| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Dokument Ptáčata

 Celkem 37 názorů.
 tinas 


Téma: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:26:50)
Ráda si v archivu ČT pouštím dokumenty a tak jsem narazila i na dokument Ptáčata. DOkument je natočený se skupinou převážně romských dětí,které nastupují do první třídy a tím většinou i do vůbec prvního kolektivu ve svém životě. Je to z nějaké Brněnské školy nebo z okolí to si nejsem úplně jistá,kde část rodičů sepsala petici,že si nepřejí mít romské děti společně ve třídě se svými dětmi.
Po shlédnutí prvního a druhého dílu mám z dokumentu rozporuplné pocity.

1. Učitelka je spíše krotitelkou divé zvěře,než učitelkou
2. Děti neumějí snad mluvit,ale jenom pořád křičí
3. Všechny konflikty řeší silou a nadáváním

Vím zcela jistě,že moje dcera by třeba v takovém kolektivu neměla šanci přežít,protože by jí prostě převálcovali. Nejenom,že by se nedostala patrně ani ke slovu,ale asi by neměla šanci se ani něco naučit jestli se děti podobně budou chovat i ve škole.
K tomuto výsledku jsem dospěla po shlédnutí dvou dílů a jsem moc zvědavá,kam se dokument posune a jak se děti nakonec předvedou.

Co si o tomto dokumentu myslíte vy?

Je lepší mít třídy smíšené i s tím,že romské děti nebudou patrně stíhat a budou zdržovat a rušit a nebo je lepší udělat romskou třídu,kde budou speciální asistenti a třída si pojede podle svého programu nastaveného,tak,aby děti stíhali. S tím,že se do výuky může přidat i něco z jejich historie.
 Jaana2 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:30:51)
Tinas já se Ti divím, že to tu začínáš. Budeš leda tak označena za rasistku
 MishuI 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:31:42)
Já bych se zas strašně ráda do diskuze zapojila,ale dokument jsem neviděla.Tak bych asi taky byla označena za rasistku.
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:36:03)
ucila jsem na dvou zvlastnich skolach - v te prvni jsem mela polovicniho ciganka a byla jsem z nej na vyvrat, hruza. v te druhe byli dva (kluk a holka) a byli z tech hodnejsich. kolektiv byl 10-12ti clenny.
prosim vas, ne vsechny romske deti krici, jsou nezvladatelne a nevychovatelne.
 Ananta 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:35:33)
Jeden díl jsem viděla...

jestli smíšené nebo ne, to záleží z jakého úhlu se na to podíváš, jestli jen z toho výkonostního a nebo i ze sociálně-psychologického, multikulturního, tolerance...

