Koníček mořský |
|
(25.7.2022 11:21:21) Já bych ve škole vychovávala mnohem víc. Když tak koukám na lidi, rozvíjela bych děti mnohem víc ke kultuře, sportu, ohleduplnosti, praktickým dovednostem a tak. Výchovy formují člověka mnohem víc než třeba matika, fyzika a chemie. Škola by měla vzdělávat, ale taky zkulturňovat. Takže za mě to krávoviny určitě nejsou. Formují osobnost, nechají vynikat, rozvolňují a zpestřují výuku a povinnosti, motivují, pro žáky mohou být úlevné, víc pracují s nadáním, přinášejí praktické dovednosti... Záleží samozřejmě na učitelích a jejich přístupu, výchovy by měly přinášet žákům radost nebo je alespoň nestresovat. Mě ale výuky bavily, šly mi. Dávala bych z nich zásadně za jedna všem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 11:39:30) rodiče některých dětí ale požadují výkon, a je fakt těžký jim vysvětlit, že děti nemůže základní škola připravit na státnice z angličtiny, speciálně ta angličtina je na naší škole problém
kolegyně je úžasná, má výsledky i u hodně slabých žáků, děti jsou spokojené, a rodiče si stěžují, že děti neumí tolik, kolik by si oni představovali, z jazykovky toho umí víc, a škola musí obhajovat, že fakt nebudou děti po základní škole na úrovni B2
|
monam |
|
(25.7.2022 12:00:50) no jo yuki, jenže proč by to tak nemělo být? většina dětí má aj od první třídy, všechny pak od třetí v minimálním rozsahu 3h týdně... proč by v devítce neměly být na úrovni B2? Všechny ne, samozřejmě, ale ty nejlepší? Tak budou na provni A2/B1 a ve druhém jazyce tak na úrovni A1. To je fakt na draka. Rodič, který chce aby dítě něco umělo si holt platí doučování - tzn. matiku, před přijímačkami češtinu, jazyk... supluje školní výuku a ročně nějakých 15 tisíc navíc?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:11:52) monam, protože jsme základní škola, která učí základy všeho a všechny
máme ve třídách děti od iq 70 do 170, nemůžeme úplně všechny dostat na jejich maxima, pokud máme třídy 25 a víc dětí, navíc z různých sociálních prostředí a s různou výchovou
stejně jako neumí děti po základní škole matematiku na maturitní úrovni, a že se občas někdo s talentem najde, neumí ani angličtinu
výhoda angličtiny je v tom, že se dá rozvíjet v jazykovce, s matikou je to horší
ani děti s hudebním, výtvarným nebo pohybovým nadáním nerozvíjí základní škola, od toho jsou jiný instituce, mimochodem zušku a sportovní kroužky si rodiče taky musí platit
|
monam |
|
(25.7.2022 12:35:02) ale já netvrdím, že by na úroveň B2 měli dosáhnout všichni, že to by mělo být cílem. Aůle ti s IQ v průměru (který je většina) a kteří zároveň chtějí!!!!! by tu možnost mít měli, bez toho, aby je to stálo hodiny soukromé výuky a desetitisíce navíc. Prostě jednou z dovedností běžného absolventa ZŠ by mělo být domluvit se v jazyce, který se učí od první třídy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:43:09) monam, a proč by mělo být tak dobří zrovna v angličtině a ne v matematice, kterou mají od první třídy taky? nebo v přírodovědě? tu mají taky od první třídy proč by nemohli jít rovnou na vš po základní škole?
a proč mají chodit do zušky, když se ve škole učí hudebka a výtvarka a spousta dětí má talent a chce, jinak by je do té zušky nevzali
|
monam |
|
(25.7.2022 12:44:42) yuki, to jsem ale nepsala, ne? V matematice mají šanci být dobří také, minimálně tak, aby udělali přijímačky na střední školu, totéž v češtině. To je hodnotící kritérium výuky.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:54:16) přijímačky jsou nesmyslný hodnocení výuky
právě proto, že vyžaduje často znalosti, se kterými se na zš nepočítá, a hlavně který jsou pro život absolutně k ničemu
navíc jak vyhodnotíš kvalitu výuky v souvislosti s přijímačkama, když máš ve třídě 25 dětí, různých?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:55:30) příprava k přijímačkám není navíc v povinnostech školy, většinou je to odpoledne po vyučování jako kroužek navíc 😉
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 13:15:47) Yuki a co je tedy cílem školy když ne to, že průměrně chytré dítě zvládne přijímačky na střední? Chceš tím říct,že dítě končící devátou třídu s vyznamenáním bez placené přípravy nezvládne přijímačky, protože škola záměrně děti neučí základní učivo? To je pro jako bys říkala že cílem střední není to, aby dítě zvládlo maturitu,ale že se to má naučit odpoledne v placeném kroužku. Já měla za to, že na přijímačkách by mělo být učivo která má dítě znát díky výuce a ne učivo ze střední kam se teprve chystá.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:22:45) vrrtaku, o tom si najdi diskusi kolem přijímaček, co v nich bývá, po 5. třídě je to ještě horší, po 9. ale taky, cermat moc nezohledňuje rvp
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 13:29:59) Yuki tak školy co v pětce schválně neprobírají učivo které ví že je na přijímačkách aby jim děti neutekly, tam to i chápu i když správně to není, ale v devítce?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:45:58) vrrtaku, to není schválně, učivo prvního stupně opravdu není vždycky v souladu s přijímačkama, kolegyně češtinářka to hodně řešila, co všechno patří na druhý stupeň
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 13:59:21) no někdy to schválně je,protože škola si sama dnes řeší jestli bude učit např.rovnice v září nebo v květnu. Ono je i docela nevýhodné pro přijímačky to že každá škola si jede podle svého,takže někde se např. v přírodopisu probírají kameny v 7 a rostliny v 8,jinde je to naopak.Někde je druhý jazyk od 7. jinde od 8., někde češtinářka více času věnuje literatuře,jinde pravopisu atd.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:05:34) jo, ale opravdu není a nemůže být povinností školy dělat všechno kvůli přijímačkám,
kdo na to má, zvládne si doučit něco málo i bez školy, pokud chce někdo na gympl, asi by měl tuto schopnost mít
máme taky hromadu dětí, jejichž šílení rodiče je nutí dělat testy už od začátku osmé třídy, přestože spoustu učiva ještě nemůžou znát, taky se to většina z nich doučí, bohužel někdo blbě a někoho to úplně odradí, ale rodiče to považují za správný přístup
|
|
|
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 13:44:52) A co tedy nebylo v RVP a objevilo se nečekaně v přijímačkách? Zlomky, rovnice, úpravy výrazů podle vzorců, procenta, objem? I když nejsem obhájcem Cermatu, pořád tápu, co tam tedy zločinně dali navíc. Pokud budou nějaké nové RVP, asi se to netýkalo letošních deváťáků.
|
Okolík |
|
(25.7.2022 13:48:37) Hany, to by mě také zajímalo.
|
|
monam |
|
(25.7.2022 13:50:02) Pokud to je na mě, šlo o objem kvádru. Podle ŠVP to měli brát v šestce ve fyzice a v sedmičce v matice. Brali až po přijímačkách na 6g, nepochopila jsem to.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:52:51) monam, třeba fyzika a matika jsou dost často docela mimo, po dětech se chce zvládnutí rovnic ve fyzice minimálně o rok dřív, než to uvidí v matice
je dobrý toto změnit a může to každá škola udělat, pokud chce
|
monam |
|
(25.7.2022 14:13:42) dcera v osmičce ve fyzice dosud nevypočítala ani jeden vzoreček. Jo, vlastně loni řešila hustotu. Ale tu fyziákřku už nemá. Za sebe jako rodiče nerada přebírám roli učitele ale začíná mi být jasné, že aby udělala přijímačky, budu se s ní muset učit a to učení bude obnášet zopakovat případně naučit vše co se bralo v matice na druhém stupni, spojit to s fyzikou apod. A tzo mi vadí, protože nejsem učitel, neumím učit matiku, nevím co se kdy bere a zrovna teď se tím prokousávám, neznám souvislosti apod. Matiku umím, mám za sebou i tu vysokoškolskou, ovšem dovednost učit 15 leté dítě mi to nedává. Tak k čemu tedy je škola, pokud mám doma založit doučovací kroužek?
