Pollyenka |
|
(11.2.2011 6:57:42) Nevím, kam bych toto téma vložila, tak snad jsem správně. Mám syna 18 měsíců, cca od 10 měsíců se snažím na něj znakovat, nicméně syn je zarputilý odpůrce znakování. Když pominu jeho hafhaf,čiči,táta,máma,pití,kytí, důrazné moje a ne, tak nemluví, když mu ukazuji tak na mě kouká a pak stejně spustí svojí hatmatilkou. Jakmile začnu ukazovat, dokáže ho chytit amok a vzteká se. Nicméně vím, že znaky zná, protože bezděčně zaznakoval třeba strom,sluníčko, že jde do vody, ale je to ve chvíli kdy nad tím evidentně nepřemýšlí. Máte někdo, kdo znakuje nějakou fintu? Jinak syn je hodně šikovný a na úrovni tak dvouletého dítěte. (Kromě toho mluvení)Děkuji H.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.2.2011 8:00:23) A znakuješ jen tak mezi řečí? Musí to bejt stejně přirozený, jako když na dítě mluvíš. To, že se vzteká, když něco znakuješ, napovídá, že to asi děláš nějak nepřirozeně - buď že ho nutíš, aby se díval, nebo se dožaduješ nápodoby nebo reakce.... nevim. Znakování má bejt přirozená součást komunikace, stejně jako řeč. Když na maličký dítě mluvíš, taky nečekáš, že musí reagovat, kupu věcí říkáš jen tak, aby mělo možnost je naposlouchat. Se znakováním to je stejný - člověk prostě znakováním doprovází co dělá a nechá dítě, ať to nakouká. A až se chytne, tak se chytne...
Jinak by mě zajímalo, jak se u dvouletýho dítěte pozná, že je na úrovni dvouletýho.
|
Pollyenka |
|
(11.2.2011 8:47:58) Mám ještě dvě starší děti, dělám s dětma, tak nějak poznám, že dělá to, co děti až kolem druhého roku. Nicméně popisovat to tady nebudu, o tom jsem děbatovat nechtěla.
|
|
|
|
Alpina |
|
(11.2.2011 8:00:25) A proč znakování? Protože synek nemluví? Moje dítě začalo mluvit až ve třech letech, do té doby vypadalo jako němé. A dnes? Při mluvnických cvičení ve škole mívá pravidelně za jedna, pusa mu jede od nevidím do nevidím. Vyřídilku má opravdu mimořádnou. Znakování je asi výmysl poslední doby. Proč však znakovat, je-li člověk dobře slyšící? Je totiž evidentní, že vašemu synovi se znakování nelíbí. Nenutila bych ho do toho.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.2.2011 8:08:05) Alpino, ono zdravý děti to nutně nepotřebujou, ale ani jim to neuškodí.
My to dokonce máme ještě posunutý jinam - máme ve třídě neslyšící dítě a od tý doby, co se ostatní děti naučily znakovat, používají to tu a tam přirozeně i pro komunikaci se slyšícími, protože když si třeba chceme něco říct přes celou třídu, je to příjemnější, než na sebe křičet
Pokud tam je od syna odpor, nebude to znakováním samotným, ale způsobem, jak se to po něm chce. Když se rodič ničeho nedožaduje, tak je znakování pro dítě součástí gestikulace.
|
Lassie66 |
|
(11.2.2011 9:31:09) Jeno, to mě zaujalo - neslyšící dítě ve třídě. Jak s ním pracuješ?