Oddělení znamená větší výkonostní progres pro chytřejší děti, ale taky selekci těch "vadných" kusů a psychologicky, sociálně je už tak vrstvíš... děti učíš že jsou ti lepší a ti horší a to má dopady na celou společnost, schopnost tolerance, úctě k lidství ne jen k silnějším a chytřejším atp. ...
 perdita 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:38:00)
Dokument jsem neviděla nicméně tu bydlím - ne v Bronxu - v Brně. Moje děti mají oba několik Romáčků ve třídě a máme nejspíš velké štěstí, protože s nimi nejsou problémy. Nejsou to studijní typy, ale fakt bezproblémové děti. U nás jsou spíš problémy s blonďáčky~j~
 cyann 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:41:13)
Navíc to znamená, že se pravděpodobně s ostatními sveze i pár normálně či nadprůměrně nadaných dětí, které půjdou do speciální školy jen kvůli barvě pleti /protože tam mají kamarády /protože tak se to tady dělá... A mají zpravidla uzavřenou šanci na normální vzdělanostní dráhu.
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:47:46)
cyan, neni mozne preradit dite do spec.skoly pouze kvuli barve pleti - pokud na zs nezvlada, vzdycky predchazi prosetreni v ppp. ale mas pravdu, ze je to hodne o vuli ucitele toho slabsiho vytahnout vys (i kdyz pri poctu deti v bezne zs to musi byt vazne mazec...).
univerzalni rada neexistuje.
 Pawlla 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 19:19:21)
Sarmi,ale jistěže to jde a to nejen romské dítě,ale jakékoliv dítě.
 Ananta 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:54:04)
Oddělovala bych jen ty opravdu vysoce nadprůměrné, tam to má své opodstatnění, navíc si myslím, že tyhle děti nemají většinou s rasismem problém ani v dospělosti, protože bývají prostě "jiné". Průměrný nebo nadprůměrný žák z "lepší" rodiny může spíš zklouznout (bohužel často i pod vlivem výchovy doma) k hloupým xenofobním stereotypům a elitářství.
 Xantipa. 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:47:18)
Dokument jsem neviděla, ale jen připojím něco z té naší školy.
Romské děti za spolužáky nikdo nechce z těch důvodů, co píšeš. To si uvědomovali na té naší škole a vyřešili to tak, že pokud má romská rodina zájem, mají extra místa ve školce pro romské dítě - aby se naučilo mluvit česky, zapadlo do kolektivu apod. Kupodivu tuto možnost využila jen jedna maminka romka, která naopak své dítě dala do této školy právě proto, aby se její dítě vymanilo z vlivu ostatních Romů. Její dítě už chodí do školy.
No a ve škole přímo je program pro integraci - bylo to vymyšleno a založeno pro to, aby se hlavně romské děti mohly zapojit do normální školní výchovy - učí se tam hlavně česky mluvit apod. Také si tam děti mohou vypracovávat úkoly a přípravu do školy, je k tomu určený pedagog.
A kdo myslíte, že to využívá? Výhradně ten 1 Rom, asi 4 přistěhovalí Vietnamci a 2 Mongolové. Protože oni narozdíl od Romů mají zájem své děti integrovat.
 & 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:52:23)
Podle mne je nejvetsi chyba, ze ty deti se dostanou do kolektivu az sedmi letech... Na nacvik soc. dovednosti a reci pozde. Skolni dochazka od 4 let ma neco do sebe.. :-)
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:54:56)
presne tak ~R^.
 Kapradina 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:54:56)
Tinas,
viděla jsem jen kousek prvního dílu, hledala jsem pak na netu a nešlo mi to spustit, kdybys sem dala odkaz, kde bych se na to mohla podívat, byla bych moc ráda.

A jinak odpověď na tvé otázky - sama nevím, co je pro tyhle děti lepší, určitě integrace mezi ostatními dětmi, ale vím, že s nimi úroveň výuky určitě klesne, takže jako rodiči by se mi také nelíbilo, aby mé dítě na tohle doplácelo. Takže je to začarovaný kruh ...
 Margot+1 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 13:57:04)
Mně tedy nepřijde, že by se ty děti chovaly nějak jinak... Nějakou dobu jsem učila a můžu ti říct, že takhle se chovají všechny děti na výletě - prostě jsou rozšoupnuté ~t~
A že takový výlet nebo škola v přírodě je záhul pro učitele, to je nasnadě. Dodnes vzpomínám, jak dupání, pištění a chechtání nad mou hlavou utichlo ve 3:00 a v 5:00 začalo znova (šesťáci na výletě)~:-D.
 tinas 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:17:14)
Margot,
v tomhle dokumentu jsou čerství prvňáčci a ty děti prostě "jiný" jsou. Oni téměř nemluví - pořád jenom křičí. Konflikt neřeší jinak,než silou. Jsou to 6.-7 leté děti.

Kapradino,
taky s tím mám problém.
Na jednu stranu si jako rodič říkám jenom proboha nic takového ve třídě. Chci,aby se dětem ve škole líbilo a dařilo. Chci,aby to pro ně bylo stimulující prostředí a ne trest. Docela živě si umím předstait co takovéhle děti a je jedno jestli černé nebo bílé dokážou s třídou udělat.

Na druhou stranu si říkám,že,vlastně nevím jestli je pro ně lepší to,když si pojdou vlastním tempem ve svém prostředí a nebo jestli je budeme násilně integrovat do tříd,kde o ně vlastně nikdo nesotjí,protože všichni předem předpokládáme problémy. To není výmysl to je prostě zkušenost se vzájemného soužití.
A nebudeme si nalhávat,že oni jsou žhavý na to,aby se nám přizpůsobovali.

