monam |
|
(31.1.2024 9:34:42) Včera jsem bouchla. Mám deváťačku, která se chce hlásit na jedno konkrétní pedagogické lyceum. Do soboty na jejich stránkách visela loňská kritéria - klasika, JPZ + motivační pohovor (vzhledem k charakteru oboru i školy mi to přišlo logické), nějaké doplňkové body vztahující se k oboru - nástroj, hudba, sport. A najednou změna: 90 % JPZ, 5 % vysvědčení a dalších 5 % body za umístění v nějakých až obskurních soutěžích pod hlavičkou MSMT. Ředitel školy mi odepsal, že to bylo na nátlak magistrát, tyhle změny. Projela jsem večer ještě hodně dalších škol a většina z nich upravila podmínky podobně, takže obvykle nejméně 80 % tvoří JPZ, něco málo vysvědčení a něco málo nějaká pitomá soutěž (respektive umístění v ní). CHápu, pokud jsou předmětové olympiády zohledňovány u přijímacího řízení na gymnázia, ale třeba astronomická olympiáda u oboru cestovní ruch? Vadí mi, že je stejně jako v době, kdy jsem šla na střední já všechno tlačeno do výkonu ve dvou dnech, kde stres hraje velkou roli (ano, pod tlakem jsou všichni, ale někdo to snáší lépe a někdo kolabuje). Snažila jsem se vybírat školy, které oněch zbývajících 40 % naplnili nějakými jinými příčetnými kritérii. A teď ze strany MHMP tlak, aby všechno bylo zase tak, jako dříve.
|
Alena |
|
(31.1.2024 9:53:00) Magistrat je zrizovatel pro celou radu prazskych skol a kriteria zmenily jen nektere (take jsem se podivala na skoly, o kterych vim, ze jdou po osobnim pristupu a nenasla jsem zadnou zmenu). Reditele u nas maji nadstandarni množství pravomoci a mezi ne patri jednoznacne moznost rozhodout o 40% prijimaci zkousky, zadny urednik z MHMP jim do toho mluvit nemuze. V soucasnem systemu volby tri skol hrozi minimalne o tretinu vetsi mnozstvi uchazecu, hrozi vetsi kolize terminu - cili spousta prace navic, riziko dohadovani s rodici - pohovory byly narocne na cas vzdy, natoz ted. Pripada mi proto pravdepodobnejsi, ze jde jen o vymluvu (mohlo jit treba o nejake doporuceni magistratu, ted vykladane jako tlak), pro skoly je pohodlnejsi se s pohovory proste neparat.
|
monam |
|
(31.1.2024 10:03:47) Aleno, právě že nejde o MHMP zrizované školy.
|
Alena |
|
(31.1.2024 10:12:05) Pak tomu nerozumim, pises "A teď ze strany MHMP tlak, aby všechno bylo zase tak, jako dříve."...Nebo to myslis tak, ze magistrat mluvi do prijimacek skol, ktere nezrizuje (jaké by mel k tomu pravomoce?) A ty, ktere zrizuje necha byt?
|
monam |
|
(31.1.2024 10:33:39) Aleno, o tom, že do toho trochu chce zasahovat vím, koneckonců rozhoduje odvolání. Ale ano, připadá mi o zcestné. A ještě horší mi přijde ten tlak ze všech stran na to, že nejzásadnějším kritériem je výkon v oněch dvou dnech. Vybírala jsem školy podle toho, aby těch zbývajících 40 % bylo nějak rozumně rozložených. A vida, tři týdny před deadlinem změna.
|
Alena |
|
(31.1.2024 10:39:13) " že do toho trochu chce zasahovat vím, koneckonců rozhoduje odvolání." ale o odvolani, kde je nejaky formalni problem, to je logicke, pri se skolou nemuze rozhodovat skola sama. "ale ano, připadá mi to zcestné. " A co ti pripada zcestne? Ja chapu, ze te zmena kriterii nastvala, ale je to volba te skoly, zadneho magistratu.
|
|
|
|
|
Monika |
|
(31.1.2024 10:31:50) No, když o tom tak přemýšlím, musí to být hodně náročné vést pohovory s velkým množstvím uchazečů (a při třech přihláškách jich logicky bude víc než při dvou), nějak přitom rozumně sladit způsob (nutně subjektivního) hodnocení + je tu asi ta okolnost, že termíny přijímaček jsou dva a školy tři - výsledky JPZ, školní známky, soutěžě apod. se prostě využijí pro všechny 3 školy, ale s těmi školními částmi asi vznikají komplikace?
|
Federika |
|
(31.1.2024 10:34:42) Dcera bude mít školní část si u všech tří škol, mají to tak, že si je pozvou na určený den mimo Cermaty. Většinou ten týden před termínem Cermatů. Problém asi není, jen bude lítat celý ten týden. Známky naopak nechtějí nikde.
|
|
monam |
|
(31.1.2024 10:34:47) Moniko, školní část a tři přihlášky s sebou určitě nesou komplikace, ale tohle není škola, kam by se hlásily stovky zájemců. Na druhou stranu školní část zvládají i školy s těmi stovkami zájemců.
|
Monika |
|
(31.1.2024 10:47:01) Monam, pokud je školní část písemná (třeba jazyk, nebo nějaký všeobecný přehled), je to asi organizačně jednodušší a taky tedy objektivnější. Ty pohovory jsou pro mě dost zvláštní věc, musím říct. Na jednu stranu to chápu a uznávám, že to může pomoct dětem s velkým zájmem o obor i při slabším prospěchu resp. výkonu u JPZ, na druhou stranu, pokud na to mají kvůli počtu zájemců pár minut, tak mám obavu, že zhodnotí tak maximálně, jak dítě vypadá a jestli jakž takž mluví, ale co třeba s někým, kdo hluboký zájem má, ale není schopen to "prodat"? A určitě pohovory musí vést víc osob, aby se to stihlo, každý to možná hodnotí jinak ... No, docela tomu omezení pohovorů rozumím, zejména u lyceí, které stejně děti často používají jako "zajišťovací" školu při hlavním zájmu o gymnázium, ne?
|
monam |
|
(31.1.2024 11:27:24) Moniko, také mám s ústním pohovoru problém, hodnocení je subjektivní. Ale zohlednění mimoškolních aktivit vztahující se k oboru může být celkem objektivní, jsou i jiné možnosti, jak naplnit oněch 40 % jinak, než body z umístění se na astronomické olympiádě.
|
TaJ |
|
(31.1.2024 12:19:28) Monam, jedna synova vybraná škola má taky pohovor ohledně zájmu o obor, který sice má syn obrovský a pomalu od narození, ale jestli to tam dokáže nějak prodat, tím už si tak jistá nejsem, ale snad to nějak dá. Máme i "doporučení" z jeho dopravního kroužku, kam chodí od 10 let, tak třeba se to k něčemu taky hodí. Pohovor je 20 procent, zbylých 20 je prospěch ze ZŠ. Ta druhá škola, kterou on má ale na prvním místě, bere v podstatě jen výsledky JPZ a v případě bodové shody přihlíží ke známkám že ZŠ. Což je taky změna, loni tam ty známky měli v kritériích už od začátku, ne až v případě shody... Což teď může být se synovou slabší matikou v testech nanečisto dost problém.
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(31.1.2024 10:34:58) Moni, ta případná školní část bývá proto v jiný den či čas než ofiko státní přijímačky. S pohovory je to náročné, to chápu.
Pro Monam: Myslím, že u školy typu pedagogické lyceum nebude moc uchazečů mít ty body z umístění v soutěžích, takže by vás to nemělo nijak poškodit.
|
Alena |
|
(31.1.2024 10:42:22) "ta případná školní část bývá proto v jiný den či čas než ofiko státní přijímačky." To je jasne, ale klidne se muze stat, ze budou nekde skolni kola kolidovat, tj. rodice budou chtit jiny termin pohovoru a podobne. Je to proste dost prace navic, bere to cas skole (vice dnu pro uchazece, rada pohovoru se driv zvladla odpoledne po statnich prijimackach) a pro nektere reditele to neni tak zasadni vec, tak ji proste zrusi.
|
monam |
|
(31.1.2024 11:28:40) No jo, jenže tak se zcela zásadní a rozhodující stane výkon u JPZ na všechny maturitní obory.
|
Alena |
|
(31.1.2024 11:58:30) To mas pravdu a podle me je to blbe. My mame skolni sit hrozne rozvolnenou, velke odlisnosti, takze mit jako jedine kriterium JPZ povazuji za nesmysl, primo to jde proti sobe. System voleb tri skol skolni variantu zkousky komplikuje a pokud se bude pokracovat ve vizi "jeste vice voleb", bude to jeste slozitejsi. Nicmene variantu tri skol uz jsme tu meli pred jednotnymi zkouskami a skoly to zvladaly. Ale v tomhle pripade neni treba vinit system nebo zrizovatele, rozhodnuti zrusit pohovor bylo ciste na rediteli skoly, on tu moznost ma, ale nevyuzil ji, zrejme pro nej nebyla tak prinosna, jako pro reditele jinych skol.
|
monam |
|
(31.1.2024 12:31:22) Aleno, já vím, že je to plně v kompetence ředitele. Už jsem si s ním vyměnila pár pobořených emailů. Je to škola, kde bych zrovna tento přístup nečekala. Problém je, že tento obor se vyučuje na třech školách, jedna je narvaná PED evropská, druhá jedna soukromá s vysokým školným a naprosto neprůhledným přijímacím řízení.... takže já fakt spoléhala na tuhle. A tůdle. Dcera je zmatkář, psychicky labilní, z přijímaček má hrůzu. Bůhví, jak zvládne JPZ /jinak má dvě dvojky, učí se dobře/. A problém je, že pokud všechny školy najednou začnou jako nejvyšší nebo dokonce jediné kritérium brát JPZ, kam s takovými dětmi? Které mají sen, co by chtěly dělat, ten sen je kompatibilní s jejich schopnostmi, jsou schopny si za ním jít, ale nemají rády tlak na výkon. Na učňák? Na nějaký maturitní učební obor? To fakt ne. Jiná škola (alternativní téměř gympl) mi zase ke krtériím napsala, že poměrně vysoko zohledňuje například brigády, práci s dětmi..... řekl jim někdo, že brigáda je možná až poo skončení ZŠ a práce s dětmi v podstatě také? Že 14 leté dítě nemůže nikde dělat ani praktikanta? Fakt jsem rozladěná.