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:16:36) V PZK je fyziky naprosté minimum. Přijímačkové testy pro devítku bývají opravdu dost lehké. To "tohle ještě nebrali" se týká výhradně 8g a 6g. Zkuste si ty testy projít, je to spíš o porozumění způsobu zadávání (čtenářská gramotnost - i v matice), než že by to bylo obtížné.
|
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:38:08) monam souhlasím a navíc ne každý rodič to učivo ovládá,já například nikdy neměla ve škole angličtinu-jak mám sama dítě učit aj místo učitelky,když neznám ani základy,umím jen pár slovíček?
|
monam |
|
(25.7.2022 14:58:17) jazyky řeší moje kamarádka, ona ani její manžel neumějí anglicky vůbec a vědí, že by jejich děti měly. Jenže tím, že oni jsou angličtinou opravdu nepolíbení nemají vůbec představu co a jak, co děti ve škole berou, jak jim pomoci a tak. Když mi to říkala poprvé přišlo mi to nemožné ale pak jsem si uvědomila, že pro ně je problém vysvětlit či procvičit s dětmi cokoli. Našli jim nějaké doučování ale stejně - stále bádají, zda by se děti měly učit to, co se učí a tak stále dokola. Moje děti mají také soukromě angličtinu, ale tím, že my oba rodiče umíme, tak nám stačí k nějaké základní orientaci strašně málo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:03:20) monam, tak ať se zeptají ve škole, na jakou úroveň se jejich děti dostanou a jak jim to jde
a nebo ať najdou takovou školu, které budou věřit, že učí to, co učit má
ale nemůžou chtít, aby škola učila něco, co nemá v rvp, může být, ale formou kroužku nebo třeba třídy pro nadané, jazyková škola, ale jinak ne
|
|
|
|
|
Rigel |
|
(25.7.2022 16:46:30) "monam, třeba fyzika a matika jsou dost často docela mimo, po dětech se chce zvládnutí rovnic ve fyzice minimálně o rok dřív, než to uvidí v matice
je dobrý toto změnit a může to každá škola udělat, pokud chce"
nevím, jestli je dobrý, že s věcí podstatnou pro chápání učiva je to tak, že ji může udělat škola, pokud chce ( takže možná... ) . to je docela vybabrání se vzděláním.¨ to mi teda připadá fakt brutální ignorace. Přístup k vzdělání a chápání věcí závisí na tom jestli škola chce ( nebo je jí to u pr..) a to píšu jako bejvalej nadanej žák, který za socíku mezi 40 lidma neměl šanci na něco extra. Takhle to ale vypadá, že systém není ani pro ty nadaný ( kterým možná dovolí aby si jeli po svým , když budou hodní ) ani pro průměr - když těm předkládá souvislosti dřív, než proberou základ .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:42:28) rigel, s tím navazováním učiva je to tak, že pokud škola používá doporučený schválený učebnice, přesně takto to v nich je, proto se i škola musí zajímat o to, co učí kdo z kolegů a dát to dohromady
možná proto není každá škola stejná, že tento zájem nemá
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:43:19) že je blbý systém není přece žádná novinka naštěstí mají školy docela volnost
|
|
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 13:56:39) Lepím se: on bude problém ale i v tom, že tu vznikl jakýsi pocit nároku zvládnout přijímačky. Za nás na gymply šly děti, který prostě na gympl měly potenciál. Nikdo se s tím extra necrcal. Možná, že kdyby odpadl ten hon na přípravu, že by se snížila celkově laťka. A dostal se prostě ten "top ten". Jenže - problém je opět úroveň ZŠ. Kdy děti nemají často jinou volbu než zdrhat aspoň na 8g, jiná alternativa není v dosahu.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:09:56) Kat, ale doba se změnila.
za nás šla na maturitní obory tak půlka třídy, možná o něco maličko méně
dneska 3/4
ale nemyslím, že je to špatně, protože nároky na to, co by člověk znát, aby obstál na pracovním trhu a měl šanci si najít práci, která pro něj bude mít smysl, se zvyšují. I automechanik by se měl být schopen orientovat v novinkách, tzn umět s počítači, jazyk....
|
K_at |
|
(25.7.2022 14:13:41) Monam, myslím, že je blbost chtít cermat téměř na všech školách. A myslím, že naopak mnoho učebních oborů by právě potřebovalo příliv dětí. Zvedlo by to prestiž a význam.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:15:21) kat, ale cermatí přijímačky učňákům vůbec nevadí. Tak tam přijmou děti které mají třeba 10 bodů a v další části si zohlední třeba školní výsledky nebo pohovor apod. Ten level který cermat nastavil je podle mě špatně, protože nikdo neví co čekat. Ale smysl jednotné zkoušky chápu.
|
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:26:11) Kat prestiž učňáků by to nezvedlo, protože pořád ve společnosti platí-ses měla lépe učit,takhle jsi jen spodina s učňákem a nezasloužíš si jako dělník důstojný plat. Za nás škola nepodepsala každému přihlášku na sš,takže mám mezi spolužáky dost co je nás jen vyučených a celý život posloucháme totéž, i tady už to zaznělo,že každý má možnost se dobře učit a jít na sš a pak na vš, no nemá. A bohužel dnes i třeba elektrikář musí mít maturitu a spousta dalších oborů
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:16:55) monam, ale to není tím, že by se o tolik zlepšily schopnosti dětí, ono jich jde víc na maturitní obory, protože ty tak slevily ze svých nároků
opravdu je potřeba, aby měl kuchař nebo automechanik maturitu?
|
monam |
|
(25.7.2022 14:20:06) yuki, tak automechanik si může chtít dodělat bakaláře, oborů s tím spojených je dost, tak proč ne? Jsou tříleté i čtyřleté oboroy automechanik, takže na tom, že některý bude mít maturitu a některý ne nic špatného nevidím. Mohou si vybrat, na co mají a co chtějí.
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:24:05) Tak za normálních okolností stačí vybrat si nějakou řadu učebnic a tu pro 6. až 9. třídu si koupit. Tak se za pár stovek dozvíš, co a v jakém pořadí se bere. Ačkoliv - to technické kreslení ve Fortuně v devítce nemyslej vážně, že ne? - nic proti půdorysu a bokorysu, ale pokud to není povinné, tak tohle zkrouhneme.