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.2.2011 22:23:17) Lassie, v matice a výchovách se v pohodě domluvíme díky pomůckám a znakování a na čj má asistentku: http://www.youtube.com/watch?v=JPxV-qSLXBY
|
Eva&spol. |
|
(12.2.2011 16:36:04) Jeno, to video je úžasné.
|
Eva&spol. |
|
(12.2.2011 16:52:12) Mám holčičku, která chodí do třetí třídy. Má vývojovou disfázii a s individuálem zvládá zatím normální zš. Ale tohle by pro ní byl ráj.
|
|
|
|
|
|
|
|
Pája, A+A :o) |
|
(11.2.2011 8:02:33) já osobně zkušenosti nemám vůbec a docela mě to zajímá..mám dceru,která má asi 10 slov,stačí jí to a domluví se s tím. jinak ukazuje..nemá snahu opakovat. je nar. o tři měsíce dříve a psycholožka nás odesílá na logopedii a říkala,že třeba by bylo vhodné znakování,ale že neví..
mě spíše zajímá to,když děti znakují,jestli pak mají snahu ještě mluvit.mám trochu obavy z toho,aby se nanaučila toto a pak třeba neměla potřebu mluvit vůbec-my máme totiž dost zvláštní formu vývoje a velké odchylky a člověk u nás nikdy neví.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.2.2011 8:14:58) Pájo, stav se na diskusi "děti s poruchou komunikace". Znakování tam pro děti s handicapem využívala nebo využívá většina z nás a můžeš se tam ujistit, že jakmile dítě umí slovo říct, dá mu přednost před znakem. Ale představ si situaci, kdy Ti dítě něco říká, a Ty mu nerozumíš. Krom toho, že se kvůli tomu vzteká, tak pokud se nedopátráte, co chce, ani mu neřekneš, jak to slovo zní správně. Když Ti ho nesrozumitelně řekne a zároveň odznakuje, tak Ty díky znaku pochopíš a máš příležitost mu to slovo říct správně, aby ho slyšelo a mohlo zkusit znovu a líp napodobit. Takže znakování naopak podpoří rozvoj mluveného slova.
Nikdo z diskuse neměl problém, že by chtělo znakovat dítě, který už umí mluvit. Konkrétně u nás syn takhle opouštěl jednotlivé znaky - když např. zvládnul říct kůň, přestal používat znak pro koně a další znaky používal dál.
|
Pollyenka |
|
(11.2.2011 8:49:50) Nedělám znaky o kterých vím, že je umí říct. Ale asi ho do toho moc nutím.
|
Červánek |
|
(11.2.2011 10:01:00) Polly - znakování je radost:o))) Zkus vážně tolik netlačit. Náš junior, když zjistil, že znakujeme proto, abychom jiným ukázali "jak to funguje", okamžitě se bloknul a tvářil se, že nevidí, neslyší:o)))
|
|
|
Pája, A+A :o) |
|
(11.2.2011 9:07:40) JENO,DÍKY
a teď ještě jedna hloupá otázka,jelikož o tom fakt vůbec nic nevím. kde to znakování pořídit? je nějaká knížka nebo dvd?
|
Linda | •
|
(11.2.2011 12:26:31) http://www.babysigns.cz/
|
|
|
|
Červánek |
|
(11.2.2011 9:57:54) Mám osobní zkušenost se synem - měl nerovnoměrný vývoj, sledovaný na neurologii, nakonec pro jistotu i psychologické vyšetření pro vyloučení jiných "problémů"... Znakovat jsem na něj začala v 5měsících, 1.znak v 10měsících, plně se rozznakoval v roce. Mezi rokem a druhým rokem jsme prožili krásné období se znakováním. Od 2let začal mluvit, znaky používal jen tehdy, když jsme mu my hloupí rodiče nerozuměli:o)))Znaky postupně opouštěl a dnes ve 3,5letech si nepamatuje žádný... A psycho-vyšetření ve 2,5letech prokázalo, že je v komunikaci (narozdíl od jiných oblastí) minimálně o půl roku napřed. Takže já jsem rozhodně pro znakování:o)))
|
|
Alice + 3 |
|
(11.2.2011 21:47:32) Pájo, určitě znakovku zkuste, chuť mluvit by to neovlivní a pro nedonošené děti je to určitě úplně normálně vhodné.