|
TaJ |
|
(31.1.2024 12:44:14) Monam, naprosto chápu, syn má taky svůj sen, jde si za ním....ale v jeho případě přicházejí v úvahu jen dvě školy v Praze, které ten obor jeho zájmu mají. A je taky trochu stresař, tak snad to nějak zvládne. Známky že ZŠ má pěkné, znalosti z oboru veliké, ale jestli všechno bude stát jen na JPZ...
|
Monika |
|
(31.1.2024 12:56:38) TaJ, ano, vy jste přesně ten případ, kdy by se syn na tu školu měl určitě dostat a JPZ můžou způsobit v podstatě "bezpráví". Jestli jsem pochopila správně, tak chce být strojvedoucí? Což je profese, kde určitě potřebuje nějakou úroveň logiky a inteligence, ale nestojí to ani na gramatice ani na nějakých úpravách výrazů a podobných matematických operacích., strojvedoucích je pokud vím nedostatek (stejně jako řidičů autobusů atd.), v podstatě to není nijak obecně atraktivní práce (právě s výhradou takových nadšenců jako je tvůj syn), takže podle mého názoru by měl být tvůj syn přijat bez přijímaček!
|
monam |
|
(31.1.2024 13:08:34) MOniko, popravdě učitelka ve školce asi taky potřebuje mít vztah k dětem a nemusí nutně umět derivovat.
|
Monika |
|
(31.1.2024 13:25:56) Monam, to určitě, ale mám obavu, že zrovna to pedagogické lyceum vůbec není škola, se kterou máš kvalifikaci učitelky v MŠ (na rozdíl od SPGŠ)?
|
Monika |
|
(31.1.2024 13:28:30) Jinak tedy já se zohledněním nějakých dalších kritérií kromě JPZ u odborných škol určitě souhlasím, jenom mi přijde sporný právě ten pohovor ...
|
monam |
|
(31.1.2024 14:48:13) Moniko, já vím. Mě také. Vím, jak moc dokáže být subjektivní. Za mě by bylo asi nejlepší zohledňovat nějak ty zatracené známky (z nich může být zřejmé, že dítě prostě opravdu neustálo ten tlak ale jinak má potenciál se učit dobře - ano, vím, že co je někde jednička je jinde dvě mínus) a pak nějaké ty aktivity vztahující se k oboru. Ne peďáku se vždy chtěl zpěv, hudební nástroj, sport, výtvarné nadání. Určitě by se našlo i něco jiného. Ale dozvědět se tři týdny před přijímačkami, že váha cermat nebude 60 ale nějaký 92 % mě prostě naštvalo.
|
Monika |
|
(31.1.2024 14:51:00) Monam, ale jak už jsem psala, to lyceum prostě není peďák. Předpokládám, že na peďák se talentovky z Tebou uvedeného pořád dělají, ne? Jinak, že jsi naštvaná z té náhlé změny, to chápu.
|
|
X__X |
|
(31.1.2024 19:08:34) Ale dozvědět se tři týdny před přijímačkami, že váha cermat nebude 60 ale nějaký 92 % mě prostě naštvalo.
ale to tak v podstatě bylo i v minulých letech, ne? do konce ledna ředitel vyhlašuje kritéria přijímacího řízení, zhruba v polovině dubna jsou přijímačky. kritéria jsou včas vyhlášená, do přijímaček ještě 2,5 měsíce na učení, tak nevidím problém před několika lety si takhle syn na poslední chvíli taky rozmyslel vybranou školu, přidala navíc vlastní testy a on usoudil, že se mu nechce učit ještě i na ně. svým výkonem v cvičeném CERMATu se pohyboval těsně nad hranicí přijetí a je docela nervák, tak dal přednost škole, kde už jenom přijímačky nebudou tak hrát na nervy.
jinak ad olympiády. ty si taky školy dávají do podmínek, co pamatuji a vzhledem k tomu, že většinou stejně bodují jenom nejlepší výsledky, tak obecně vzato počet dětí, které se jimi mohou pochlubit není až tak velký a jsou různě po republice, takže asi s výjimkou lepších gymplů se jich u přijímaček najednou moc nesejde. navíc za to bývá fakt pár bodů. je to rozdíl oproti třeba přijímačkám na VŠ, kdy umístění ve znalostní olympiádě na někteých školám otevře cestu k přijetí bez přijímaček.
a osobně nevidím důvod, proč by umístění v astronomické olympiádě nemohlo být kladně hodnoceno u přijímaček na pedagogické lyceum. vzhledem k tomu, že je to "něco-jako-gympl", který připravuje studenty zejména ke studiu pedagogických oborů na VŠ, tak mi přijde fajn, že snaha uchazečů udělat pro své vzdělání něco navíc a být při tom úspěšná, je oceněná. nevím, co je obsahem astronomické olympiády, ale představuji si to jako kombinaci zeměpisu, fyziky, matiky... vše, co budoucí pedagog může využít. pokud je tvoje dítě nervák a pokud primárně má zájem učit v mateřině (jestli jsem tě dobře pochopila), tak je asi zbytečné, aby se stresovala učením na lyceu a může se rovnou hlásit na předškolní pedagogiku, nebylo by to schůdnější?
|
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 14:50:38) Moniko, myslím, že než dnešní deváťáci dostudují, bude už potřeba bc vzdělání i na práci ve školce. Asi mi to nevadí, ale i pedagogické lyceum ji na to připraví. Na předškolní a mimoškolní pedagogiku odmítla jít kvůli recitaci u přijímaček a výtvarné části. Navrhovala jsem to, ona nechce. Nijak jsem na to netlačila, předškolní a mimoškolní pg se v Praze učí jen na dvou školách a je tam strašlivý nával.
|
K_at |
|
(31.1.2024 15:08:28) Monam, předškolní pedagogika se běžně dodělává při zaměstnání. Studium existují na 1-3 roky. Pokud hraje, zpívá, bude mít praxi s dětmi, je velká pravděpodobnost, že ji vezmou do MŠ i tak a vzdělání si dodělá.
|
monam |
|
(31.1.2024 15:09:14) Kat, ano, ale musí mít maturitu
|
K_at |
|
(31.1.2024 15:18:21) Monam, aj, jsem zapomněla. Hele, otrká se, zkusí za rok normální peďák. Může začít někde jako AP. A studovat u toho. Pokud to chce, těch cest je dost.
Monam, teď jsi mě zblbnula. Lyceum je s maturitou, ne? Nerozumím.
|
monam |
|
(31.1.2024 16:36:00) Jj lyceum je s maturitou. Vysvětlovala jsem Monice proč mi nevadí, pokud by studovala lyceum. Hlavně proto, že je to něco, co by jo bavilo
|
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(1.2.2024 16:58:45) Monam, tak radioložky mají znalosti matematiky na úrovni strojárny první ročník vysoké školy a to je teprve rozčarování, těch co se hlásí co tam je matiky.
Takže jich kvůli tomu mění obor. Rozčarování.
Takže koho láká CT, mamograf a podobně. Chce to mít nejhůře dvojku na gymplu.
|
monam |
|
(2.2.2024 10:31:31) Tak asi podobně to mají laborantky s chemií, to já vůbec nerozporuju ani jsem nic podobného nepsala.
|
|
|
|
TaJ |
|
(31.1.2024 14:12:30) Moniko, dík 🍀, vidím to stejně, syn sice trochu plave ve výrazech a rýsování, ale pokud jde o vlaky a související věci, tak mu to pálí fakt dobře a pamatuje si neuvěřitelné množství informací, čísel, údajů...i vedoucí z jeho kroužku, který vede už 20 let, se několikrát podivoval, jaké má znalosti a přehled ...plus neskutečné zaujetí tím oborem. No a do toho Cermat... Na strojvedoucího by chtěl určitě nejvíc, ale je klidně možné, že během studia ho zaujme i nějaká jiná pozice v tom oboru, je jich spousta. A taky se nechce 4 roky učit o něčem, co ho vlastně vůbec nezajímá...
|
|
|
|
Alena |
|
(31.1.2024 13:49:24) "Dcera je zmatkář, psychicky labilní, z přijímaček má hrůzu. Bůhví, jak zvládne JPZ /jinak má dvě dvojky, učí se dobře/." Proc si myslis, ze by tve dite s dvema dvojkami nemelo zvladnout JPZ? Kolik bylo zhruba potreba loni na odvolani? Z matiky i cestiny byly zkousky i pred Cermatem, heslo "psychicky labilni" muzes vztahnout prece k jakekoli casti zkousky, i k pohovoru, vzdycky je ceho se bat.
|
monam |
|
(31.1.2024 14:45:09) Aleno, prostě ji znám. Na pohovor ji připravím spíš.
|
Alena |
|
(31.1.2024 18:41:48) Kolik bylo tedy loni potreba na odvolani bodu?
|
monam |
|
(31.1.2024 19:31:12) Aleno ale to, kolik bylo bodů potřeba loni není úplně relevantní informace, když jich až 30 bylo za ústní pohovor který letos není + 10 za vysvědčení.