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:35:16) Aninabe- Tak za normálních okolností stačí vybrat si nějakou řadu učebnic a tu pro 6. až 9. třídu si koupit. Tak se za pár stovek dozvíš, co a v jakém pořadí se bere.
tak to dost špatně- každá škola má jiné učebnice,každý učitel i na stejné škole může mít jiné učebnice a třeba syn zažil že v 6. třídě brali učivo fyziky a matiky ze 7 třídy a pak v sedmé dodělávali to ze šestky, byla zrovna distančka, tak vím že jim kopírovali třeba z učebnic
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:38:23) Vrtáku - plus mínus. A ano, my jsme se učili na ZŠ věci, co jsou teď poctivá střední škola. Aktuální učebnice odpovídají RVP a bude tam tedy cca to, co se má brát. A opět - je to přesunutelné mezi ročníky, ale to, co by do konce devítky mělo být probrané, to se z toho vyčte.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:38:24) distančka zamávala zvládáním učiva hrozně, já jsem měla skluz až do června, myslela jsem, že ani nestihnu dokončit ročník, nakonec dostala matematika přednost před jiným, nepřijímačkovým předmětem, tak matiku máme, ale máme zpoždění jinde, tam ale nevadí tak moc a navíc se snadněji dožene
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 0:09:42) Není třeba nic kupovat. Každá škola má své ŠVP, což je pro školu závazný dokument, který musí být v souladu s RVP. Není třeba žádné hloubkové studování, v obsahu najdu předmět a stránku, na od příslušné stránky dohledám popis předmětu a rozložení do ročníků, většinou jde o seznam výstupů a učiva v tabulce, pro každý ročník cca jedna stránka. Otázka tak na dvě minuty, protože většina škol má ŠVP na webu.
|
|
|
|
|
|
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:20:13) Kat,ale nejde jen o 8G a 6G , spíše o přijímačky na konci devítky na veškeré střední a ne jen na výběrové gymply. Za nás bylo jen 4G a dostali se jedničkáři, už 2 dvojky byl problém, dnes na málo vytížené gymply můžeš jít i s trojkama a jak tady byla debata i s 9 body na přijímačkách Naopak na žádaný učňák na 3letý obor je maximum průměr 1,8 a to už je na hraně jestli se dostane
|
K_at |
|
(25.7.2022 14:21:44) Vrrrtaku, já to vím.
|
|
|
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:10:42) Když jsou šikovné děti, dá se to brát ke konci 5. třídy (objem kvádru), tady by měl naskočit rodič. Podstava x výška...vysvětlení na 5 minut.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:18:34) anibabe to není o šikovných dětech spíše jako o tom, co ti má jako rodiči dojít, že by dítě mělo umět. Já v šesté třídě už určitě brala pythagorovu větu. Dcera ji brala v osmičce. Kdy mě má napadnout, že by to měla umět???
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:26:59) monam, pokud není dcera v 9. třídě, nedělej nic pokud už je, pořiď si nějaký testy k přijímačkám, kde jsou nějaké strany s procvičováním podle tématu a potom nějaké testy, včetně zápisových archů, hodí se s tím děti seznámit aspoň měsíc před termínem a počítej s tím, že všechno ještě nedělali, takže se podívej do učebnice pro devítku a srovnej to s tím, co je v té testové učebnici
pochybuju, že jste dělali Pythagorovu větu v 6. třídě, to jste ještě neměli probrané mocniny, dokud je nedělali, tak nemůžou počítat Pythagora, navíc to je primitivní a většina dětí tu potom zvládá velice snadno, není nutný se stresovat už teď, v listopadu nenápadně začít, od ledna tvrdě makat a ono se to zvládne
|
monam |
|
(25.7.2022 14:32:19) yuki, dcera jde do devítky
jo, my jsme fakt měli Pythagorovu větu v šestce. Proč to nevím a souvislosti si nepamatuju.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:35:59) pokud jste dělali v šesté mocniny a třeba procenta až po nich, proč ne, ale ono je to snad úplně jedno, jak to bylo za nás, ne? já jsem byla v matematické, dělali jsme na konci šesté pravděpodobnost a kombinatorikua hrozně nás to bavilo, v osmičce kvadratické rovnice teď se to nedělá a nikomu to nechybí
|
monam |
|
(25.7.2022 15:06:31) yuki psala jsem to v souvislosti s tím, jak má rodič mít odhad, co by děti měly ve škole brát. Dcera teď měla problémy s informatikou. Fakt jsem nastudovala ŠVP a šla na třídní schůzky (problém tím zmizel). Jenže fakt se má rodič probírat RVP a ŠVP, aby dítě udělalo přijímačky?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:12:48) monam, musím říct, že jsem nikdy nesledovala, co se kluci učí ve fyzice, jediný švp, který mě ale zajímalo pozdě, bylo před 4 lety chemie kvůli šikaně spojené s neklasifikací, jinak vůbec nevím, proč bych měla toto sledovat,
a že by škola neodučila v devítce matiku nebo češtinu, to fakt nevěřím
|
|
L+3 |
|
(25.7.2022 15:51:08) Asi jsem se ztratila v diskuzi... Proč by měl člověk zkoumat RVP a ŠVP? V souvislosti s přijímačkami na SŠ? Jako nejefektivnější mi přijde projít oficiální testy CERMAT z minulých let a zaměřit se cíleně na látku, kterou dítě nezvládá (ať již proto, že ji neprobíralo nebo ji nemá zažitou).
|
Okolík |
|
(25.7.2022 16:25:44) L+3, v posledních dvou dnech se tu několikrát vyskytlo tvrzení, že cermat se při tvorbě přijímačkových testů nedrží platného RVP. Já si to nemyslím, tak jsem se ptala na konkrétní příklady. No a žádný tu uveden nebyl.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:29:49) nebyl konkrétní příklad, nejsem učitel češtiny a ani mě to nezajímalo, protože to není ani můj obor ani nemám děti toho věku, doma ani ve škole ale kolegyni věřím, ona je češtinář a zajímá se o to
ale jinak mi to připomíná nedůvěru v existenci žraloka, taky jsem ho neviděla a jinde než tady mě důkaz nezajímá
|
Okolík |
|
(25.7.2022 16:31:09) yuki
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:35:44) Yuki, tak na exaktní záležitosti používám metodu "zjistím si fakta - vyvodím závěr" a nikoli "věřím někomu, kdo věří kolegyni, která věří..." Tedy jednoznačně nastuduji oficiální dokumenty (RVP + Specifikace požadavků k JPZ) a jednoznačně pročtu použité testy...tak jako není úplně prostor pro "víru"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:40:25) Ivko, kdyby mě osobně to zajímalo, tak bych si to zjistila, ale mně osobně je to opravdu jedno
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:10:41) Já vím, psala jsi, že nejsi češtinář a že tě přijímačky osobně nezajímají, ale pak je z tvé strany poněkud zavádějící a matoucí pro ostatní diskutující, když píšeš (opakovaně v níže v této diskuzi): "přijímačky ...vyžadují často znalosti, se kterými se na zš nepočítá, a hlavně který jsou pro život absolutně k ničemu" "cermat moc nezohledňuje rvp" "učivo prvního stupně opravdu není vždycky v souladu s přijímačkama" " nedělali ve škole to, co bylo v př zk je o tom, že jsou blbě ty testy, neodpovídají rvp a cermat to zdůvodňuje tím, že tak rozliší, kdo má zájem dělat něco navíc" Bohužel tyto tvé příspěvky v rodičích (kteří tyto příspěvky čtou) podporují nesmyslnou hysterii okolo přijímaček - "bububu, na přijímačky je potřeba znát něco speciálního, co se ve škole neučí a je potřeba kupovat nějaké speciální brožurky a kurzy" a také to nenápadně odvrací pozornost od špatných škol nebo učitelů, kteří nenaučili děti to, co měli, směrem k "za všechno může zlý Cermat"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 18:14:24) a větný rozbor je k čemu? o tom se tu mluví opakovaně, nejen já, tolik k případnýmu obsahu, víc se mi nechce
nezajímají me přijímačky z češtiny, zajímá mě matika po 9.