|
|
Martule, 2děti |
|
(18.2.2011 11:14:39) Dcera je ve školce společně s neslyšícími dětmi. Začali s ní znakovat, obyčejná logopedie jí při expresivní dysfázii nestačila. Má pozadu i jemnou a hrubou motoriku, od té doby, co začala používat znakovku se motorika posunula výrazně dopředu. A mluvení má základ v jemné motorice. Vzhledem k tomu, že tatínek je neslyšící, se znakováním byla v kontaktu od malička. Před zařazením do té školky však neprojevila zájem se znakovkou domluvit. Navíc její babička (mamželova matka) měla obavu, že pak nebude mluvit. To totiž minulý režim vtloukal lidem do hlavy. Znakový jazyk byl zakázaný! Tím chci říct, že to není nic moderního, ale jen to bylo potlačováno a pomlouváno za komunistů. Rozhodně to pomáhá i v rozvoji řeči. Ta super škola z videa jistě není v okrese Vsetín Essi, gratulace ke kartičkám se Šťepánkem. Tess, drž se, ono se to poddá.
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(18.2.2011 12:15:25) Marto, jo jo je to zase Praha ....dr. Heyrovská,Platónova 26,Praha 4 - Modřany, tel: 244 403 028 - objednávání v pondělí 12,00-13,00 hod, mail:heyrovska@seznam.cz
Jinak u nás se "něco" děje,Matěj začal mluvit,tak že mu dokonce ve školce rozumí byl opakovaně chválen .... jsem z toho ještě stále v šoku, obávám se ale,že je to způsobeno malým počtem dětí ve školce (všichni jsou nemocní,takže je průměrně 5-7 dětí ve třídě) . Nebo konečně nese práce ovoce - od listopadu máme nového klinického logopeda (jak už jsem psala) ... hodně jsme se zaměřili na trénování sluchového vnímání a asi to vážně zabralo. Ačkoliv všechna vyšetření sluchu byla v pořádku(to mě značně ukolébalo) tak Mates prostě některá písmena neslyší a pak logicky slovům nerozumí. Teď se zdá,že pochopil a snaží se - hodně se uklidnil,když to pochopil - rozlišovat. Takže pokračujeme buk/puk,kráva/tráva ap. Bohužel Ríšan skočil rovnýma nohama do období vzdoru,takže když se zlepší jeden,tak se to druhý snaží vyvážit .... naštěstí to vím,že přejde a snažím se zachovat klid,ovšem né vždy se mi to daří.
|
Martule, 2děti |
|
(18.2.2011 13:17:25) Macčí, díky. Něco takového by Aďa potřebovala jako sůl, ale jezdit kvůli tomu téměř přes celou republiku není v našich silách. Aďa také nevnímá některé hlásky a slabiky a k tomu jí pomahají ve školce. Pokrok udělala, ale nástup do školy (třeba, že až za rok) vidím fakt černě. Navíc ty rodinné dispozice k poruchám učení...
|
|
Martule, 2děti |
|
(18.2.2011 13:19:09) Jo a gratulace k mluvení. Možná, že až se děti vrátí do školky, tak mu to už zůstane. Období vzdoru se také (dřív či později) poddá.
|
|
|
|
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(18.2.2011 17:15:12) Marto, písmenka s námi dělá klinický logoped ..... má i počítačový program (jako v kriminálkách na analýzu hlasu) kde může srovnávat správnou a špatnou výslovnost slova. V jedné lince to namluví ona a v lince pod tím Mates .... a pak tak dlouho dokud ta křivka není stejná.