X_X no je to docela pozdě na to honit atrologickou olympidádu třebas
|
X__X |
|
(31.1.2024 19:43:49) monam, to samozřejmě. taky její absolvování není povinnou podmínkou přijímacího řízení. je to jenom připočtení pár bodů k dobru těm uchazečům, kteří už ukázali, že jsou aktivní, umí být úspěšní, mají zájem o vzdělávání nebo přímo o obor. když na střední nastupoval syn, tak mu škola připočetla pár bodíků k dobu za to, že už před přihlášením na školu se dlouhodobě věnoval oboru ve formě kroužků, volitelných předmětů, soutěží (ani v nich nemusel být úspěšný, stačila samotná účast)... předpokládám, že projevený zájem o obor hodnotí i ty motivační pohovory, kdo se v nich může blýsknout tím, že má dlouhodobý zájem a nebo dokonce doložitelné úspěchy, vychází z nich líp než ten, kdo přijde k pohovoru s krásnými řečmi, které ale nemůže doložit faktickými činy.
|
monam |
|
(31.1.2024 19:52:30) X_X možná jsi to nečetla celé. Moje dcera se dlouhodobě připravovala na to, co do letoška bylo standardem u přijímaček na podobné obory - zpěv a klavír v ZUŠ, výkonnostní sport. Což je důvod, proč mě to rozladilo. Děti chodící do ZUŠ úplně běžně na soutěže nechodí, jen ty extrovertní (mám jedno takové). Ty introvertní odtrpí dvě tři veřejná vystoupení za rok.
|
Alena |
|
(31.1.2024 20:03:13) "Moje dcera se dlouhodobě připravovala na to, co do letoška bylo standardem u přijímaček na podobné obory - zpěv a klavír v ZUŠ, výkonnostní sport. " Ja tomu asi nerozumim. Dcera chtela jit na predskolni pedagogiku, dlouhodobe se pripravovala - zpevem, klavirem a vykonostnim sportem (na pedag chtej vykonostni sport?) a pak k prijimackam nesla, protoze tam byla recitace a vytvarna cast? Ale ta je tam prece vzdycky? Nebo je to myslene tak,ze dcera chtela dlouhodobe na ped.lyceum a ten klavir a sport chtela uplatnit u pohovoru? To ale prece neni zadny "standard u prijimacek" na lyceum?
|
K_at |
|
(31.1.2024 20:41:08) Aleno, tak upřímně řečeno, proč mají mít peďáky zrovna jpz z matiky, to taky nechápu. Naopak dítě s hv, VV, tv a dobrou čj, sociálním cítěním, zájmem o děti atd, je prostě kvalifikovanější, než někdo se skvělým výsledkem z MA.
|
Alena |
|
(31.1.2024 21:58:55) " tak upřímně řečeno, proč mají mít peďáky zrovna jpz z matiky, to taky nechápu. Naopak dítě s hv, VV, tv a dobrou čj, sociálním cítěním, zájmem o děti atd, je prostě kvalifikovanější, než někdo se skvělým výsledkem z" Divam se na vysledky prijimacek lonskeho pedaku a talentova zkouska ma velkou vahu, z matiky k tomu staci min nez pulka bodu. Pro vyuku dalsich predmetu se proste znalost zakladnich poctu a nejaka bazalni logika hodi, nepripada mi to jako mimozni pozadavek.
|
Buřt |
|
(31.1.2024 22:10:58) Ženy, nedělejte z tý matiky takovýho strašáka, nesvědčí to nikomu. Fakt je tam toho hodně o logice, o pozornosti a porozumění textu zadání, o čtení z grafu, precpdexh jednotek, procentech - to jsou přece dovednosti, které potřebujeme všichni. Jasně, matematickou analýzu nebo podobně už každý nepotřebuje, ale stojím si za tím, že to co je na výstupu matiky deváté třídy, užije budoucí učitelka, strojvůdce i kdokoliv jiný.
|
mamoch |
|
(31.1.2024 22:27:51) Přesně tak, prostě učivo 9. tř., pokud to někdo nezvládne, tak pak těžko zvládne středoškolskou matiku.
|
|
K_at |
|
(31.1.2024 22:33:23) Buřte, a uvedomujes si, že logiku leckdo nemá? Že se nadres postup, ale u slovní úlohy o více krocích NETUŠÍŠ.... prostě to neodvodis.
|
Alena |
|
(31.1.2024 22:40:35) kat, nikdo po nikom nechce, aby uchazec o odborne maturitni vzdelavani psal test z matiky (který konci povetsinou konci obsahe uciva osme tridy) na padesat bodu.
|
K_at |
|
(31.1.2024 22:46:59) Aleno, šmarja, to je fakt jak s robotem.
|
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 22:41:06) buřte, mám za sebou vysokoškolskou matiku (sice s nevalnými výsledky) ale jsem fakt dobrá v logice. A cermat testy se mi nelíbí. Nejsem si jista, zda bychje v onom čase dokázala všechny příklady spočítat, natož aby byly správně. Mnohem víc mi sedly třeba SCIO testy,ty jsou konstruované tak, jak se mi líbí. Navíc pod tlakem, časovým i společenským. Takže nic není jednoznačné. Nevím, proč by pro někoho, kdo chce dělat s dětmi, měly být testy z matematiky nejen důležitější než třeba motivace, ale hlavně o tolik důležitější.
|
Alena |
|
(31.1.2024 22:46:15) "měly být testy z matematiky nejen důležitější než třeba motivace, ale hlavně o tolik důležitější." Proc o tolik dulezitejsi? Na mistni predskolni pedagogice maji vahu 30% (talentovky 40%) a staci je napsat na pulku. Pedagogicke lyceum je vseobecne vzdelani predurcene k dalsimu studiu, ne apriori prakticky obor pro ty "kdo chteji delat s detmi".
|
monam |
|
(31.1.2024 22:49:06) Aleno, na pedagogické lyceum chtějí ti, kdo se pak nejspíše budou hlásit na peďák a podobné obory. Že to letos bude stačit napsat na polovinu, tím si právě nejsem vůbec jistá.
|
Alena |
|
(31.1.2024 22:52:10) "Že to letos bude stačit napsat na polovinu, tím si právě nejsem vůbec jistá." Ja jsem nepsala, ze bude stacit napsat matiku na lyceum na polovinu, myslela jsem to tak, ze to obycejne staci na odborny pedak, kde je vetsi podil talentovek nez matiky. Kolik bude stacit na vase lyceum se da odhadnout od lonskych vysledku, ty ale neznam.
|
monam |
|
(31.1.2024 23:05:11) My se na evropskou nehlásíme, ale hlásíme se na všechna další lycea v Praze. Lońské přijímačky byly podle úplně jiných kritérií, opravdu zásadně jiných.
|
Alena |
|
(31.1.2024 23:39:21) "Lońské přijímačky byly podle úplně jiných kritérií, opravdu zásadně jiných." Lonske prijimacky stejne jako letosni tvorily z větsi casti JPZ. Da se z nich priblize odhadnout, kolik bude potreba letos. Treba by ta informace dceru uklidnila.
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 23:08:45) kdyby dcera nebyla před týdnem na poslední kontrole, kde konečně řekli, že nohu už může zatěžovat, asi bych nakonec PMP zvažovala.
|
K_at |
|
(31.1.2024 23:19:59) Monam, ale ona na přijímačky zase nemusí podávat výkony jako na soutěži. Nechce to zkusit? 6avolat tam a zeptat se jich, jak to vidí v případě rekonvalescence?
|
Alena |
|
(31.1.2024 23:23:29) " ona na přijímačky zase nemusí podávat výkony jako na soutěži. " Presne tak. Rada uchazecek zadny sport ani nedela.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 22:44:03) Aleno, asi koukáš na evropskou a na obor PMP. To ale není pedagogické lyceum. U toho na evropské bude hrát roli jen cermat a asi z 10 % známky ze ZŠ.
|
Alena |
|
(31.1.2024 22:50:03) ano, bavim se o predskolni pedagogice, protoze jsem odpovidala kat na tema pedak matika kontra talent. O lyceu jsem nepsala.
|
monam |
|
(31.1.2024 22:51:57) PMP jsme vyloučili, protože vím, jak moc je o ni zájem a protože jsou v praze jen dvě školy s tímto zaměřením. A protože mají poměrně krkolomné přijímačky. Navíc dcera měla půl roku zlomenou nohu, takže bych si nebyla jista ani tím, jaký výkon by předvedla v gymnastické sestavě.
|
|
|
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 21:17:02) Alenou, zpěv, nástroj a sport se ještě.loni předpokládal i u pedagogického lycea. Že dělá sport výkonnostně je náhoda, prostě jí baví, ale kapacita na astronomické olympiády. Ovšem teď už se zbytečně chystáme za slovíčka. Kousek od máš je gymnazium, které si váhu matematiky a češtiny dokáže zajímavým způsobem upravit. Škoda, že to neumí pedagogické lyceum. Kdyby jich byli v Praze tolik jako gymnázií, mavla bych rukou a vybrala jiné. Ale jsou přesně čtyři.
|
Federika |
|
(31.1.2024 21:30:22) Monam, ale oni zas u toho Cermatu tolik bodů nevyžadujou, ne?
|
monam |
|
(31.1.2024 21:42:15) Fed, právě že docela jo.
|
|
|
Federika |
|
(31.1.2024 21:36:48) Já už ale taky chci,aby ty přijímačky byly za námi Dcera si zase vybírá školy s náročnější školní částí, cermat tam pořád hraje velkou roli,ale tam se dá ten výsledek líp odhadnout než u té školní zkoušky. A bude běhat kromě těch dvou cermatových dní ještě další tři dny po různých školách se školní zkouškou. Takže celkem 5 zkouškových dní.
|
|
Okolík |
|
(31.1.2024 22:11:52) Monam, tu astronomickou olympiádu chtějí kde? Psala jsi že na cestovní ruch, teď píšeš , že na to vybrané lyceum....
|
monam |
|
(31.1.2024 22:42:31) tahle olympiáda je jedna v jakémsi seznamu MŠMT z něhož hodně škol najednou začalo vycházet.
|
|
|
|
|
X__X |
|
(31.1.2024 21:49:45) tak pedagogické lyceum šlo mimo zájem mojich dětí, takže tam jsem podmínky nikdy nestudovala. ale co vím, tak na jedno šla příbuzná a ta nedělala ani sport, ani nechodila do ZUŠ, připravovala se jako na gympl. který tedy byl další volba. takže určitě tyhle požadavky nejsou pro obor standard, i když mohou být plus k JPZ (asi jako ty olympiady), které naopak standard jsou. a podmínky byly vyhlášeny v termínu, tvoje dcera je na tom stejně, jako ostatní uchazeči. pokud je pro ni představa přijímaček na gympl/lyceum stresující a nevěří si, tak ať zkusí tu předškolní pedagogiku, tedy podobný obor. pochybuji, že by tam na výtvarku byly nějaké extra vysoké nároky, děti s výtvarnými ambicemi se spíš hlásí na umělecké školy. kamarádky kluk taky bude pajdák zkoušet jako hlavní školu a kreslit se začne učit teď, když podle podmínek doladili školy a jejich pořadí.
