Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 21:39:43) Víte někdo, jak je to s osnovami v ZUŠce? Letos nám učitelka kytary říkala, že jsou osnovy přísnější než dřív, že má přesně dané povinné skladby (teda zřejmě vrámci určitého výběru), což asi u nás bude znamenat definitivní konec kytary.
Syn chodí na kytaru třetím rokem, začal na ní chodit, protože sám chtěl, začal na kytaru hrát doma ještě před ZUŠ, hrál rád a spontánně, sám si vyhledával akordy a písničky, bohužel od doby, co začal do ZUŠky chodit, na kytaru hraje čím dál míň a v poslední době na ní téměř nesáhne a chce na ní přestat chodit.
Strašně mě to mrzí, protože vidím, že důvodem není hudba nebo nástroj jako takový, ale styl výuky a zaměření na klasickou hudbu v ZUŠce. Možná ještě jako záchranný pás zkusím soukromou výuku, jenže v dosahu nikoho neznám a na dojíždění už nemám čas.
Naučil jste se někdo dobře hrát na nějaký hudební nástroj jinde než v ZUŠce a hlavně jinak než na klasické hudbě? Jsem teda laik, ale připadá mi, že spousta věcí by se mohla dát naučit i na jiných skladbách, nebo se pletu?
|
ivaxx |
|
(21.3.2011 21:45:11) Pokud vím od naší paní učitelky, tak si školy podobně jako ZŠ musí letos vytvořit vlastní osnovy. Rámcové osnovy lze nalézt na webu ministerstva školství, ale každá ZUŠ bude mít osnovy vlastní: http://aplikace.msmt.cz/PDF/KYTARA_osnovy_pro_ZUS_prepis.pdf
|
|
Mickey16 |
|
(21.3.2011 21:46:46) Ja hrala na kytaru cca 10 let, a po 7 letech jsem hudebku menila kvuli stehovani, a v kazdy jsem hrala neco jinyho dle mych zkusenosti ma kazdy ucitel spis svoje oblibeny skladby ktery dava hrat...takze zalezi na uciteli.
|
|
.. |
|
(21.3.2011 21:47:10) ahoj.) na ZUŠ jde také o techniku hraní, vývoj, její zdokonalování a k tomu jsou určeny skladby, které se mají hrát a zvládnout a s postupem do vyšších ročníků jsou náročnější... pokud nemá inovativního učitele, tak bude pravděpodobně hrát klasiku, občas něco modernějšího, plus dané skladby předepsané v ročníku.
pokud chceš, aby syn hrál a nezáleží ti ani tak na dokončeném cyklu plus konečném papíru, že to absolvoval, klidně ho přihlaš na nějaké soukromé hodiny, nic se nedá lámat přes koleno... vždy ho přeci může chytnout právě klasické technické hraní a do hudebky se vrátí.)) hodně štěstí
|
|
ivaxx |
|
(21.3.2011 21:47:17) Jedůfko - ještě k té kytaře. V ZUŠ se (alespoň u nás) učí skutečně klasická konzerntí kytara - tj. nikoli akordy a písničky. Toto ale učí v řadě domů dětí a mládeže. Nenašli byste u vás něco takového?
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 21:54:29) On nemusí hrát zrovna ty akordy a písničky, i když jako zpestření by to určitě nebylo od věci. Ale noty a hra podle not se dá přece učit i na jiných skladbách než na klasice. Nevím, přijde mi škoda zahozených talentů jen proto, že se jako děti nejsou ochotni překousat přes nezáživné skladby. Víc než 3/4 dětí ze ZUŠky do dvou let odchází.