pokud někdo chce přesnější informace, ať si je zjistí, je to lepší než tvrdit, že je všechno v nejlepším pořádku
milí rodičové, udělejte něco pro svoje děti, zajděte si za učitelem a ptejte se, kupte si učebnici testů, hledejte na stránkách cermatu a podpořte svoje děti
Místo nadávání na školu
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:19:47) Jestli to je reakce na mě,tak jsem ted trochu zmatena-větnému rozboru se školní výuka věnuje velmi podrobně a dlouho(což je tu na diskuzích často kritizováno), zatímco v přijímačkách je toto téma zastoupeno velmi okrajově/1 otázka za 1bod/nebo vůbec. Jak jsi to Yuki myslela?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 18:25:14) tam, že se mi nechce už zase opakovat něco, co se tu omílá pořád dokola
|
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 18:27:56) Já jsem to chtěla vědět konkrétně, kdyby se mi po delší době dostal do ruky nějaký páťák. No a zas nevím nic nového.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:45:15) Hany, ja taky tak…filtruju si jen příspěvky o přijímačkách v naději,že je tady fůra zš učitelek a že se třeba od nich dozvím něco nového, ale opět jen domněnky, pocity, “jedna paní povídala” a “hlavně nic nechtějte a neočekávejte od školy”
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 19:03:47) Hany,ptej se učitele češtiny, existuje jich moc, ode mě máš informaci, že je dobrý si to zjistit.
nemusím znát všechny podrobnosti, ale vím, o čem se mluví, podrobnosti at si zjisti ten, kdo o ně stojí
|
Okolík |
|
(25.7.2022 19:41:15) Znám několik učitelů češtiny i matematiky ZŠ i SŠ, ale nic takového nepotvrzují. Proto mě zajímal ASPOŇ JEDEN konkrétní příklad.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:17:36) Okolíku, a co i/y u přídavných jmen privlastnovacich v prijimackach na 8G? Už je to x let zpátky, co jsem prijimacky řešila, ale matně si vzpomínám, ze to moje děti na prvním stupni neprobirali a v testech to bylo běžně a chyboval v tom. Do RVP jsem se ale nekoukala.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:20:55) děti neprobíralY samozřejmě , nestihla jsem příspěvek zeditovat
|
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 21:25:33) Sklonovani pridavnych jmen deti braly ve skole az v obdobi prijimacek nebo dokonce po. To je vec, kterou jsem se snazila syna doucit pred prijimackami. RVP funguje do cervna, prijimacky jsou bohuzel uz v dubnu a kazda skola si sve tematicke plany sestavuje sama, to je nejvetsi prusvih dnesni doby. Decko se prestehuje a vypadne z uciva cela Evropa v zemepise. V matematice zase jiny celek.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:28:42) Otevřela jsem si na netu RVP a podle mě to tam opravdu není https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10576
- viz Indikátory očekávaných výstupů "3. používá v mluveném i psaném projevu náležité tvary podstatných a přídavných jmen (kromě pravopisu přídavných jmen přivlastňovacích)"
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 23:39:01) Z toho plyne, ze tvrde a mekke vzory pridavnych jmen ma na 1. stupni zvladnout.
|
|
monam |
|
(25.7.2022 23:44:12) L+3 dcera se tohle učila ve 4 třídě. Vím to jistě.
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 23:50:36) Ale ve Specifikacích u Cermatu je uvedeno:
"ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých, tvary zájmena já)"
Takže přivlastňovací by v testech být neměly. Bylo to tenkrát ve cvičných testech nebo v těch ostrých?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(25.7.2022 18:57:20) Ivko, to jsi shrnula celkem přesně. Vůbec nechápu, co Yuki vede k takovým příspěvkům, které jsou naprosto nepodložené. V rodičích žáků ZŠ to akorát vyvolá hysterické ataky směrem k cermatu, protože to tu píše zkušená učitelka.
|
|
sylvaina |
|
(25.7.2022 19:05:49) Já to celé absolvovala 2x na 8G a troufám si tvrdit, že v přijímačkách byly věci, které holky ve škole neprobíraly. Ale upřímně, jak bys ty děti chtěla rozlišit, pokud se na jedno místo hlásí 4 děti. A někde to klidně múže být víc. Takže ano, jako rodič jsem byla hysterická. A podle mně z dobrého důhodu. A jestli mi holky dnes kvůli tomu něco vyčítají, je, že jsem je netlačila na nějaký prestižnější gympl do Prahy. To bych ovšem musela být ještě hysteričtější, aby se tam dostaly...
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 19:32:26) “V příjímačkách byly věci,které holky ve škole neprobíraly” souhlas,ale diskuze byla o tom,jestli je to proto, ze Cermat si vymýšlí kdovíjaké zlomyslné specialitky nad rámec RVP (tvrdí Yuki) nebo jestli jejichškola/učitel je něco nenaučily (tvrdím já,protože JINÉ děti z JINÝCH škol žádná neprobraná látka nebo dovednost nepřekvapila (mluvím o Č i M))
|
|
|
|
|
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 21:19:45) Tak treba tam je slovo - odborny termin, ktery jsrm v zivote neslysela. To slovo je definovano, uveden priklad a dite ma podle jineho tvrzeni urcit, zda to odpovida definici. Hloupejsi rodic sili, ze toto slovo v cestine nebrali. Inteligentni dite pochopi definici slova a spravne urci odpoved.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:50:29) Hany, po 9. jen něco v češtině, nevím, ale po 5 a 7 je to běžný
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:07:32) Yuki, no, po 5. a ještě spíš po 7. třídě se toto může stát snadno, protože něco co je v přijímačkách se v té dané škole (ZŠ) bude probírat později... Nemluvě tedy o ZŠ, kde to dělají i záměrně...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:09:27) Okolíku, nemění by se to stát, ze strany cermatu určitě ne, protože je v rvp, co se má zvládnout na prvním stupni
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:10:50) A konkrétní příklad? Z matiky? V čj se ztrácím...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:13:54) nevím konkrétně, ale kolegyně češtinářka to řešila kolem přijímaček, mně to bylo jedno, co konkrétního tam dali z druhýho stupně
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:31:56) No, takže nic....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:39:47) ptej se učitelů češtiny
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:43:40) Yuki, ale pak bys o tom neměla psát, že se cermat nedrží RVP. A už vůbec ne to tak kategoricky psát jako kritiku. Možná jo, možná ne, ale když není příklad, nějak tomu moc nevěřím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:49:22) nevěř, nebo si zjisti víc, já kolegyni věřím
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 0:30:55) Já osobně si myslím, že CERMAT RVP dodržuje, výstupy jsou hodně obecné a učivo v RVP je jen doporučené, závazné se stává zapsáním do ŠVP a to jen pro školu, která si ho tam napíše.