|
|
|
monam |
|
(31.1.2024 19:53:12) X_X a pak tedy také píšu, že žádný motivační pohovor už nebude
|
|
|
Alena |
|
(31.1.2024 19:53:46) "Aleno ale to, kolik bylo bodů potřeba loni není úplně relevantní informace,když jich až 30 bylo za ústní pohovor který letos není + 10 za vysvědčení." Ale je, rada skol ma nejake dalsi kriterium a musis se s tim nejak popasovat, kouknu na posledniho prijateho (nejlepe si zjistim kolik stacilo na odvolani) na souhrn bodu, udelam si variantu s plnymi body za pohovor a bez nich (podivam se, kolik se pridelilo minimalne bodu, jestli 0, nebo davali nejhur treba 15 ) a udelam si obrazek. Prece je rozdil mezi treba 70 ci 40 body celkem. Znas ty vysledky?
|
|
|
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(31.1.2024 16:37:14) Pedagogické lyceum Beroun první přijatý loni 46, 46 poslední 39,29. Mě jako rodiči devatacky to málo nepřijde na to že nejde o gympl 🤔
|
Vítr z hor |
|
(31.1.2024 16:55:10) V Beroune moc moznosti neni. Ped. lyceum rodice berou jako “lehci gympl”, protoze jim slibuji, ze se pak dite bez problemu dostane na VS. Je verejne tajemstvi, ze je pak problem dostat se i na prazskou pedagogickou fakultu, ale dnes uz je tolik soukromych skol, pripadne nastaveb a VOSek, nebo dostupnejsich mimoprazskych statnich VS, ze se vlastne vsichni nekam dostanou.
Taky to povazuji za neco vic nez predskolni pedagogiku, i kdyz vystup v podobe sanci na VS je stejny a navic ma clovek uz nejakou kvalifikaci.
Ostatni mistni moznosti (krome gymplu) jsou uz hodne zamerene obory.
|
|
monam |
|
(31.1.2024 17:16:19) A to pedagogické lyceum Beroun není to samé jako pedagogické lyceum v Praze. U hlediska jpz
|
|
Fiba71 |
|
(31.1.2024 19:13:14) A tyhle body jsou po vyřízení všech odvolání nebo první info?
V předchozích letech tyhle body byly hodně zkreslený. Chce to mít představu s jakým bodovým skóre se dostali ti poslední po všech odvolání. Většinou ti lepší mají jinou atraktivnější školu-gymnazium. Neplatí ti to samozřejmě generálně. Tyhle body se, ale školy zdráhají až na vyjimky sdělit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
picidada |
|
(31.1.2024 10:35:58) Hm. Před týdnem a něco tu byla diskuse, jak si ředitelé dovolují dávat velkou váhu kritériím, jako je vysvědčení. Že ty samý jedničky na ZŠ vůbec o ničem nevypovídají, a bla bla bla. Většina diskutujících byla proto, aby se na vysvědčení vůbec nebral ohled. A když je to nastavené jako že 90 % JPZ, je to taky špatně. Co tedy lidi chtějí?
|
Alena |
|
(31.1.2024 10:44:07) " Většina diskutujících byla proto, aby se na vysvědčení vůbec nebral ohled" Cetlas, co psala monam? Pise o pohovorech a zajmech uchazece, o vysvedceni se nejedna.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(31.1.2024 10:52:07) Lidé chtějí hlavně remcat.
|
|
Vítr z hor |
|
(31.1.2024 16:30:47) “ Co tedy lidi chtějí?”
Alternativy. Dostatek mist na dobrych skolach v blizkosti bydliste pro vsechny mozne typy deti. Stredni skoly pro deti z prisnych skol, ktere zvladnou bez problemu prijimacky. Pro deti z mirnych zakladnich skol s hezkym vysvedcenim, ktere sice stredni skolu zvladnou, ale s JPZ budou mit problem. Pro deti, ktere vynikaji v jednom oboru a chteji se dale rozvijet, ale dusi je cestina, matika, chemie nebo anglictina. Pro sikovne a chytre deti, ktere nejsou z psychickych duvodu schopny unest prijimacky. Pro deti, ktere vynikaji ve vsem, luxusne pracuji pod tlakem a rodice nechteji, aby je ve skole nekdo zdrzoval. Atd.
|
Dari79 |
|
(31.1.2024 20:28:44) A na tohle naříkají hlavně Pražáci, že...
Bóže, zkuste si žít na vesnici na periférii nebo na malém okresním městě...
Jak chcete tam zajistit široké spektrum možností pro různé typy dětí a ještě nejlíp tak, aby je vzali všechny podle zájmu, bez "stresujících" přijímaček... Jo, a ještě aby bylo v rozumné dojezdové vzdálenosti...
Moje neteř sice žije u Prahy, ale měla natolik specifický zájem, že šla na školu dobrých 250 km od bydliště a bydlí holt na intru.
Z přijímaček dělají stres hlavně rodiče, někde taky školy... Jestli je holka, se samýma jedničkama a 2 dvojkama vyklepaná z přijímaček, tak to asi není úplně chyba státu ani magistrátu, no ne?
Pohovory bych dělala fakt jenom u specifických oborů, přesně, jak tu někdo píše - čili speciální obory, kde "láska k němu" váží víc, než větný rozbor...
Ale když se někdo hlásí na všeobecný vzdělávací směr, tak holt musí mít obecné studijní předpoklady - pohovor tam smysl nemá asi žádný.
Navíc - ve světle toho, že ti pedagogové ztrácí hromadu času s dětmi, které si tu školu dají jako dvojku nebo jako trojku, reálně tam ani nechtějí, ale holt kdyby byl pohovor, tak tam půjdou. To už bych šla spíš do motivačních dopisů, jako bývá na zahraničních školách.
U všeobecných škol typu gymnázium a lyceum je podle mě nejlepší test (je přece jedno, jestli je to jednotný test nebo školou připravený test - furt je to o tom, že ho děti musí napsat a porovnávají se výsledky mezi nimi) s přihlédnutím ke známkám (třeba 80:20).
U speciálních oborů bych spíš dávala body za zájem - kroužky, soutěže, nějaký projekt, motivační dopis...
Jakákoli centralizace smysl nemá, předpokládám, že ředitelé škol vědí, jaké děti u nich chtějí a mohou být spokojené a (známkově) prospívat a namíchají si to podle svého.
S dcerou bych hlavně pracovala na tom, aby se uklidnila, nepovažovala přijímačky za středobod světa... Její vlastní rozvoj, že se věnovala něčemu, co při přijímačkách třeba nevyužije, se přece neztratí - nebo snad ty aktivity dělala jen kvůli přijímačkám?
|
K_at |
|
(31.1.2024 20:44:10) Dari, a jak prosím tě nemá průměrný 9.ťák považovat jpz za středobod světa? Tady u nás je dost dětí, které by byly v mnoha věcech šikovné. Ale jejich potenciál je shrnutý a omezený na čj a ma.
|
|
monam |
|
(31.1.2024 21:13:02) Dari, a v jaké oblasti by láska k bližnímu měla být víc než vetny rozbor, když ne u oboru sociálního nebo pedagogického zaměření?
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(31.1.2024 21:26:18) Dari já jsem právník, mám i doktorát a vím jistě že přijímačky z matiky bych nezvládla tak abych se dostala třeba na gymnázium nebo lyceum, protože podporu rodičů bez vyššího vzdělání jsem neměla , musela bych se připravovat sama. Dcera s matikou taky bojuje, oproti tomu pohovor by zvládla klidně v angličtině jak je v ní dobrá. My máme lyceum taky v hledáčku přesto je určeno že matematika je víc než třeba ta aj když zrovna znalosti aj zajímají téměř každého zaměstnavatele, na známku z matiky se po škole nikdo neptá.
|
monam |
|
(31.1.2024 21:43:28) Ho, Janinka mi připomněla, že ještě loni jedno to.lyceum.melo součást prijimacek pohovor v aj. Což bych brala.
|
|
Okolík |
|
(31.1.2024 22:06:38) Janinko a jakou SŠ jsi studovala? Jestli gympl, tak tam taky byly zkoušky z matky, ne?
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 7:18:09) Já jsem přijímačky nedělala, na školu jsem šla za průměr. Gymnázium to nebylo, šla jsem na sš už s právním zaměřením a matiku jsem ve škole zvládala vždy za dva na vysvedceni, ale cermat bych tehdy ze základní školy dělala horko těžko na body, které potřebuješ v Praze.
Mě jde třeba o to že řada oborů matiku prostě nepotřebuje a dítě na zakladce prostě nemá takovou motivaci k učení jako starší studenti kteří už třeba mají cíl. Většina dospělých kolem mě tvrdí že v devitce vůbec netušili co by chtěli dělat a motivace makat a něčeho dosáhnout přišla až mnohem později. Je pro mě pak těžké dceři vysvětlit že se prostě musí x měsíců připravovat jinak to neudělá. Škola jí na přijímačky nestačí.
|
Dari79 |
|
(1.2.2024 9:43:02) A není to taky trochu problém té školy?
Vždyť jak vypadají přijímačky - to je stejné už řadu let... Určitě celý druhý stupeň tvého dítěte.
Pokud máte školu, která učí děti tak, že pak na začátku 9. třídy nedokáží vyřešit ani třetinu nebo půlku přijímačkových testů, tak proč?
Já bych taky nedala všechno, co se dítě učí ve škole - etan,metan sice i po 30 letech přeříkám, ale to je tak max., vypočítat hydraulickou hustotu nebo vztlak, to ne.
Ale ty cermatí testy přece o tomhle vůbec nejsou - nechtěj po tobě chemický vzorec nafty ani přesné datum smrti Karla IV. Jsou o logice, základních početních operacích, troše geometrie a o porozumění textu, gramatice a nějakých těch češtinářských jevech, které ty děti celý druhý stupeň furt dokola procvičují... To, že já, po 30 letech mimo školu, nevím, jestli "Šel do školy s kamarádem" je příslovečné určení společenstva (což se teď učí moje dítě) nebo předmět, a proto bych taky testy nenapsala na 100%, je méně podstatné. Drtivou většinu bodů zvládneš za "rozum". A znovu - holt dítě průměrně inteligentní si nemá důvod myslet, že dokáže (nebo dokonce musí) napsat testy na 100%.