|
zerat |
|
(21.3.2011 22:03:52) Jedůfko, záleží co si zvolíš za školu, ale zkušenosti jsou takové, že soukromé školy nedávají stejně dobrou průpravu. U nás třeba dcera musí odehrát, co má poručené + dostává různá zpestření - dnes si třeba přinesla s první béčkem písničku ze Tří oříšků pro popelku... Manžel jí taky hledá kdejaké různé noty a na těch se rozcvičuje. Ale u nás je možná výhoda v tom, že oni hrají spolu - manžel uměl na flétnu ale amatérsky a teď se postupně zdokonaluje s dcerou Jinak naše dcera je jako na houpačce - v jednu chvíli ji flétna úplně šíleně baví a ve druhou chvíli jí je na obtíž a nechce hrát... Přiznávám ale, že mi jí jen tak nepovolíme nechat toho, jen proto, že už se jí nechce. Chtěla hrát, koupil se nástroj, vybavení ne zrovna levné, platíme drahé školné... nechceme jí to ale ani zprotivit, takže se jí snažíme motivovat, aby hrála tím, že si může kdykoliv zahrát co se jí bude líbit... a když uvidíme, že zvládá školu, flétnu, tak klidně může začít chodit za 2 roky na klavír a třeba i plavat. Pokud skončí, tak nezaplatíme nic dalšího, protože nebude záruka, že u čehokoliv dalšího vydrží i přesto, že jí něco hned nepůjde dle jejích představ.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 22:10:47) No jo, ale nutit do toho se mi ho taky nechce, to nemá smysl, i když se ho snažím udržet. Syn hraje taky na bicí, v hudebce jsme je opustili, protože ho učitel v podstatě "brzdil v rozletu", měl na to jet rychleji, učitel byl jen jeden. Od té doby, co syn chodí na bicí jinam (soukromě), hraje jak o život. Je to hodně o přístupu, to jsou věci, které má dítě dělat pro radost a ne z donucení. (Jenže tiskárnu na peníze ještě nemáme )
|
zerat |
|
(21.3.2011 22:19:35) Jedůfko, jak bránil v rozletu? U nás učitel jede tak rychle, jak dítě zvládá. Říká a pořád to opakuje, že důležité je, aby to uměla když to bude umět pojede se dál říkal, že není limitovaný tím kolik toho můžou nebo mají zvládnout. Vidím, že dceru nabuzuje, jak toho víc a víc umí a už se vidí, jak hraje na příčnou flétnu... Víš, já jsem hrála na violoncello 5 let a jelikož se mnou nikdy nikdo necvičil, neradil mi... plavala jsem v tom tak, že až moje uč. šla na mateřskou s hrou na hudební nástroj jsem praštila a hned jsem i prodala nástroj... Stejně dopadla moje sestra s kytarou. Dnes bych si za to nafackovala a závidím dcerce, že se jí můj muž věnuje, hraje s ní - skladby hrají dvojhlasně..., učí jí hrát podle sluchu... neplave v ničem... Ach jo, co bych za to já dala umět na něco zabrnkat, zahrát... už ani ty pitomé noty neumím
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 22:49:05) Ten učitel jel asi podle osnov, ohledy na konkrétní dítě příliš nebral, prostě jeli hrozně pomalu - a stejně jako v té kytaře - etudy podle not, což mu nedělalo problém, ale ta rychlost... Teď - co měsíc několik, většinou rockových skladeb, technik několik v jedné skladbě, má to spád a hlavně ho to baví. Bubnuje i při jídle, při učení, v kině, prostě všude . A není to o tom, že by si dělal co chtěl. Naučil se technicky daleko víc než v té ZUŠce.
|
|
|
claca+Dominik12/05+Matěj07/10 |
|
(3.9.2011 9:44:32) Jedůfo,vaše učitelka zřejmně měla na mysli RVP-rámcově vzdělávací program,který bude pro Zuš povinný,ale nic nevím o tom,že bychom dávali do RVP nějaké povinné skladby,je pravda,že každá Zuš si ho dělá sama,ale jde v něm hlavně o rozdělení hod.dotací a výstupy-tzn.kolik čeho bude mít(hl.obor,nauka,sbor,komorní hra)ve kterém ročníku a co CELKOVĚ musí ve kiterém ročníku umět,ale o povinných skladbách jsem tedy ještě neslyšela
|
|
|
|
|
|
Ivuljenka |
|
(21.3.2011 21:49:10) to je škoda, a co soukromí učitel?
|
Delete |
|
(21.3.2011 22:02:12) Tak já děti vzala ze ZUŠky po dvou mesících, protože jejich nadšení z předchozího roku (hrály před stěhováním v jiné ZUŠ) nahradila až nechuť k nástroji a to šlo pouze o zobcovou flétnu. Přihlásila jsem je do kroužku na normální základce, nejstarší dcera začala hrát ve dvou flétnových souborech... Možná nepostupují takovým tempem jako by postupovaly v ZUŠ, ale hraní je baví a do cvičení je rozhodně nemusím nutit. Na kytaru už jsem nejstarší holku hlásila rovnou k soukromému učiteli. Učí ji hrát písničky, učí se akordy, různé styly drnkání, prý časem dojde i na nějakou tu klasiku....každopádně po třech měsících hraní byla schopná si sama zahrát některé koledy, aniž ji je někdo učil a na kytaru chodí ráda. Chtěla by hrát ještě na další nástroj, ale do ZUŠky nechce, alespoň ne do té místní .
Přijde mi, že ZUŠ jsou jen pro ty, co chtějí dělat hudbu naplno, podobně jako vrcholoví sportovci svůj sport....hraní jen tak pro radost je potřeba učit se jinde .
Jen teda ZUŠ, kam jsme chodily dřív, na Praze 4 Pro Arte Viva byla fajn a dětem do hraní chuť rozhodně nebrala...byla soukromá, ale předpokládám, že i tam se museli řídit RVP....