To, že je v každých přijímačkách něco, co někdo neprobíral, je ponejvíce způsobeno tím, že přijímačky jsou před koncem dubna, ale školní rok končí až 30. červa. I kdyby se v červnu už jen opakovalo, což se poslední roky rozhodně nezvládá kvůli zavírání škol a karanténám, tak je tam 6 týdnů na probírání nového učiva. Pro představu, u mě to třeba v sedmé třídě znamenalo probrání poměru, přímé a nepřímé úměrnosti včetně trojčlenky, komplet procenta, konstrukce trojúhelníků včetně geometrického zápisu a komplet čtyřúhelníky (plus jejich obsah a konstrukce a obsah trojúhelníku v červnu). Za šest týdnů se toho probere hrozně moc a taky by se mohl někdo rozčilovat, že tohle vše neměli probráno do dubna. To jsem je sice já ještě neučila, ale i kdyby, co by se tedy mělo nechat na květen a červen? Celá čísla? Zlomky? Racionální čísla? Shodnost a shodná zobrazení? (osová i středová souměrnost v přijímačkách bývá)
Čeština mi přijde čím dál víc spíše o čtenářské gramotnosti a pravopisu, tam už vůbec nevím, co by mohlo být mimo RVP. Ale přijde mi, že kvůli všem těm vedlejším větám a teorii jazyka, co se leckde úplně zbytečně učí, děti právě nezvládají ani to čtení, ani ten pravopis. A protože ty úkoly se zadáním hodně liší od toho, co běžně ve škole dělají, mají pak pocit, že to nebo ono nebraly. Všechny cizí pojmy jsou v těch přijímačkách vysvětlené.
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 15:55:36) Yuki, to je pořád pláč na špatném hrobě…Cermat opravdu nerozhoduje o tom “co tam dá” tedy o obsahové stránce testů.Cermat má za úkol POUZE sestavit testy podle specifikace zadané MŠMT (v zadání je i v jakém poměru mají být dané okruhy zastoupeny a jakou mají mít váhu při bodování) a Cermat zodpovídá za to,aby otázky byly jednoznačné,srozumitelné,jednoznačně bodovatelné a ve všech termínech srovnatelně obtížné. Je hezké, že “nevěříš,že by školy vše neodučily” ale bohužel moje zkušenosti z dětmi z různých zš potvrzují opak…nebo školy “odučily”,ale děti neprocvičily a nepochopily…jako příklad (celkem masově zastoupený),co mě napadá spatra, jsou v matice konstrukční úlohy a obecně cokoliv,kde se musí MYSLET a nikoli jen mechanicky dosadit do nějakého otrockého postupu nebo vzorce(tedy teorii škola “odučila”,ale dítě nástroj neumí použít). Kdo chce mít jistotu, že dítě ovládá,co má,doporučuji na webu Cermatu dokument Specifikace požadavků k JPZ, kde je podrobně vypsano,co vše mají páťáci,sedmáci a deváťáci znát (to je to zadání od MŠMT, jakou látku má Cermat zahrnout do testů).To se mi právě líbí,že jsou ty seznamy požadavků i ty testy z minilých let dostupné VŠEM a ZDARMA,ať má dítě jakékoli zázemí a přichází z jakékoli zš…
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:05:04) Ivko, samozřejmě nestačí všem dětem procvičování ve škole s mnohé si vůbec nepamatují, že se něco učili třeba v šesté nebo sedmé třídě, přestože tebkrát s tím problém neměly
taky jsem letos se synem narážela na tento problém, ale nedivím se, on až do začátku devítky vůbec nestál o přijímačky a já taky ne
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:07:26) To je jasné, ale to jaksi není problém Cermatu ani MŠMT ani přijímaček, že si dítě něco nepamatuje
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:10:47) jasně, taky o tom nepíšu jako o problému
a taky jsem se snažila na příkladu ukázat, že přijímačky ani žádný jiný takto stavěný test nejsou hodnotící kritérium kvality školy
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:18:22) Aha, já bych právě řekla, že škola (tedy učitel) by měla dítěti ty aplikace ukazovat, znalosti propojovat a průběžně oprašovat...a neberu to jakou nějakou specifickou přípravu k PZ, ale jako primární a zásadní výstup...že bude dítě schopné na vyšším stupni na učivo navázat. A ano, některé školy (učitelé) toto prostě dělají lépe a někteří hůře a u PZ (jelikož jsou jednotné) se toto ukáže v celé své nahotě...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:27:41) jo, můžeš oprašovat, ale děcko bez zájmu zapomíná opravdu rychle
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:11:18) Faktem prostě je, že (obzvlášť v matematice) na sebe látka navazuje...kdo chce studovat na SŠ, měl by si ve vlastním zájmu (nejen kvůli přijímačkám, ale právě kvůli pokračování ve studiu!!) ty základy ze zš oprášit a upevnit, jinak dřív nebo později narazí...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:13:58) jo, to souhlasím
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 13:25:18) Vrrrtaku, otázka spíš zní, jestli ZŠ mají být de facto klienty cermatu, nebo ne. Já myslím, že ne.
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 13:34:30) Kat to že Cermat dělá testy blbě je taky špatně, ale původně mělo být že přijímačky jsou průřez učivem ZŠ,které by dítě umět, podobně jako maturita po sš, je to ale věc ministerstva a ředitelů škol tlačit na to aby tam bylo učivo co je na ZŠ,aby netrpěly děti. Jenže úroveň ZŠ je taky různá a když si dnes každá škola vybere co chce a nechce učit, dle mě je to taky ne moc dobře,když výstup by měl být velmi srovnatelný. A je to vidět na té diskusi k výchovám-někde se děti dostanou ke všemu možnému ,někde k ničemu
|
|
|
|
|
monam |
|
(25.7.2022 13:07:23) proč by měly být přijímačky nesmyslným hodnocením? studium na střední škole je dalším logickým krokem po ukončení základy pro velkou většinu dětí. takže to, jak dobře je škola připraví je zásadní. a ano, B2 je pro maturanty (ale co si budeme nalhávat, na většině gymplů je to málo a to je dobře, nejsou jen gymply) ale fakt vám přijde úroveň a2/B1 po devíti letech angličtiny adekvátní?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:14:59) monam, ale oni se neučí jen angličtinu, tak to srovnej s ostatními předměty, uvědom si, co všechno se ve škole učí
prostě není možný hnát kvůli dvěma schopným dětem celou třídu někam, kde nemají šanci
Na jazyky se třídy nad 21 dětí dělí, takže taková třída 28 dětí, na angličtinu je jich 14 vyučovací hodina má 45 minut, a individuální přístup potřebují i ti hodně slabí, aby se taky posunuli, takže musíš 45 minut rozdělit 45:14, to jsou asi tři minuty na jednoho
nic moc
v jazykovce může být i sám, má pak 45 minut pro sebe
nebo jsou přibližně na stejné úrovni a zájmu, jinak by tam nechodili, a zase ten čas naroste
ale my opravdu musíme dát základ, a kdo se spolehne jen na zš, má A2/B1 maximálně stejně jako matematik má úroveň zš, pokud dělá sám něco navíc, může vyhrát olympiádu pro maturitní ročník, ale nemůže to očekávat od výuky na základní škole
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 13:27:12) Yuki ..prostě není možný hnát kvůli dvěma schopným dětem celou třídu někam, kde nemají šanci
mám z toho spíše pocit že se výuka přizpůsobuje těm nejslabším,kteří to navíc mají těžce na háku a stejně skončí na pracáku,ale průměrní a nadprůměrní mají smůlu.Viděla jsem to i u syna z 27 jich 10 odešlo na 8G,(tady berou i dvojkaře ne jen elitu jako jinde) zůstali 3 lepší průměr a ostatní podprůměr, výuka se osekala na úroveň málem zvláštní školy.Bylo to dost poznat jak je úroveň jinde když přešel jinam a najednou spadl se známkama,protože ejhle tady se maká jinak a mnohem víc. Toto za nás nebylo a to nás bylo ve třídě 34 ,na 8G se nechodilo a jelo se,kdo byl hodně slabý a nezvládal šel na zvláštní,nebo propadl, nebo prolézal s odřenýma ušima,měl možnost doučování a stejně tak nadaní těm se věnovaly učitelky před soutěžemi navíc,ale rozhodně se nezpomalovalo kvůli pár dětem co nezvládali .Když tě čtu mám pocit že chudáky slabé musíme stále tahat nahoru, což chápu, ale ne že to odnesou všichni průměrní a nadprůměrní, za mě ti slabí mají nárok na doučování tak ať ho využijí
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 13:37:04) Vrtáku, dřív bylo jinak věcí... Do speciální školy musí mít dítě sbírku dg., případně i mentální retardaci a musí to rodiče chtít. Ono to není jen tak, není tam totiž snadná průchodnost na další školy (učňáky). Velmi to omezuje uplatnění těch lidí, odsunutím do specky je odsuzuješ pro hrstku speciálních oborů nebo skončit jen se ZŠ. Opravdu - ze specky, i když se tam třeba dítě chytne, nemůže jít na jakýkoli učňák. Není to tak jednoduché.