Pokud dítě s průměrnou inteligencí chtějí rodiče narvat na gympl do Prahy a pak se vztekají, že na přijímačky je potřeba moc bodů, tak holt to není úplně chyba ani testů, ani školy.
Testy snadné natolik, aby byly napsatelné pro průměr na 100%, by neměly smysl.
A ano, mám-li školu - školní obor, kde je důležitější zápal pro věc, zájem o obor..., než matematika, tak holt od toho mám tu školní část přijímaček, abych dala větší váhu něčemu jinému, než CERMATu. A taková možnost existuje.
|
|
|
|
Dari79 |
|
(1.2.2024 7:06:08) No, tak to nemyslíš vážně, předpokládám, že ty jako VŠ vzdělaná, bys nezvládla přijímačky na gympl.
Já jsem si je cvičně udělala komplet, abych věděla, jak to reálně vypadá... Nejvíc problém jsem měla v češtině s těmi pojmy, co jsem si už moc nepamatovala, co to je , ale i tak se to dle možností dalo odvodit. Nekontrolovala jsem si to po sobě, takže nějaké chybky byly třeba i z přehlédnutí, prostě jsem si to jen tak prošla a spočítala a vyplnila během nějaké půlhodinky...
Měla jsem z matiky 88% a z češtiny 80%. Snad proboha jako dospělý člověk- právník, jsem chytřejší, než 15ti letý děcka, ne? To, že nějaký body ztratíš, protože už "školní pojmy" neznáš, to je druhá věc.
Mimochodem, i před těmi 30 lety, se dělaly na gyympl přijímačky z matiky... Byly teda sice školní a ne "CERMAT"í, ale na všeobecně vzdělávací školu s maturitou asi těžko nebudou.
Gympl, kam chodí neteř, se pak už dělí na přírodovědnou a humanitní část, ale to je rozdíl pak v povinně volitelných předmětech a zaměření ... ale určitá úroveň všeobecné inteligence, kam patří i matematické myšlení, je nezbytná
|
K_at |
|
(1.2.2024 7:31:05) Dari, nejsem právník a už vůbec nejsem VŠ. Ale já si z magiky nepamatuju nic. Všechno jsem měla mechanicky naučené. Počínaje zlomky. Jakmile jsem to přestala používat, po pár letech ...fiiiiii, a nic. Možná se pletu, ale tuším, že Kambala tu psávala, že matika byla velký špatný, to že jí nešlo. Bylo by dobrý nesoudit podle sebe.
|
TaJ |
|
(1.2.2024 7:56:52) Kat, mám to podobně, na základě e jsem měla z matiky pořád trojky, přijímačky na střední jsem nedělala jen díky tomu, že jsem šla na střední až v 18 a na večerní... 5 let třikrát týdně odpoledne. Tam jsem paradoxně měla vyznamenání. Z češtiny si dodnes pamatuju dost, ale z matiky vůbec. Většinu toho učiva jsem nikdy v běžném životě nevyužila. Ještě tak procenta, zlomky, převody jednotek...ale třeba výrazy, nebo spoustu věcí z geometrie jsem k ničemu nikdy nepotřebovala, takže nad cermatem jsem často bezradná 🙂
|
Buřt |
|
(1.2.2024 8:26:03) TaJ, tak jasně, třicet let jsi to neviděla, tak teď nevíš, jak na to, ok. Ale kdybys teď byla v devítce, tak bys určitě bezradná nebyla. A procenta, zlomky, jednotky, čtení z grafu, základní slovní úlohy - to vše tvoří velkjou část toho testu.
A pořád připomínám, že zvládnutí testu se nerovná zisk 48 a více bodů.
Kat, promiň, ale učit se matiku takto mechanicky je prostě hrozný. Pevně věřím, že tam byl vliv i špatnýho učitele a že by to dneska bylo lepší.
Matika ale prostě je předmět, kde se učíme myslet, odvozovat, aplikovat poznatky v praxi ... já nevím, ale fakt si myslím, že se rozvoj těchto schopností prostě bude hodit úplně každýmu. Vždyť na to pořád narážíme, lidi si nedovedou spočítat kolik přeplatí na půjčce, atd., vždyť je to přece tak užitečný.
Všichni vidíme v běžným životě, jak to vypadá, když někdo základní logický schopnosti nemá.
|
K_at |
|
(1.2.2024 8:34:35) Buřte, no a když to prostě nevidíš, tak co s tím? Takových lidí je hrozně moc. Dcera třeba hodně dřela doučování z matiky 2 roky na SŠ, aby prošla z opakování učiva. Učitelka teda byla přísná. Náročná. Ale dítě ač není dyskalkulik, matika je pro ni peklo. Věděli jsme, že cermat testy dělat nemůže. Nebo tehdy někam na něco s velmi nízkou bodovou úrovní.
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 8:39:54) Buřte nesouhlasím s tím, že určitá úroveň matematického vzdělání dává člověku automaticky finanční gramotnost. Obory jsou to podobné, protože obsahují počty, ale finanční gramotnost je mnohem složitější a zahrnuje především data socioekonomická než matematická. Pouhé počty mi k finanční gramotnosti nestačí, naopak k jejímu zvládnutí s tím ostatním složité počty nepotřebuji.
|
Buřt |
|
(1.2.2024 8:43:47) Janinko, já nemluvím o celkové finanční gramotnosti, ale o konrétních věcech jako že si umím spočítat, která půjčka je pro mě více či méně výhodná, kolik získám ročně na úroku na spořicím účtu, když roční úrok je x procent a úročí se měsíčně atd.
|
Jahala. |
|
(1.2.2024 12:10:28) Tak řekla bych,že finanční gramotnost spolu nesouvisí. Nejvíc finančně negramotná v mém bližším okolí je kamarádka která má MatFyz...
|
|
|
|
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 8:34:11) taky tak, když se něco bralo, naučila jsem se pravidla a byla ochotná i u toho sedět a poctivě si napočítat, pak napsat písemku, která nikdy za 5 nebyla, ale ani jsem jí nevymlaskla jen tak z voleje. Na konci osmé třídy jsme se stěhovali a do devítky jsem přišla na jinou zš, oni už měli v osmičce rovnice o dvou neznámých a já neměla tucha. Dostala jsem Bělouna a dobrou radu "douč se to". Dodnes si pamatuju ten pocit "nevím jak". Úlohy typu vlak vyjede z Prahy v 7:15 a ujede .... druhý proti němu z Kolína byly pro mě utrpení a učitelka třeba dala body za to, že byla část úlohy dobře.
V Cermatu jde jen o výsledek, jen pár úloh má postup řešení a stejně je bez bodu pokud není výsledek dobře (dcera taky dělá chyby z nepozornosti - minule to bylo 21:9=3). Zcela beze studu přiznávám, že výrazy v cermatu neudělám, musela bych se je znovu učit. Ve škole nikdy nepíšeš tolik témat dohromady, v přijímačkách máš zvládnout najednou zlomky, výrazy, rovnice, procenta, rýsování, slovní úlohy ... a ještě víš, že to nemůžeš stihnout v čase.
K výše uvedené otázce "co teda lidi chtějí" bych napsala, že takové přijímačky jako cermat by měly být pro gymnázia, na běžnou střední školu by vedle výsledků žáka ze zš (netvrdím, že samé jedničky) stačil školní běžný test např. z čj a profilového nebo vybraného předmětu (třeba by žák měl na výběr jako u maturity zda matiku nebo aj apod.).
|
K_at |
|
(1.2.2024 8:37:07) Janinko, přesně! Já koukala do belouna, úplně zoufalá, ten pocit, že vůbec netuším, jak s tímhle pracovat. Chápu, že gymply a výběrové SŠ mají takové testy. Ale jsem přesvědčená o tom, že u spousty škol je to nadhodnocené.
|
Buřt |
|
(1.2.2024 8:41:55) Kat, já nevím, a není trochu ím, že ses třeba bála učitele zeptat, aby ti to vysvětlil? Protože to základkový učivo prostě není těžký, to by měla fakt většina běžné populace zvládnout. Mě přijde, že máte nějaký základkový traumata a přenášíte to dál jako že matika je peklo, přitom to fakt není pravda, to učivo je postavený tak, aby bylo zvládnutelný velkou většinou dětí.
Ty vlaky, co jedou proti sobě ... já nevím, ale to je taky pořád dokola, řeknu si co ty dva vlaky mají totožné - čas nebo ujetou dráhu, sestavím rovnici, jeidné co musím vědět, že dríha se rovná čas krát rychlost.
|
Okolík |
|
(1.2.2024 8:50:22) Základkové trauma - přesně 👍 Jinak zmíněná kambala prošla gymnaziální matikou bez ztráty kytičky, stálo ji to úsilí, ale zvládla to. Kdo aspiruje na SŠ s maturitou, neměl by se vymlouvat, že matiku "nepotřebuje", to je jako by tvrdil, že je v pohodě psát ve slově babička tvrdé Y
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 9:07:09) okolíku a ty nevidíš rozdíl v tom mít matiku jako předmět, poctivě se jí průběžně učit a klidně prolézat s trojkou občas čtyřkou oproti tomu mít na pražskou běžnou střední školu gymnaziální výsledek z jednotného testu, protože jinak se tam nedostaneš?
