Re: Waldorfská škola - osobní zkušenosti PROSIM
Na většině ZŠ se toho od dob mého mládí moc nezměnilo. O waldorfu uvažuju už dlouho pro svého mladšího syna, který ale ještě nenastoupil ani do školky. Na tom starším se klasická základka podepsala a i já na ni mám ty nejhorší vzpomínky, byť jsem ve škole patřila mezi premianty.
Díky své práci přijdu do styku s dětmi z běžných základek a musím říci, že jejich vědomosti jsou tristní, byť jsou to většinou jedničkáři. Absolutně neznají věci v souvislostech a zpaměti se drtí to, čemu v podstatě nerozumí, Všeobecný kulturní přehled napříč historickými epochami jim zhola nic neříká. Na dětech na druhém stupni je už hodně vidět, komu se rodiče doma věnují, kdo čte a kdo jen tupě zírá na TV a sedí u počítače.
Neznám ve svém okolí bohužel žádnou matku, která by na úkor svého volného času dávala dítě na waldorf. Jak už zde bylo zmíněno, od rodičů se tam předpokládá angažovanost stran výuky i volného času dětí a to je dnes mnoha lidem proti srsti. Rodiče, kterým by byl podobný přístup blízký, zase nemají možnost vozit děti do WŠ, neboť ta nejbližší je 25 km vzdálená od naší obce.
Už zhruba dva roky intenzivně shromažďuji informace o waldorfském školství, neboť si myslím, že takovému rozhodnutí musí předcházet dokonalé pochopení celého tohoto systému vzdělávání.
Hodně přemýšlím i o negativech, neb jako všude, každá mince má dvě strany.
1. Jsme naprostí ateisté a náboženské prvky. které se ve výuce objevují, mi moc blízké nejsou. Doma opravdu neslavíme Svatáho Martina, Masopust apod. Ani na výskyt skřítků nevěříme, což je třeba ve waldorfské MŠ hodně zastoupeno.
2. Hodně jsem se setkala s názorem, že je WŠ vhodná jako mezistupeň pro žáky na učilištích, kteří se jednou budou živit rukama. To, pokud by byla pravda, mi také není sympatické.
3. Když na běžné základce chytnete špatnou učitelku, není to zas až takový problém, jako na WŠ, kde jeden učitel vyučuje všechny předměty po dobu devíti let. Idea může býti skvělá, ale jsme jen lidé a kdo mi zaručí, že zrovna ten jediný vyučující, není průměrným, či podprůměrným, ve srovnání s jinými?
4. O úspěšnosti waldorfských žáků při zkouškách na běžné SŠ toho také moc nevím a už vůbec nic netuším o tom, jak si na těchto školách vedou.
Bohužel se na této diskuzi moc lidí ochotných předat své zkušenosti nevyskytuje, takže můj příspěvek berte jako takové zamyšlení se nad waldorfskou tematikou.
Odpovědět