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:12:19) Aninanbe vím že dřív bylo lehčí dostat se na "zvláštní" školu, na druhou stranu děti co dnes prolézají se čtyřkama a s pětkama běžnou základkou,propadnou jednou na prvním a podruhé na druhém stupni-víckrát nemůžou a tak si odbydou 9 a více let-myslíš že půjdou někde studovat? Pro mě je i divné,že dítě s nízkým iq co má úpravy IVP,(což je pochopitelně v pořádku) v páté třídě má samé jedničky,ale výstupy má jako žák druhé třídy, takovým způsobem pak odchází ze základky s krásným vysvědčením a může jít i na maturitní obor,protože známky má lepší než spolužáci s většími znalostmi. To že to pak nezvládne je věc druhá,ale někteří mají nesoudné rodiče (často na podobné mentální úrovni) co říkají že jejich dítě je chytré a šikovné když má přece jedničky
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:43:46) vrrtaku, mám doma dvě nadané děti, nestačil jim ani gympl, zvlášť ten jeden si svou matematiku dělal úplně mimo systém od 4. třídy zš
jediný, co jsme od školy chtěli bylo, aby ho nenutili dělat s ostatními, nechali ho dělat si po jeho, dali mu volnost vzdělávat se svým tempem, a klidně ať píše písemky s ostatními, aby učitel nemusel vymýšlet ještě zvlášť pro něho
on se choval tak, že nikdy nebylo potřeba řešit chování, pomáhal všem kolem sebe, když tam byl, a fungovalo to výborně
pokud mám ve třídě nadaný dítě s chutí dělat něco navíc, domlouvám se s ním a s rodičem, za jakých podmínek a jak to bude fungovat a dítě si může dělat svoje věci, není potřeba hnát dopředu, může rozvíjet logiku, může dělat něco navíc, může si řešit něco kolem soutěží, a když zvládá naší výuku, má volnost
nepotřebuje tolik procvičovat, nemusí se nudit, ale musí dodržovat pravidla, zvlášť chování
to nebo problém
když potřebuje, vysvětlím mu něco, ale rozhodně nemůžu být většinu času s ním
ale ani s tím nejslabším, pokud on nechce sám, pokud projeví snahu, dostane pozornost, jako ostatní
když na to kašle, zkusím to znovu, ale pokud on nechce, přestávám brát ohledy, máme takovou dohodu ale rozhodně nemusí sedět u přípravy k přijímačkám, a nemusí tam být nikdo, kdo je nebude dělat
|
vrrtak |
|
(25.7.2022 14:03:22) Yuki a extrémně nadaný na zš,kterému nestačí ani gympl je asi málo častý jev na zš,většinově se děti na zš vejdou do průměru nebo nadprůměru (nebo podprůměru)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:06:56) vrrtaku, ano, i pokud není extrém, má ve škole možnost dělat po svým, pokud neotravuje, ono je to vždycky dohromady s chováním, je to dohoda
|
|
|
Rigel |
|
(25.7.2022 16:35:25) yuki, já právě nevím, co je úkolem zš. třeba u těch nadaných tedy. Aby se žák choval slušně, pomáhal, a možná mu pak škola ( podle toho jak která ) dovolí, aby si sám jel po svým vzdělávání? tak to je pro něj ta zš skoro zbytečná, ne ? zš asi nemůže pokrýt celou tu škálu potřeb, od vzdělávání nadaných po nahrazování třeba i velkýc deficitů, které mají děti z rodin bez zájmu o vzdělání .
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:45:11) "co je úkolem zš. třeba u těch nadaných tedy. Aby se žák choval slušně, pomáhal, a možná mu pak škola ( podle toho jak která ) dovolí, aby si sám jel po svým vzdělávání? tak to je pro něj ta zš skoro zbytečná, ne ?" Nejen zbytečná, ale přímo škodlivá, protože i tyto děti potřebují podněty, výzvy, motivaci, vedení...jinak jen trestuhodně a nenávratně plýtváme jejich nadáním a potenciálem...a pak se před volbami divíme, že nemáme žádné "osobnosti" a "elity"
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:39:40) Rigel, nadaný je potřeba rozvíjet, samozřejmě, ale každý k tomu chce od školy něco jinýho, ale co znám děti s nadáním, většina z nich potřebuje prostor pro svůj zájem a jen minimální zásahy, potřebují třeba materiály, nebo ukázat nějaký zdroj, směr, ale jsou schopni se zahrabat do své činnosti a zlepšovat se v ní s mnohem menší intervencí učitele než ostatní děti
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 1:53:55) Rigel,
ono je to v RVP dost jasně napsané, co je úkolem základky:
"Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Osvojování klíčových kompetencí je dlouhodobý a složitý proces, který má svůj počátek v předškolním vzdělávání, pokračuje v základním a středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalším průběhu života. Úroveň klíčových kompetencí, které žáci dosáhnou na konci základního vzdělávání, nelze ještě považovat za ukončenou, ale získané klíčové kompetence tvoří neopomenutelný základ žáka pro celoživotní učení, vstup do života a do pracovního procesu.
Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Jejich výběr a pojetí vychází z hodnot obecně přijímaných ve společnosti a z obecně sdílených představ o tom, které kompetence jedince přispívají k jeho vzdělávání, spokojenému a úspěšnému životu a k posilování funkcí občanské společnosti.
V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: kompetence k učení; kompetence k řešení problémů; kompetence komunikativní; kompetence sociální a personální; kompetence občanské; kompetence pracovní; kompetence digitální."