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(1.2.2024 9:13:38) Ta matika na základce je tak jednoduchá, že na dvojku by ji měl zvládnou každý, kdo chce na střední školu.
|
Alena |
|
(1.2.2024 9:32:35) "ta matika na základce je tak jednoduchá, že na dvojku by ji měl zvládnou každý, kdo chce na střední školu." Nemame zadna pravidla co je to "na dvojku". :) Nektere ucebnice v kombinaci s nekterym typem ucitelu opravdu tvori velmi narocnou smes, nemyslim si, ze vsichni uchazeci o stredni skoly musi umet upravovat slozite lomene vyrazy, perfektne zapisovat konstrukce a zvladat goniometricke funkce. Jenomze JPZ nic takoveho nechce, jsou tam zakladni veci.
|
|
K_at |
|
(1.2.2024 9:38:36) Inko, "Ta matika na základce je tak jednoduchá, že na dvojku by ji měl zvládnou každý, kdo chce na střední školu." No to je argument jak řemen. Na SŠ mají optimálně, jít všechny děti. Je v zájmu nás všech mít co nejvzdělanější společnost. A jen tě upozorním, že i dítě s nadáním na matiku může prolézat ZŠ z matiky s odřenýma ušima. Mít matiku na dvojky je nic nepovypovídající...
|
|
|
Alena |
|
(1.2.2024 9:24:08) Co je to gymnazialni vysledek na beznou skolu?
|
|
Okolík |
|
(1.2.2024 9:37:39) Uchazeči se porovnávají mezi sebou. Takže přijmou ty s více body za celou zkoušku. Nevím co je "gymnaziální" výsledek, Janinko.
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 10:07:25) "gymnaziální výsledek" je hranice bodů, za kterou se děti v regionech běžně dostanou na gymnázia a děti v Praze a okolí dřou, aby to stačilo vůbec na střední školu.
|
Alena |
|
(1.2.2024 10:20:31) a to je podle tebe kolik? vzdyt je to na ruzne odborne skoly ruzne.
|
|
|
|
Monika |
|
(1.2.2024 9:38:17) Janinko, promiň, ale kdo má na základce čtyřku z matiky, přestože se poctivě průběžně učí, opravdu by měl uvažovat, kam se chce hlásit a jestli to fakt musí být maturitní obor. Ono se to dnes nehodí říkat, ale opravdu jsou děti, jejichž studijní schopnosti jsou nižší průměrné. A taky jsou rodiče, kteří stresují víc než jiní a možná vystresují i to své dítě. Monam má dceru se dvěma dvojkami, je velmi pravděpodobné, že se na střední školu při rozumné přípravě dostane. Akorát je otázka, jestli by jednou měla být zrovna učitelkou, pokud je opravdu psychicky labilní, jak Monam píše (tipuju, že to nebude tak hrozné, zvlášť, když jí v tom nikdo nebude podporovat).
|
K_at |
|
(1.2.2024 9:45:00) Moniko, a proč by to neměl být maturitní obor? Maturita z matiky tu není povinná. Naopak možná by dost SŠ studentů vidělo smysl v matice ve chvíli, kdyby to přímo souviselo s jejich oborem. Nebo se to hodilo do budoucího života - propočítat si nároky na vybavení MŠ podle vyhlášek, dětí, počtu metrů; rozumět, jak se vypočítává mzda, jak velký koberec potřebuju kam, kolik učitelů potřebuju na zajištění ŠVP, jaká je výhodná půjčka, .... plácám voloviny. Ale třeba u dcery ve škole by možná tohle přineslo větší efekt. Češtinu bude většina při maturitě potřebovat. Taky se bude vyjadřovat celý život - písemně, verbálně, možná i veřejně.
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 9:50:37) o čtyřce z matiky na základce ale řeč nebyla, dcera monam má dvě dvojky přesto jí test z matiky může "zhatit" cestu na střední školu, kde by jí z matiky klidně trojka nebo čtyřka stačila tak jsem to myslela moje dcera je v totožné situaci, má jednu nebo dvě dvojky ale test z matiky jí reálně nejde, přesto jsem přesvědčená, že na střední školu patří
|
Renka + 3 |
|
(1.2.2024 10:04:48) "přesto jí test z matiky může "zhatit" cestu na střední školu, kde by jí z matiky klidně trojka nebo čtyřka stačila "
Na jednu stranu pravda, ale pokud o stejnou školu má zájem dítě, které ty příjímačky splní lépe, tak je to asi v pořádku, že se dostane ono. Samozřejmě člověk to vidí z hlediska vlastního dítěte, ale to dítě s tou dobrou matikou má o danou školu taky zájem a pokud není kapacita, jsou holt nějaká kritéria.
Pokud by byla kapacita oboru dostatečná a dítě by se tam nedostalo kvůli vysokému limitu na matematiku, tak bych samozřejmě považovala za nesmysl. Ale jako třídící kritérium při stejném zájmu studentů o obor, to nevidím až tak špatné.
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 10:09:24) tak spravedlivé to vůči dítěti s lepší matikou samozřejmě je, ale cílem společnosti by nemělo být to takhle mít... cílem by mělo být, aby na tu školu mohly ty děti obě přece ne
|
Renka + 3 |
|
(1.2.2024 10:11:37) Janinko, to ale nikdy nikde není. Ani u středních ani u VŠ. Vždy je nějaká kapacita oboru a nějaká kritéria. Spousta dětí se nedostane na víceleté gymnázium, ačkoliv by ho v pohodě zvládaly. Spousta studentů se nedostane na medicínu, můj synovec se tam nedostal se samými jedničkami a s maturitou za jedna ze všech předmětů. Zřejmě by studium zvládal, nevyšly mu přijímačky. Tak studuje technický obor. To ale takhle bylo vždy.
|
|
Monika |
|
(1.2.2024 12:04:41) Janinko, tak zajistit, aby se na jakoukoukoliv školu dostali vždy všichni zájemci, asi nebude v možnostech žádné "společnosti", i kdyby to bylo v jejím zájmu. A když je zájemců víc, musí se to podle něčeho rozhodnout. Někomu se nelíbí matika, jinému vysvědčení ze ZŠ, dalšímu nesedne pohovor, k čemu má třeba ajťák dělat přijímačky z češtiny atd., dalšímu nevadí předměty, ale čas nebo typ úloh - kolik těch diskusí tady už bylo. Když si udělá každá škola svoje přijímačky a kritéria, bude se řešit, že v tom jsou známosti a úplatky a jiné subjektivnosti ... Asi to nemá žádné stoprocentní řešení, ale určitě by pomohlo, kdyby rodiče nešíleli, zejména ne předem a nenervovali své děti. Koneckonců snad všichni, co tady nejvíc nervují a řeší nespravedlonosti, zároveň píšou o svých vynervovaných dětech ...
|
|
|
|
Dana |
|
(1.2.2024 10:15:38) Když se podíváš na ty Cermat testy z matematiky, tak začátek dá skoro každý, klasické počty, převody jednotek. Pak jsou tam obvykle příklady na zlomky a rovnice. To také spočítá skoro každý, natož dvojkař. Pak příklady na výrazy, většinou také celkem lehké, probírají dost dokolečka ve škole. Určitě dvojkař spočítá i slovní úlohy na procenta, bývají ke konci testu, nějaký příklad na velikost úhlu a snad i alespoň jednu úlohu z geometrie. Takže i pokud neoplývá zrovna logickým myšlením a nebude paralyzován trémou, tak 30 bodů udělá. Na pražský gympl to asi stačit nebude, ale na jiné střední školy ano.
|
|
Alena |
|
(1.2.2024 10:19:16) "o čtyřce z matiky na základce ale řeč nebyla," byla,vzdyt pises toto : "poctivě se jí průběžně učit a klidně prolézat s trojkou občas čtyřkou"
pokud ma tve dite hodnoceni jedna dve dvojky, presto si neporadi s matematickym testem na lyceum(co to znamena neporadi?neni teda problem ve vyuce a hodnoceni?) a jak pises, nechce se ucit, protoze motivaci nema, na zaklade ceho by ho meli uprednostnit pred jinymi detmi?
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 10:35:16) pak by mi tedy přišlo spravedlivější, aby byly rozdíly nikoli regionální ale pevně dané hranice tj. například na gymnázium min. 35+ z každého testu, na lycea min. 30+ z každého testu, na sš s maturitou min. 28+ z každého testu atd. a pokud by to dítě nesplnilo tak se prostě nedostane, ale verze, že dítě z Kolína jde na gymnázium s 29 body z matiky a v Praze to nestačí na přijetí na lyceum je za mě mnohem méně spravedlivá
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 10:37:11) když všichni píšou jednotný test tak ať jsou za něj i jednotně hodnoceni
|
Alena |
|
(1.2.2024 10:38:43) "když všichni píšou jednotný test tak ať jsou za něj i jednotně hodnoceni" To tak nejak jsou, ze :) Opravdu se neboduji na ruznych skolach ruzne.
|
|
|
Alena |
|
(1.2.2024 10:42:36) Jasne, kdyz ne moje dite, tak ani to u Kolina :) Zavedeni nepodkrocitelnych minim prosazovalo CSSD (loby vyroby) aby dostalo deti na nepopularni ucnaky, je to ulet. Proc by nemohlo dite z venkova na gympl, kdyz je tam misto? Na venkove casto deti nemaji vyber dobre zakladky, nemaji vubec vyber, nedostanou se k podpore uceni, v Praze jsou mnohem vetsi moznosti, to ti pripada spravedlive? Do Kolina se da dojizdet i z Prahy. My proste nemame jeden mustr zakladek ani strednich skol, neuci se podle nejakych jednotnych programu, pevne body k prijetí nedavaji smysl.
|
monam |
|
(1.2.2024 10:53:39) Aleno, doufám, že tím nechceš říct, že v Praze děti na výběr základky mají. Protože pokud jde o ty státní, tak fakt ne. Konkrétně tohle moje dítě mělo dost smůlu, matikářku sice hodnou, ale nic je nenaučí, protože je tak strašně hodná, že neudrží ani kázeň ve třídě, chtěla jsem to řešit a dát dítě jinam, ale přišel covid. Měnit za covidu školu byl nesmysl, dva roky v háji a dítě bylo v osmičce.
|
Alena |
|
(1.2.2024 11:04:17) "doufám, že tím nechceš říct, že v Praze děti na výběr základky mají." Samozrejme, ze maji. Spadova turistika kvete, i pri narvanosti skol se vzdy nekam prejit da, neznam nikoho komu by se nepodarilo zbavit problematicke skoly. Sama pises, ze jste dite chteli dat jinam a nedoslo k tomu kvuli covidu (ne proto, ze by to neslo).
