|
|
Křivky - k čemu jsou a jak na ně |
Článek je určen mírně pokročilým začátečníkům, kteří zvládají základní úkony ve photoshopu a chápou, k čemu jsou vrstvy. |
|
Autor: Lucka, ročník 73 , 2.8.2006 | |
| Poměrně dlouhou dobu jsem si v shopu vystačil pouze se základními funkcemi, ořezy jsem dělal gumou a základní geometrické tvary pokryly veškerou moji potřebu. Pak ale přišel zlom, kdy jsem potřeboval udělat obyčejnou křivku a s myší byl výsledek vždy zoufalý. Párkrát už jsem to sice s křivkami zkoušel, ale vždy se mi jejich fungování zdálo natolik složité, že jsem od nich nakonec upustil. Jak ale vidím dnes, křivky jsou naprosto jednoduché a jejich zvládnutí je otázkou několika hodin.
V čem se vlastně liší křivka (vektor) od bitmapy? Předně - křivka je definovaná matematicky. To znamená že ji můžeme libovolně měnit, transformovat a zvětšovat, aniž by to mělo nějaký vliv na výslednou kvalitu výstupu. Křivka je základním výstupem např. pro plotter, ale pro hlubší práci s křivkami doporučuji vektorové programy jako Adobe Illustrator nebo Corel. Křivky ve photoshopu však přesto dokáží uspokojit i poměrně vysoké nároky.
Nyní už ale k jádru věci - abychom se s křivkami naučili pracovat, vytvoříme si jednoduchý lístek.
V paletě vrstev si klikněte na záložku 3 - Cesty. Klikněte na Vytvořit novou vrstvu a zvolte nástroj Pero (P). A nyní jak vše funguje: Pokud kliknete, vytvoříte bod. Pokud kliknete vedle, vytvoříte další bod, který je spojený s předchozím bodem. Zkuste si ještě párkrát zaklikat a udělat třeba trojúhelník.

Pěkné, říkáte si, ale co s tím? To přijde dál. Nyní klikněte pravým myšítkem v paletce Cesty na cestu s trojúhelníkem a dejte Vypnit cestu. Pro začátek zkusíme třeba barvu popředí. Pozor, musíte mít v paletce vrstvu zvolenou vrstvu, do které jde malovat, a musíte mít zobrazenou cestu. Zobrazení cesty ze zapíná/vypíná klávesou CTRL+H. Máme před sebou pěkný nepravidelný trojúhelník.

Nyní si zkusíme trojúhelník obtáhnout. Nejdříve si zvolte štětec (B) kterým se bude obtahovat. Nastavte barvu a šířku, popřípadě další. Já jsem nastavil černou, šířka 5. Nyní opět pravým tlačítkem klikněte na cestu a dejte vytáhnout cestu. Jak vidíte, vytahovat cestu lze všemožnými nástroji, dokonce lze simulovat přítlak pera.

Nyní ale pokročíme, abychom se dozvěděli, co křivky doopravdy umí. Vyčistěte si plochu a zvolte nástroj pero. Opět klasicky klikněte a vytvořte bod. Teď klikněte jinam, ale nepouštějte tlačítko myši a zkuste jí pohybovat. Vidíte, že se vám kolem nového bodu objevily další dvě přímky - ty udávají zakřivení přímek jdoucích z a do bodu. Nezoufejte, že se vám nedaří vytvořit požadovaný tvar. Dá se ještě později upravovat. Přikročme ale k vytvoření listu.
Začněte klasickým jednoklikem, při tvoření dalšího bodu přidržte tlačítko myši a zkuste udělat obyčejnou zakřivenou přímku, která nám bude tvořit kostru listu. Body na obrázku jsou celkem tři - vytvořené klikem, klikem s podržením, a klikem. Přímky zobrazující zakřivení se nám ve výsledku nebudou zobrazovat.

Nyní nástrojem pro výběr cesty klikněte mimo cestu, abyste se zbavili selekce bodů, a opět zvolte nástroj pero. Nyní si uděláme křivky jdoucí vodorovně. Opět známým klikem, klikem s přidržením a klikem a následnou deselekcí a opětovným zvolením nástroje Pero vytvoříme cca 3-4 vodorovné křivky. Nezoufejte, pokud se vám nedaří! Od toho je tu nástroj Změnit bod.

Nástrojem změnit bod klikněte na křivku, kterou chcete upravit. Když přidržíte CTRL, můžete libovolně pohybovat se všemi body. Jednoduchý klik na bod mění bod z křivkového na jednoduchý. Klik a přidržení mění bod z jednoduchého na křivkový. CTRL + kliknutím + podržením na řídící přímku bodu lze měnit zakřivení přímky, bez CTRL měníte pouze jednu řídící přímku, s CTRL obě. Vyzkoušejte si tuto práci dokud nebudete spokojeni s výsledkem.

Nyní již máme hotovou kostru listu. Zkuste vybrat nějaký zelený štětec a vytáhnout kostru se simulovaným přítlakem.

Nyní vytvořte novou vrstvu, která bude pod vrstvou kostry, a uděláme si tělo listu. Vytvořte si i novou vrstvu cesty. Zvolte pero a vhodnou kombinací jednoduchých a zakřivujících bodů zkuste udělat tělo listu. Opět to nemusí být dokonalé a vše se dá upravit.

Nyní si křivku vyplníme trochu světlejší barvou a vytvoříme si jednoduchý lístek.

Prací s vrstvami efektů pak dotvoříme lístek do kýžené podoby.

|
|
Zobrazeno doposud 1679 x.
|
|