Když si pak projdeš jednotlivé kompetence (někdy označované také jako životní dovednosti) , zjistíš, že právě to má smysl řešit u každého, i když každý i v těch kompetencích dosáhne trochu jiné úrovně.
No a v tom je ten hlavní problém, škola pro většinu znamená jen nalejvárnu vědomostí. Přitom ono fakt pro život není důležité, jestli mám po základce angličtinu na úrovni A1 nebo B1, ale spíš to, jestli jsem ochotná se tu angličtinu dál učit nebo ne, protože zrovna jazyk je něco, co je potřeba učit se pořád, jinak člověk hodně rychle zapomene. K čemu mi je maturita a následně i VŠ zkouška z němčiny, když jsem od té doby němčinu nepotřebovala a hlavně neměla motivaci si úroveň alespoň udržet? Jsem zpět na A0, v angličtině taktéž, v ruštině jakbysmet. Roky ani kvalita výuky v tom nehrajou vůbec žádnou roli. Smysl by mělo jen to, kdybych se během těch let naučila se učit. Smůla. Školou až do státnic jsem proplula víceméně bez úsilí a schopnosti se něco cíleně naučit. Hloupá evidentně nejsem, když mi to takhle prošlo, ale minimálně kompetenci k učení jsem získala až mnoho let po opuštění vzdělávacích ústavů.
Naopak jsem jako dítě získala v IT pravěku poměrně vysokou úroveň kompetence digitální. Snad že mi ve škole počítač nezakazovali, ale kromě her mě hravou formou naučili s ním zacházet jako s nástrojem, co usnadňuje práci. Bohužel ještě 35 let poté některé školy zakážou používat telefony, počítač potkají děti jen v hodině informatiky, referáty smí odevzdávat je ručně napsané a spílá se jim, že neumí na telefonu nic jiného než hrát hry. Ale hlavně, že píšou písemky z historie výpočetní techniky, klávesových zkratek nebo z popisu lišty nástrojů ve Wordu .
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:21:34) proč jsou přijímačky nesmysl? no právě proto, že každý dítě přichází s jiným startem, jiným zázemím, jinými schopnostmi
a pokud budu poměřovat kvalitu školy jen podle výsledku v testu, moc mi to neukáže
jedno dítě má talent, nadání, snahu, zázemí, do školy přišlo už s nějakým základem, orientuje se, zná (česky) barvy, má slušnou slovní zásobu a všeobecný přehled druhý dítě je zvířátko, který mluví v jednoslovných odpovědích, neumí pořádně složit větu, českou, nezná ani ty barvy, neumí držet tužku v ruce, doma je přesnější alkohol, cigarety a zábava rodičů
v deváté třídě jde první dítě na přijímačky a s přehledem je mezi prvními
druhý dítě jde na učební obor, s možností maturity, když bude po výučním listu chtít
ve kterým případě udělala škola větší práci? Za který z těchto dvou dětí by měla dostat vyšší ohodnocení za kvalitu vzdělání?
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(25.7.2022 12:57:55) monam, B2 je cílem pro maturanty, ne pro žáky ZŠ.
|
|
|
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 13:29:58) Monam, v tomhle jsi trochu vedle. Škola má učivo, kterému má nějakým způsobem naučit, je to dané RVP a do jisté míry přes to nejede vlak. Samozřejmě trošku se s tím hýbat dá, ale ne moc, spíš třeba redistribuovat učivo mezi jednotlivými ročníky. A to zvládnutí vyšších levelů AJ je o samostatné práci, o čtení, poslouchání, hodinách a hodinách a výrazně méně o vedení za ručičku. Úroveň AJ je daná i množstvím zvládnutých jevů. A těch je na ZŠ nějaké množství, uzpůsobené tak, aby to děti vstřebávaly v přiměřeném věku a formě. Učivo na úroveň B2 není obsaženo v RVP ZŠ a je to dobře, bývají to složitější věci, které si aktivista může nastudovat jinde. Asi jako nebudu křičet, proč se na ZŠ nepočítají derivace a diskriminant u kvadratických rovnic. Protože to patří na SŠ a tečka. Nemá smysl jednomu ze stovek nabízet, ať se ty derivace naučí, tohle není role základky.
|
monam |
|
(25.7.2022 13:44:37) Mě B2 po DEVÍTI!!!! letech výuky tedy nepřijde neadekvátní. Rozhodně by to mělo větší smysl než trochu druhého jazyka, o málo více angličtiny ať se pořádně nedomluvíme nikde. co se přijímaček týče, jsem ráda, že jsou státní - mají jednu úroveň. Ale rozhodně by měly reflektovat učivo ZŠ, tedy to, co se ve školách reálně uč. Loni přišla dcera týden po přijímačkách na 6g s tím, že konečně probírali ve škole to, co v nich bylo. Bída.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:49:39) monam, ale že nedělali ve škole to, co bylo v př zk je o tom, že jsou blbě ty testy, neodpovídají rvp
a cermat to zdůvodňuje tím, že tak rozliší, kdo má zájem dělat něco navíc
to přece nemůžeš chtít od základní školy, to ať si každý dělá sám, pokud chce
|
monam |
|
(25.7.2022 13:50:24) yuki, tohle bylo spíše blbou školou
|
|
monam |
|
(25.7.2022 13:51:20) víš yuki, ten problém je v tom, že nikdo neví, co je to VÍC, co chce cermat. My měli Bělouna, zadání byla jasná. Cermat nemá nic.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:57:32) monam, ano, ale
moje tři děti udělaly přijímačky všechny, dva po 5., jeden po 9., zvládala jsem jim pomoct s matikou, ale čeština po 9. je nad moje síly (a ochotu)
takže jsem byla ráda za pomoc od školy, ale kdyby moje dítě nechtělo dělat přijímačky, fakt bych nechtěla, aby sedělo ve škole a muselo si připadat neschopně, nudit se a kdoví co ještě
takže kdo chce, má jak se připravit, školy většinou pomáhají deváťákům, komu to nestačí, může sám nakoupit učebnice s testy z minulých let, ale fakt to není pro všechny a nemůže to být srovnávací kritérium pro školy
|
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:04:53) Monam, cermat má svoje staré testy zdarma k dispozici na svých stránkách. Pro ukázku toho, jak přijímačky vypadají to snad stačí, ne?
|
|
|
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:13:47) (1) na ZŠ je povinná aj od 3. třídy (2) ty malé děti se učí nejjednodušší základy, do pětky je to cca motání kolem přítomného času a zájmen (+ slovní zásoba, ale nic moc) (3) pak ti přibudou další časy atd., velmi postupně a i tak to dělává problém, rozlišit, kde co použít (ono taky často záleží na kontextu) (4) maturita je úroveň B1
|
monam |
|
(25.7.2022 14:16:16) Anibabe všechny moje dětí mají aj od první třídy jako povinný předmět. 1 a 2 třída 2 hodiny, od 3. třídy tři, bohužel nikdo nemá ani hodinu nad plán.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:21:04) monam, ano, dá se to udělat tak, že se použijí na angličtinu tzv. disponibilní hodiny a potom mají angličtinu od první třídy, ale povinná je od třetí a výstupy po 5. to neovlivní, musí být srovnatelný, můžou jít nad ně, pokud to zvládají, ale není to rozhodně povinnost jít nad ně. A ani to není rozumný, protože spousta dětí to nezvládá ani tak.