|
monam |
|
(1.2.2024 11:10:53) Aleno, tak za covidu to opravdu objektivně nešlo
|
Alena |
|
(1.2.2024 11:15:52) "tak za covidu to opravdu objektivně nešlo " technicky ano, kdybys uz mela vybranou skolu, navstevy skol se samozrejme provadet nedaly. Ale s dramatickym zvolanim "doufám, že tím nechceš říct, že v Praze děti na výběr základky mají" to moc spolecneho nema.
|
monam |
|
(1.2.2024 11:19:34) Aleno, nejde o návštěvy škol, měla jsem nějaký předvýběr, ale žádná o tom nechtěla ani slyšet. Což chápu.
|
|
monam |
|
(1.2.2024 11:20:26) Tak já trvám na tom, že v našem širším okolí děti fakt moc na výběr nemají. Se soukromými základkami už je to jiné, ale tu jsme si tehdy dovolit nemohli.
|
Alena |
|
(1.2.2024 11:23:40) Ale kdyby byla situace ve skole fakt blba, tak v Praze proste jde dojizdet, nejak vyresit se to da. Kdyz v dojezdove vzdalenosti v nejakych Kotehulkach neni skola zadna nebo zadna verejna doprava, resi se to hur.
|
|
Renka + 3 |
|
(1.2.2024 11:29:05) Monam, naše děti mají na výběr přesně jednu školu, kam dojedou busem, ke všemu je to na prvním stupni malotřídka, kde bývají i tři ročníky pohromadě v jedné třídě. Takže samozřejmě taky každý spokojený není. No ale na vesnicích to tak bývá, spoje jsou řešeny tak, aby obsloužily přesně jednu základku pro několik vesnic. Tak si myslím, že snad v Praze na výběr trošku na výběr bude. Soukromou tu taky samozřejmě nemáme
|
X__X |
|
(1.2.2024 11:41:18) Tak si myslím, že snad v Praze na výběr trošku na výběr bude.
tak v Praze ten výběr bude spíš teoretický, než praktický. nemám už děti na ZŠ, ale co jsem koukala na jejich bývalou základku, tak loni měli na webu informaci, že nespádové děti nebyly přijaty z kapacitních důvodů. nemyslím, že by to byla nějaká vyhlášená extra škola a přehlašování trvalého pobytu dětí "do spádu" mi přijde... no, vím, že zákonu neodporuje, ale je to jeho obcházení. legální, ale musela bych být asi v hodně zoufalé situaci, abych na něj přistoupila. nemluvě o tom, že do některých škol se nevejdou ani všechny spádové děti.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(1.2.2024 11:49:09) Aleno, přesně, z naší čtvrti dost dětí jezdí jinam, než do spádové školy, nakonec ani my jsme syna nechtěli dát do spádové a když jsme někdy ve třetí třídě zvažovali přestup na běžnou školu, tak jsme ho měli v podstatě vyřízený a taky na jinou, než spádovou školu...nakonec jsme se rozhodli jinak. A když vezmu děti našich různých kamarádů, tak většina jich má dítě taky v jiné škole, než spádové. A co máme z obou stran sousedy, tak ani jedno jejich dítě není ve spádové. Takže to evidentně není zas takový problém.
|
|
Rigel |
|
(1.2.2024 16:01:51) "doufám, že tím nechceš říct, že v Praze děti na výběr základky mají." Děti na venkově nemají často ani takový výběr na střední. Zrovna dnes ráno v tv , Dobré ráno na čt2, nějaká poradkyně pro volbu povolání vyprávěla, že je z regionu, " u nás děti hodně váhají nad přihláškou na střední, je tu malý výběr středních škol" " To zase ve větších městech ten výběr základních i středních škol je mnohem větší " Moderátorka odvětila " a nebudou se tedy lidé z regionů stěhovat do Brna třeba kvůli škole ? " Výchovná poradkyně nato, že kvůli střední škole se lidé u nich rozhodně nestěhují.
|
Rigel |
|
(1.2.2024 16:26:55) intry všude nejsou. V mém rodném městě je sportovní gympl, děti s dost velké části republiky, ale intr není. Studenti odjinud bydlí v pronajatých bytech. Už na ten intr se dost lidí necítí, jak tu čtu. Natož na " nehlídané " samostatné bydlení v pronajatém bytě, na to se možná necítí i dost rodičů
|
Lída+2 |
|
(1.2.2024 16:41:20) Rigel, náš gyml měl internát též.
|
|
|
|
monam |
|
(2.2.2024 10:36:42) Rigel, to že je v Praze na malém prostoru koncentrováno hodně ZŠ vůbec nic nevypovídá o možnosti dostat dítě na jinou něž spádovou. Něco o tom vím, jen jedno moje dítě chodí an spádovou školu. Byly to nervy a boj a přesto si nemyslím, že by si ty, které chodily jinam nějak pomohly, protože tam, kam jsem chtěla, je stejně nebylo možné dostat nebo bylo nereálné je dovážet tak daleko.
|
monam |
|
(2.2.2024 10:53:55) jinak jsem při čteni nabyla dojmu, že většina zdejšího osazenstva by dokázala v cukuletu obsadit do poslední mrtě učňáky, kam patří všechny ty marné děti, které nepíší cermatí testy na alespoň 48 bodů nebo mají jiné problémy. já úplně nemůžu za to, že kromě gymnázií a v Praze asi čtyř lyceí v Praze není škola, kam by moje dcera chtěla chodit. Možná si dokážu představit, že by studovala třeba sociální práci, ale byla jsem se na jedné takové škole podívat a ne, děkuji. Ještě dcera říká, že by třeba zkusila praktickou sestru, ona je takový pečovatelský typ. Jenže k čemu je střední zdrávka? A k čemu jsou mraky gastronomických oborů, cestovní ruch, různé druhy managmentu? Kdyby byla nabídka nějakých použitelných středních škol, které dítě hned nezahltí spoustou odborných nesmyslů a které by kladly důraz opravdu na kompetence k celoživotnímu učení, jazyky a IT, situace by stála jinak.
|
Buřt |
|
(2.2.2024 10:59:52) Monam, ale to jsme zase u toho vedení škol. Snaží se nějak jít s dobou, měnit a aktualizovat své obory, pozměňovat obsah studia nebo na to prdí a jedou samospádem ? No často to druhý, bohužel.
|
monam |
|
(2.2.2024 11:26:36) Buřte, oni mají na něco akreditaci, tohle je více v kompetenci MŠMT Ale ředitelé se budou změnám hodně bránit, to ano
|
Buřt |
|
(2.2.2024 11:32:56) Monam, vím, není to úplně jendoduché, ale ty akreditace se přece dají měnit. Školy by prostě měly jít s dobou. Trošku se to mění, ale pomalu. Asi je tu ještě větší prostor pro ta lycea, ekonomická, humanitní, pedagogická, technická. To mi přijde ideální pro ne úplně vyhraněné dítě, které nechce úplně drtit gympl.
|
|
|
|
Dari79 |
|
(2.2.2024 11:23:37) Promiň, ale tohle je pragocentrismus jako blázen...
Fňukat, že v Praze máte chudáčci malý výběr škol, to jako fakt???????
Byla jsi někdy mimo Prahu?
No tak holt, když si slečna v Praze nemůže vybrat (protože tam toho je na výběr teda tak málo), tak ať si najde školu mimo Prahu a dojíždí nebo bydlí na intru. No problemo.
A taky bych si možná všimla, že na každý škole jsou předměty, které nevyhovují všem dětem, resp. každému dítěti nevyhovuje něco jiného. Však taky ale každý nemusí mít ze všeho samé jedničky... No tak si vybere školu, která jí vyhovuje, akorát je tam navíc (já nevím fyzika a chemie, které ona nerada) - no tak z nich bude mít trojky nebo se holt (chce-li být ze všeho výtečná) bude muset drtit i to, co ji nebaví. A třeba se taky stane, že jenom doteď měli blbýho vyučujícího a na té střední bude (neoblíbený) předmět učit někdo, kdo ji pro to nadchne...
|
monam |
|
(2.2.2024 11:25:36) dari, asi ti uniklo, že původní diskuse se týkala základek. A za druhé, dcera si může vybrat, pokud jde o střední, ale tobě možná uniká, že na jedno místo na střední škole se hlásí několikanásobek zájemců ve srovnání s jinými kraji.
|
|
|
Monika |
|
(3.2.2024 9:04:43) Monam,tvoje dcera se dvěma dvojkama na vysvědčení,která vůbec neví, co by chtěla, by jednoznačně měla usilovat o gymnázium + 1 odborná škola jako zajišťovací na 3.miste. Za to,že si tvoje dítě (zatím) neumí nic vybrat, ale nikdo jiný nemůže, nabídka škol v Praze je opravdu velká.
|
|
X__X |
|
(4.2.2024 11:04:13) Jenže k čemu je střední zdrávka?
tak ve zdravotnictví je neustálý nedostatek nelékařů. chybí nejenom všeobecné sestry, ale i ostatní personál, který je vzděláním pod nimi (praktické sestry, ošetřovatelky, sanitáři). takže se střední zdrávkou by mohla klidně nastoupit do zdravotnictví, pokud by už dál nechtěla studovat.
|
monam |
|
(4.2.2024 19:09:42) X_X v zásadě si kladu otázku, jaké kompetence má zdravotní se stra po čtyřleté zdrávce. Podle mého minimální.
|
X__X |
|
(4.2.2024 19:36:16) X_X v zásadě si kladu otázku, jaké kompetence má zdravotní se stra po čtyřleté zdrávce. Podle mého minimální.