Gigo to asi řešíme to samé .... myslíš třeba pupen - buben - duben, buk - puk, duha - tuha, nápoj - náboj ap? Teď se zrovna snažím udělat si databázi podobných slov a dát to do karet,abychom mohli trénovat ....ale mám jich slabých 20 párů a víc mě nenapadá,budu vděčná za inspiraci - klidně na mail,abychom to tu nezahlcovaly. Prosím o pomoc všechny nebo jestli nemáte nějaký odkaz,kde by to mohlo být. Díky
Pro Matesa je to zřejmě extrémně důležité.
Gigo trénujte sluchové vnímání jako takové - zvukové pexeso si můžete udělat doma sami (viz naše stránky), určování zvuků - dítě nevidí činnost,ale určuje ji podle zvuku - teče voda = myje si ruce, nůžky stříkají, dupání = jde /běží, míchání lžičkou v hrnečku, bouchání kladívkem ap.
|
Tessis |
|
(18.2.2011 18:04:33) Macčí, co to sluchové vnímání přesně podporuje? Protože Tygr je v tomhle až nadprůměrně dobrej ( máme i od Krejčířové, v tomhle byl ve 3 letech asi na 5 let) V tom určování zvuků....už tak okolo 2,5 byl schopnej v Logu podle toho jejich CD rozpoznat šustění listí a takovýhle věci...
jinak u nás ted ta pasivní slovní zásoba fakt neskutečná, lepí se to na něj fakt drsně...porozumění určitě na jeho vě, ne-li víc...
ale mluvení strašný, respektive výslovnost...mluvit se snaží už hodně, ale fakt mu není rozumět téměř nic..hrubá motorika děs - nestřídá nohy ani do schodů, neumí šlapat na tříkolce...prostě takový střevo...
jinak logický myšlení dobrý, Logico Primo už jede i pro ty starší děti ( od 4 let), rozlišuje počty do 20 - jako, že je schopný na požádání donést určitý počet předmětů ( přines 8 kostek atd.)
jako v něčem bych řekla dobrý, ale něco hrůza - grafomotorika nic, napodobí směr tahu, namaluje kolečko na povel a tak..ale sám od sebe nenamaluje vůbec nic, jen čárá....
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(18.2.2011 19:07:34) Tess - podpora sluchového vnímání viz poslední odstavec mého minulého příspěvku a http://www.maccizpopovic.estranky.cz/clanky/zpusoby-napravy/sluchove-vnimani
Co se týká konkrétně grafomotoriky a kreslení - u nás pomohlo vybarvování obrázků (musela jsem vybarvovat také stejný obrázek a hlavně nutit - neustoupit - především ze Šimonových listů) a kresba jsme začínali tak,že já jsem kreslila jednoduché obrázky a Mates mě kopíroval,zhruba po roce dokázal nakreslit i sám (ale jen to co jme už někdy kreslili spolu) , teď nakreslí na požádání jednoduché věci sám (auto, slunce, letadlo, jablko, dokonce i konvici .... ověřeno u logopedky).Nyní i sám krásně vybarvuje.
Hrubá motorika .... to asi pomůže cvičení,ale konkrétně nevím s tím Mates problém nemá.
|
|
Tessis |
|
(19.2.2011 11:39:25) Gigo, no a to je podstata té smíšené dysfázky ne? Že hůře rozumí a hlavně tam neslyší ty určitý hlásky u nás bylo to blbý porozumění celkovým opožděným vývojem, takže ted fakt vidim, že dysfázka( jestli to je dysfázka), tak expresivní...rozumí naprosto všemu. Umí vlevo, vpravo, nahoře, dole, mezi, uprostřed, názvy všech barev, tvarů. Zná slova jako tubus a takovýdle bejkárny prostě ta pasivní slovní zásoba se na něj lepí, jako u "normálních" dětí..
