuje mě to i u naší třeťačky. Holt všichni nejsme lidi s pedagogickým nadáním a nadšením a schopni zvládat ten management domácí školy. Já jen píšu, že to nemusejí být jen samá pozitiva a procházka růžovou zahradou.
|
boží žena |
|
(15.10.2016 19:59:09) Však učit by měl někdo s pedagogickou vysokou školou A ne někdo kdo si s detma rad prohlíží atlasy a brnkačka na kytaru
Nebo fakt může učit kazdej jouda. Jo pardon středoškolský vzdělaná matka
|
petluše |
|
(15.10.2016 20:02:22) Většina domskolaku je na tom lépe než děti chodící do budovy.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 20:05:55) A jak jsou na tom psychicky ti rodiče? Taková studie se asi nedělá co?
|
|
boží žena |
|
(15.10.2016 20:07:46) Co presne znamená většina. Jak lépe v čem lépe. ? Kde se to jako eviduje, si tu většinu viděla nebo jak?
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 20:11:53) Já bych tomu asi i věřila, neboť jak píšu, dělala jsem "učitelnicu" celej první stupeň synovi. Když se vrátil zpět po nemoci do školy, napsal prý( dle učitelky) vždycky lepší písemku než zbytek třídy. Ale nezastírám, že mě to stálo vše hodně sil. Procházka růžovou zahradou to prostě není. Není to o tom si s děckem jen kreslit a zpívat Běží liška k Táboru.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(15.10.2016 20:41:27) Národní ústav pro vzdělávání dělalo rozsáhlý výzkum, v pokusném ověřování se sledovaly všechny děti, které byly tehdy do domácího vzdělávání zařazeny. Studie je k dohledání na jejich webovkách.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(15.10.2016 20:12:39) margotko,
já taky nejsem teoretik, mám tu domškolu za sebou, sice jen rok, ale věř mi, že jsem měla možnost poznat rozdíl mezi doháněním učiva v době nemoci a vedením vlastní výuky podle vlastních plánů.
Ono je prostě jiné, když plníš plány někoho jiného, a jiné, když si věci plánuješ sama. Já jsem mezi doma vyučujícími rodiči dost výjimka v tom, že jsem současně učitelka, většina rodičů domácí školu zvládá a užívá si ji se vším, co k tomu patří.
Největší starost doma učících rodičů jsou finance, protože částečný úvazek sežene málokdo a s plným už to vždycky nejde (u nás to šlo díky tomu, že se zapojil muž, takže jsme se o to dělili dva...což je mimochodem i případ zakladatelky diskuze, že by se muž zapojit mohl). Takže chybí druhý příjem, když už člověk nebere ani rodičák. Ale neznám nikoho, kdo učí doma, že by byl v extra stresu, že nestíhá plnit požadavky školy.
Tvůj názor ti neberu, jen jsem si dovolila přidat svou zkušenost.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2016 20:18:59) No vidíš, ale mně to stres způsobuje. A jak si noví rodiče mají umět udělat ten svůj plán, když to nikdy nedělali? Musejí přece dostat od školy nějaké termíny a okruhy učení, co mají děti zvládat dejme tomu do pololetí? Pak stačí nějaká nemoc a je skluz. Ale prostě někomu se přece podřizovat musí. Já chtěla kompletně učit syna ve 4, třídě, ale to jsem byla na rodičáku. Nakonec z toho sešlo a pro nás oba líp - on je kamarádský typ, myslím, že by ho to doma jen se mnou a ségrou moc nebavilo. Nakonec jsem ho na přijímačky na G komplet připravila já, toho se škola úplně zřekla, chtěli, aby tam děti pokračovaly dál.
|
Delete |
|
(15.10.2016 21:07:18) margotko,
škola sice dodá, co očekává, že by mělo dítě na konci pololetí umět, ale jinak si to člověk řídí sám.
Někdo jede zcela bez plánu, někdo si poctivě rozepisuje každý týden. V první třídě to ale většinou není potřeba, tak to "jde samo"...
U dohánění do školy je nejhorší to, že většinou musíš vyplnit všechna ta cvičení, co se dělala ve škole. Já to třeba nemocným dětem nedělám, ale většinou to tak je, což vím od svých dětí....a to vyplňování cvičení nějaký čas zabere. Při domácí výuce ale často učíš jinak než vyplňováním cvičení v pracovních sešitech.
Takže si třeba podle požadavků školy naplánuješ, že dítě pozná druhy vět, naučí se slova stejného a opačného významu, slova mnohoznačná, rozdělí slova na slabiky a hlásky (ČJ pro druhou třídu - 1. pololetí)...no a pak se s ním normálně o něčem bavíš, a necháš ho říct nějaké slovo jinak, nebo s ním hraješ hru, že schválně říkáš opak toho, co chceš říct, pak se má zachovat podle toho, jestli se ho na něco ptáš, něco mu rozkazuješ, neco si přeješ nebo mu jen něco oznamuješ....pořád je to jen hra, ale když na to přijde, během týdne dítě umí všechno, přitom si spolu jen hrajete...pak s ním tedy sedneš a zkušíš pár cvučení, jestli to umí i v té písemné podobě....když zjistíš, že něco nejde, tak se na to zaměříš a věnuješ se tomu dýl, protože můžeš....to jsou prostě výhody práce s malým počtem dětí.
S matematikou a prvoukou je to ještě snazší, protože tu děláš při běžných činnostech, vůbec u toho nemusíš sedět a cíleně do dítěte něco nalévat.
Ten stres většinou u rodičů bývá spíš z toho, že jim přijde, že toho dělají málo, že nevěří, že stačí tak málo, nemají tu kontrolu a srovnání s ostatními dětmi, tak se bojí, že něco zapomněli...ale to přijde s praxí, že získají jistotu...to je i u učitelů ve škole, že třeba několik let trvá, než věří sami sobě, že dělají to, co mají, a jak to mají dělat...začínající učitel se ptá kolegů, doma vyučující rodič se ptá třídního nebo určeného konzultanta....
A třeba ZŠ Březová nabízí takový luxus, že rodič už nemusí skoro nic, na webu je procvičování, testy, výukové materiály, tématické plány, třídnice (víš, co dělaly děti ve škole)...takže je to fakt hlavně o tom, že s tím dítětem jsi a učíte se v době, kdy vám to vyhovuje....u nás to třeba bylo často spíš večer než ráno....
Jinak samozřejmě domácí výuka není pro každého. Jenže běžná škola taky ne .
|
|
Buřt |
|
(15.10.2016 21:07:20) Dík za zkušenost, Margotko, ale opravdu si myslím, že v té první a druhé třídě člověk nemusí mít strach z nenaplnění požadovaného penza vědomostí - tam toho skutečně tolik není (alespoň podle zkušeností těch doma učících matek, co osobně znám). Plnit nároky konkrétní paní učitelky při častých nemocech je určitě mnohem náročnější.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(15.10.2016 22:56:28) přesně tak, klasické domácí vzdělávání je něco jiného, než když učitelka nadiktuje, co přesně se má dělat a škola se tak přenáší domů - a nelze až tak využívat výhod, které domácí vzdělávání přináší
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|