|
|
|
|
Žžena |
|
(25.7.2022 17:46:03) monam, B2 by bylo adekvátní možná po 9 letech výuky, ale třeba u dospělých. Nicméně polovinu těch 9 let ZŠ docházky netvoří v angličtině cílevědomá výuka, nýbrž spíš "hravé seznamování se" s jazykem (kterým se za 5 let naučíš asi tolik, co za 1 rok normální výukou). Takže počítej na ZŠ té slušné výuky tak 4 roky (a to jsem optimista).
|
monam |
|
(25.7.2022 18:35:36) ženo, tak dospělý při výuce 4 hodiny týdně dle mého udělá progres jedna úroveň za rok, tedy B2 nejpozději do 4 let. na ZŠ jsou povinné tři, ale leckde i čtyři nebo dokonce pět hodin anj.
|
Žžena |
|
(25.7.2022 18:58:30) monam, ale ta výuka dětí na ZŠ je prostě úplně o něčem jiném, co na tom nechápeš? Vždyť na tom prvním stupni kolikrát ani nemají aprobovanou učitelku, která by anglicky uměla. Nebo si jen pouští písničky z cédéčka. A část dětí má plné brejle už jen učiva v češtině, natož aby pobíralo druhý jazyk. Angličtinu mám vystudovanou, na praxi na pajdáku jsem učila na základce, kde ani na druhém stupni učitelka ten jazyk sama neuměla, byla to matikářka, co jí angličtinu doplnili do úvazku. Jela učebnici, ale děti se nepotkaly s autentickým slovním projevem, natož se správnou výslovností. A pak k tomu přidej to, že učíš průřez populací, od těch nejslabších. Když to někde klapne, sejde se nízký počet dětí ve skupině, třída, kde není moc náročných dětí, slabších, se specifickými potřebami apod., dobrý učitel, tak pak se můžou dít věci, ale to není norma, to je spíš anomálie.
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 19:04:51) Monam, nemůžeš přece srovnávat výuku bandy často nekompatibilních a nemotivovaných dětí s motivovaným dospělým.... To snad ne.
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 2:21:28) Pět hodin AJ týdně? Kde? Tipuju jazykovky, které na AJ věnují disponibilní hodiny, ale zase berou jinde (často např. fyziku, takže děti musí zvládnout to, co já učím 4 roky, třeba jen za 3 roky, takže ta úroveň bude asi taky jiná....a někomu to nevadí, jinému pak chybí).
Dospělý se učí většinou jen ten jeden jazyk, dítě, se musí současně učit 10 - 14 předmětů 6 - 8 hodin denně, přičemž mozek během těch 9 let prochází výrazným vývojem, což se mimo jiné odráží i ve schopnosti se učit.
Jinak my máme každoročně SCIO testy a AJ na úrovni B2 tam v 5. - 9. ročníku má tak jedno dítě ze třídy. Takže ani běžná základka evidentně dosažení takové úrovně nebrání. Ale na druhou stranu jde většinou o všestranně nadané děti, které i v ostatních testech dosahují výrazně nadprůměrných výsledků a kterým je tedy nutno věnovat speciální péči i v jiných předmětech než je angličtina. Naopak děti, které kromě školní angličtiny navštěvují i třeba kroužek s rodilým mluvčím, případně přímo kurzy ke cambridge zkouškám (řadu let probíhaly přímo ve škole), této úrovně nedosahují, takže to nebude úplně vina té základky, že ji nemají.
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:09:02) dělení do skupin podle úrovně si může dovolit velká škola
a práci, kde jsou děti na různých úrovních a přesto se s nimi pracuje, ano, to je běžný, ale připravit je na zkoušky, to musí dělat i něco navíc, třeba odpoledne online, ale i ve vyučování, a ti naši toho jsou schopni jen někteří, na gymplu všichni
proto taky na těm schopným tu možnost dávám, sleduju, co dělají a třeba někdy usměrním nebo poradím, ale nemůžu je vést celou hodinu, musí oni to je největší rozdíl gymnázia a základní školy, máme málo samostatných dětí (který potom můžou třeba na ten gympl)
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 1:13:46) Concetto,
zmínila to už Yuki. Rozdíl mezi ZŠ a gymnáziem je především v samostatnosti těch dětí. Na ZŠ je násobně více dětí s poruchou pozornosti a hlavně s podprůměrným intelektem. Není problém je učit a něco naučit, problém je, že jim prostě nemůžeš zadat smysluplnou samostatnou práci na víc než pár minut. Některé pak vyžadují tvoji pozornost stále.
Učím fyziku ve speciální třídě a mám zároveň 3 ročníky. Takže sice se všichni učí fyziku, ale každý úplně jiný podobor. Některé z těch dětí mají minimální výstupy (na základě diagnostikovaného mentálního postižení), tak to máš ještě v rámci jednoho ročníku další úroveň. Tyhle děti si ale nevytáhneš po výuce na samostatnou online hodinu, polovina z nich je z dětského domova, tam pro to prostě není prostor. A i ty ostatní mají co dělat, aby zvládly alespoň základy M a ČJ, AJ, na ostatní není po škole už kapacita. Máš přesně 45 minut na to, aby se šesťáci naučili třeba vyhledávat v tabulkách hustotu a vypočítat objem nebo hmotnost (nemají minimální výstupy, jsou tzv. hraniční, takže jim to moc nejde a potřebují hodně vést a pomáhat), s osmáky řešíš teplo přijaté a odevzdané tělesem, přičemž ti s minimálními výstupy nemusí umět počítat, ale ti ostatní ano, takže je učíš vyhledávat měrnou tepelnou kapacitu, no a s deváťáky se bavíš třeba o jaderné fyzice, ovšem ti s minimálními výstupy ji vlastně mají jen na úrovni posouzení vlivu na životní prostředí a stavbu atomu mají zvládnutou na úrovni jádro a obal...
A v běžných třídách je to co do různých úrovní velmi podobné, na běžnou třídu mají nárok i děti s mentálním postižením, a tak v těch třídách jsou. Jsou tam i děti s poruchami pozornosti, děti s vývojovou dysfázií, které nejsou hloupé, ale tomu, co říkáš, rozumí mnohem méně, než ty děti s mentálním postižením. Potřebují v jistém ohledu mnohem více péče, protože na rozdíl od těch s mentálním postižením nemají jen minimální výstupy, ale musejí zvládnout vše. Je tam spousta dětí, kterým nemůžeš říct, když jim něco nejde, "tak se to nauč", protože je nejdřív musíš naučit, jak se vlastně učit. A ono jak jim to nejde úplně samo, tak je to často nebaví a ty musíš hledat, jak je posunout aspoň o kousek dál..
Sama mám dítě, co po "běžné" výuce na osmiletém gymplu zvládlo na konci kvarty FCE a v 19 letech se učí 8 cizích jazyků (z toho 4 mělo ve škole) a je to zároveň dítě, co mu to ve škole nešlo úplně samo a třeba v matematice muselo vyvinout hodně úsilí, aby nepropadlo. Ale i tak je to dítě, které prostě převyšuje průměrné základkové dítě (co do intelektu, samostatnosti a schopnosti se učit). I když na základce zůstane hodně chytrých a samostatných dětí, tak ty, které potřebují hodně času a péče tam prostě jsou pořád. Takže každá ta skupina je hodně heterogenní nejen co do úrovně zvládnutí učiva, ale především co do schopnosti a potřeb ohledně způsobu učení. Je to jiný svět.
|
|
|
|
|