on byl prostě ze začátku "brzda" a mezi tím 2,5-3 se to rozjelo fakt hodně, a je v podstatě jako už ok...když teda neberu v potaz, že ta sebeobsluha je horší, a je takový střevo na pohyb...ale to je taky tím, že u nás nehrozí, že by šel na klouzačku, prolejzku..ne...my venku chodíme za ruku, ani se ode mě nehne...ale ujdeme zas denně spousty km..třeba 12km s přehledem, 5 hodin cajdáme po venku, a Tygr všechno komentuje. Ale že by šel hrát na hřiště, do dětskýho koutku atd. nehrozí...takže je prostě střevo, páč si nic nezkusí, neskočí, nikam nevyleze...a tak...
děti tak stále katastrofa, snese jednu - dvě klidné holčičky, nesmí ty děcka běhat, křičet (on má celkově vůbec ten sluch abnormálně citlivej, vadí mu cokoliv hlasitějšího)...jinak si s dětma hrát umí, ale jak píšu, musí to být klidné, nehlučné holčičky..jinak má hrůzu, klepe se a zdrhá...
fakt se tý školky bojim hlavně kvůli tomuhle, jinak to tam dá...na některý věci je fakt šikovnej, dobře mu to myslí, snaží se vyhovět, komunikuje v rámci možností, poslouchá, spolupracuje...
ale ta jeho citlivá povaha je fakt děs
|
Červánek |
|
(19.2.2011 11:58:19) Tess, Jenda je taky dost plachý a když na něj děti houknou, tak utíká...a ve školce "platil" za klidného, plachého...a zrovna v pátek mi paní učitelka říkala, jak rozvázal, že už je ho rozhodně víc slyšet, nenechá si už tolik líbit atd. Je to otázka času a přístupu těch učitelek. Musí s tím počítat...A on dozraje se vším všudy - jen si počkej na to, až začne cíleně prosazovat svou, vrrrr - vím, o čem mluvím:o)
|
|
Martule, 2děti |
|
(19.2.2011 12:04:25) Tess, naše Aďa je sice šíleně přecitlivělá, ale má to o to horší, že to od ní nikdo nečeká. Ona je totiž do všeho hrr(aniž by sama věděla co a jak chce) a hlučná. Sotva začala chodit, už u doktorky v čekárně začla honit děti a chtěla je objímat a pusinkovat. Umí si hrát jen s dětmi, které jsou hodné, klidné, trpělivé a berou ji takovou jaká je... kde má ve věku 5 let sehnat takovou kamarádku? Je mi jí líto, ale pokud se nezmění, bude se celý život cítit osamněle. (celý dědeček a maminka)
|
Tessis |
|
(19.2.2011 12:14:37) Marto, ono se to může změnit...já byla jako dítě stejná, jako Tygr..povahově...a pak se to dost změnilo, ted platím za extroverta, nemám vůbec problém se někam zařadit a tak..pohodachce to teda trénovat
Červánku, jj..taky doufám, že se to tam trošku vyvrbí a naučí se mít ostřejší lokty trošku. Bude muset, nebudu mu tam stát za zadkem, jako doted. On fakt nikdy v životě nikoho neuhodil, nikomu nic nevezme...je to takovej jouda no, co jen kouká a pak řveta logopedky Barča (mladší jak on)s ním cvičí teda dobře, ho diriguje a Tygr poslouchá jak hodinky
jinak po telefonu paní ve školce super, nevím, s kým jsem mluvila..ale fakt z toho mám příjemný pocit, tak se na to úterý už těšim..
už to fakt školku chce, aspon na 4h...už mi z toho fakt hrabe, jak jsme neustále pořád spolu...
|
Tessis |
|
(19.2.2011 12:19:48) A taky doufám, že tam začne aspoń trošku jíst...páč doma fakt nejí nic..nic normálního, pak má bud zácpu nebo průjem...šílená strava
|
|
|
|
|
|
Martule, 2děti |
|
(19.2.2011 11:58:35) Děkuji za udělení přátelství, je tam toho hromada, chvíli potrvá to přelouskat. Gigo, jestli můžu chtít ty básničky na kreslení i já, byla bych vděčná.
|
|
|
|
|