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 22:16:43) Přitom ale úroveň žáků v té naší hudebce je dost mizerná. Jako nejsem nijak náročná, neočekávám, že se tím dítě bude jednou živit, nebo že by ho to mělo bavit celý život, ale za to, co ty děcka tam předváděj, bych se jako učitelka fakt styděla.
|
Delete |
|
(21.3.2011 22:26:31) Já úroveň hraní nedokážu posoudit, můj hudební sluch je hodně hluboko pod průměrem, dcery se naštěstí potatily a minimálně ta nejstarší má sluch absolutní... Jako oni nám v ZUŠce říkali, že je dobrá a že nemáme odcházet, asi by už letos hrála na příčnou flénu a možná by povolili i druhý nástroj, ale nás totálně odrovnala nauka...Ona chodila do třídy s o dva roky staršími dětmi a na úroveň té nauky sama nestačila. Já jí pomoct neodkázala a manžel tu nauku na té úrovni také nezvládal. Takže dcera byla na nervy z toho, že týden co týden psali nějaký diktát, z not, z taktů....dál jsem to nenechala jít, protože to byl děsný nápor na nervy... Vzhledem k tomu, že hraje i na klavír (učí ji prababička), tak má znalosti z hudební teorie větší, než potřebuje na celou flétnu, takže to fakt bylo zbytečné týrání . Možná, kdybych měla ambice udělat z ní virtuóza, ale na to nejsme ani jedna stavěná .
|
Ovina |
|
(22.3.2011 10:22:09) Ale nauka se učí pět let a je jedno, jak jsou děti staré, záleží, kolikátým rokem hrajou, ne? Naše děti taky chodí na nauku s jinak starými dětmi. Vloni chodili s mladšími, protože začínali v ZUŠce později - až ve třetí a čtvrté třídě, letos pro změnu chodí se staršími (obzvlášť syn je od všech ostatních hodně věkem pozadu), ale ničemu to nevadí.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.3.2011 22:37:36) způsob výuky u syna na akordeon byl takový, že ho to nebavilo, většinu věcí jsem ho učila já doma, bohužel už jsem si taky nevšimla všeho, takže má špatný návyky, změnili jsme školu, změnili jsme ZUŠku, odnaučuje se to teď docela ztuha, protože dva roky to po něm nikdo nechtěl. Měl po dvou letech asi půl roku zpoždění a špatný návyky k tomu, morálku mizivou, těžce doháníme, ale už teď je vidět změnu, a ono ho to dokonce zase baví a já už nejsem naštvaná, že vyhazujeme peníze za něco, co nemá smysl. v té stejné ZUŠce, kam chodil starší na akordeon, je mladší u jiné učitelky na housle a přestože je dojíždění komplikované, ta druhá ZUŠka by byla v pohodě, tak bysme neměnili ani náhodou, on ani já
je to o učitelích, osnovy se dají přizpůsobit, zvolnit, zrychlit, upravit, musí udělat nějakou povinnou část, ale určitě tam vůle je
|
|
|
ivaxx |
|
(21.3.2011 22:21:33) Syn kdysi chodil na flétnu do pobočky této ZUŠ (Pro Arte Viva) - Lyra a musím říci, že to bylo dost na nic. Zažil si tolik zlozvyků (špatné dýchání, foukání..), které další dva roky v ZUŠ odstraňoval a tím pádem jej flétna přestala bavit, zatím co na housle, které jsou mnohem náročnější hraje rád. Možná to ale byla prostě smůla na vyučující. Nicméně, tato škola není klasická ZUŠ a osnovy tam opravdu nebyly.
|
Delete |
|
(21.3.2011 22:31:30) Tak našim holkám v tomto ohledu (dýchání, zlozvyky) v klasické ZUŠ nic nevytýkaly, takže to bylo asi opravdu o učitelích, holky chodily na Lhotce. Jen ta nauka tam nebyla tak nezáživná a něco málo dcerce při přestupu chybělo, ale sama učitelka nauky říkala, že je to dohnatelné .
|
|
|
|
|
zerat |
|
(21.3.2011 21:55:34) Nevím, jestli je to náhoda, ale moje dcera a její bratranec hrají oba v ZUŠ ze stejné učebnice. Moje dcera jižní Čechy, bratranec jižní Morava. Jen teda moje dcera je asi o 10 lekcí dál než bratranec, ale to je o něčem jiném...
|
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(21.3.2011 22:04:10) Mě se právě po 4 letech v ZUŠ kytara zhnusila a už jsem nikdy na ní nesáhla.Nejde o to,že jsem tam musela hrát etudy, předtím jsem chodila na zpěv a na klavír,tak jsem to znala,ale prostě mě ten styl u kytary příšerně nudil.Taky učitel nebyl dobrej pedagog (hudebník ano,ale ty hodiny byly příšerně nezáživný,pro mě trest)
Dneska je mi to přirozeně trochu líto.