Odkaz dám za chvilku,ale musím dojet pro dceru do školy.
 tinas 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:18:06)


dokument
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:22:02)
me to nejde spustit :-(
 Margot+1 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:22:57)
Já ten dokument viděla. Nepřišli mi v chování jiní ~d~
 tinas 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:08:20)
Madeline,
trochu temperamentnější mi přijde jako hodně mírně řečeno,ale jak jsem psala jsem hrozně zvědavá,jak se to bude v dokumentu rozvíjet dál.
Podle toho,jak hodnotíš temperament,tak moje naprosto netemperamentní dcera by fakt v takovéhle třídě neobstála. Ta by se snad ani nedostala ke slovu vedle takových draků.~t~
 Yuki 00,03,07 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:14:10)
já mám taky děti mimořádně klidný, jsou to kluci, starší dva už si zkusili, že v normální škole s normálníma dětma neobstojí, právě proto, že ty tři body platí pro většinu dětí
 Kalamity YANKA 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:05:08)
ty jo nevím, co si o tom myslet, zatím jsem jen četla článek související s touhle reportáží... měla bys odkaz, kde to shlídnout?
 Nisa 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:10:16)
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210572231010001-ptacata-aneb-nejsme-zadna-becka/ je to tady, je tam už i druhý díl.
 Kalamity YANKA 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:33:26)
Díky moc, zejtra na to mrknu, říkala jsem si, že by to mohlo bejt zajímaaý, četla jsem ten článek, co vyšel v příloze MF DNES s autorkou
 MrakovaK 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:54:11)
přesně tak. Na výletech jsme snad byly úplně stejní, co si tak vybavuji, a ještě, kdyby nás někdo natáčel, tak je snad jasné, že se děti budou předvádět, budou nadšené a hlasité.. ~d~
 MrakovaK 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 14:56:01)
tak to je podle mě kravina. My jsme měli vždy ve třídě nějakého Roma a problém nebyl. Ani nevyrušovali nějak mimořádně, i když jich ve třídě bylo více. Všichni měli špatné známky, to ano. Ale kolikrát se našly neromské děcka, které byly zlé, šikanovaly.. Viděla jsem první díl a učitelka mi jako krotitelka opravdu nepřipadala, prostě jsou to normální děcka, trochu živější, ale nic mimořádného na to, že se kvůli nim psala petice..
 Yuki 00,03,07 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:12:46)
všechny tři tvé postřehy jsou správné a platí obecněpro spoustu dětí, bez ohledu na barvu pleti.
pochopitelně to tak není všude, jsou i děti, který jsou jiný, naštěstí.
Učila jsem na několika základkách a vždycky jsem říkala, že mám problém s chováním bílých a (ne)vědomostma tmavých.

Integrace je super věc, podporuju ji, ale ontegrace neznamená, že dítě bez jakýchkoliv znalostí (včetně mluvení) nebo bez správnýho chování začne chodit do běžné školy s dětma, který toto všechno umí.

Učitelka má velký díl na úspěchu, stejně tak velký díl mají ostatní děti ve třídě (vlastně jejich rodiče, protože musí dětem vysvětlovat a učit je toleranci), ale obrovský díl zodpovědnosti za úspěch integrace mají rodiče integrovanýho dítěte, protože ti musí podporovat dítě a dokázat se domluvit na způsobu práce se školou. Dítě je napodobuje, takže jakákoliv integrace je málo platná, pokud dítě doma slyší, že nic nemusí, protože má papír z poradny a všichni kolem něj se podle toho musí chovat.
To pak nefunguje.

Myslím si, že třída pro romský děti vůbec nemusí být špatná, jsou jiní, tak proč jim to brát? a proč je nutit být stejní? mají jiný temperament, umí jiný věci, mají jiný žebříček hodnot - ať se s tím majoritním setkávají a zvykají si na něj, ale oni toho mají v té první třídě i tak dost, tak ať mají učitelku, která se s nima domluví jejich jazykem, která bude fungovat jak je to mezi romy zvykem - koho přijme rodina, ten má autoritu a toho poslechnou i děti.Ať je tato učitelka schopná navázat spolupráci s rodiči, vlastně taková terénní pracovnice a učitelka v jednom. Vůbec si neumím tuto práci představit, ale určitě by se našel někdo, kdo to dokáže.
A napsala jsem to špatně, takto by to nemělo fungovat od první třídy základky, ale od 4 let ve školce a pak na té základce postupněumožnit dětem, aby dál chodily do třídy, která bude mít rozšířenou výuku na romštinu, na tanec, já nevím na co ještě. Aby jim to dalo i něco víc, než jen základoškolský znalosti, byla by to třída, která by měla integraci romů v programu a dětio by se učily hlavně žít s majoritním etnikem, zvyknout si na majoritní hodnoty, na způsob života u nás.
Od postupnýho přizpůsobování školky dětem by se došlo k přizpůsobení dětí škole, aspoň částečně.