tak samozřejmě kompetence všeobecné sestry nemá, ale jako minimální mi ty kompetence taky nepřijdou
Praktická sestra
(1) Praktická sestra vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a dále bez odborného dohledu a bez indikace a v souladu s diagnózou stanovenou lékařem nebo zubním lékařem poskytuje nebo zajišťuje základní ošetřovatelskou péči. Přitom zejména může
a) sledovat fyziologické funkce za použití zdravotnických prostředků a získané informace zaznamenávat do dokumentace,
b) pozorovat a zaznamenávat fyzický a psychický stav pacienta a schopnost příjmu potravy,
c) provádět komplexní hygienickou péči, včetně prevence proleženin,
d) rozdělovat stravu pacientům podle diet a dbát na jejich dodržování, dohlížet na dodržování pitného režimu, sledovat bilanci tekutin, pečovat o vyprazdňování,
e) aplikovat zábaly, obklady, léčivé koupele, teplé a studené procedury,
f) provádět sociální aktivizaci zejména v rámci péče o seniory,
g) pečovat o zajištění psychické pohody, pocitu jistoty, bezpečí a sociálního kontaktu,
h) vykonávat činnosti při zajištění herních aktivit dětí,
i) provádět rehabilitační ošetřovatelství, zejména polohování, posazování, základní pasivní, dechová a kondiční cvičení, nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti pacienta a metody bazální stimulace s ohledem na prevenci a nápravu poruch funkce, včetně prevence dalších poruch vyplývajících ze snížené mobility nebo imobility,
j) sledovat poruchy celistvosti kůže a stav sliznic,
k) pečovat o močové katetry pacientů starších 3 let; péčí o močové katetry pacientů se rozumí zejména hygiena genitálu, dezinfekce katetru, výměna močového sáčku,
l) ošetřovat periferní žilní vstupy,
m) zajišťovat činnosti spojené s přijetím, přemisťováním a propuštěním pacientů,
n) poskytovat a zajišťovat psychickou podporu umírajícím a jejich blízkým a po stanovení smrti lékařem zajišťovat péči o tělo zemřelého a činnosti spojené s úmrtím pacienta,
o) vykonávat činnosti při přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků10),
p) vykonávat v rozsahu své odborné způsobilosti činnosti při přejímání, kontrole, manipulaci a uložení zdravotnických prostředků a prádla, jejich dezinfekci a sterilizaci a zajištění jejich dostatečné zásoby,
q) vykonávat činnosti při zajišťování stálé připravenosti pracoviště včetně věcného a technického vybavení a funkčnosti zdravotnických prostředků.
(2) Praktická sestra může vykonávat bez odborného dohledu na základě indikace lékaře nebo zubního lékaře jednoduché výkony při poskytování zdravotní péče; zejména může
a) podávat léčivé přípravky10) s výjimkou radiofarmak; léčivé přípravky nemůže podávat formou nitrožilní injekce, infuzí nebo aplikací do epidurálních katetrů a dále u dětí do 3 let věku formou intramuskulární injekce,
b) provádět odsávání sekretů z horních cest dýchacích u pacientů při vědomí starších 10 let a zajišťovat jejich průchodnost,
c) zavádět a udržovat inhalační a kyslíkovou terapii,
d) odebírat kapilární a žilní krev a jiný biologický materiál,
e) provádět vyšetření biologického materiálu získaného neinvazivní cestou a kapilární krve,
f) provádět ošetření nekomplikovaných chronických ran, ošetřovat stomie,
g) podávat potraviny pro zvláštní lékařské účely44).
(3) Praktická sestra pod odborným dohledem zubního lékaře může
a) zpracovávat dentální materiály v ordinaci,
b) vykonávat činnost zubní instrumentářky podle § 40 odst. 1 písm. c).
(4) Při poskytování specializované ošetřovatelské péče může praktická sestra pod odborným dohledem všeobecné sestry, dětské sestry nebo porodní asistentky vykonávat činnosti podle odstavce 1 písm. a) až n), p) a q).
(5) Při poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče může praktická sestra pod přímým vedením všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí, dětské sestry se specializovanou způsobilostí nebo porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru vykonávat činnosti podle odstavce 1 písm. a) až n), p) a q).
---- § 3 Činnosti zdravotnického pracovníka s odbornou způsobilostí
(1) Zdravotnický pracovník uvedený v § 4 až 29 bez odborného dohledu a bez indikace v rozsahu své odborné způsobilosti
a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy,
b) dbá na dodržování hygienicko-epidemiologického režimu v souladu s právními předpisy upravujícími ochranu veřejného zdraví6),
c) provádí zápisy do zdravotnické dokumentace a další dokumentace vyplývající z jiných právních předpisů7), pracuje s informačním systémem poskytovatele zdravotních služeb,
d) poskytuje pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, zubního lékaře, farmaceuta, klinického psychologa nebo klinického logopeda,
e) podílí se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání uskutečňovaných středními školami a vyššími odbornými školami, v akreditovaných zdravotnických studijních programech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání uskutečňovaných vysokými školami v České republice a ve vzdělávacích programech akreditovaných kvalifikačních kurzů,
f) podílí se na přípravě standardů,
g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe41),
h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků,
i) provádí opatření při řešení následků mimořádné události nebo krizové situace43).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(1.2.2024 10:54:08) Tak on je rozdíl, jestli se na školu hlásí 60 nebo 600 dětí. Takže, tam kde se jich hlásí 600 by při kapacitě oboru musel být limit nastavený přísně, to je jasné. Ale rozložení výsledků je vždy podobné, tedy na té druhé škole by limit splnilo 6 dětí. Tak to asi není v ničím zajmu, nenaplnit obor.
|
|
|
|
|
|
|
|
Janinka a dvě princezny |
|
(1.2.2024 8:53:26) základkový traumata to asi máme a vznikají i dneska dnešním dětem
lidi, kterým matika jde prostě nedokážou pochopit lidi, který to tam nevidí to je celý a přitom to nutně neznamená, že je ten člověk hloupý a nevynikal by v něčem jiném v čem mu matika na určitý počet bodů nakonec ztíží nebo dokonce znemožní cestu... to mě vadí
za všechno samozřejmě nemůže matika, základní průser je ten malý počet míst a tím způsobené úzké hrdlo, protože základním cílem společnosti by měla být co možná nejvyšší vzdělanost a my jí hnojíme tím, že nastavujeme poměrně přísná pravidla na začátku místo toho, abychom pustili "zkusit to" téměř každého
|
Buřt |
|
(1.2.2024 8:58:41) Janinko, jenže to není jen v matice, že. Já jsem třeba nenadaná na cizí jazyky, jde mi to ztuha, přízvuk pitomý budu mít už asi nafurt, ale bohužel moje práce vyžaduje kromě matiky i tu angličtinu a prostě se s tím musím poprat.
Takhle jak to popisuješ to je na mnoha vejškách, technických a přírodovědných, dokončuje je menší část přijatých. Je to fér, že necháš lidi si to zkusit, ale stojí to docela dost peněz a nevím, jestli jseš víc nebo míň frustrovaný, když tě nepřijmou nebo když nezvládneš to studium ...
|
|
Kaipa |
|
(1.2.2024 9:00:41) Janinko, tenhle přístup je uplatňován u vysokých škol (naberou kde koho a postupně to vyházejí) a máš pocit, že to někomu/něčemu prospělo? Vytvářejí se zástupy věcných studentů, za které stát léta platí zdravotní a sociální, a na konci jejich "studií" není nic. Pro ně ani pro společnost.
|
Kaipa |
|
(1.2.2024 9:48:43) Věčných studentů...
|
|
|
Buřt |
|
(1.2.2024 9:01:33) A je to přece i naopak, některé matematicky nadané děti jsou v češtině slabé jak čaj a je to taky pro ně trochu kruté. Ale já si fakt myslím, že to není chyba Cermatu, že to je spíš chyba těch škol, které jsou často pasivní a ta přijímací kritéria si neupraví. Přitom ty možnosti mají slušné. Ty peďáky si klidně mohou bodově zvýhodnit češtinu oproti matice, mohou si dodat nějaký svůj školní test zohledňující nějaké humanitní nebo motivační věci, mohou dělat pohovor, mohou žádat motivační dopis ... spíš bych se zlobila na ty ředitele.
|
|
Okolík |
|
(1.2.2024 9:01:53) Jaká přísná pravidla? Na gympl je třeba hodně bodů, na lycea OA jiné SŠ méně. Kdyby se přijímačky odlišily podle typu školy, nemohla by fungovat současná prostupnost přijímacího testu na všechny typy škol
|
Buřt |
|
(1.2.2024 9:04:34) A ještě vzpomeňte si, jak to vypadalo před zavedením státních přijímacích zkoušek a státních maturit - vznikaly soukromé SŠ hrůzné úrovně, kde udělal maturitu každý, jehož rodiče vysolili řádný obnos. Pak se ukázalo, že úroveň maturity je velmi velmi odlišná a z některých škol nemá vůbec žádnou hodnotu.
|
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(1.2.2024 8:37:19) Janinko, tím bys tam zase vnesla hrozně velký vliv základky a sama víš, jak jsou mezi nimi velké rozdíly. Ve způsobu známkování a v tom, co se naučí. Takže ten tvůj systém by podle mě byl méně spravedlivý.
|
|
|
|
monam |
|
(1.2.2024 7:41:46) dari, přijímačky bych zvládla, ale ne za plný počet. Takže si nemyslím, že je to banalitka.
|
|
X__X |
|
(1.2.2024 11:35:03) Mimochodem, i před těmi 30 lety, se dělaly na gyympl přijímačky z matiky... Byly teda sice školní a ne "CERMAT"í, ale na všeobecně vzdělávací školu s maturitou asi těžko nebudou.
a před 34 lety se přijímačky z matiky dělaly na všechny maturitní obory a byly státní
jako mně je jedno, na základě jakého klíče si školy chtějí vybírat studenty. na druhou stranu jako matka tří dětí říkám: díky Bohu za CERMAT. tvoří základ testů na všech školách, staré testy k učení jsou zdarma přístupné na webu, člověk ví, na co má děti připravit. když kdysi ještě před CERMATem zkoušela nejstarší se svojí kamarádkou 8G, tak si každý dělal přijímačky dle svého. maglajz. ten chtěl tohle, tamtem tamto. tady k učení bylo potřeba nakoupit drahé SCIO testy, tuhle chtěli k přípravě ty a ty učebnice, tamti měli vlastní testy a člověk se ke starším nedostal, ale připrav se, jak umíš, některé k přípravě nabízely vlastní placené kurzy... fakt, zlaté období jednotného CERMATu
|
|
|
|
|
|
|
|