|
|
Žžena |
|
(21.3.2011 22:09:18) Kamarádka si zaplatila hodiny kytary, sehnala si někoho na doučování.cz, a prostě s učitelem pilovala akordy, techniky... na takové to hraní u táboráku. Spokojená byla náramně.
|
|
Alička |
|
(21.3.2011 22:20:28) tak syn hraje na flétnu v ZUŠ. Hraje podle učebnice, kterou mu učitel doporučil, ale tam jsou i lidovky a nejen vážná hudba. Potom mu nechvá volnou ruku při výběru co chce hrát. Takže minule si syn přinesl Princeznu ze mlejna a tak ji s učitelem natrénovali a syn ji hrál i při vystoupení na koncertě. Učitel je rád, když si přinese vlastní skladbu, která ho baví. Teď už 14 dní trénuje úvodní melodii ke Šmoulům. Tu se nám nepodařilo sehnat, tak syn poprosil učitele a on mu noty na tu skladbu napsal Myslím, že se to dá vždycky nějak domluvit, pokud je učitel přístupný. Přece mu nemůžou zakazovat hrát to co ho baví i kdyby to byla jedna nebo dvě skladby a ostatní povinné.
|
|
Ája + P 5/10 + // |
|
(21.3.2011 22:25:14) Já hrála na kytaru 6 let v ZUŠ, většinou to byla klasická hudba, kterou jsem zbožňovala, pak noty na cvičení, tím jsem se nějak s nechutí prokousala a nakonec moderní písničky, které mi dal učitel vybrat. Určitě tam musí být součástí to nudné nacvičování stupnic, ale není toho moc. Nejvíc mě pak bavila komorní hra, kdy jsem cvičila s ostatními kytaristy nebo flétnisty a měli jsme pak spoustu koncertů. Myslím, že takhle nějak by to mělo vypadat... Není jen prostě problém v té konkrétní ZUŠ?
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(21.3.2011 23:04:52) Ájo, ale klasickou hudbu zbožňuje málokteré dítě.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(22.3.2011 9:35:34) Tak náš syn zbožňuje právě tu klasickou. Hraje na klarinet solo, trio a v orchestru ZUŠ. Loni se dokonce umístili s triem s soutěži. ( vyhráli okresní kolo a postoupili do krajského). Ale bavila jsem se s učitelem a říkal mi, že největší procento odpadu žáků v prvních letech hraní mají právě kytary. Je to proto, že než se člověk prodrnká těmi skladbami, tak ho to dávno přestane bavit... A co se zkusit zeptat, zda by nešla učit taková individuálnější výuka - tzv. táboráková kytara. U nás by to prý šlo. Podle mě je vše o domluvě.
|
|
|
|
Ovina |
|
(22.3.2011 10:34:35) A nemůže to být tím, že to syna přestalo bavit? Náš najstarší kdysi sám doma zkoušel hrát na harmoniku, chtěl se naučit, našli jsme mu tedy učitele a fungovalo to necelé dva roky. Postupně ho přestalo bavit doma cvičit, nepostupoval dál, nechal harmoniku celé dny stát bez povšimnutí. Už se nenaučil. Později něco okoukal na klavír a je schopný si pro radost zahrát, když chce. A nejmladší hrával na klávesy doma už od školky, moc chtěl umět hrát, tedy jsme ho přihlásili do ZUŠky. Po roce by to býval vzdal, ale to bylo opravdu učitelkou, nebyla schopná ho naučit za celý rok ani jednu skladbu. Změnili jsme tedy školu a jeho zájem se rozjel znovu. Ale teď po dvou a půl letech se zas musí do cvičení honit, postupně zájem upadá. Občas si něco sám složí a pak si to hraje, ale to povinné ho taky nebere. Jenže když vím, že v něm ten talent dřímá, motivuju ho k hraní, bylo by škoda ho podporovat v nezájmu. Nevím co bude dál, takové stavy přijdou na většinu dětí, třeba to nakonec neustojíme a vzdáme, ale dokud to jen trochu půjde z něj něco vyždímat, budu ho u klavíru držet. Má velmi dobrou učitelku, která mi sama vyprávěla, jak stejné potíže měla s dcerou. Taky přišla doba, kdy nechtěla hrát, nebavilo ji to, musela se do toho přímo tlačit. Dnes je dospělá a díky rodičovské neústupnosti skvěle hraje a je jim za to vděčná. Těžko říct, jaká je příčina nezájmu u vás, ale jak píšu, u většiny dětí je to normální průběh.
|
|
Jiří Pavlík | •
|
(31.8.2011 10:49:41) Vyměntě učitele. Okamžitě, ihned.
|
|
|