ale co dělat s nevychovanýma majoritníma, to fakt netuším :(
 Yuki 00,03,07 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:29:21)
oni jiní jsou a budou, s tímse nedá ni c udělat, teda dá, ale ne moc rychle.
ty děti, který by teď začaly fungovat v přípravných ročnících a začaly by si zvykat na majoritní chování, by toto dokázaly předat (aspoň některý) zase svým dětem, chození do školy by přestaly považovat (časem) za újmu, a každá další generace by to měla jednodušší. Kolik by bylo potřeba času? asi tak 30 let? no možná i víc, prostě aby bylo normální, že se chodí do školy. On je každý začátek těžký, ale jde to,
ať si nechají jejich neskutečný matriarchát, ať si nechají jejich rodinný život, ale postupně se musí přizpůsobit veřejnýmu životu
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:37:43)
taky souhlasim, hlasuju navic pro povinnou predskolni dochazku, kde budou mit sanci se socializovat a zvyknout si na majoritni zpusob chovani, komunikace, vyuky.
a pises, at maji ucitele se kterym se domluvi. nemyslim - musi zvladnout cesky jazyk, to je primarni vec. nejsou romske skoly, jsou skoly ceske a v nich se mluvi cesky.
 Yuki 00,03,07 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:43:10)
jasně, ale dokud česky neumí, a to opravdu dobře, tak musí mít možnost mluvit po svým, ne?
ale postupně zvykat a učit češtinu, pochopitelně
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:45:30)
to je prave problem tech rodicu, ne deti. to rodice musi zajistit, aby se deti domluvily, ale ne az nastoupi v sesti sedmi letech do skoly.
neukaznenost rodicu pak pada na hlavu jejich detem, ktere pak maji problemy, jimz se da docela dobre vyhnout.
 tinas 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:51:27)
Sirmi,
to je právě to jestli ostatní rodiče a děti mají suplovat role rodičů těchto dětí.Rodiče zanedbali jejich přípravu a teď školo starej se. Učitelka při tom počtu dětí,který dnes ve třídách je musí zákonitě něco "ošidit",protože se nerozkrájí. Buď se bude věnovat těm co na školu nejsou připraveni a bude šidit ty chytřejší děti,které můžou v pohodě jít dál a nebo bude pracovat s těmi co zvládají,ale zase budou na odpis ti ostatní.

Podle mě je tedy lepší vytvořit speciální třídu,která bude reagovat na konkrétní potřeby a tempo dětí.
 tinas 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:48:54)
Madeline,
problém je skutečně už v tom,že děti většinové populace chodí do školky a nebo se jim rodiče věnují. Asi každá z nás co sem na Rodinu chodíme se snaží děti něco naučit a rozvíjet je od batolecího věku. Velmi mnoho dětí dnes nastupuje do první třídy s tím,že umí číst a psát a k nim pak přiřadíš děti,které pomalu ani neumí česky. Nikdo jim tu romštinu nebere,ale přeci jenom čeština je naším rodným a úředním jazykem,takže jí prostě zvládnout musí. Děti mají z domova většinou naučené sociální a hygienické návyky,ze školky jsou zvyklé na kolektivní práci,ale romské děti do předškolních zařízení nechodí,takže tohle nemají zažité.
Navíc někdo má přirozenou inteligenci a někdo nemá. Už tohle všechno řadí děti na startovní čáře v první třídě na rozdílné pozice a ti co jsou vpředu jsou na tom špatně díky těm co jsou vzadu,protože je to brzdí. A ti co jsou vzadu zase nesou cejch toho,že jsou "divní",když nezvládají pro normální populaci naprosto běžné věci.
Takže v důsledku toho jsou na tom blbě obě jmenované skupiny.
 MishuI 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:38:13)
tinas,tak jsem se na to podívala.Co se Romů týče,nemám výhrady.Možná holčičky jsou trochu hlučnější,ale co se kluků týče,problematický byl Páťa.
Co se integrace týče,mám podobný názor jako Yuki.Nikdo z nás je nepředělá,to už jsme si mohli všimnout.
 sarmi 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:41:05)
tinas, jak jsi to poustela? jen z toho vlozeneho linku nebo v nejakem programu? me to z toho linku nejde prehrat..
 MrakovaK 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 15:48:44)
já jsem to viděla na netu v archivu ceske televize. ani to vám nejde, pustit si to přímo z toho?
 Pawlla 


Re: Dokument Ptáčata 

(14.9.2010 19:17:22)
Já jsem pro integraci,ale prostě u nás je s tím problém.Speciální třídy a školy pro Romské děti tady už byly a neosvěčilo se to.Nevím kdy už se v naší zemi naučíme ,co je vlastně integrace.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.